Xay
---- Kompyuterda taxlagan, tahrirlagan videolarda fonga,
video ustiga qo’yilgan narsalar, yozuvlar, personajlarni to’liq yoki biror
qismi bo’yich (ushlab) harakatlantirganda fon, qotgan qismlar harakatlanish trayektoriyasi
bo’yicha to’liqlayin harakatlantiriladi, sudratiladi, ammo barcha video, to’liq
fon oynasi bilan to’laligicha, avvalgidayin (kameraga) ko’rinib turaveradi. Go’yoki
fon, qimirlamas qismlar ichki nisbiylikda harakatlanadi, ammo tashqi
nisbiylikda to’xtab, qotib, ekrandan va kameradan qochmasdan turaveradi. Misol
uchun, bir personaj bir fonda gavdasi qimirlamagan holda qo’lini ko’tarib yoki
o’zidan eniga uzoqlashtirib harakat qilsin. Fon va gavda qotgan qism sanalib qo’lni
o’rtaga olib, qo’lning o’zgarishlarini, harakatlarini fonni va gavdani umumiy
shunday harakatlantirgan holda qo’zg’atib qo’ygan. Qo’lning qanday burilishli,
sudralishli ishlari bo’lmasin, aslida qo’l emas, fon, - qimirlamas gavda bilan
shunday burilib-sudraladi. Zero kompyuterda fonning va harakatlanishi
bilinadigan ob’yektning xotiralari, ikkalasi bir-biroviga ishlab turmasdan,
nisbiylik qilmasdan, RAM ya’ni tezkor xotiradagi ikkisidan biri, asosan fonning
ob’yektga nisbatan harakati hisobga olinadi. Agar ob’yektning o’zini fonga
nisbatan harakatlantiraman deyilsa ham, fonning ob’yekt qo’yilgan qismigina
emas, baribir butun fon, boshqa tutashmas qismlar harakatlanishi uchun tezkor xotirada
saqlab qo’yilgan. Shuning uchun osongina fonni, ob’yektga tutash qimirlamagan
qismlarni, piksellarni harakatlantirib qo’yamiz. Ob’yektga nisbatan fonni
harakatlantirish, yoki aksincha – fonga nisbatan ob’yektni qimirlatishlarning
kompyuter uchun funksiyasi farq qilmaydi. Shunday qilib ob’yekt fonga nisbatan
harakatlangandayin bo’laveradi, ammo aslida shu harakatni animatsiya, multfilm
foni, orqasi, qimirlamas joylari qilayotgan bo’ladi. Ichimdan chiqib qolib ketgan
gap deb ichimdagi o’lik arvoh eslatgani uchun shu gapni yozdim.
Bukunasi nonushtadan so’ng:
Ba’zida “u” bilan urushganimizdan keyin qachon yarasharkinmiz
deya ozgina shoshqaloqlikka berilib, men tomondan undov chiqib yaxshi bo’lib,
yarashib olardim. Mana shu o’rinda ozgina ko’proq, hammasi bo’lib 3-4 kun vaqt
kutsam o’zi gap bo’ladigan joyda, ustida gap chiqarib o’zi tomondan menga yarashuv
qo’lini cho’zganligi ma’lum bo’ldi.
Ba’zi eng muhim, dilimizdagi so’zlarni chappachasi bilan
birga x shaklida yozaylik.
K |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
s |
|
a |
|
|
|
|
|
|
|
u |
|
|
|
r |
|
|
|
|
|
r |
|
|
|
|
|
o |
|
|
|
i |
|
|
|
|
|
|
|
n |
|
v |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
a |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
n |
|
v |
|
|
|
|
|
|
|
o |
|
|
|
i |
|
|
|
|
|
r |
|
|
|
|
|
r |
|
|
|
a |
|
|
|
|
|
|
|
u |
|
K |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
s |
Shuni o’ng tomon yuqoridan chapga aylanaviy ravishdan o’rtasidan
tashqari 4 ala qismni ham yuqoridan pastga o’qisak… “Surib, suraverib
kar-on(ni) no-rak, yo’q-rak virus” qilaylik degani bo’ladi. Demak, Karonavirus
paytida har qanday g’oyaviy gap kelganda gapirsak, kar onni surib raksiz
virusga duch kelamiz.
B |
|
|
|
|
|
|
|
|
o |
|
o |
|
|
|
|
|
|
z |
|
|
|
b |
|
|
|
|
r |
|
|
|
|
|
i |
|
|
i |
|
|
|
|
|
|
|
r |
m |
|
|
|
|
|
|
|
|
r |
m |
|
|
|
|
|
|
|
i |
|
|
i |
|
|
|
|
|
b |
|
|
|
|
r |
|
|
|
o |
|
|
|
|
|
|
z |
|
b |
|
|
|
|
|
|
|
|
o |
Bu – “ozori yana-bo’lish va-bob imzo”. Tushungan bo’lsangiz,
mening xarakterim, yashashim, yozishlarimdagi dardim ham shunday. Ya’ni yana bo’lishga
qo’yilmayman, ozorim shunday, ammo yana bo’lib bilganimda, kasalliklar,
immunitet pasayib Spid og’irlashuv dardiga yo’liqishlar bo’lganimdan so’ng yana
oyoqqa turib, va bob bo’lib, mana hozir yozayotganimga o’xshab taqdiriy imzo qo’yishim.
Ya’ni oxiri eng yaxshi tasodifning taqdir yo’lidan, nuqtaning chizig’idan
borishim. Mana – ko’nglimni ochadigan, hamma menga bo’ladiganlarni bildiradigan
narsani, hodisaviy yozuvni ya’ni ismimning to’g’ri-teskarichasi bo’yicha x ini
topishim. Hammasi shu yerda yozilgan, birodarlar, - hayotimning, o’tadigan
kunlarimning mazmunan kuzatilishi, mohiyati bu yerda yozilgan. Demak, ism
harflari bo’yicha X ga tegishli kesishuv nuqtasidan tashqari 4 ala chiziqlarni
birlashtiramiz. Umuman – avvalambor bir narsani ta’kidlashim kerak. Kechangi va
oldingi kunlar uchun kecha televizorning tez boshqa videolarni qo’yishidan o’qib,
subtitri bo’yicha bilsam, men shunchalik banal, oddiy kunlik uy-yumushlariga
xos dardimni yozayotganim uchun ichimdagilar men haqimda hammasini bilishlariga
ko’ra yozish ma’no-mazmunimni, taqdirimni oldindan topayotgan bo’libdilar.
Mening yozuvlarimning ma’nosini oldindan topib, taqdir va tasodif bahsi uchun
shuncha yozuvli misollar keltirib o’tib, avvalgi ma’lumotsiz, xabar bermay
yurishlarimdagi kam sonli shunday, ya’ni taqdir-gen bahslariga qaraganda ancha
ko’p taqdir uchun ishlab misollar tug’sam ham, o’z-o’zidan shuning ya’ni taqdir
chiziqlari ko’payib o’sishining yoki, tarafi olinayotganini bilmaslik qilganday
o’zlarini tutib, birgina ishlashing tasodifini bizlar taqdirga yo’ysak,
ichidagi harflarning har bir taqdiri bizniki, biz sening ustingda topib
bashorat qilayotgandayin bo’ladi deyishmoqchi. Hamma ishlab karyera, xizmatda o’sish
qilaman, ish o’zi taqdir tomonga boraverishda bir necha ko’p yillar bo’ladi deb
turgan ichimdagilarga balo bormi menga anchagina xos va xosmas gaplarni bizlar
topdik, chiziqli ya’ni taqdiriy deyishlarini. Bir narsa, aytgan ishlariga ham ozgina
ko’proq muddat, bir xilga xos turib qolsam, go’yoki o’zim shunday bir xilchalik,
takrorlanadigan kunlarni o’rgangan odatimga binoan o’tkazolmayman deb, nimaga o’rganib
qolsam yoki o’zlari sababli o’rgatsalar o’zlari yana buzishni, ishning beliga tepishni
xohlab turadilar. Odatni langarlatib silkitadilar. Endi. Shu oxiridan ikkinchi
gapimda, langarlatib so’zini yaxshi qo’llading deb yana menga qoyil
qolishlarini aytmaysizmi. Shunday qilib taqdirga xos ishlarda bizlar hammasini
qilayapmiz, bashorat qilib bashoratimizdagidayin seni ishlatayapmiz deyishadi.
Taqdirga xosmas, genli ishlarda bizlar topolmayapmiz, taqdiriy ishga o’t
deyishadi. Bo’lmasa -, taqdiriy ishlarini, mana shu yozuvlarni men har doim
ilgaridan, kechadan xayolimga keltirib ko’p qismini rejalashtirib chiqqanman.
Endi sening kallangni hech kim bilmaydi, bizlar o’liklarga esa ma’lum deya
bizlar bashorat qilayapmiz deyishaveradimi. Holbuki kallamning ishi hayot
uchundir.
N |
|
|
|
|
|
a |
|
a |
|
|
|
z |
|
|
|
r |
|
i |
|
|
|
|
|
g |
|
|
|
|
|
r |
|
i |
|
|
|
a |
|
|
|
z |
|
N |
|
|
|
|
|
a |
“Ozi nari run, yugur iz aloqa(da)”. Ya’ni ozi nari, nariga oz
qoldi, yugur iz aloqada, ;;fazoni gavdaga nisbatan harakatlantirib,; topib.
Yana shuni aytish kerakki, bu qilayotgan ishlarimiz, nomlardan xarakterlarni,
hayot tarzlarini topishimiz ichimizdagi o’liklar tomonidan har doim bizni
kuzatishda ishlatiladi. O’liklar bizlarning nomlarimiz bilan, shunday yashirincha,
x cha ma’nolari orqali harflarimizga o’xshab harakatlanishda fonga, atrofga
nisbatan qancha orqa-oldin, aylanaviy surilishimizni kuzatib, bilib yurishadi.
Ba’zi o’liklar, masalan o’lik Arvoh nomimga, ismimning harflariga xos
harakatlansam, xulosa qilsam, hattoki ichimdan meni dirrilatadigan tasdiq,
ichki bosh qimirlatish ham berib turadi. Endi ismim taqdir bo’yicha o’zimni
boshqalardan ajratib turadi. Ismim xarakteriga, harakatlariga jo bo’lsam,
singsam o’zimning genetikaviy tasodiflarim orqa chiziqlarda dirrilab, tarralab
turaveradi.
M |
|
|
|
|
|
a |
|
a |
|
|
|
r |
|
|
|
s |
|
u |
|
|
|
|
|
t |
|
|
|
|
|
s |
|
u |
|
|
|
a |
|
|
|
r |
|
M |
|
|
|
|
|
a |
“Ora mast (,) sam, o’zing ura, urayver”. Onam, misol uchun,
dasturxon oldida erkaklarning jim turishini bilib oraga mastlarcha qo’shilib
gapdan uraveradi.
Z |
|
|
|
r |
|
o |
|
i |
|
|
|
k |
|
|
|
o |
|
i |
|
z |
|
|
|
r |
“Re, qayta zor(ni) oz (d)irrilat, ur”. Shu – dadamning xarakteri,
ichki tabiatiga to’ppa to’g’ri keladi. Yo’l-yo’lakay, nanamga qarshicha ekinlar-u
dadang deb yoz deyishdi ichimdan.
I |
|
|
|
|
|
m |
|
b |
|
|
|
i |
|
|
|
r |
|
h |
|
|
|
|
|
o |
|
|
|
|
|
r |
|
h |
|
|
|
b |
|
|
|
i |
|
I |
|
|
|
|
|
m |
“Mih va-bir tasodifiy bo’l ham”. Ichimdagilar kulishdi.
Bizning, mening va Ibrohimning aloqalarida shunday taftish ko’p bo’lsa kerak.
A |
|
|
|
|
r |
|
l |
|
|
e |
|
|
|
i |
sh |
|
|
|
|
i |
sh |
|
|
|
l |
|
|
e |
|
a |
|
|
|
|
r |
“Re all -la(,) er” ya’ni “Qayta hamma -la(,) er”. Nazdimni
yugurtirsam o’tmishga, Alisher akam xuddi shunday.
B |
|
|
|
|
|
r |
|
a |
|
|
|
i |
|
|
|
h |
|
d |
|
|
|
|
|
o |
|
|
|
|
|
h |
|
d |
|
|
|
a |
|
|
|
i |
|
B |
|
|
|
|
|
r |
“Rid baho(,) ha-Bobir dir” ya’ni “Qutul baho(dan), ha-bobir
dirrila”. Chindan ham men ishimning bahosini bilmasam, noma’lumlikka qoldirilib
dirrilayman.
L |
|
|
a |
|
o |
l |
|
|
o |
l |
|
L |
|
|
a |
“Alla”. Shu o’rinda – Lolani yoshligida sikkanim uchun allasi
menga o’tib, men ko’p uxlayman, Lola esa mening o’rnimga ko’p tarmoqli,
vazifaviydir. U bir tikish-bichishga, boshqa yana bir davlat ishiga
hamshiralikka yuguradi.
M |
|
|
|
|
|
o |
|
u |
|
|
|
f |
|
|
|
s |
|
a |
|
|
|
|
|
t |
|
|
|
|
|
s |
|
a |
|
|
|
u |
|
|
|
f |
|
M |
|
|
|
|
|
o |
“Ofat mussa(ga) sum aft Dunyo(ning)” ya’ni “Ofat mussa(ga)
(bu -) Dunyo aftining yig’indisi”. Demak, mana unga shunday hayot shakli
qayerdan kelibdi. Ya’ni Mustafoni mussalayverib ofat keltirsak boshigaki, dunyo
aftining, ohangining yig’indisini qiladi.
N |
|
|
|
|
a |
|
o |
|
|
r |
|
|
|
d |
i |
|
|
|
|
d |
i |
|
|
|
o |
|
|
r |
|
N |
|
|
|
|
a |
“Aloqa-random yo’q, no on, ustida random-aloqaning” ya’ni
ustma-ust tasodifiy aloqa qilib bo’lmaydi. Barchasining hajm, ;;sanoq; chegarasi
bordir. Mana nega meni doimiy tasodifiy aloqa qilolmaydi deb hisoblaydilar.
N |
|
|
|
r |
|
o |
|
i |
|
|
|
d |
|
|
|
o |
|
i |
|
N |
|
|
|
r |
“Re no on ir” ya’ni “Qayta yo’q(dir) (-) ustida, davom-etayapti
irrilash, dirrilash”. Ya’ni o’tmishni qaytarib bo’lmaydi, eng asosda Nodir 2
tasi 1 da dirrilab davom etayapti.
Shu bilan 2 ala oila a’zolarimni ham hal qildim. Keling Covid
so’zini ham tahlil qilaylik.
C |
|
|
|
d |
|
o |
|
i |
|
|
|
v |
|
|
|
o |
|
i |
|
C |
|
|
|
d |
“De co ok id” ya’ni “de birgalik ok, tuzuk id, aniqla(ni)sh”.
Ha, - mana-men nega tuzuk, ok bo’lsa ham birgalikda, ichimdagi o’liklar bilan
hayotga va o’zimga aniqliklar chiqarib yuribman.
Xullas, bunday qilib ko’p so’zlarning ma’nosini va hayotga
tadbig’ini topish mumkin. Ichimdagilar ham sanskritchani tushunayotganda va
tushuntirayotganda shunday, x cha uslubdan foydalanishlari mumkindur.
Endi – umuman men uchun atrofning, borliqning o’zi bordir.
Men shu borliqning istalgan yerda to’xtab turishiga nisbatan harakatlanaman.
Tiriklarni boshqarib, tirik bo’lib ko’rinayotgan o’liklar, masalan, dadamni
kiyib olgan dadamning qo’tog’I, enamning gavdasida uy qurgan enamning omi,
hammalari bo’lib menga nisbatan borliqni, atrofni harakatlantirmoqchi bo’lganlarida
o’zlariga nisbatan tevarak-atrof, borliq harakatlanadi. Men atrofga nisbatan
harakatlanganim uchun menga taom, ovqat mazali bo’ladi, ular o’zlarining
harakatlarini bildirish uchun borliqni harakatlantirganda ovqatni hali ham
borliqdan deb bilib bo’q ta’mida sezishlari mumkin. Shunda ichimdagilar dasturxonga
qo’l uzatishlarimni boshqalar, dadam bilan ketma-ketlikka ko’ra sinxronlashtirib
turadilar. Zero dadam shunday payt mening gavdamdan men bilan birga, 2 tasi 1
ida harakatlanib, gavdadan borliqqa bo’lgan nisbatiga ko’ra mazali ovqatlansalar o’zlaricha. Bir marta
tushimda Mahliyo Omonlarning kusiga qo’l barmoqlarim bilan tiqqanimda qotgan silliqlik
bo’yicha chalkashlik bilinardi. Shu degani borliqning, dunyoning gavdaga
nisbiyligining kusi, omi shunday. Zero borliq, fon istalgan harakatlanayotgan
narsaning, qimirlamayotgan gavdaning harakatdagi a’zosini bo’lsa ham –
gavdaning, narsaning qotgan bog’lanishdagi qismini qo’zg’atmasdan harakatdagi
qismlarini, alohida qo’llar, oyoqlar harakatini o’zidan shu qismlarga
nisbiylikda qilishi, harakatlantirishi mumkin. Shundoqqina (pastga osilib) qo’l
qayishib, aylanib istalgancha harakatlantirilishi, fon tomonidan ko’tarilishi
mumkin. Fon oldida turgan personaj gavdasini va harakatlanayotgan qo’lini,
qismlarini bo’laklab, mayda-mayda piksellarda ajratib ko’rsatgan sanaladi.
Shuni hayot bilan qiyoslasak, hayotdagi burdalanishlar, mo’rtliklar, bulg’analishlar,
tuproq devorlar, ajratilgan narsalar bo’lgani uchun o’zimizni tanho, yakdil,
ajralmas sezib hayotga, atrofga nisbatan, nisbiylikni bizlar qilib
harakatlanamiz. Xullas, fon bo’laklanib harakatlanayotgan qismlari bo’yicha
yuriydi, bo’laklarning harakatini ko’rsatish uchun o’zi harakatlanadi, kameraga,
ekranga nisbatan esa to’liq, hammasi ochiq turaveradi. Ekran fonni bir xil
yangi qo’shilgan qismlari bilan yopishib ko’rsatadi, fonning, qo’zg’almas
manzaraning esa ichidagi qismlariga nisbatan teskariga harakati bo’lib o’tadi.
Xullas, - ichimdan yozuvimga, ishlashimga qarata ojizsan deb
turishlariga qarab turavermasdan nima uchun shunday, ojizsan deyishlari haqida
yozsay. Demak, mening qo’lim avvalgi va yangi yozuv uslublarim bo’yicha
tajribamga munchalik bo’ysunadi desam, aslida shunday qilinishiga, bunday bir
xil majbur bo’lib yozishimga sabab yozuv turim, xatti-savodim, uslubim o’zgarmasin
deb ma’no bo’yicha yozuvlarimning joyi almashtirilib qo’yiladi. Yozuvimdagi
xatimning o’zgarmasligi sababi bu – yozganim o’zgarganda o’zing yozgan-kusen
deya ishontirish. Endi. Shuning uchun husni-xatimning o’tmishidagi yozuvlarini va
kiritilayotgan hozirgilarini o’rta-me’yorda o’zgarishlarini qat’iy hisob-kitob
qilib borayaptilar.
Xullas, - butun dunyo bo’yicha har bir tirik shaxsga, bu –
insonga yoki odamga bir kunida boshqa shaxslarni bildiradigan, ;;gavdalari bo’lib
olgan; o’liklar nechta to’qnashsa, aholiga nisbatan o’liklar shuncha marta ko’p
hisoblanadi. Masalan, men, uydagilarimizning hammasini ko’rib chiqsam, taxminan
8-9 tacha yoki 9-10 tacha o’liklarni o’zimga yo’liqtiraman. Xullas – gavdaning a’zolari
o’liklar, kompyuter uchun harakatlangandayin chiqishi uchun, shu gavdaning
qotgan, harakatlanmagan qismlari fon bilan birga harakatlanadi. Bu – fazo kosmonavt
lariga, fazogirlarga o’xshab, fazogir qo’lini harakatlantirsa, oldinga otsa
gavdasi shu harakat trayektoriyasi va kuchi bo’yicha orqaga, teskariga harakatlandi
degani. Natijada qarama-qarshi harakatdagi fonni, fazoni, borliqni yemaslik
uchun o’liklar o’zlarini bitta holatda, kesimda bo’lsa ham bor qilib ushlab
turishga urinishadi. Balki o’zlarining nisbiyliklarini mendan olish bo’yicha
butunlay fonning, manzaraning harakatlariga g’arq bo’lib ketmay, ozgina
ulushda, 20-30% chalar o’zlari ham nisbiy harakat qilishlari mumkin. Nisbiylik
hozirgi avlod er-xotinlarni taqdiriy ravishda boshlanishidan va oxiridan
egallab olgan. Shuning uchun bizlar nisbiy so’zini maxsus qilib, unga nisbatan
yoki bunga nisbatan deya asosiy, harakatlanayotgan, birinchi o’rinda yodga
solingan ob’yektga nisbatan ishlatguvchimiz xolos. Ya’ni unga nisbatan men
deyilganda, u o’zgarmasdan turavergan, men esa undagi, yoki unga qarash bo’yicha
o’zgaraman, ;;nisbatdaman; degani. Xullas, ichimdagilar ikr-chikr egalari. Ikr-chikrlarni,
har xil kerakli deb hisoblagan mayda gaplarni yozaman desam, husni-xatim,
ruchkam bilan – qo’limda yozish uchun mador qolmay, Ruhim dirrilaydi. Zero men Ruhimni
ichiga kirib oldindan ma’lum narsani, ma’noni yozayotgan bo’laman. Endi, men
uchun – hozir Shohruhxon aytganidayin, hikoyani uzilgan joyidan boshlash kerak.
Zero ko’zim nomusim, gavda simmetriyam bilan orqaga ketganda, ichimdagilarning
o’zlari ham talab etganga o’xshab hammasi shuncha qilinmagan ishlar, aytilmagan
gaplarga xos ko’rilib, hammasidan uzilib qolib qayerga borishimni bilmay qolib,
o’lgandayin holga tushib, hech narsaga ongli nisbiylik qilolmayotgandayin bo’lib
qolsam, chindan ham menga erta, keyingi kun bormikin deb qolaman. Shunda o’lishim
holatlari osonligini bildirib o’zimga taskin berish maqsadida qolgan va
kechangi, “o’lib yotgan” joylarimdan davom ettiraman.
Hozir “Om, Shanti, Om” kinosini ko’rib borayotganimda salbiy
qahramonni uyushib, bir guruh bo’lib rejalashtirib aldaydilar. “Om, Shanti, Om”
degani “om sha, hoziroq-tiq (shansen) om” bo’lib, omning, kusning ikki
devorchasi orasidan palkaning, tayoqning ya’ni sikning o’tib qaytishi bo’ladi.
Umuman kino ham oxirida shuni aytmoqchiki, sik-om ishlari chindan ham o’liklarning,
tabiatning tirik jonga nisbiyligidir. Bu – tutashmas, isbotsiz, ulab bo’lmas
yolg’on. Kinodan yana bir parcha: “Agar inson chin dildan biror nimaning payiga
tushib istasa, butun koinot uni shunga yetishtirish payida bo’ladi” dedi kampir,
ikkinchi darajali qahramon. Chindan ham kalla Koinotni bilib turganda ham aniq
bir narsaga intilishi, biron mantiqni ilgari surishi mumkin.
Shunday qilib o’liklar uchun atrofni qimirlatib qo’l-oyoqlarni
gavdadan chalg’itib boshqarish, har xil gavda burilish, qayishish, qo’zg’alishlarini
qilish mumkin. ;;Multfilmda diktorni (qottirib) ekranning, fonning chap chetiga
qo’yib, qo’llarining o’ng tomon borib-kelishlaridan qarasak, gavda bilan fon
birga chap tomonga siljiydi va shundagina qo’llar o’ng tomonga harakatlangandayin
tuyuladi. Demak, - shunday tuyulsada – harakatni ekranda o’z-o’zidan qimirlab
turgan narsalar, obrazlar emas, balki qimirlamayotgan qismi, fon amalga
oshiradi. Obrazlar harakatlangandayin ko’rinadi, ammo shu harakatni fon (o’ziga
nisbatan) qildirayapti.;
Comments
Post a Comment