Xo'sh endi kim bu?
136. Yana
aroq ichdim va o’lgunimcha yotish xislatimni aniqlashga urinayozdimki asti qo’yaqoling.
Aroqning mazmuniga e’tibor qaratib undan mas-alaslik chog’ida qiynalmasdan
qutilishning ilojini topish qanchalik to’g’ri bo’lurki, bilsangiz ham mayli
endi. Aroq degani paronim yoki sanskritcha o’xshashliklar aro ariq, oriq, ora,
qor, aro, qora yoki umuman olganda bitta kam barcha harlar uyushmasining
aralash kombinatorikasiga xos bo’laoladiki asti qo’yaturing. Zero aroq so’zining
teskari sanskriti qora so’zi kodni, matritsani bildiruvchi yagona so’lzar
doirasiga sig’inadi hamki. Aroq ichgandan so’ng mast yoki boshi og’rib
aylanadigan ravishdagi insonda ishqalanish sababli deb topiladigan borlik,
mavjudlik yoki tanli (borliqli) jismning o’z-o’zidan bo’lib turaverishi
kuchsizlanadi, susayadi, shaffofroq siyrak qatlam hosil qiladi. Borliq yoki
tabiat insondan iborat bo’lgani uchun hamki, insonning kuchi yoki borligi,
ishqalanishi pasaygandan so’ng atrofning bosh aylanishiga xos grafali ravishda
suzuvchanligi, chizmalarning yoki narsalarning harakatlanishi vujudga kelib
borliqning, materiyaning yoki jismning o’zi o’z-o’zidan mavjud bo’laolmasligi
yaqqol fosh bo’laqolishi turgan gapki xo’p bo’pti endi ham sen. (tugatishda sen
deya o’zimni yozishim to’g’ri ketayotganini bildirib). Aroq ichga odam shu so’zning
ma’nosidan kelib chiqib ariq ora keyinchalik oriqlashishiga xos bo’lib qorga,
zaxga o’xshash sovuq havoda qorong’ulik aro qimirlamasdan atrofga qaramay yotishi
kerakki, o’zining yoki tanining ishqlanishini yaxshilab yoki yig’ib olishga
qodir sanalguncha borliq-atrofining paydo bo’lib, yaratilib borishiga taqalib kutib
turaverishi kerak. Aroq sababli ishqalanish yoki borlik mazmun-mohiyatiga
aloqador bo’lgan ravishda hamki, tuyg’ular hamda tana qarama-qarshilikdagi bo’layotgan
mutloq betartib bir-birining bo’laklarining tutashuv chegarasi ortib boradiki,
go’yoki tanga ustiga tanga to’liqlayin mos qilib to’ldirib, chetga kam
chiqarilib qo’yilganga o’xshaydi. Natijada borlikning yoki materiyaning o’zi
uchun tutashuvga xos chiqib qolgan, yakka bo’lgan tomonining o’zi o’z tarafida
bitta va yagona hukmron, mustahkam bo’lib turaolmaganligi bu shu. Ikkita katta
tomomlar, tuyg’ular va tananing sezgilari uzra borligi ustma-ust chegaralarda,
to’liq hajmli tutashuvlarda to’qnashib tug’uli matritsali yoki tushli geometrik
muntazamlikka xos narsalardan iborat dunyoning chizishga aloqadorligiga xos
holati bizning tomonda, borliq va tanimizda kuchayib tanimizning materiyasidan,
jismidan deb olinayotgan borliq materiyasi bilan ham, asosan shu tan bilan ham
kuchli almashinuv sodir bo’ladi. So’ng teringizning hujayralari po’stakka,
yozilayotgan xamirga o’xshash ravishda tortilib yozilib ishqalanish borasida
pasayganga o’xshashi natijasida shu jism zichligidagiga xos kamayuvchanlik borliqning
kengliga nisbatan ham yetishmovchilik qilayotgani bilinib bosh aylanishda
atrofning aniq ko’rinmasdan, chizmali tarzda aylanib turib o’z joylashuvlarida
to’liq hajmdor rangli, zichlikni bildiruvchanlikka xosligiga ko’raligi bilinmay
qoladi. Go’yoki borliq chizmalari sababli protonlari, bo’laklari harakatlanish
sababligina bir-birovlarining joyini egallab olishlari o’laroq borliqning
mavjudligiga xos yolg’onni holi ham to’ldirib, ushlab bilishga
urinayotganliklari fosh bo’lganga o’xshashi shu bu. Ammo tuyg’ular yoki damli
bosim shu borliqda, xona sharoitidagi to’rt devor oralig’iga xos muhit
yopiqligidami, qaysi joyda bo’lmasin damli, bosimli havoga xoslanib kuchli
taqazolikka xos bo’lib boqavergani shu bu. Shu boisidan tuyg’ulardan o’z
paytida, aroqdan oldingi ijodiy hayotlikda va aroq orqali bo’layotgan o’zini
jipslatishga xos ichki aloqalarda yaxshi tartibni tuzib bermoq lozim hamki, shusiz
iloji hech ham bo’laolmaydi. O’zimning ijodim yoki ilhomli suhbatkashligim
aynan tuyg’ularim bilan parallellikda tuyg’ularimning o’zi bo’lishga urinib ham
o’zlarini bildirmoqchiligi menga aroqqa ruju ham qo’yish imkonini tug’diraqolmasmikin.
Ammo men o’zimni shu haqda ko’p ham boshimni qotirmoqchi ham emasman, bu sohada
rujuni ham holi yaxshi baholayolamanmi yo’qmi bilmayman. Nima bo’lganda ham
hozircha boshim og’rib zo’riqib qolayotganimni o’zim yaxshi bilaman. Shuning
uchun oxirida aroqni mahv etishni, aynan og’riqli jo’shqinini daf qilishning
yana bir usullaridan birini aytib o’tayinki, ariqning u simon yoki vannasimon yoyli
qisilgan ostida qolganga o’xshash umumiylikni bir xil olib borish maqsadida ham
teringizning ishqalnishi sababli qisilishi ro’y berib yoqimsiz ziq bo’lishga
uchrabroq turishingizga qaramasdan ko’proq qimirlamay yotishga harakat qilish
kerak. Aks holda tor yoysimon joyda qimirlab o’zingizning ustingizga o’zingizning
og’irligingizni indamay turib ham taqazo etib qolganingiz ma’lum bo’ladi. Holi
ishqalanishingiz yoki borligingizning o’zi kamligida massangizni yana o’zingizga
tartibli yo’sindiraolmasangiz, tarqatib mujassamlikda egallayolmasangiz boshqa
tomonda tuyg’ular tug’yoni zo’riqib kuchayishi oqibatida aroqdan yomon
oqibatlar sababli yanada zo’riqarli, kuchli bosh aylanuvchili ko’taraolmasliklarga
yo’l qo’yaqolsangiz ne bo’lurki xo’p mayli. Go’yoki sirpanib o’z ustingizga o’zingiz
bosib tushmaganga o’xshab qotib yotmoq tavsiyasi shu sanalur hamki xo’p bo’pti.
Zahiriddinni (zah yoki zax so’zi haqidaligi bo’yicha bu bo’lsinki)
Hindistonliklar qaytib o’z yurtiga, Andijon bo’lmasa ham yangi ona shahri Buxoroga
yuborishlari tugul shu zaminni zaxli qilib qo’ymoqliklarining boisi hamki,
ichimdagilarning o’zlarining kechayki aroq paytidagi mazmunli suhbatiga qarasam
hamki, aroqning gashti haromi uzra sog’liqni ta’minlashlari tushunilganligi
sanalur hamki xo’p bo’pti. Shu degani eng muhimi sanaluvchi yechim sifatida
shunchalik katta hamda o’xshashliklar kiritilib aytilgan sog’-salomatlik garovi
aroqdan so’nggi bosh og’riydigan, ko’ngil ayniydigan lahzalarda zax havoni
sezib yotib turaverish, ko’proq tabiat qo’yniga otilish nazarga tushadi.
Shuning uchun Hindlarim bilan suhbatim chog’ida o’zimning borligim masalasi yuzasidan
bo’layotganligim sababli hindlar o’zimga zaxli nomimga aloqador xoslik bo’yicha
borligimni kuchaytirib turishlari juda kor qilmoqdaligi shu bo’ldi xo’p mayli
ketaversan holi. (tugatishdi yozuvimni davom ettiraverishimni ro’kach qilish
chog’larida). Ammo men uchun shunchalik ulug’vorlikka xosligimni sezgan chog’imda
ham aroq haqidagi ushbu mavzuni katta qilib yopishning o’zi shu bo’lmoqdaligini
tushunib turishingiz kifoyasidamiz xo’p mayli. Demak, bitta ochilishi, kuzatish
yoki haqiqiy tushunilishga xos kashfiyot amali ko’zga tashlanadiki, o’zimning
ismim haqiqatan zax bilan aloqadorligini namoyish etib ham men o’zimning
ismimni to’g’ri topib olganligim ma’lum qilinajakligi boz ustiga ismim
tanimning o’zginasi bo’lishini yana isbotlagan bo’lsak ne ajabki xo’p bo’pti.
Axir bizlarni borligimizni, jismonan avjlanishimizni ham faqatgina oxirat
zamonda ham bo’lib boshqarib kelgan haqiqatimiz og’zaki so’zlar tugul
kodlashuvli sanalgan nomusimiz sifatida ismimiz, nomimiz hisoblanishini aytmoq
kifoyaki xo’p bo’pti.
Comments
Post a Comment