uzbek language siteenglish language site

Nima asli

 

---- Shu – Nodir yoki begona mening oldimda “u” bilan aralashsa, “u”ning omi turadimi nima. Natijada menga atayin bildirmay tayyorlab “u”ning bezoriligi, buzg’unchiligi tegadi. Bir marta poyezdda kasbdoshim bilan to’satdan duch kelib ketayotganimda kasbdoshing sendan ko’ra bo’g’zi bilan yaxshi gapirdi deb samovar dan barmog’imni kuydiruvdi. Kecha “u”ni Buxoroga Nodir mashinani haydab olib borishi ma’lum bo’libdiki menga bolalarniki deya trubochkali issiq suvli termosdan ichtirib og’zimni kuydirdi. Bugun uchun yangi mana shu bannerni olib kelsam, uyga kirishim bilanoq bannerlarning pulini “Nodir akaga” bering deb dahmaza, urush qiladi. “Xay, ko’t xotin” deyishdilar ichimdagilar. Demak, men o’zim uchun bir xil ishlarni, odatiy xarakterimni qilib yursam, “u” menga ko’tlik qilarkin, “ko’p aniq, - o’, to’xta” degandayin bo’larkin.

Immunitetim kamayavergan sayin har xil hayotdagi ishlarga aniqlik bo’yicha munosabatim tushadiki, shu munosabatimning ichki aniqligi “it, id” bo’lib turishdan hammasi, falokat boshlanadi. “It” chappa bo’lib “ti, sen”ga o’zgaradiki, sen shunday itlik qilayapsan ro’kachiga, shamasiga urilgan ravishda ichimdan tortishish bo’ladi. Xayolim bilan o’liklik, insoniy 3 ligim ya’ni, o’rin, havo, gap ishqalanib o’zimdan o’zim chiqaolmaydigan, ongimga qarshi tortishuv, ichki bahs bo’lib turadi. Keyin bu – “nash, bizning” “it”, id miz, sen aniqlashtirayotgan istalgan ichki munosabat, kallangdagi faoliyat bo’ladi deb turishadi. Natijada shu ichki aniqlikdagi munosabatni fahmlashga borayotganimda shu munosabat hoziroq hayotda bo’lsin yoki bo’lmasinligi bo’yicha ikki tomondan birini xohishimga, ongimga ko’ra tanlasam, oxiri “nash”ning teskarisi “shan, shon-shanim” ichimdagilar tomonidan menga qarshi munosabat borishini, yechimini kinoyanomus(z) tanlashadi, hisobga olishadi. Shunda men shonimnigina ko’targan bo’lib, o’zim xohlamagan munosabat yechimiga duchor bo’laman. Xullas, meni hayotdan va ichimdan egallab olgan “shanti, itnash” teskarilik ishlari “it”, “ti”, “nash”, “shan” 4 ala juftliklari bilan ketma-ket x ni yasab, noma’lumni tuzib, oxiri “shan” sendan deya, “shan”imni saqlashim ma’nosida o’zimni shanli ishimga mag’lub qildiradilar, chiqqan munosabatning menga teskari amali bilan meni uradilar.

Kechki ovqatdan so’ng:

Mediaget, torrentlardan olingan dasturlar ham ishlamaydigan bo’lgan. Eng ko’proq seed, peer lari bo’lgan torrentlardan Adobe Character animator bilan After effects ni ko’chirib, yuklab olib, o’zining ko’rsatmalari, Readme lari bo’yicha birinchisi hattoki ustanovchigini, o’rnatuvchisini ochmadi, ikkinchisi o’rnatilgandan so’ng maxsus ilgaridan xabarcha bilan dasturni ishlatmadi. Nima -, hammasi o’zimning bilimim yuqoridan so’ng chiziqlar bilan haqiqat qilib pastga tortilganmi? Endi. Avvallari bunday emasdi. Dasturmi, - aniq ravishda dastur bo’lib ishlab ketishi kerak edi. Umuman Windows ning o’zini qaysi bilim bilan ushlab turibman. Yoki boshqa ishlayotgan dasturlarnichi. Umuman – Word da yozayotganim uchun o’lik arvoh bir-ikki qiliqlar qilib, Word ning ishlashini bilmaysan deb buzmoqchi bo’luvdi. Umuman hozirlari Word Onedrive da, internetda saqlangan faylni ochayapman deb, internet bo’lmaganda ishga tushmaydi. O’lik Arvoh aytmoqdaki, - “bilimlaringdan tashqari ko’nikmalaring ham hisobga olinadi” deyapti. Demak, Windows yoki Word ga o’xshagan dasturlarni ko’nikmam bo’lgani uchun ishlatib yurganimdan so’ng, hali ham uzilmasdan, bor bo’lib ishlab turaveradi. Endi, shu alfozda ichimdagilar meni bilish bo’yicha qandaydir qat’iy qarorga kelibdilar har doimgidayin. Ularni to’g’ri tushunsam, - menga ba’zida yozuvimga qo’shimcha o’zlaridan qo’shib turishib, oldingi, qo’shilmagan qismimiz bo’yicha yozuving biznikiga o’xshash, bizlardan birlarimiz topgan demoqchi bo’lishadi. Ma’noni, kelingki gaplarimni oldindan aniq topgan bo’lsalar ham, husni-xatimni, harflarni qanday yozishimni hech kim bilmaydi. Chunki, men shu harflarni har birini – o’zi taqdirga ulab yozayapman. Ularning ma’no bashoratlaridan ham ko’proq meni taqdirdan topish imkonlarini berayapman. Har bir harfimning burilishi taqdir bilan bog’langan haqiqatdan bir parchasi(dir). Xo’p, - deylik hamki, shu oxirgi ikki og’izli gaplarimga “u” ham, balki kusi qo’shilib menga bashoratdayin ma’no uzatdi. Baribir ko’pisi mantig’imdandir.

Endi. Karonavirus bo’lgan va undan oldingi ta’siri bor paytlari insonlar, odamlar ko’plik orasida alohidalik bilan sinalganlar. Har kim alohida-alohida o’zining birovlardagi aksi bilan aloqa qilgan. Birovlar tarafidan aloqani haqiqiy, jonli qilib chiqarganlar esa o’liklardir. Zero Karonavirus tug’ilajak bolalar uchun bo’lib, ular o’liklardan kelganlar. O’liklarning o’zlarida esa voqealarning asl, ko’pchilik bo’yicha rivojlanish ma’lumotlari bordir. Go’yoki bizning tasodifiy bog’lanishlarimiz bir nuqtadan boshlab oxirigacha, imkoniy chiziq bo’yicha sinaladi, ;;tugatiladi;. O’liklar o’zimizning ya’ni bizlar tiriklarning har bir tasodifiy ishlarining qayergacha borib, nimalar bilan tugash taqdirlarini bilishadi.

Bukunasi tushlikdan keyin:

O’liklar alohidalikni, ko’pchilikni tutashmasligini har bir tomonning o’ziga xosligidan qilishadi. Misol uchun, makonda harakat izi qoladigan odamlar va insonlar bo’yicha shu tushlikka eshikdan kiraverishimda baribir ichimdan bilinadigan datchiksifat buyruqlariga ko’ra xonaning ichida yaqinlarim makon, joy, o’tmish bo’yicha kezib yurgan, boshqa ishlarini qilib yurgan bo’lsalar, birdan shularning davomiyligi, harakat izidan uzilib o’tirib ovqatlanayotgan holatga o’liklar insonlar, odamlarni boshqarishib solishadi. Zero aslida men kelib qancha ovqat, hozirgi somsalardan yesam, dadam, yaqinlarim ham shunga o’xshatilib ovqatlanishlari kerak. Aks holda bo’q yeb qo’yishlari mumkin. Xullas, aslida dadam-enam yoki boshqa chinakam odamlarning, insonlarning o’zlari yo’qdirlar, hammasiga fon, gavda tuzilishi va aloqalari bo’lib o’liklar chiqishadi.

Endi. Ichimda ko’nglim g’ash, ko’timning shumshagini o’ynatib-o’ynatib ko’nglimga tushiralar. Kechangi tekshirib ko’zimni orqaga ketkazishlariga ko’ra o’lik Arvoh sababli men ham aldanib shaxslar bilan shuncha almashinishimiz bo’yicha bir xil o’tmishga, makonga, hayotiy sahnaga qaytarilib qo’yilibman. Shu degani mening bo’q yeyishim mumkinligi bo’larkin. Avvallari shundoqligicha menga, bilishimda xotinim yo’qligi sababli, Orzigul bo’lganda nonushtaga borma deyishardi, orada ularning qoidasini bir marta buzishim bilanoq meni jazolab (men shuni tasodifni men tomon ro’y berishi sifatida bilgandim)  Devonaxonaga olib borib (1 oylik o’zlari kutmagan tasodifni o’tqazib) qo’yishdi, natijada hozirlari mening ertalabgi uyqumni ilojsiz o’tkazishib, qildirishib, o’rgatishib, so’ng nonushtani ham o’tkazdirib yuborayaptilar. Nonushtani yemasam ertalab-tushlikdagi uyqumda oshqozonim og’riyapti.

Birinchidan shuni yozishim kerakki, qilayotgan ishlarim davomi bo’yicha tajribam parallel chiziqlari navbati kallamga yashirinib kirib qoladi. So’ng menga o’zim bilmasimdan, o’zimning kallamdan chiqqandayin yetkazilib meni oldindan ma’lum ma’nochi qilib turaveradi. Men shunchalik o’zimga yaqin olib, yutuqli tanlov qilib chiqqan so’zlarimni ham tajribamdan mana hozir qaytib topib berish bo’ldi. Ya’ni shu abzatsning birinchi gapida davomiyligi so’zini yozmoqchi edim, o’zim ko’nglimda yaxshi ma’no chiqadi deya “zo’r qilaman” deb ushlab yurgan navbati so’zi bilan almashtirishdi. Tajribalarim oldingi amalimga bog’liq bo’lmay chiqarilishi mumkin, ammo o’zimga yangi fikr kelganday bo’ladi.

Umuman to’g’risi o’zimning xatimdan zerikdim. Avvallari necha yil oldin shunday mayda, joy avaylab yozgan bo’lsam, qo’lim o’z-o’zidan yana shunday yozishimga olib borayapti. Aslida katakchalar o’lchamiga muvofiq yozish to’g’ri bo’ladi. Bir eplamoqchi bo’lib ajratilgan katakchalar, 5 mm li joylarga xos katta-katta yozaman desam, yana qo’limning mayda tebranishli yozuvi qisib kelib kichkina, xuddiki bir chiziqda ozgina qo’zg’alishlar, to’lqin chiziqlar bilan yozib borayotganga o’xshayman. Kattaroq yozishim uchun yozib ketaverayotganimda to’ldirilayotgan bo’sh joylarga ko’zimni taqab turib bilishim kerak.

Umuman ko’zim orqaga ketganda, mana kecha ham ichimdagilar mening gapirib chiqarmagan eslarimni kovlaverib nimadir yangicha g’oyaga men uchun kelib qoldilarki, natijada shuni daftariga ertasi kuni tushiradi deb qo’yishadi. Ammo qaysi g’oyalar bo’lib o’tganini ungacha esimdan chiqarib qo’yaman. Mana bugun ham mutloq boshqa, kechangi kasal ahvolimga keltirilmagan fikrlar, g’oyalar, gaplarni yozayapman. Yozayotganimni esladim, kechangi berayotgan qiynoqlari davomida berishayaptilar desam, shu to’g’ri kelgan yozuvlarimni esim bilan to’g’ri, mos keladi deb tutardim.

Endi shunday bo’layaptiki, mayda yozishimdan qochishim qiyin bo’layapti. Avvallari, yoshligimda, Universitetga kirmasimdan oldin men kitoblarni katta-katta jurnal varoqlariga ko’chirib yozishga uringanman. Shunda va darslar mobaynida kichik harflar bilan yozganman. Shularning hammasi yig’ilib, yig’indisi bo’lib hozirgi katta yozishga urinishim nisbati olinsa, hali katta, 98% li ulush bilan kichik, qo’lim o’z-o’zidan tortayotgan mayda harflarda yozayotganim seziladi. Demak, bu – hisob-kitob, o’lik Arvoh simmetriyasi bo’yicha ketmoqda. Endi. Birinchidan ishimga mukkasidan ketayapman deya, qo’limdagi yozuvni shu o’rinda qo’yib qaytib olsam, bu – ojiz, qo’tog’I qandaydir bo’y-bastiga chiqib olib lang’arlab qo’l chiqarib yozayotganda shunchalik qiynoqni, tirishishni ko’rsatayapti deya mening ustimdan nazoratini “u”ning kusi, tazi, o’lik nusxasi mazag’omus qilib o’tadi. So’ng hozir bildirayaptiki, men haqimda ham shunday yoz, men ustun tursam ham deya yana ustun turishini o’tkazib bildirganday bo’lib ketadi. Umuman qo’tog’imning orgazmi yig’ilishiga ustunlik qilib turgani bilinadi xolos. Endi ikkinchidan davom ettirib yozmoqchimanki, katta-kichik yozishimga, urinishlarimga qarab turaversam, mana hozirgidayin qo’lim bardosh beraolmay, chalmaq qilib, bulg’ab bir to’g’ri chiziq chizib borayotganga o’xshayman, boz ustiga 98% dan 2% qachon simmetrik sudralish qilib, 98% li o’rnini kamaytirib, o’zining 2% li joyini o’stirarkin deb qarab turaverishim kerak. Shuning uchun shuncha majburiy kichik harflar ulushida katta harflarni eplab yozaolishim ham kerak. Undan ko’ra kechangi video grafikali dasturlarimni internetdan qidirishni davom etaman. Ha, - hozir nima demoqchiligimni odam bolam Gvardiyasi o’rgatdiki, - husni-xatimni avval qanday tashlab ketgan bo’lsam, hali ham o’zgarmaganini yoz dedilar. Shunday qilib tajribamga yaqin fikrlar bilan yozuvimni o’liklar ham aralashib to’ldirishayapti. Bo’ldi, o’zim ham ruchkamni qo’yib-olib, qopqog’I bilan yopaverib-ochib charchadim. Ketsam-ketdim shu kompyuter oldiga. Endi shuncha yozdirgandayin bo’lish u yoqda tursin, qachon o’rnimdan turishimni ham qandaydir belgi-ishoralar, mana hozir enamning kelib-ketishi bilan bildirmoqchi bo’lishadi.

KpoJIuk degan avtordan rutracker orqali 2 lasini ham o’rnatdim. KpoJIuk degani “kel pshnadan, asosdan, yoshlikdan qaraylik” degani. So’ng tashqariga chiqsam, onam “Dunyo yo’q aloqa(da)” sifatida haqqoniy Dunyodan uzilishda bo’lsa ham shu dasturlarni, Adobe Character Animator va Adobe After Effekts ni olib berganlari, bunga bilimimdan tashqari yo’l ochganlari ma’lum bo’ladi.

Video tahrirlarda, animatsiyalarda, grafika dizaynlarda biron narsa, personajning o’zi yoki gavdasi a’zolari harakatlanganda shu harakatning yarmisichalik orqamoqqa harakatsiz qismlar, fonlar, personajning qolgan gavda qismi harakatlanadi. Harakat chiziqlari bo’yicha harakatning hammasini ko’rsatish uchun yarmisiga ko’ra qarama-qarshi yo’nalishni harakatsiz qismlar, fonlar yuriydi, bosib o’tadi. Shu – harakatdagi hajmdagi har bir nuqtaning, ;;pikselning; keyingi kadrga, tasvirga o’tishi bo’yicha amalga oshiriladi, teskari yo’nalishda fon, harakatsiz qismlar yurg’iziladi. Shuncha harakat to’xtamga, fonga nisbatan o’zi, ;;harakatlanish; to’liq harakatlangandayin bo’lib chiqadi. O’liklar, televizordan kelganlar o’zlarining qoidalarini o’tkazib, meni ham har bir harakatimga nisbatan harakatsiz qolgan gavdamni va atrofni harakatning yarim masofasi bo’yicha qarama-qarshi harakatlantirmoqchilar. Shunday qilib qarama-qarshi harakatlar bir o’rta nuqtada yumulib, yo’qolib kiraverib, shu nuqtaning impulsi, pattaklari kuchi navbatdagi harakat yo’nalishi va kuchini bildirib qo’yadi. Misol uchun olsak, mening o’zimning mana shu yozuvlardagi o’ng qo’l barmoqlarila harakati, harflarni yozish, terish mashaqqati o’zining ortidan butun atrofni, harakatsiz gavdamni yarim harakat masofasi, oralig’I bo’yicha teskari sudrab, harakatlantirib kelayapti (ichimdagilar uchun). Shuning uchun yozuvim qiyin va xunukdir. ;;Xullas, ko’p pikselli harakatlar trayektoriyasi, chizig’i qanchalik bo’lib o’tsa, shu harakatlarning umumiy o’rtasi topilib, qimirlamagan qismlar yarim harakatni orqamoqqa qilishadi. Va h.k. da, nima ham qo’shimcha qilardim;

Comments

Ommabop xabarlar

Biz bilan birga yana xo'sh (Rustam)

Barcha individual ishtirokchilarning raqamlari men uchun 6 raqami sifatida

Nima