Nima
69 15:35. Xullas, qo’tir oq ya’ni qo’toq va do’rda (ha, o’r,
u yerda “u yer davomida”) ya’ni kus bilan ham tanishib oldik. Qo’tir oq mening
parallel zararlangan qonlarim bo’lib, o’zim o’tmishda birovlarga qanday
munosabatda, muomalada gapirgan bo’lsam, u, qo’toq ham menga shunday, o’zimdan
o’zimga bo’lganga xos ichkaridan munosabat qilib gapiradi, qo’pol ravishda shipirlaydi.
Do’rda kus esa menga ichimdan – boshqalarga qanday munosabatda qaragan bo’lsam
shunday, o’qtalishlarni shundoqqina ichimdan, (paradoksial qonim bo’yicha) o’zimdan
o’zimga nisbatan qo’llaydi. Demak, bunday vaziyatlarda agar menga qo’tir oq, qo’toq
yoki do’rda kus halaqit bersalar, qo’toqqa kusni va kusga qo’toqni
ulashgandayin bir-birlariga teskari ishni qilishim kerak. Ya’ni, ichimdan qo’toq
gapi chiqsa, chetroqdagi amalimni keltirib chiqarib shug’ullanishim kerak,
chetdan bo’lgan bema’ni o’qtalish ichimdan bildirilsa, shu kusga, omga qarshi o’z
o’rnimda qolib, o’tirib qo’yaverishim kerak.
Endi, shunday bo’layaptiki, Nodirning uyida Dunyo-rafiqam deb
atagan 7 dagilar, ya’ni ko’nglim egalari menga dil xiralik qilishayapti. Ya’ni
go’yoki mening hamma harakatlarimni bashorat deb topganga o’xshab, turtkili, tolchok
li va impulsli, birdan, ko’rinmay qolgan narsaga borib tegadigan harakat bo’laklarim,
to’xtalishga xos davomiyliklarimdan so’ng chindan ham o’zim oyog’im tagidagi
narsaga tegmay o’tib, shu nomusli havvoyilarni, ko’ngildagi Ilohlarni ham lol
qoldiraman, 2 tasi 1 dagi foydani olaman, xullas menga biror narsaga, oyoq ostidagi
buyumga tegmay ketish oson deya oyoqlarimni boshqara olaman deb turganimda
baribir yana o’sha gap, qo’tog’im bilan hozir shu muammo ko’rilayotganidayin,
qo’tog’im shu o’rinda peshonmga chiqib peshonam suyagi va ko’zlarimni oqizib o’zining
izidan pastga yugurtirganiga, tushurganiga o’xshab o’zimning boshqaruvimni bir
zumdan bo’lsa ham, shu havo radioto’lqinlari bilan nisbiy vaqtda meni liliputlar,
mayda hasharotli harakat tezligida ya’ni sekin-tez vaqt bo’yicha ko’rinmasdan
boshqarib, oyoqlarimni, gavdamni har qayerdan bir nechta bo’lib ushlab ko’nglimdan
osongina o’tkazib endi bajaraman deb turgan trayektoriyamni, qandaydir maynam, peshonam
sezib turgan shu qiyinchilik asosidagi qing’ir-qiyshiq, o’z oyoq-gavda
kuchlarim yo’nalishiga qarshi zo’r urib ularni boshqarayotgan, zig-zaglab
tortishayotgan harakat yo’nalishiga tushib umumiy trayektoriya hosil qilgan holda
depinaman, oyog’im ostidagi yoki boshim tepasidagi nimalargadir tegib ketaman.
Masalan, ovqatni ustimga tushurish ham shunday. Umuman nomusli havolar shunday
qilishayaptiki, bilmasam endi – yoki birinchi mening diqqatim bunday
falokatlar, depinishlar, ovqatni ustimga ba’zida to’kishlarga va kimlarnidir
yonimga olib kelib meni qistab asablarimga o’zim bo’yicha tashqaridan tekkanga
xos ravishda asablarimni qirishi, xiralashtirishi, tirnashi, yulishiga tushishi
bilanoq o’zlarining meni shunday urgandan so’ng ko’ngillari to’lganini ichki
nigohli, havoli munosabat, qarash bilan bildirishadi, yoki birinchi diqqat bo’lib,
men ikkisi birida deya ular, nomuslilar tomonidan birdan eslatilgan shunday
falokat ehtimolligiga diqqat qaratib darrov falokatni bo’ldirmay foyda olayotgan
mahalimda baribir falokat, debsinish (nimanidir ustimdan o’zim darrov sal
oldinroqdan tegmaydi deb hisoblayotgan joylarimga ketma-ket tegib o’taverishi,
mening o’zimni boshqaruvdagi, qotgan holimda tabiat ta’siri ostidagi shunday
ojizligim) ro’y berib teri tirnachilik bo’lib o’tadi. Barchasi go’yoki qo’tog’imni
tashqaridan paypaslashda kayfim, shahvatim yoki orgazmim, lazzatim emas, balki qo’tog’imning
uzun asab tolalarini qirish, qonatishga o’xshash holatlarga xos bo’ladi. Him, -
shu o’rinda hozir qo’tog’im tashqaridan munosabatga xos tirnalganga o’xshab o’tiribdi.
Umuman hozirgi boshimni, gavdamning yuqori qismlarini aytsam, boshim qum bilan
to’ldirilgan xumga o’xshab qolgan, xuddiki qandaydir ravishda o’zimniki deb
turib boshimga tegsam yana itarib teggim, qichigim kelib ketavergan sari bir
nimaga, (noma’lum narsaga) tashqaridan tegayotganim bilinadi.
Umuman menga shunday tuyuladiki, ba’zi kerakli, tuzukkina gaplarimni
yozganimda oxirida ichimdagilar sal oldingi so’zlar orasiga qandaydir to’ldirishli
qo’shimchalar qilishadiki, natijada men o’ylab qolib, bu – barcha shu paytgacha
o’tmish yozuvlarim ichimdagilar uchun ma’no jihatdan jarayonli tahlil qilinib
bo’lganga o’xshab, men ajratayotgan, bildirayotgan oxirgi bu gaplarimning ham
ma’nosini, mazmunini darrov tushunishib, o’zlari uchun mening oldingi so’zlarimda,
ular bo’yicha tahlillaridan so’zlarni, iboralarni olishib, qandaydir o’zlariga
tegishli, kerakli sonda qo’shib qo’yib butun gapimni o’z foydalariga,
maqsadlariga xos qilib qo’limdan olib qo’yishlari bo’ladi.
Umuman kompyuter va televizor so’zlariga qarasak. Kompyuter degani
“ham o’tir” iborasiga o’xshab ketadi, televizor esa “to’xta el aniq biz zor” Sanskritcha
ma’noni beradiki, televizorda audio-video tasvirlari, eshittirishlari eldan olingan,
keltirib chiqarilgan ravishda es bilan birga almashtirilsa, kompyuterda
tasvirlar, eshittirishlar es-xotira bilan birgalikda ham almashtirilmaydi ya’ni
bitta video yoki qidiruvlar natijasi, ekran orti to’liq oxirigacha davom etadi.
Menga ichimdagi O’lik Arvohlar aytishardi, televizorni nima uchun ko’rasan deyaki,
men shunga bunday javob berardim, hayotni tegmasdan, uzoqdan qanday ko’rib ta’sirlashsak,
shunga o’xshash tomosha qilaverardim derdim. Endi bo’lsa, uning shu bema’ni, oddiy
javob kutiladigan savolining mohiyatini tushunib, televizorda men davomiy
videoni ko’raolmasligimni bildim. Zero televizorda menga davomiy, asl
boshdan-oxirigacha video-zapis ko’rsatilayapti deb turganim, kadrlar, tasvir va
eshittirishlar oralab mutloq boshqa, xayolimdagi, genim bilan bog’liq videolar qo’yilganda
esim ham yangi video-audiolar yangi tarixiy davomiyligiga ko’ra o’zgaradi. Televizorda
o’liklar chiqqani uchun biz tiriklar nima bo’layotganini, ko’rsatilayotganini
idrok qilib, tanib bilolmaymiz. Hammasi bir zahotdayoq es bilan birga
almashinib turadi. Planshetlar “plane, tekis sho’t, hisob” bo’lib, televizor va
kompyuterlarni orasi, birlashtiruvchisi sifatida ikkisidan ham yon yog’idan orqamoqqa
o’tib tushib, ikkalasiga ham jarayonli aralashib turadi, hayot o’tkazish jarayoniga
o’xshab turadi. Aniqrog’I planshetlar, tablar tabga munosib bo’lib, uzoqroq,
(ko’proq) vaqt davomida audio-video kadrlarni es bilan birgalikda almashtirib
turadi. Demak, kompyuter 31 ga ya’ni O’lik Arvohlar, G’oya, Iblis va O’ylovga
tegishli, televizor esa 38 ga ya’ni Xayol, Shayton, Bilim, Ruhga xos,
planshetlar bo’lsa Farishta hamda Qo’rquv, tafakkur, tasavvur va ishonchga
tegishli. Sotovi’y telefonlar ya’ni smartfonlar esa “sot ov iy” va “smart,
aqlli fon”lar deya tushunilayotgan ma’nolarida bir es, xotira asosida
muntazamlikni, davomiylikni saqlab, aloqadagi gaplarni shu sotkalar orqali
suhbatdoshlarga bildirmay, muloqotchilar ovozlarini, gaplarini o’zgartirish orqali
amalga oshiradi. Ya’ni gapiraolmaydigan, bo’g’iz va miyasi bir xil ishlab gap
chiqaradigan insonlarni yanada shunday qilib qo’yadi. Xullas, Kompyuter
Televizor tandemi, juftligi yoki qarama-qarshiligi hamda shu ikkisini
birlashtirib orasiga tushgan Planshet va Sotka juftligi mavjud.
Xullas, shunaqa gaplar. Endi baribir meni joyimdan turg’izmay,
gaplarimning o’zim bildirayotgan yakuni bo’lganini inobatga olmaslikka harakat
qilib ishlatmoqchi bo’lib turgan o’lik Arvohlar uchun aytamanki, ular mening
gaplarimdan 100% ga yaqin qoniqishimni o’zlarining omlari dip, chuquridan
topishib, go’yoki meni boshqarayotgan qo’tog’imni kuslarining ustini xomchot,
silab-siypalab qo’yayotganday qilib meni bilib olganlaridan ya’ni gapimni,
jumlamni tez yoki yetarli deb sanab o’zimcha ko’nglimdagidayin
tugatmasliklarimga aralashib, xullas, - mening kalla ishlashimni ya’ni ko’nglimdan
kelib chiqib oxirigacha yozmoqchi bo’lgan gaplarimni qisqartirib, to’ldirmay qo’yishimga
qarshi o’z-o’zidan bo’lib o’tadigan, bashoratli oraliq bor deya xomchotdan
kusning chuqur ichigacha tortib olib boradigan holni sezdiradi.
Comments
Post a Comment