Nimaga
312 10:25. Odatda uyqudan turib ishlarni, ovqatlanish yoki qo’l-yuz
yuvishlarni qilishim bilanoq yozayotganimga e’tibor bergandirsiz. Ushbu https://e-library.namdu.uz/22%20%D0%A4%D0%B8%D0%B7%D0%B8%D0%BA%D0%B0-%D0%BC%D0%B0%D1%82%D0%B5%D0%BC%D0%B0%D1%82%D0%B8%D0%BA%D0%B0/Oliy%20matematika.%20l%20qism.%20Xurramov%20Sh.R.pdf
o’qiyotgan kitobimda so’z boshi, epigraf boshlanishida:
Matematika barcha tabiiy bilimlar asosidir.
David Gilberd
deya yozilgan. Umuman olib qaraganda qaysi bir yo’nalishga e’tiborimni
qaratmayin, agar og’ir, mashaqqatli mehnat birinchi, kerakli turadi desam
ichimdagilar “yo’q, aqliy faoliyat birinchi, chunki bizlar og’ir mehnatning jismoniy
Dunyosiga ishonmaymiz, bolalarning raqamli olami bostirib kelayapti” deyishadi,
va aksincha, agar aqliy mehnat, bilimli faoliyat turi va maktab-oliygohlarga o’qib
umrning shuncha ulushini o’tkazishning ta’siri bor desam, “sen yoki shundaylar
hech narsa qilmayapti-ku, barcha narsalar kuch, energiya bilan yaratiladi qo’yiladi,
bilim esa o’z-o’zidan borga o’xshab turaveradi” deyishadi. Aslida shu ikki yo’nalish,
og’ir-mashaqqatli va aqliy-bilimli ishlarning ikkalasi ham Kannibalizm, o’z-o’zini
bildirmasdan yedirib, oiladagilarning etli-go’shtli massassining muvozanatini
saqlab turishdan iborat. Og’ir mehnat bilan ishlaydigan, shug’ullanadigan shaxs
jismoniy o’z faoliyat turida, mehnat shart-shoroitlarida mashaqqat bilan ter to’kib,
energiyasini yo’qotadi hamda ixtisoslashgan ishlar almashinuvidan bir bo’lagini
qilib qo’yganligi bo’yicha shunga, energiyasiga yarasha pul topadi. Aql-bilim
salohiyatini ishlatib pul topadigan yoki menga o’xshab nafaqadan ota-o’g’il oilalarini
boqadigan shaxslar, insonlar va odam(lar), demak, kallasida o’z hayotiy intizomi
va Parallel Olam uchun tartibini o’rgangan qoidalari, darsliklari va o’quv qo’llanmalari
bo’yicha oldindan, et-go’shtini sal kelajakka ma’nosi bilan chiqarib yuborib
bilish orqali qirqib, kesib oilasiga massa-vazn bo’yicha hech ham bildirmay,
jarohatlarsiz va ochiq yaralarsiz ovqat qilib aylantirib yetkazadi hamda aslida
taom ham emas, oila a’zolarining gavdalari genetikaviy bog’liqlik, birlik bo’ylab,
yosh bo’lsa ulg’ayib semirishi, qarrilar esa sal arriqlashi mumkin. Shu borada
olsakki, aql faoliyatini bunday ravishda parallel Olamda kesaolajaklar shu
raqamli Dunyo Klounadasi bo’lib, misol uchun ularga aytiladigan bizni belgilashlari,
aniqlashlari, shaxsni tanish ishlari va hisob-kitobli qoidabozliklari sirasiga,
misol uchun, Oliy matematika qayta o’zim o’qish kursimdagi determinant so’zini
ham qo’shib qo’ymoqchi edim. Kitobda:
“Determinant tushunchasidan dastlab chiziqli tenglamalar
sistemasini yechishda foydalanilgan bolib, keyinchalik determinantlar
matematikaning bir qancha masalalarini yechishga, juml(i)adan xos sonlarni
topishga, diff(F)erensial tenglamalarni yechishga, vektor hisobiga, keng tatbiq
etildi.”
to’g’risida aytilib, aniqroq qilib aytganda yozilib (men
yozishni aytish deb almashtirib o’taman, hech qisi yo’q, chunki men aytdim) qanday
qilib shunday masalalar, ya’ni chiziqli tenglamalar, xos sonlar va vektorli misollar,
differensial tenglamalar yechilishining o’zi hali beri o’qiganlarim,
determinantni topish amallari orasida keltirilmagan, o’rgatilmagan. Aslida
umuman olganda determinantning kitobdagi izohi bilan Sanskritchasini solishtirmoqchi
bo’lib yuqoridagi sitata, parcha bo’lak ko’chirmani keltirgan ham edim.
Determinant degani “de<-taxt er muncha->i(parallel Olam ya’ni raqamli
Dunyo) no(yo’q)<->ant(chumoli)” degani bo’lib, uchinchisi ya’ni “muncha -
parallel Olam” yo’q qilinishni, oradab tushirib qoldirilishni kasb etsa,
qolganlari bo’lmish “de-taxt er yo’q-chumoli” asosiy ma’noni, mazmunni ya’ni
determinant so’zining izohini bildirib, “muncha – parallel Olam” orqali ko’tarilib,
ko’zga tashlantirilib turadi. Demak, o’zimning hisobimda chumoli bo’lgani va
uning vazifasi etimni bildirmay kesishga qo’llanish bo’lgani sababli, determinant
“de-taxt er yo’q-chumoli” ma’nosida ko’proq jismoniy tomonni, mashaqqatli
mehnat qiluvchilarni bildiradi. Demak, mashaqqatlilar bunday misol-masalalarni,
chiziqli tenglamalar sistemasi, xos sonlarni topish, differensial tenglamalarni
yechish, vektor hisobiga xos va mos amallar bilan shug’ullanishadi, harakat
qilishadi va jismoniy mehnat trayektoriyasini faoliyatlarining o’zida chizishadi.
Demak, shuncha uzluksiz, ammo o’ylanish-izlanish borasida ora-orada, salkam, 10-15
soniyali to’xtalishlar bilan roppa-rossa 1 soatni uribmizki, soat ham 11:25 ni
ko’rsatmoqda. Ertangi kunimizning mazmun-mohiyatining boshlanishiga 35 daqiqa
qolayaptimi, demak, yaqinlashib erib ketish ma’nosiga ko’ra 12:00 ga ham yetib
kelibmiz. Ertaga 313-kun bo’lib, ko’rinib turganiga o’xshab 2-bahodagi, o’rindagi
hamda aslida 5-navbatda keluvchi avlod vakillari o’rtada ikki tarafga yetishmay
turibdi. Demak, agar biz er-xotinlar ya’ni hozirgi o’rta yoshlilar 4-bahodagi
avlod jamoasi bo’lib 3-bahodagi Ibo’qimlarga qarshi tursak, 2-baho bu - Ibo’qimlar
tarafidagi yomonligidan, o’zlariga taqdirni hayot qilib olishlaridan bizni 3-baho
bilan bo’lgan simmetriyamizdan ham cho’zib, uzunroqqa o’tkazib yomonlikka,
yovuzlikka g’arq qilishi mumkin. Umuman olganda yana bir hisob, bitta raqamli topishga
keltirish bilan aytsak, 3+1+3=7 ya’ni bu – tasodifdan, ixtiyordan va xohishdan,
tuyg’ular va inson-shaxs gavdasidan hayot va taqdirga boquvchilarning, ro’paro’
qilinganlarning ya’ni qarama-qarshi tutilganlarning, yuzlantirilganlarning dam
olishi, hordiq chiqarishi, qilgan ishlari bo’yicha o’tishlarini, o’sishlarini
yoki shishirgan orqa pufaklarini bosib pasaytirib tushib yotishlari, divanga cho’kka
tushishlari, prujinani o’ynatib ko’proq bosishlari.
Comments
Post a Comment