Nima xay shu mayli
316 8:03. Bugun xayriyatki ertalab turdim, bo’lmasa kunning
yarmigacha uxlab qolayapsan degan ma’noda (qotish ya’ni xayolimni, yozmoqchi
bo’lganimni qotirish bo’ldi, go’yoki ularga qarshilik qilibman) turganimdan
so’ng doimiy asab tegajonligi, bosh va miya xiraligi bo’lib o’tardi. Endi,
ba’zi, masalan hozir bo’lganiga o’xshab Polinning ochiq eshik oldidan kirmasdan
o’tib ketishini ichimdagilar ishim davomida qiya ko’zim orqali sezdirib
o’zimniki, o’zimdan chiqayapti deb o’ylagan xayollarni o’zlari keltirishganini
bilib qoldimki, zero men shunchalik tez xayolimni, qo’rquvimni o’zgartirmasdim.
Ichimdagilar tomonidan tuyg’ularimni boshqarishni bildirish oni noma’lum
qolayaptiki, shuning uchun o’zimni o’zimnikiga o’xshatib ichki tuyg’ularim
bilan qo’rqizayotgan ichimdagilar aslida hayotdan shu tuyg’ular(im)ga o’zim
bosim o’tkazayotganimni tushunishimni ham bilishmaydi. Go’yoki tushunmagan
holda tuyg’ularida, gavdasida qiynaladi qoladi xolos deb maza qilib tegib,
turtkilab texnikaviy mashinalarcha kuzatib turgan emishlar. Endi umuman olganda
o’zimning qo’rquvim boismi, g’ulg’ula sabablimi yoki ichimdagilarning bildirmay
berayotgan bosimli ruhiyatlari vajidan bo’lsa kerakki, o’zim hozirgina tasdig’i
bilan, ichimdagilarni yoki Klounadani ishontirib yutib chiqqan amalimga shu
zahotiyoq qarama-qarshi borib o’zimga yomonlik qilaman, yutgan tuyg’uyimni
bitta ham pesh qilaolmay qarama-qarshisi bilan bostirib turganimda ichimdagilar
“ha, ko’rayapsan, aynan shu teskari ruhiyat to’g’ri” deyishib qo’rquvimni
o’zimda qoldirib yengib tashlashadi. Lekin bu – ko’rib turganingizga o’xshab,
o’zimning ongimga o’zimning bunchalik tez tortib qarama-qarshilik qilishim
ichimdagilarning o’zimni gavdamni va genimni o’g’irlab, faqatgina shunisini
bilmadimki, o’zimga qarshilik qilayaptilarmi yoki o’zimni egallagan o’zlariga
ziddiyat tug’dirayaptilarmi? Zero egallagan bo’lsalar, qarshlik ham to’liq
o’zim ya’ni shaxsiyatim bu - o’zlariga bo’lardi. Yoki qandaydir ajratib
bilsalar, shunday, o’zimning majburiy o’zimga og’riqli ko’nikishimni “bizlar
aytayapmiz, kelishuvimizga doir” deya o’zimning ikkilanishimdan yoki
sohtalashtirilgan bahsimdan, muhokamamdan foydalanib urib masxara
qilayaptilarmi. Yana bir masala, hozir “bahsimni” so’zini ham oxiri “bahsimdan”
ga o’zgartirganimda o’z ko’zlarim bilan nazariy imo qilishib, “bizlar to’xtatib
qoldik-ku, nazdimni o’zini qo’y” deyishdiki, endi kichik jarayonlarda, ishlarda
ya’ni bahslarda ham o’zining pros and cons lari, ya’ni to’g’ri va noto’g’ri
taraflari bo’lganiga o’xshab, ikkalasi ham deyarli ahamiyatga ega bo’lmaganda
ham o’zimni butunlay bir yoqlama qilib chiqarib qoralaydilar, ayblaydilar. Endi
shu ichimdagi Buxorolik Klounadaning o’zi tushunarsizlik qiladiki, ammo aytib
o’zimni ishontirganiga qaraganda “bizlar bormiz, bosimdanmasmiz, savollaringga
istalgancha, sonli o’yinsiz javobni to’g’ri beraveramiz” deyishganda sezib
turaman, yoki aniqki, bu – chap tomonimdagi yomon Klounada yoki o’ng tomon
ustilaridagi Iblis qilayotgan, ishora bilan silkinayotgan tarafga og’ishib
yomonlarning bosimi, dami tomoni bilan bir xil buyruqlarni,
majburlov-qistovlarni amalga oshirib ketishaveradi. Shu joyda Iblis hozir
aytayaptiki, “men sababli, men ularga o’zimni o’tkazaman, Klounadangni
majburlayman” deydi (qaysidiri maqsadini o’ylab shekilli), unday bo’lsa, men
nima qilay, nega ishonib turibman. O’zimning sezishimcha esa bu – faqatgina
Klounadamizning ixtiyoriylik, haqiqiy bor ko’plilik kuchi tugab, ba’zida
birlikdagi yomonlar bilan umumlashgan joyda “ha” deb ketaverishlari, birlik
bilan ko’plikning o’zaro simmetriyalari markaziga ikkovlari ham qarshi
chiqaolmasliklari. Shu degani birlik va ko’plik, ya’ni AQShlik va Buxorolik
Klounadaning simmetriya markazi bo’yicha bir-biroviga ko’nikib aytganini mening
ustimda qildiraolishlik, ikkalasining ham tanlagan yo’llari, qildirmoqchiliklari
yoki qistovlari, buyruqlari xato, tasodifiy yoki o’zlari bilmas bo’lib
kelganligini bildiradi. Shuning uchun ham men bularning, ichki va tashqi
Klounadaning cho’pchaklariga ishonavermaganman boshidan, zero o’zimning
bilimimdan, xayolimdan, Ruhiyatimdan kelib chiqib shu joy, sharoit uchun bitta
ma’qul variantni, holatni, ishni tanlab aytadilar, so’ng keyin bu joy, sharoit
yoki muhit qanday o’zgarishiga qarab turmasdan, kerak bo’lsa har qayoqqa ham
shu talablarini mutloq, standart, o’zlarining butunjahon kutubxonalaridagi
uzluksiz uzun oxirigacha bir taraflama to’g’riligiga o’xshatib o’tkazaveradilar
(yana nima emishki, bizlarni ko’p “lar” deb chaqirding deya hozir paradoks,
kinoyaning teskarisini qilib turibdilar, xursand bo’lishib o’zimni o’zim mag’lub
qilganga o’xshatib o’tirishibdi; men “lar” qo’shimchasini grammatikaviy to’g’ri
bo’lishi uchun ishlataman xolos). Faqat shu paytgacha ikkilanib yozib kelganim
bu – jamlovchi otlar ko’plik shaklida qo’llaniladimi yoki yo’qmi bo’lib, har
ikkalasini ishlatgan bo’lishim mumkin, aslida ona-tilini to’g’ri eslasam
jamlovchi otlar, xalq, el-ulus so’zlari bilan birlik egalik va shaxs-son
qo’shimchalari ishlatiladi. Demak, nima bo’lgan bo’lsa ham, endi birlik bilan
yuradigan shaxsning o’zi, gavda va uning Ruhi hayotga va tashqi Dunyoga
nisbatan bitta o’qtalish bilan, ko’plik kuzatuvisiz yuraolmaydi. Vaholanki, shuni
aytishimdan maqsad, ichimdagilar, mana o’zlari ham aytib turishibdi: “bundan
nimani yasadik, nimalarni kutib qolgandik-u, o’zimiz nima qilib qo’yibmiz”
deyishib, avtomatik tarzda kuchuklarga o’xshab ichimdan “vov” deb yuborib,
bitta narsani, holatni yoki holat yuzasidan buyruqni bosim ya’ni
ichimdagilarning barchasining o’zimga bo’lgan yondashuvi yuzasidan pixat’ qilib,
taqab tashlashni bildiradigan shu o’qtalishlari, betgachoparliklari baribir
keng doiraga olib, umumiy va suqma-suqon sonlar bilan majburiy
yetaklantirishsiz gap qilishga yetaolmaydi. Ichimdagilar barchasini, buyruqli
gaplarini sonli, raqamli nazariya bilan xuddi Google tarjimon yoki mana Polin
yaqinda ko’rsatgan Google Bars ga o’xshab mantiqning hayotdagi chegaralarini
aniq, kesib yoki sarhadlar bilan sizib-suqib gapirishadiki, mantiqiy fizikaviy
oraliqni qil(dir)gandan ko’ra raqamli chegaralarini qilishga undashadi. Aks
holda ya’ni aytilgan chegaralar bo’yicha ish ko’rmasam, devonasan deb
yotishadi. Zero devona deyishlarining sababini ham bilsam, bu – birinchidan
Bobirmirzo nomimda ikkita ir ya’ni parallel Olam va Iblis (raqamli Dunyoni
yamlab o’zlikka, shaxsga tortish; “raqamli Olam Bobir <- love, sevgi iz”;
Iblis yana tirjayapti, mening u haqda yozishimgaki; shunchalik shaydo bo’lsa,
kelib doimo sikimni og’zi bilan ushlab tursin, shunda ko’proq yozilaman)
yozilgan bo’lib parallel Olamda shkalaning, masshtabning ya’ni ob’yekt (shu
joydan tokni o’chirib qaytib berishdiki, bir-ikki oxirgi so’zlarim o’chib, mana
qayta yozganimda o’ziga o’xshab chiqmasligi mumkin) o’lchamining ahamiyati yo’q,
istalgancha katta-kichik bo’lib ketaveradi va shu o’zgarishsiz deb qabul
qilingan. Ikkinchidan parallel Olam va Iblis aloqasida shu o’zgarmas deb
topiladigan bir xil obyektning katta-kichikligi bo’yicha har qayoqdan, raqamli Dunyo
bo’ylab xayol qilib shkalaviy predmetlarni kesib bir joyga tortganga o’xshash
gapirsam, meni devona deyishib “ana o’zingga, bizlar bergan tarifga ya’ni
shunchalik Devonaxonaga olib borishimiz to’g’ri chiqqanligiga” ishonch hosil
qilish mumkin deya qo’shib qo’yadilar. Bu – bir bema’nilarni qarangki, o’zi o’zimning
bir nomim bilan, Bobirmirzoning ikki -ir bo’laklari orqali yozib qo’yilgan
devonaligimni bilishibmi yoki bilishmaymi qilishgan shuncha o’zimni olib borib
qaytish, shuncha ishonib dorilar berish, Jinnixonga devonalikni davolash uchun
olib borish va umuman o’tmishim bo’ylab salgina hammasini bosim, sohta deb
fikrlaganimda, asosan hozir aytishlari bo’yicha shundan devona deb topib nafratlanishlarini
bildirib qoralashlariga kelsak, birinchidan chindan ham parallel Olam nomimdan kelib
chiqib shu ismim devonalikni o’ziga tortadi, ammo (mana hozir Farishta ham shu
ishga, meni devona deb atashga aralashib qolgan, dam-dam deb yotibdi) shu
nomimda -zo qo’shimcha bo’g’ini ham borki, oxiri baribir men “zotan (haqiqiy,
fizik, jismoniy, moddali) Dunyo” deb gavdamning xohishi Dunyo, o’zimga o’xshagan
orlilarning ko’pchiligi tarafida bo’lish deyishimni bilishmagan. Nima bo’lsa
ham, umuman olib qaraganda, aslida vaqt o’tishi sababli shu kunga yetib
keldikki, yana boshqalar ham bo’lishib bu – Mulloning uzoqdan turib o’qishi,
dorini kecha ertalabgisidan boshlab bermay qo’yishlari bo’yicha to’g’ri keluvchi,
hayotni voqealarsiz qo’ymovchilik vajidan sog’lig’im o’nglashilayapti shekilli.
Dori aslida “do, gacha <- random, i ya’ni parallel Olam” bo’lib, Sanskritcha
qonun-qoidani shu joyda ham o’rganib olsak, -gacha ning ma’nosiga random,
ixtiyoriylik ma’nosi qandaydir teskari ma’noligini bilgan holda -gacha random
bilan qarama-qarshilik ma’nosi bo’yicha oxiri random ning boshlang’ich chegara
kesmasiga o’tib birligini, yolg’iz o’zi qolganini qabul qiladi va i ya’ni
parallel Olam ko’pligining, 2-ligining unga bosimi bilan yana bir
qarama-qarshilikda o’zini bilib, o’zidan o’zi parallel Olamni o’tkazib aylanib
turaveradi. Demak, dori parallel Olamgacha ichadiganlarniki. Yana bir parallel
Olam deyin, bo’lmasa Iblis sanab o’tirgan emishki, parallel Olam mening
nomimdan ko’p keldi va oxiri uni ya’ni Parallel Olamni shunday sonda ushlab
endi o’zimning ismimni yozdirsam ham bo’laveradi, yana yozuv ahamiyatida
hammadan birinchilikka chiqib, yozuvining bahosini bitta, birlik bilan belgilab
ustidan, hukmron qarashga ega bo’laman deydi. Ana endi Iblis hozir keltirgan g’oyani
yozsak bo’ladi, zero shunchalik tiqilish qilib menga g’oya ham berib ketadiki,
chindan ham boshimni boshqarayaptimi deb esankirayman, aslida esa hammasi o’zimning
nazoratimda. Demak, Iblis o’zimning erligimni, aniq shaxsligimni dirrilatadi, qarama-qarshi
bosim qilib qandaydir kirib olishga va joydan tebratib siqib chiqarishga
urinadi. Shuning sababi nima desangiz, o’zim hayotga nisbatan hayotdagilarni,
parallel Olamni o’zimdan, o’zimning miyamdagi (baribir shu aniq bo’lib ham
chiqadiki, faqatgina miya raqamli Dunyoda qoladi) deb bilib birlashuvlik,
birlik ya’ni Implik, Iblislik, yopishqoqlik qilganim uchundir. Endi, mana hozir
kechangi o’y-fikrimni keltirishga Iblis qarshilik qilayapti, ammo asosan shuni
yozaman deb o’zimni tutib, bag’ishlabroq keluvdim. Umuman olib qaraganda,
boshqa fikrlarimdan ham yozsam, Zlisho akam oilasi bilan shu oyning 23-sanasida
uyimizga tashrif buyurayaptilar. Hozirgacha anchadan beri, “u”ning mana
taxminan 2 oylarchalar bo’lgan jo’nashidan beri Polin va Zigul, ularning o’g’li
Madzi hamda enam qarag’ay, dadam enag’ar bilan yashab kelmoqda edim. Shu paytgacha
ora-orada 1-2 kunlab Indira o’z ikki o’g’li, Miro va Imron (Hayron) bilan kelib
turardi hamda O’lo ba’zi-ba’zida shunchaki, 10-15 daqiqalarga kelib-ketib xabar
olib turardi. Shu bilan birga ba’zi-ba’zida oxirgi vaqtlar enam qarag’ayning dugonalari
ham kelib-ketib yurardi. Endi, gavdaga kelsak (ha, shuni bu o’rinda aytib o’tishim
kerakki, sal kutib boshqa ishlar bilan shug’ullangandan so’ng avvalgi ishlar
susayadi, o’ylagan g’oyalaringiz kallaga qaytib keladi, Iblisning ojiz tarafi
shudir, o’zini doimo ushlab, bizga qarshilik qilib turaolmaydi) gavdamni, tirik
jasadimni o’z joyidan, orqasidan kelib siqib chiqarayotgan, dirrilatayotgan, o’zimga
parallel o’zimning gavdam bilan sekin astalik bo’ylab parallellikni
birlashtirganga o’xshab et hujayralarimni 2-tasi 1 taga qo’yish paytida
itaribroq joylashtirayotgan Ibo’qim shu ishini, dirrilatishni qanday qiladi
desangiz, bu – albatta, haqqoniyga o’xshab joyning bittalik xususiyatidan kelib
chiqib shaxslarning o’zaro suhbati, muhokamasi va mulohazasi ma’no-mazmuni
bosimidagi oraliqlarni qoldirmay, to’ldirib mantiq qilish. Shunday qilib, gap
aloqa manbai bo’lib hayotda yurisa, gaplar uyumi, g’ujumi yoki jamlanmasi gavda
va parallel Olamni beradi. Shunday qilib, endi, bir narsa to’xtamayaptiki, shu
Polinning uy-yerida bo’lganim uchun bo’lsa kerakki, shu Dunyoga tiqilib
qolganimiz uchun orqamoqqa ketgan Jahonlarning, hayot shakllarining musbatdan
kelib 0 dan o’tib manfiylikka ketishi natijasidagi bo’layotgan Dunyoviy, borlig’imdagi
ta’sir natijasida narsalarning o’z-o’zidan o’zimga, gavdamga yaqinlashib,
yopishib yoki tortilib esimning isbotiga qaramay kelishi Polinning noma’lum
kelajakdagi boshqa xotinlari yoki Zigul sababli bo’lsa kerak. Masalan, shundan
sal avval dadam suv olib kelishim uchun tashlab ketgan 4 000 so’m pulni
mishkadan nariroqqa olib sudrab qo’ygan edim, qarangki shunchalik ekran
oldidagi e’tiborim muhofazasida, esim bilan turganimga qaramasdan mishkani o’ng
qo’lim bilan ushlasam bitta mingtalik, doimgiga o’xshab, boshqa narsalarning
mishkani shunday bosib olishiga xos to’sib turibdi. Bu – endi menga halaqit
berishga o’xshaydi-da, zero esim bilan kutib ishlayotgan boshqacha holat, tegishli
ish bo’lib chiqishi kerak, ammo kutganimga, bilib turganimga qarama-qarshi ravishda
harakatlanmoqchi, tegmoqchi bo’lgan tarafimda lo’ppi etib, parallel Olam oldi
hayotidan nimadir chiqib qolsa yomon bo’ladi, ichki nomutanosiblik tug’iladi,
og’irligim ya’ni massamning yo’nalishiga, harakatiga nisbatan kallamning
ishlashi xato bo’lib bekordan-bekorga qiynalib qolaman, qoqilaman. Endi, umuman
olganda parallel Olamdagi, raqamli bino va narsalardagi Klounadaning o’z
joyidagi xursandchiligi o’zimning gavdam zavqini, xursandchiligini ular
sezdirayotganga o’xshaydi. Bo’g’zimni qichishim, tovush chiqarish uchun
yopishqoq moddalarini, mushakchalarini ya’ni etlarini tekkizib olishim bilan o’zim
ovozni, shovqinni ya’ni bo’g’iz tovushini chiqarmayman, balki shu amalga,
yopishqoq tekkizilishga hayotdan dars, yoriq o’tib kelib, go’yoki chaqmoq
chaqqanga o’xshab ya’ni hayotdan bo’g’zimga yo’nalishda o’rtadan bukilish sodir
etilib, neksiyaning emblemasi yoki kusga xos tarzdagi ko’rinishda hayotdan o’z
aksimni, xohishimni to’laqonli, xuddi keyingi dunyolar yasalishidagi qonun-qoida,
qiya chiziqqa o’xshab hayot, havo kengligi yoki oralig’i ortida turgan parallel
Olam, raqamli narsalar (ko’rinishi) bo’yicha saqlanadigan, shaxsiyatim
tomonidan esda qoladigan holat bo’lib o’tadi. Shunday qilib o’zimni orqamdan
urib chiqarayotganlar bo’lsalar, o’zim oldimdan bog’iz tovushimni hayot orqali
uyushtirish bo’ylab ularni parallel Olam va hayotdan siqib chiqarib o’z oldilarida
to’g’riligimni isbotlab ketayapman. Shuncha bema’niliklarini, ichki gavda,
et-teri va qon, dam bosimini berishlaridagi tushuntirilishlarini o’zlariga tushuntirib,
ochib berib o’tirmasdan, birgina tomoq yumushim bilan hayotiy ovozni chiqarishi
orqali hammasi hammaga tushunarli bo’lib, kerak bo’lsa ko’tlarini qisgan
holatda parallel Olam (devorlarida) iljayib, barchasini tushuntirmasimdan bo’ynilariga
olib o’tiradilar. Shunday qilib parallel Olam va hayotga chiqish sir-sinoatlarini
bo’g’zimning tovushi ichimdan emas, hayot bilan keskin tez moslashuvidan kelib
chiqayotgani orqali bilsam bo’ladi.
Comments
Post a Comment