Nima shu
317 13:20. Demak, bugun yozmayman deb turgandim, ammo yozdim,
shuning uchun bugungiz ushbu matnimni ertaga chop etaman. Endi, birinchi
shundan boshlayqolaylikki, oilaviy o’rtamizda, dadam, Polin va o’zim oramizda
suhbat bo’lib o’tdiki, shunga ko’ra birinchidan tushlik qilayotganimizda
oxirida Polinning gapirishiga, nutqining ma’nosiga dadam enag’ar
(ichimdagilarning va o’zimning ham tushunishimcha “genetikaviy tartibni buzib,
o’zimning obro’imni olib qo’yish uchun Polinni tushurayapti, kamsitayapti”)
oilaviy tartibda o’zimning o’rin, oila a’zoligi nechanchi bo’lib kelgan
tartibli joylashuv sonimdan o’tib 2 ta quyidagi oxirgi farzand Polinning
og’zini yopish orqali o’zimdan chiqadigan xohish-irodali obro’imni, istagim
bo’yicha nogahoniy yurishimni aniqlik, taqdir bosimi bilan dadamning o’zi
cheklab qo’yib, genimni, obro’imni, istakli xatti-harakatimni o’ziga olmoqchi
bo’ladi. Ikkinchidan Polin bilan tuslikdan qaytganimdan so’ng xonamizda yana
o’sha mavzuni ko’tarib, “nega senga birovlar sening gapingni eshitsa kuladi,
bema’niga” chiqaradi deyishadi deya tushuntirish kiritayotganimda dadam enag’ar
yana eshikdan kelib qolib o’sha obro’ ustida bo’lgani uchunmi yoki umumiy
mavzuga xos eshitib qolishlari bo’libmi, bizga aralashib (Polin bilan bizning
gapimiz Polinning o’zining tushunishicha ham dadamdan chetda bo’lishi kerakligi
Polin tomonidan imo-ishora qilib yuriladi) G’ofur G’ulomning “Shum bola”
asaridan mullolarning o’tirib olib “kimnidir kim urganida beligacha kirib
ketadimi, bo’ynigachami” degan gaplarini bema’niligi, o’rinsizligiga o’xshatib
aytib, Polinga nisbatan gaplari iqtisodiy, hayotiy, ya’ni ma’nili, o’rinli
chiqishi kerakligini aytdi. Dadam enag’ar yana misol keltirib, “misol uchun,
enangning uchastkasining ana u bolixonasida, omborxonasida yerning tagida
kallamushlar bormi, chumolilar bormi” degan gapga bema’nilikni tushuntirib
o’dilar. Shunga qarshi men ham o’zimning ichimdagi yondashuvimni, munosabatimni
bildirayin deya o’ylab qo’ygan rejam bo’yicha “taqdir va gen bor”ligidan kelib
chiqib barchasini izohlashga urinish kerak deb qarashimga xos ravishda “umuman
bema’nilikning kerakligi, ahamiyati bormi” deya Iblisning o’zimning hayotimni
o’zimni cheklab, qiynab bo’lsa ham bema’ni voqea-hodisalar bilan to’ldirib
ko’nglimni olishga urinishiga, kallamni ochishga bo’lgan harakatiga shama
qildim. Polin esa shunga “har qanday savol-javobning o’rni bor, chunki
savol-javob yurakdan chiqadi” deb javob berdi va “masalan, menga shu
tashqarimizda yurgan uyimizga kelib turadigan ko’cha kuchugining unga suv
berishimdan so’ng duo qilishi ta’siri bormi, umuman duo qiladimi yoki yo’qmi”
degan savol to’g’ri bo’ladi deb aytdi. Men esa bu savoliga javob tariqasida:
“men orqali sening aka-ukachilik bog’liqligimizda, mening shu qatori butun
Buxoro xalqi, jonzodlari bilan genetikaviy aloqam borligi sababli mendan o’tib,
aloqam bilan senga ham genetikaviy, ruhiy aloqadorlikni shu kuchun, it qiladi
ya’ni duosi qabul bo’ladi” dedim. Umuman shu oralarda, dadam kelmaslaridan
oldin Polinga tushuntirish kiritib o’rgatayotganim shu ediki, o’zimning ham
kallamda umumiy o’rnashilishini istab qolganim bu – “gavdali gen va taqdiriy
hayot” ya’ni o’zim vaziyatga to’g’irlab aytayotganim “gen va taqdir” bor
demoqchi edim. Shu bilan birga suhbatimizning oxirlarida chiqqan gapim shunday
bo’ldiki: “agar yashab o’tgan umring bilan qolgan taxminiy umringni bir to’g’ri
chiziqqa simmetriyaga o’xshatishga urinib qo’yganingda, bir-biriga uzun-kalta
va qiya bo’lib joylashishi mumkin bo’lgan shu chiziqlar hozirgacha gavdali gen
va kelajakdan taqdiriy hayot bo’lib kelib, xonamizga qarasang barcha
narsalarning joylashuvi va simmetrikaviyga yaqin, ammo “aniq bo’lmagan” shakli o’z-o’zidan,
xayolga to’g’ri solinganga o’xshash kelib chiqadi” dedim. Polin bilan
suhbatimiz davomida: “men sizlarni ovqatlantirib, ishlamasdan, o’tirib
ovqatlanishdagina ya’ni sezgilarga tutash doiradan boshlab bor qilinib keltiriladigan
taom paydo qilib berayapman” deb o’zimni taqdiriy hayot bilan Klounada tuyg’uli
gavdamga kirib olib qirishlarini bildirmoqchi bo’ldim. Shu sababli buning
isboti sifatida shundan oldingi gap kelib chiqdi, ya’ni tabiat taqdiri bilan shaxs
gavdasining o’zaro olishuvidan, qarama-qarshi simmetriyasidan barcha narsa
muhayyo bo’ladi. Yana shunday gap bo’ldiki, aytishimga qaraganda: “ovqatni hayotga
pishirmasdan, vaqt o’tkazmasdan, masalliqlarini olib kelmasdan paydo qilishimni
“ovqat tayyorlaganlar”, kelinlar yoki ayollar Dunyoqarashga, haqiqatgo’ylarning
chinakam, fizikaviy Dunyo qoidalariga asosan, bir boshidan hammasini joba-joy
qilib (olib kelib pishirib) vaqt o’tkazib o’zlari qilganliklarini aytishingiz sizning
rol o’ynamasdan, haqiqiy hayot rasm-rusumi, adabiyotini bildirmasdan ilojingiz
yo’qligi sababligina xolos” dedim. Yana shunday fikr keldiki, bular ya’ni
tashqi Klounada ovqatni o’zimning og’rig’im sababli, keyinroq choy, ovqatlanish
mahali oldi qolgan-qutgan qiyinchiliklarni, havoni tomog’imdan qirdirib
o’tkazishni kutishlari bilan ham birga, hammasini to’liq qilib paydo, hozir-u
nozir, yo’qlikdan shay qilishimni ichki Klounada aytib o’tirishiga qaramasdan
bilmaslikka olaverib, bizning ovqatlanishimizdan oldinga taom
tayyorgarliklarini “qaysidir”, o’zlarining kelinlari, bozor qilishlari va h.k
lar bilan bog’layotganlarida, baribir o’zim shu qismini bilmasligim tayinligida
orli xonadan bilan qiyoslaganimda shu ma’lum bo’ladiki, genetikaviy tarzda
gavdamning shunchalik qiynalishlari sababli ovqatning paydo bo’lishini yoki
osongina hal qilinishini o’zimdan narida, pana bilan to’silayotgan yon-atrofda
yurgan orlilar o’z xatti-harakatlari davomida, bunday o’zimga qaratilgan havo
dami bosimi bilan emas, balki orqamoqqa tarqayotgan, teshilgan balonga o’xshash
havo dami bosimi orqali bo’lgan xatti-harakatlarida sezib qolardilar. (Onasini
sikay shu yerda bir narsani aytmasam bo’lmaydi, shuncha yozuvlarimni
izohlayman, tajrijiy bildirib nihoyasiga yetaman deb turganimda ichimdagilar noma’lum,
kelajakdan dumga o’xshab og’izlari bilan miyamning o’zini va damini, qandaydir
parallel aniqliklarini bildirish asosida choqib, maydacha tishlab oladilarki,
xush bermadilar; shuning uchun aytamanda o’zimga har doim, uzluksiz, bu haqda
yozsam-yozmasam (faqatgina tushuntirish va yana masxara qilib o’zimdan kelib
chiqish yopishqoq aloqalarini o’rnashtirgan, qandaydir bildirgan holda)
taqdiriy hayot bosimi o’tkaziladi, o’zimda “gen va taqdir” kurashi tugamaydi;
hozir, yozishim davomidagi miyamdagi tish bilan g’ajib burdalashga xos mayda
silkitishlar, qo’zg’alishlarni ham yozaman desam har ikki so’zdan keyin pauza,
to’xtalish qilib biror belgini qo’shib qo’yishim, bildirishim kerak). Endi, demak,
mening tomonimdan shu ma’lum, ya’ni gavda va gen noaniq, taqdir va hayot aniqdir.
Ichimdagilarning shuncha o’ynab, kallamdagi hisob-kitob bosimimni majburlab
olib chiqishib hayotdagi narsalarni simmetrikaviy bo’lishi kerakligini, ularga
tegmasdan, o’zgartirish kiritmasdan yashash lozimligini o’rgatishganlarida, (va
qiynab majburlashganda) Polin aytadiki: “hayotdagi, tabiatdagi biror narsa
aniqmas, aniqlik nazariy geometriyada bor” deydi. Demak, menga shu xulosa
keladiki, to’liq aniqlikni, oraliqlarsiz hisob-kitob natijalarini, xatolarsiz
fizikaviy, jismoniy amallarni biz faqatgina taqdirning o’zida va taqdir
tomonidan hali o’zgarmasdan kelayotgan hayot bosimida bilishimiz mumkin. Umuman
olganda mendagi hayotga o’tkazilishi, o’rnashtirish talab etilayotgan ichki
tuyg’ulardan, ruhiyatdan nazariy aniqlikni hali uddalab bo’lmaydi, taqdirdan
kelib asl ikkilamchi joylari bo’lmish ichimda o’rnashib aniqlikni o’zlari bilan
shunchalik yaqin tutib, sevib-sevinib, tark etaolmay talab bildirayotganlar ham
aniqlikni, xatosizlikni (birinchidan, baribir raqamlar, shularning shakli bilan
narsalar, hattoki hujayralar ikkitasi birida, parallel bir joylashuvda bo’lib
mos, bir xil shaklda tushaolmaydi) faqatgina taqdirdan hayot bo’ylab hozirgacha
olib kelib ichimdan o’tkazaolmay tashuvchilar xolos. Nima uchun men (mana hozir
bo’ldiki, kompyuterdagi ishlash, kod yozish, hisob-kitob aniqligichi deb)
ichimdagilar yoki tashqi Klounadaning gaplarini haqiqiy sifatida olaman
desangiz, ularning o’zlarining asl ikkilamchi joylashuvlari bo’lgan gavda va
tuyg’ularning adabiyotini taqdiriy ilm-fandan topib, shu badiiy bosimga aralash
sayqallashib (tezda, so’raganimiz zahotiyoq) aytib turishlari bilim jihatdan
aldamchi emas, ammo bildirish tomonlama, jihatidan faqatgina parallel Olam
voqea-hodisalarini, hayotini aytishadi. Endi ba’zida shunday bo’ladiki, mana
hozir ham bo’lib o’tib (balki bularning bari meni to’xtovsiz, ustimdan o’zimni
qul sifatida ushlab kulib, yotgan joylarida hamma joyni, yoqni kezganga o’xshash
ongimning o’zidan foyda hosil qilish uchun yozdirish (tok ketib-qaytdi; Ibo’qimga
teskari borib shunday foyda olishini, bo’qi bilan osmonlarda uchib yurishini to’xtatib
bo’lmaydiki, shu degani Ibo’qim bu – raqamli Dunyosidagi elektr toki)), endi
nima demoqchiligim esimdan chiqdi. Ha, hoziroq esimga keltirishgani ma’lumoti
to’g’ri bo’lsa, demak, davom etib yozamizki, yo’q-yo’q, bo’lmadi, Iblisning esimga
solish urinishi ham befoydadir. Endi, demak, boshqa davom etuvchi esimdan davom
ettirsak, xo’sh, kompyuter, hisob-kitob qurilmalarning aniqlikka erishtirishi
nima bo’libdi? Kompyuter ham, undagi ekranda ko’rinib turgan API, dasturlash
ilovasidagi kod ham siyohga o’xshab ko’rinadimi, chiroyli qilib sintaktik
tartib asosida yoziladimi, baribir tabiatdagi, shaxs gavdasi va ruhidan
tashqaridagi yozuvlar, aniq-hisob kitoblar sanaladi. Umuman hozir yana
kuldirishib, qolgan fikrimni yozishga ham undashdi shekilliki, biz chindan ham
bilamiz, holbuki aytib turibmiz, aniqlik tabiatning o’zida, tabiat, taqdir yoki
hayot o’zi uchun o’zi, bo’lib o’tishi aniq hisoblanadi. Har qanday tabiat,
borliq yoki mavjudlik, umuman borlik ichki elementlariga yoki shular tomoni bo’yicha,
(ya’ni qarama-qarshi yo’nalish bo’ylab) nisbatan istalgan, “hammasi birida (o’z-o’zidan
ma’lum ravishda bittasi hammasida)” aniqlik qilish mumkin. Tabiatning istalgan
bosimining o’zida tabiiy tomondan qaraladigan aniqlik bordir. Mana hozir o’zlari
shunchalik tan olib aytishdiki, ko’tliklari, muttaxamliklari ma’lum bo’lib,
meni qo’shib ko’tga-ko’tcha deyishdi. Ya’ni o’zimga nisbatan dosye, berilganlar
yoki ma’lumotlarni tashlab qo’yib, olib kelib ustimdan bir xil tabiiy, taqdiriy
yoki hayotiy qarorlar chiqarib, boshqa narsaga, almashinishga qaramay yotgan
ichimdagilar ko’t, ko’p o’tuvchi hisoblangan. Iblis shu yerda miq deganga o’xshadi,
go’yoki o’zim o’zimning asl ikkilamchi o’rnimda, taqdir tomonidan boshqalarga
shunday ko’tcha bo’larmishmanki, yana ikkilanishini bildirib so’zini qaytib
olganga o’xshadiki, ha, albatta, kim bilsin yana, bu – unga ayon, zero o’zimni parallel
Olamdan, taqdirning boshlanishidagi nuqta bo’yicha hayotdan kiyib olgan ham shu
Iblis. Men aslida Galoperedol so’zidagi teskari yozilgan olag qo’shimchasiman, olag
degani “Dunyo sevgisi (o’zimga) tasdiqlangan”, man bekordan-bekorga muntazam,
surunkasiga taqdir bor bo’libdi, hayot bor bo’libdi, tabiat bor emish deb shaxslarga,
(yuqoridan kuzatuvli nazdimga asosan) kutilmagan bo’lib yuruvchi gavdalarga o’zimni,
o’zgarmas qonun-qoidali aniqlikni suqib, taqab o’tkazmayman. Shu o’rinda do’stonavor
munosabatlar o’zimda eng ko’p bilingan. Mening ichimga o’zlarining asl (ikkilamchi),
almashtirilmagan holda qilib qo’yilgan joylariga kirib olib, tabiatdagi (hammasi
birida bo’lgan) bosim yo’nalishlari aniqligini qandaydir, o’zi bo’ldiribmi
qildirmoqchi bo’lishlari, o’tkazishlari mutlaqo bema’ni, o’rinsiz, o’tib ketgan
qoloq yondashuv, almashinishimiz rivojlanishidan ortda qolish. Holbuki men o’zimga,
asl (ikkilamchi), almashtirilmagan holdagi, tug’ilishimdan (X bo’yicha) yuqori
taqdir va hayotiga olib qo’yilgan o’rnimga to’g’ri, almashinish amallari bilan chiqish
uchun har doim qayg’uraman. Masalan, taqdirli hayot bosimimga qancha oqim bilan
zahira sifatida yig’ilib qolgan bo’lsam, shulardan tashqari qolgan shu Dunyo boshidan
o’zimnikidan ularniki qilib qo’yilgan taqdir va hayot bilan ularniki sifatida o’zimga
atalgan gavdali hamda genetikaviy dolzarb almashinishlarni har doim egallayman.
Endi shundaylar ham borki, masalan deyarli barcha ichimdagilar, qandaydir ko’tlik,
ko’p o’tish bilan o’zim tomonimdan o’zimga ma’qulchilik bilan tinchgina qilib turgan
ishimni, hozirgi yozuv mehnatimni qandaydir o’zimga ham darhol sezilgan yot,
chekka fikr kerakmasligini bilishim-bilmasligimga qarab turmasdan, go’yoki
ishing, yozuving davomida bu, doimiy sokin, tinch va izlanuvchan tuyg’ularni, ehtiroslarni
bizlar berayapmiz deya boyagi noto’g’riligini sezgan fikrimdan Ruhimni siltab,
g’ajib silkitib tashlab qaytarishadi. O’zimning to’g’ri yo’limga, izlanib g’oya
topishlarimga, uzluksiz ishlayolishimga ular shohid, kuzatuv berarkinlarki, hatta
shularning barini egallab olib, o’zimning tasodifiy, nogahoniy xatti-harakatim,
boshqa tuyg’ularim borasida dushmanchiligimizning narigi simmetriyasiga, ular
tomoniga yuzlanishimga jichcha, qitti, ozgina surilish bilan ham qo’yman urib,
esankiratib yuboradilar. Go’yoki Ibo’qimga mening o’zimniki, o’zimning ishlarim
deb turishimni ular egallashlarini kuzatib ortda qolishim, “bo’q yeyishim” yoki
mag’lub bo’lishim, ko’zlarimda yoki qalbimda, vujudimda, borligimda (gavdam va
ruhiyatim barcha jihatlarida) sezdirishim kerakmish. Keling, shuning uchun sal
avvalroq kelgan g’oyam bo’yicha Ibrohim so’zini Sanskritcha yoyaylik. Ibrohim
degani “ibi, nahotki, hayrat <- random, ixtiyoriy Dunyo ha -> men” bo’lib,
qandaydir eng yaqin, taluqli ma’no yasamoqchi bo’lsak, qo’shimchalar va shu so’zlarni
almashtirib o’rniga qo’yishlar vositasida: Nahotki Ixtiyoriy bosimidan
sayqallanib, qiltiqtanoq bo’lib, yemirilib, tozalanib bitta bo’lib bu tarafga o’tadi
hamda Dunyo bo’yicha hayotiy taraflamalik, yuzlanish beriladi, Ha Mendan o’tib
olib, yakka bo’lib Menga yetaklovchilik, Mendan foydalanuvchilik qilib turganida Hayrat Dunyosida undovchilik,
tasodifiylik, harakatga, nimadir qilishga chorlovchilik qildiruvchi bosim bo’lib
turadi. Mana endi, yana o’sha-o’sha gap, hech tinchimaydilar, to’xtab-qotib
qolganlarki, faqat bitta qiliq bilan chiqish, bu – oxirgi jumlamni yozib to’ldirish,
kamchiliklarini to’g’irlash bo’yicha hech bir ishim, tuyg’uyim qolmaganini
bilishib, to’satdan erkin, biror nimani hisobga olmay, maqsad qilmay, balki nimadir
ma’no olaman deb borib yozganlarimni qayta ravishda kuzatmoqchi bo’lsam,
shunchalik o’zimni berib, bildirib va kirishib yozayotgan ishimga, mehnatimga darrov
keskin yomonlik qilishib, qandaydir uradigan dushmanchilik nazdi bilan “unday
qilma, bekordan-bekorga o’zingni ishlatma, bizlarni oddiy shama bilan yuzlantiraolmaysan,
tekshirishimizning to’liq yoki to’liqmasligini sinayolmaysan” demoqchi bo’lishadi.
Xullas, chiziq mana shunday “ – “ bo’lsa, chiziqning chap tomonda qoldirilgan
katta qismi bilan markazdan, nuqtadan o’ng tomonga arang qalqib turgan o’tishlarga,
borishlarga yo’l qo’yadilar (–.-). Xuddiki mening o’zimning belgim, ishga bel
bog’lash ko’rsatmam bilan birga bo’lib, shu bitta narsa, ya’ni ko’tlari bilan o’zlari
bo’lishni xohlayotgan birlik sodir etilishini xohlaydilar. Chindan ham shunday
keskinliklariga hayron qolamanki, “bizlar asl birlikchilar” (shuni men bilaman,
har doim shunday gaplarimni oxirigacha eshitmasdan, tushunmasdan yoki aniq
taraf tanlanamdi deya Buxorolik Klounadam ham yana adashibdi, o’zining
taqdiriy, hayotiylik tomonidan bo’lishini bilmabdi deb hisoblashadi) deyishib,
nima deyishimni bilmadimki, chunki mana hozir o’ylaganimni yozishimdan oldin
kulib turibdilar, baribir yozsam bu – o’zimga yana taqdirdan, ko’plikdan
kelishib birlikni majburan o’tkazishib, keskin, qattiq va qo’pol, yomon ko’ruvchiga
xos, dushmancha dag’al buyruq berishib bitta narsani, aniqlikni (hattoki tuyg’ularimda
buyurgan gaplari va tushungan nuqta-i nazarim bo’yicha yopishuvli aniqlik bo’lmasligini
bilib-bildirib, aniqlikni qilishni iloji yo’qligini tushunishib) o’zimni
tortib, ruhiyatimdan ajratib, tuyg’ularimni bir ondayoq tez urib-surib chetga
chiqorganga o’xshash gavdamni tortadilarki, axir gavdaga va tuyg’ularga shunday
qo’pollik o’zlari-ku, shaxs sifatida o’zimni “qiynayapmiz” deya o’zlarini azoblayotgan
bo’lmaydilarmi? Yoki nazarimda shaxsning, gavda va tuyg’ularning zahirasi o’zing
uchun o’zingniki bo’lib o’zingda turibdi, shuning uchun o’zingni qandaydir
shaklda, kesmada, nuqtada tortib, turtkilab, durtib turamiz demoqchilar. Demak,
Ibo’qim Dunyoga hayratlanib boquvchilarga men-ha deb turarkin, birinchidan o’zi
shunday. Endi, yana bir narsani qaytarib aytishimga to’g’ri keladiki, - umuman
maqsadlari meni yozishimdan to’xtatmaslikmi, shunga bosh urishib bildirmay yengayapmiz
deya kengashlari, birlikda yig’ilib yotgan zaryadlari aro bir-birlariga qarab
ustimdan kulayotgandurlarki, mening tuyg’ularim oraliqlar bilan bir xil qilib saqlanaveradi
va shu oraliqlarni qayta ishlatish, keltirish vaqti bir xil bo’ladimi deya urib,
ruhimdan ruhimni turtkilab, durtib chiqarishadi. Endi, hozir “hech ketmayapti
(oldingi bir yozuvi)” deya o’zlarining qandaydir qoloqliklariga shama
qilishayaptiki, tuyg’u ostidan sezish kelib, ular ya’ni ichimdagilar 3 o’lchamli
koordinatalar fazosiga atab gavdam harakatini, ehtiros-ruhiyatini
boshqarayotgan qo’zg’alish, qayishish va burilish simmetriyalari haqidagi
gapimni nazarga tutishayapti ehtimol. Shunday qilib gavdamning harakat va tuyg’ularidan
(2-5) hayot va taqdir (6-9) orqali gavdamning o’ziga, et-go’shtiga erishishni
xohlashadi. Xullas, harakat qilayotganimda, tuyg’ular keltirayotganimda gavdam
bilan tegishliligi, aloqasi bo’lgani uchun qachon hisobga qo’shilishi, aralashuvi
alohida inobatga olinadigan 3 o’lchamli koordinatlar sistemasi o’qlari sonlari
bo’yicha bosilish, cho’zilish va aylanish simmetriyalari shu koordinatalar
sistemasini markazidan, O nuqtasidan tig’, o’tkir uchli qilishga, yasashga
urinib tortilib gavdamga, tanamga suqilib kirib, kovaklash qilib etimni yulib
olishi, gavdamdan ajratishi bilanoq taqdir kelajagidan hozirgi hayotiy bosim
izmiga qayta ishlash, taom qilishni bajaradi. 3 o’lchamli koordinatalar
sistemasida harakatlanishim ostidagi, misol uchun, tananing bosilish-qo’zg’alish,
qo’l-oyoqlarning qayishish-cho’zilish va gavdaning barcha a’zolarini o’z joyida
aylanish-burilish simmetriyalari alohida, ayro ya’ni ko’plik tomonidagi hozirgi
asl ikkilamchi o’rnimda joylashgan Ilohlar va Klounada, Mafia orqali taqdirdan
tortib hayot va tuyg’ularimdan o’tib toki gavdamning o’zigacha etimni kovlash
va yo’q qilib chiqarib olishgacha keladi. Etim (olinayotgan bo’laklari) o’z
joyida yo’qolishi bilanoq, Polinga xos qarash asosida Ilohlar o’zimni o’tmishga
jo’natishganga o’xshash, narsalarni, hozir kompyuterga o’tirganim uchun
yaxshiroq sezilib qolgan foydalanuvchi interfeys amallarini joy-joyiga sal
surib o’z-o’zidan qayta olib qo’yilganligiga guvoh bo’laman. Zero gavdam o’zi
bo’lib kelgan, ovqatlanib o’zini ta’minlash orqali yashab o’tgan o’tmish
darakchisi, tarixni ushlab turuvchi va bildiruvchi o’zimdagi yagona manba,
vosita bo’lib, uning yo’qolishi yoki qandaydir ravishda taqdirga o’tib qolishi
o’z-o’zidan o’tmishga savollar, bo’sh o’rinlar, bo’shashishlar, sustlashishlar
va sayozliklar paydo qiladi. Mana shu gapim bilan hozir enam qarag’ay o’zimga
tarvuz keltirdi nazarimda. Ammo ol,ol, ye deb charchamaydigan, genli
ergashganligini bildirib qaytaraveradigan enam qarag’ayga “dam o’tiring, ebe”
deya sal balandroq ovozda baqirib yubordim, shunday ham asab tarangligi
yondashuvimni anchadan beri boshqarib, bosim o’tkazishlarini bilib, onda sonda,
o’zgarishlariga umid qilib javob berib yuribman. Mana enam qarag’ay hozirgin
shu tarvuzni yemaysanmi, xay o’zimiz yeymiz deya olib ketdilarki, umuman
bir-birovimizni tushunmaymiz, u kishi tarvuz yomonligi uchun mutloq yemaysanmi
deb bilib qolishlarini ham har doim sezaman. Mana hozirgi yanagi yozmoqchi bo’layotgan
fikrimga Farishta o’zini enam qarag’ay sifatida himoyalab darrov havoning
orasidan “uxla” deb qaqshanglatib, kesatib, birga yomonlarga qarshi kurashishimizni
ham inobatga olmay, o’ziga bo’lgan joriy (gapimning davomida yozadigan)
yondashuvimga qarshi, teskari aytdiki, fikrim bu – enam qarag’aydan ham xuddi Klounadaning
amaliyot tartibiga o’xshab orasi ochiq-ochiq qo’zg’almas nur chiziqlarini ya’ni
bir xil, o’zgarmas yondashuvlarini, bosimni bilib, sezib o’zimdan o’tkazishga
majbur bo’lib qolaveraman. Zero yana bir xayol bilan fikran g’oya, es orqali bog’lanish
bo’lib, Farishta bu – oyog’im ostidan boshlab gavdamning o’rtasidan o’tgan
chiziqlar bilan xuddi boshimning tepasi teshilib po’rtillab, rezinka
yorilishini qilib yotganda nima qilmoqchiligim, yondashuvimni bilib turadi.
Baribir chiziqlar, simlar gavdamning o’zining zichligiga o’xshab to’liq emas,
oralari ochiq bo’lib, shunga o’xshash ravishda enam qarag’ayning tashqaridan birma-bir
tanlab, alohida o’tib-o’tib o’rganilgan bosimlari, menga qarashlari keladi.
Endi enam qarag’ayga, uyboshchisiga qarshi yozib ichimdagilarning simmetriyali
ko’zini boylabsan deya tashqaridan xavfsizlik bo’yicha himoya keldi. Har doim
shunday, bitta-bitta xayollarim jarayonlarida ham, umumiy bilib aytganlarimda
ham qanchalik ravishda bunday oddiy uyushtirilgan jinoyatni, Klounadaning
hayotiy bosimini bilishni, sezishni xohlamaganimda baribir birining ketini
yopadigan, bir-birovini qo’riqlaydigan zanjir bo’yicha boshqa birovi chiqib
qolavergan. Odatda, o’zimni yo’qotmasam, men xavfli ish qilmayman, faqatgina
tariflab, aytib yoki bunga o’xshash yozib ketishim mumkin, shu mavzu doirasida
simmetriyaning markazidan ikki tarafiga surib chiqarayotganim sababli o’rtasining
bo’shab, erkin dam olib qolishiga qarshi darrov sakratilgan to’ldirish,
birovlar ya’ni qo’riqchilari yordami bilan markazga yana qayta yig’ilib qolish
bo’ladi. Endi, yana shu ham qolib ketmasinki, Iblis doimo mening ishlarimga
zidlik qilib, rad javobini berib boshimda parallel qalqishini doimo, tinimsiz
majburlab bildirib turadi, ammo men unga e’tibor bermay o’zimning ishimni qilib
ketaverib, mobodo Iblisga ham ma’qul bo’lgan, to’g’ri kelgani bo’lsa, umuman bexato
qilsam, o’zimning shashdimni aytaolsam, kechirim so’ramay, o’zi birinchi
simmetriyachi bo’lishiga qaramasdan o’zining qilmishiga simmetrikaviy
yurimasdan, quruqasiga “ma’qul, xay bo’pti” deganga xos o’shanga, birinchisiga,
yana shunga o’xshash bosti-bosti miyamda qalqishining ilojsiz to’g’riligim ehtirosini beradi. Iblis
shundayki, mana hozir o’zicha “men uchun yozgan ishing bo’yicha ko’p amal,
yozishingni ularnikiga xos o’z o’rnida men haqimda ko’paytirib yozish, yozib bo’lganingdan
keyin saqlash ishini qilding” deya o’ziga mendan kutilishi lozim deb topayotgan
maqtovini meni ishontirishga xos majburlab olib ketadiki, u o’zimning
yoshlikdagi nafas olishimni o’zining ishiga to’g’ri keltirib birrov,
parallellikdan qandaydir bir pas berib-oladiki, xunobligim, havo yutishimda
tomog’imning qirilaverishi ketib, gavdom bilan ong ostimdan avtomatik xursand
bo’lib, qandaydir yondashuvi, bildirilmagan ko’rsatmasi bo’lsa, o’shani qilib
ketishimga shav olaverib, shunchalik dushmanchiligiga qaramasdan, qilib yurgan
ishiga, umuman barchasini yomonligini o’ylab jazodan xoli qolish uchun hattoki
aybdormasligidan ham boshlamay, o’tkazivorga sherikchilikka o’xshab “men uchun
qilding-a!?” deb buruvchan, o’zimni o’zgartirishga urinuvchan “sherikchilik”
qiladi. Agar men shu va bunga o’xshgan yozuvlarimni qayta shunday bo’lmasin,
Iblis yoki boshqasi tovba qilsin, yomonligi o’rniga yozuvim joylashib olsin
hamda shu yozuvim bilan dirrilashni o’ylab bu joyga, yovuzligiga qayta
osilmasin deb hisoblab yozsam, Iblis yoki qolganlari ham unga ergashib
qandaydir o’z foydalari borligini bildirib o’zlari uchun yozganligimdan xursand
bo’lishadi. Albatta, yozganlarim bo’yicha o’zgarishlar, amallar yoki
tuzatishlar bo’layotganini tekshirib yuraman, ammo santi-manti qilaverib (bitta
joy o’zgartirib, surilib), bordi-qaytdisida sal kengayib, chatanoq bo’lib keyingi
chegarada, miqdorlar orasida o’rab olishib o’z ishlarini, yomonliklarini qilayotganga
o’xshashadi. Bular ya’ni o’zimnig asl ikkilamchi ravishdagi taqdirda va taqdir hayotida
joylashganlar (parallel Olamdan, masofa orqali ko’rinishli narsalardan,
devorlardan, shu tarafdan chiquvchan hayot bo’ylab havodagi silliq tekislikli
burilishlar, shamolni “tovlanishini” ko’rib bilish tasavvuri bilan
kelayotganlar) o’zlarining o’rinlariga gavdali va ichki tuyg’uli bo’lib
kelishdan ham ko’ra ko’proq o’zimni, qo’l-barmoqlarim bilan gavdamni sal-pal tegib
chimillashlarim, tirnoqlarim bilan suqib yulib olganga xos tutishlarimni
bizning etini kovlab, o’yib olayotgan go’shtlarimizni, bo’laklarimizni o’g’irlayaptimi
deya o’zlarining nazoratlaridan chetda qolganimni, tinimsiz nazorat, boshqaruv,
ustimdan kuzatuv qilishlarini bildirib, bu - erkinligimga hech qanday baho bermay,
ozod ravishda o’z tuyg’ulari bosimi bilan hayotga botib yashayapti demay muttaxamlarcha
majburlab yana qayta qo’lga oladilar. Mana hozir “tegishi mumkin” deya kamdan-kam
o’ynatmasdan chiquvchi, bir so’zlilik bilan aytilgan qarashlarini bildirishdi.
Qaniydi hamma vaqt shunday, o’ynatmasdan, ikkilamchi ziddiyatga uchratmasdan
gapirsalardi. Ular ya’ni ichimdagilar o’ylashadiki, “bu hali bizgacha yetib
kelgani yo’q, o’zining biz biladigan muammosining oxirini bilmayapti” deya
shunday ikkilanishli, qarama-qarshi buyruqlarni berib birini qilsam ham urib
tashlashga sabablari borga o’xshash bahona bilan doim norozi, o’zimga
qarama-qarshi, teskari yurishadi. Shu o’zlari sal bo’lsa ham o’zimning sog’lom
ongli, o’zimda qolgan tuyg’uli ravishda muammoni izlab topishimga yo’l qo’ymaydilar.
Chindan ham hammamizga xos, bo’layotgan, kerakli muammoni, ishni ochishim bilan
o’zim sal-aranglagandan so’ng kutganimga o’xshab odamlarcha, yondashuvchan,
taraflarni birlashtirishga urinishimizga ko’ra muloqot qilishadi. Rossiya
Prezidenti Putin aytganiga xos ravishda g’arb bilan har doim konstruktiv muloqotlarga
tayyormiz deyishi bu – bizlarning bir-birovmizni tushunish oxiriga, (muammoli,
g’arq bo’lib ketgan, ovvora) chiziqlarimizning yarim yo’lida qolib ketmay yetganimizda
matematik yechishga doir ko’pburchakli ildizi topilayotgan masala shartiga oid ichki,
o’rab olgan tomonlar oralab isbotlanadigan, yagona o’rinli bo’lgan (kamroq
tomonli, qirrali) ko’pburchakni topishimiz kerak. Muammo kengash a’zolarining
birma-bir burchaklar bo’lib turishiga xos ravishda bog’lovchi qirralari bo’yicha
qo’yilgan isbotlanaoladigan shartdan, berilgandan ochiq qolgan joyning qirrasi
uzunligini topish orqali yechiladi. Shu paytgacha bilgan elementar
matematikamda shart va isboti, teoremalar birga keltirilgan, berilishidan isbot
yo’nalishiga nisbatan kuzatuv qaratilgan, ammo berilishining, shartning o’zining
yetarliligi isboti, yechimi keltirilmagan. Taxminimcha ichimdagilar
aytishayaptiki, buni Olimpiada masalalarini yechishdagi berilishni ham kuzatib
borish qarashi orqali ildizni topishdan bilishgan. Umuman olib qaraganda
ichimdagilar o’zimga nisbatan Olimpiadachilik qilib turishganga ham o’xshashadi.
Toki o’zim umumiy, yangi savolli, muammo bo’lib kelayotgan ishni topishimga
yetib kelguncha “ichki Olimpiadistlarim” shart berilishini isbotlab
borishaveradi. Kim-kimni to’g’ri chiziqli simmetriyaga o’xshab markazdan
ikkinchi tarafga o’tib kutib olishda to’ldirayapti desangiz, ichimdagilarning
arang bildirib tasdiqlashlariga ko’ra, men qo’yilgan masalalarning ko’pisini yechib
yangilarini isbotlashgacha ko’plab uringanman va simmetriyaning nariyog’iga
markaziy nuqtadan surilib ichimdagilarning teskari ravishda masalalarning o’zimga
berilishini tekshirish, isbotlash, to’g’riligini ta’minlash bosimli
amaliyotlariga tegib turganman. Ha, - hozir esim bir yodimga kelib qaytib,
yoshligimda xudo-rahmatli Ismoilov domla bunday qilib masalalarning berilish
shartlarining yetarliligini, to’liqligini o’rganish bo’yicha bizni yetaklab ketishlarida
ichimdagilar “bu – bizning sohamiz, doiramiz, senga ham kerak bo’lar” deganga
xos his uyg’otishardi chamamda. Shu-shu Ismoilov domlamizni ham Astrovskiy
maktabida bir qishloq maktabi ishtirokchisi nomidan Olimpiadaga qatnashganimda uchratuvdim
ham. Endi 19:30. Xayolimga kelib yozaman deb topgan g’oaylarimni birinchidan boshlab
to oxirgi hozirgisigacha simmetriya qilib, hozirgisidan boshlay qolay, zero tez
aytmoqchi bo’lib turganimning mukammalligi, batafsil izohi esimdan chiqmasligi
kerak. Hammasidan bittasi shunday, mukammal, o’ylaganimga xos batafsil bo’lsa,
shundan boshlayqolganim to’g’riroq, qolganlarini esimdagi yo’nalishi bo’yicha
qanchalik yodga solaolsam, shunchalik to’liqroq bayon qilib yozaman. Hozir
choyga chaqirishga bormasam bo’lmaydi, shuning uchun bu 3 bo’lib o’tgan g’oyalar yana esimda qolib, so’ng
chiqib ketmasligi uchun yozib qo’yaman: 1-kelgan g’oya go’shtning Sanskritchasi,
ikkinchisi Shohidning markazga bostirgan
simmetriyasiga o’zimning markazdan taraflarga, yoqlama surilish harakat
simmetriyam, 3-si esa biror nimani o’zimning boshimdagi hisob-kitobdan, tuyg’udan
chiqdi deb hayotiy isbotiga xos ko’rsam, yakka o’zim shu yerda bo’lib, ichimdagilar
bu tuyg’uni qilishgan deya joylarni almashtirishim, qarama-qarshi o’tib olishim
kerakki, faqatgina mening tuyg’uyimga yana qaytib hayotdan o’zimning amalim,
ifodam chiqdi demasligim kerak. Endi 19:55. Ha, sezgan bo’lsangiz, bizning
ovqatlanishimizga ko’p vaqt ketmaydi. Endi, shu ekran masalasini ham ko’rayki,
qachon kompyuter oldiga endi ishlayman deb o’tirsam, xuddi hozir bo’lganiga o’xshab,
nimadir, parallellikdan yoki o’z gavdam birligidan, miyamdan o’zimga tegib
yulib o’tganga o’xshash ravishda ekran o’chib qoladi, yorug’lik yo’qoladi.
Endi, Boyagi 3 olib yurib kelgan g’oyam haqida, o’sha paytning o’zida baribir ma’lumotlarni
astoydil qisqa va lo’nda bo’lishiga qaramay tushuntirib o’tgan bo’lganim uchun umuman
qo’shimcha qarashlarim ham kamligidan har biriga sal-pal to’qnashib, to’xtalib
o’taman. Demak, avval o’sha payt bo’yicha hoziroqgisidan ya’ni 3-g’oyamdan
boshlasak. O’zim azaldan o’rganib kelganimga qaramay ya’ni hayotdagi o’zgarishlar
o’zim, o’ylaganlarim sababli deb o’tirmay, o’zimga shunchalik yaqin, o’zimnikiga
shak-shubha qoldirmay, hamma vaqtdagiga o’xshash qilgan o’ylovim oralab fikrim,
tuyg’ularimning hisobi aytilmasdan, birovlarga bildirilmasdan hayotda ham xuddi
o’zimga yaxshi tomonlama yopishganga, bog’langan xos sodir etilsa, chiqsa ham,
baribir har ikkalasi bu – o’zim demasligim kerak va faqat hayot tarafidagini
tanlaganim, o’zim deyishim to’g’ri bo’lar. Ikkinchisiga kelsak, (mana hozir og’zimni
chaplash, qo’li bilan yopish uchun enam qarag’aydan foydalanib hammomga
kirgizish bo’yicha aralashuv bo’ldi) umuman shu Shohid qichig’mollik, qisish o’yini
qilib, hayotdagi shaxsning kimligini, qandayligini yoki qaysi sabablarga ko’ra
hayot o’tkazib yurganini bilganga o’xshab, bizlarning (he, zaybal qildilar,
bizlarning so’zini kimligini tushunaolmay o’tirgan emishlar; shu -lar kim xay!;
endi aytmayman, bizlarni yoki ularni kimligini, bilib olishsa ham shu kontekst,
bilmasalar ham shu matn, barcha qilib yurgan maqolaviy ishlarim, hayotiy ko’rib
yurganlari ma’nosi) tasodifiy hayotimiz faqatgina simmetriyadan o’tgan istalgan
bir tanlov bo’lishini bilib, simmetriya markaziga ikki tarafini ham bildirib,
aytib qisish bo’ladi (asablar shunga o’xshaydi degan sarhush o’y berishdi hozir).
Shunday paytlarda odimlashlar, qimirlash, harakat, qo’zg’alish bo’yicha
qisilgan bo’lsak, simmetriyani kengaytirish ya’ni markazdan taraflarga
surilishi, o’tish bo’yicha Shohidning raqamli Olamdagi o’zi bo’lgan ma’lumot
tashish, Dev ilish bilan do’ppilab, og’irlikni yerga berib qadam bosib yurish
kerak. Yerga kirsang boshingdan, osmonga chiqsang oyog’ingdan tortib olaman
deydi-ku (dono xalqimiz kinoyali hazil-homuslari), shunga o’xshab simmetriyali
odimlash nafaqat yer usti sirti bo’ylab bo’y-bastim balandligi bo’yicha tekislik
izini qoldirib yurishimda bo’ladi, balki Mamat do’ppilab boshimga chiqib olishni
asablarimga sezdirsa, Shohid o’zining ishi bo’yicha yerdan oyog’imning asab
tolalariga osiladi. 1-bo’lib kelgan, simmetriyada oxirgi 3-o’rinni, chiziq so’nggini
oladigan Go’sht masalasiga kelsak. Go’sht degani Sanskritchada “garchi <- o’sha-tamom”
bo’lib, meni go’shtimni yeb Tamom qilayotganlar o’qtaluviga Garchi ko’pligi bo’yicha
barcha ko’plik guruhlari yemirilib tushirilganidan so’ng, oxirgi yagona ko’plik
jamoasi bilan istalgan tarafga tasodifanlik, kutilmagan amallik ya’ni ko’plik
qilib, Garchi eplayolmadingizlar deb turaveraman deyman. Endi, shu Impsifat “u”im
borki, kimga bo’lsa ham, shu mashaqqatli bo’lib bosib, birlashib turganiga,
surunkali tushunarsizlik qiynog’iga duchor etayotganiga (u mana shu o’rinda xoh
Buxorolik Klounada bo’lsinki) bo’ysinishimni intiqlik bilan, qattiq qo’llik ila
va siro o’zga jilovini bermay kutib turadi, bilib yurishni yoqtiradi. Endi,
bularning ya’ni birga yashayotgan uyimizdagilarning (hozir bir yoqni ko’proq
sezib qolayapmanki) uyushqoqligi shunchalikki, shu – enam qarag’ay o’zimga bir
joydan chiqishni aytdilarmi, masalan, hozir sal avval, oxir-oqibat o’zimga
qaraganga o’xshab kiyimlarimni keltirib berib hammomga kir dedilarmi, shunga
hali vaqt o’tib, qilmayversam darrov ortlaridan mutloq boshqa ish bilan,
kerakli yoki keraklimasligini menga bildirmay (albatta kerakmas bo’lib chiqish
imkoniyati katta, agar shu uyushtirishlari tasodifiy to’g’ri kelib qolgan bo’lmasa)
Zigul o’zicha kelib, joyimdan turg’izadigan, chiqaradigan ish bilan, mana shu
yerda uyni tozalash (hozir “Nodir aka, keling bitta ana shu qolinni tortaylik”
deb), supurish bilan shug’ullanadi. Endi shu haqda fikr-mulohazam burilib ma’lum
bo’ladiki, o’zim Klounadaning barcha uyushqoqliklarini, atrof kelajagidan
keltirayotgan, duch etayotgan bosimini o’zim, o’tmishdan boraverishim bo’yicha doimo
tasodifiyga yoyamanki, shuning uchun “bu – uyushtirgan bo’lsa ham, baribir
tasodifiy, nogahoniy, kutilmganda to’g’ri kelib qolgandur ham” deb o’zim
ularning kutilgan joylarini aniqlashda ishtirok etayotganimda ichimdagilarni (mana
o’zlari hozir xomush yig’i aralash ichimdan sezilgan ahvollari bilan bo’lib)
yenggan hisoblanaman. Endi mana hozir shu gapimga kutilganiga o’xshab, hali tan
olib turganga o’xshashlariga qaramay “unday bo’lsa, bitta ham aniqlik qilmagansan,
tasodifiy joyda ushlamagansan” deya piching qilishdiki, mening javobim bunga: “parallel
Olamdan hayot bo’lib chiqdingizmi sizlarda ham bizlarga o’xshash aniqlik yo’qoladi,
zero eng aniq tomondan baribir, bitta bo’lsa ham biz tomonga siljish bo’ladi”.
Mana hozir orqamoq tarafdan yerdagi narsalarni, changlarni surib ustimga
bostirib supurib kelayapti, turib ketmasam, bo’lmas. 318 14:51. Hozir Polin
kelib klaviaturani hec qayeriga tegmasdan, bosib ishlatib ketdiki, sal avvalroq
qiynalib, nonushta va tushlik qilmay uyqudan kelib yozmoqchi bo’lsam, o’zimga quyosh
batareyali off dan on ga o’gartirilgan ya’ni yoqilgan klaviatura ishlamadi va
men kutish, Polinning biror kasb etishi uchun turib ketgan edim. Umuman olib
qaraganda nonushtani bermay, tushlikni bermay buyurib, charchatib uxlatgan
ichimdagilar Mamatning o’zim bilan, gavdamda ya’ni yerimda qandaydir bog’lanib
qolganligini aytib, ovqat yeyilsa Mamatning kasal bo’lib yig’laganini ko’rsatishdi.
Tushlikda hali ovqatga osilmay yotib turganimda Mamat yig’lab olib, uydagi
kattalar uning “tomog’ini artish” kerak yoki davolash kerakligini faqatgina bir
zum aytib, so’ng hech narsa qilishmasa ham Mamat yaxshi bo’ldi. Zero meni
ovqatlanadi deb o’ylagan edilar. Umuman olganda avvaldan aytib kelganim, bu –
umumiy bo’lib, muammolarning hammasining asosi hisoblanib Iblis Ibo’qimdan
tortib hamma Kloun bolalarni, Mamatni asrash maqsadida o’zimning etim ostiga
kirib mushaklarimni yemirib ovqat o’g’irlab, o’zim bilan o’zim kasal bo’lsam
mayliga chiqargan. Lekin, birinchidan oraliq, fizikaviylik yo’q, shkala bilan
kattalashaversa ham o’zgarishsiz deyiladigan raqamli Dunyo adabiyoti, ma’lumotlarida
(narsalarida) bizning shu ishlarimiz, uzoqdan ovqatni hosil qilib yedirish amallarimizga
ta’luqli raqamlarning o’zimni qiynashga sarflangani, jalb etilganiga nisbatan ozginasi
o’zgarsa ham ichimdagilar shuni ro’kach qilib, aniqlikda baribir o’zgarish bo’ladi
deb, Iblisning Kloun bolalarni, shaxslarni asrashiga mutloq qarshilik qilib,
buning bema’niligiga aralashmay, urush bo’lsin deb kuzatib turib, Iblis bilan
bir tarafdan, guruh ichidan uni o’zgartirishga urinmay mo’ltillab ko’z
nazdimdan parallel qarab turganlar o’zlarini oqlash, men bilan Dushmanchiliklarini
bepisand, oson himoya qilish ma’nosida shunday qiladilar. Bo’lmasa, hammasi
aytib turibdi, barchalariga ma’lum Iblis sarobning sog’lig’ini asrayapti, ko’rinib
turgan yolg’on Klounadaning bolalarining ozgina javrashi, qiynalishi,
xastalikdan azoblanishiga, kattalarining esa baqirib ozgina, bir tashvish
yuklanishi bilan suqilishga xos qiynalganini bir zum, bir bo’g’iz, ovoz bilan
aytib yuborishiga “tushib”, yolg’oniga
ishonib (hayotimda qatnashayotgan zaryad bilan kelajakdan hosil qilingan biz
bilan birga yolg’ondan haqqoniyga o’xshab ta’sirchanlikda yoshovchi
Dvayniklarga ko’nikib, Iblisning yomonliklariga sherikmi yo’qmi bir taraflama
yomon maqsadlarda ko’ngilchanglik qilib) darrov kuzatuvni ulardan olib doimiy
xunob qilib, etimni ichimdan yulib og’ritib kelgan mening tomonimga qaratib qandaydir
ravishda, bog’liqlikda o’zimning jonimni oladi, azoblaydi. Mayli, o’zimning
jonimni olishi o’z Dushmanchiligiga ko’ra to’g’ridur, chunki unga yopiq, izolyatsiyalangan
bosim ichra abadiy dvigatel’ ga o’xshab cheksiz energiya oqimili ovqatlanishning
ta’minotini bilib va sezib, tashkillashtirib yashashi kerak, ammo Klounadaning,
yolg’onning, sarobning (ahamiyatli paytdagi televizordagilardan tortib
uyimizdagi Dvayniklargacha) og’rig’ini boshlanishi bilan oldini olib menga
yuzlanib qiynoqqa qaratishning nima keragi bor. Shu yerda ham yana o’zimni,
meni muammo qilib ko’rsatayotganga o’xshash ichki his paydo qilishdiki, sen uyingdagilarning
bir-biroviga yaqinlashib urishiga, janjallashib yoki og’riq ustida gapirib, qiy-chuv
qilishiga ishonasan, bu – sening geningga tegadi deya o’zimni oldindan, ularni
soniyaga bosti-bosti qilib qiynashni lozim topibdi. Endi Iblisning qiynog’i ham
qanday, bir tarafdan Dushmanchilik qilib butunlay yo’q qilishga, sig’dirmaslikka
urinadi, o’zining o’tmishida Davlatida bo’lgan tarixi bo’yicha bizlarning elimizdagi
simmetriya, bir xil qarama-qarshi o’zgarish ishini yo’qqa chiqarib saqlangan o’z
hayotlari, Gvardiyasiniki va o’zinikini javobidan, jazosidan ya’ni bir joyga
orqamoqdan kelib tiqilaverishidan, (qisilishidan) ozod bo’lish maqsadida bizlar
tomonga shu ishni, tariximizdan, qilgan sabab-oqibatli ishlarimizdan,
gavdamizni o’tmishdan kelib oxirgi nuqtaga taqalaverishidan qiynalishni tashkillashtirib
dirrilataverayotganda, qiynayotganda o’zimning oldimga chiqayotgan aniqlik
bilan bo’sh joyni tanlash, topish saboqlarini kalaka qilib, aniqlik ostida o’zi
aniqlikni ta’minlamay majburlab durtadigan, etimni yulib simmetriyaning bizlar
tomonini bo’m-bo’sh qoldiradigan va o’ziga jazo beruvchi bosimni, Yer shari
simmetriyasini yo’qotadigan tergovchilik, so’roq, talab qiladi. Shuncha qarama-qarshiligimiz
simmetriyasi bo’yicha avvalgi ikki taraflama teng surilishlar, oqimlar ya’ni tasavvurli
ko’rinishda ikkala yoq bo’yicha simmetriyali chiziqlarda bir tarafini ignaning
qalin tomoniga o’xshatib yorug’ligi oshuvchan o’tish qilishidan ya’ni
simmetriyaning oxiriga davomiy o’tib kelib hattoki o’zimni Ruhga, Dvayniklar
zaryadiga yoki shaffof gavdaga xos tutib bo’m-bo’sh, yo’q qilganga xos
qiynashidan, ongimni olib qo’yishidan so’ng biz, Buxoro tomondagi simmetriya chizig’i,
(tekisligi) shakli oxiriga qopqoqcha bo’lib, yakunini bukilib yopib haqiqiy
hayotdagi yashashga o’xshab mening og’zimdan ovqat ta’mini sezishga harakati
mavjuddir. Endi, nima desalar desinlarki, Polin mana hozir kelib ishlab, yozib
turishimga qaramay skaneri bo’yicha bir nimalarni, yozishimni o’ylab oladigan
oraliqlarda, mishka bilan to’g’irlab ketganidan so’ng shuni ichimdan his
ettirishdiki, Polinning harakatiga qarab “nimalaridir to’g’ri keladi” deya o’zimning
hayotdagi tasodifsiz sabab-oqibatim, to’g’ri yashab chinakam voqea-hodisaga
duch kelishim natijasida hoziroqda chiqadigan ishlarim samarali, tuzuk hisoblanib, keyin shu tahlil
davomida kelgan, ong ostidan keltirilgan g’oyaga qarasam ichimdagilar sal avvalroq
yozgan simmetriya masalamning simmetriyasini, bir tekis uzoqlikdagi teskarisini
aytishayotgan emishki, bu – men gavdamning og’irligidan, o’z o’rnidan ajralib yaxshi
hayotimni ichimdagilarga tortiq qilayotgan bo’lsam, o’zimning ma’nom, shaffof
holatim Polinda ko’zga tashlanib, quruq sabab-oqibatli yashashim natijalari,
samarali yakunlari bilinadi. Shuning uchun birinchidan tasodif bilan biror
kasofat bo’lsa gunohkorni kuchli ayblamaydilar, ikkinchidan faqatgina yig’ilib
kelayotgan joriy tasodifli hayot natijasida, oqibatida bo’ladigan hoziroqli, o’tayotgan
vaqtli ishlar amalga oshirilishi uchun sharoit o’z-o’zidan yaratiladi. Demak, biror
ish, voqea-hodisa o’tmishning biron bir ahamiyatli, tegishli paytidan boshlab
toki hozirgacha bo’lgan bosim, go’yo ari chaqqaniga o’xshash shish og’rig’iga xos ravishda ichki to’g’ri chiziqlar, tekisliklar
va shakllar, simmetriyalar aralashib joylashuvi, bir-biriga bilinishi orqali
sabab-oqibatli ifoda topadi. Ichimdagilar: “bizlar kak-raz, ayni shu uchun, bunga
xos bormiz” deyishdi. Endi, mana hozir ko’p bo’layotganga o’xshab
ichimdagilarning bema’ni, mening joriy qilgan ishlarimni o’zimga o’tkazib,
surib bildirib “men uchun” deya xomtama, muttaxamlikdan ham o’tib ketishlari, o’zimni
zararga qoldirib o’zimga qarama-qarshi bo’lgan kimningdir foydasiga faoliyat
yurg’izayotganga xos qolishim oqibatida, mana men tom ma’noda hayotda hozir televizordan
eshitib qolgan “xato” so’zini va shunga o’xshash holatlarni o’z-o’zidan kayfim
oshib, qayerdandir g’oyibdan berilgan mukofot sifatida barcha, ko’pgina yozuvlarimni
bildirib, “xato” ma’nosini keltirib chiqarayotganini tushunib o’zimning hayot
tomonga chiqishim deb hisoblayman. Endi umuman shunday qilishadiki, o’zimning eski,
oldindan bo’lib kelayotgan tuyg’ularim, munosabatlarim ichiga sekinlik bilan
birdan kirib oladilar va shu munosabatlarim ong ostidan, o’zim bilmay, sodda
ravishda ya’ni oddiy, bee’tibor, sog’lom fikr davomida bo’lib kelganiga qaramay
ashaddiy, bilinishi lozim deb qobig’iga joylashib olishib o’zim shu tuyg’u-hislarimni,
munosabatlarimni chiqishini, keltirilishini xohlamasamda, noo’rin va nojoiz deb
hisoblasamda ichimdan tortib, bo’rttirib hayotiy aksini, qarama-qarshi
ifodasini majburlab chiqarib olaveradilar. Endi ba’zida shunday ibtidoiy, bi’loy
ya’ni qoloq majburlab talab etuvchiga xos turishadiki, masalan, Iblis hozir
(hayotda bo’lib o’tgan) “-b, -ib” qo’shimchalaridan keyin vergulni qo’yish
bilib amalga oshiriladi deb oxirgi jumlamni qayta o’qiyotgan fikrimga nisbatan
umuman ahamiyatsiz, o’zi ham e’tibor bermaydiganga o’xshab, qaramasdan qolib
ketgan, eski kelishmovchiligimiz, kerak bo’lsa shartlarni ochiq qilib yechib bo’lganimiz,
hisoblanishiga qaramasdan o’ziga oson bo’lgan qiynash uslubi bo’lsa kerakki, shu
eski, o’tmishda qolib ketgan ramkani, qobiqni, tuyg’u qolipini po’rtillatib,
birdan, og’ziga qaramay chiqarib, meni shu ish bo’yicha bo’lib o’tgan kelishmovchiliklarning
barida qilgan say-harakatlarim, to’g’ri bo’lib, yengib chiqqanliklarimni bekor
ketganini esimga solib mavhum ko’z o’ngimni, oldimni siltab o’tiraveradi. Umuman
shunday qiladiki, o’zi eski, bo’lmag’ur bahslarimiz, kelishuvlarimizga quloq
soladimi yoki yo’qmi, shu bahslar, ikkilanishlar chiqqanida umuman bitta bo’lib
o’tgan kelishuv, shart tarafidan bormay, shu bahs o’sha paytning o’zida hal
etilganiga qaramasdan, baribir o’zining tarafini aytib turadi, yoqlab
chiqaveradi, yoki kelishuv bo’yicha ham “yutdi-qoldim” simmetriyalarini olib
borayotganga o’xshab hammasini avtomatga o’xshab mening ikkilanishli eslashlarim
ostida kuzatib borayotganini bildirib, baribir dushmachiligi tarafidan “yo’q”
deydi, shartning bir tomonlama bitib bo’lganligiga kelishuvning ichidan tortib umumiy
qarama-qarshilik, rad qiladi. Umuman, eski o’y-fikrlarni olib chiqaverib knock-down,
bexush yoki (shu bexush so’zimga o’zimga bo’lgan xavfsizlikka ko’ra eshikni
taqqilashayapti mana hozir hayotdan; ichimdagilar Sanskritcha bo’yicha har bir
so’zni mavzu doirasida teng, hammasi birida qilib ko’rishini eslatib o’tay shu
o’rinda) sarxush qilib turaveradi bu Iblis. Endi shuni uzil-kesil hal qilayki,
ichimdagilar Shohid yozayapti deya yozuvlarimni yozishim mobaynida aralashib
halaqit berganlari-bergan. Menimcha, Shohid birinchidan bunaqangi tasodifiy
tanlov yo’llaridan borib tuyg’ularimni, fikr-o’ylarimni to’laqonli yozaolmasdi.
Men hayotiy masalalarni ko’taraman, o’zimda nima bo’layotganini ham tashqaridan
va ichimdan bog’lab yozaman. Shohid bir kun kelib Bobirhid bo’lsa, men Shomirzo
(ya’ni mirzo, yozuvchi so’zi o’zimda) bo’lib qolaveraman. Shohida hali o’zini
Bobirmirzo ham deyolmaydi, chunki zahira bo’yicha 90% dan oshiq ulushli Gavda
va Ruh o’z o’rnimda turibdi. Shu Iblis bo’lmish yozuvimga tomoshabinning talab-istagi
bilan bu katta, bir umrli almashinish zahira va oqimini tushuntirib o’tsam,
demak, hozirgacha hayotlik umrimda 2 ta avloddoshlik vaqti bo’lmish 33 yosh-u
4-iyundan ya’ni umrimning qoq yarmidan 1-oy 13 kun o’tib, shu ikki yarim umrim
bo’yicha simmetriyaning taqdir tomonida umrimning yarim miqdoriga nisbatan 1
oy-u 13 kun yashab o’tibman. (Endi o’zlaring aytinglar xaloyiq (shu – o’tinib
so’rayman degan his-hayajonli ravishda umuman yozaolishimga ko’ra eplash taqqosida),
bu – yeban Iblis bildiruvchi o’zimga boshliq emas-ku, buni yoz, uni yozma deb
tursa; Yeban Iblis yozuvimdagi, matnimning ma’nosidagi hayotiy birlik, o’zimdan
chiqib fazoga, hayotga, ro’paramdagi ishga cho’zilib tiqilib borishimning
shaxsli aniqligini, “er”ligini hozirgina bo’lib o’tishiga qaramay birgina
qandaydir eslatishli umumiy bahosini berganga xos miyamning bir orqaroq tepa yog’ini
tishlaganida o’ng ko’zimgacha bosimli, sim chiziqli birgalikda tishlashi kelib
ketadi, amalga oshiriladi). Demak, hisoblasak, 1 oy-u 13 kunni 1 yil o’lchamida
almashtiramiz. (1 butun 13/30)/12=1,4(3)/12=0,119(4) bo’lib, shuni (33 butun (6
butun 4/30)/12)=33,5(1) dagi ulushi bu – 0,119(4)*100(hozir kalkulyatorning ham
boshi qotdi, ichimdagilarning hayotdan berilayotgan hisob-kitoblari kunlik soni
bilan to’g’ri keldi shekilli)=11,9(4)/33,51=0,356% (oqim) Parallel Olam
sifatida yashayapman ya’ni 100-0,356=99,64% (zahira) taqdirdan kelayotgan
hayotiylik bo’yicha almashinib o’tishim kerak bo’lgan umrim qolgan. Endi, shu “u”
mening o’zimni yedirib-yedirib, o’ldirib tushirib, qiynab-azob berdirib toki
hammaning orasida, umumiy pastga tushishimni, botishimni bilganidan so’ng
aslida o’tgan oxirgi, shunday y’ani tekshirgan vaqt oralig’iga nisbatan o’tganimni,
linza markazidan to’g’ri chiziq bilan nisbatan ozgina ko’tarilganimni, o’sganimni
bilsa, kinoyali bo’qnamo o’zimni qiynagani bo’yicha yutganini eslatib, o’zimning
yengishimni umumiy yutuq qilib birgalikdagi xursandchilik qilmoqchi bo’ladi. Ya’ni
er hammani yengishi kerak, xotin esa erni, shunda xotin erdan xursand bo’lib
hammani yutgan bo’ladi. Endi, Amerikalik Klounada ichimda milliardlab g’ujurlab
o’tiribdiki, xuddiki ularning oldilarida inglizchadan o’zbekchaga tarjima
qiladigan shaffof, shishali panel qo’yilgan bo’lib, o’zimning yozib borishimda go’yoki
Grammarly dasturiga o’xshab sinonimlarni, “uning o’rniga bunisini qo’yish
yaxshi bo’lishini” tanlab ong ostimdan diqqatimga bildirmay pixat’ qilib,
majburlab yuborishadiki, shu ishlari Buxoroliklarga qarama-qarshi bo’layotganligi
uchun Buxoroliklar o’zimning yozuvlarimga keskin aralashib, bildirib-bildirib fikrimdagi
u so’zni emas, bunisini ishlattirib yozdirayaptilar. Albatta, asosiy yozuv ulushini
o’zim, hech narsaga e’tibor bermay, balki Amerikaliklarga to’g’ri kelib
bir-ikki “tushib”, berilib yozayotgan hisoblanaman. Endi, Iblis shu – qo’limni
bukib mushtlab bel-tazimga qo’yib qayishtirishimni yoqtirmaydiki, gavdali bir
joydagi harakatlarimda, o’zicha ko’p bo’q yebdiki, ko’proq Amerikaliklar va o’zi,
ya’ni burilish va qo’zg’alish qolishi kerak bo’libdi (emish). Endi, buni
qarangki, menga kerakmi shu, menga o’tkazib keraklik qilayotganga o’xshab,
bizlar -mish, emish va go’yoki, xuddi so’zlaring qatnashgan gaplarni o’qimaymiz,
inobatga olmaymiz deydi Iblis. Sen qanday hammaning nomidan o’tkazib, hamma
shunday qilmoqchiga o’xshab (kabi, singari, -dek larni qo’shmaganini aytmasam
ham bo’ladi) sezdirib, shunday bo’lishiga o’zimning ishonchimni tovlab
ishontirishga urinib ko’rsatasan. Hamma baribir hamma, o’z bilganidan qolmaydi,
sening bo’q bilan pachoq bo’lib o’tirishingga ishi yo’q. Endi, shunday qilib
gavdamda hech qachon mukammal, a’lo darajadagi simmetriya bo’lmaydi. Qo’zg’alish
ya’ni terimning bosilishi, suyaklarimdagi qayishish va ya’ni terimning cho’zilishi,
umumiy gavdali burilish ya’ni o’z atrofimda aylanish bir martaning, safarning o’zida,
joriy vaqtda har xil, tasodifiy bo’lib, keyinchalik, boshqa ishlar bilan shug’ullanayotganimda
bildirilmay simmetriyasi ko’rsatilsa kerak. Endi, shu ichimdagi AQSh liklar
zaybal qilishdiki, ko’p joylarda o’zimdan o’zimga qarshi yozishimni kutib
qolib, “qilish, amalga oshirish, ko’rsatish, bajarish va h.k” so’zlar bo’yicha “bizlar
seni sikib qoldik” demoqchi bo’ladilarki, shuning uchun, mana bu o’rinda barcha
so’zlarni ularga qarata yozay: qilaman, qoqaman, ko’rsataman va h.k, sizlar esa
bajarasanlar, amalga oshirasanlar, yeysanlar, qolasanlar va h.k. Endi 18:26. Ichimdagilarning
o’zimning asl, 2 lamchi o’rnimda turib, taqdir va hayotdan gavdamning
(sabab-oqibatli) va ruhiyatimning (harakatlantiruvchi) boshqaruvini kuzatib, o’rganib,
izidan borib saqlab qolishlarining (belgi, iz, nishona olib qo’yishlarining), qotirib
(tortishlarining,) olishlarining maqsadi bu – o’zlariga kelganda, o’zlari shaxs
tomonidan taqdiriy hayotga boqqanlarida shu parallel Olam va undan kelayotgan
hayotda o’zgarish, almashinish yoki boshqachalik bo’lmasligini ta’minlash. Kallamda,
tuyg’ularimda va ruhiyatimda nimayki bo’lsa, kodda, dasturlashda ham shu ko’rinadi.
Zero ichimdagilar doimo hayot taqdiri tomonidan hayotni dasturlash, kodlash ya’ni
raqamli ifodalar bilan akslantirish qilib kelishadi. Endi, umuman olganda uyqumning
ertalabdan keyingi, to tushlikkacha qismiga qarshi turganimdan keyin doimo
aralashib, ichimdan halaqit berishib, xunob qilishib, xafalik berishib
kelishadiki, bo’lmasa, - o’zlari uyuqimning qancha bo’lishini boshqaradilar, uyqu
dori berdiradilar. Aytilgan, Dunyoqarashda yoki adabiyotda belgilangan uyqu va
uyg’oqlik soatlari teng bo’lmagan tarafli simmetriyasi bo’yicha nisbatga,
proporsiyaga asosan uxlab turib tenglik, mutanosiblik qilmasam, ko’p
uxlaganimni undirib, ovqatga o’ndirishga ko’proq chaqib olishadi. Agar kun
davomida, uyqu soatlarimni to’g’ri qilib, o’z vaqtida barvaqt turib, kun bo’yi
ishlarim bilan shug’ullansam, yotmasam, sog’lig’im joyidaligi bilinib qolib,
ovqat yoki taom paydo qilaolmaydilar, yo’q yerdan yasayolmaydilar. Endi, uch ya’ni
3 ta gapli tahlillarim bu – tasodifiylikni, har bir haqiqiy shaxsning o’zining
yashashiga o’xshab xohish-istakni, hayotga bo’lgan intiluvchanlikni o’zidan
hayotiga qarashi davomida bildiradi. Bizlar, orlilar tasodifiy, kutilmagan
xatti harakatni nusxalarimizning 3 raqami bilan belgilanishini topsak, bilsak, og’riq,
azob ham noma’lum, kutilmagan ravishda bizlar tomonimizdan fizikaviy tarzda
berilishini bilsinlar. Ular o’z og’riqlari, azoblari bo’lgan 3 ni ya’ni
kutilmaganlikni, tasodifni, nogahoniylikni qilmaslikni mendan talab etishsa, o’zim
meni jismoniy, ruhiyatimning o’zini va shundan kelib chiqib gavdamni qiynamasliklarini
so’rayman. Bu – meni qiynash uslublari jismoniy qanday bo’lsa ham o’zlaricha
kelishilgan, o’rganilgan tartibga, sxema yo’laklariga, intizomim shakliga
tushirishlari, qottirib qo’yishlari, keskin majburlashlari, to’xtatib surishlari
yoki haydashlari (vaqt o’tishiga majbur bo’lib ichimdan tezkor kesishlarini,
xiraga o’xshab yopishishlarini, davomiy xunob qilish to’xtamlar kesmalarini o’tkazishlari).
Zero ichimga taqdiriy hayotdan kirib olganlar o’zlariga o’rganilgan aniqlik
qilishni, tashqi ya’ni muhitli Dvayniklar bo’lib yurishganida harakatlari davomida
gavdalari hisob-kitobli, multfilm personajlariga xos bo’lishini istashadi,
bizlarning ular biladigan 3 raqamiga xos kutilmagan, qizishli, oldindan noma’lum
xatti-harakatlarimiz ya’ni tuyg’uli yurishlarimiz ularga, ichki va tashqi nusxalarga,
ya’ni Klounada va Ilohlarga tartibsizlik, kutilgan yo’ldan keskin, birdan
tarmoqlanish, noma’lum yo’nalishlarga majburiy sachrash azobini (“aloqa zobini”)
beradi. Men ularning tartiblariga kirishish natijasida xunob (xunimning ya’ni
sabab-oqibatli gavdamning obini, tekis tartibli suvini jismoniy, fizikaviy, og’irlik
bilan tortsam) qilsam, ular, taqdiriy hayot tarafidagilar azob (aloqa bo’yicha
zob) qilishadi. Endi, Iblis shunchalik tekshiruvchiki, sinovlari bilan o’zimning
sabab-oqibatli gavdam bilan ruhiyatim harakatlanishining yig’ilib kelgan,
barcha va bo’lib turgan hayotdagi sezilish hisob-kitoblaridan o’zimga bu ishni
qilaolasan, unisini esa yo’q deya turadi, maynamni o’ynaydi (cho’chog’ini silkitaverishini-ku
bilasizlar). Mana shu o’rinda boyagi 2 ta oldingi gap bo’yicha zob so’zini o’ylaverib,
sal vaqt olib turganimdan so’ng o’zicha, afzal yozishlarim borliginimi yana o’zimga-ku
aytib, bildirganga xos, bu ichingdagi xoshok, shox-shabba, tasodifiy yo’llar
ochiqligi, oraliqlari va chegaralari bilan hech narsa qilaolmaysan deb hisoblab,
yana mendan (Ibo’qim yoki o’zi uchun bo’lsa kerakki) meni garanglatib boshqa
manfaatli, o’zimga yoqdi, yengdim deb turgan ishlarimdan o’ziga foyda olmoqchi,
bildirmay naf bo’yicha aldab ketmoqchi. Endi, ularga ya’ni taqdir tarafidagilarga
o’zimning qayerda turishim, yuriyotganim yoki bo’lishim (makon ichra fazo
joylashuvim) bilan birgalikda o’zim tomonimdagi bo’m-bo’sh hayotim noma’lum.
Menga esa ularning, hayotiy Klounadaning gaplari, ma’lumotlari (zamon ichra
vaqt payti) bilan birga o’zlari tomondagi bo’m-bo’shlik noma’lum. Mana hozir “ma’lum”
deb yozishimni ichimdan bildirishdiki, aslida ularning hozir ichimning va tuyg’ularimning
joylashuvigacha o’zimdan, gavdamdan bilib turishlari o’zim uchun aniq bo’lganiga
o’xshab, zamon tagidagi vaqt paytining sakrashlari ham ular tomonidan, hayotiy
qandaydir sargardonligimdan menga ma’lum xolos. Demak, ular menga ilinib
joyimni bilishsayu, joyim, o’z yurgan-turgan o’rnim o’zlari tomonidan bildirilmay,
nazdlarida yoki tuyg’ularida sakrayotganga o’xshab amal qilayotgan bo’ladi, o’zlari
esa o’z joylarida va o’z vaqtlarida turishganga o’xshash bo’laveradi. Demak, o’zim
bo’m-bo’shlik oralab aniq, o’z-o’zidan o’zgarmas narsalarni o’z joyida esim bo’yicha
ko’rsam, ular bo’m-bo’sh kutilmanganlik, noma’lum yaqinlashib kelayotgan fazo
bo’yicha narsalarni paydo qilib ko’rishni istashadi. Endi 19:53. Kuniga bir
mahallik kechki ovqatimni ham konsentratsiyalangani uchun mazali ravishda yeb
keldim. Endi, gapimizni oxirigacha yetkazib qo’ysak, birinchidan shu ovqat oldi,
paytida dadam “xayolda bo’ladi, xayolingda sen Afrikaning kim qayerlarida
yurgan bo’lishing mumkin” deb savolga javob qaytarganlarida, ikkinchidan nazarimdagi
savolni, “esimizdan chiqqan narsalar hech kim tegmasidan, birovlar qo’l
urmasidan ya’ni o’z-o’zidan qandaydir rejaga asosan o’zining avvalgi joyiga
yaqinroq o’rnashtiriladimi” deya Klounada va Ilohlarning taqdir va shunga to’g’irlanishi,
moslashtirilishi ya’ni parallel Olam bilan bir xil bo’lishi kerak bo’lgan
hayotning o’zidan narsalar olib qo’yilaveradimi degan ma’noda so’radim. Bir tarafdan
narsalarning joylashuvini gavdamiz sabab-oqibatlari va gavdamiz harakatlarining
tug’ulari tasodifiy qilib bir martalik, tabiatga xos aniqlab qo’ysa, ikkinchi
tomondan taqdir va taqdiriy hayotdan (ko’pchilik Klounadadan va ko’p ma’lumotlardan)
kelayotgan bosim narsalarni, predmetlarni iloji boricha taqdirga yaqinlashtirib
(kelajakdan o’tmishga yo’nalishda qaralish bo’yicha qo’yaveradi) dumini likkilataveradi,
silkitaveradi. Hozir shunday xayol kelib-ketdiki, aniqrog’i berishganga o’xshaydi,
- hozirgi yeganim bilan og’irlik, xunob berib, yeganimning o’zini gavdam bo’ylab
endi, noma’lum ya’ni kelajakdagi qiladigan ishlarimning oldindan berilgan
bosimi, hisob-kitobli damini sezdirib qo’yishdiki, kallamga shu Iblis meni raqamli,
zarrachali aniqlikka tushiraolmasligim sababli ishlashga yo’l qo’ymaydi degan
fikr keldi. Agar “dumini likkilatishini” hisobga olib, narsalarni simmetriyaviy
ravishda urinishlar bilan bo’lsa ham baribir noto’g’ri ravishda joylashtiradigan
ayol Klounada o’zlariga oraliqlar, intervallar bo’ylab aniqlikka yaqin kelish
bo’yicha maqtanadilar. Mana qarangki, Dunyoda nechadan-necha kishi, haqiqatgo’ylar
zarrachalarga, yozib qo’yilgan raqamli Dunyoga qaramasdan oraliqlarni to’ldirib,
misol uchun, g’isht qo’yish bo’ladimi, narsa yaratishmi qanchadan-qancha o’lchamli
masofalarda, santimetr, metrlarda parallel Olam ya’ni raqamli Dunyo bilan
ustma-ust tushib, mos kelib ishlab yurishibdi. Bu – albatta, ularning foydasiga
to’g’ri keladi. Uylar va binolar o’z joyida bunyod qilingandan so’ng, narsalar
o’z ramkalarida, gabaritlarida ishlab chiqarilgandan keyin parallel Olam o’zining
o’zgartirishini bildirmasdan, silliqqina qilib zarrachaviy ahamiyatda,
mikroskopik darajada yuza doirasida, chegaralarda qilib qo’yaverardi. Mana
ichimdagilar shunday bilag’onliklarimni o’qiganlaridan keyin deyishib teskari
matritsagacha o’qib qo’yganimni bildirishsa, ayollar Klounadasi o’z vaqtingni
boy berib avvalroq barchasini yakunlab o’qimaganimga shama qilishayapti. Umuman
shunday bo’lishiga, o’qimasligimga devonalik ya’ni Klounada uddaburonligini har
qayoqdan, televizordan (intervyu bergan tasodifiy shaxslarning gaplaridan, boshqalarning
odobli, adabiyotli qarashli xatti-harakatlaridan) va hayotdan, umuman Dunyoda
yoshlikdagiga xos tasodifiy urushib yurmaslaridan bilib, o’qishni
boshlayotganimda, birinchi kurs ostida o’z-o’zidan taqdir bilan ulanishimdan
beri shu sabab-oqibatli gavdam dosh beraolmadi, o’qiganlarim, domlalarning
gaplari qulog’imning bir yog’idan kirib, ikkinchisidan chiqayotganda garang,
ruhan bukilgan yoki qayishgan, hattoki kuchsizligimni och-nahor qolganim
sababli ham deb bilmas ahvoldaligim sabab bo’lgan. Umuman maktabni yaxshi, - a’lo
deyaptilarki, a’lo bitirib, umuman rejalashtirib olayotgan bilimlarimni ishga
kirib qanday qo’llashim ham noma’lumlik, birovlar bilan kirishib ketaolmaslik,
joylashaolmaslik kasb etganki, hattoki mana hozir ham ichimdagilar qanday qilib
endigina yangidan o’qib o’rgangan shu bilimimni, Matritsa mavzularini hayotimga
birdaniga o’zgartirish qilib moslashtirganlariga, qo’llaganliklariga hayron ham
bo’ldimki, ammo bo’lib o’tgan keyingi tadqiqlarim, yozuvlarimga boqsangiz
taqdir hayoti bizning tuyg’ularimizni, hisob-kitoblarimizni hayotga bilinadigan
qilib ochib boradi, chiziqlarini akslantiradi va yo’llarini (nazdim bilan aytganda)
silliq o’tishlarda saqlab qoladi. Bu – ularning go’shtlari, ya’ni ayol Klounadaning
eti shunday ketma-ket silliq doirali chiziqlardan iborat deyishmoqchi bo’lishdi
erkak Klounada. Endi, ichimdagilar doimo atab yozayotganingni shaxsini bildir
deyishadiki, hayot bilan yuzlashib yozayotganda bu – unchalik muhimmas. Endi,
qandaydir oxirgi, so’nggi lahzalarda xayol-fikrimni qo’zg’ab g’oya berish,
keyingi o’ylovli esimni yozdirish ishlari ayol Klounadaning go’shti haqida
yozganimdan so’ng tinib, Iblis “kompyuterga tasodifiy ishlarni, amallarni yoki
yozuvlarni kiritayotganimdan kompyuter qiynalib ishlayapti, ovoz chiqarayapti
va hattoki yozish tezligimning izidan boraolmay harflarni kechikib, uzilib va
to’xtalib, qoqilib ko’rsatayapti” degan g’oyaviy fikrni yozish maqsadida bor bo’lishi
mumkinligiga shama qildi. Endi, hozir dadam o’tib ketib, “issiq bo’lsang, dush
olib turgin xaymi, ter-perlaringni yo’qotadi” deb ketganlariga javob berish-bermaslikni
so’rashga majbur qilgan ichimdagi Buxoroliklar va boshqalar ichimdan “javob
berma” deb imo qildilar. Shularga e’tibor bersamki, boshqalarga, enam qarag’ay
yoki Polin va h.k. ga shunday qildirayotgan
ichimdagilar gapga ehtiyoj faqatgina har kimning o’zining oilaviy masalasi
yuzasidan chiqishi mumkin, “u” bilan bog’liq demoqchi bo’lishaypatilar ehtimol.
Endi, mana hozir boya aytganimga o’xshab oxirgi so’z ustida ko’zimni parallel o’z
ko’zi bilan katta ochganga o’xshab qo’rqizgan Iblis, ehtimol so’zidan keyin bir
tezkor hisob-kitob kallamga kelib -dir qo’shimchasini qo’shib yozamiz deb qarab,
sal shundan o’tib darhol kesimga bog’lanib kelayapti xolos degan fikrni qilsam,
shu ma’lum bo’layaptiki, Iblis o’ylab o’tirmasdan, kutib turmasdan mening
birinchi kelgan tuyg’ularimni jadallik bilan inkorga burib, yo’qqa chiqarib
turibdiki, keyin, ehtirosim, tuyg’um davomida kallamdagi hisob-kitobni,
fikrimni to’g’irlab olishim mumkinligini bilmaydi hatto, ammo shunday qilsam,
xay deya ko’nikishli, ammo bo’qskiy imosini, ishorasini qilib ketaveradi.
Shunday qilib bugungi suhbatimizni shu o’rinda yakunlaymiz desak, Iblis o’zining
kelgan chet, yot va yovli elidan bizning makonimizda simmetriyali to’g’ri
chiziq, tekislik yoki fazo bo’lib turganida bizlarga o’zi bildirmay, ikkinchi
miqdoriy, o’tish bo’yicha biz tomondan boqib o’ziga qarshilik qilmaslik
maqsadida simmetriya haqida kamdan-kam, majbur bo’lganida og’iz ochadi, ammo
qanday bo’lsa ham qisib o’zining chekka joyida qarama-qarshilik, Dushmanchilik
qilishni to’xtovsiz davom ettiraveradi. Endi kimdir eshikdan avval “Bobirjon, (o’tib
ketaverishida) dugona, dugona-yu” deb chaqirdiki, bu – o’zimning hali o’tirib
yozaverishga bo’lgan majburlovlari bo’lsa kerakki, zotan boradigan, yotadigan
joyim hozirgi kelgan bilan enam qarag’ay (suhbatlashuvlari) bo’yicha
egallangan. Endi shunga o’xshash hayotiy gaplarimni yozganimda ichimdagilarni g’ulg’ula
bosganga o’xshab, bilsamki, - bu – bizlarni sotadi deya, chindan ham orlilar,
haqiqatgo’ylar bilan bo’lganga, kengash qilganga xos tutsam, ichimdagilarning va
tashqi Klounadaning o’zlari meni bosim bilan, hech bir insonga ko’rsatmay, Dunyoga
parallel olib yurganlarining maxfiyligini bildirgilari kelmasligi ma’lum bo’lib
ketadi. Shu Klounada xuddiki zavq olib, qiynalishimdan xursand bo’lib, tajriba
quyonchasiga xos o’ynab ezib, bosim o’tkazib ketayotganga o’xshashadi. Endi,
soat ham 21:21 ni har doim ma’nolash yoki mazmunini berishga xos ko’p
chiqayotganga o’xshab ko’rsatayapti. Bilasiz, - men soat-daqiqalarning
belgilariga zamon ichra, davrimiz bo’ylab ya’ni hozirgi vaqtdan o’tmish va
kelajak tomon 6-9 yillar farqiga ko’ra vaqt, payt bo’yicha sakrashi sababli ishonmay
qolganman. Endi xullas turib ketmoqchi bo’luvdimki, yozmay kelib yurganimda o’ylaganlarim
jumlalarim oxirida bir-ikki qiynoq bilan hammasi, ko’pisi birin-ketin
eslatilganligi bo’yicha ham xayoldan es keldi. Pinball (mana hozir internetdan
tekshirib chindan ham shu so’z, Pinball bo’lishiga ishonch hosil qildim) o’yiniga
o’xshab, qoldirgan fizikaviy hayotim bo’yicha eslarimni, matematik tuyg’ularimga
ko’ra keltirib, eslatib turibdilar. To’g’ri, - barchasini esimdan olib yozayapman
demayman, ba’zilari shu, bir o’tirishda tahlil qilib boriladigan jumlalar, - faqatgina
mening esimni, hayotga esishib, shamol o’tishiga xos birlashuvimni Iblis endi,
yozish paytimdagina “er”lik, aniq-shaxslik ya’ni matematika qilib olib beradi.
Zero o’sha zahotiyoq, fikr kelishi bilanoq aniq-shaxslilik, “er”lik qilib tomog’imni
qoqib bildirsam, qolganlarning hammasi, Klounada bir bo’lib ichimda yopishqoq Venom
bo’lib, birlikdan otilib chiqish qilib halaqit beradi. Endi, hammamiz bo’yicha
simmetriya markazdan yomonlar tomonidagi amallarni, ishlarni ya’ni o’z
yerlaridagi, uluslaridagi masalalarni hal qilib borsak, shu tomon bo’yicha
simmetriya oxiriga yetganimizda yorug’ chiroqcha bo’lib barcha kuchimizga qarama-qarshi
chirsillab, yonib turgan yomonlar bizning ortimizdan qoldirgan jismoniy,
fizikaviy ishimnizni, og’irligimizni bosib, qilib kelishadi. Simmetriyaning bir,
o’zining masalasi ham shu degan o’y-fikr-xayol berishdi ichimdagilar chamamda.
Simmetriya degani Sanskritchada “sim<-men et (random, tasodifiy parallel Olam)->yoki
aloqa” bo’lib, Sim (tashqaridan ko’plik) Menni (birlik) yengib o’tib bitta o’zi
(ichkaridan) ko’plik sifatida turganda Etga, omni siktirishga, et-go’shtga
bostirishga (birlikka) zid bo’lib, Yoki (ko’plik)dan o’tgan Tasodifiy Parallel
Olam (birlik, shaxs sifatida) tomonidan ham tasodifanlik, vaqt o’tkazish,
turtki berish, hayotda yashashga undash qilib (simmet) ushlab turilganda, yonidan
parallel shkala bilan qo’zg’alib turilganda ichki Aloqa bilan dolzarblik, hayot
kechirish yoki vaqt o’tkazish, turtki ham davom etaveradi deb hisoblanadi.
Xullas, nimasiga e’tibor qaratishim lozim desangiz, etimni egallab olishga
qaratilgan simlar birma-bir yagona narsa bo’laoladigan Kloun, Dvaynik, tabiiy
nusxa bilan o’rab olinadi, o’zimning odimlashim, yashashim uchun tegib
turiladi, xuddi yelkamdan boshlab yana bir shaxs turganga o’xshaydi va ichimdagi
tuyg’ularni doimiy aloqaning o’zi yurg’izib turadi. Mana, - hisobot, aniqlik,
tasodifiy (fizikaviy) hayot kechirishiga qarshi belgilash bilan o’rab olingan haqqoniy,
orli, jismoniy, moddali inson yoki shaxs ahvoli, o’zini tutuvchi matematikasidir.
Endi, hozir kichik ukamning oilasi tarvuz
olib kelishga allamahal soat tungi 10 bo’lishiga qaramay chiqib ketdi. Shu –
qaysi og’rig’imga deya o’ylab qarasam, suv ichishga jo’nayotganimda, ichimdan -
suv o’qimagan bilimlarni oldindan undirib, bilaolish mumkinligi qobiliyati borligini
bildiradi dedim. So’ng chindan ham ichimda suv o’zini Sanskritcha analiz qilsam,
bunga o’xshash yakunga duchor bo’ldim. Shuni o’tirib tahlil qilsam, suv bu – “shunday
<- xotin, Ruh” bo’lib, xotinning Ruhi kelajak taqdirdan kelib, xotinning gavdasiga
er o’qimagan bilimlarni ham harakat qilsa, o’rgansa, olib ilgaridan izidan borsa,
oldindan bilsa bo’ladigan qilib joylashtiradi. Demak, shuncha vaqtdan beri o’zimga
noma’lum bo’lib sinalgan suv, og’riqlarimni bema’lol yuvib, oldini olib ketadi.
Endi, ichimdagi yomonlarga “o’ch, jim bo’l, og’zingni yop” desam, o’sha, Davlatlararo
simmetriya sababli bizning ortimizda jismoniy qolib ketib, oldimizdan
bosaolmasliklari va barcha ortda qolib ketayotgan mashaqqatimizni o’zlari olib o’zimizdan
sezdiraolmasliklari ma’lum bo’ladi.
Comments
Post a Comment