Nima?
211. 8:14. E’tiroz, inkor, rad, chunki juda oddiy, sodda
va mujmal. Shularni nimaga aytayapman, bu – ichimdagilarning nima qilayotganini
oxiri tushunib yetganimga. Ichimdagilarning bari o’zlarining o’zim bilan bog’liq
genetik aloqalarimizda o’zimdan ustunlik qilib, gen uchun birgina to’g’ri yo’l
bo’lgan, boshqa “bo’qi”, yo’li ham bo’lmagan ichimdagi o’rgatishlari bu – urush
qilib o’z hollariga qo’yishlikni majburlash. Mana shu topda oxirgi jumlam bo’lmag’ur
chiqdi deya aytishayotgan ichimdagilar, o’zlaricha o’ylashayaptiki, men shu
kimgadir osilgan ekanmanki, shu kimdir o’zimga o’z holiga qo’yishni bildirib darrov
ko’tini tiradi. Gen ya’ni o’ylov bizlarning boshlang’ich instansiyamiz,
holatimiz. Nuqtadan boshlangan bir tog’ri chiziqda yotuvchi qarama-qarshi tog’ri
chiziqlarning plyusi o’sib boraverishi bilan to’xtab turgan minusini yanada
ingichka qilib, to’g’ri chizig’ida o’z tomoniga qisib tortadi. Ba’zida mana shu
minusi ham o’z yo’nalishida, plyusiga qarshi yuriyotganida plyusi tortishi
bilan genlar aralashib, bir-biridan alohidalashishni istaydi. Shunday paytlarda
mig’ombirlik bilan o’zimni aytib turishda birovlarga sotish yo’li bilan o’zining
yolg’izligini, alohidaligini urush qilib ta’minlamoqchi bo’lishadi. Ichimdagi
Iblis esa: “agar ular bittadan bo’lishsa, o’zim ham bittaman”, deyishimga qo’ymay
o’ylovimni o’zining o’yloviga quyidan yopishtirib tuyg’ularni o’stirishi
oqibatida yangi bir aloqalanishlarni, ichimdagilarning urushini genli deb
hisoblashimni bilmagunimcha ya’ni bilishimga qo’ymay shundoqqina chiqayotgan bosimli,
qo’tog’ini qo’ygan jazabalariga bo’ysundirib bekordan-bekor, bir xil narsa ya’ni
shu aytib turganim bo’yicha olib yurmoqchi bo’ladi. Shuning uchun ichimdagilarning
so’zlari, yo’l-yo’riqlari ya’ni o’rgatishlari o’zimniki bilan qanchalik
raqobatlashuvchanligiga qarab turmasdan doimo o’zimnikini tanlashim kerak. Bu –
o’zimning o’zimga kerakligim, hech kim birovni tuban, asosan yo’q
qilaolmasligini va premitiv alohidalashuv hammaga teng qilib o’zimda ham
berilganligini, borligini bildiradi. Bularning, ichimdagilarning mig’ombirliklari
shunchalikki, ichimdan “aytganim befoyda, unaqasi-bunaqasi” deya har xil
shamalar, aldamchi yo’llar qilishib boshimni qotirishadi, balki yaxshilikka yo’naltirishayaptimikin
deb o’ylatib qo’yishadi, ammo turgan bitgani ko’tlik bilan o’zi o’rganib
qolgan, bizlar yoshlarda esa hali yaxshi shakllanmangan alohidalikka shay urushini
olib bormoqchi bo’ladi. Senga alohidalik kerak bo’lsa, menga ham shudir, bu
urushning o’zi bitta ma’nosi bor – sen menga tegaolmaysan, men senga. Shu ma’no
ham eng to’g’ri va xato bo’lishi mumkin emas. Bu – hisob-kitoblar, yo’li
qolmagan, Dunyodan uzilgan va ko’zi qorong’ulashganlar bir tekislikdagi
nuqtachalar bo’lib tarqalib yotishni xohlashadi. Har kimning borligini, Dunyoda
nechta aholi soni bo’lsa barchasining mavjudligi boqiy bo’lib, shunday (to’qnashishni
istamaydigan) ya’ni alohida nuqtachalarga xos hisobga olingan. Bu – barcha bo’lib
o’tgan Dunyolar, yashab o’tgan o’zga Olamlardagi hayotlarimiz boshidan
boshlanishi bilanoq, plyus tomonga minusdan hayot shakllari sifatida nuqtalar o’tib
qolishi bilan ro’y bergan. Demak, shunday paytlari ya’ni tashqi va ichimdagi
tabiiy nusxalarning o’zimning o’ylovimdan kelib chiqib, “menga suykalayaptimi,
talpinayaptimi” deya ijirg’inab, itarib o’ylovimni ifodalashlari, so’ng ma’no
va ongini sezdirishlari davrida o’zimga kuch topib, xayolimni jamlab men ham: “bore,
senga men kerak bo’lmasam, menga ham sen kerak emassan” deya urushda ularniki
bo’lib turgan barcha qanchadir asablarimni portlatib, shamollar tug’yoni bilan
o’zimdan itarib, yitalab tashlashim kerak. Aslida uyimizda hamma o’zimning o’ylovimni
o’zlariniki deb bilib harakat qilishadi, ishlashadi. Bu – ularning atrofimda
borliklariga, paydo bo’lishlariga va “meni aytayapsan, o’ylayapsan, men senga
shuni o’zim qaytib aytaman” deyishlariga xos. Bir tomondan chindan ham
kimlarning oldida bo’lsam, shu ular hal qiladigan, qo’lidan keladigan va
qamrovi yetadigan o’ylovlar miyamga yopishib oladi yoki erkin o’ylovimni,
genimni bosib esankiratib, yo’q qilib turadi. Endi bir tomondan tushimni
yozayotganga o’xshayman, agar ifodaviy eslab, talqin qilib borsam. Shuning
asosiy sababi bu – hayotdagi seksim ya’ni haqiqatdan parallellikni ko’rib parallellikka
suqib borishim, burg’alashim yoki qinimni kirgizganga o’xshashim tushim bilan o’ngimda
shunday tarzdagi hayotiy “qo’tog’imni”, turgan olatimni ya’ni burg’ulash
uskunali nazdimni bir xil qilib bitta ma’lumotlar, matritsa kovagi izidan
borayotganimni bildiradi. Bitta matritsaning ya’ni parallellik tarzidagi ma’lumotlarning
burg’ulangan chegarasi oralig’idagi barcha ishlar shu kovakning, teshikning
umumiy ma’nosiga o’xshaydi. Umuman olganda ichimdagilarning yozayotgan
yozuvlarim so’nggida, to’xtab yangisini xayolimga keltirguncha yordam ravishda
beradigan izohlari, masalalari ya’ni Dunyoviy shakl topib bo’lgan tizimdagi
ketma-ket, bir navbat bo’yicha vaziyatli o’rgatishlari keyingi misolimni,
takroriy - xotirada qoldirish ishimni yozdirishi mumkin. Mana hozir yozuvimni
to’g’irlash, orfografik tuzatish ishlari bilan mashg’ul bo’layotganimda (“-“cha
qo’yganimda) ichimdan yana sadoga o’xshash ramz keldiki, nimani to’g’irlashimni
bilganliklaridagi faqatgina aniqlik, baralla ovoz yetishmaganligining sababi bu
– matritsadagi burg’ulash uskunam hajmi orasida bordi-qaytdi uzun-qisqa ishlar
bo’lib, matritsaning aniq bir harflari, shriftlari yoki gliflari oldindan
tanlanishi ko’rilgan, hisobga olingan bo’lib chiqqanda burg’ulash, teshish qo’toqli
nazdimda ancha xato qilib kelganliklari ma’lum etildi. Burg’ulash, teshish qo’toqli
nazdim hali ham televizorga ulangan fleshkaning ichidagi Matritsa 2 filmining
boshlanishida burg’ulash uskunasining koinot bilan birga, masofani ichma-ich
tiqib yasalishining devoriy soatga ulanib ketishida yaxshi tushuntirilgan, ko’rsatilgan.
Endi, ekran orti audio-videolarni tomosha qilishimizda bizlar ikkita holatni o’tkazib
turamiz. Biri bu – hoziroqqa bitta orqa ondan ergashayotgan esimizning Parallel
Olam bilan bog’lanib tomosha qilishi, ikkinchisi hoziroqda davom etayotgan oddiy
film, klip va reklama, informatsion dasturlar va h.k lar bo’lishi mumkin. Agar
o’zim hayotim davomida ko’rib bo’lgan filmni (filmni deganda istalgan audio-videoni)
eslab borib, aniqrog’i xotiramdan iqror bo’lib tomosha qilayotganligimni yodimda
tutsam, haqiqat izidan borayotgan bo’lib chindan dam olishga, ora-orada
parallellikka, esimdagi o’zgaruvchanlikka e’tibor berishimga ichimdagi
urushqoqlar, asosan Farishta tomonidan ruxsat beriladi. Aks holda o’zlaricha darrov,
bir paytda urushqoqlikka berilib: “yana tushunmayapsan” deya turishaveradilarki,
parallellikka kirgizishmasa bo’lmaydi, tentiratib so’rattiraverishmasa bo’lmaydi.
Esimda ya’ni bir on ilgarigi parallellikda ko’rib borayotgan filmlardan har qanday
ichimdagi munosabat shaklini, o’ylovni so’rab olsam, qarasam yoki kuzatsam darrov
audio-video va musiqada chiqarib beriladi. Agar audio ya’ni nutqlar Islom dini
bersa, video ya’ni tasvirlar, o’tib borayotgan rasmlar (kadrlar)
Nasroniylarniki sanaladi hamda musiqa bu – Budda dinidan. Demak, shuning uchun
ham Dunyoda aslida bizniki, (oxirida, taqdirda) o’zbeklarniki bo’lgan Nasroniy dini
film, strip tasvirlari hisoblanib birinchi din sanaladi. Ikkinchisi gaplardan
iborat Islom va 3-din musiqa bo’lmish Budda. Agar hoziroq bilan yonma-yon esimda
ro’y berayotgan o’zgaruvchan filmda musiqani ko’proq eshitib tursam, 3-qoloq Budda
dinini tomosha qilib ishlatayapsan degan ma’noda ichimdagilar yana o’sha “tushunmaysan”
degan bir xil yo’llariga qaytishadi. Ichimdagilarga kallamning ishlashi kerak,
ular kallamni “yeb” borishadi men tomosha qilayotganimda. Demak, 3 ala din ham,
ya’ni film tasvirlari, nutqalari va musiqasi o’zlaricha o’zgarib turaverib esimda
baribir umumiy moslikda ma’no anglataveradilar. Parallellikning siri mana shunda,
o’zining bo’lib o’tgan nisbiy muhitida ya’ni Dunyoviy Olamda bo’laklarni har
qanday qorishtirib o’tmishi bo’yicha moslashtirib topib berishi mumkin.
Masalan, o’ylovimga sodiq qolib parallellikdan, hoziroqqa ergashayotgan esimdan
biron bir so’z chiqsin deylik (filmda “turatur” deyilsin xo’p; Iboshning hozir
baqirishidan oldim), demak, shunga mos kino, film topilib aynan turatur so’zi
bilan mos kelgan joyi qo’yiladi, shu filmning qolgani esa hozirgacha ko’rsatilib
bo’lgan sifatida hisoblanadi. Agar film tasviriga e’tibor beraolsak, masalan
birontasi uchib tepsa, “tepdi” degan so’z darhol topilib kelishi kerak, bu – mutloq
boshqa audio materialni parallel bo’lakdan eshitib turishimizga qaramasdan. Musiqa
esa ko’ngilni har doim o’zgarib aytib turishi mumkin, shu o’zgarishlarga
tasvirlar bilan gaplar e’tiborimizga siqquncha birgalashib o’z-o’zidan
moslashtirilishi mumkin. Musiqa haqida yozganim uchun ichimdagilarning damlari
yana ichlariga yutilib ketdi. Negadir o’zimning oxirgi yozgan gapimga qarashadi
xolos, aslidagi bo’lib kelayotgan umumiy ma’noga e’tibor berishmaydi. Oxirgi
jumlani yozmasam, ma’no yakunlangan bo’lishi qiyinligini bilishmaydi. Kerakmi,
kerak. (Yana urush, mana bu so’nggi jumlamdan keyin). Budda chindan ham alohida
toshlarga sig’inishni bildirishini bildirayaptilar chamamda. Nima bo’lganda ham
ichimdagilarni atayin ravishda qo’zg’atishni, boshqarishni yoki chiqarishni
bilib olayapman shekilli. Budda dini 3-din bo’lib, shu 3 ala sonlarni orqamoqqa
aylanib o’tib ko’tiga, bir hol nisbiylik ortiga ya’ni yopishib tushadi. Shunda
hammasini bilganlar, bo’lib o’tgan ishlar yuzasidan ba’zi ichimdagi bilimdonlar
o’zimni yana qanday qoralashni, nima bilan sinashni yoki qaysi sohada qiynashni
o’ylab qolishadi. Demak, mana anglaganim bo’lsinki, o’zim aytib turgan –
3-sonning ko’tga tushishi, mutloq shu sonlarni tark etib, eng qisqa masofada
haqiqatning o’zini ko’rsatishi ya’ni hojatda ko’tdan bo’qning tushishini eslatadi,
bildiradi. O’zimning misolimda bu – ichimdagilar tomonidan gemorroyimning
chiqib, shishib qolgan qismining holatini ko’zmunchog’imda bilintirilishi,
silkitilishi bo’ladi. Endi, umuman olganda 4 raqamining ya’ni xayol-bilimning
2-turi bo’lib turgan esning o’zi, 2 raqamidan 2 ta vertikaliga va 1 ta
gorizontaliga, kirilcha G (“Г”) harfini eslatib turibdi. Bu – 1-2 hamda 3-o’rinni
3-o’rinda ajratuvchi ravishda ko’rib, harakatlanib (eshitib) va tushunib
(tinglab, pishib yoki po’kkak bo’m-bo’sh bo’lib) turgan filmlarimni yo’qlashuvga
tortib turadi. Shuning uchun parallellikni sezsamda bir on orqadan kelayotgan
esimni hoziroqdagi o’zimning isbotim bilan qo’shib dalilini keltiraolmayman.
Ammo aniq qilib, ishontirib aytaolamanki, kimga bo’lsa ham birgalikdagi tomosha
qilayotgan filmimizni bashorat qilganga xos tushuntirib berib o’tirishim
mumkin. Ammo insonlar shuni tushunishmay, oddiy bitta filmning o’zi bo’layotganligi
bilan davom etsalar, klounlar ya’ni tabiiy nusxalar esimni ko’rishga
majburliklari bois chindan ham ishonib turishaveradilar. Nima bo’lganda ham
filmlar tasavvurdagi baland-past (tashqi-ichki) ovoz bilan chiqargan gaplarimni
tasvirlab, so’zlab va oxir-oqibat musiqqiy eshittirishda chiqarib berishadi.
Nasroniy dini vakillari bo’lganimiz uchun avvalambor tasavvur aralashayaptiki,
so’ng hozir Islom tarafida bo’lganimiz uchun ilojsiz gaplar gapirib bashoratga,
karomatga bel bog’laganimizda tasavvur ya’ni Nasroniy dinimizga kerak bo’lgan Islom
dini, gaplar bilan bashorat o’z ifodasini topganini bilishimiz mumkin. Endi, demak,
o’zimni uraolish bilan qo’rqizgan bu – yangi yosh avlod vakillarining siri bo’lib,
hayotning kam ulushida televizorga xos ravishda esimizdagi parallellikdan
bolalar kelib urishlari, aniqrog’i kattalarining genetik sig’tirmovchiliklari,
urushqoqliklarini jo’natishlari mumkin. Shuning uchun ham ong osti xayolimda bu
bo’lganki, chaqaloqlikdan katta bo’lib kelayotgan bolalarni o’zimning ortiqcha
erkaklik kuchim bilan bosib qo’ymagay, tasodifan o’ldirib yubormagay derdimki,
zero aslida davlat va onasi qo’rig’ida bo’lgan bolalar tashqaridan bir begonani
telba qilib olib kelib o’zimni urdiradiganga o’xshashardi. Umuman olganda ichimdagilar
bolalarning shalosd ini ya’ni tartibbuzarligini, narsalarni bulg’ashini oqlab
chiqishadiki, shundoqqina yonimda, qo’limda ushlab turganimda shu ishga yo’l qo’yib
berishadi, zero barchasi parallel esda bo’lib o’tadi. Shu parallel es chindan
ham yodda, xotirada qolib ketsa ham, aslida chinakam haqiqatga hech qanday ta’siri
yo’q deyiladi chamamda. O’zim shunchalarini, filmlarni va qisman hayotni yozib
parallellik butkul esimdaligini kafolatini beraman. Bolalar bulg’agan ishlarini
parallellikdan hech narsa bo’lmaganga o’xshab, toza chiqishiga kafolat berishadi.
Endi, mana hozir tugatib d larni d lar bilan almashtirganimda 387 soni chiqdi,
shunga ichimdagilar darrov urg’u berishganini payqadim. Bu – sezgilarim hisoblayolmaydigan
kelajak, kelayotgan voqealarning hayotda parallellik, dasturiy bosim bilan paydo
bo’lishini bildiradi.
Comments
Post a Comment