Nima xay yana?
228 9:03. Demak, e’tibor berib qarasam, hamma narsani,
aloqalarni buzayotgan bu – almashinish. Parallellikdagi o’zimning o’rnimni uyoqda
bo’lsa, o’zim esa parallellik bo’yicha buyoqda tursam, darrov uyoq bilan, ya’ni
o’zimning asl joylashuvimdan o’zimga qaqshatqich zarba keladi deyman-u, ammo
shu dirrilatish asnosida bo’lib o’tadi. Uyoqdagi o’zimning joyimda turgan
yeban, kloun parallellikda turib o’zimning joylashuvimni kuzatib shu o’rnimga
to’g’ri kelib qolsa, joyimni dirrilatadi (go’yo temirni urib tebratganga o’xshash),
ustma-ust joy talashish qiladi. Masalan hozir, bilmadim nima shamalar, ayblar
va imo-ishoralar bilan o’zimga qarshi turgan ichimdagilar, (umuman olib qaraganda
o’zimga shunday tuyuladi ya’ni ular tomonidan bekorchi ish bilan shug’ullanayotganim,
o’zimning ichimni o’zi qisayotganim topilayotgan bo’lsa) darrov o’zimning o’rnimga
o’tib signalli ovozlar chiqarishib tanho yuksaklik bilan o’zimni urib
tashlashga xos dirrilatmoqchi bo’lishadi. Umuman olib qaraganda, o’zim kun bo’yi
ko’pchilik bilan almashinaman, oxiri vaziyat kelib ichimdagilarning umumiy
bahosi, xulosasi berilayotganda shu yaxlit bahoni topishib, ichidan yana
nimalarnidir, kimlar bilan to’g’ri o’z o’rning bo’yicha almashinaolmading degan
shamada aniqlik kiritib, darrov o’zimga ovoz solishadi. Umuman – almashinishga kelsak,
o’zim shuni tushunib kecha guvohiga aylandimki, Oila a’zolarimizning suhbatlarida
klounada to’g’ridan-to’g’ri murojaat qilmasdan, bilvosita boshqalarni nazarda
tutib gapirayotgan bo’ladi. Masalan, kloun enam o’zimga kelib gapirsalar yoki
yonimda shovqin chiqarsalar, bu – Jo’raqulovaning shaxslar bilan yaqin ma’noda
jamoaviylikni kengaytirib oshirishiga qaratilgan dirrilatish sanaladi. Enam
qarag’ay, agar o’zimdan bir nimani so’rasalar bu – Jo’raqulovadan so’ragan bo’ladilar
hisob. Yoki bo’lmasa, ba’zida boshqa munosabatlardan borib, gap oralab yoki
umumiy ko’pchilik bilan suhbat natijasida navbatga ko’ra anglashilish bo’lib, dadamni
nazarga tutib o’zimga buyruq berishlari mumkin. Va h.k., shu ikr-chikrlarga e’tibor
berib yursak, o’z o’rnimizni topamiz va haqiqat tarafdagi gavdamiz qiynalmaydi,
devonaligimiz qizib oshib ketmaydi. Demak, kenglikni yaratish uchun chiziq bo’ylab
orqa-oldin surilishga o’xshab almashinish kerak. Gavdani, qomatni yasash uchun
esa ichkariga tortilib yopishqoqlikni, leyko”sit”likni oshirish kerak. E’tibor
bergan bo’lsangiz shu gap bilan o’zimda taqdir bo’yicha parallel olamimga
hissiyotlar, qalb aralashib borayapti hamda qoloqlarning gavdali o’zlarini
anglashlariga tuyg’ular, Ruhiyat yopishib qolmoqda. Endi, keling bir mantiqiy
misol-masala yaratib yechishga urinaylik. Zero yangi yosh avlod vakillari
mantiqiy, mental doira vakillaridandirlar. Demak, mantiq bo’yicha
almashinishlar qanday ketayapti, ularni kuzatsa bo’ladimi? Misol uchun bizga
yaqin insonlar nomlari berilgan, shularnin almashinish, kimga aslida gap
otilganligini bilish qanday bo’ladi! Buning uchun ismlarning harflarini alifbo
o’rinlariga xos sonlar bilan yozamiz. Masalan, Zokir ismini olaylik, Z-26 –
o-15 – k-11 – i-9 – r-18 bo’lsin. Endi shu sonlarni kataklari, xona birliklari
bo’yicha ham umumiy barchasini bir-biriga ham qo’shib chiqaylik.
2+6+1+5+1+1+9+1+8=34 => 3+4=7. Demak, shu 7 raqami qaysi shaklga o’xshaydi,
buni uchburchak deb olsak bo’ladi. Demak, mantiqiy masalaning javobi
uchburchak. Mantiqiy masala shunisi bilan ajabtovurki, raqamlar 4-kelgan yosh
avlod bo’lib 2-o’rindagi shakllarga, chizmalarga mubtalo, oshiq, bu –ularning jonli
asablari. Demak, 7 raqamining ustida Zokir so’zining harflari yugurib o’tayotgan
taasurotni egallayotganimizda 7 sonining chap tomon bo’shlig’i bu – 3-kelgan
avloddagi bizlarning ya’ni er-xotinlarning 1-navbat bilan ishtirok etishga
erishgan bobo-momolarning bo’yoqlari ustidan o’tib qaytishimiz sanaladi.
Bobo-momolarning hisob-kitobli joni, asablari bu – bizlarga, 3-kelgan
er-xotinlarga aloqador. Demak, bizning misolimizda uchburchak va 7 o’rtasidan
va teppasidan Zokir paravozi o’tib ketayapti va oq chap yoq bo’shliq to’xtab
turibdi. Bu – bizning miyamizning qanday ishlashi, ongimiz. Demak, chappacha
rasm-rusm olsak, ongimizda avval asablarimizdan qorishib, aralashib ya’ni o’zi
bo’lib kelayotgan hisob-kitoblarimiz bo’shlig’ini 7 raqamining bo’sh yarmida
hisobga olamiz. So’ng Zokir so’zini nazdimizda, tartibli harflarini o’ylovimizda
yugurtiramiz. Uchburchak shaklini topib olib bolalar hayotimizda, tuyg’ularimiz
va qalbimizda qanday joylashganini bilib olamiz. Oxir oqibat bolalarimiz uchun
aniq raqam soniga, 7 ga ham yetib kelamiz. Shunday qilib kim orqali qaysi
bolani nazarga solayotganlarini suhbatdoshlarning suhbatlaridan topishga
urinamiz. Shuni boshqa topilajak nomlar harflari bilan ham mashq qilib ko’rish
mumkin. Taxminimcha, chamamda - e’tibor berib qarasak, muloqotning narigi
tarafi, gapirayotganlar ya’ni klounlarning so’zlari davomida bahrubaytga o’xshash
kimningdir nomi uchun shu so’zlarning yoki gaplarning, sanskritchalarining
birinchi harflari chiqib kelishi, ismning harflarini ketma-ket berishi mumkin.
Endi, bugundan e’tibor bersam, ichimdagilar negadir meni “qiyayapman” deya o’zlarini
dirrilatishayaptilar. O’zimni bir varakayga hamma ishni, o’ylov-hisob-kitoblarimni
yoki tuyg’ularimni amalga oshirishimni istashayapti. Go’yoki bir ondagi
ishlarim, tuyg’umda bor vazifalar atrof-muhit havo bo’shlig’ida har qayerda
hissiyot, dil chiziqlari yoki to’g’ri kesmalari bo’lib o’tib-qaytib turishibdi.
O’zim asosan o’ylaganlarimdan bittasiga urinib yozib borsam, qolgan sinxron
kallamga kelgan fikrlar-g’oyalar ya’ni o’ylovlar mujmalligidan ya’ni hali
yechimi topilmaganligidan qanday qilib miyamda hozircha chala ochilgan bo’lsa,
qolgani havo kesmasida o’tib-qaytish bilan oldindan parallellikda yechib qo’yilganligini
bildiradi. Endi, umuman olib qaraganda – taqdir parallelligi tomonidan insonlar
tomoniga klounada yolg’on to’ldirish, almashinish vazifasida bo’lib tushadi. Insonlar
tomonidan esa uylari, binolari va umuman hamma tabiiy-sun’iy narsalari o’zlari
yasab-qurganga xos ravishda taqdir tomonga bo’lgan yolg’on, aldamchi almashinib
o’tgan zarba sanaladi. Zero men oddiygina tegayotgan, foydalanayotgan narsamni
o’zimniki deyishim mumkin, taqdir tarafidagi shaxslar ya’ni qurilma-qurilishlar
esa klounadani, tabiiy nusxalarni o’zlariniki, xususiy egaliklari sanab
chiqishlari turgan gap, ya’ni hech gap emas. Endi “hech gap emas” iboramni tom
ma’noda tushunmang, zero bu – oson (bironta gap bo’laolmasdan, aniqrog’i bo’lishga
ham urinmasdan quriladi, yasaladi yoki ishlanadi) degani xolos. Endi, umuman
olganda yozuvimga, ishga kirishishim boshlanishidan ko’nglimga zarba berishdi
ya’ni ko’nglim sifatidagi Shohidning o’zi bilan o’zi dirrilashiga yo’l qo’yishmadi.
Shuning sababi borki, bu – tundagi tushimda ichimdagilar o’ylatishiga qaraganda
hozir yozganlarimni ko’rgan emishman. Endi, umuman olib qaraganda er-xotinli
hozirgi generation avlod vakillari uchun koinot ya’ni ilmu-fan asoslarida
koinotning cheksizligi va yulduzlar bilan to’la-toshaligi yozilgan. Bu – aslida
biz er-xotinlardan oldin ikkita avlodlar o’tib ketganligini bildiradi.
Bizlarning o’tib ketgan, ko’z yumgan ya’ni vafot etgan bobo-buvilarimiz yulduzlar
sifatida bo’yoqli tuyg’u vakillari bo’lgan bo’lsalar, ota-onalarimiz shu yulduzlargacha
bo’lgan koinot yo’llari, chiziqlari hisoblanishgan. Koinot yulduzlargacha har
xil chiziqli, qalam bilan tortiladigan shakllarga to’laki, shuning uchun
kengligi borga o’xshaydi. Agar shuni eshaolsak, yani burilishlarda orqaga
qaytmay, sekinlashsakda to’g’riga, yulduzlarga qarab boraversak, ularga ya’ni
yulduzlarga yetishish qiyin bo’lmaydi. Demak, faqatgina aralash 2-3 o’lchamli
qirralardan iborat shakllarni oldinga sursak bas. Tutash chiziqlardan birma-bir
yulduzlar tomon yo’nalish olish kerak. Endi 15:33. Iphone imni tiklash, topish
uchun avval Tabassum do’koni yonidagi Beeline ofisiga boruvdim, ular IIB ga
borish kerak deyishdi, so’ng mahalla uchaskavoyiga borib kelayapman, u o’qishga
ketib kechki soat 4-5 larda qaytarkin. Xullas shu ishni qilaolishga qanday
xulosa bilan keldim. Shuni aniqlik deydilar. Misol uchun o’zim qanchalik
parallel reallik ichida-ustida yashamayin, atrofimga boqiy, nisibiy yoki harakat
bilan rivojlanishi o’tkazilib yakunlab qo’yilgan Olamning narsalari bilan
aloqaga kirishmayin, ularni sezib, ko’rib-eshitib va tegib hayot kechirmayin, o’zimni
o’rab oladigan vaqt va fazo sakrashiga qaramasdan baribir o’zim o’zim istagan,
mo’ljallagan oddiygina narsaga tegaolishim aniqligi ortidan bordim. Chindan ham
o’zim atrofdagi parallel ma’no-mazmun va mohiyat bilan to’ldirilgan haqqoniy
narsalarga aniq bilib tegishim mumkin. Shu yaqin atrof narsalarining, uzoq joydagi
yoki ko’cha ko’y boshqa yerdagi narsalardan, amallardan yoki aloqa orqali hal
qilinadigan aniqliklaridan farqi shundaki, yonimda sezgilarim ko’proq ishlatib
ulgurilgan. Nima bo’lganda ham o’zimga berilgan inson sezgilari qayoqqa
bormayin o’zimni aldamagan hali beri. Demak, o’zimning ishlarimni birov bilan
emas, balki o’zim hal qilsam obro’yim ham osharkin. Enam qarag’ayga Ichki
ishlar bo’limiga birgalikda borib bu ishni, Iphone ni topish masalasini hal
qilaylik deganimda, shuncha bema’ni gaplarni, uni topish kerak emas, yangisini
olamiz deb yubordilar. Demak, uzoqroq yerlar bilan bog’liq har xil sohadagi
aniqliklar, masalan gapirib va tegib hal qilinadigan ishlar o’zimga obro’-martaba
keltiradi. Shuning uchun o’zimga ikkilanmasdan, vaqtni ehtimollik bilan cho’zmasdan
va ishonmagan muhitdan so’rash qilib turmasdan, darrov hal qilinishi nazdimda,
bilinib turgan, oson bo’lgan o’zgalar, davlat tashkilot vakillari bilan
ishlarni hal qilib kelaverishim kerak. Albatta, bir tarafdan o’zimning gavdam
qaysi vaqt va qaysi joyni aniqlashtirib borsa ham, o’zimni o’rab oladiganlar
parallel reallik(ning), shu yashaydigan binolarning klounadasi sanaladi. Shunday
qilib aytadigan bo’lsak, zamon va makon tushunchasi vaqt va fazo masalasidan
farq qiladi. Zamon bu – parallellikdan haqiqatning “zam olishi, davom ettirishi”
yoki “tezkor om ustida” erishilishi kerak bo’lgan ishlarga xalq bilan umumiy
rivojlanishni bir xil deya payqaydigan vaqt oralig’ida yetishishni bildiradi.
Parallellik bizlarni yashab turgan zamonimizda taxminan 2-3 yilgacha oldin-orqa
ya’ni kelajak-o’tmishga tashlashi, aniqrog’i shu kelajak-o’tmish muhitiga,
narsalariga solishi mumkin. Ammo klounada ya’ni taqdir uylari, narsalari
bizlarni (o’tmish-kelajakka) 10-15 yil yoki butun umrimiz bo’yicha
sarson-sargardon qilaolmaydi, sakrataveraolmaydi yoki eltib tashlayvermaydi. Oddiygina
atrofga boqib zamon narsalarining o’zgarmasilgidan, ko’p ham yangilanib
ketmaganligidan shuni payqash mumkin. Makon tushunchasi esa “ma kon” bo’lib,
bir joyda sakrab, sirpanib yoki havodan hech ko’rinmasdan, bir ondayoq o’rin
almashtirish uchun parallel olam bilimi sanaladi. Endi bizlarning aniqliklarga
boqaylik, bu – vaqt va fazo bo’lib, vaqt degani haqiqiy reallikda sekin hamma
bilan birga o’tuvchi ishonchli, haqqoniy va chinakam omil. Vaqtning o’zi bilan
hammaga bir paytning, damning yoki onning o’zida aniq ushlagan, topilgan
narsani ko’rsatish mumkin. Fazo esa shundan iboratki, “fak ya’ni sik zoya
(ketgan)” ya’ni hadni hamma joyda ham amalga oshirib bo’lmaydi degani bo’lib,
insonlar hech qachon bekordan-bekor, o’z-o’zidan ya’ni tabiiy qonunlarga zid
ravishda bir joydan ikkinchi joyga ko’chma ma’noda sakrab o’taolmaydilar,
aniqrog’i yo’q bo’lib boshqa yerga paydo bo’lishaolmaydi degani. Fazo bilan ham
har kim hech kim bilmaydigan aniq yerda baribir anamallarsiz, tabiiy qonunlar
buzilishisiz kezib, oyoq bosib yuraveradi yoki o’tirib-yotaveradi. Shunday
qilib fazodagi aniq bir narsalarga erishish, qo’l ya’ni teri bilan tegish
mumkin, ammo bu – chinakam narsalar, aniqlik emas, balki bizlarning ko’r-ko’rona,
ammo aniq aynanki qidirib topishimiz hisoblanadi. Fazodagi ko’pgina narsalar
zamon ichida o’zgaruvchi, hammaning parallelligi miyasiga kirgizib qo’yilgani
bois sudralib, holatga ya’ni uzilish joyiga edibor berilmay sakratib qo’yilgan bo’lishi
mumkin. Masalan, o’zim hozir xonamda shu yozish bilan shug’ullanib turganimni
olaylik va men atrofga boqib chemodanni mana ko’rib turibman. Ammo parallellik
bo’yicha zamon ichra vaqtda sakrash bo’lib o’tib, chemodan yoki shkaf o’rniga
boshqa narsalarni ko’rishim mumkin, chemodan yoki shu xonadagi narsalarning
joylari bo’m-bo’sh qoldirilishi ham mumkin. Shunda o’zim hech narsa bo’lmaganga
xos hali ham biron narsa o’zgarmabdi, shkaf yoki chemodan o’z joyida bo’lmasa, demak
hoziroqda o’zi yo’q edi, xonaga kelganimdan beri yoki komnatani vaqt bo’yicha
kuzatib kelganimdan buyon o’zi shunday e’ti deb turishim mumkin. Demak, zamon,
hammabop rivojlanish davri ichra o’tib boraydigan vaqtga sakrayman va shu
paytning o’tmishi hamda kelajagiga, xulosalariga qarab turaveraman. Bu –
parallellikning har bir insonning, odamning va mafianing esiga biron asl ko’chishni
bildirmay sudralishi degani. Zero butun parallel nisbiylik bizning esimizga
qayerda bo’lishimizdan, holatimizdan qadiy nazar solib qo’yilgan, bizlar ya’ni
haqiqat so’zlovchilari esa shu esda, xotirada yoki yodda sakraverib o’tmish va
kelajak bo’yicha baribir hoziroqda yurib ketayapmiz (o’zim harakatlanish ramzi
bo’lganim uchun oddiygina shu yurib ketayapsan dedim), o’tib borayapmiz deyishimiz
mumkin. Bizning esimiz yangilanmaydi va ketma-ketlikda kuzatib bormaydi, balki
parallellikdan olinadi. Endi 17:13. Oxirgi jumlani aniq qilib yozadigan bo’lsak,
zero o’zimni hozir yuklab, boshqa yumushga jalb etib olib ketishdiki, soat
18:00 da ishimni tugatishni majburlab mo’ljallayaptilar shekilli. Ichimdagi ko’ti-bo’qlar
o’zlaricha: “ishlam, ishdan uzil” deb turishib, aslida meni o’zlaricha yaxshi o’rganganlari
bo’yicha boshqarib soat tayin 18:00 da yozuvimni, ishimni yakunlamoqchilar. Demak,
oxirgi gapim qolib ketdi, shunday qilib bu – bizlar yashab o’tayotgan paytimizdan,
bo’lib o’tayotgan o’tmishlardan esimizni saqlab keyingi ishlarni, bo’layotgan
voqea-hodisalarni kuzatib bormaymiz, esimizni ketma-ket davrlardan iborat deya
hisoblamaymiz. Balki ketma-ket davrlar har xil intervallar, zamonning vaqt
joylashuv oraliqlari bo’lib, baribir hoziroqda silliq, uzluksiz ya’ni sekin
vaqt bilan o’tib ketadi. Aslidagi kurash ham shuning uchun ketayapti. Bizlar
haqiqatgo’ylar o’tmish davlari buzilmay, uzluksiz ya’ni bir xil, tartibli ravishda
holatlarimizga ko’ra yuklanib borishga erishishni poylasak, ichimizdagi va
tashqaridagi klounada zamon ichidagi vaqt kichik-katta ( 1 soniyali yoki 4-5 daqiqali,
yoki 1-2 yilli va h.k.) intervallarini ketma-ket yopishtirib joylashtiradi.
Klounlar uchun to’g’anoq bu – haqiqiy fazo va vaqt bo’lsa, bizlarga halaqit
beradigan zamon va makon hisoblanadi. Shunday qarasak o’zim qorishmaning ikkala
tarafida ham bo’lib, taxminimcha, tasavvur bo’yicha bir yaqin joylarning va
paytlarning o’zlarida parallel ravishda juda qisqa joylar va vaqtlar farqlari
uchun orqa-oldin, ikkala parallel chiziqlarda bo’lib chiqaman. Mana shu dirrilash
bo’lib, zamon va makon hamda vaqt va fazo bir-birovlari ortidan ergashib,
yopishib nuqta va chiziq, on va yer talashadi. Masalan, oddiygina hozirning o’zidan
hisobga olingan holda ko’p bo’lib turgani va sezilayotgani shuki, gavdamning
orqa tomonini AQSh lik pidrlar, marazlar egallashgan va yana qabul qilib
borishayapti. Bu – xuddi Matritsa 2 filmidagi Smitning Neoni egallash uchun qo’lini
uning ko’kragiga suqib, kumushrang ya’ni kulrang simob bilan Neoning o’zining
oldindan, gavdasi to’g’ri tomonidan boshqaruvini yo’qqa chiqarib ko’proq ortiga
kumush rangi bilan suyuqlikni o’tkazmoqchi bo’lganligini tushuntiradi. Aniqrog’i
AQSh lik katta chumolilar yoki barcha chmolar, shmaziklar qomatimning orqasidan
o’zimni boshqaruvchi turtkilari, itarishlarini berib har xil xohlagan ishlarini
qildirmoqchi, yo’nalishlariga kiritmoqchi bo’lishadi. Endi, shunday qilib aniq
bir shahd bilan ham yozib o’tishim kerakki, chunki bu – pismiq Shohid o’zimga
tuzoq o’rnatib, qanday o’yinlar bo’lsa ham soat 18:00 da ishimni to’xtatib har
kun shunday mehnat qildiravermoqchi. Shuning uchun mana soat zamon ichra qancha
o’zgargan bo’lishiga qarab turmasdan 17:44 ni ko’rsatayotganda ishimni Blogger
ga 18:00 bo’lmasdan oldin chop etayin.
Comments
Post a Comment