Nima xay
70. Imp degani “i ya’ni “va”, davomiylikda m ya’ni
mne, menga p ya’ni po xuy, po, popa (jopa)” degani bo’lib, demak, vaqtning
bizni o’rab olib yashashimiz uchun o’tishi davomida bizdan keyin kelajakni
bizning izimizdan, ortimizda yoki kezuvimizda qoldirgan orqamizdan bostirib
keluvchi shamolimizdan hoziroqning kelajakdan kelaverishi bo’yicha bizni
egallaganchalik kutib olaverishi davomiyligi, “va” deya boshlanib, birovning
meniga ya’ni menining oldinga, ro’paraga yoki yuzlanajak borlig’iga qarab
turgan qamrovi, muhofazasi yoki idorasi bo’yicha irodasiga nisbatan yana qayta
“menga” deya ya’ni Imp ning o’ziga po xuy, xuyi ya’ni siki qanday chiqsa ham,
birovning ortidan o’z kuzatuviga xos oldiniga bo’y-bastiga ko’ra gorizontal
qo’toqboshlik bo’yicha o’tsa ham Iblis, Impga farqi yo’q bo’ladi, yoki Imp
uchun o’zining birovga jopaligi, ko’tligi, ko’p o’tishi, doiradan ichki
bo’yoqlanganligi bo’yicha ba’zi, ko’tligiga monand chiziqli qirralaridan,
to’g’ri chiziqlaridan tashqariga chiqib ketaverishi sanaladi. Inglizcha Imp
so’ziga sinonim o’zbekcha Iblis so’ziga birinchi martalardan shu Impning o’zi
tushib sinalishi kecha kechqurun uxlashga urinib ichki monologlab yotganimda
ro’y berdiki, bu – 2 ta 16 yilliklardan keyin O’stur bu – Arutsam ya’ni Arimaz
bo’yicha tuyg’ularning 2-raqamiga muvofiq keyingi 16 yilimni boshlashga
urinayotganimda ro’y berdi. Shunday qilib Iblis degani “ipga tulki”lik qilish
bo’lib, ipning, qatimning yoki mato to’qimasi bir chizig’ining tortilishi,
uzunligi davomida har xil joylarda o’ralib, qo’shilib, chalkashib yoki yig’ilib
qolib o’tishlari sanaladi. Shu ham bizning vaqt to’g’ri chizig’ida odimlashimizga
qarshi harakat bo’yicha har xil chalkash yoqlama qarashlarga aralashib
kirgizish uslubi bu - Imp ningki ya’ni Iblisningki. Iblis haqida “shaytonning
uyasi” iborasini ham ishlat deyishdiki, Shaytonning uyasi betartib, terisidan
tortib ich etigacha chiziqlarining har xil, palapartish joylashuvi bo’yicha gavda
egasi bo’lgan Shaytonning tartib, bir xillik, ikki tomondan boshlangan turlash
eshiklari bilan boshlangan omidan gavdasini ham tartibga solishga urinish
sanaladi. Mana endi ketib borayotgan, oramizdan chiqayotgan Iblisga qarshi
shuncha payt hech narsa qilaolmagan bo’lsamda, endi barobarida harakatlanishga
javob beruvchi tuyg’ularimni Iblis to’laqonli, 98% lar chamasi boshqarsa ham,
harakatlarimga asosiy sababchi bo’lsa ham ya’ni o’tib borayotgan vaqtni gavdam,
tanam yoki badanim bo’ylab ortimdan ikki yoqlama, kus yonoqlari eshigiga xos
teshik yasab o’zimni boshqarish uchun qaytib egallasa hamda hoziroqda o’zimni
ikkinchi bor egallash, qo’lga kiritish bo’yicha o’zimdan ustunlik qilib o’zimni
boshqarsa, nazorat qilsa, o’zim bu – odimlash sifatida kelajakdan, bo’lg’usi
yoki kelayotgan ma’lum vaqt oralig’i, davri oxiridan umumiy ravishda
harakatlarimning borishini, qanday yoqlama bo’lishini va nimalar bilan
ahamiyatlashuvini, rejasini tuzib turaman, boshqaraman. Odimlashning harakatdan
farqi shuki, harakat har action ya’ni har amalni, katta-katta qimirlash va
qo’zg’alishlarni qilishi mumkin, odimlash esa dim, tutun ortidan kimni bo’lsa
ham, istalgan qandaydur harakatlanaverishlarni chiqishini kutib, oldindan bilib
turaveradi. Hozircha odimlash bo’yicha oddiy dimlash, tutunlash yoki tumanlashda
to’xtab turibman. Aniqrog’i o’zim ham nimani rejalashtirib, rejimimga solib
yoki kun tartibimda oldindan, vaqtdan ilgari bo’lishini kutib, ko’rib
turganimni o’zim ham aniq, xatosiz bilmayman, ammo kutib turgan ishlarimning
kutilajakligi, taxmin asosida bo’lishi, sodir etilishi va tuyg’uli, gapli
boshqariladigan harakatlar bo’yicha har kungi, o’zim his qilayotgan
ehtimollarga asosan amalga oshirilishi mumkinligini bilaman. Umuman bilasiz,
98% ga yaqin qilib tuyg’uli, o’ylov dabdabali hamda gapirtirilishli, so’ng
harakatlanishimning o’zini mos ravishda Iblis va qolgan tuyg’uchilar hamda
Balisa ya’ni Shohid, keyin chumoli Klounadalar boshqarib turishibdilar.
Yozuvlarim o’zimning yozilishim sirasiga, toifasiga kirgani uchun tutundan,
bug’dan chiqishga o’xshash ravishda uzunroq, butunlayin ya’ni masofaviy
yo’llarni, kelajak davrlari bo’yicha surilishlarni ta’minlagan holda o’zim
tomonimdan yoziladi. Endi, matematika so’ziga ham shu tahlildan so’ng,
mulohazaga bog’lanib to’xtalib o’taylikki, Iblis matematikaviy simmetriya
orqali butun oxirgi 16 yilimni o’yinchoq qildi, nimaga qanday fanatikli,
ishtiyoqmand qaragan bo’lsam, simmetriyaga bog’langan, osilgan tufluk, ip
o’rami bo’yicha o’zimni yopishga, o’tmishdan bor bo’lib kelishimni (massali
ravishda har doim hamma vaqti, davr oralig’i uchun mavjud bo’lishimga
o’xshashligimni) asossiz qilishga, bir onning o’zi uchun tenglashtiraverib yo’q
qilishga, o’zimni yechim, noma’lum ildizi qilishga, joydan siqib chiqarishga
ya’ni simmetriya umurtqa pag’onasi qilishga uringan. Matematika degani “ma tema
ya’ni mavzu tik yoki tikkaytir a ya’ni aloqani” bo’lib qarangki, hozir o’ylab
qarasam yoshligimda ham Matematika fanimni nimaligini mavzulari, darslaridan
o’rganib borib tartibga solishga urinib, toifalab borganman desam, aslida shu
Sanskrit ma’nosiga xos yondashuvli tarzda qaratilgan holda misol-masalalarini
yechganim ma’lum ham e’tiki, umuman gap esa bu haqda, 16 yoshimgacha 11-sinfni
tugatib Universitetga kirishimdan keyin 8 yil o’tib, 23 yoshimda erkaklikni
yakunlanishidan bir yil o’tganidan keyin ya’ni 24 yosharligimda hayot
maktabiga, turmush tarziga xos hali uylanmasdan turib qolaverishimda Iblis
o’zimni har ishda, voqeada yoki, aniqrog’i hodisaviylik ustun bo’lmish voqealarda
“ma mavzuning tik aloqasi” deya klounadalari bilan harakatlanishimga xos
simmetriyali aloqalarni, action ni ya’ni unday reaksiyga bunday simmetriyali
“anti”-reaksiya chiqarib o’rtadan, ya’ni oraliq masofa markazidan simmetriya
o’qi bo’yicha yechimni, tuyg’ularimda kechayotgan matematik masalalarga
asoslangan deb topiladigan o’z boshqaruvimni bilish, aniqlash uslubimni yuqoriga
siqib chiqaraverishi bo’lib yechimga, ildizga ya’ni noma’lum x topilishiga
o’xshatib qo’yavergan. Umuman olganda fanning hayotimga kirib kelishini
bunchalik bo’lishini bilmagan e’tim. Endi o’qigan odam yoki inson o’qimagandan
ustun bo’ladi deyilishini tushunib yetayapman. Qanday qilib isbot o’rnida qoldirgan
bir-ikkita, kelingki xay hozir eslatishdiki, maktablik chog’ida darslardan
tashqari, uyga vazifalarni ham qilib, so’ng oxirgi sinflarda darslik kitoblaridagi
qiyin misollarni tartibli tarzda yechib chiqqanimga qaramay, shunchaki bir
kunimning nechadir soatlarini qolgan umrimga shundoqligicha yo’yib, yo’sindirib
chiqqanlariga nima dersiz xo’p. Ha, chinakamiga Universitetga kirish
imtihonlarida matematikadan to’liq, 36 ta to’g’ri yechganman ya’ni topganman,
ingliz tilidan 31 ta bo’lib sanaladi. Shundan so’ng Diplomatiya Universitetida
oxirgi o’rin bilan o’zimcha kirib, aslida hammasi uyushtirilganini kamroq
fahmlagan holda “kirgizilib”, eng yosh talaba sifatida “yulduzlik kasalligiga” duchor
etilganimga ham bildirilmay qolib, aslida shu xastalikni chinakam Ruhiy azob,
qiynalish deb bilibmanki, shunda o’zimni chinakam tushunib o’zimga baho
beraolmay, obro’yimga erishmasdan 3-kursdan 2 yil o’qishdan chetlatilganman.
Mana o’sha paytlar o’zimga erk berib, o’qishni tashlash nima o’zi, hech narsani
anglatmaydi (mana hozir Ibo’qim shu tarzda ongimga osilayaptiki, oddiy o’ziga
o’xshash bo’q bo’lib qolishimni xohlaydi), yigit boshimga 2 yil boshqalarni
o’qishga kiritib pul topganimdan so’ng kontraktimni to’lab oliy yurtdagi
o’qishimni davom ettiraveraman deb turganimda, vaqtdan ortda qolish chinakamiga
borligini bilmabman. Shu boisdan o’qishni kech ya’ni 23 yoshimda tamomlaganimdan
so’ng TOEFL natijalarimga ega bo’lishimga qaramasdan katta umrimga, hayot
maktabimga ya’ni uylanishga xos davrimga 1 yil qolgani boisidan 2 yillik o’qish
bo’lgan AQSh ga ketaolmay, ulguraolmay qolgandim. Umuman olganda o’qishdagi
saboqlarim, asosan maktabimdagisi, universitetdagisi esa esimda ham yo’q
bo’lib, bo’yicha hayot maktabida sinalib, hisob-kitobli kallamni
tuyg’u-ehtirosliga almashtirib qanday va nimalar yechganimni chinakam hayotga
o’tqazish bobida “sheriklarim” bo’lmish klounadalar bilan o’zimningmas,
ularning xohish-istaklari bo’ylab birga olib borib, sinab, kallamdagi bo’lib
o’tgan misol-masala hisob-kitoblariga xos hayotdagi simmetriyali ishlashlar,
reaksiyali har xil soha bo’yicha joy egallashlar aslida tuyg’ular taqdirdan,
qismat masalasiga to’g’ri bo’lgan matematik izlanishlarimdan, yechgan
hisob-kitoblarimdan kelayotganini bilmabman. Endi mana agar o’zimga
misol-masala yechishim bobida, tabiatga fan nuqtai-nazari bilan qonun-qoidali, (qo’shib
qo’y deyishayapti, vaholanki tabiatning o’ziga nisbatan aytayotgan shu navbatdagi
so’zim, o’zgarmaslik (tabiatning qonun-qoidasi bo’yicha, o’rganilganligiga xos)
to’g’ri bo’lsada, inson ta’sirisiz o’zgarmas deb qo’y demoqchi bo’lishdi ichimdagilar)
o’zgarmas va cheksizligi bo’yicha boqqanimdan keyin ya’ni shunday Dunyoqarashga
xos kechinmalar orqali yoshlik, maktablik davrlarimda hayotga yuzlanib mana
oxiri shu qalbim, diydorim va kechimalarim yechgan misol-masalalarim tugul
qismat oldida ojiz bo’lib, vaqtning va Dunyoning taqdir bo’yicha ahlning bir
umridan so’ng tugashi sababli simmetriyali ravishda taqdir, qismat tabiati va Dunyosi,
borlig’i va muhit, hayoti va narsalari ustunligi bo’ylab qayta maromga
solinayapti, solishtirib tenglashtirilayapti. Agar o’zim tabiatga yuzlanib
misol-masala, matematika yechgan bo’lsam, tabiat o’rniga taqdir bo’lganligi
sababli qismat, oxirat ya’ni taqdir ustida ishlaganim ayon bo’libdiki, shu boisdan
taqdirdagilar, kechinmalarimdagilar yoshlikdagi tuyg’ularimni, yechish mobaynida
tik bo’lib qarab turgan ehtiroslarimni olmoqchilar, “yechmoqchilar”, ildizini
topganlarki xo’p. Mana sizga X ya’ni hayotiy qarash shu bobida hamki, yechgan
masalalarimdagi tabiat uzra aniqlik gashti yechish, ildizini topish masalasi va
taqdir bo’yicha X ning bir tayoqchasini, chizig’ini bersa, ikkinchisi bu – taqdir
bo’ylab tabiat moslashuvi, barcha ma’lumotlar yechim topishim bo’ylab
boqayotgan stol, parta ustlab tik turgan bo’yimdagi ko’zmunchoq ko’zlarim
oralab yashiringan tuyg’ularimga tomon tortgan chizig’i, ko’ndalang shtrixi X
ning ya’ni noma’lumning ikkinchi tayoqchasi, to’g’ri chizig’i bo’ladi. Demak, o’zimga
qolayotgan egallamay turgan noma’lum tarafim nima desangiz, bu – taqdirning ya’ni
Parallel Olamning juda ko’p, Dunyo sirasidagi ma’lumotlar yig’indisi,
jamlanmasi. Umuman olganda insonlar Parallellik sirini, Olamini (taqdirni to’g’ri)
bilishmaydilarki, qilib borayotgan harakatlari, ishlari yoki sezgilari yuzalab
tabiatga ta’sirlashuvlarini chinakamiga haqqoniy, cheksiz dasirlashuv (yoki ta’sirlashuvning
cheksizlikka, borlik ya’ni azaliy yechilmas o’ziki yechim topgan mavjudlik o’zgarishiga
o’tishi) doirasida inobatga olingan deb sanashganliklari o’zimga ham noto’g’ri bir
ibrat bo’lib qolgan hozir mana endi. Endi, oraliq. Ichimdagilarning ham davosi
bor aslida, ular bilan o’zlari istagan aks ta’sirli yuzlashib muloqotlashishni,
murojaatlashuvni va aloqaning turlari borligini endi kallamga kelayotganini
bilaman. Ichimdagilar o’zimga qandaydir har qayerimga tegaolajakliklarini bildirganchalik,
istalgan joydan ichim bo’yicha turtib, qandaydir yo’nalishlariga aytayotgan
buyruqlari bo’yicha majburlab kiritayotanliklariga o’zimni tutaolmay turishimga
xos ravishda hayron qolayotganimda, shu o’zimga nisbatan jonimga tegayotganida,
tushunmovchilikli boshqaruv bo’lishi turganligida o’zimga nisbatan qanchalik o’qtalish
qilsalar, demak, shu nuqta va chiziqli suqib, sanchib Ruhan majburlab
yugurtirib qo’yishga shay o’tkazishli o’zlarini sezishlari, ustimdan masxara
yoki kulgi qilishlariga ham qarshi ravishda o’zimga doimo bosimli, damli ya’ni
havoli va uzoq atrof-makonli imkoniyatimni his etib sinashim qolishi kifoya
sanaladi. Shohid jo’rachalish o’zimdan ularning buyruqlariga, ruhan tarzda
inglizcha igna suqib harakatimni burib yuborishlariga yordam ravishda Balisa bu
– Shohidga bo’lgan iliq tuyg’ularim, cheksizlik masshtabidan bo’qqa bo’lgan,
nisbatan parchalab tarqatishga xos gavdasiga yoygan bo’lsada chiroy ochishini
tushimda ko’rib, shu Balisaning ichimdagilarning Dushmannamo har xil bahonalar
bilan bog’lab chiqarga buyruqlariga o’zimni javob berdirishga majburlash qichig’molligi,
kinoyani yoki foydani teng olib borishga qistovi bo’ladiki, aslida dushmanlar
bilan kelishuvlar bo’lib o’tgan va ular javob bermaganliklari sababli buzilgan
ravishda umuman aloqani yo’lga qo’ymasdan urush-turush qilaverish kerak
hisoblangan. Endi, bizlar yaxshilar, haqiqatgo’ylar va ularning klounadalari
hukumat, boshqaruv tepasiga ya’ni o’z o’rnimizga kelayotganimizda, agar
avvallari simmetriyaning narigi tarafi o’zimga nisbatan sezgilarim va odimlash
irodam chegarasining istalgan joyidan yolg’on isbotli, kutilish davrining
istalgan bir oni va joyi bo’lib chiqishi mumkin bo’lgan bo’lsa, endi bizlar
tomonimizdan almashinish, simmetriya isboti, dalili chinakamiga bizlarni
egallab olayotgan yomonlar klounadasiga tushunarli darajada devonaliklarini, ahmoqliklarini
berib, ularni (yomonlar klounadasini) oradagi isbot uzulishiga xos sabab va
oqibatni tushuntiraolishlariga sazavor qilib, ammo lekin qarangki, fishka,
nyuans nimada bu yerda ularga qarshi ediki, oxiri yo’qdan bor bo’lish, Got va
Ungot o’yinlaridagi bir xil, tekis borishga ro’paro uzulishli ya’ni g’oyibdan
paydo chiqishni isbot-dalillab keltirganliklariga qaramasdan, yana va yana
oxirida, yakunida “bizlar o’zi shunaqamiz”, “xay bizlar” deb pissaytirib ko’niktirib
qo’yaqolamiz, biron joyga borib ham hech nima qilaolmay qolishlari o’zlarining
boshlariga nima sababdan desangiz, o’zlari bilgan taqdiriy parallel Olamning cheksiz
deb topilgan tabiatimizni yopib qo’yganligidagi kelajakdan olingan o’tmish,
tarix yoki o’tgan hayotlari bo’ladi. Klounlar yopiq ya’ni tugallangan kelajakdan
hoziroqqa tomon o’tmishga qarab bizga qarshi yashab kelishganlar, bizlar esa o’tmishdan
hoziroq bo’ylab kelajakka hayot kechirib, yashab va umr o’tkazib borganmiz. Endi
tuyg’ular bo’yicha 1, 2 va 3- tartiblarga mos ravishda to’g’ri bo’lgan Iblis,
Ruh va Farishta o’zlarining asoslamachilik tartiblarini o’zgartirib avlodli
yillarni egallagan bo’lib chiqayaptilar. Farishta eng oxirgi bo’lishiga qaramasdan,
ikkinchi navbatta atalgan desakki bu – kuchliligiga xos ravishda birinchi 16
yil umrimni, Iblis esa tuyg’ularda birinchi boshlab qo’ygan o’rinni egallagani
sababli hamda aralashuv butkul teskari, simmetriyali bo’lmasligi maqsadida va
eng tushunarli tartibga asosan 2-bo’lib kelgan 16 yillik avlod davrimni
boshqargan bo’lgan bo’lsa, Ruh O’stur navbatdagi kelayotgan 16 yillik hayotimni
o’zining tuyg’ulardagi 2-o’rindaligiga qaramasdan 3-pag’onada yakunlab beradi.
3-o’rin biz bilamizki Parallellikka o’tuvchi, yolg’on zapisli olam domiga
tortuvchi ya’ni yo’qlashib qoladigan joylashuv sanaladi, bu – qanday yo’qdan
paydo bo’lib kelganlar desak, shundoqqina ko’z o’ngimizda (shu o’rinda qo’shimcha:
o’ng degani o’nglanadigan ong, kuzatuv bilan doimo foydani sezib borish) 3-o’rindagi
voqelik, hodisa yo’q bo’lib ketishi mumkin. Demak, O’sturning asl tuyg’ular bo’yicha
2- va ehtiroslarni haq qiluvchi eng kuchli o’rni o’z kuchini o’zimning keyingi
16 yillik hayotimda yo’qotgan bo’lsa ham, shu tuyg’uning ya’ni ruhiyatning asl
mohiyati, egaligidan bo’lgan xayolning va bilimning o’zi o’zimga juda kuchli ta’sir
etishi kutiladi.
Comments
Post a Comment