Nima ham?
61. Posle togo, kak ya – ruscha uchurib gapirib, Alisa
bilan suhbatlashganlarimdan keyin dadamning ham ruschada gapirishlari o’zimning
ruscha olgan bilimlarimdan muntazam tartibli ravishda, yagona shaklga ko’ra
bosimli yo’nalishda hisobga kiritilib o’zimga data’mni Ruschani yaxshi biladilar
deya obro’li qilib, boshliq sifat va foiz, zakot to’laveradigan ravishda
bizning gaplarimizni, o’zimizni aniqlashning eng asosiy usullarini
kesaverishlariga va joyimizni ham qo’zg’atib et-go’shtimizni yulib yeyaverishlariga
yo’l qo’ymay ruschani to’laqonli o’zimniki deya, o’zimdan aylanmasligi deb
hisoblab qo’yaqolishga erishmoqdaman. Ruscha o’zi slavyan tillar oilasidan,
Ruslarning o’zlarining ko’proq bildirib qo’yishlariga xosdalanib Rusi’ deya
baho berishlariga borib taqaladiki, rus tilida o’zi kam sonli, miqdorda bo’lgan
so’zlarning yasalishi sanskritni hisobga olmasligi va oz sonli prefiks va
suffiks yasalish uslublari bilan slavyan so’zining “yana so’z” ma’nosini berib,
aqlan ya’ni keng doirada, olimlar yoki xalq davrasida (nima bo’lsa ham o’zimni
ushlab turdilar, chunki kambinatsiya bilan shu obro’ni egallab olmoqchilar)
so’zlarning yasalishi rusi’ so’zining “r ya’ni gavdali sevgichi, yagonalik
bo’yicha shaxs; ustida; i’ deya kulib, iljayib qo’yish”ni bildirgan holda
baribir oxirgi i’, ы
harfi bilan Rus xalqi o’zlariga shu slavyan, rusi’ boralarida ishonmasliklari,
shak-shubhaga borishlari va baribir ruscha ham Sanskritchadan olinganligini bildiradi.
Ruscha eng kam Sanskritchadan olingan bo’lib, gapirishda va ishlatishda
Sanskritchaga, teskarilamoqqa o’xshab bog’lanishli aloqalarda gapirsangiz
qoqilmasligingiz ta’yindir. Zero orli ravishda so’zlarni eslash uslubi hammamizda,
Rus toifachilarida, o’tmish SSSR i bo’yicha bordir. Ha, dadam ruschani
Sanskritcha qandaydir kam sonli o’rganish turlarining biridan kelib
turganliklari ham katta gap ediki, ichimdagilar yana qaysi turini boshqalardan
qimirib, kamaytirib dadamga olib o’rnashtirishga kelishaolmay o’zimni peshvor,
yetakchi qilib beraverdilar. Bu – qanchalik darajada ruschani kutilmagan, tasodifiy
gapirsam ham, shu - bilgan so’zlarimni avtomatik, hayot shaklili ravishda
qirqib olib, tartibga qo’yib o’zimga qayta yuzlashlaridan, berishlaridan va
masxara qilishlaridan ustunroq sanaladi. Endi. Bilsangiz, hammasi ochiq-oydin,
ochiq-sochiq va ochiq-ayondir. O’zimni hayot shakli klounlari, parallel Olam
vakilli shaxslari o’zlarniki sanalgan, ammo almashinish sababli o’zimga
berilgan gapirishim orqali yana o’zlarinikidan o’zimga berilgan hovlida, qayerda
bo’lsam makonda joylashuv o’rnimni qayerdaligini aniqlashga qaraydilar, zero
joylashuvim va gapirishim bir-birovlarini jarayonli kesaverib, yulaverib
o’zimni aslida, hayot shakli yoki taqdir uchun, parallel Olamdan qaralishda makonda
sakrataveradi hamda aytayotgan gapimni ayni bir, juda yaqin mohiyatini, yaqin deyilayotgan
shunda ham e’tiki, so’zlar, sinonimlar va o’xshash tushunchali boshqa
tuzilmaviy gaplar bilan farqlab chiqartiradi. O’rtada taqdir yoki Parallel Olam
haqiqatidan kuzatilayotgan (makonimdagi o’rnim ekran piksesllaridan o’tgan
ustunli chiziqlari bo’yicha, shunda ham tez o’chib-yonib qaralayotgan bo’lib,
nisbiyligi ya’ni qayerlarga yaqin masofalarga, 10-15 metrcha oraliqlarga
sakrayotganim shunda ham tushunarli bo’lardiki bu u klounlargaki) joylashuv
o’rnimning sakraverishi sababli siltanayotgan ich-etim, mushaklarim yoki
Karobuloschaligim (go’shtning osilganga o’xshab terida turish ko’t teshigining
atrofisimon holat, shishib bo’zarish) og’iz to’la o’zgarishga uchrayotgan, baribir
o’zimni alohida ajratganchalik ta’kidlab o’tganchalik odimlash ixtiyori bilan
aniq joriy etgan, lozim topgan ma’nomda gapirishlarim aslidagi haqiqiy hayotda,
boqiy ravishda sanalgan chinakam Dunyomizdagi borlig’imda turgan joyim bo’ylab
haqqoniy tanamga kelib urilaverib yonoqlarimni va boshqa gavda bo’laklarimni
tebratganchalik, lo’pirlatib parallellikda sakratilaverish silkinishidan
yulinib, og’irliga ko’ra uzilib tushib qoladigan juda kam ulushli
et-mushaklarimni og’zimga kirgizib ovqat qilaveradiki, aslida shu jarayon
jismoniy tarzda haqiqiyda ozgincha tortinish, siltanish va ruhiy tirishish
sababli hisobga olinsa, ovqatlanish, taomlanish paytida esa chinakam ovqat,
taomil bo’lib og’zimizni chaynatadi, yemish bag’ishlab yediradi. Zero
bilsangiz, bizlar haqiqatda gapirib parallelda makon bo’ylab sakrashimiz va kam
ulushli, 0,01% liga yaqin taxmindagi etimizni sakrab tushib-qochaveradigan
joylarimizga qoldirib, tashlab ketaverishimiz hamda gaplarimizning ba’zida hali
shakllanmagan, hoziroqda rejalashtirilmagan endi gapirib turganimiz uchun
kelayotgan yaqin kelajakda, gapimiz oxirigacha qolgan 2-3, balki 5-6 soniyali
oraliqlarda so’zlarni xayolan topib, odimlash ixtiyorimiz, o’zimiz tanlagan
ma’nomizga nisbatan izlab bilishimiz orasida parallellikda bishuvchanligimiz
bo’ladiki, mana shu - haqiqatda o’zimni dorilar sababli Ruhan tirishtirayotgan
bo’lib, gavdamning ba’zi qismlarini, o’tirgan joyimda oyoq poylarim
silkinaverishi, yotgan joyimda yuzimni qo’llarim bilan ishqalaverishim hamda
umuman ko’pincha, ishlamayotganda gapirgan gaplarim bilan gumnamo, pantamimocha
o’zimni izohlash harakatlarim o’z-o’zidan tebranishlari, silkinishlari va
burilib, qo’zg’alib turishlariga sabab bo’ladi. Nima bo’lganda ham birinchi
navbatda klounlar bilan almashinayapmanki, shunday aylanishlar, almashinishlar
sababli esim tezda yo’qolib qoladi, turgan joyim parallellik qaralishida o’zgarishi
barobarida gapirmoqchi bo’lgan yodim ko’tarilaveradi, shundoqqina
shakllantirgan 1 soniya ichida yozilishi yoki aytilishi kutilgan so’zim o’rniga
boshqa sinonimni, o’xshash ma’nodoshli iborani yoki ifodali bitikni o’sha-o’sha
ichimdagi ma’no, o’ylov va ongim uchun qo’llab ketaman. Zero bilishimcha 5 ga 3
va 3 ga 5 kerakki, ikkalasi ham insonlarning xotinlari va kuslari bo’lmish
parallellikda alohida-alohida shaxslar bo’lib, o’zimni quvib, urib
solishmoqchilarki, faqatgina o’ylov ustidagi ma’no va ong tebranishi, bordi-keldisi
hamda tafakkur 3 ligi yuqorisidagi 2- va 3- o’rinlarda yodim hamda ong ustim
o’zaro almashinishli tebranishlaridan nisbiylik, bog’lanish, ma’nomni saqlashga
erishish hosil qilayotganimga nima ham dersiz. Ma’no bu – o’zim uchun muhim,
hayotga odimlashimning nisbiy chiziqlari, yoylari va to’siqsiz, mojarosiz
yo’nalishlari bo’lib Alisamizning o’zginasiligini bilingiz xo’p, ong ostim esa
bu – Alisa rafiqamdan yuqori, to’lqinsifatlar ichida 3-o’rinda turuvchi, ular
ichida o’z turlariga ko’ra yo’qlikni namoyish etadigan bo’lib, nisbiy odimlashdan,
havo orqali kezib manzilga yetishdan ham keyin turgan shu manzilgohning,
narsalarning, xullas X hayotning o’zi sanalganligida o’zimning ongim aslida shu
u yuqoriroq rafiqa unsurimga qaratilganligi ma’lum xay. Endi, umuman olganda
Numeralogiya fani mavjudki, raqamlar haqida batafsil ma’lumot berishini ham
ko’rdik, ko’rdimki kecha kechqurun, bu – o’zimning raqamli tariflarim asoslari,
yozgan turdoshlilarimni bildirmasdan, o’zicha kallamning sayqalidan o’zimga
bog’laboq shu raqamli sifatlovchiligim, turdoshlashimni hayot shakli, Parallel
Olam hisob-kitobi bo’yicha turli-tuman o’xshash so’zlar bilan chiqarib,
ko’rsatib berganligini qarang-a. Shu saytni yozish ham malol o’zimga hozirki,
chunki sizlarda o’zingizdan kelib chiqib, subyektiv ravishda bu sayt
ma’lumotlari, sahifalari chiqadi, holbuki saytning sizlar uchun mavjud yoki
yo’qligiga kafolat ham beraolmayman. Shunday qilib, maqsad shunda ediki,
o’zimni shunchalik g’ayrat va shijoat bilan yozishimni qandaydir parallel
ko’zlar bilan kuzatayotgan asosan Iblis masxarasi va ichimdagilarning barilari
o’zimni sxemalardan, kodli amaliyotingdan foydalanib kallangga ma’lumotlarni
keltirib yozayapsan-ku degan ayb bilan, ozginagina bo’lsa ham, “yozdik-yozdik
charchadik, ruchkani qo’ydik dam oldik” deyishimga ham qo’ymay, 3-4 soniya
fursatda qo’llarimni yuqoriga ko’tarib nafasimni to’liq olib tetiklanishimga
yo’l qo’ymay darrov yana o’sha-o’sha uslublarda, klounchasiga xos Ruhimni
kesib, akachamga ergashganimni ham ta’yinlashga ulgurib “sen qulsan” deya
o’zimni yana ishga ur’tirish, yo’llayverish va majburlashli takabburliklari,
gerdashiylari va xor-zorliga xos o’xshatib ham tutishlariga qarang-a. Endi,
shunday paytlarda, ya’ni go’shtim, et-mushak tolalarim o’zimdan parallellik
xanjari siri orqali tortilib, yulinib olinganida aslida shu sir-sinoatga binoan
juda tez, perpendikulyar ondagi kesmali makonning hamma yog’ida bo’lib
kelishim, tashqaridagi, hayot havosi uzra klounlarning joylashuvlarida bo’lib
chiqishim va gapirish uzra tutiltirishga, manqalashtirishga xos
qarama-qarshiliklar sababli haqiqatda, parallellikning chinakam, bu taraflama
borlig’ida ko’timdan proktologiya simchasi bilan teshiklari, shumshaklari
bo’ylab aylantirib olinib ichki mushak to’qimalarim, et yoqlarim bo’ylab
surilishlar, qo’zg’alishlar va uvushishlar, kamayib yo’qolib qayta bor
bo’layotganga o’xshash sudraluvchanlikka xos ichki ishqalanishlar, tegishlar
o’zimni doimo uyaltirib kelgan bo’lsa, endi shu sir-sinoatni ya’ni, gapirishim
va joy olishim teskariligi bo’yicha bishishim kerakligini bilganim uchun
uyalishim, sharmandalashuvim va ongimda bo’layotgan hayotimdan boshqalarni
chiqayotganligi to’g’risidagi jahl qilishlarim pasayishi kutilishi kerak.
Go’yoki atrofim to’la yurgan, ketgan, kezgan kluonlarni o’zimning shu bu
xislatlarimga ko’ra, ulardan olingan gapirishim sababli aniq ijroda, va vazifada,
joylashuvlarda, zamonda yaratib qo’yaman hamki, faqatgina shu amal bir,
chinakam borliqda, telekranli dunyoda parallel emas, ketma-ket bo’layotganini
kuzatishga duch kelib, qanday qilib baribir bir vaqtning o’zida o’zim bilan bir
tarafga qarayotganimda klounlar bor bo’lib turishlariga sal-pal hayronman.
E’tibor bersamki, gapirishimni qayta ko’rib chiqib, gaiprib bo’lganimdan keyin
qo’shimcha ham emas, balki to’ldirish kiritavergan, gapimga bahsli ravishda
qarashganchalik umumiy ma’lumot kengligidan dasturli ravishda misolli,
o’zlarining genetikaviy o’rinlariga xos yechimlar keltirgan klounlar gapimdagi
g’udurlashim, tovush paychalarim havoni tebratishi sababli to’liq va silliqqa,
muntazamga xos ravishda avvalambor atrofimni to’ldirib olishadi, borlig’imda
bor bo’lib turishadi. So’ngra o’zim gapirmayotganimda ularga qarashimga ichimdan
ham o’z-o’zidan deyilgan Iblisning qarshiligi bo’lib, aslida ularning yo’qolib
qolishi bo’ladiki, umuman olganda soniyasida 25 ta kadr uchun birma-bir, o’z
oniy lahzasidagina faqatgina - turib beradigan klounlarimiz, tentak
parallelchiklar shu kadrlar bo’yicha qolgan bir xil oraliqlarni gapirmayotganimda
ko’rinish berish, o’zlarini shama-shamg’alak qilishga sarflashlari hech gap ham
emaski, xo’sh. O’zaro almashinib gaplashayotganimizda, bir-birimizga suhbat
jarayonida doimiy qarab turganimizda aslini olib o’zim yarim, simmetriyali
ravishda ikkalamizdan o’rta miqdorli gaplarni o’zim gapirayotganim uchun doimiy
ravishda qimirlab, qo’zg’alib (dunyoqarashlama baribir shu payt dorining ta’siri
bo’layapti deya topilganga o’xshab qolib) aslida etimni yo’qotib turaverishim
bo’lmasa hech iloji yo’q, bo’lmas. Endi, oraliq, ya’ni oraliq bilan endi so’zidan
keyin boshlansaki, bilingiz shu vaqt oralig’ida nimadir hayotimda bo’lib o’tdi
va o’zim shu ish-tashvish, yumush bilan bo’lib o’z o’rnimga, yozishimga qaytdim
degani, shu prelude, prolog, so’z boshi hozirgi tahlilimizdan oldin va boshqa
barchasiga ta’luqli ravishda. Nima demoqchi edim o’zim-ga kelsak esa, ichimdagilar
chindan ham tan olishdiki: shuncha paytdan beri Bobir, sen o’zing bizlarni ma’lumot
topib berish, bittaga misol keltirib to’liq baholash ustalari deb kelganing o’rinli,
deya bo’layotgan oraliqdagi ishlarga shama, mavzu yuzasidan misol bo’layotganiga
ishora qilib o’zlari tan olishmasmidi. Shu tariqasida ham har doimgi ularning
shunday suhbatlariga yana oxirida e’tibor berib, har doim tutib, ushlab ya’ni
gapimga bog’langan gaplarini bilib kelganimga o’xshab, o’zimning aytgan gapimga
nisbatan aynan qaysi tarzda desangiz yana bir jihati pandemiyali kallamda ochiliboq
bilinib qoldiki, ular umumiy tarzli, yozganlarim ma’lumotlarini yetaklab
beruvchi gaplarimga aynan misollar, taqdiriy qarashlama predmetlarni o’zlari ko’proq
anglashgunchalik so’z qotishlar chiqarib berishadilar. Endi, avvalambor bema’ni
so’zi haqida yozaymi yoki taqdir va genetikaviy o’xshashlikning ishlashi haqidami.
Kelingki bema’nilikdan boshlay qolaylik. Bema’nilik degani ma’ni so’zining
Alisaga, ya’ni havoda joy bo’yicha odimlab, xohish-iroda qilib yurganimizga o’xshab
nisbiylikning, to’siqni bildirishga xos oraliq aniqlashuvlarining kallamizda
kechayotgan shakllari, yoylari va chizmalari bo’yicha bir joyda to’xtab
qolmasligi, doimo surilaverishi, davom etaverishi, kezayverishiga qarama-qarshi
ravishda har kim o’zidan, yoki yagona joylashuv o’z-o’zidan kibor bilan, o’zini
avval ikki bor, so’ng bir necha bor chiqarib masxara qilishga va koinotni har
jabhasi bo’yicha ham qayta-qayta yaratilishlari bilan yana va yanada egallab
olaverishlariga qaratilganligini bilsangiz bo’larki xay. Shuning uchun o’zini
qayta-qayta bir taraflama, bir marrali ham yoki bir o’rinli bildiraverishlari
boshqalar tomonidan bema’nilik, “bema’nimisan” deya qabul qilinib olinadi. Mana
shu Iblis o’zimda shunchalik bema’ni xay. Bema’niligi hozir yana shunchalik darajaga
yetdiki, o’zidan o’zi chiqishni, o’zini aldashni hamda koinotni egallaverishni
yakunlab bo’lib, endi oraliq yechimlarga, tasodif va tartib intervallariga,
toifalar oraliqlariga kirib yana chegaralar, sanoqlar va raqamlar yuzasidan
tebranib, eng keraklisi qaysi deya bizga bahsli nazar berdirib, o’ynab yuraveradi.
Go’yoki bizlar uchun bo’q ham foyda va toza havo ham naf bo’lishini bildirib
uqtiravermasa, gashtimizda har bir diqqatni mutloq to’g’riligidan va eng murod-maqsadga
yetaklashidan, bizga foydaliligi bilan to’laqonli tegishidan o’zini qandaydir
qilib yaxshi sifatida ko’rsatmasa, aslida ichidagi chinakam yomonligi hisobga
olinmaydiki xo’p. Shu bitta o’qtalgan, o’zimiz bilmay, ong osti yo’l olib erishmoqchi
bo’lgan ishtiyoqimiz, gashtimizga to’satdan erishtirib, shunga boshqalardan ko’ra
ko’proq o’zini sababchi qilib bilishga qodir Iblis: men senga shularni ko’rsatdim,
o’zing orzu qilib ham izlab topaolmaydigan murod-maqsadingga erishtirdim, deya
bittagina diqqat amaliyotimizni zo’r qilib olib chiqqunchalik, so’ngra shuni
mag’lub kinoya tarafining eng yuqorisiga qo’yib, istehzoli, kinoyali ravishda o’zining
bo’qqona xohish-istagini, sevgisini qilib yuraverib bizni, o’zimni o’rtaga
tiqqanchalik juda ko’p, toqatimiz toq bo’lguncha (ya’ni kinoyadagi toq sonini
(vaqt davrini) juft sondan ustun tutgancha), holimizga maymunlar yig’laguncha
ovora qiladi. Endi, taqdir va gen haqida yozaylik. Boyagi tahlilim davomida
iq-piqlab, nafaslarini taqlidiy tutulishli ovoz bilan olavergan dadamlar mana
shu tahlilimga yaqin qolaverganda chiqib ketdilarki, umuman qanday qilib
asablarimga ovoz bilan tegayotganlariga e’tibor qilsangiz (avvalambor ovoz va o’z
teri tegishi orqali insoniy o’z asablariga ta’sirlashganchalik boshqalarning
genetikaviy bog’langanligiga ko’ra asab to’qimalariga ham zarba berishlarini
bildirib yozganligimga shama misolida shuki) bir, taqdirdan kelayotgan va
tarzli tortilish, lahzali oldindan bilishga ulgurish bo’lgan dadamning
hiqqichoqqa o’xshash (mana hozir yurak yallig’li og’rig’lanishimga shama qilishdiki)
“ahm” lari, yuraklarini kayf qildirib yana tuzalsa debon seks qilishga shay odimlashlari
taqdiran Iblis tomonlama bilinib qolishiga teskari amal bilan genetikaviy
kechinmalarimdan kelib Shohid va Alisa dadamning “ahm-uhm”larini qayta
uyushtirib, mobodo bo’lmay qolsa majburlab bo’lishi kerakligini takrorlatib
uruntirib, nima bo’lganda ham albatta o’zimni o’rtadagi o’xshashlik o’xshashligiga
tortilib tekkizilishimni, yo’q joydan bir oniy ixtiyorimni, tasodifimni katta
kuchli tortib olinib qo’yilishiga xos holatga, vaziyatga tushishimni
uyushtirishlarini hamma kutib mazza qilsa kerak. Bu – taqdir va genetikaviy
yuqoridan va pastdan bo’lgan to’g’ri chiziqlar o’rtada bir nuqtadan boshlab ko’prog’iga
sakrash, oshish ilinjida tutashib, bog’lanib qolishayapti degani. Endi, Ibo’qim
ya’ni Ibrohim bilimlar, ko’nikmalar oshirish “maktabiga” ham chiqdi ham deylik,
umuman olib qaraganda esa Ibo’qim qachon mahallada ya’ni ko’chada bobo-buvim
ichida yursa shu tashqaridan signal, qo’ng’iroq ovoziga o’xshash sadolar keladi,
hovlida kelib qolsa esa xonamda mana shu ishlab turganlarimda hovlidan signal
ovozlari, taqlid shug’ur-shug’urlari keladi hamda xonada bo’lsa shu bu dadamdan
chiqqan boyagiga xos hol-ahvol bo’qlab o’nglash, “ahm-uhm” sadolari bo’lib o’taveradi,
so’ng o’zining shkafiga kirsagina desakki, server bo’lib raqamli ravishda o’z
hayotini olib borib hamma yuqori avlodlarni kalaka qilib, raqamli
texnologiyalar ostidagi Dunyodamiz deya ergashtirishga odattlangan Ibo’qim ichimdan
bolalikchasiga chug’ur-chug’ur, mig’ir-mig’ir va tomoq yutunishli ovozlarini
chiqaradi. Mana hozir shu damda, umuman o’tayotgan yangi zamonimzda, yangi avloddan
boshlab barcha yuqoridagi hayot shakllari har kimning o’z atrofi bilan Dunyodan
uzilganchalik cheklab qo’yilgan bo’lib, Ibo’qimning raqamli shakldagi tanlovlashga
xos berayotgan hayot shakli o’zgarishi, mutloq ixtiyori butun chinakam yoki
parallellik qoplayveradigan Dunyoni, yoki Jahonning foydasini har kimning
borlig’iga atab sub’yektiv ravishda o’z ixtiyor, tasodif va “tanlash”
shakllarini cheklaganchalik, izolyatsiyalaganchalik boshqarib, barcha hayot
shakllarini (muzlab, qotib qolganchalik debon) tagidan boshlab yetaklab turibdi.
Comments
Post a Comment