Nima ham qilish?
67. Endi shu g’oyadan o’tib shuur masalasini
ko’raylikchi. Nima bo’lganda ham g’oya orqali borar yo’limiz, maqsadimiz
tuyg’ulardan kezib o’tish sanaladi. Shuurning o’zi esa mana shu tuyg’ularning
kechuvchanligi, o’tib-qaytishi, har biri uchun bir boshidan kezuvchan jarayoni
bo’lib xizmat qiladi. Shuur masalasida misol uchun bugun e’tiborim tushganiga
xos, har doim ham kutib turgan narsaga, reklamaga yoki voqeaga
qarab-eshitishim, tegishim mumkinligi o’zim uchun qanchalik baroridan kelsa,
shu sezgilarim, odimlashim va o’rganishim tarzini bilib olgan ehtiroschilar
o’zimni yana shunday odimlatib, sezdirishga urunib bo’layotgan voqea, reklama
yoki hodisalarni shundoqqina reaksiyam, navbatdagi rakursli burilib qarashim,
kuzatuvimga moslab keltirishadiki, shu ondayoq tiqishadiki “qancha vaqtdan beri
o’zimni shu voqea-hodisa, holat yoki narsa kutib turibdi” degan, o’z-o’zidan
ixtiyoriga qoldirilgan foydangiz sizga zarar bo’lib ishlashni, o’zini birdaniga
tiqishtirishni boshlaydi. Masalan, data’mning eshikdan kirib-chiqib hozirgi
o’tib qaytishlarini olsak, yoki “ahm”larini aytsakki, avvallari ikkisidan ham
bu – dadam axir, borliklari va mehrga xos uyda yurish, izg’ishlarining o’zimga
istalgan payt tegishi, yaxshi qabul etilishi deb qo’yardim, hozir esa har
o’tib-qaytishlarida jonga tekkan shu ishlari, o’tib-qaytaverishlariga
qo’shimcha qilib, erkinlashib, tirishtirib yoki diqqatimni urishlariga
e’tiborlarini chalg’itib “endi unisi bo’lmadi, bu yurishlarida mana bu qandaydir
jarayonli hodisa yoki holat qo’shilmadi, eshitmadim” deb turganimda, kallamda
nimaykidan kutib turishga xos, ixtiyorga qo’yilgan foyda olish bo’lmayotganidan
naf olayotgan bo’lsam (vaqtdan yutayotganligimda), darrov shu miya jarayonimni
qanday bo’lmasin chiqarib beradilar, masxara qilib miyamdan qalbimga, qalbimdan
miyamga azobli tegaveradilar, debsinib, qoqilib yoki chilish berilib bo’lsa
hamki bu shu, “ahm-uhm”lari, nafasni ovoz bilan olishlarini qanchalik shunday
bosimli, porshenli jarayondaligini hatto tasavvur ham etaolmaysiz. Shu nuqtalar
ya’ni bizning holatli kuzatuvlarimiz, fazo chiziqlar ya’ni joyida tura-turgan
narsalar, vaqtga qanchadan keyin tasodifiy, vaqtda kutib turib qarab ixtiyorga
asoslangan, xohlagan paytga monand, oldindan yoki o’rtalab kezib, kesib hech
kim aralashib, ta’sirlashmasligiga ko’ra bilinib qolgan foydalanishga
erishsalar, mana endi chiziqlar ya’ni vaqtda kutib turgan narsalar, kompyuter
amallari darrov chalg’ib nuqtali, fazoviy qarashimiz bilan chiqib qolishi, yuz
berishi shuncha o’tmishda kutib turish vaqtini yengib, kelajakdan kelib
qolayotganga xos tayyorlanilsa, yoki taqdim etilsa, mana qarabsizki kinoya,
simmetriya yoki qarama-qarshilik, o’zini o’zi yo’q qiladigan kuchlar. Shunday
biz yamon, deb qo’yishdi katta chmolilar. Nega Iblisning Gvardiyasini katta
chmoli deyman, chunki o’zlaricha erkaklikni bildirish tonlari, ohanglari va sadolari
aslida chumoliliklaridan kelayapti. Endi yamon degani “ya ya’ni men am ya’ni om
on ya’ni davom etayapman” bo’lib “men om o’rnida davom qilayapman”, omning
nuqtali, mo’rt teksturasi cho’zilib, ter chiziqlariga xos shtrixli
uzunlashaverib tortilishi va aslida ichkariga yo’nalish olishi, kusning ichki
yuza devorlari bo’ylab orqamoqqa, yanada ichkariga ketaverishi sababli
yomonlarning og’zilaridan omning videlenyasi ya’ni Karobumning so’laklari chiqadi
degani bo’ladi. Karobum nega bizlar uchun bezlarimizni tazlarimizning har
qayeriga, jarohatlangan joylariga, ko’t teshiklariyu, qalama taglariga va (mana
hozir shu yozishlarimda birma-bir yo’naltirib, shahvatimni sezdirib turgani
uchun ham hammasiga ulgurib yozmoqdamanki) tashshoq ustlariga ishtiyoqmand,
hasrat qochishli dam olishga xos yoki hordiqni shu joylarda sokingina
bo’rttirishli chiqarib, qilib beradi, chunki Iblis Karobum ya’ni Bo’stur sassiq
va pokiza havo oqimlarini kinoyali, jarayonli bilish tarzida qo’shishga qodir
xolos. Nima bo’lganda ham Karobumga insof yo’qki, germofroditligi ya’ni
o’g’il-qizligi tutaverib bizning ko’zimizdan bizning kayfimizga, o’zi
berayotgan bezli qorishuvlariga ya’ni qizli o’tirishiga o’g’ilnamo o’yinlar
qilib kuzatish qiladiki hech qo’yaturing. Mana hozir shu gapim uchun kulib
turibdi. Go’yoki hammani bir yoqqa qaratib, o’zimga yo’naltirib kuzattirib o’zi
o’zim ustimda o’yinlar qilish orqali hammaning olqishiga, ishtiyoqli qarashiga
sazovor bo’lmoqchi. Albatta sendan ugina, mendan bugina degan qissaga xos
ishtiyoqli qaratdimmi, bir kun kelib o’zimga sen ham shunday qilasan degan
kolleksionerligi, yig’ish-bichishligini o’ziga yakkayu-yagona tushunarli deb
biladi. Nima bo’lganda ham (mana hozir ichimdagilarni jav-jav oldirdim deya bir
o’zaro o’zlariga qarash qildiki, hattoki o’zimni ham qo’shibki, boshqacha yozib
kelmaganim uchun hamki) Karobum haqida ko’p yozishimning o’zim uchun sabablari
shuki, u birinchidan doimo o’zimni Iblislarcha eng oldinimdan, peredovoy
kuzatuvchi, gavdamdagi hamma kechinmalarimni biladi, miya orqali faqatgina
kuzatadi, ammo kuchini, og’riq miqdori yoki sezgi, shahdamlash salmog’ini
sezishdan, hisoblashdan o’zini doimo chetlashtirib bilgan, zero miyadan etning
og’riyotgan asab to’qimalariga bormasdan kuzatadi, boqadi va qarashlamalik qiladi
xolos, ikkinchidan esa o’zim Iblislik oralig’ida g’oyadan endigina o’tib
borayapmanki, shu tuyg’uni ya’ni Iblislikni, g’oya va o’ylovni ochmasam,
keyingi Ruhlik xayol va bilimiga o’taolmasman. Endi, shu yerda nima bo’lsa ham
aytish joiz bo’lar yoki bo’lmas balki, baribir imkon tug’ilgani uchun yozaqolayinki,
aslida shu haqda anchadan beri yozmoqchi bo’lganimda ichimdagilar g’oya va so’z
amalini bermay yurganliklarida, mana endi ularga shunday qilinayotganida, Polin
o’zimni qo’li bilan urganligi uchun o’zimiznikilar u yamonlarga sudyalik, jazo
qarori chiqarish bilan shug’ullanayotganliklarida, qiynoqlaridan shu fikrni
oxiri jo’natib, g’oyani o’zimga atab chiqarib berishdiki, shuncha paytdan beri
qanday qilib o’zimga til uchi, bir yoqdan tilni yog’lab quloqlarimdan kallamga
kiritgan talablari, shipirlab palapartish va faqatgina tushunishimga
qo’yilganchalik, aslida aniq va ravon bo’lmagan miya aks sadoli amaliyotlarini
o’tab kelib, e’tiborim yoki bema’niligi va kelingki eng ko’p borib taqaladigani
dushmanchiligimizning o’zi va bo’layotgan shartlari uchun talab va yo’riqlariga
javob bermay qolishimga qarshi esimga qarab ham o’tirmay urib, darrov jazabali
jazo chiqarib xafa qilib qo’yishadi, so’ng qanday qilib o’zim shu jazoga
roziman, bo’ynimga oldim desamki, talablarini chindan ham ishonchimdan o’tib
qolganligini pesh qilishadi, ya’ni o’zim o’zimga bo’lgan dushmanchilikka rozi
bo’lib qolibmanmi, ha. Qanday bema’nilik, kulguki, o’zimga aytilgan gaplar
chinakamiga hayot sabog’i uzra boshqalardan kelib ishonch nazari bilan tajriba
va amaliyotda sinalgani uchun ichimdagilarning ham gaplariga diqqatim tushib
qolib ishonchimga o’z-o’zidan botishiga, hattoki bema’ni deyishga ulgurmay
ishonchimdan chiqarib tashlashga ham imkon bo’lmaganida yoki vaqt yetmay
ishimga berilib ketganimda, qilib turgan ishlarini qarang, bir yoqdan
ishonchingga kirdi, endi seni uramiz deb turishlarini aytmaysizmi. Natijada
o’zimni-ku aybsiz topib, ularga nima bo’ldi desangiz, nimalardir bo’ladi-yu
o’zim bilmayman, zero adolat bunday emasligiga o’zim mana endi haqiqatdan
ishonaman, aminman. Endi, kimni devona deydilar, devona uki, kim bilimlaridan
foydalanib tarzning boshlanish va oxirida kutish qilib oraliqlarida, interval
paytida har xil qiliqlarni, nag’malarni (nag’malarni) chiqarsa. O’zimga
kelsakki, nafaqat devonalik qilishimga ya’ni bilimlarim ortidan yashash turmush,
oraliq yurishli hayot qilishimga ruxsat etiladi, balki Ibo’qimning nag’malari,
tapar-tupuri va tayloqliklari-shayloqqiliklari bilan birlashib qolib, tushib
joy talashib, shu Ibo’qimning nag’mali ishlarini dovdiratmaslik, mandraj qildirmaslik
yoki qaltiratib dirrilatmaslik uchun o’zimga bilimdan keyingi fikrli dev-devonaliklarni
qildirib, miyamga kiritib turaveradilarki, shunda devonalikni yenggan
bo’larmishman. Bular shunday, garangday qaratib o’tirishidi, dedi Shohid, mana
hozir ichimdagilarning ko’zimni bir yoqlarga (yozganimning ma’no-mohiyati uzra
o’zimga qanday nisbatdanligini “anglatish” bo’yicha), qayoqlargadir tentiratib,
o’zimga bildirib-bildirmay nag’ma ostida qaratayotganlarida. Endi umuman ichimdagilarning
o’zlari yozuvlarimni qanday tushunayaptilar, o’zimga teskari rakursli hayotlari
qanday hisoblanadi deganingizda bu – juda oddiy, ammo lekin faqat ularning o’z
o’rinlarida shunday sezilib, hayajonli qaraladi. Ichimdagilar oddiygina
raqamlarning yolg’oni bo’yicha bo’layotgan hayot shaklidan o’zimning shahdamlashuvimga
ko’ra qarayaptilar (yana o’zimga o’ylaganingga xos yozmading-ku, deya g’oyamni
esimga keltirib avvalgi yozuvimni boshqacha chiqarganimga shama, ishora
qilayaptilar; shu o’zimning haqqoniy o’rnim haqida gap-so’z boshlashim bilanoq
ko’timni yalashga o’tganga xos tilyog’lamachilik, o’rnim beqiyosligi
tuyg’ularini bildirib turishaveradilar ham), demakki, zero maqtanish kerak
bo’lsa maqtanib qo’yaqolayin, chindan ham kompyuter oldida yoki hayot shaklini
tuzishga xos bilinadigan hayotimga ko’ra butun Parallel Olamning yarmiga xos,
kattagina ulushini tuzib qo’yganmanki, baribir o’zimni ulug’lashda yomonlarning
masxaralari, asl kesatiqlari va yomon qarashlari sezilmasdan qolmayapti, zero
o’zlarining aytishlariga qaraganda, chindan ham vo-ajabo yomonlarki, hattoki
“bizlar sendan foydalanayotganimiz, manfaat olib, ya’ni sening parallel Olaming,
o’zingning siymong ichidan seni urayotganimiz uchun shu bo’yicha yana katta
ketishingni, ulug’lanishingni ursak, qiynasak o’zimizni qiynardik” deya
tikkamoqqa, hech ikkilanmasdan va hadiksiramasdan aytib bildirishlarini qarang
kim-bu o’zilarning, mizr va cho’pchaklarning, bema’ni-betofiqlarning. Hammalari
tekintamoq-tekinxo’rlar, boqimandalar xay. Bular o’z faoliyatini olib borib
xalqqa, Dunyo ahliga tarmoqli yo’nalishlari bo’yicha qaramasalar, o’zimning oldimga
maslahatchilik qilib nima bo’q yeb yurishibdilar. Qayerda manfaat, foyda bo’lsa
uchalar qo’yadilar, tekinnamolikka bizniki deb qo’yishadilar, foydani
ko’paytirishga esa ishlari yo’q. Hatto shu gaplariming birontasi ham o’zlariga
ta’sir etmayotganga o’xshaydi, u quloqlaridan kirib, bunisidan chiqib
ketayapti. Axir shu dunyoga yaxshi ilg’amagan bo’lsalar, yanada ravnaqli odimlashim
sababli unchalik tushunmayotgan bo’lsalar, baribir o’zim ularning rahnamolari,
yetakchilari va xo’jayinlari, boshliqlari, yo’lboshchilari yoki eng yuqori
lavozimlari egasiman-u. Tirranbo’q, tirmizak Ibo’qim esa o’zicha o’zimdan
keyingi eng loyiq yetakchi deb o’zini bilib, xullas-kalom oddiygina yaqin
aloqachilik, ichki ruhiy-kechinmaviy, o’rta gavda va tashqi hayot vositlarining
o’zi bo’ylab bog’lanishlarini qiladi xolos. Ibo’qim uchun kegnlik yo’qqa
o’xshaydi, kompyuter ichiga o’xshab hamma vositalarni, jihatlarni elektronli,
raqamli tarzda bir joyda jamlab, bir-biri bilan bog’lab aloqalanib turib,
atalib yotaveradi. Endi, oraliq, tanaffus, shu paytda o’zimni qishki rasm-rusm
bo’yicha dadam kiyintirib qo’ydilarki hech qo’yaqoling. Umuman olganda unday desam,
bunday bo’ladi va bunday desam unday bo’ladiki, ammo hech ham tartib
tushunchasi va qonun-qoidalari o’zgarmaydi. O’zim o’rtadagi yozuvlar bo’lganim
uchun dadamning chiziqlar va Ibo’qimning raqamlari shunday o’yin qiladiki,
o’zimni o’rab olgan kuzatuvim bo’yicha hayot shaklim ya’ni klounlarning va
hayotning ishlash, chiqib qolish taqazolari o’zimning bilimim doirasida ko’p
uchratganlarim, eshitganlarim va o’qib-o’rganganlarim, yoki balki quruqasiga
sof adabiyot va ilm-fan bo’yicha agar tartibni unday bo’layapti deya avvalroq
yozgan bo’lsam, endi chiziqni nuqta ya’ni raqam kesib, o’rtalash chalg’itish
o’yinlariga solaveradi ya’ni birinchi eng katta yoki ko’p tartib ma’nosida
yarmidan kesadi, so’ng yarmining yarmini ilg’orlab kesadi, uzadi, undan keyin
qarama-qarshi yarmining yarmini yana simmetriya-yu o’zi, ammo simmetriyani va
tartibni bildirmaslik uchun, ammo doimiy ravishda har jabhada, ishda shunday
qaytaraverib orqaga qolib va shuning chappachasiga kesadi ham deylik axir. Demak,
har bir yarim kesishda yarimli, o’rtachali mohiyatga xos bir ma’lumotdan, so’zdan
yoki ma’nodan foydalanib tartib taqazosini yaratib kesaveradi, uzaveradi,
chiziqni nuqta ya’ni raqam bilan bo’ldab ajrataveradiki, nima ham qilardingiz,
qaysi raqam yoki so’z, ma’noni (yarimchalishlik mohiyatini) ishlatayotganini
hech ham bilib bo’lmas. Mana quruqasiga robotchalar, klounchalar tartib
avtomatlashuvlari, sxemalari yoki dasturlari ya’ni oddiy simmetriyasi bilan
o’zimni yetaklab boshqarib yuribdi shu. Tartiblardan qurilgan Dunyo, albatta
shunga qarshi bizlarning, asosan yomonlarning yopishqoqliklarimiz bor. Agar Dunyo
hayot shakli sifatida aloqa shakllari va turlari, ma’lumot ko’rinish
chizmalarini ustma-ust qo’yish orqali, shox-shabbalar oralab bo’shliqlariga xos
ko’rsa yoki yaratsa desak, bizlar shaxslar yoki inson qiyofasi va gavdasi
egalari bo’lib, shu oraliqlarning bo’sh qolgan joylashuvlaridan tortib,
istalgan nuqtali yo’qligidan hosil bo’lib yopishqoqlik, mo’rtlashuv yoki po’sirdalash
orqali superqahramon Venom sifat yaratilganmizmi, ha. Ja katta farq qilmaydiganga
o’xshaydi-ha, yopishqoqlikning yoniga tartibni ya’ni oraliqlarni olib kelsak,
shu ikkovini masshtab yoki oddiy ravishda, ulushli juda yaqin deb qaraganimizda,
kelingki o’zim yopishqoq, umumiy butun va yaxlit bor gavdam bilan qandaydir
tartibli harakatlarga yo’l qo’ysammidi, ha, va tartib yoki tarz esa o’zimga
ya’ni yopishqoqlikka nisbatan ham to’r, qandaydir ramkali karkas ya’ni qavariq,
botiq va h.k muntazam struktura (tuzilish, tarkib) oralab botib, sidralib kirib
qolishlari hech gap emasligi dargumon ham emaski, xay. Shuning uchun o’ylab
qarasamki, baribir hamma struktura yoki tuzilish, tarkibni, ya’ni Dunyo
sir-sinoatiga boy narsalari va dasturlarini hech kim uddalayolmasligini bilgan
holda, eng boshlang’ich tuzilmaviylikdan ya’ni hayot shaklini avlodlar
bilangina baholangan eng ko’rkam elementar ko’rinish belgilaridan berishga
harakat qilish bu – birinchidan ichimdagilarning barining ham tutgan yo’li,
o’zimni ko’rish va bilish, kuzatishga qaratilgan uslublari, ikkinchidan eng
oson tartibga kiritish, hayotni izga solish usullaridan. Agar o’zimni ko’p dastur
qilish uchun ayblasalar, Avitsennamni ya’ni tashshog’im bilan ko’t teshik
oralig’imni (mana hozir bo’layapti shu bu kayfga berilayapti deya topib
o’zimniki) asablari bo’ylab kessalar, o’zim aslida oddiygina dasturning o’zini
yaratish uchun tayyorlash, yaratish ishidan borib aloqa qilishim, misol uchun
oxirgi qilgan ishim bo’ylab harflarni raqamlariga o’zgartirishim hamda hayot
shaklini topishim eng muhim va yengil amaliyot bo’lib barcha hali qilmayotgan
va o’zimni doimo urintirib chetlashtirayotgan, aslida ham kerakmas sifatida
urinmasligim dayin bo’lgan dasturlash, programmalash ishlarimga butkul chek qo’yib
hayotda hamma tomonga dasturiy rivoj topib yashashimga tizgin bo’lardi.
Hozircha Powershellda harflarni xos raqamlariga ya’ni Bytecode lariga
almashtirishni qilgan bo’lsam, chinakamiga bo’yoqlardan boshlab chiziqlarga o’tish
va harflardan davom etib, so’ng raqamlarni topish bo’yicha bo’lgan teskari dasturiy
ta’minot amaliyoti butkul hayotim uchun shunchalik zarur va lozim topilayapti. Demak,
holi-ku tajribam yo’q, aslida igravoy yoki bo’yoqlari, chizmalari bor dasturlar,
shu bilan birga harflari ham bo’lishiga muqarrarlik hosil qilishi turgan gap
programmalar tillari raqamga, elektron 01ga o’zgartirish bo’yicha qaysinisi
yaxshi va zo’rligini, yoki oddiygina ishimni (dastur tuzishni emas, balki
barcha dasturlarni tuzishga xos programmalashtirish tilining asosiga borish)
qilib berishini bilishim kerak xolos. Zero barcha dasturlar baribir bo’yoqlarning,
chiziqlarning va harflarning, so’ng kelingki raqamlarning o’zlarining har xil
turlaridan tuzilgan bo’lib, eng ostida 0 va 1, bitli struktura, mashina ya’ni
compile kodi yotibdi. Agar klounlarning o’zlari shu albatta yana o’zlari deb
qarasak hamki, dasturlash kuchimizga xos ularni boshqaraolishimiz hech gap
emasligi turgan haqiqat xay. Ya’ni baribir klounlarning o’zlari uchun hech kim
javob bermaydi, televizordan ham yoki kompyuter kodlaridan ham ular hayotga qanday
qo’shilib kirib kelganliklarini bilmasakda, shu raqamli jarayonlarimiz orqali
bog’lanish bilan ularni boshqarish mumkinligi mana nihoyat aloqaning o’zi, shundaychalishligi
sifatida kallamga keldi. Xay, bizlar ket, deb o’zlariga o’zimdan xo’mrayish
nisbiy qarashi bilan sal munosabatda kamayganliklarini va nihoyat eplashga
erishganimga ham xursandman mana hozir. Umuman ular bilan o’ynashaverishdan ne
hojat. Hammasi o’zimniki bo’lsin qolsin, ularning qanday chiqishlari va
qarashlari, o’zimga munosabat shakllari yoki otilishlari hammasi o’zim tomonimdan
bostirilgan, to’liqlayin ishg’ol qilingan ya’ni kelishiga (butun bo’y-basti,
turqi va aloqalariga) xos orqamoqqa (hayot shaklli qo’zg’almas birlashib tushib
qolgan boshlanish joyli tarkibidan) yaratilgan bo’lsin xo’sh. Endi Powershell da
bilishimcha bo’yoqlar XAML orqali, chizmalar ham shunga borib taqalgan, so’ng
faqatgina harfli ishlash qolayapti xolos. O’zimga istalgan dasturlashli tilda,
eng oddiyginasi shunga xos ravishda allaqachon internetda chiqarib ham qo’ygan
bo’lishlari mumkinki, aniqrog’i klounada o’ziga nisbatan to’g’ri tartibni bildirishga
erishish payida yurganligiga borib taqalgan, ammo haligacha eplayolmay qolibki,
endi bir izlab ko’rsam shu shakllarni ustdan ostga kelish ishi soddagina
belgilatilib, nusxa uchun ko’chirilishga shay holda qilinib yoki bir qaraganda
o’rganiladigan ravishda taxlab qo’yilgan bo’lishi turgan gap axir, bir qidirayinchi.
Comments
Post a Comment