Nimaga xay shu bu?
44. Endi, kechangi suhbatimizdan ukam bilan bo’lib o’tgani
edi shuki, ukam o’zimga yoga, Mukti so’zlariga bog’lab tushuntirishlarini
ultimate ozodlik haqida xabarlashuvini berdi. Umuman olib qaraganda hamma
aylanishlarimizni yana bir katta aylanish qilib qo’ysak nima derdingiz xo’sh.
Mana, parallel realliklar deyayotganim bo’lgan Dunyo va Olam bo’yicha uning
aytishiga yoki bildirishiga qarasak koinotdagi borlik, materiya koinotning bo’shlig’iga
nisbatan zarracha misoli umumiy ikkovlashuvli hajmning 0,000001% ini egallasin
va qolgan 99,99999% ini bo’shliq, vakuum hajmi olgan bo’lsin xo’sh. Hozirgi
olimlar shunday ish ustida ter to’kib, mehnat qilib shu ikkov ya’ni bo’shliq va
zarracha bir-birovlarini, aynan olganda bo’shliqdan zarracha, koinot uzra zarracha
yoki hujayraga nisbatan katta materiya yaratishlarini hisobga olayaptilar.
Amerikaliklar aytayotgan space and time o’zlari uchun birligini ya’ni vaqt va
fazo bittadanligini hisobga olish ham kerak. Bizda faqatgina hayot mavjud, shu degani
hoziroq bor xolos. Ukamni shunday tushunsamki, koinotning bo’shlig’idan o’zining
tanasiga hayotli ya’ni aynan hayot tomonidan qarash qiladi, natijada vaqt va
shundanda ustun, Xudoning ham yuqori bosqichi bo’lib qoladi. Ukamning
aytishicha siz bu – siz emas, yani tanangiz ham, shaxsingizning boshqa tanish
belgilari ham, kasb-koringiz ham o’zingiz emas, balki hayotingizning o’zi bu –
sizsiz. Shuning uchun ukamni bilishga urinib, aslida o’zim tarafda klounligidan
kelib chiqib, hozir endi shu bu koinot, Yer yuzi yoki hayot fazosini vaqt bilan
tenglab vaqtni tushunish, yo’nalishining o’zi bo’lish orqali vaqtdan ustun keladigan,
vaqtning o’zi bo’ladigan tanlov qilish haqida gaplashuvimiz, suhbatimiz burilib,
u o’zining egasi, sohibli haqiqatparast nusxasi ya’ni insonidan tanlovini ya’ni
jismli zarrachali amaliyot qilish qobiliyatini koinot, o’zi bo’ylab qayta
yaratish orqali o’ziga o’girib olayaptimi, ha. Natijada haligacha yiqqan
nuqtalari, jismlari bo’yicha koinot qorong’u aralash yog’dusidan ukam Polin o’zlarini
sal pal kuch darajasida qimirlatish va hattoki qo’zg’atib yuborishga tanlovli
ravishda erishadi, ha. Ha, buni hayotdan boshqariladigan tanlov, klounlarning o’zida
oddiy bo’ladigan yuqori ekstaz deb qabul qilish kerak. O’zimcha olib qarasamki,
vaqtni yoki vaqtdan hamda Xudodan ustun bo’lishni his etish, yashab hayot
kechirish yoki yoga orqali tekshirish bu – bizlarning barcha tuyg’ularimiz, o’ylov-bilim-tafakkrularimiz
yo’nalishlaridan, qaratilgan izlaridan boshqa har yoqlama ravishda hayot yoki shu
debon koinot uzra bo’shliqdan arra tishli, simmetrik yopishqoq ilmoqli yoki
langarli kengliklar vaqtdan ustun ozodlik, o’zini Lord of the Rings dagi
Souruman yoki uzukda yashirinish taraflama, yaqindan yog’duli kuzatishli,
ekstazli harakatlantirish yoki tanlovini chiqarib aynan bilib kayf olish bo’ladi.
Demak, hayotning kuzatilmagan, ya’ni diqqat-e’tibor oralab o’rganilmagan,
xarakterli bo’lmagan qirralaridan o’zingizga boqaolib tanlovingizni ajratib
bilishingiz, tushunishingiz bu – yoga, Mukti keltiraoladigan saboq, yakuniy ozodlik
va tahminimcha keyingi Dunyodan kelib turib chiqayotgan tanlovlarimizning, oddiyligimizning
joylashuv o’z navbatdagi Dunyoviy o’rnida turaolish qobiliyati xo’p. Shunday
qilib kloun ukam Polin o’zim ko’rib, bilmay yuriydigan haqiqiy, aniqrog’i jism
bobidagi ukacham Nodir tomonga o’tib qaytaverib, kerak bo’lsa Nodirni ham o’zimga
o’xshatib Shohid bilan bir joyda turishga qodir qilib qo’yilgan taqdiriy
birlashuvimizga o’xshash o’rinlarda, tana joylashuv chegarasida olib yurishi
natijasida tanlovini ya’ni tanasidagi oddiy boshqarishga xos jismdor ravishda
kelib-qaytadigan nuqtali zarralarini o’ziga o’nglatib qo’yib, o’g’irlab olib u
uchun chiziqlar, turtkili simlar ya’ni tortuvchan harakatlarning ortida
shakllanib berayotgan parallel chiziqlar bo’lishiga sabab bo’ladi. Ha, bu
baloyu-qazo hozirgi hamma erkaklarning boshiga tushgan tashvish ham derdi-ku,
ammo boshqa yechimi yo’q to’g’ri yo’nalishimizdan darak berib, kattaroq erkak
oila a’zolar allaqachon kichiklariga nisbatan ko’proq ravishda turtkli tana
tortishishlariga, bosimli chiziqlar bilan harakatlarning o’z-o’zidan ijro
etilishiga kirishi ketganlarki, hattoki ba’zilarining shundan o’zlarining
xabarlari bo’lmasa kerakligi tahmin qilinadi. Zero bu – shunday o’yin bo’lib,
bir umrlik o’rganilgan yo’lingizdagi sizni o’rgangan, bilgan klouningiz bilan
yagonasifat tana va xarakter ma’nolaridagi almashinish oqibatida bo’lib,
hattoki o’zim ham istalgan payt, ba’zida esa o’zini yanada ko’proq, avji bilan
sezdiradigan tana qimirlashlarimning o’z og’zimdagi gaplarga nisbatan o’z-o’zidan,
hayotdan ijro etilaverishi tugul e’tiborimni qaratib, shularni sezaman deb
turganimda ham shunday bo’ladi ya’ni qimirlash, harakatlarim bilimli,
gaplarimga monand yoki turtkili chiziqlar, qayishqoq d;avom etuvchi yo’nalishlari
bilan bo’lib sarhisobini berishga majburga o’xshatib o’zimni g’alatishtirib,
jizg’anaklab qo’ymasa hech ham gap emasmi, xo’p. Mana hozir ham bo’ldiki, shu
bunga ulgurib tushunchalarini taqayotgan ichimdagilar: shunday bu, deya o’zimni
ham birgalikda qo’shib ayttirganlarida, ya’ni aynan o’zlari boshlagan ovozlarda,
gaplariga qarasak ham, qo’llarimni barmoqlari orasiga birlashtirib, chambarchas
qilib qornim uzra terayotgan kompyuterimdan oldirib, yotgan joyimda boshimning
teppasiga suyaklarini qasar-qusur qilib tekkizib ovoz chiqartirdilarki,
izohimga qarasak “shunday” degan so’zlari qo’llarimni o’zimga yuqori darajali
ko’rsatmaslik, faqatgina yelkalarimdan oz-moz xolos, hamda “bu” deganlariga
suyaklarimning ovozi bilan birga qo’llarim bog’liq terimning tegishini sezib
turishim bo’ladi. Mana hozir yozuvimga ham atab, oxirgi bo’ladi so’zini yozib,
birga ichimda aytganimda chap qo’limni klaviaturadan uzib orqaroqqa perpendikulyar
ravishda ushlab turdi. Mana ushlab turdi iborasiga esa chap qo’lim bilan boshimdagi
sochimning chap tarafini ishqalab, qichib qo’ydi. Mana endi “(qichib) qo’ydi”
so’ziga, boshimning teppa sochlarini ham aposhlab, siypalab aylantirib pashalab
tanamning parallel ravishdagi qo’toqligi ma’nosida qo’ydi. Ma’nosida degan so’zimga
chap tepa o’rta bo’lak boshimni qichib, qo’ydi so’ziga esa darrov simmetriyali
tarzda o’ng qismini ham aposhlab, chap qo’limni aylantirib ishqalab – keltirdi-ye
xay. Keltirdi-ye xay deganimda ikki qo’limni chambarchas ushlab boshimning
teppasidan bostirdida, so’ng nafasimni damimni berganga o’xshash ko’proq chiqardi.
Ko’proq chiqardi deganimda esa o’ng qo’limni ko’nglimga qo’yib, chap qo’lim
bilan ma’no uchun qilgan ishqalashimga o’xshash qaytarish qildi. Ha, albatta, 2
talab almashinb ketayapmiz, endi shu so’nggi ikki so’zlarimga, “qaytarish qildi”
iborasi bo’yicha o’ng qo’limni yana shu avvalgi joyga, ko’nglim ya’ni bag’rimga
olib borib, chap qo’lim bilan burnimning uchini qichidi. Bilsangiz axir o’zim
burunmanki, shu joyidan xo’p ichimdagi bola, Ibrohim o’zimning ustimdan kulib, sizlarga
tushuntirish izimni masxara qilayotgani uchun ham ilojsizlik yuzasidan yozayki,
aslida tushunarli, yetarli maromga solindi deya tashlab ketmoqchi bo’lganimda,
bu – qaytadigan ovqatlar, yemishlar bag’rimdan ya’ni oshqazonimdan o’zimni to’liqlayin,
tonus-ahvolimni sug’urib chiqarib qaytarish, qusish qildiradimi, ha. Shu oxiri
qilaylik, bo’lmasa cho’zilib ketaverayapti xo’sh, “qildiradimi, ha” iborasiga yana
bir shamali, tanamni yuqorilatib qo’llarimni boshim uzra paypaslatib cho’zishli
bir allam-balo amallarni qildilarki shu bu ichimdagilar. Aslida shularning bari
Shohid taraflama tanlovli harakatimni o’g’irlab qo’yishning o’zginasi xo’sh.
Ha, o’zim erkinlik bilan o’zimni bilayotganimda shunday harakatlar,
qimirlashlar qilib yuborayaptilarki, zero shunday toplarda o’zimni uzulishli,
uzuq-yuluqli nisbiy vaqt misoli bilib holatimdan-holatimga uzilib, ajralib ko’chishga
qandaydir majbur bo’layapman xay. Bo’layapman xayga qo’limni bog’lashib,
chambarchas qilishib bo’lish, ortda qolish ma’nolarida boshim uzra ko’rinmas
tepaga, sochimga qo’yishdi va xay ma’nosida shuni kinoyali bahosini berganga o’xshash
nazd bilan turishdi ya’ni kuttiraverishdi. Umuman olib qaraganda o’zim ichimdagilar
bilan gaplashayapman, shu bu – ma’nolarda suhbat qurayapman desam ajablanmasdimki,
bunday qilib tushuntiraversam, balki harakatlarimning izidan o’zingiz ham shu
aloqalarimizni tushunib olardingizmi xo’p. Faqatgina o’zim ba’zi
harakatlarimni, qimirlashlarimning ma’nosini tushunmayman deb qaralishi
kerakligini bilaman, shuni sizga isbotlab aytaolmasamda, hayotimni bilganlardan
yoki oddiy o’zimga berilgan tashqi taraflama birovning tashxisidan kelib chiqib
gunglarning yoki to’g’ri talqin qilinadigan harakatlarni aniq
bajaraolmasligimni eplab qo’ysa, bilsa bo’ladi. Albatta, hamma narsadan,
isbotni yo’qqa chiqarishdan xabari bor parallel Olam kishilari va ahmoqlaridan
yana aralashuvlarning, tasodifga yo’g’tirishlarni kutib qolishimiz hech gap
emasmi, ha. Endi shu bularning bari ukamga o’xshashligimdan asar ham emas derdi-ku,
balki shunday ham bo’lar xo’sh. Yo’q, shu g’oyadan ham avval Shohidni bildirib
o’tish kerakki, hattoki u o’zim yozdirayapman deb turib olmoqchiga o’xshaydi.
Nima ham derdim, bir tarafdan bunga ishonch yo’q emas, zero Bobirmirzo
ismimning mirzosi Shohid bo’lib, Shohidning hidi o’zim sanalamanmi, ha. Ammo
shular bizlarning kasbu-korlarimiz bo’lib, birinchilarimiz kasbimizda maroqli
hordiq chiqarmay ishlashining o’zida o’zidan qancha tegishli amallar, ta’sirlar
yoki jarayonli og’anishlar chiqarib berishi kerakligini bilsangiz bas xo’p.
Mirzo so’zining o’ziga to’xtalib, “mi ya’ni savol shuki mantiq (r) zotan yoki
tanga zor” bo’lishidan ham bahs yanada avj olmoqda hozir ichimdagilar bo’ylab
xo’p. Shu yo’l bilan hammasi sizga ham ma’lum bo’lib ulgurgandur, “ketivorish”
yoki tushunarli bo’lish ilinjida turishini tasavvurimga keltirishim ham dargumon
emasligidan xabarim borligini bilib ham qolmang tag’inmi, yo’q. “-mi mantiq
tanga zor, ya’ni mantiq tanga zormi” deya o’zlariga, sevgilariga o’zlarining,
tanalarining tushunmovchiligini, orasi sal g’ilay yoki qiya ochiqligini bildirishlariga
ta’yin hammasi xo’p. Mirzolar ya’ni Podshohlar qoshidagi xatti-savodiy,
xattotlik bilan mashg’ul bo’lganlar ko’rinishida Shohitillo yozuvlarining
baholarini, kimdanligini bizlar ya’ni asl yaxshilik ilinjida bosimga
erishuvchilar orqali bo’layotganidan xabarlari yo’q sira. Nima bo’lganda ham
shunga ikkala taraf ham mashg’ul bo’lib turganidan ta’rak shuki, agar o’zim
mirzolik ma’nosida tursam, Shohid chiziqlik, bosim bilan o’ylab g’oyalarni
keltiraverishga xos bo’lag’on va aksinchasiga shu bu agar Shohid hozir tanam va
sevgisiga ega chiqsa, o’zim bosim, kallaning ishlash hisob-kitobi bo’lib
qolaverganim ma’qul xo’sh. Albatta, shunday bo’layotgan yoshimizning
umrimizning yarmiga yetib qolgani ya’ni hozir 32 yil qarshilab 33 yoshda bo’lib,
64 yillik avlodli umrimning qoq yarimlarida turayotganligim sabab bo’laqolsin.
Zero shu joyda kim-kimdanligi endi ayonlashib qolaqolayapti xay. O’zingemish
xay, shunday desang, ya’ni kallang uyoqda o’zingdanligiga yoshing yetib o’tib
borayotgani, yarim umrdan o’tish hisobi boshlanganiga qaratila isbot bo’lishi
tugul hammasi ayon xo’sh, deb ichimdagilarning o’zlari bildirishmoqdaki xo’p bo’pti.
Bizlarning ismlarimiz oxir-oqibat Shumirzo bilan Bobirhid bo’lishi hech gap
emasmi, ha. Shumirzo bu – o’zim, raqamli ustun qaralishim, Bobirhid esa bu – oddiygina
derdimu, ammo mutloq shunday bo’lmay, o’ktamlik ilinjidagi va yarimlarimda
turgan barcha sevgichi tanachilarni ustida turib yana bir hid qiluvchi ichki
vakillikdagi, ammo hozirgi ko’proq qolgan jonimning o’zi bo’lmishdan xo’p.
Mana, oxirgi gapingni, jumlangni ham yozib chiqar, zo’r bo’ldi, deyishayapti
ichimdagilarki, albatta shu jumlamning o’ziga ko’p to’xtalib hayotiy ifodalama
yuzlanmasdan, kattaroq bo’lib o’tgan gaplarimga, shundan oldingisiga e’tibordan
boshlashsa yaxshi bo’ladi.
Comments
Post a Comment