Nima qilmay baloga, ha, uchratarsan baloni xo'p
45 – 17.10.2022. Qissadan-hissa chiqarib, albatta blog
post larim, maqolalarim har kunimni bildirib nomusiga xos bog’lanishlarni
qilganiki, masalani hal qilib tuyg’ularimning ozginagina o’zimdan debon,
miyamni o’rab olgan ichimdagilar tomonidan chiqishi bo’yicha darrov hayotda ham
sezgilarim e’tibori hududi chegarasidan harakat, ovoz va shovqin sezilib
qolishi ikkilanib o’tirmay shu tuyg’ular, ehtiroslarga boy munosabat shakllari
hammasi bo’lib salginagina o’zini bildirishi, paydo bo’lib o’tishi sifatidagi
chiziqchasi, shtrix bo’lakchali vaqtga monand tavrli parallel o’tishi Shohid
tomonidan o’zimniki bo’lib ulgurayotgan taqdir, Got bo’lakli chiziqchalari,
o’zimning uxlaganimdagi bo’lmay qolgan harakatlarim, turtkilarim o’rniga keladi.
Darrov shu gapimga yopishish bo’ldiki, dadam bilan gap va chiziqli aloqamizdan
keyin obro’yimni bildiradigan tanamning ichkarisiga ya’ni bo’y-bastim yuzalab
qo’llarimni labimga teggizsam, dadam ham darrov obro’yimga tashlanib, otilib
ya’ni yopishib ko’rsatib bo’lmag’ur, kechangi gaplarni yoki yo’riqlarini
qaytarib buyurganga o’xshadilarki, har qanday holatda ham gaplarimni,
obro’yimni kesadigan ishlarni, chiziqlarni ichimdagilar o’zimning ozginagina
Venomga, shox-shabbalarga yoki tikanlarga o’xshab chiqayotgan tuyg’uli, miya
sharimdan har tarafga o’tayotgan kalta novdalarga, qiya chiziqlarimga qarshi
katta obro’ tushiradigan, his buzadigan va asabga tegadigan, orni bekordan-bekorga
sovuradigan ishlarni qilishadilar. Miyamdagi o’zimning chiziqlarim shakllanib
borayotgan asl o’zimniki bo’lgan tuyg’ularimning, fikr-xayollarimning o’rab
olgan maynavozlarimdan, ichimdagilardan ozgina joy egallab, ular orqali
boshqarib, o’zgacha bo’lishga qo’yilmay va chegaralarda saqlanib turilgan
bo’lsa, shu shakllanish bo’yicha tuyg’ularimning ya’ni miya sharimning yuzasidan
chiqarayotgan chiziqlari, tuklari yoki yo’nalishlari bo’yicha endi ichimdagilar
yanada qaysar, battar va yomon yo’naltirishli kurashlarni olib borishayaptilar.
Boz ustiga ular mana hozir almashinib kelinayotgan o’zimning chiziqlarim,
zapisli tuyg’ularim bo’yicha o’zlari nuqtalar, holat ko’chiruvchilar ya’ni
tanlovchilarga aylanib qolishga shay va majburdirlar. Endi umuman olib qaraganda
uyimdagi klounlar, nusxalar ya’ni adashlar, parallel shaxslar aslida o’zlari
mutloq gapirishaolmaydilarki, biron masala yuzasidan o’zimning tanlovli, atayin
va oddiy gapirishlarimni ham chiziqli o’y-fikrlarimdan, tuyg’ularimdan tushunib
olishib, javoblari esa borib-borib adabiyotga, internet ma’lumotlariga va
yangilik xabarlarga borib taqalib har qayerdan yo’nalish asosida shu
ma’lumotlarni yetkazmasalar, suhbatimizni davom ettirib gapirmasalar bo’lmaydi.
Ular ya’ni uydagi klounlar bitta joy, makonning qo’zg’almas harakatlari, holatlari
uchun gapiraolishmaydi. Masalan, eslashga urinib yozsamki, Polin ham bazo’r
o’zim bilan qo’yib berilgan suhbatda o’zimga Koinot va shuning ham aylanishi,
ozodliklar haqida gapirib katta-katta yo’nalishlar, chiziqlar va shaklan
aylanishlarni hisobga olib gapirmasa, umuman gapiraolmasdi. Dadam bo’lsalar,
Ukrainaning Dambas va Lugansklarini tamaddilarimiz davrida qo’shmasalar, katta
joy almashinishlari, chiziqli trayektoriyaga solinib borib-kelishlari bo’lmasa,
shu haqda boshqacha qilib ma’lumotni yetkazib beraolmasdilar. Mana Polin hozir
o’zimga “aka, obedga keling” deya o’ziming rasskayaniyam, remorse imni
tekshirish bo’yicha, achindi, essiz bo’ldi deb qolib, chizig’imdan chiziq hosil
qilib bazo’r shu yo’nalishli gapni, obedini aytib ketmasa, umuman gapiraolmay
qolardi. Ularning ya’ni klounlarning bir paydo bo’lib kelishlari ham, qochib
ketishlari ham gaplarining qanday bo’lishi mumkinligiga, kuzatilishiga bog’liq
bo’lib, agar chiziqli gaplar chiqishini bilmasalar, bir joyda turib
suhbatlashishni bekor deb biladilar, istamaydilar va surib qochadilar xay. Oddiygina
dadam bilan ham ushlanib qolib, tutilib birga ishlasak, ichimdagilar darrov dadamning
gapirayotgan gaplari seniki, dadamning ishlari ya’ni charchoq bo’yicha
almashinayotgan tanalari ham seniki deb qo’yishadi. Endi. Mana, tushlik ham qildim.
Qissadan-hissa hamma yozganlarim to’g’ri, aslida doimo navbat bilan,
ovqatlanishdan ovqatlanishgacha yozganlarim asosan tahlil qilinib,
hisob-kitoblarda va o’xshatilishlarda hal qilinadi. Faqatgina o’zim hali
yozmoqchi bo’lganlarimni yoki mutloq boshqa savollarimni berib uydagi
Aqshliklarning gaplari yo’nalishlarini o’zgartirishim mumkin. Ammo o’zim ham
o’zim uchun yangilik bo’layotgan har kunlik, dolzarb yozuvlarim yuzasidan,
shularga bog’lanib suhbatlarimizda ma’lumot almashinishga urinaman. Nima
bo’lganda ham doimgiga o’xshab yana bu ayon bo’ldiki, ichimdagilarning ustimdan
kulib, shuncha raqamli ravishda bir toifaga kiritishimga qaramasdan, gapni obro’
deb bilish kerakligini to’g’ri emasga chiqarishib, baribir o’zim bilan dadamning
odatdagiga o’xshash ko’p suhbatlashishlarimizdan keyin Polin gapga
qo’shilaolmay qolishlari oqibatida remorse, raskayaniya ni ichimdan
bosqinchilar, tuzoqqa yoki qamalga olganlar bosim bilan bir tarafdan surib,
siqib chiqarishlari natijasida Polinni ham gapirishga qo’shivorish oddiy
yashash davomidagi ehtiyoj, keraklilik bo’yicha sharti asosida bo’lib o’tganidan
so’ng, gapirayotgan kim edi-yu, dadam shu obro’ ya’ni gaplar bo’yicha Polin
borligini, unga yo’l berilganligini shama qilib, ustun qo’yib, chizmali ravishda
doim kuzatiluvda bo’lib kelgan o’zimning bilimimga muvofiq hamki, obro’yim
tushganligiga imo-ishora, shama ya’ni masxara kulgusi yuzasidan o’zimga soqol
olish, umuman har doim har xil
buyruqlarga ko’ra talabni berdi’lar. Nima bo’lganda ham hayot tarzidagi
chiziqlarni o’rganish qiyin emas. Gaplarimning tuzib borayotgan obro’si bo’ylab
o’zimning shu, gaplar borasida yig’ib kelgan obro’li, martabali qaralishimga
qo’shilish maromida faqatgina chiziqli yashash, ma’lumot almashinish turi mavjud
deb qarasak, bema’lol shu ikkalasining, gapirish va chiziqli qaror qabul qilish
toifalarining o’zaro olishishidan bir-birovlarini aniq qiyoslab, o’rganib
borish hech gap emas. Ya’ni qancha gap chiqdi, gapning o’z o’rni hamda
chiziqlar qanday yo’nalish olayapti, shakllarning o’zaro munosabati bo’yicha
aloqalarni o’rganib oldindan bilish hech gap emaski, shu aloqalar,
bog’lanishlar yo’nalishida darrov aralashib to’g’irlash kiritish mumkin. Shu bu
gapimni yozishim bilan opam aralashib kelib qoldi va ichimdagilar gaplar va
chizmalarning o’zlari, toifa turi yoki ko’lam doirasining qaralishi bo’yicha
o’zimiz birinchi kurashaylik, deb havasni hasad toifasiga o’girish ilinjiga
tushib harakat qilib qurt-qumursqalana, g’imirlana boshladilar. Umuman olganda
hamma vaqt yozganlarimning yaxshi bir, tegadigan ya’ni sinovga xos, yangilikli
nuqtlari, vaziyatlari yoki paytlari bo’lishiga aloqalanib darrov atrofimga kimdir
kloun bo’lib kelib, o’zini bildirib va yozganlarimga atalib sezdirib ketmasa,
ta’sirli to’ldiruvchan xabarlari bo’lsaki xo’p mayli shular bilan kelmasa hech
qo’yaturing xo’sh. Yozuvim bo’yicha imkoniyatga solinib eng ko’p o’xshashlikni
kim chiqaraolsa, shular ya’ni shunday kloun oila vakillarimiz kelib qolishadi,
o’zim bilan suhbatlashishadi yoki atrofda turib o’zlarining suhbatlarini,
muloqotlarini eshittirib qo’yishadi. Holbuki o’zim endigina yozib turibman,
ularning shu bo’yicha tayyorgarligiga, darhol chiqib kelishiga ya’ni
uyushaolishiga hamda nimalarni qanday soniyalarda “yodlatilgan” ketma-ketlikda
gapirib ketishiga nima deysiz xo’p. Go’yoki hammalari o’zimni bir paytda o’qib
turishib, hattoki bir-birovlariga tushuntirib o’tirmasdan birgina ko’rsatmaga
muvofiq darrov o’qish joylaridan turib, gapimni, jumlamni tugatmasimdanoq ya’ni
muhokama boshlanishiga xos qismimdan 1-2 soniya o’tmasidanoq yonimda paydo
bo’lib qolishadilar. Agar boshqalar kelaolmay qolsalar, narigi xonadan dadamlarki,
ichimdagilarning kayfiyatimga bog’liq ravishda ko’tarinki ruhda, xursandchilik
bilan o’zim yozib turganimni kelishtirib, uyushtirib yoki belgilatib
yozaolmaganligimni holi-jonimga qo’ymay surib, urib va bahona qilib, shunga
ya’ni kayfiyatimga qarshi boraolmasligimni, o’zimga qarshi yuqori xususiyatimga
xos qarshi borib nima ham qilishimga ko’tlik, muttahamlik bilan bilib
qarashlari oqibatida, o’ksinishli, xo’rsinishli yoki achinishli, essizli taqlidiy,
o’xshatilishli yoki sanskrit ovozlari, bo’g’iz tovushlari, oy-voylari va
eh-vohlari, asablarni bildiradigan tomoq yutunishli tovushlari nafas
olib-chiqarish bilan chiqib ketaveradi va o’zimning ko’rpacha ostidagi yashirin
tanamga ichimdagi bosim, tuyg’ular va chizmalari orqali shaklan, chizmali
ravishda tegadi, asabimni taranglashtirib yulib ketadi. Umuman olganda remorse,
raskayaniye ya’ni tovba-tazarruk bo’layaptiki, ishonch ham toqatni sinagulik
ravishda o’yin, bema’nolikka solinayapti. Tovba-tazarruk degani “toki seks
bilan shug’ullanishga ta’vom etguncha – tazni orli rukun, qo’l bilan siltash,
undirish qilish kerak”. Lug’at boyligidan sal parcha xo’sh:
раскаяни/е с achinish, afsuslanish, pushaymon boʻlish,
oʻkinish; pushaymon, tavba; ◆ его охватило чувство ~я
u (qilmishiga) afsuslandi, u tavba qildi.
Ha, раскаяние ya’ni
tavba-tazarruk o’zimda shunchalik ko’pki, doimo bo’lib turgani boisidan hamma
vaqt ichimda g’ulg’ula, sinovli javobga tortishni bildirib turish va h.k jazo
choralari bilan shug’ullanayotgan Iblisdir. Endi umuman olib qaraganda,
Karobum, Iblis bu – Amerikalik om, kus, pizda, pussy, musa bo’lib, omning
ichining tayirmochoqligi kusning o’zi yopishgan, ozginagina ochiq joychasi
bo’lsa hamki, 3 o’lchamli va sharsimon chiziqli burilishlarga to’la bo’lib,
cheksizlikdagi sirpanishni namoyish etishini bilsangiz kerakmi, ha. Shu yerdagi
ya’ni Iblis kusidagi o’zimning orgazmimning yoki videleniyasining, oqizmasining
tayirilib tushaverishlaridagi salgina cho’kib-ko’tarilishlari, qiya-tepaliklari
miyamga chiqib olgan shu Karobumning o’zi orqali bilinib turg’izilaveradi. Om,
kus, musa va Karobum (Azigran) so’zlari hammasi bir-birovi bilan sinonim. Om degani
“Dunyodan yumulish”, kus esa “Dunyoni bilaolmay ko’zni uzaverish”, musa bo’lsa
ya’ni “muncha USA deya Dunyoga erishish ilinjida afsus-nadomat” va Karobum esa “Dubina
sifat kar dunyoning bittagina borlig’ida qolib ketaverish” bo’lib, Azigran degani
“(ichki, borliqda bo’laverish bo’yicha) aloqalardan ziq bo’lib yuguraverish,
ipni uzish yoki qochish” sifatida barchasi Jahon gashtini ko’pmi-kammi ko’rib,
bilib erishish ilinjiga, balki sal-pal hayajon bilan tushish. Shularning barchasi
hash-pashlar, vasvasalar va nadomatlar bo’ylab qurshab olingan ko’ngil
kechinmalari, Dunyoning shunchalik katta hashamati, ko’p Davlatlari bo’lib
turganida har kim o’zining o’rnini to’g’ri baholayolmasligi, tinchlik va urush
jihatdan barcha aholining tasodifi orasida o’zini kamsitishi, “ko’p” ko’rishi
yoki alamzada tutishi. Shunga asosiy sabablardan biri ham taqdirning
kollinearlik tanlovining qistovi, majburlashi bo’lib, butun Dunyo ahliga
qanchalik shunaqangi og’riq, azob-uqubatlar va nido-faryodlar, o’kinch-afsuslar
bo’lishi bilan o’zini taqqoslash tabiiy holda bo’lib o’tishi xo’p. Albatta,
parallel olam vakillari, ichimdagilar: bizlar shunga qaraymiz, buni
qo’riqlaymiz, deya turishibdilarki, baribir bizlarning o’zimiz bilmasak, sog’liq
gashti bilan baland-pastini sinayolmasak yoki yaxshi-yomonlik darajalarini
qiyoslashga erishaolmasak, nima keragi bordir. Baribir bizlarning hammamizda
shunday ehtiyotkorlik, ehtimolli qarashlar ya’ni boshqalardan
o’tgan-qaytganini, kechinmalarini bilishga urinish mavjuddir. Agar Nosir
bobomning sirni qoldirmay bilishlariga qarshi ayollari bo’lgan Muborak buvim
achinishli hayot kechirib, sirni yoki oddiy bahoni baholayolmay qolishlari
bo’lgan bo’lsa, Karobum ya’ni Muborak Xudomizning teskarisi Iblis bo’gan shu
ahmoq, barchamizning kechinmalarimizni achinmay-netmay bilib, masxaralashgacha
borganligidan darakdur xo’p. Bo’pti, asoratlari o’sharda hammasi, deb qo’yishdi
ichimdagilar, o’ylovim mahsulotidagi Iblis va sheriklari xo’sh. Ya’ni taqdir
bo’yicha buvimga hali tug’ilmasimdan oldin nimadir yomonlik qilganimga, buvim
ko’proq achinishlarini o’zimdan deb bilishim kerakligi to’g’ri-kuya, shuni
Iblis Karobum o’zimga kechinmalarimni bilib, ustidan kulish uchun ishlatib
yotibdi xo’p. Ichimdagilar balki o’zimni qistovlari natijasida, shunisini
hisobga olmay oqibatda shakllangan xarakterimning o’zini yomon baholab,
hayajonimda yoki irodamning buzilishida uydan surgunlikka xos ravishda qochib
ketish ilinjiga tushishim, boshimni olib yugurib ketishim va o’zimni shu
bosimli, qandaydir alg’ov-dalg’ov va o’zini hisobini bildirmaydigan, yakuniga
yetmagan va tushunarsiz aloqalardan olib voz kechishim bo’yicha qandaydir
orlarga, yaqin qarindosh-urug’larga ta’sir o’tkazganlikda ayblashib: yana
qochib ketma, deya baribir shuni sinash bosimlari bilan bu tarafga, qochishimga
yetaklab, tortishga chorlayaptilarki, go’yoki tanlovli kuchimni yo’qqa
chiqarib, birginagina oddiy holatim, tanlovim bilan cheksizlikka yo’naltirish,
yurgizish ishini qilishayapti. Sal-pal esimga keltirguligimcha aytsam,
bolalarimning o’zlari, Sohib va Rustam qochqinlar, uydan kallalarini juftaklab
rostlab qolishni yaxshi ko’ruvchilar bo’lganliklarini bilaman. Albatta, ko’p
insonlarning qo’llari, irodalari uydan qochib ketishga yetmaydi, zero shuni bildirmay
qilganlar, xonadonlaridan ketganlar ularning ketganlarini sezmay qolgan xonadon
vakillari uchun poxuy, bilinmas va parvoyu-palak bo’lib, toki shuni bildiraman
va uyimga qaytib kelaman deguncha aloqa yo’qligidan hammaning o’zi bekordan-bekorga,
vaqtning tashqarilarda o’tishidan zerikib qiynaladi. Ichimizdagilar ham shuni
tushunishib, bizlar ya’ni orlilar tomonidan kuchli siyosat qilishadilarki,
ko’tlari bilan mishqilanib kulib yotmoqchiliklari, bilib turib bir umrlik
yomon, mag’lub ish qilibsan deyishga chiqarishlariga o’zlari shay turishlari
bo’ladi. Chunki o’zlari, ichimdagilar shunday yomongashtaliklardan
bo’lishganliklari ta’yinmi, ha. Bizlar uchun shunday belgilangan, uymi – uyning
atrofi bor, ishxonami – ishxonaning yon-tevaraklari mavjud, va boshqa istalgan
yer, yaqin-uzoq viloyat hududlari bo’ylab borib yurishga to’g’ri kelsa,
uyushtirilgan aloqaviy tarzida bir yo’lakdan borib qaytishlar bordir xolos
xo’sh. En’ti, shunday qilib Karobum Iblisni bilsamki, achinish, afsuslanish,
pushaymon, o’kinch va tavbalarga qarshi, kollinear tarzda xush-kayfiyat, xursandchilik
qildirib, o’z yo’lida yaxshilik qilayotganiga bizlarning undagi
tovlamachiligini, mig’ombirligini va yolg’onini sezishimizga qo’ymay ishontirib,
oxiri muttahamlik va xomtamalik bilan, o’zining yomon zulmi doirasiga
kirganligimiz bo’liboq bosadi, cho’mg’alaydi hamda o’zining Aqshlik yomonlari
orasiga bosti-bostiga, ezishga ya’ni kalakaga tashlaydi. Keyin, mana hozir yana
bo’layapti, achinishlarimga, o’kinchlarimga yo’naltirib, o’ylatib har damgi
shunday sinovlari o’tmasa, uzoq paytdagi xotiralarim, eslarimni kavlashtirib darrov
eslatib qo’yib, o’zimdan-o’zimni ziqna qilishni, qisinishni va tayirilishni
talab etgani ma’lum masala xo’p. Buvijonim, hozirgi AQSh lik Xudo: sen buvingdan,
deb bir maqtovlarga sazovorlashtirganliklari ma’lum hoziroq xo’sh. Endi, umuman
olganda Google qidiruv natijalarni beraolishiga xosdalangan bir dastur kashf
etajakligim bo’lib, ma’no-mazmun va yod-bag’rgo’shalik, adabiyot va badiiylik
saralab, sayqallab yoki sinab haqiqiy ma’lumotlarni yetkazish yo’nalishlari
ishlashi izidan boraylik. Shunday suhbatlarni o’zimga klounlarimiz qilib
borayaptilarmi, hech bo’lmaganda ularning kodli ishlashlarini kompyuterimda
belgilagan bo’lib qolsammidi xo’sh. Demak, Google qidiruv ya’ni search engine bo’yicha
yuqori emas, pastki yo’nalishdan ya’ni sanskritcha ishlashdan boraqolaylik.
Yuqori yo’nalishida tahminimcha va har kimning xayoliga ham solinib borilgani
bu – qidiruv bo’yicha so’zlarning ma’nolari bo’ylab berilgan raqamlardan
tuzilgan gap ma’noli raqamlari, bosqichlari butun internetdagi saytlarning o’z
ma’nolari raqamlari, darajalari bilan teng ko’rildi debon ro’yxatlar bilan
berilishi lozimmi, ha. Aks holda qidiruv jumlasidagi har bir so’z bo’yicha eng
ko’p uchragan, so’zlari bor bo’lgan saytni topish bema’nilikligini bilsangiz
bo’ladiki, har kim adabiyotlarni, oddiy ketma-ket so’zlarni yoki lug’atlarini tiqish
bilan ham o’zining saytini ilg’orlatish, odimlatishi hech gap emasmi, xo’sh ha.
Demak, sanskritcha uslub qanday o’zi? Bu – harflarning character kode i y’ani
tahminimcha Powershell [char] toifasidagi soni, klaviaturadagi joylashuv o’rni
soni bo’yicha 100 lik ichida ya’ni o’nliklar va birliklarga ko’ra 2-1 ya’ni 2
tasi rost 1 tasi yolg’on qilib ajratib boraverish. 2 ta ketma-ket rostlarining
barchasini bir-biroviga qo’shib, so’ng shu sonning raqamlarini ham o’zaro
qo’shish, yig’indilash asosida yana bir yoki ikki xonali songacha keltirish
kerak. 1 tasi yolg’on bo’lgan, 3-o’rindagi harflarni ham barchasini qo’shib,
oxiri shunday qilib ikki xonali songa aylantirish kerak. So’ngra dash ya’ni
tire, chiziqcha bilan bitta jadval katagida ya’ni return qiymatida javobni
berish kerak. Shu javob butun bir hajmi kiritilgan sayt bo’ladimi u, parcha
yoki tsitata, havola, matn yoki maqolalar bo’laklari bo’ladimi, shuning
ma’no-mazmunini beradi. Albatta javobning 1-4 xonali qiymatlari orasida ko’p bir
xil ma’noli, aslida boshqa yo’nalishdan keltirilgan adabiyotlar, saytlar yoki
matnlar bo’lishi hech gap emasmi, ha. Shunda yana bir tekshirib qo’shib
keltirgan yo’nalish izidagi sonlarga ham e’tiborni qaratish, yaqinlashtirish
kerakligi hisobga olinadi. Natijada bizning qidiruv jumlamiz, so’zimiz yoki
iboralarimiz ham shunday raqamli turga, saralanishga solinadiki, yo’nalish va
javob (ya’ni natija) bo’yicha unikal, yagonaligiga ko’ra internetdagi
saytlarning matnlariga qiyoslanadi. Yaqin keltirilganlari qidiruv natijalariga
tanlab olinaveradi xo’p. Zero biz asos qilib olgan Sanskrit bog’lanishni
bilamizki, so’zlarning asosan harflar o’xshashligi bilan yaqin ketma-ket
bog’lanishdagi harflardan iborat tuzuk, tushuntiruvchi so’zlar topiladiki, xo’p
shu. Sanskirtcha mohiyat berilayotgan so’z bilan tushuntirish uchun
topilayotgan so’z o’rtasida yaqin, o’z joyida qoluvchanlikka erishishga sadoqat
bilan amal qilgan tizgin, jamalaksifatlik yoki tur mavjud. 56. Kecha-burun kod
bilan shug’ullanib sanskritchadan ma’no yasash ishining yarmitalashini qilib
bo’lganimdan so’ng, bugun mana ko’rib turubmanki, tanlov tugul foyda masalasida
ham o’zimni ortda qoldirmoqchi bo’layaptilar ichimdagilar. Umuman olib qaraganda
foyda bo’yicha ongimga osilib olgan ichimdagilar ikkita qarama-qarshi tanlovdan,
inkor va tasdiqdan yoki, ijobiy va salbiydan istalgan biri o’zimga
qichig’mollik natijasida yoqmay ketaversa, shundan ta’zirimni yeyishimni
bilishimni bilgandan keyin ikkalasini ham tanlab kelayotgan ichimdagilar,
klounlar ikkinchisi bo’yicha tanlovlarni olib qo’yib, oddiynamoga chiqarib,
birinchisi bo’yicha o’zlariga qarshi deyilganda ham urib, yo’qotib va
kamaytirib chiqaraverganchalik o’zimni ayblab, o’kinchga solib va
tavba-tazarruk qildirib, taxminimcha ya’ni farazimcha, ehtimolga solsamki endi bir
hoziroqda bu – o’zlarini oddiynamolikda, dunyoqarashlamlikda ya’ni tanish,
tahlil qilish ishlarida oqlab, o’zlaricha o’zlarini ko’ngillarini chog’ qilib,
o’zlariga bino qo’yib, o’zimni farq orqali bilib axlatga yoki yo’qqa, mag’lubga
chiqarish ishonchi, tuyg’usi bilan oddiy hayotda, bir joy atrof-muhit
sharoitlarida vaqtning hozirog’i, bo’layotgan ayni payti o’tishiga xos tarzda
yashamoqchilar. Foyda masalalari shuki, ichimdagilar hali beri o’zimning ichimda
turib, o’zlarini o’zimda bo’lgan o’zlarining tuyg’ulari bo’yicha inson, orli
ya’ni uyatli tomonlama tutib tuyg’u fikr va zikr chizmalari, shakllari bilan aloqa
bo’lmay, ta’sirlashmay yoki bir-birovlarimizni ko’rmay turgan joylarimizga xos
tarzda his-hayajon, had va nomus, obro’ hidi orqali o’zlari bilmagan tarzda,
o’zim klounlarga qanday shunaqangi himoya doirasi bo’yicha keltirib qo’yish
ahamiyatiga, ta’sirchanligiga ega bo’lganimga xos ravishda ichimdan hadiksiratishli,
qo’rqinchli va badbaxt ovozlarini chiqarib foyda bo’yicha ikkilantirishlaridan
so’ng, ikkala tanlov yuzasidan ham istalgan birini sinash bilan ichimda buyruq
berib, talab etadilar. Endi ikki yog’ini ham aytib bo’lganimdan so’ng, foyda
bo’yicha mana hozir yana yozishimga xos sinov o’tkazib parallel tanlov
chizilqlari o’rtasidan tanamga tegib, tanamni et-asablari oralab chizib ustidan
miyig’ida kulib ko’timning bo’qidan foyda olmoqchiliklarini ham ma’lum qildilar-e
iflos-jirkanch maxluqlar. Endi, bilim degani Bobirni-ilim ya’ni
Bobirni-ilishim-bor degani bo’lib tan olingan. Endi, ichimdagilarning o’zimga
atab: bizlar sal avval senga nima yozishingni oldindan bilishimizga xos qilib
voqea-hodisalarni, ishlarni va holatlarni, hayotdagi aloqalarni ko’rsatdik,
mana endi o’zingcha yozib, ularga e’tibor bermay bitayotganingni bizlari bilan
birga sezib turganingda bizlar birginagina o’sha voqea-hodisalarni eslatishimiz
bilanoq shular haqida yozganliging ma’lum bo’layotganini bilayapsan, ha, deb
qo’yishadi. Shu gaplariga atab o’zim ham har tun uxlashim paytida ular bilan
ishlayotgan kallamni ularga gapirib berishim bo’yicha o’zlari bilan birgalikdagi
kechangi tungi mulohazalarimizni, chala bo’lsa ham xulosalarimizni va ularning
e’tiroflarining o’zini eslatib qo’yayki xay. Ichimdagilar aytishlaricha: Spid
bo’lgan fohshalar bilan ko’p shug’ullangan, seks amaliyotini o’tagan ya’ni har
bir sotilgan ayol tanasi bilan 10-15 tacha jinsiy aloqalarni qilganlar
istasa-istamasa, majburiy ravishda Spid bo’ladi, shuni ilm-fan isbotlagan, deya
qandayligini tushuntirishga ojizlik qilishdilar. Xo’sh, ammo yetkazilgunicha
yozsam bu – o’zim bilan birga borib, umumiy suhbatimizda yoki kalla tuyg’ulari
va badan kechinmalaridan keltirilgan xulosali aloqalar orqali ayon bo’ladiki, bizlar
hozirgi erkaklar genetikali va DNK li tarzda, qon bo’yicha qarindosh, jiyan
farzandlarimizni jufti-halollarimiz orqali bir-birovlariga yaqin,
yetaklab-yetaklaniuvchili va eng ko’p o’xshash aniqlik bo’yicha dunyoga keltirdikmi,
shunday bond, jiplashuv yoki bog’lanish qilishga o’z-o’zidan erishaolibmizmi, demak,
hayot bo’yicha har jabhada, jihatlama yoki xususiyatlarga bog’liq ravishda
ahamiyat tarziga, inson qadr-qimmatiga va foydasining ko’p-kamligiga molik tarzda
har kim va har narsa, fohshalarning kasalliklari bilan o’xshashlik, shularni
o’z ichimizga (o’z-o’zidan, paralle yoki bilinmas yo’nalishli, chiziqli,
trayektoriyali tarzda) olishimiz mumkinki xo’p. Eng yomoni fohshalar, jalablar
va yengiltaklar bo’lib, eng yaqin aloqalarni juft-u halollarimizga ko’ra
solishtirmasdan ham buzib yuborishlari, gen va DNK bo’yicha o’xshashlikka,
tarzga yaqin aloqalarda teskari amallarni, zararlarni ya’ni Spid bilan
kasallantirishlarni yuqtirib yuborishlari hech gap emasmi, ha. Shuning uchun
har qanday o’xshashlik, tarz yoki o’z-o’zidan bo’layotgan tasniflashni ham
bilib qilish kerakmi, ha. Spid bu – aslida o’xshashlik, tarz ya’ni o’z-o’zidan
qiyoslayverib tasniflarga bo’lib chiqish kasalligi, xastalanishi yoki betob
bo’lib qoldiruvchi. Agar 4-bahodagi biz erkaklarning avlodlari 5-bahodagi dadalarimizning
bo’qlaridan, najastlaridan kollinear vaqtda to’g’irlash kiritib paydo bo’lgan,
tug’ilgan bo’lsak, to’g’ri va orli yashayolmay, tanlovlarimizni chiziqli taqdirga
yo’naltirmasdan bekorga sovursak ya’na bo’qli tana xastaligi sifatida aynan Spidga
duchor bo’lamiz. Dadalarimiz va oyijonlashuvimizning avlodlari esa bizning
bobo-buvilarimizning bo’qi, najastlari ya’ni axlatlari bo’ylab, shularni
tanaga, jussaga o’giraolmay qolishli tarzda Rak hisoblanadi. 6-avlod ya’ni
generation, shajara, iyerarxiya eng yuqori daraja vakillarining kasallari bo’lsa
esa O’lat bo’lib, bo’q ya’ni najast bo’lishga xatolari sababli o’lib-o’tish
bo’yicha majbur qilinganliklarini beradi xay. Bizning erkak avlodlarimizda Spiddan
boshqa rak, o’lat ham deyarli o’tmas, shu bo’yicha olganda yuqori ikki avlodlarimiz,
generation larimizda esa o’zlarinikidan boshqa ikki tarafning xastaliklari
o’tmas sanaladi. Ichimdagilar yanagi 3-avlod yosh bolalar va teskarisi
yigit-qizlarning xastaliklari o’zimda bo’layotganiga o’xshash Xunob deya
nomlanishini, tomoqdan doimiy xarxasha qatnashi, halovatning yo’qolishini bildirishdilar
mana hozir. O’zimni bitta keyingi avlod o’zining o’zimga o’tmas kasalligi bilan
o’zimizning avloddagi Spid bo’lishimga qo’ymay, baribir teng kuchli saldaramini,
mezonini yoki mutanosibligini, ahamiyat darajasini olib og’ritib, xunob qilib
qo’ymoqda xo’p. Shu paytgacha chet bo’yicha O’lo va ikkita Toshkentlik jalab
fohshalarga ko’nglim bo’lganligini bilingiz bo’pti xo’p. Shularga bo’lgan Spid
o’lponini Xunob kasalligim bilan to’lab qolaganligimni bilsangiz bas xay.
Umuman olganda hamki, ozginagina fohshali seks amaliyoti, shu 3-4 ta yakka
juftligimizga ko’ra ham o’zining 10-15 tali ulushi bo’yicha o’xshashlik tarzida
aslidan sizda, bezlaringizda Spid borligini bildirishini ichimdagilar bilan
suhbatimiz asosiy ma’nosi deb bilinganligidan xabardor bo’larmidingiz hozir esimga
solaolmay bitishni tugatish paytida ham qolganimda. Ha, shu deyiladi Spid o’zi,
deyishdi ichimdagilar baribir Spid bilan zararlanish aloqasi, vositasi barcha
aholiga Spidni qachonlar yuqtirishga erishishi mumkinligini ro’kach qilmasmidilar
agar zapis, Taqdir ishlari va klounlarning tuzukkina yordamlari bo’lmaganda
xo’sh. Spidning suv yo’li bilan atayin o’ttirish hech kimga ham malol
ko’rinmay, qastdaniga bemalol qilishlarini ham har kim o’zicha oqlanish,
hayajonli nafratlanish sifatida baholashi mumkin e’ti. Ammo shuni ham demasak,
qandaydir qilib qo’riqxonalarimiz xavfsizligi ta’minlangan bo’lsa hamki,
nafratlangan xaloyiqning ozginadan ko’payib boraverishi, qonlarini oddiy
aloqalarda, ovqatlanish, soch olish va boshqa salginagina bo’lsa ham kesilib
chiqishli joylarida atayin bilmay o’tkazishlari, kerak bo’lsa birovlarga qonli
zardobga ko’ra igna sanchib olib bilmaganga o’xshab qolib yurishlari bor
haqiqatdanki, xo’sh. Shuning uchun bizning avlod xastalagimiz Spidga xos haqiqat
sinovi bo’yicha har qanday avlod, generation har qachon taqdiriga ishonch bilan
qarardiki xo’p mayli. Taqdir o’lim lahzasi, aytilgan soniyasi vafot etish,
o’lish og’ir xastaligi, qiynog’i bo’yicha har qanday duch kelgan, hayotdagi
kasalliklarni bir yo’sin, tarzga solib va tekis cho’zib olib boravergani mana
shu xay. Ichimizdagilar: har bir avlod keyingisining turgan-bitgani katta va
olamshumul xastalanishi bilan qazo qiladi, agar 4-avlod Rakdan vafot etsa,
5-generation O’latdan ko’z yumadi va 6-lari allaqachon yana tepada nimayki
bo’lgan bo’lsa, ko’plari o’lib ulgurishganliklari hammamizga ma’lum, deyishganliklari
mana hoziroq, shu damli onlarimizga xos bo’lib o’tdiki xo’sh. Endi, umuman
olganda bizlar hattoki, balki asosan klounlar bilan shunchalik o’xshashlik sodir
etamizki, mana shu paytlar o’zimning ko’rpa ostidagi ko’rinmas badanim va
oyoqlarim bo’yicha derazadan o’tib boshigacha ko’rinib o’tib ketadigan asl
qiyofaning ichiga kirib olgan AQSh lik kloun, nusxa noma’lum chizma, tana
sohalarimiz sababli butun tanamni, jussamni keskin larzaga solib, seskantirib
ketdi. Umuman bir kloun, nusxa ya’ni shaxs o’tgan-qaytgan, yurgan yoki kezgan
joyidan tezda, 1-2 metr oraliq masofalab o’zim ham yursam uning tanasining
trayektoriyasi, bosib o’tgan izi o’zimning tanamni, jussamni tentiratib,
hujayraviy jismli donachali o’z joylashuvlari yo’nalishida tebranma tekkizib,
magnitga o’xshash tortib va qattiq bijirlatib ketadi. Go’yoki tarix o’z hukmini
va oliysifat zapisga olish ishini qilib, har kim o’z joylashuv izlarini vaqtdan
narigi unsur deb bilgach qayerda bo’lgan bo’lsalar, borliq bo’yicha qandaydir
jismonan tekkizishli to’ldirib yuriydilar. Demak, endi agar odam ya’ni o’zim
boshchiligimdagi odamiyligim bir kun zapisning fazo va vaqt ishlari bo’yicha
olishsa, insonlar 1 soat oralab fazoda sakrash orqali taqdir bilan birlashishga
erishishlari mumkin hamda klounlar esa 1 daqiqa bo’yicha, ha-ha, bu – juda ham
kam millisoniyalar yoki soniyalar emaski shuncha payt bildiraolmay esankiratib
kelgan bo’lsalar ham o’zimni, demak, roppa-rossa 1 daqiqada zamon bo’ylab
sakarashadilar, juftakni rostlab boshqa zapis ishlarini xarakterchilarga
o’tkazishga urinadilar. Shuning uchun 1 daqiqa ichida klounlar bilan bo’lgan
ichingizdagi, hech kimga bildiraolmaydigan, isbotlayolmaydigan ya’ni ularning
Olami taraflamali belgilayotgan kelishuvlarini miyangizning aks-sadosidan
eshitib, 2-birlashuvli, Dunyo va Olam birgalashuvili navbatdagi minutda aytgan
vazifalarini, kelishuv-shartlarini bajarib bersangiz bas, yetarli. Demakki, shu
o’zim ham o’rganayotganimga sodiq qolsak, erishib bilayotganimni yozsam,
klounlar 1 daqiqa ichida xaloyiq ularni ko’rib, eshitib va klounlarga tegib
turganiga qaramasdan dab-durusdan g’oyib bo’lishadi va xaloyiqning,
insonlarning shu kloun haqidagi esini yo’qotadilar, so’ng yana qanchadandir
keyin shu yaqin joylashuv o’rinlarida zamonlar osha paydo bo’lib kelib es,
xotira va yodga albatta aldab aralashib, qo’shilib bilishganliklarini aytsangiz
bas. Klounlarning yomonliklari sababli taqdirga berkitilganliklari bo’yicha
olayotgan jazolari qiyinligidan biron inson ularga dahl solmasligi va
qiynamasligi uchun shunchalik qochish, 1 daqiqa ichida qanday bo’lsa ham g’oyib
bo’lish imkoniyati bordir. Ular 1 daqiqada g’oyib bo’lganlaridan so’ng astralda,
arosatda o’z joylari ustida Ruhshodali tarzda istalgancha, soatlab yoki kunlab,
haftalab va oylab kutib turishlari hech gap emas. Insonlar esa bir zumda 1 soat
oralig’idagi joylarini tark etib, shu yerdan g’oyib bo’lib, boshqa maydonga
borib tushadilar, teleport bo’lishganlarini klounlar eslari bilan tushuntirib
berishaolmaydi. Zero barcha es o’zimda ya’ni odamda jamuljam xo’p. Endi, agar
sezgilar tanadan bo’lsa, tuyg’ular ichkaridan ya’ni miyadan hamda kechinmalar
hayotdan, narsalardan bo’lishini bilsangiz bo’ladi. Endi, insonlar bilan
klounlar o’rtasida odam turganini hisobga olib aytsakki, odamning Jondor tumanida
klounlarning yarim daqiqasi ichida sakrab kelib tushgan zahotiyoq o’zlarini
o’nglab moslashishga erishgan asl yurishlarining mohiyatini bilishga erishish
payida erishib bo’lmas, qaytarib bo’lmas va tekshirish murakkab bo’lgan
ma’lumotni eslariga joylashtirishga erishishga majburdirlar xo’sh. Klounlar esa
odamning hududida, ko’chalarida 30 daqiqali bir joyda sarguzasht bilan
shug’ullanish, yurib-qaytish yoki ish bilan ovora bo’lish bo’yicha hammaga
ko’ra o’tuvchi vaqtda haqlari bordir. Buxoroning markazida turgan Jondor
bo’yicha Buxoro viloyati klounlarini va insonlarini farqlanishini,
sakrab-g’oyib bo’lish ishini bildirmasligi muqarrarki xo’sh. Endi, o’zim
shuncha ma’lumotni bilamanki, o’zimni olib qo’yishlari yoki yo’qotishlari
bo’yicha ichimdagilarning har bir xatti-harakatlarini, tarzlarini sezib
boraman, zero agar o’zim shu xabarlardan voqif bo’lmasam, o’z ustimda
ishlamasam va noto’g’ri yo’llarga kirib ketsam ichimdagilar baribir o’zimni
Xunob qilishib, irg’itib va uloqtirib tashlashardilarmi, ha, va albatta bularni
shu ma’lumotlar, xabarlar doirasida o’zimga ma’lumot atamay har qanday jabhali,
jismoniy yoki ruhan, kechinmali majburlashardi. Endi, Iblismi yoki boshqa ichimdagilarmi
qandaydir qilib boshimni ko’chib kelgan va vafot etgan yosh jiyan hamsoyamiz
Xurshidga o’xshatib o’z-o’zidan, hayotdan va tabiatdan, havodan tebratib,
qimirlatib, o’ngga-chapga silkitib qo’yishadi ba’zida xo’p. U bo’lmasa bu, bu
bo’lmasa u deganlariga o’xshatib shundan, ya’ni boshimning qimirlashidan yozib
qutildim, bo’lgan ish bildirilsa qaytarilmas ma’nosida turganimda bir xolodil’nik
va so’ngra yana boshqa bir mashina signallari miyamda o’zimni o’zlari bilan
aloqada ayblashga, tavba-tazarruk qildirishga bahona topishga darrov erishib,
yoki birgalikda, sinxron bo’libmi, “qayga bormay davoga uchratasan baloni” degan
naql asosida Ibo’qimni, balo bolani hayotning o’zidan, o’zi tomonlama ya’ni
o’zi sifatida yoki bo’ldirib duch qilishdi. O’zimga o’ylovimning o’zi yozib
ketaver derdi, o’zim esa gapni chiroyli qilib, xatolarsiz va to’la-to’kis
ichimni maqsad-muddoviy tarzda yozmasam bo’lmaydi derdim. Nima bo’lsa ham,
o’ylovim bo’yicha yozishga bir urinib ko’rmaymizmi. Qani bo’lmasa, boshladik.
Endi biz nimamiz va qayerdamiz, deyishdi ichimdagilar. O’zimcha o’ylab
o’tirsamki, ular: bizni darrov sotdilar, deyishdi. Sotdilar so’zini qo’shib
yozganimga imo bo’ldi. Keyin hayron qolib ichimdagilar kuzatib turishganga
o’xshadilar. Nima bo’lsa ham, ichimni biron kishi yoz deb turganida ikkilanmasdan,
to’xtalishsiz shunday yozib ketaverishga erisharmikinman, deb o’yga botdim.
O’ylovim buz-butun va miyam bo’shaganga o’xshab chap tarafga og’anib
qolayotganga o’xshaydi. Ha, shu chigal, chalkash kulgi aralash, miyamni doimo
nazorat qilsam, ichini hududga ya’ni joylashuvga o’xshash olib nima borligini
tekshirsam, hisobga-olsam shuni chiqaraolishimga ishonchim ortib borayotganini
bilib qoldim. Ichimdagilar yozuvim davomida sal o’zimni debon o’zlarining
ko’zlarini (parallel) ko’tarishib qolishayaptilarki, bu o’zimning yuz-betim
xo’p. Mana hozir dadam kelib: Babur, tur velik bilan aylan uyoq-buyoqni, dedilar
xo’p. Albatta, o’zimning maqsadim shuki, sizlar shu buni bog’lashga
erishinglar. Ya’ni hayotimni qanday oqayotganini bir kuzatinglar qani, shu bu
yozuvli jarayonda bo’lsa ham xo’sh, ha. Endi kallamga yozishim uchun ta’kidlovchi,
to’liqlashtiruvchi va tuzukli bayon etishimga chorlovchi g’oyalar kelib
ketishini, navbatda turayotganini inobatga olib, baribir ichimdagi o’ylov
tomonlam shu tez yozish ko’rsatmasini bergan jihatim, qandaydir shaxsim tez,
berilib yozmayapsan deyapti. Shunga isbot o’rnida ichimdagilarning yozuvimni,
kerak bo’lsa o’ylov jihatimning ham bitigimni to’g’irlatib so’zlarni aytib
turishi ham chiqib qolayapti. Ha, bu – blitskrig ga o’xshaydi yoki brainstorm
o’yinlari xo’p. Blitskrig deb yozganimda ichimdagilar shu so’zni bilib
qolishsa, yomon bo’ladi, seni nemischa urush uslubiga chorlashda ayblashadi deyishayaptilar.
Nima bo’lsa ham, signallar ovozlari ko’nglimni g’ash qilib, kechinmalarimdan
ya’ni hayotning o’zidagi e’tiborimning qaytishi jihatidan urib tashlashga,
Ruhan ko’chirib, siltab qo’yishga sabab bo’layapti. Yana bir signal yana bir
chalinib Ibo’qimning o’zicha odamparast munosabatli “seni tushundim” degan
qarashi bo’lib, obro’yimni yulib o’zining yomonligini bilinishiga ko’ra
chappachasi bilan ham baribir shu yovuzligini bildirib paradoksni, arosatni
chiqarganligi bilinadi. Nima deysan xay, shu arosatda, deyishdi yuqorida arosat
so’zini qo’shtirishib xay. Biz bo’lmasak nima qilardi, deyishdi o’zlaricha
kiborli kinoya qilib ustimdan xay. Ana shunday kerak bizga, te’ya o’zim
yozmoqchi bo’lganimni birga ichimdan eshittirib yozdirishdi. Ichimdan so’zining
yoniga vergul bilan sinonim etib miyam aks sadosidan demoqchiligimda, bo’laverdi
deganga o’xshashdi. Xay, bema’nilikka o’xshayapti deganga o’xshash ichki
munosabat yo’llavordilar. Ammo darhol yana anchagina ichki berilishli chekka
o’ylarimdan ajralib, o’z kayfiyatimni, va ahvolimni yaxshilasam bo’larligini
shunday qilib yozsamki, bilib olganimni o’zim ham yaxshi baholadim. Umuman
ichimdagi yana o’sha jihat, o’ylov tarafim asos va tuzuklikla bilintirish
ilinjidagi o’zimniki shaxsi nima kelsa, oldingi esingni bo’lib hamki, hozirog’ini
ko’proq yozaver deyayapti. Xay, shunga o’xshash deya qandaydir martabali shaxs
qo’shilib qoldi. Demak, yana yozib boraverishga urinaman, ammo kallamni
yaxshilab kuzatib borishni yozish davomidaki, unutmasligim, eplashim kerak.
Xay, - yana uzoq miyamdan eshildi. Tez yozdirishni mashq qildirayaptilar deb
o’ylaganimda, shu jumlani birga aytib yozdirishdi. Ha, shu gapim ya’ni tez
yozishimni bildirishlari avvalroq o’zlari tomonidan o’ylovga berilganligini yoz
deyishdilar. Albbatta, ularning va o’zimning o’ylovlarimizning farqini topib
olishga erishish – bu mening baxtim, deb oxirida qo’shilib qo’yishdi. Ha, o’zim
sal tortishli, tirishishli tarzda o’zim taraflama keltirmoqchi bo’lgan
o’ylovlarimni ham kiritishga e’tiborimni berayotganimni – asosan his etayapman.
Masalan, mana bu – tiredan keyin ularning ichimdan yozishim uchun chiqargan
gaplari, jumlalari bo’layotganini ya’ni yozilayotganini bildirmoqchi edim. Xayolimga
go’yoki insonlar bilan qandaydir aloqalarini, yozish – chiziq va ovozlar bilan
almashinish ishlariga qo’lim borganligini sezish ilinjida, sherdan tugatishib
o’zimga qo’yib berishdi va o’zim davom ettirishni bilmay-netmay, uzgan joylaridan
ularning faqatgina aytib-yozdirishlarigagina e’tibor berib, ma’noni
yo’qotganimni – fahmlab qoldi(k)m. Ha, oxirgi harflarda ham ular ikkilantirib
berishayaptiki, shunda qavslar ichiga birini olishni bildirib o’zimki, ular –
ikkilanishlarning qaysinisinidir olish kerakligini, xay birinchisini – deya (hozir),
deyishdi. Ha, anchagina – tashvishlardan – ziqna yozishdan xoli bo’lganimni bildim.
Bizlarni sotayapti, - deya o’zlarini kulguli panaga burib ichim bo’yicha
hayotning ko’rinmas, parallel xona bo’ylab orqa chekkasiga yashinib olishdi.
Ha, endi mana shu kerak, deganga o’xshashdi – ha, men okang qarag’ay Zlisho, dedilar
shu kishimizning o’zlari. Aslida yozayotganimda – o’ylovimning qayeri bilan
baralla ketishimga ham o’zim xalak, hamda hayronligimni bilsangiz yetarli xo’p
- . Ibo’qim o’zimning kallamga kelganlarini deb o’ylayotganlarimni, ichimdagilar
sababli to’g’ri qilding deya aniq ajratmasdan o’zi bo’ysungan ovoziga qaramasdan
bo’ysundirishga intilishiga xos qorin ovozini chiqardi. Ha, hamma joy shaxslardan
iboratligini, ichingdan, tanangdan va tashqi hayotdan barchasi inson
siymolariga o’xshash hayot shakli, shaxs ko’rinishlaridan iborat yoyilib
yotganligini bilgin deyishmoqchi bo’lishdi, ichimdagi mana hozir Iblis o’zini
ko’proq bildirib xo’p. Xay, boshqacha ozgina, deya shu turdagi yozuvimning oldingi
kutib o’ylab tuzadigan yozuvimdan farqini aytishmoqdalar ichimda. Kim bu - qandaydir
erkakchasiga ya’ni o’zini bildirishda oradagi katta-kichiklikni bilganga
o’xshash gapirayapti deganimda (hozir ichimdan Iblis o’zining bo’yniga olib
urib tashlaganicha fahmlatishga urinib qolgan o’ylovimni, fikrimni yo’qotishga
urundiki, baribir topib yozsammikin deya oddiy ketayotgan o’ylovlarimga nima
bor yo’qligini bilmay turibman, demak, baribir chala tashlagaymi yoki yozaymi
esimni jilovlab xo’sh, ichimdagi o’ylov shaxsi yozma, bo’sh bo’lganingcha
o’tiraver, keyin kelganini yoz deyapti). Shunday ham qilaylik, nimayki bo’lsa
tashlab yubordim xay. Endi bir qilgan ishimni kallamga sarhisobini keltirib,
nimalar yozdim yoki nimalarni to’g’ri qildim bitigimda deb o’ylab turgan edimki,
o’ylov shaxsi yana tashlab o’t deganga o’xshash buyruq berdi shu tuzuk va
to’liq gaplarim chiqishiga qarshiga otlanib xo’p. Esimga o’zimni kalakalash
maqsadiga xoslatibroq, ammo ishonchli ham deyishga sozlashga bildirmay
uruntirib (yana u yog’i esimdan chiqdi). Xay keyin. Ha, eslamoqchi bo’lib
urinib yotibman. Zero esimni tez-tez tashlab bo’sh miyaga oshiqayapman xay.
Kallamning narigi yog’iga bosim qilib bu tarafidan: bu yaxshi, deyishdi. Ha,
yana o’sha ovozlar haqida yozmoqchiman, bu – erkaklarning ovozlarining
o’zbilarmoncha baho beruvchanliklariga xos, ozginagina ma’lumotlari bilan
erkaklik sadoqatiga xos (yana esimdan chiqdi) qolishlari deb qo’yaqolaylik xay.
Iboq’im hozir grammatikamning, ya’ni ilm-fanli qonun-qoida izidan borishimni,
mana hozir yana talvasalanib ilm-fanli tarzda deya o’rganishga xos o’zingni
tutib yozishingning o’ziga “qo’yganman” deb jazabalanganga o’xshab hamma
yog’imga tegim ketganga o’xshab o’xshashliklarimizni bosti-bosti qilmoqchi,
urib o’zini hukmron sezishida xuddi Imp ga o’xshab har bir dam olishimni, davomiy
vaqtda bor bo’lib turishimni ezishga o’tmoqchi. Mana hozir o’zimga ma’qulligiga,
shu terminni ya’ni atamani o’rnashtirishimga qaramasdan davomiy vaqt degan
iboramni nisbiysiz vaqt de deya yana o’sha-o’sha bir xil kurashga, kelishuvsiz
tortishuvga ya’ni shartlashuvlarga binoan o’zimning ustunligimga qaramasdan o’zimni
o’kinchli ikkilanishga solishlariga sabab bo’layaptilar. O’zim nima bo’lganda
ham bir narsa haqida eslab, to’g’irlash haqida o’ylab qolsam, bir kun yaxshilab
ko’rib ma’qul variantini to’g’irlab chiqaraman, yozaman desam, ichimdagilar
(yana esimdan chiqdi). Yana esimdan chiqdidan oldin qavs ichiga bu yog’ini qo’shib
qo’ymoqchi e’tim. Ha, eslashga urinaman, bir uchchasi kelib-ketib, esimga
kirib-chiqib qolayapti, shu bu avvalgi jumlalarim qaysi bilan yakunlanaolmay
qolgan bo’lsa xo’p. Ana bu yozuv bo’ldi, deyishayaptilar xay. Go’yoki o’zimga
jufti-halol bobida yomon bo’ladi degan qarashlariga shama qilib qo’yishib hamki
shu. Qo’rqib yozmasligim kerak e’ti shu jufti-halol so’zini, mana yana bir bor
yozib ham qo’ydimki, e’tibor bersam, ichimdagilar xohlamay, yashirib baribir diqqatimni
qaratishdiki, mana shu jufti-halolingni qanchaga sotasan, qancha yozasan degan
narsani bilib olish uchun o’zimni shunday yozdirayotgan emishlar. Aslida uni
sotmaslik, asrash ma’nolarini ko’zlab turganliklari bilinib turibdi. Uni bu –
jufti-halolni de deya ichimdan jufti-halolimning o’zining imoli, ichimdan ham
eshitilmas gapi chiqdi. Endi ichimdan ham eshitilmas, ammo gapga o’xshash
tushunarli gaplarni qanday qilib tushunayotganimga, bilayotganimga o’zim ham
hayronmiman, yo’q, ammo ichimdagilarning miyamda boshqalarga eshitilmas
gaplari, hattoki ba’zida o’zimga ham eshitilmasa baribir gapga o’xshash
tushunarli chiqishini bir necha bor ta’kidlagim keladiki, zero shu orqali
barchalari miyamni mayna qilib siltab, o’qtalib urib kelayaptilar ham ba’zilarda.
Ikkita narsani yozmoqchiman, - Bobir dam va yengil-yelpi sal takrorlangan signallar bo’lib
o’tdi. Ortimdan eshikcha bo’ylab chiqqan Zigulning doimo shu yozuvlarimni o’zimdagi
boshqacha tarz, o’zgarish tashxisi deya baholab ahvolimni debon, o’sha-o’sha tahdid
muammolariga bog’lab poylab turganligi kechinmalarim haqqi badanim ichidan o’tdi.
Ha, hozirgi o’ylovimga qandaydir qarshiliklar bilinayapti. Endi unday
qilmaymiz, deb qo’yishdi. O’zim qo’rqib xursand bo’lganimni hozir ikkilanish
bilan aynan xursandchiligimni olib tashlashmasinlar deya qo’rqanligim bilan bildirganimda,
yozganimda baribir Iblis Karobum qo’rqanligim so’zini inkor etib, xursandchiligimni
olib tashlashiga shama qilib kulib yuborgani yana o’sha-o’sha borib taqaladigan
aslida gap bo’lib chiqishi kerak bo’lgan miyamda keltirilayotgan ma’no bilindi.
Gap bilan ko’t deydilar bularni, deyishdi. Bir tez ma’no kelib ketdiki, ammo
chizishga va eslab qolishga erishaolmadim. Ma’no yuqoridagi gap to’g’risida edi.
Ha, shunday de deyishlari, shama qilishlari bo’lib o’tdi. Shama deyapsan-ku, deya
shamg’alak so’zini eslatishdi. Jim bo’lib qolishdi, yana o’zidan ketdimikin degan
doimiy o’zlaricha o’zimga qastdan bildiriladigan o’zlari tomonlamachilikli yondashilishni
ko’zlaydigan xulosalarida. Zero o’zlari (eslashga urinayapman, boshqa gap yo’q
hozircha) shu yo’lga solganliklarini yana ikkilanish qilishib, o’zimniki bo’lgan
ikkilanish jihatimni o’zlarining foydalariga solishga urinishadi doimo.
Ichingga bo’q bormi, u deya yozdirmoqchi bo’lmayotganlari kimliginiki, bu – o’zingiz
tushunib oling ham deyaolmayman albatta deb hisoblatib deddirishdi. Lekin
fikrimni o’shanga burib qo’yishganliklari bilinadi. Jim bo’lib qolishib birdaniga
birgaliklariki, xay dam, deyishdi. Mana soatga ham bir boqib qandaydir refresh,
yangilanish bo’lishlarini, keyinchalik ish tugatib suv ichishga borishimni esladim.
Ibo’qim ichimdagilar bilan ma’qulchilikda deya o’zimga urag’onli bo’lsa ham, endi
sal ochiqroq va yoqimliga o’xshash tasdiqli tovushini qornimning yon tomon
parallelidan chiqardi. Bu o’ng yon tomon deya o’ng so’zini oldingi gapga qo’shib
qo’ymoqchiligim kerakligida, hozir yozdim. Polin o’zimga yana o’shanday podvoxa,
oyoq qo’yish ishini qiladimi deya yer to’ladan kelayotgan ovozini eslab, dadamning
shu gaplar bo’yicha Polinning ishlaganligini bildirib o’zimning oldimga obro’chalishlik,
“u gapirdi-ku, sen yoshimizga ko’ra qolasan deya bir nimalar deb ketishlari” bo’lganini
esladim. Bo’ldi, deya garangsifatlashuvli, bosh miyani boshqacha bo’shroq
taranglikda tutishdi. Umuman hayajonimda, bag’rimdan o’rtash izida qolib
ketayotgan gapim shu ediki, bu klounlar, Dadam va Polin, Polin-ku xay mayli,
aynan dadam so’zlar, gaplari bo’yicha ketma-ketlik tartibini shundoqqina sezdirib
o’tadilarki, o’zlari faqatgina yangi ma’lumot yuzasidan gap boshlashgagina qodir
bo’lib, so’ng chizmali tarzda shu gaplarini tushuntirib o’tiraverishga xos
sanskritlashuvlariga qaramasdan: o’zim sendan obro’liman, deya o’zlarini o’zimning
gaplarim bilan teng va hattoki baland tutadilar. Kam gapiruvchi Polin ya’ni o’zimning
o’tmishim bilan ham qastdaniga ko’proq gaplashib, o’zimga bildirmay, aks holda doimo
uni qo’shmaslik ilinjiga tushib o’zim bilan gapirish obro’sini bildirib
turishardilarki, nima bo’lsa endi natijada o’zimga bir nima bilan osilib, tegib
va ko’rsatma berib, doriga yo’nalish olib hozir berishlariga ahamiyat
qaratmasalar bo’lmasligi tayin darrov. Mana hozir (xay bema’lol yoz deyishayaptilar)
endi nima bo’lganda ham, bema’lol yozsam birinchidan sal qolishimni bilib,
baribir to’liq aytishga ya’ni yozishga urinib ko’rayki, bitmoqchiligim Ibo’qim
haqida bo’lib endi shu bo’y, ro’y berarmikin ma’nosiga borib taqalardi baribir.
U esimdan chiqdi xay, Iblis chindan bo’lsa e’tiki, albatta, shunga ya’ni chindakligiga
umid bog’lash ham mutloq noto’g’ri bo’lib, ichimdagi Shohidning gvardiyasi
bilan shu maslahatga kelishib, shunday ham doimo bo’lib turadiki, “nima unga
boqasan, o’zimni urishing kerak edi-ku” degan ma’nosini va shu ma’no bo’ylab sal
sharpasini chiqardi. Hozir chap belim suqulganga o’xshab, uzunroqqa xos et yoki
ichki a’zosi tolasi tortilgan holda og’riyaptiki, sog’liq masalalari birinchidan
yozilmog’i kerak. Hattoki badanimning o’ng tomonidagi buyragim ham
suqulganchalik og’rimoqda. Bu – sog’liq o’zgarishlari xolos, ammo har doim bir
xil og’riqli, azob berguvchi ahvolimni, xastaliklarimni yoki sog’lig’imdagi
holatlarni yozavermasdim xo’sh. Shu bu kallamni tozalab bilganim uchundurki, bu
taraflarim og’riq berayapti. Albatta, mutanosiblik mosligi bo’yicha birini
kamaytirsang, boshqa yoqdan ikkinchisi qalqib, suvga o’xshab to’lib-tosha
turganmi, ha.
Comments
Post a Comment