uzbek language siteenglish language site

Nima qilmay baloga, ha, uchratarsan baloni xo'p

 

45 – 17.10.2022. Qissadan-hissa chiqarib, albatta blog post larim, maqolalarim har kunimni bildirib nomusiga xos bog’lanishlarni qilganiki, masalani hal qilib tuyg’ularimning ozginagina o’zimdan debon, miyamni o’rab olgan ichimdagilar tomonidan chiqishi bo’yicha darrov hayotda ham sezgilarim e’tibori hududi chegarasidan harakat, ovoz va shovqin sezilib qolishi ikkilanib o’tirmay shu tuyg’ular, ehtiroslarga boy munosabat shakllari hammasi bo’lib salginagina o’zini bildirishi, paydo bo’lib o’tishi sifatidagi chiziqchasi, shtrix bo’lakchali vaqtga monand tavrli parallel o’tishi Shohid tomonidan o’zimniki bo’lib ulgurayotgan taqdir, Got bo’lakli chiziqchalari, o’zimning uxlaganimdagi bo’lmay qolgan harakatlarim, turtkilarim o’rniga keladi. Darrov shu gapimga yopishish bo’ldiki, dadam bilan gap va chiziqli aloqamizdan keyin obro’yimni bildiradigan tanamning ichkarisiga ya’ni bo’y-bastim yuzalab qo’llarimni labimga teggizsam, dadam ham darrov obro’yimga tashlanib, otilib ya’ni yopishib ko’rsatib bo’lmag’ur, kechangi gaplarni yoki yo’riqlarini qaytarib buyurganga o’xshadilarki, har qanday holatda ham gaplarimni, obro’yimni kesadigan ishlarni, chiziqlarni ichimdagilar o’zimning ozginagina Venomga, shox-shabbalarga yoki tikanlarga o’xshab chiqayotgan tuyg’uli, miya sharimdan har tarafga o’tayotgan kalta novdalarga, qiya chiziqlarimga qarshi katta obro’ tushiradigan, his buzadigan va asabga tegadigan, orni bekordan-bekorga sovuradigan ishlarni qilishadilar. Miyamdagi o’zimning chiziqlarim shakllanib borayotgan asl o’zimniki bo’lgan tuyg’ularimning, fikr-xayollarimning o’rab olgan maynavozlarimdan, ichimdagilardan ozgina joy egallab, ular orqali boshqarib, o’zgacha bo’lishga qo’yilmay va chegaralarda saqlanib turilgan bo’lsa, shu shakllanish bo’yicha tuyg’ularimning ya’ni miya sharimning yuzasidan chiqarayotgan chiziqlari, tuklari yoki yo’nalishlari bo’yicha endi ichimdagilar yanada qaysar, battar va yomon yo’naltirishli kurashlarni olib borishayaptilar. Boz ustiga ular mana hozir almashinib kelinayotgan o’zimning chiziqlarim, zapisli tuyg’ularim bo’yicha o’zlari nuqtalar, holat ko’chiruvchilar ya’ni tanlovchilarga aylanib qolishga shay va majburdirlar. Endi umuman olib qaraganda uyimdagi klounlar, nusxalar ya’ni adashlar, parallel shaxslar aslida o’zlari mutloq gapirishaolmaydilarki, biron masala yuzasidan o’zimning tanlovli, atayin va oddiy gapirishlarimni ham chiziqli o’y-fikrlarimdan, tuyg’ularimdan tushunib olishib, javoblari esa borib-borib adabiyotga, internet ma’lumotlariga va yangilik xabarlarga borib taqalib har qayerdan yo’nalish asosida shu ma’lumotlarni yetkazmasalar, suhbatimizni davom ettirib gapirmasalar bo’lmaydi. Ular ya’ni uydagi klounlar bitta joy, makonning qo’zg’almas harakatlari, holatlari uchun gapiraolishmaydi. Masalan, eslashga urinib yozsamki, Polin ham bazo’r o’zim bilan qo’yib berilgan suhbatda o’zimga Koinot va shuning ham aylanishi, ozodliklar haqida gapirib katta-katta yo’nalishlar, chiziqlar va shaklan aylanishlarni hisobga olib gapirmasa, umuman gapiraolmasdi. Dadam bo’lsalar, Ukrainaning Dambas va Lugansklarini tamaddilarimiz davrida qo’shmasalar, katta joy almashinishlari, chiziqli trayektoriyaga solinib borib-kelishlari bo’lmasa, shu haqda boshqacha qilib ma’lumotni yetkazib beraolmasdilar. Mana Polin hozir o’zimga “aka, obedga keling” deya o’ziming rasskayaniyam, remorse imni tekshirish bo’yicha, achindi, essiz bo’ldi deb qolib, chizig’imdan chiziq hosil qilib bazo’r shu yo’nalishli gapni, obedini aytib ketmasa, umuman gapiraolmay qolardi. Ularning ya’ni klounlarning bir paydo bo’lib kelishlari ham, qochib ketishlari ham gaplarining qanday bo’lishi mumkinligiga, kuzatilishiga bog’liq bo’lib, agar chiziqli gaplar chiqishini bilmasalar, bir joyda turib suhbatlashishni bekor deb biladilar, istamaydilar va surib qochadilar xay. Oddiygina dadam bilan ham ushlanib qolib, tutilib birga ishlasak, ichimdagilar darrov dadamning gapirayotgan gaplari seniki, dadamning ishlari ya’ni charchoq bo’yicha almashinayotgan tanalari ham seniki deb qo’yishadi. Endi. Mana, tushlik ham qildim. Qissadan-hissa hamma yozganlarim to’g’ri, aslida doimo navbat bilan, ovqatlanishdan ovqatlanishgacha yozganlarim asosan tahlil qilinib, hisob-kitoblarda va o’xshatilishlarda hal qilinadi. Faqatgina o’zim hali yozmoqchi bo’lganlarimni yoki mutloq boshqa savollarimni berib uydagi Aqshliklarning gaplari yo’nalishlarini o’zgartirishim mumkin. Ammo o’zim ham o’zim uchun yangilik bo’layotgan har kunlik, dolzarb yozuvlarim yuzasidan, shularga bog’lanib suhbatlarimizda ma’lumot almashinishga urinaman. Nima bo’lganda ham doimgiga o’xshab yana bu ayon bo’ldiki, ichimdagilarning ustimdan kulib, shuncha raqamli ravishda bir toifaga kiritishimga qaramasdan, gapni obro’ deb bilish kerakligini to’g’ri emasga chiqarishib, baribir o’zim bilan dadamning odatdagiga o’xshash ko’p suhbatlashishlarimizdan keyin Polin gapga qo’shilaolmay qolishlari oqibatida remorse, raskayaniya ni ichimdan bosqinchilar, tuzoqqa yoki qamalga olganlar bosim bilan bir tarafdan surib, siqib chiqarishlari natijasida Polinni ham gapirishga qo’shivorish oddiy yashash davomidagi ehtiyoj, keraklilik bo’yicha sharti asosida bo’lib o’tganidan so’ng, gapirayotgan kim edi-yu, dadam shu obro’ ya’ni gaplar bo’yicha Polin borligini, unga yo’l berilganligini shama qilib, ustun qo’yib, chizmali ravishda doim kuzatiluvda bo’lib kelgan o’zimning bilimimga muvofiq hamki, obro’yim tushganligiga imo-ishora, shama ya’ni masxara kulgusi yuzasidan o’zimga soqol olish, umuman har doim har xil  buyruqlarga ko’ra talabni berdi’lar. Nima bo’lganda ham hayot tarzidagi chiziqlarni o’rganish qiyin emas. Gaplarimning tuzib borayotgan obro’si bo’ylab o’zimning shu, gaplar borasida yig’ib kelgan obro’li, martabali qaralishimga qo’shilish maromida faqatgina chiziqli yashash, ma’lumot almashinish turi mavjud deb qarasak, bema’lol shu ikkalasining, gapirish va chiziqli qaror qabul qilish toifalarining o’zaro olishishidan bir-birovlarini aniq qiyoslab, o’rganib borish hech gap emas. Ya’ni qancha gap chiqdi, gapning o’z o’rni hamda chiziqlar qanday yo’nalish olayapti, shakllarning o’zaro munosabati bo’yicha aloqalarni o’rganib oldindan bilish hech gap emaski, shu aloqalar, bog’lanishlar yo’nalishida darrov aralashib to’g’irlash kiritish mumkin. Shu bu gapimni yozishim bilan opam aralashib kelib qoldi va ichimdagilar gaplar va chizmalarning o’zlari, toifa turi yoki ko’lam doirasining qaralishi bo’yicha o’zimiz birinchi kurashaylik, deb havasni hasad toifasiga o’girish ilinjiga tushib harakat qilib qurt-qumursqalana, g’imirlana boshladilar. Umuman olganda hamma vaqt yozganlarimning yaxshi bir, tegadigan ya’ni sinovga xos, yangilikli nuqtlari, vaziyatlari yoki paytlari bo’lishiga aloqalanib darrov atrofimga kimdir kloun bo’lib kelib, o’zini bildirib va yozganlarimga atalib sezdirib ketmasa, ta’sirli to’ldiruvchan xabarlari bo’lsaki xo’p mayli shular bilan kelmasa hech qo’yaturing xo’sh. Yozuvim bo’yicha imkoniyatga solinib eng ko’p o’xshashlikni kim chiqaraolsa, shular ya’ni shunday kloun oila vakillarimiz kelib qolishadi, o’zim bilan suhbatlashishadi yoki atrofda turib o’zlarining suhbatlarini, muloqotlarini eshittirib qo’yishadi. Holbuki o’zim endigina yozib turibman, ularning shu bo’yicha tayyorgarligiga, darhol chiqib kelishiga ya’ni uyushaolishiga hamda nimalarni qanday soniyalarda “yodlatilgan” ketma-ketlikda gapirib ketishiga nima deysiz xo’p. Go’yoki hammalari o’zimni bir paytda o’qib turishib, hattoki bir-birovlariga tushuntirib o’tirmasdan birgina ko’rsatmaga muvofiq darrov o’qish joylaridan turib, gapimni, jumlamni tugatmasimdanoq ya’ni muhokama boshlanishiga xos qismimdan 1-2 soniya o’tmasidanoq yonimda paydo bo’lib qolishadilar. Agar boshqalar kelaolmay qolsalar, narigi xonadan dadamlarki, ichimdagilarning kayfiyatimga bog’liq ravishda ko’tarinki ruhda, xursandchilik bilan o’zim yozib turganimni kelishtirib, uyushtirib yoki belgilatib yozaolmaganligimni holi-jonimga qo’ymay surib, urib va bahona qilib, shunga ya’ni kayfiyatimga qarshi boraolmasligimni, o’zimga qarshi yuqori xususiyatimga xos qarshi borib nima ham qilishimga ko’tlik, muttahamlik bilan bilib qarashlari oqibatida, o’ksinishli, xo’rsinishli yoki achinishli, essizli taqlidiy, o’xshatilishli yoki sanskrit ovozlari, bo’g’iz tovushlari, oy-voylari va eh-vohlari, asablarni bildiradigan tomoq yutunishli tovushlari nafas olib-chiqarish bilan chiqib ketaveradi va o’zimning ko’rpacha ostidagi yashirin tanamga ichimdagi bosim, tuyg’ular va chizmalari orqali shaklan, chizmali ravishda tegadi, asabimni taranglashtirib yulib ketadi. Umuman olganda remorse, raskayaniye ya’ni tovba-tazarruk bo’layaptiki, ishonch ham toqatni sinagulik ravishda o’yin, bema’nolikka solinayapti. Tovba-tazarruk degani “toki seks bilan shug’ullanishga ta’vom etguncha – tazni orli rukun, qo’l bilan siltash, undirish qilish kerak”. Lug’at boyligidan sal parcha xo’sh:

раскаяни/е с achinish, afsuslanish, pushaymon boʻlish, oʻkinish; pushaymon, tavba; его охватило чувство ~я u (qilmishiga) afsuslandi, u tavba qildi.

Ha, раскаяние ya’ni tavba-tazarruk o’zimda shunchalik ko’pki, doimo bo’lib turgani boisidan hamma vaqt ichimda g’ulg’ula, sinovli javobga tortishni bildirib turish va h.k jazo choralari bilan shug’ullanayotgan Iblisdir. Endi umuman olib qaraganda, Karobum, Iblis bu – Amerikalik om, kus, pizda, pussy, musa bo’lib, omning ichining tayirmochoqligi kusning o’zi yopishgan, ozginagina ochiq joychasi bo’lsa hamki, 3 o’lchamli va sharsimon chiziqli burilishlarga to’la bo’lib, cheksizlikdagi sirpanishni namoyish etishini bilsangiz kerakmi, ha. Shu yerdagi ya’ni Iblis kusidagi o’zimning orgazmimning yoki videleniyasining, oqizmasining tayirilib tushaverishlaridagi salgina cho’kib-ko’tarilishlari, qiya-tepaliklari miyamga chiqib olgan shu Karobumning o’zi orqali bilinib turg’izilaveradi. Om, kus, musa va Karobum (Azigran) so’zlari hammasi bir-birovi bilan sinonim. Om degani “Dunyodan yumulish”, kus esa “Dunyoni bilaolmay ko’zni uzaverish”, musa bo’lsa ya’ni “muncha USA deya Dunyoga erishish ilinjida afsus-nadomat” va Karobum esa “Dubina sifat kar dunyoning bittagina borlig’ida qolib ketaverish” bo’lib, Azigran degani “(ichki, borliqda bo’laverish bo’yicha) aloqalardan ziq bo’lib yuguraverish, ipni uzish yoki qochish” sifatida barchasi Jahon gashtini ko’pmi-kammi ko’rib, bilib erishish ilinjiga, balki sal-pal hayajon bilan tushish. Shularning barchasi hash-pashlar, vasvasalar va nadomatlar bo’ylab qurshab olingan ko’ngil kechinmalari, Dunyoning shunchalik katta hashamati, ko’p Davlatlari bo’lib turganida har kim o’zining o’rnini to’g’ri baholayolmasligi, tinchlik va urush jihatdan barcha aholining tasodifi orasida o’zini kamsitishi, “ko’p” ko’rishi yoki alamzada tutishi. Shunga asosiy sabablardan biri ham taqdirning kollinearlik tanlovining qistovi, majburlashi bo’lib, butun Dunyo ahliga qanchalik shunaqangi og’riq, azob-uqubatlar va nido-faryodlar, o’kinch-afsuslar bo’lishi bilan o’zini taqqoslash tabiiy holda bo’lib o’tishi xo’p. Albatta, parallel olam vakillari, ichimdagilar: bizlar shunga qaraymiz, buni qo’riqlaymiz, deya turishibdilarki, baribir bizlarning o’zimiz bilmasak, sog’liq gashti bilan baland-pastini sinayolmasak yoki yaxshi-yomonlik darajalarini qiyoslashga erishaolmasak, nima keragi bordir. Baribir bizlarning hammamizda shunday ehtiyotkorlik, ehtimolli qarashlar ya’ni boshqalardan o’tgan-qaytganini, kechinmalarini bilishga urinish mavjuddir. Agar Nosir bobomning sirni qoldirmay bilishlariga qarshi ayollari bo’lgan Muborak buvim achinishli hayot kechirib, sirni yoki oddiy bahoni baholayolmay qolishlari bo’lgan bo’lsa, Karobum ya’ni Muborak Xudomizning teskarisi Iblis bo’gan shu ahmoq, barchamizning kechinmalarimizni achinmay-netmay bilib, masxaralashgacha borganligidan darakdur xo’p. Bo’pti, asoratlari o’sharda hammasi, deb qo’yishdi ichimdagilar, o’ylovim mahsulotidagi Iblis va sheriklari xo’sh. Ya’ni taqdir bo’yicha buvimga hali tug’ilmasimdan oldin nimadir yomonlik qilganimga, buvim ko’proq achinishlarini o’zimdan deb bilishim kerakligi to’g’ri-kuya, shuni Iblis Karobum o’zimga kechinmalarimni bilib, ustidan kulish uchun ishlatib yotibdi xo’p. Ichimdagilar balki o’zimni qistovlari natijasida, shunisini hisobga olmay oqibatda shakllangan xarakterimning o’zini yomon baholab, hayajonimda yoki irodamning buzilishida uydan surgunlikka xos ravishda qochib ketish ilinjiga tushishim, boshimni olib yugurib ketishim va o’zimni shu bosimli, qandaydir alg’ov-dalg’ov va o’zini hisobini bildirmaydigan, yakuniga yetmagan va tushunarsiz aloqalardan olib voz kechishim bo’yicha qandaydir orlarga, yaqin qarindosh-urug’larga ta’sir o’tkazganlikda ayblashib: yana qochib ketma, deya baribir shuni sinash bosimlari bilan bu tarafga, qochishimga yetaklab, tortishga chorlayaptilarki, go’yoki tanlovli kuchimni yo’qqa chiqarib, birginagina oddiy holatim, tanlovim bilan cheksizlikka yo’naltirish, yurgizish ishini qilishayapti. Sal-pal esimga keltirguligimcha aytsam, bolalarimning o’zlari, Sohib va Rustam qochqinlar, uydan kallalarini juftaklab rostlab qolishni yaxshi ko’ruvchilar bo’lganliklarini bilaman. Albatta, ko’p insonlarning qo’llari, irodalari uydan qochib ketishga yetmaydi, zero shuni bildirmay qilganlar, xonadonlaridan ketganlar ularning ketganlarini sezmay qolgan xonadon vakillari uchun poxuy, bilinmas va parvoyu-palak bo’lib, toki shuni bildiraman va uyimga qaytib kelaman deguncha aloqa yo’qligidan hammaning o’zi bekordan-bekorga, vaqtning tashqarilarda o’tishidan zerikib qiynaladi. Ichimizdagilar ham shuni tushunishib, bizlar ya’ni orlilar tomonidan kuchli siyosat qilishadilarki, ko’tlari bilan mishqilanib kulib yotmoqchiliklari, bilib turib bir umrlik yomon, mag’lub ish qilibsan deyishga chiqarishlariga o’zlari shay turishlari bo’ladi. Chunki o’zlari, ichimdagilar shunday yomongashtaliklardan bo’lishganliklari ta’yinmi, ha. Bizlar uchun shunday belgilangan, uymi – uyning atrofi bor, ishxonami – ishxonaning yon-tevaraklari mavjud, va boshqa istalgan yer, yaqin-uzoq viloyat hududlari bo’ylab borib yurishga to’g’ri kelsa, uyushtirilgan aloqaviy tarzida bir yo’lakdan borib qaytishlar bordir xolos xo’sh. En’ti, shunday qilib Karobum Iblisni bilsamki, achinish, afsuslanish, pushaymon, o’kinch va tavbalarga qarshi, kollinear tarzda xush-kayfiyat, xursandchilik qildirib, o’z yo’lida yaxshilik qilayotganiga bizlarning undagi tovlamachiligini, mig’ombirligini va yolg’onini sezishimizga qo’ymay ishontirib, oxiri muttahamlik va xomtamalik bilan, o’zining yomon zulmi doirasiga kirganligimiz bo’liboq bosadi, cho’mg’alaydi hamda o’zining Aqshlik yomonlari orasiga bosti-bostiga, ezishga ya’ni kalakaga tashlaydi. Keyin, mana hozir yana bo’layapti, achinishlarimga, o’kinchlarimga yo’naltirib, o’ylatib har damgi shunday sinovlari o’tmasa, uzoq paytdagi xotiralarim, eslarimni kavlashtirib darrov eslatib qo’yib, o’zimdan-o’zimni ziqna qilishni, qisinishni va tayirilishni talab etgani ma’lum masala xo’p. Buvijonim, hozirgi AQSh lik Xudo: sen buvingdan, deb bir maqtovlarga sazovorlashtirganliklari ma’lum hoziroq xo’sh. Endi, umuman olganda Google qidiruv natijalarni beraolishiga xosdalangan bir dastur kashf etajakligim bo’lib, ma’no-mazmun va yod-bag’rgo’shalik, adabiyot va badiiylik saralab, sayqallab yoki sinab haqiqiy ma’lumotlarni yetkazish yo’nalishlari ishlashi izidan boraylik. Shunday suhbatlarni o’zimga klounlarimiz qilib borayaptilarmi, hech bo’lmaganda ularning kodli ishlashlarini kompyuterimda belgilagan bo’lib qolsammidi xo’sh. Demak, Google qidiruv ya’ni search engine bo’yicha yuqori emas, pastki yo’nalishdan ya’ni sanskritcha ishlashdan boraqolaylik. Yuqori yo’nalishida tahminimcha va har kimning xayoliga ham solinib borilgani bu – qidiruv bo’yicha so’zlarning ma’nolari bo’ylab berilgan raqamlardan tuzilgan gap ma’noli raqamlari, bosqichlari butun internetdagi saytlarning o’z ma’nolari raqamlari, darajalari bilan teng ko’rildi debon ro’yxatlar bilan berilishi lozimmi, ha. Aks holda qidiruv jumlasidagi har bir so’z bo’yicha eng ko’p uchragan, so’zlari bor bo’lgan saytni topish bema’nilikligini bilsangiz bo’ladiki, har kim adabiyotlarni, oddiy ketma-ket so’zlarni yoki lug’atlarini tiqish bilan ham o’zining saytini ilg’orlatish, odimlatishi hech gap emasmi, xo’sh ha. Demak, sanskritcha uslub qanday o’zi? Bu – harflarning character kode i y’ani tahminimcha Powershell [char] toifasidagi soni, klaviaturadagi joylashuv o’rni soni bo’yicha 100 lik ichida ya’ni o’nliklar va birliklarga ko’ra 2-1 ya’ni 2 tasi rost 1 tasi yolg’on qilib ajratib boraverish. 2 ta ketma-ket rostlarining barchasini bir-biroviga qo’shib, so’ng shu sonning raqamlarini ham o’zaro qo’shish, yig’indilash asosida yana bir yoki ikki xonali songacha keltirish kerak. 1 tasi yolg’on bo’lgan, 3-o’rindagi harflarni ham barchasini qo’shib, oxiri shunday qilib ikki xonali songa aylantirish kerak. So’ngra dash ya’ni tire, chiziqcha bilan bitta jadval katagida ya’ni return qiymatida javobni berish kerak. Shu javob butun bir hajmi kiritilgan sayt bo’ladimi u, parcha yoki tsitata, havola, matn yoki maqolalar bo’laklari bo’ladimi, shuning ma’no-mazmunini beradi. Albatta javobning 1-4 xonali qiymatlari orasida ko’p bir xil ma’noli, aslida boshqa yo’nalishdan keltirilgan adabiyotlar, saytlar yoki matnlar bo’lishi hech gap emasmi, ha. Shunda yana bir tekshirib qo’shib keltirgan yo’nalish izidagi sonlarga ham e’tiborni qaratish, yaqinlashtirish kerakligi hisobga olinadi. Natijada bizning qidiruv jumlamiz, so’zimiz yoki iboralarimiz ham shunday raqamli turga, saralanishga solinadiki, yo’nalish va javob (ya’ni natija) bo’yicha unikal, yagonaligiga ko’ra internetdagi saytlarning matnlariga qiyoslanadi. Yaqin keltirilganlari qidiruv natijalariga tanlab olinaveradi xo’p. Zero biz asos qilib olgan Sanskrit bog’lanishni bilamizki, so’zlarning asosan harflar o’xshashligi bilan yaqin ketma-ket bog’lanishdagi harflardan iborat tuzuk, tushuntiruvchi so’zlar topiladiki, xo’p shu. Sanskirtcha mohiyat berilayotgan so’z bilan tushuntirish uchun topilayotgan so’z o’rtasida yaqin, o’z joyida qoluvchanlikka erishishga sadoqat bilan amal qilgan tizgin, jamalaksifatlik yoki tur mavjud. 56. Kecha-burun kod bilan shug’ullanib sanskritchadan ma’no yasash ishining yarmitalashini qilib bo’lganimdan so’ng, bugun mana ko’rib turubmanki, tanlov tugul foyda masalasida ham o’zimni ortda qoldirmoqchi bo’layaptilar ichimdagilar. Umuman olib qaraganda foyda bo’yicha ongimga osilib olgan ichimdagilar ikkita qarama-qarshi tanlovdan, inkor va tasdiqdan yoki, ijobiy va salbiydan istalgan biri o’zimga qichig’mollik natijasida yoqmay ketaversa, shundan ta’zirimni yeyishimni bilishimni bilgandan keyin ikkalasini ham tanlab kelayotgan ichimdagilar, klounlar ikkinchisi bo’yicha tanlovlarni olib qo’yib, oddiynamoga chiqarib, birinchisi bo’yicha o’zlariga qarshi deyilganda ham urib, yo’qotib va kamaytirib chiqaraverganchalik o’zimni ayblab, o’kinchga solib va tavba-tazarruk qildirib, taxminimcha ya’ni farazimcha, ehtimolga solsamki endi bir hoziroqda bu – o’zlarini oddiynamolikda, dunyoqarashlamlikda ya’ni tanish, tahlil qilish ishlarida oqlab, o’zlaricha o’zlarini ko’ngillarini chog’ qilib, o’zlariga bino qo’yib, o’zimni farq orqali bilib axlatga yoki yo’qqa, mag’lubga chiqarish ishonchi, tuyg’usi bilan oddiy hayotda, bir joy atrof-muhit sharoitlarida vaqtning hozirog’i, bo’layotgan ayni payti o’tishiga xos tarzda yashamoqchilar. Foyda masalalari shuki, ichimdagilar hali beri o’zimning ichimda turib, o’zlarini o’zimda bo’lgan o’zlarining tuyg’ulari bo’yicha inson, orli ya’ni uyatli tomonlama tutib tuyg’u fikr va zikr chizmalari, shakllari bilan aloqa bo’lmay, ta’sirlashmay yoki bir-birovlarimizni ko’rmay turgan joylarimizga xos tarzda his-hayajon, had va nomus, obro’ hidi orqali o’zlari bilmagan tarzda, o’zim klounlarga qanday shunaqangi himoya doirasi bo’yicha keltirib qo’yish ahamiyatiga, ta’sirchanligiga ega bo’lganimga xos ravishda ichimdan hadiksiratishli, qo’rqinchli va badbaxt ovozlarini chiqarib foyda bo’yicha ikkilantirishlaridan so’ng, ikkala tanlov yuzasidan ham istalgan birini sinash bilan ichimda buyruq berib, talab etadilar. Endi ikki yog’ini ham aytib bo’lganimdan so’ng, foyda bo’yicha mana hozir yana yozishimga xos sinov o’tkazib parallel tanlov chizilqlari o’rtasidan tanamga tegib, tanamni et-asablari oralab chizib ustidan miyig’ida kulib ko’timning bo’qidan foyda olmoqchiliklarini ham ma’lum qildilar-e iflos-jirkanch maxluqlar. Endi, bilim degani Bobirni-ilim ya’ni Bobirni-ilishim-bor degani bo’lib tan olingan. Endi, ichimdagilarning o’zimga atab: bizlar sal avval senga nima yozishingni oldindan bilishimizga xos qilib voqea-hodisalarni, ishlarni va holatlarni, hayotdagi aloqalarni ko’rsatdik, mana endi o’zingcha yozib, ularga e’tibor bermay bitayotganingni bizlari bilan birga sezib turganingda bizlar birginagina o’sha voqea-hodisalarni eslatishimiz bilanoq shular haqida yozganliging ma’lum bo’layotganini bilayapsan, ha, deb qo’yishadi. Shu gaplariga atab o’zim ham har tun uxlashim paytida ular bilan ishlayotgan kallamni ularga gapirib berishim bo’yicha o’zlari bilan birgalikdagi kechangi tungi mulohazalarimizni, chala bo’lsa ham xulosalarimizni va ularning e’tiroflarining o’zini eslatib qo’yayki xay. Ichimdagilar aytishlaricha: Spid bo’lgan fohshalar bilan ko’p shug’ullangan, seks amaliyotini o’tagan ya’ni har bir sotilgan ayol tanasi bilan 10-15 tacha jinsiy aloqalarni qilganlar istasa-istamasa, majburiy ravishda Spid bo’ladi, shuni ilm-fan isbotlagan, deya qandayligini tushuntirishga ojizlik qilishdilar. Xo’sh, ammo yetkazilgunicha yozsam bu – o’zim bilan birga borib, umumiy suhbatimizda yoki kalla tuyg’ulari va badan kechinmalaridan keltirilgan xulosali aloqalar orqali ayon bo’ladiki, bizlar hozirgi erkaklar genetikali va DNK li tarzda, qon bo’yicha qarindosh, jiyan farzandlarimizni jufti-halollarimiz orqali bir-birovlariga yaqin, yetaklab-yetaklaniuvchili va eng ko’p o’xshash aniqlik bo’yicha dunyoga keltirdikmi, shunday bond, jiplashuv yoki bog’lanish qilishga o’z-o’zidan erishaolibmizmi, demak, hayot bo’yicha har jabhada, jihatlama yoki xususiyatlarga bog’liq ravishda ahamiyat tarziga, inson qadr-qimmatiga va foydasining ko’p-kamligiga molik tarzda har kim va har narsa, fohshalarning kasalliklari bilan o’xshashlik, shularni o’z ichimizga (o’z-o’zidan, paralle yoki bilinmas yo’nalishli, chiziqli, trayektoriyali tarzda) olishimiz mumkinki xo’p. Eng yomoni fohshalar, jalablar va yengiltaklar bo’lib, eng yaqin aloqalarni juft-u halollarimizga ko’ra solishtirmasdan ham buzib yuborishlari, gen va DNK bo’yicha o’xshashlikka, tarzga yaqin aloqalarda teskari amallarni, zararlarni ya’ni Spid bilan kasallantirishlarni yuqtirib yuborishlari hech gap emasmi, ha. Shuning uchun har qanday o’xshashlik, tarz yoki o’z-o’zidan bo’layotgan tasniflashni ham bilib qilish kerakmi, ha. Spid bu – aslida o’xshashlik, tarz ya’ni o’z-o’zidan qiyoslayverib tasniflarga bo’lib chiqish kasalligi, xastalanishi yoki betob bo’lib qoldiruvchi. Agar 4-bahodagi biz erkaklarning avlodlari 5-bahodagi dadalarimizning bo’qlaridan, najastlaridan kollinear vaqtda to’g’irlash kiritib paydo bo’lgan, tug’ilgan bo’lsak, to’g’ri va orli yashayolmay, tanlovlarimizni chiziqli taqdirga yo’naltirmasdan bekorga sovursak ya’na bo’qli tana xastaligi sifatida aynan Spidga duchor bo’lamiz. Dadalarimiz va oyijonlashuvimizning avlodlari esa bizning bobo-buvilarimizning bo’qi, najastlari ya’ni axlatlari bo’ylab, shularni tanaga, jussaga o’giraolmay qolishli tarzda Rak hisoblanadi. 6-avlod ya’ni generation, shajara, iyerarxiya eng yuqori daraja vakillarining kasallari bo’lsa esa O’lat bo’lib, bo’q ya’ni najast bo’lishga xatolari sababli o’lib-o’tish bo’yicha majbur qilinganliklarini beradi xay. Bizning erkak avlodlarimizda Spiddan boshqa rak, o’lat ham deyarli o’tmas, shu bo’yicha olganda yuqori ikki avlodlarimiz, generation larimizda esa o’zlarinikidan boshqa ikki tarafning xastaliklari o’tmas sanaladi. Ichimdagilar yanagi 3-avlod yosh bolalar va teskarisi yigit-qizlarning xastaliklari o’zimda bo’layotganiga o’xshash Xunob deya nomlanishini, tomoqdan doimiy xarxasha qatnashi, halovatning yo’qolishini bildirishdilar mana hozir. O’zimni bitta keyingi avlod o’zining o’zimga o’tmas kasalligi bilan o’zimizning avloddagi Spid bo’lishimga qo’ymay, baribir teng kuchli saldaramini, mezonini yoki mutanosibligini, ahamiyat darajasini olib og’ritib, xunob qilib qo’ymoqda xo’p. Shu paytgacha chet bo’yicha O’lo va ikkita Toshkentlik jalab fohshalarga ko’nglim bo’lganligini bilingiz bo’pti xo’p. Shularga bo’lgan Spid o’lponini Xunob kasalligim bilan to’lab qolaganligimni bilsangiz bas xay. Umuman olganda hamki, ozginagina fohshali seks amaliyoti, shu 3-4 ta yakka juftligimizga ko’ra ham o’zining 10-15 tali ulushi bo’yicha o’xshashlik tarzida aslidan sizda, bezlaringizda Spid borligini bildirishini ichimdagilar bilan suhbatimiz asosiy ma’nosi deb bilinganligidan xabardor bo’larmidingiz hozir esimga solaolmay bitishni tugatish paytida ham qolganimda. Ha, shu deyiladi Spid o’zi, deyishdi ichimdagilar baribir Spid bilan zararlanish aloqasi, vositasi barcha aholiga Spidni qachonlar yuqtirishga erishishi mumkinligini ro’kach qilmasmidilar agar zapis, Taqdir ishlari va klounlarning tuzukkina yordamlari bo’lmaganda xo’sh. Spidning suv yo’li bilan atayin o’ttirish hech kimga ham malol ko’rinmay, qastdaniga bemalol qilishlarini ham har kim o’zicha oqlanish, hayajonli nafratlanish sifatida baholashi mumkin e’ti. Ammo shuni ham demasak, qandaydir qilib qo’riqxonalarimiz xavfsizligi ta’minlangan bo’lsa hamki, nafratlangan xaloyiqning ozginadan ko’payib boraverishi, qonlarini oddiy aloqalarda, ovqatlanish, soch olish va boshqa salginagina bo’lsa ham kesilib chiqishli joylarida atayin bilmay o’tkazishlari, kerak bo’lsa birovlarga qonli zardobga ko’ra igna sanchib olib bilmaganga o’xshab qolib yurishlari bor haqiqatdanki, xo’sh. Shuning uchun bizning avlod xastalagimiz Spidga xos haqiqat sinovi bo’yicha har qanday avlod, generation har qachon taqdiriga ishonch bilan qarardiki xo’p mayli. Taqdir o’lim lahzasi, aytilgan soniyasi vafot etish, o’lish og’ir xastaligi, qiynog’i bo’yicha har qanday duch kelgan, hayotdagi kasalliklarni bir yo’sin, tarzga solib va tekis cho’zib olib boravergani mana shu xay. Ichimizdagilar: har bir avlod keyingisining turgan-bitgani katta va olamshumul xastalanishi bilan qazo qiladi, agar 4-avlod Rakdan vafot etsa, 5-generation O’latdan ko’z yumadi va 6-lari allaqachon yana tepada nimayki bo’lgan bo’lsa, ko’plari o’lib ulgurishganliklari hammamizga ma’lum, deyishganliklari mana hoziroq, shu damli onlarimizga xos bo’lib o’tdiki xo’sh. Endi, umuman olganda bizlar hattoki, balki asosan klounlar bilan shunchalik o’xshashlik sodir etamizki, mana shu paytlar o’zimning ko’rpa ostidagi ko’rinmas badanim va oyoqlarim bo’yicha derazadan o’tib boshigacha ko’rinib o’tib ketadigan asl qiyofaning ichiga kirib olgan AQSh lik kloun, nusxa noma’lum chizma, tana sohalarimiz sababli butun tanamni, jussamni keskin larzaga solib, seskantirib ketdi. Umuman bir kloun, nusxa ya’ni shaxs o’tgan-qaytgan, yurgan yoki kezgan joyidan tezda, 1-2 metr oraliq masofalab o’zim ham yursam uning tanasining trayektoriyasi, bosib o’tgan izi o’zimning tanamni, jussamni tentiratib, hujayraviy jismli donachali o’z joylashuvlari yo’nalishida tebranma tekkizib, magnitga o’xshash tortib va qattiq bijirlatib ketadi. Go’yoki tarix o’z hukmini va oliysifat zapisga olish ishini qilib, har kim o’z joylashuv izlarini vaqtdan narigi unsur deb bilgach qayerda bo’lgan bo’lsalar, borliq bo’yicha qandaydir jismonan tekkizishli to’ldirib yuriydilar. Demak, endi agar odam ya’ni o’zim boshchiligimdagi odamiyligim bir kun zapisning fazo va vaqt ishlari bo’yicha olishsa, insonlar 1 soat oralab fazoda sakrash orqali taqdir bilan birlashishga erishishlari mumkin hamda klounlar esa 1 daqiqa bo’yicha, ha-ha, bu – juda ham kam millisoniyalar yoki soniyalar emaski shuncha payt bildiraolmay esankiratib kelgan bo’lsalar ham o’zimni, demak, roppa-rossa 1 daqiqada zamon bo’ylab sakarashadilar, juftakni rostlab boshqa zapis ishlarini xarakterchilarga o’tkazishga urinadilar. Shuning uchun 1 daqiqa ichida klounlar bilan bo’lgan ichingizdagi, hech kimga bildiraolmaydigan, isbotlayolmaydigan ya’ni ularning Olami taraflamali belgilayotgan kelishuvlarini miyangizning aks-sadosidan eshitib, 2-birlashuvli, Dunyo va Olam birgalashuvili navbatdagi minutda aytgan vazifalarini, kelishuv-shartlarini bajarib bersangiz bas, yetarli. Demakki, shu o’zim ham o’rganayotganimga sodiq qolsak, erishib bilayotganimni yozsam, klounlar 1 daqiqa ichida xaloyiq ularni ko’rib, eshitib va klounlarga tegib turganiga qaramasdan dab-durusdan g’oyib bo’lishadi va xaloyiqning, insonlarning shu kloun haqidagi esini yo’qotadilar, so’ng yana qanchadandir keyin shu yaqin joylashuv o’rinlarida zamonlar osha paydo bo’lib kelib es, xotira va yodga albatta aldab aralashib, qo’shilib bilishganliklarini aytsangiz bas. Klounlarning yomonliklari sababli taqdirga berkitilganliklari bo’yicha olayotgan jazolari qiyinligidan biron inson ularga dahl solmasligi va qiynamasligi uchun shunchalik qochish, 1 daqiqa ichida qanday bo’lsa ham g’oyib bo’lish imkoniyati bordir. Ular 1 daqiqada g’oyib bo’lganlaridan so’ng astralda, arosatda o’z joylari ustida Ruhshodali tarzda istalgancha, soatlab yoki kunlab, haftalab va oylab kutib turishlari hech gap emas. Insonlar esa bir zumda 1 soat oralig’idagi joylarini tark etib, shu yerdan g’oyib bo’lib, boshqa maydonga borib tushadilar, teleport bo’lishganlarini klounlar eslari bilan tushuntirib berishaolmaydi. Zero barcha es o’zimda ya’ni odamda jamuljam xo’p. Endi, agar sezgilar tanadan bo’lsa, tuyg’ular ichkaridan ya’ni miyadan hamda kechinmalar hayotdan, narsalardan bo’lishini bilsangiz bo’ladi. Endi, insonlar bilan klounlar o’rtasida odam turganini hisobga olib aytsakki, odamning Jondor tumanida klounlarning yarim daqiqasi ichida sakrab kelib tushgan zahotiyoq o’zlarini o’nglab moslashishga erishgan asl yurishlarining mohiyatini bilishga erishish payida erishib bo’lmas, qaytarib bo’lmas va tekshirish murakkab bo’lgan ma’lumotni eslariga joylashtirishga erishishga majburdirlar xo’sh. Klounlar esa odamning hududida, ko’chalarida 30 daqiqali bir joyda sarguzasht bilan shug’ullanish, yurib-qaytish yoki ish bilan ovora bo’lish bo’yicha hammaga ko’ra o’tuvchi vaqtda haqlari bordir. Buxoroning markazida turgan Jondor bo’yicha Buxoro viloyati klounlarini va insonlarini farqlanishini, sakrab-g’oyib bo’lish ishini bildirmasligi muqarrarki xo’sh. Endi, o’zim shuncha ma’lumotni bilamanki, o’zimni olib qo’yishlari yoki yo’qotishlari bo’yicha ichimdagilarning har bir xatti-harakatlarini, tarzlarini sezib boraman, zero agar o’zim shu xabarlardan voqif bo’lmasam, o’z ustimda ishlamasam va noto’g’ri yo’llarga kirib ketsam ichimdagilar baribir o’zimni Xunob qilishib, irg’itib va uloqtirib tashlashardilarmi, ha, va albatta bularni shu ma’lumotlar, xabarlar doirasida o’zimga ma’lumot atamay har qanday jabhali, jismoniy yoki ruhan, kechinmali majburlashardi. Endi, Iblismi yoki boshqa ichimdagilarmi qandaydir qilib boshimni ko’chib kelgan va vafot etgan yosh jiyan hamsoyamiz Xurshidga o’xshatib o’z-o’zidan, hayotdan va tabiatdan, havodan tebratib, qimirlatib, o’ngga-chapga silkitib qo’yishadi ba’zida xo’p. U bo’lmasa bu, bu bo’lmasa u deganlariga o’xshatib shundan, ya’ni boshimning qimirlashidan yozib qutildim, bo’lgan ish bildirilsa qaytarilmas ma’nosida turganimda bir xolodil’nik va so’ngra yana boshqa bir mashina signallari miyamda o’zimni o’zlari bilan aloqada ayblashga, tavba-tazarruk qildirishga bahona topishga darrov erishib, yoki birgalikda, sinxron bo’libmi, “qayga bormay davoga uchratasan baloni” degan naql asosida Ibo’qimni, balo bolani hayotning o’zidan, o’zi tomonlama ya’ni o’zi sifatida yoki bo’ldirib duch qilishdi. O’zimga o’ylovimning o’zi yozib ketaver derdi, o’zim esa gapni chiroyli qilib, xatolarsiz va to’la-to’kis ichimni maqsad-muddoviy tarzda yozmasam bo’lmaydi derdim. Nima bo’lsa ham, o’ylovim bo’yicha yozishga bir urinib ko’rmaymizmi. Qani bo’lmasa, boshladik. Endi biz nimamiz va qayerdamiz, deyishdi ichimdagilar. O’zimcha o’ylab o’tirsamki, ular: bizni darrov sotdilar, deyishdi. Sotdilar so’zini qo’shib yozganimga imo bo’ldi. Keyin hayron qolib ichimdagilar kuzatib turishganga o’xshadilar. Nima bo’lsa ham, ichimni biron kishi yoz deb turganida ikkilanmasdan, to’xtalishsiz shunday yozib ketaverishga erisharmikinman, deb o’yga botdim. O’ylovim buz-butun va miyam bo’shaganga o’xshab chap tarafga og’anib qolayotganga o’xshaydi. Ha, shu chigal, chalkash kulgi aralash, miyamni doimo nazorat qilsam, ichini hududga ya’ni joylashuvga o’xshash olib nima borligini tekshirsam, hisobga-olsam shuni chiqaraolishimga ishonchim ortib borayotganini bilib qoldim. Ichimdagilar yozuvim davomida sal o’zimni debon o’zlarining ko’zlarini (parallel) ko’tarishib qolishayaptilarki, bu o’zimning yuz-betim xo’p. Mana hozir dadam kelib: Babur, tur velik bilan aylan uyoq-buyoqni, dedilar xo’p. Albatta, o’zimning maqsadim shuki, sizlar shu buni bog’lashga erishinglar. Ya’ni hayotimni qanday oqayotganini bir kuzatinglar qani, shu bu yozuvli jarayonda bo’lsa ham xo’sh, ha. Endi kallamga yozishim uchun ta’kidlovchi, to’liqlashtiruvchi va tuzukli bayon etishimga chorlovchi g’oyalar kelib ketishini, navbatda turayotganini inobatga olib, baribir ichimdagi o’ylov tomonlam shu tez yozish ko’rsatmasini bergan jihatim, qandaydir shaxsim tez, berilib yozmayapsan deyapti. Shunga isbot o’rnida ichimdagilarning yozuvimni, kerak bo’lsa o’ylov jihatimning ham bitigimni to’g’irlatib so’zlarni aytib turishi ham chiqib qolayapti. Ha, bu – blitskrig ga o’xshaydi yoki brainstorm o’yinlari xo’p. Blitskrig deb yozganimda ichimdagilar shu so’zni bilib qolishsa, yomon bo’ladi, seni nemischa urush uslubiga chorlashda ayblashadi deyishayaptilar. Nima bo’lsa ham, signallar ovozlari ko’nglimni g’ash qilib, kechinmalarimdan ya’ni hayotning o’zidagi e’tiborimning qaytishi jihatidan urib tashlashga, Ruhan ko’chirib, siltab qo’yishga sabab bo’layapti. Yana bir signal yana bir chalinib Ibo’qimning o’zicha odamparast munosabatli “seni tushundim” degan qarashi bo’lib, obro’yimni yulib o’zining yomonligini bilinishiga ko’ra chappachasi bilan ham baribir shu yovuzligini bildirib paradoksni, arosatni chiqarganligi bilinadi. Nima deysan xay, shu arosatda, deyishdi yuqorida arosat so’zini qo’shtirishib xay. Biz bo’lmasak nima qilardi, deyishdi o’zlaricha kiborli kinoya qilib ustimdan xay. Ana shunday kerak bizga, te’ya o’zim yozmoqchi bo’lganimni birga ichimdan eshittirib yozdirishdi. Ichimdan so’zining yoniga vergul bilan sinonim etib miyam aks sadosidan demoqchiligimda, bo’laverdi deganga o’xshashdi. Xay, bema’nilikka o’xshayapti deganga o’xshash ichki munosabat yo’llavordilar. Ammo darhol yana anchagina ichki berilishli chekka o’ylarimdan ajralib, o’z kayfiyatimni, va ahvolimni yaxshilasam bo’larligini shunday qilib yozsamki, bilib olganimni o’zim ham yaxshi baholadim. Umuman ichimdagi yana o’sha jihat, o’ylov tarafim asos va tuzuklikla bilintirish ilinjidagi o’zimniki shaxsi nima kelsa, oldingi esingni bo’lib hamki, hozirog’ini ko’proq yozaver deyayapti. Xay, shunga o’xshash deya qandaydir martabali shaxs qo’shilib qoldi. Demak, yana yozib boraverishga urinaman, ammo kallamni yaxshilab kuzatib borishni yozish davomidaki, unutmasligim, eplashim kerak. Xay, - yana uzoq miyamdan eshildi. Tez yozdirishni mashq qildirayaptilar deb o’ylaganimda, shu jumlani birga aytib yozdirishdi. Ha, shu gapim ya’ni tez yozishimni bildirishlari avvalroq o’zlari tomonidan o’ylovga berilganligini yoz deyishdilar. Albbatta, ularning va o’zimning o’ylovlarimizning farqini topib olishga erishish – bu mening baxtim, deb oxirida qo’shilib qo’yishdi. Ha, o’zim sal tortishli, tirishishli tarzda o’zim taraflama keltirmoqchi bo’lgan o’ylovlarimni ham kiritishga e’tiborimni berayotganimni – asosan his etayapman. Masalan, mana bu – tiredan keyin ularning ichimdan yozishim uchun chiqargan gaplari, jumlalari bo’layotganini ya’ni yozilayotganini bildirmoqchi edim. Xayolimga go’yoki insonlar bilan qandaydir aloqalarini, yozish – chiziq va ovozlar bilan almashinish ishlariga qo’lim borganligini sezish ilinjida, sherdan tugatishib o’zimga qo’yib berishdi va o’zim davom ettirishni bilmay-netmay, uzgan joylaridan ularning faqatgina aytib-yozdirishlarigagina e’tibor berib, ma’noni yo’qotganimni – fahmlab qoldi(k)m. Ha, oxirgi harflarda ham ular ikkilantirib berishayaptiki, shunda qavslar ichiga birini olishni bildirib o’zimki, ular – ikkilanishlarning qaysinisinidir olish kerakligini, xay birinchisini – deya (hozir), deyishdi. Ha, anchagina – tashvishlardan – ziqna yozishdan xoli bo’lganimni bildim. Bizlarni sotayapti, - deya o’zlarini kulguli panaga burib ichim bo’yicha hayotning ko’rinmas, parallel xona bo’ylab orqa chekkasiga yashinib olishdi. Ha, endi mana shu kerak, deganga o’xshashdi – ha, men okang qarag’ay Zlisho, dedilar shu kishimizning o’zlari. Aslida yozayotganimda – o’ylovimning qayeri bilan baralla ketishimga ham o’zim xalak, hamda hayronligimni bilsangiz yetarli xo’p - . Ibo’qim o’zimning kallamga kelganlarini deb o’ylayotganlarimni, ichimdagilar sababli to’g’ri qilding deya aniq ajratmasdan o’zi bo’ysungan ovoziga qaramasdan bo’ysundirishga intilishiga xos qorin ovozini chiqardi. Ha, hamma joy shaxslardan iboratligini, ichingdan, tanangdan va tashqi hayotdan barchasi inson siymolariga o’xshash hayot shakli, shaxs ko’rinishlaridan iborat yoyilib yotganligini bilgin deyishmoqchi bo’lishdi, ichimdagi mana hozir Iblis o’zini ko’proq bildirib xo’p. Xay, boshqacha ozgina, deya shu turdagi yozuvimning oldingi kutib o’ylab tuzadigan yozuvimdan farqini aytishmoqdalar ichimda. Kim bu - qandaydir erkakchasiga ya’ni o’zini bildirishda oradagi katta-kichiklikni bilganga o’xshash gapirayapti deganimda (hozir ichimdan Iblis o’zining bo’yniga olib urib tashlaganicha fahmlatishga urinib qolgan o’ylovimni, fikrimni yo’qotishga urundiki, baribir topib yozsammikin deya oddiy ketayotgan o’ylovlarimga nima bor yo’qligini bilmay turibman, demak, baribir chala tashlagaymi yoki yozaymi esimni jilovlab xo’sh, ichimdagi o’ylov shaxsi yozma, bo’sh bo’lganingcha o’tiraver, keyin kelganini yoz deyapti). Shunday ham qilaylik, nimayki bo’lsa tashlab yubordim xay. Endi bir qilgan ishimni kallamga sarhisobini keltirib, nimalar yozdim yoki nimalarni to’g’ri qildim bitigimda deb o’ylab turgan edimki, o’ylov shaxsi yana tashlab o’t deganga o’xshash buyruq berdi shu tuzuk va to’liq gaplarim chiqishiga qarshiga otlanib xo’p. Esimga o’zimni kalakalash maqsadiga xoslatibroq, ammo ishonchli ham deyishga sozlashga bildirmay uruntirib (yana u yog’i esimdan chiqdi). Xay keyin. Ha, eslamoqchi bo’lib urinib yotibman. Zero esimni tez-tez tashlab bo’sh miyaga oshiqayapman xay. Kallamning narigi yog’iga bosim qilib bu tarafidan: bu yaxshi, deyishdi. Ha, yana o’sha ovozlar haqida yozmoqchiman, bu – erkaklarning ovozlarining o’zbilarmoncha baho beruvchanliklariga xos, ozginagina ma’lumotlari bilan erkaklik sadoqatiga xos (yana esimdan chiqdi) qolishlari deb qo’yaqolaylik xay. Iboq’im hozir grammatikamning, ya’ni ilm-fanli qonun-qoida izidan borishimni, mana hozir yana talvasalanib ilm-fanli tarzda deya o’rganishga xos o’zingni tutib yozishingning o’ziga “qo’yganman” deb jazabalanganga o’xshab hamma yog’imga tegim ketganga o’xshab o’xshashliklarimizni bosti-bosti qilmoqchi, urib o’zini hukmron sezishida xuddi Imp ga o’xshab har bir dam olishimni, davomiy vaqtda bor bo’lib turishimni ezishga o’tmoqchi. Mana hozir o’zimga ma’qulligiga, shu terminni ya’ni atamani o’rnashtirishimga qaramasdan davomiy vaqt degan iboramni nisbiysiz vaqt de deya yana o’sha-o’sha bir xil kurashga, kelishuvsiz tortishuvga ya’ni shartlashuvlarga binoan o’zimning ustunligimga qaramasdan o’zimni o’kinchli ikkilanishga solishlariga sabab bo’layaptilar. O’zim nima bo’lganda ham bir narsa haqida eslab, to’g’irlash haqida o’ylab qolsam, bir kun yaxshilab ko’rib ma’qul variantini to’g’irlab chiqaraman, yozaman desam, ichimdagilar (yana esimdan chiqdi). Yana esimdan chiqdidan oldin qavs ichiga bu yog’ini qo’shib qo’ymoqchi e’tim. Ha, eslashga urinaman, bir uchchasi kelib-ketib, esimga kirib-chiqib qolayapti, shu bu avvalgi jumlalarim qaysi bilan yakunlanaolmay qolgan bo’lsa xo’p. Ana bu yozuv bo’ldi, deyishayaptilar xay. Go’yoki o’zimga jufti-halol bobida yomon bo’ladi degan qarashlariga shama qilib qo’yishib hamki shu. Qo’rqib yozmasligim kerak e’ti shu jufti-halol so’zini, mana yana bir bor yozib ham qo’ydimki, e’tibor bersam, ichimdagilar xohlamay, yashirib baribir diqqatimni qaratishdiki, mana shu jufti-halolingni qanchaga sotasan, qancha yozasan degan narsani bilib olish uchun o’zimni shunday yozdirayotgan emishlar. Aslida uni sotmaslik, asrash ma’nolarini ko’zlab turganliklari bilinib turibdi. Uni bu – jufti-halolni de deya ichimdan jufti-halolimning o’zining imoli, ichimdan ham eshitilmas gapi chiqdi. Endi ichimdan ham eshitilmas, ammo gapga o’xshash tushunarli gaplarni qanday qilib tushunayotganimga, bilayotganimga o’zim ham hayronmiman, yo’q, ammo ichimdagilarning miyamda boshqalarga eshitilmas gaplari, hattoki ba’zida o’zimga ham eshitilmasa baribir gapga o’xshash tushunarli chiqishini bir necha bor ta’kidlagim keladiki, zero shu orqali barchalari miyamni mayna qilib siltab, o’qtalib urib kelayaptilar ham ba’zilarda. Ikkita narsani yozmoqchiman, - Bobir dam  va yengil-yelpi sal takrorlangan signallar bo’lib o’tdi. Ortimdan eshikcha bo’ylab chiqqan Zigulning doimo shu yozuvlarimni o’zimdagi boshqacha tarz, o’zgarish tashxisi deya baholab ahvolimni debon, o’sha-o’sha tahdid muammolariga bog’lab poylab turganligi kechinmalarim haqqi badanim ichidan o’tdi. Ha, hozirgi o’ylovimga qandaydir qarshiliklar bilinayapti. Endi unday qilmaymiz, deb qo’yishdi. O’zim qo’rqib xursand bo’lganimni hozir ikkilanish bilan aynan xursandchiligimni olib tashlashmasinlar deya qo’rqanligim bilan bildirganimda, yozganimda baribir Iblis Karobum qo’rqanligim so’zini inkor etib, xursandchiligimni olib tashlashiga shama qilib kulib yuborgani yana o’sha-o’sha borib taqaladigan aslida gap bo’lib chiqishi kerak bo’lgan miyamda keltirilayotgan ma’no bilindi. Gap bilan ko’t deydilar bularni, deyishdi. Bir tez ma’no kelib ketdiki, ammo chizishga va eslab qolishga erishaolmadim. Ma’no yuqoridagi gap to’g’risida edi. Ha, shunday de deyishlari, shama qilishlari bo’lib o’tdi. Shama deyapsan-ku, deya shamg’alak so’zini eslatishdi. Jim bo’lib qolishdi, yana o’zidan ketdimikin degan doimiy o’zlaricha o’zimga qastdan bildiriladigan o’zlari tomonlamachilikli yondashilishni ko’zlaydigan xulosalarida. Zero o’zlari (eslashga urinayapman, boshqa gap yo’q hozircha) shu yo’lga solganliklarini yana ikkilanish qilishib, o’zimniki bo’lgan ikkilanish jihatimni o’zlarining foydalariga solishga urinishadi doimo. Ichingga bo’q bormi, u deya yozdirmoqchi bo’lmayotganlari kimliginiki, bu – o’zingiz tushunib oling ham deyaolmayman albatta deb hisoblatib deddirishdi. Lekin fikrimni o’shanga burib qo’yishganliklari bilinadi. Jim bo’lib qolishib birdaniga birgaliklariki, xay dam, deyishdi. Mana soatga ham bir boqib qandaydir refresh, yangilanish bo’lishlarini, keyinchalik ish tugatib suv ichishga borishimni esladim. Ibo’qim ichimdagilar bilan ma’qulchilikda deya o’zimga urag’onli bo’lsa ham, endi sal ochiqroq va yoqimliga o’xshash tasdiqli tovushini qornimning yon tomon parallelidan chiqardi. Bu o’ng yon tomon deya o’ng so’zini oldingi gapga qo’shib qo’ymoqchiligim kerakligida, hozir yozdim. Polin o’zimga yana o’shanday podvoxa, oyoq qo’yish ishini qiladimi deya yer to’ladan kelayotgan ovozini eslab, dadamning shu gaplar bo’yicha Polinning ishlaganligini bildirib o’zimning oldimga obro’chalishlik, “u gapirdi-ku, sen yoshimizga ko’ra qolasan deya bir nimalar deb ketishlari” bo’lganini esladim. Bo’ldi, deya garangsifatlashuvli, bosh miyani boshqacha bo’shroq taranglikda tutishdi. Umuman hayajonimda, bag’rimdan o’rtash izida qolib ketayotgan gapim shu ediki, bu klounlar, Dadam va Polin, Polin-ku xay mayli, aynan dadam so’zlar, gaplari bo’yicha ketma-ketlik tartibini shundoqqina sezdirib o’tadilarki, o’zlari faqatgina yangi ma’lumot yuzasidan gap boshlashgagina qodir bo’lib, so’ng chizmali tarzda shu gaplarini tushuntirib o’tiraverishga xos sanskritlashuvlariga qaramasdan: o’zim sendan obro’liman, deya o’zlarini o’zimning gaplarim bilan teng va hattoki baland tutadilar. Kam gapiruvchi Polin ya’ni o’zimning o’tmishim bilan ham qastdaniga ko’proq gaplashib, o’zimga bildirmay, aks holda doimo uni qo’shmaslik ilinjiga tushib o’zim bilan gapirish obro’sini bildirib turishardilarki, nima bo’lsa endi natijada o’zimga bir nima bilan osilib, tegib va ko’rsatma berib, doriga yo’nalish olib hozir berishlariga ahamiyat qaratmasalar bo’lmasligi tayin darrov. Mana hozir (xay bema’lol yoz deyishayaptilar) endi nima bo’lganda ham, bema’lol yozsam birinchidan sal qolishimni bilib, baribir to’liq aytishga ya’ni yozishga urinib ko’rayki, bitmoqchiligim Ibo’qim haqida bo’lib endi shu bo’y, ro’y berarmikin ma’nosiga borib taqalardi baribir. U esimdan chiqdi xay, Iblis chindan bo’lsa e’tiki, albatta, shunga ya’ni chindakligiga umid bog’lash ham mutloq noto’g’ri bo’lib, ichimdagi Shohidning gvardiyasi bilan shu maslahatga kelishib, shunday ham doimo bo’lib turadiki, “nima unga boqasan, o’zimni urishing kerak edi-ku” degan ma’nosini va shu ma’no bo’ylab sal sharpasini chiqardi. Hozir chap belim suqulganga o’xshab, uzunroqqa xos et yoki ichki a’zosi tolasi tortilgan holda og’riyaptiki, sog’liq masalalari birinchidan yozilmog’i kerak. Hattoki badanimning o’ng tomonidagi buyragim ham suqulganchalik og’rimoqda. Bu – sog’liq o’zgarishlari xolos, ammo har doim bir xil og’riqli, azob berguvchi ahvolimni, xastaliklarimni yoki sog’lig’imdagi holatlarni yozavermasdim xo’sh. Shu bu kallamni tozalab bilganim uchundurki, bu taraflarim og’riq berayapti. Albatta, mutanosiblik mosligi bo’yicha birini kamaytirsang, boshqa yoqdan ikkinchisi qalqib, suvga o’xshab to’lib-tosha turganmi, ha.

Comments

Ommabop xabarlar

Biz bilan birga yana xo'sh (Rustam)

Barcha individual ishtirokchilarning raqamlari men uchun 6 raqami sifatida

Nima