uzbek language siteenglish language site

Nima ham t'er o'zi?

 

36. Bugun avliyoga kloun onam ya’ni Shohidning onasi, o’zimga parallel qaynona tomonlama baribir asl ravishda bir tarafdagi o’liklarni ko’rishga bordik. Bir varakayiga mulloshohidga ham o’zimni o’qitdilar. Shuncha bosimlardan, o’liklarning bo’laklarimni, tanamning asablari parchalari bo’yicha etimni talashlaridan so’ng, mulloga: elektromagnit o’zimga halaqit beradi, deya shu joyga tok simyog’ochdan tortilmaganini oldinroq e’tibor berib, sabablar og’ushida aytgan ham bo’lsam, ishimni so’raganida kompyuter(chi)shi-man dedim. Mullo kompyuter haqida: unda ya’ni kompyuterda ko’p jarayonlari bor, miyang ham shunday ishlaganda, aqlingni shoshirib qo’yadi, biron kun lat yesang shunday o’ylab ketaverasan, jinni bo’lishing turgan gap ya’ni masalang hal bo’lmay, ochilmay yoki yechilmay qolaveradi, dedi. Albatta bu yerda hech kim aldanmadi ham, yolg’on gapirmadi hamki, Gotdagi ishim bo’lmish Qul akamning davomchiliklarini Macromedia Flash 8 bo’yicha ishlarimda kompyuterda qilayapman va Ungot bo’lishi mumkin bo’lgan Do’konda ham rasmchilik bilan bog’liq hujjatlar chiqarishni kompyuterda amalga oshiraman. Dastur tuzaolish qobiliyatimni aytsam, universal ya’ni umumiy tariqadagi “kompyuterchi”, balki shu so’z bilan ichimdagilar norozilik, noshudliklarini bildirib turishganida “kompyuter bilan ishlovchiman” deb qo’yaturayin xo’p. Demak, avliyo safarida yana shularni bildimki, onamning shajaralarida Sharslomlik o’lgan opalari Sharifa ismlarida bo’lishgan, shu kishi bilan bir oiladan aka-singil yoki opa-uka bo’lgan murda bo’lib ulgurgan Qurbonov Bekmurod tog’om ham Toshkentning G’uzoridan bu joylarimizga qadam ranjida qilgan Oijamol buvimning birinchi erlaridan bo’lgan hisob, ikkinchi erlariga o’tishlari va bizlarning yaratishlarimizda ishtirok etishlari bo’yicha bitta joylarda ikkinchi erlari bo’lmish Tesha boboga turmushga chiqqanlar. Teshayeva Qumri xolam esa 48-72 mi, shu orada taxminan 24 yilcha umr ko’rib Mo’ydin va Nuriddin akalarimizni paydo qilishga, tu’gishga erishganlar. Shundan beri hali hech bir tog’a-xolam o’lmayaptilar. Mana shunday ayollar surilishiga yoki, O(y)ijamol buvim va Qumri qizlari bo’lmish xolamlarning siljib qolishlariga, 7 cha shaklga xos yo’nalishllar hosil qilishga mubtalo onamning yuqori va o’zlariga xos avlod shajaralaridandurman xay. Taqdir-u alhazarning har doim bo’laverishiga shama etilajak shu taqdir charxpalagini qarangki, Qumri xolamning tug’ilib katta bo’layotgan va Aijamal buvimning shuncha taqdir yo’llari bo’ylab ikki erli va ko’p farzandlarli bo’lishlariga teskari ya’ni qarama-qarshi, kollinear ravishda Qumri xolam faqatgina (yana) ikki o’g’illi bo’lib yoshgina boshlariga Dunyoni tark etganliklarini aytsangiz to’g’rimi xay. Taqdir-u alhazar yoki taqdir hazili shundaki bular bo’lishi ya’ni o’z paytida shuncha yillardan so’ng bu voqealar, farzandlarning dunyoga kelishi, turmush qurishlar bo’lishi muqarrarligini oldindan bilganimiz sayin har kunlik, daqiqalik turmush tarzlari yoki hayot kechirishlari shularga qaratilib, bularning ta’siri doirasi ostida o’taverishi hech gap emasligini bilingiz xo’sh. Albatta, shunday kuch ya’ni taqdirlarni to’g’irlash ishi bo’lganida bu qudratning ostida, egalari qandaydir insu jinslar, yani balki tug’ilajak farzandlarning o’zlari yoki ilohlar kollinear vaqtdan shu farzandlarning ota-onalarining har kunlik hayot kechirishlarini zapisdan, Dunyoning taqdir-u alhazaridan qilib GotandUngot o’yinlarini to’g’irlatib qo’yishaverganliklari ma’lum endi mashhur xo’p. Har qanday oilalarning yoki shaxslarning o’tmishlari uchun mozeyga nazarning o’zi, o’lganlari haqidagi ma’lumotlar va vafot etgan vaqt lahzali kunlarigacha bizga taqdir hazilini tushuntirib qo’yganligini hamma bilsin xo’p. Endi o’zimni hozirlari (yana inson qadr va manfaatlari bilan yozilayaptiki, adabiyot ham shuni biladi; ya’ni hozirlari debon vaqtning aniq chegarasi kerak emas, ammo afsuski mana hozir o’zimning ich etimni yulib o’tish ta’siriga muvofiq aniqlikli o’rnini bildirish kesishini qilib o’taveradi) qiynayotgan masala shu ediki, ichimdagilarning umumiy tarzda bilgan o’zimning ustimda mahmatdonoliklari va muttahamliklari tugul ularning e’tibori bilan boshchilari bo’lgan Ibo’qimning ham ichimdagilar bilib turgan, o’tib ketgan tor doiradan ham o’zimga ichimdagilarning, raqamli shaxslarning ishlarini ya’ni mug’ombir muttahamliklarini qilishni davom ettirishi payiga ular ilojsiz yon bosish, ko’ngilchanlikka berilish qilishib rozi bo’lgan holda, shu qing’irgarchiliklarini davom ettirishayaptilar, Ibo’qimga yetkazib tushuntirib qo’yayaptilar. Uning ya’ni Ibo’qimning maqsadi mantiq kesarlik, so’zlarni o’zining parallel tarafidan tushunmayotganida o’zim tomonga aylanib tushib bir xil so’zlar, gaplar yoki jumlalar aytasan va yozasan deya ayblashlari, to’g’rilash uchun burib majburlashlari. Shu bu boisidan esa, yomonlikdan yana qaytaga yomonlik alomatlari sezilib o’liklarimiz, raqamli jihatlama shaxslar ya’ni klounadalar o’zlarining ma’no va ong ishlarini o’ylovning va kayfiyatning o’rtasidan, shularga nisbatan ko’proq chiqarayaptilar, tortayaptilar yoki cho’zayaptilar xay. 37. Endi. Ichimdagilarning, ya’ni aniqlikchilarning yaxshiligimdan foydalanib, yomonlikka yuz tutayotganimda munofiqchalik tashlab ketishlarining juda aniqligi, shu paytlari kulishlari hisob-kitob yuzasidan bajarilishi bo’lgani uchun ularni oddiy ravishda baholayolmaymizmi, demak, o’zimizga o’xshatmay, mutanosibli ravishda inson qadr-qimmati va manfaatlari, oddiyligi bo’yicha baholab o’zimizdan undirib, urib ya’ni muttahamlarcha foyda olib ketdi deyaolmaymiz, deb bir ishonchga va xulosaga kelib turganimda navbatdagi yozuv kunimga kirishib shu kunning sonini yozib o’zim odatga o’zgargan hayron qolganimdan ham avval kerak bo’lsa, ichimdagilarning o’zlari bugunning siri shunda-ku, deb qo’yishganlari hali beri yodimdan o’tmayapti. Zero hech kim o’zining foydasini umumiy mulohazali, ma’noli yoki yoppasiga aloqaviy, Dunyoviy ravishda tez hal qilaolmaydi, tushunaolmaydi deya topilgani uchun bizning kengashlarni, doiraviy davralar xulosalarini qanchadir salmoqli bilib, o’rganib olganlar o’zlarini aqlliroq sanab foyda hosil qildim yoki shu kengashdagilardan undirib bildim deb ketayotganlarida xatolikka uchrashlari hattoki dargumon emasligi hech gap ham emaski, xo’p bo’pti. Bizlar bosim bilan ishlayolmaymiz, bizning kallamizga Dunyoviy bosim bo’lib, foydali ishlar aloqalari uchun adabiyotlar, fanlar va yozuv-chizmali barcha bilimlar ichimizdagilar tomonidan kiritilib shundagina to’g’ri yo’ldan borishimiz mumkinligi bu ular ya’ni ichimizdagilar tomonidan bildirilgan, ammo bizlar tor doirani o’zimizning Dunyoviy bilimlarimiz, Dunyoqarashimizga solib qaysidir nazdlarimiz, kuzatuvli hisob-kitoblarimiz bilan yaxshilab muhokama qilsak ham, oddiygina suqma-suqonlik, hattoki yetib boraolmaydigan ko’p bo’lishga qodir ham emas, ammo urinishni xohlagan radiuslama, daraxtning umumiy hajmi uchun ko’pi bilan ba’zi shoh-shabbasimon chiziqli ishini yurg’izayotgan bo’lamiz xolos. Bizlardan qoloq bosimchilar o’zlari ko’rsatib turgan shu haqli usullari haqqatan ham to’g’ri deb hisoblanib, qanchalik tezlik bilan bizlarni foyda masalasida uzil-kesil, teskorlik ya’ni jadal chappa-rostalik bilan bilib hal qilmasinlar, qoloqliklari sababli bizdan qanchalik mag’lubiyatga uchrayaptilar! Endi, kecha parapsixologga uchrab qaytdim azim Buxoroning Guliston diyorida xo’sh. Ularga tushuntirib aytgan gapim shu ediki, avvalambor o’ylab turganim bo’yicha bu – 3 raqamida bir-biriga yuzlashib turgan mantiq va miya masalalarida miya tomonlama: birinchi o’ylov asoslamachiligida qilayotgan 2-dan ma’nom ya’ni, hayot yoki borliq uzra cheksizlik bilan hisob-kitobli, tahminboz qarashimga, xotiramga 3-miya qatlamida turgan kayfiyatim ya’ni ongim, foydam o’zimga qarama-qarshi, zarar bo’lib keltiriladi, hayotdan kimdan bo’lsa ham, yaqinlarimning qiyofalari bo’lib olgan Aqshlik klounadalar yoki ichimdagi ularning huquqbuzarliklari va hayotdagi narsalar bo’ylab ziyon bilan chiqariladi, dedim, aniqrog’i nima aytganim shu ma’no yuzasidan edi xay. Shunday urib siltash Ibrohim bilan shu joylashuvda, mantiq va o’ylov bo’yicha bitta, parallel ya’ni ichma-ich turganimiz uchun hattoki o’zimning foydamdan, ongimdan ma’no, hisob-kitobimni urish ishlarini qilishib, shu harakatlanish sari yoki yo’nalishi bobida o’zimni va o’zlarini Ibrohimdan ajratishga urinib, uning turib qolgan shu xislatlari, miya ishlari bo’yicha kayfini, kuchini yoki yig’averishini berish hisoblanadi. O’ylovimdan mantiqqa bo’qim bo’lib tushgan Ibo’qim o’ylov asoslamachilikli o’zimdan boshlab barchasini ag’dar-to’ntar qilish evaziga kollinearlikning yomon tarafini o’zimga tashlab, yaxshisini o’ziga olmoqchiki, shunga ikkimiznin, Ibo’qim va o’zimning bittadaligimi, bitta tana joyidaligimiz ya’ni parallelligimizni o’zining shamasi, xohlagan paytda uzishi, qochishi uchun sabab deb ko’rsatmoqchi. Baribir mantiqdagi Ibo’qim mantiqdagi hisoblanadida, o’zimning ichimga “mani tiq” deya kirib olganligi ma’lum va mashhur xo’p. O’zim esa bilimning o’zi sifatidagi dadamning ichlariga o’ylov ya’ni “o’y, meni sev” deb kirib olganligimni arang fahmlashga erishmoqchiman hozirdan ham. Va hokazo bo’lib bilimning o’zi dadam sifatlarida tafakkurga ya’ni Bobomga ergashib, ichlariga kirib yoki man-tiqlariga xos, matryoshkalari bo’lib borgan va h.k ya’ni mantiqqa esa ko’rib, harakatlanib va tushunib bir nimaga erishishdan hosil qilingan belgi ichiga kirib: men o’zingman, desa, shu oxirgisiga, belgiga eshitish sezgisi, yodga solish xotirlovi va joylashuv masalalaridan bo’lgan bir aniqlovchi, sifat ya’ni belgi bolasi ya’ni “mani tiq” deyuvchisi sanalganligini bilsangiz bo’ladi. Demak, mantiq nima emish, qissadan xulosa, bu – gapirish, xotirlash va teri bilan tegish birlashgan shamasi, belgisi yoki maxsus qandaydir nomlanishi, tushunchasiga bag’shida ifodasi xo’sh.Endi unday bo’lmagandan so’ng, u gap ya’ni foydaning ma’nomga zararli bo’lib qaytayotgani ochilganidan keyin yoki kecha borib shu gaplar yuzasidan parapsixolog muolajasini olib qaytdikmi, haki, endi teskarisi, aynan zigzagli ravishdagi ko’p miqdorli kollineari bo’lib o’tishi bo’lib, kerak bo’lsa mantiq masalasining o’zida teri bilan tegish, xotirlash va gapirishlarim yuzasidan o’zimga Ibrohim bilan bir vujuddaligimiz bo’yicha uni ajratib olib va Ibrohimning o’zi uchun o’zimga xusumat, ziyon va og’riq yetkazayaptilar. Ziyonlari ham e’tiborsiz, boshqa yuzlanishli qilib turgan har xil jarayonli ishlarimga atrofimdagilarning, boshqa xonadagilarning endi tasodifiy ravishdagi qiliqlari, ovozlari ya’ni bashoratli mehnatimni, oddiy tanlovli ishlarimni karomatimga darrovdan, o’zlaricha yoyaverib yomon tarzda chiqarib berishlari hamda ichki ovozlarning “dam-damlab” cho’qib tashlashlari va tanamda ko’zim bilan ko’rishimning yomonlashuvi, narsalarni yoki yemish (anorni) boshqaruvida nosozliklar, noqulayliklar, so’ngra tabiat bo’ylab borliqning o’zidan oyoq-osti, yo’l-yo’lakay to’g’anoq bo’lib chiqib qoladigan narsalar va predmetlari shaklida ya’ni hisobida bo’lib turayapti. Ha-ha, yana so’raganlari bois yozayinki, kontekst yuzasidan tushunmasalar ham, bir qaragan ko’r ham buni o’qib, ta’luqligi bo’yicha ajratib bilganiga qaramasdan, oldingi jumlamda ziyonlari deb boshlagan so’zim aynan so’rayotganlariga, bildirishimni talab etayotganlariga xos, doimiy ravishda ziqna qildirib o’zimni to’ldirtirib tashlagan so’zlari bu – ichimdagilar, bosimchilar va qoloqlar, klounlar, parallelchilar va yolg’onchilar, raqamli Dunyodagi o’zimning avlodimda o’ylovim ichiga kirib olib haqqoniy o’zimni kuzatayotganlar haqida boradi. Muncha aniqchi kasofatlar bular, yana “bular”, bu – ular ya’ni I-CH-I-M-D-A-G-I-L-A-R, yomonlar inson qarashi, qadr-qimmati bilan hamma narsani kuzatib turaolmasliklariga hayronsan kishi. Balki, o’zim adabiyotchasiga, tilshunoslik qonun-qoidalariga ko’ra to’g’ri yozib tushuntiraolmayotgandirman, ammo bu o’zimning qadr-qimmatim, haq-huquqli bayonim yoki uslubiyatimdir. Shunday qilib parapsixologga, ya’ni devlar, jinlar va parilarni quvuvchi, ichimdan yoki tepamdan, yon taraflarimdan chiqaruvchi domlamga aytganimga qarasak, uydagilar, atrofdagilar atayin, uyushtirib ya’ni tayyorgarliklarini bildirib o’zimning o’ylovim bo’yicha ishlashadi, ma’nom yuzasidan zararli foydalarimni aylantirib keltirishadi deganimda, bugun mana shu bu ishlardan so’ng ham, hozir narigi ochiq xonada hech kim qolmagan xo’sh. Ammo doimiy sanaladigan og’riq, azobim uchun qiyinchiliklar aytib, bildirib o’tayotganimga ko’ra har qayerdan, istalgan jonli-jonsiz predmet yoki shaxs, hodisadan chiqayapti deganimga (shu yozganimga) o’xshash tarzda baribir o’zimni tinch qo’ymasligi, sal turib boshqa yoqlama chiqib kelishini sezib, bilib doimo oldindan kutib yuriymanki, bu – muqarrar kurash, azob berish xo’sh. Endi kecha oyning 8-sanasidan parapsixolog ko’rsatmasi bilan dori berish ham to’xtatildi, mana shu o’zimning bashoratimga ham to’g’ri keladiki, faqatgina aldash, karomatim o’tmasligi ma’nosida sal chetlashuv fikri kuzatilganiga nima ham derdingiz. Shu oyning boshidan, xo’p kelingki 2-sanasidan tugaydi ya’ni berilmaydi deb yurgan dorilarim, o’zi uchun 10-kunning o’nglanishiga, o’zini butlab olishiga bormasdan, 2 kun avvalroq yetib-boroalmay uzulishiga asosan (chunki 10 ta raqamga xos oxiridan aytilayotgan 2 lik bosqichi, odatiylik bo’yicha uzulishi, ajratilishi shu) 8 bu. Mana shu jumlani yozishim bilanoq: doringni ichib ol, deb dorimni ichirtirib, berib ketdilar onam. Bu masalani, kechangi Buxorodagi uchrashuv, parapsixolog Umar Ro’ziyev Muzaffarovich bilan suhbatimizni eslatsam: yo’q, unga bormaymiz, deya ya’ni parapsixologga bormasligimizni aytdilar. Xo’p, bular isbot bo’laolmadi deylik, ammo nega bunchalik tezdur, tezkorlik bilan shu bu gaplarimdan so’ng aksini bildirib, atayinlikka xos dorini berib ketdilar xay. Atayin qiluvchi ham shularni o’qib o’zining uyushuvini, atayinini bildirib o’tirishidan ne hojat xo’p. Mafia atayin bo’lsa, mafiaga bunday bilintirib yuborish nima keragi bor xay. Nima bo’lganda ham, Umar tahminimcha sanab o’tgan 6 ta, shulardan esimda qolganlari bo’lsa, “qilgan” ya’ni jinsiy aloqani nazarda tutib sikkan, yuborgan ya’ni “qilishga” yuborgan va h.k shunga yopishgan, yondosh usullarni ko’rsatib, tushuntirib aytganlari bo’yicha hisobga olsamki, kasalligimning boisi bu – jinsiy asab to’qimalarining oddiy teri asablaridan o’tganligi, shularni qurshab, o’rmalashib olganligi yoki bulardan ustun kelganligini bilib, ularning muolajalariga e’tibor qaratsam, arabcha oyatlarni baland kalimalar bilan o’qib, qaynona taraf ikkinchi bir ayol shaxsli vakilligidagisi boshimni silab-siypalab, yaxshinamo silkitib turib uqalab qo’ydiki, shunda kallamni qo’tog’im misoli ekstazli, jozibali va lazzatbag’sh etuvchi deb sanashga to’g’ri keldi xay. Haqiqatan ham parapsixologiyani jinsiy a’zolarning bezlari, asablari ustunligida, o’rab olishi bo’yicha ilm-fanning tushunaolmasligiga xos devlar, jinlar va parilar haqiqatiga bog’lasak ham bo’lavergani to’g’ri sanalsa qandayin “maza” xo’sh ha. Umuman olib qaraganda o’zimdan ichimdagilar haqlarida so’rab bo’lishni oxiri taqalganligi boisi ham shu ediki, ichimdagilarning pul olmoqchi u, deya ayttirishlarini Umarning o’zi bilib olganga xos gapirishimni chiqartirmay, gapni yakunlab, bo’lib yubordiki, xay mayli. Mana hozir keyingi yozuvlarimdan oldin aytayki, hattoki shu yerda ham, ya’ni nimasi hattoki, balki har doimki, ichimdagilar bilan suhbatlashuv, eshitilmas gapli ma’nolari bo’yicha yomonliklari orqali doimiy aloqalari bo’lib o’tib, hozir endi tomog’imga tufligimni sachratishlari oqibatida tegajonli yo’taltirib, donalarni, keltirilgan yemishlarini yeyishimga shama qilib buyurishganiga nima dersiz. Mana mantiqning ishlashidan, teskariligi bilinishidan bir varakayiga qanchalikdalik yomonliklarini uqib olgan biz xay. Ichimdagilar bo’lib o’tgan sabablar, ma’lumotlar ya’ni yozuvlarim va gaplarimni, barcha-barchasini bog’lab baribir bir kasofat, urush yoki tirmalash chiqarmasalar, keyingi navbatida astoydil tushunarli qilib, balki “majburiy ravishda” bermasalar bo’lmaydi. Zero mana hammasini aytganimdan so’ng ya’ni zamon va makon, shaxsiy ta’sirlashuvlarni qoldirmay bildirganimdan, sotganimdan ya’ni yomonligini so’zlab yozganimdan so’ng, endi ichimda tomog’imni qashanglashlari, yo’taltirishlari ya’ni suvini tegajonlik bilan tanamga urishlari qanchalik to’g’ri navbat, ketma-ketlik bo’yicha bilinayotgan qing’irliklari bo’lishini bilsangiz xo’sh. O’zim ham faqatgina katta shunday narslardan ya’ni hodisalardan qo’rqib, gumonlayman xolos, ammo baribir topaolaman, axir katta bosqichda ketayapti-ku deya ichimda sal o’ylov qilib yo’nalish hosil qilsam ham, baribir boshqachasi ketma-ketlikdagi sabab-oqibat, natija bo’lib hisobga olinadi, bo’lib o’tadi. Barchasi hayotimga yuzlanib qilayotgan ishlarim, kechinmalar va yashashlarim (gaplarim va yozuvlarimga ko’ra chiqargan, aytgan ma’lumotlarim) bo’yicha o’xshashlik va shuning bilimlari bo’ylab ketma-ketlik orqali bo’lib o’tayapti. Ha, hayotda ko’p jarayonlar, ma’lumotlar va kechinmalar bo’lib o’tadi, ammo bashoratga qaramasdan shular baribir karomatda o’zgacha yo’nalish bo’lishini hosil qilishi mumkin. Umuman olganda tanish-bilish va or-nomus bor xolos, aniqrog’i shu ikkovlari bo’yicha to’rtta yo’nalish hosil qilib bo’layotganimni, o’zimni bilayotganimni yoki ko’rayotganimni hisobga olaylik xo’p. O’zim tanishning o’zi tarafida ko’rgan kechirganlarimni, yuz-qiyofalarni tanib, tahlil qilib yoki farqlab ish ko’rganimda, ichimdagilar, tuyg’uli egalari bo’lmish ilohlar shularning nimaliklarini va qandayliklari bo’yicha bilishning o’zini, o’zimga nisbatan yaxshi-yomon qanday yo’nalishlar, sintezlar hosil qilishini sezib fahmlashgani ma’qul xay. Or-nomusga to’xtalib ham esa, o’zim qanchalik orli bu - ya’ni hayotda “bo’qqa”, o’zgalarning tasodifiy, tanlovli yaqinlashuvlariga xos aloqalariga xira, nafratli yoki istarasiz qarash hosil qilsam, hayotning o’zi bo’lib beruvchi o’zlarini inson shaklida bilmaydigan shaxslar, siymolar va ko’zgu misoli hayotbag’sh tarovat (nomus) xo’pki, nomlarning bir xilligiga, har kim uchun yagona bo’laverishiga uzib osish qilishadilar xay. Or bilan biz o harfiga molik Dunyoviy tasodif yo’rig’i, tushunchaviy mazmuni bo’yicha qarab, r harfida r-rr, dirrilash qilib bo’qli, iflosgarchilli holatlarga o’z munosabatimizgacha ojizligimizda qolib ketishimizga atalsakda, baribir yana aldamchi, o’zimizni bilmaganga solish yo’llari bilan shu holatlarga, o’zga kasofatli inson va shaxslarga yaqinroq bo’lish istagidaligimiz shundoqqina bilinib, ko’zga tashlanadi xay. Bu – o ya’ni 1-harfi r bo’lmish 2-sidan ustunligiga xos nomlanishining ya’ni or so’zining o’ziga to’xtalib qolganimiz bilan “barchasiga shohid ham sensan”! Tan olish joizki, yozuvlarimning ham barchasi nomus bo’yicha bag’shidalanuvli tarzni olgani ma’lumki, hayotda esa tanib yurganim sari bilim ya’ni bilishning o’zi bilan javob qaytarmasalar ichimdagilar, hech bo’lmaydi, aslo iloji yo’q xo’sh. O’zim ham e’tibor bermasligim yoki bermagan bo’lishim mumkinki (mana hozir undan avval bir xil bermoq so’zini ikki marta, analizga xos ishlatib taniganligimga shama qilishimni o’zim ham sezmay davom ettirayotganimda, eshigim ochiq narigi xonadan onam tomog’larini g’ashib, o’tkazib ovozini chiqarib bilishli yoki bilimli tahdid o’tkazganliklari), yozuvlarim o’ziga atalgan so’zlarining ma’nolari yoki vaziyatga ko’ra atoqli narsalar, shaxslar ismlari yoki nomlarining nomli tahlillariga atab bag’shida etilishini bilarsizki, shu nomlarni yozib bildirib chiqdim deb ishonchim oshishi yoki to’lishi bilanoq uzib o’saman, barchasini yakuniy xulosalarimga, navbatdagi bitiklarimga qayta ishlatishga qodir bo’laman xo’p. Umuman avval yana birinchidan yozishim, eslatishim kerakki, ma’no o’liklari yoki cheksizligi bo’yicha o’zimga koinot, miya bosimi cheksizligi yoyi, konusi bo’yicha ichki o’likli bo’laklarni, ya’ni sarhadsizlik yoki chegarasizliklarni, cheksizliklarni o’z ichiga olib tahlilni davom ettiraverishimga xos bo’lgan ishlarimda anglab va o’ylab qo’ygan maqsadlarim, hisoblarim yoki yozmoqchi bitiklarim, shulardan avval boshqa narsalar yoki ishlar haqida yozsam ham, keyin yana birga moslashib, to’g’ri bo’lib ketgani sababli, kerak bo’lsa aynan o’z o’rniga qoyil qoldirib, yozdirayotganiga hayron qolib yozib boraverganimga nima ham derdingiz xay. Endi baribir yozmoqchi bo’lganimga to’xtalsakki, shu bu aslida baribir ilgaridan ma’nosiga bog’langanim hisoblanmish ko’rib o’tgan duxturlarim, vrachlarim ya’ni neyro-psixoanalizlarimni olib beruvchilar, psixoterapevtlarim nomlari bo’lmish birinchi Boqiyev devonaxona duxturi, aniqrog’i doktori, so’ng Olimov Jondor poliklinikasida ishchi vrach va kechangi akaxonlardan Umar (shu kishinikini to’liqroq eslashga erishdimki xo’p, ha, bu – Umar Ro’ziyev Muzaffarovich xay) nomlari bo’yicha ish olib borsakdi ya’ni yozsak qandoq ma’qulgarchiliklar bo’ladi. Zero sezishimcha barcha ularning davolashlari nomlarining ya’ni ismlarining o’zimning Bobirmirzo ismimga molik taqalishi, birlashuvi orqali ko’zimga ilinadi ham. Birinchi borgan duxtur vrachlardan ya’ni psixoterapevtlarimizdan Boqiyevni aytsakki, “boq va yeyverishlar, yov yoki shunqorlik ishlari” deganiga shama ostida chindan ham qayerga qarab, istalgan vaqt va joy bo’lishi mumkinki, nurning o’ziga ham onda-sonda e’tibor berib qolib ozginagina kuchli ma’no bo’lsa, ichimdagilarni to’laqonli urib tashlashga yetishini belgilagan duxtur shu kishi, o’z joylaridagi klounimiz (balki o’zlari Aqshlik bo’lib masxara qilmasalar, haqiqiy klounlari uchun egasi, birinchi nusxalari ham shu devonaxonada ishga kelib qaytavergani yaxshi o’zim tomondan niyat-tilak xo’sh). Kamroq bo’lsa ham, ko’rsatmalariga amal qilganimiz bo’lgan Olimov Jondorlik duxtur (mana u kishi uchun ham hozir 2 ta dona chaqib yedimki, albatta, shunday o’xshatib yozishga xos aloqalardan, ifodalar bilan bog’lanishdan, tekkizilishlardan bunday vrachlarning xabarlari bo’lishi kerak), o’z nomlari bilan orlarning ham e’tiborini jalb qiluviga xos “olimlik, olimlik ovidan” bo’ladilarki, mana shu sababli bo’lsa kerak, o’zimcha kashfiyotga berilib doimo vaqtimni yozish-chizishlar va ma’no ketidan ma’nolar, parallel va haqqoniy dunyo va olam bog’lanishlariga xos birlashib hayot kechirish amallarini, GotandUngot im ustidan ishlashlarimni bildirganligimga ham hamma hayron bo’lsaki xo’p. Endi 3-bir ko’rib qaytganimiz bo’lgan, boshimni erkalatishdan katta nafimni ham berishga shay turgan Umar akamizga to’liq ismi-shariflari va familiyalari bilan boqsakki, Umar Ro’ziyev Muzaffarovich, ha shuni oddiygina tushundingiz xo’shki, “o’liklik, umered or; kun(-da) va yegan, muzaffar ovlagan yoki qozongan” deb ahamiyatli ravishda nom qoldirsalar nima ham qilardik. Shu munosabat bilan o’zim endi bilib, nomlaridan tanishlik hosil qilib, kechangi bog’liqliklarni, taqdiriy aloqalarimizni kamini tushunganimni ham yozsamki, kecha kechqurun ovqat bo’layotganiga, pishirilayotganiga ham shama qilinishiga qaramasdan yo’ldan kelib, Xayri akam tomonlarga baliqxo’rlik ilinjida bir kilo so’m go’sht baliq novdachalariga xos go’shtlashuvlariga shay olib kelib uyga paqqos tushurmasligimiz ham mumkindi-ku ya xay. Shu Umar Ro’ziyev Muzaffarovichni bersa ne ajab xo’p. Endi yana ma’no oldinini tushunishga erishib boqsamki, Umar akamiz uchun shu nomlarini taftish qilmasimdan avvalroq “menga ko’prog’ini yeysan” deb ichimdan targ’ib etishlariga shama qilsam bo’lar xo’pki, shunda hozir shu jumlamdan oldin qolgan ko’proq, 3-4 ta qo’shimcha donalarning hammasini yeb qo’ydirdik o’zimga xay. Ha, chindan ham ma’no yuzasidan bari hisob-kitob-ku, hayotdan tekshirmasdan tahminiy bilishga erishuv-ku, shunga e’tibor beribon nimalarnidir boshlashimdan o’zimni keyingi topag’onli ishlarimga shama qilib ulgurish ham bo’lganligini amalda sinash xolosdur bari xay. Zero nomlar bo’yicha yozuvimdan, bildirgan xabarimdan so’ng “o’zimga ko’prog’ini yeysan” deb orli bildirish qilgan ham ichimdan shu Umar xo’p. Demak, agar o’zim ma’noning o’ziga atab hayotiy yuzlanishlarimga boqayotgan sari hisob-kitobli tahminiy, oddiy nisbiy aloqali doiralarda chamalabchasiga yurishni to’g’ri qilib bilsam ham, ichimdagi bo’shliq murda cheksizlik sari ayollari bo’lmish to’lqinsifat doiradagilar har bir kallam bilan bog’lanmish chamalarim, ehtimolga solingan qadamlarimni matematik, fikran aloqalarda aniq algebra va geometriya, yoki raqamlar va vektorlar ya’ni chizmalar qilib yo’nalishlar hosil qilmaganlariga ham mayliydiyov, ammo shu. Ichimdagi shu cheksiznamo ayollar oqimida bir-birovlarini mayda, bo’laklab ko’rish, his etish bo’lsaki, baribir har birlari o’zlarini cheksizlik deya yana cheksizlikka, chegarasizlikka yoki hududsizlikka uraverganlari boisidan orada misol-masalaviy, dunyoqarashim bo’yicha o’zimni tashuvchi bilimli bahsli munozaralarimga xos aniq tugunli, tutash sarhadlari ko’rinib qoladimi, shu yechim-ki xay ha. Ha, shu bir-birovini cheksiz doiraning ozgina bo’laklarida qurshab olgan konusli doiralar, yoylar halqalari, bir-biroviga yetib boraolmay qolgan sarhadboshi xo’sh. Endi kechangi Bullet Train kinosini tomosha qilib inglizcha eshitishimga saboq sifatida bir qarasamki, kallamga to’g’ri talqinli, Amerika yoki Angliyacha, mutloq inglizchalarga xos bahslar bilan yondashuvlarimdan so’ng o’zimni koinotning, kamalak yog’duli gallaktikaning markazida har taraf doiradan, sfera bo’ylab vazn ya’ni massa yo’nalishga xos ko’rinishda qandaydir tomon bo’yicha tortib turishidan, gravitatsiyasidan so’ng shu sfera oralab markazidan o’ziki cheksizlik har qayoqqa, toshlar ya’ni koinot jismli materiyalari oralig’laridan o’tib, jismlar bo’yicha kuzatiluvda nisbiy katta masofalar qo’yib bilish ko’rinishida tarqab ketayotganiga qarab personajlarning inglizcha gaplari tovushi, faqatgina shovqinli qatlamlari oralig’idan sadolarning yangrashini yoki chiqishini bir tarafga zich mayin parallel chiziqlar, ikkinchi tomonlama ostidan shularni birlashtiruvchi yagona to’liq taraf, taroqqa o’xshashlik bilan har qanday narsani shunday ikki tomonga ajratib, chiziq va nuqta qilib tariflamasammikin deya, ichimdagi cheksizlik ayollarining Amerikaliklar o’zlarini bijir-bijir, aqlan tebranayotgan ishlovlardan deb bilayotganlarida og’ir mehnat qilishlarini, vaznga xos aloqalarni yo’lga qo’yishlarini bilishsalar gaplarni shundagina yaxshi ilg’ab olishlari mumkin degan tushuntirishlari bilan birga ilg’ab, chindan ham inglizchani shunday kallamni tutib, o’zimni mo’maychilikka, oson gashtli foydaga boylashga urinishga kam ursam, yaxshiroq tushunaolishlarga qodirligimni bildim xay. Endi, sodda multfilm so’zi chindan ham multik bo’lib XXX ni ya’ni shahvoniy videolarga borib taqaluvini endi yaxshigina bilib olishim shakllandi xay. O’zim shu kunlari ko’rayotgan sodda multfilmlarda ya’ni personajli chizmalarga erishuvlarimizda chindan ham erkak-u ayollaridan ayollarini ajratib avratlariga taqalganchalik yon-bag’r qo’ynimda, xohish-irodali jinsiy qoniqishlarimni bildirishda sinab o’zimga chizmachilikni tushunish bobida ustozligimga qoyil qolganchalik ko’rib, tomosha etib bildim. Albatta, undan oldin tuyg’u bilan sayqallov kerak e’tiki, bu – personajlarning multfilmning har qayog’ida bo’lishlari mumkinligiga shama ostida (ekrandan) bo’rtishlari, chinakam misoli, orli ammo sof muhabbat, tozalikla chiqib qolishlari, hayotbob bag’shida etilishlari edi. Shunday o’zimning raqamli taraflama bilimlarim bilan ajratib tomosha qilsamki, chindan ham bu ta’sirchanliklarga o’zim og’ushiga kirganimchalik erishishim kutiladi. Birinchi o’zimning harakatlarim bilan belgilangan raqamli turdoshligimiz bo’yicha personajlarning xatti-harakatlariga, harakatlariga boqaman, shuni ajratib bilganimchalik, so’ng boshqa ishlar ya’ni inglizcha ignaning, jinsiy olatning boshining tagi sal yapaloq ravishda umumiy tayog’idan, chiziqli et-terisidan chiqib qolganiga xos tarzda nuqtaning chiziqdan usuntligini bildirishiga monand ravishda bo’lib, baribir ahamiyat shu ediki, kusning ichiga yetaklanib qoqish va qonishli chiqarib turaverishdan so’ng olib-bosishlari davom etaverishlariga to’g’ri aloqalab turaverganimchalik hammasi xay. Shunga erishib bilishim, yonimga turgan mo’jazkor juvonmarglarimdan lazzatbag’shlik olaolishishga urinib erishmoqligim maqsadida ko’rib borayotgan multigimning vaqti bo’yicha oldinga o’tib tugatilganiga shama qiluvchi ichimdagilarning shu multik uchun ajratilgan o’z zapisli vaqtida multfilmdagi, cartoon dagi kameraning rakursiga qaramay barcha ko’rsatilgan joylariga personaj, obraz ya’ni multik qahramonlarini o’rinlashtirishga qodir bo’lgan ichimdagilar shularning o’zgaruvchan qiyofali tanlarini xatti-harakatlarim ostida qo’toq boshi uzra ortidan yetaklovchi tayog’i qilib aylantirib, g’izzilatib yig’ib, jamlab o’rnashtirishlarida bittagina shunga, jinsiy olatga qarata, qadar multik bo’layotganiga ko’ra, ya’ni multfilmning vaqtidan makoni bo’yicha shu ikkalasini, vaqt va makonini yig’ib birlashtirib personajlarning qotgan, o’zimga ko’ringan qiyofalarini qo’toq qilganlaridan so’ng, insoniy qarashlamada turgan esim, tafakkurim siri bo’lgan yodimdan oldingi ensa turisi butun bir aholi guruh, Buxorolik insonlarning bir zapis, videolarga qarab har qanday qiyofalarni ko’raolishlaridan hosil bo’lgan aylana kusga, multfilm makonining butun multik davri bo’yicha zamonini o’rab yig’ib boirishiga atalgulik doiraviy ichkariga ketgan shilimshiqsimon devorli qizil etga olatimni bostirish nafosatini shu ekrandan chiqib qolish, qo’zg’alish va o’zimga atalgan qimirlash jarayonida multik qahramon qizlarining ortidan qilaman. O’zim harakatlarni o’zimning xos-xususiyatim, maxsus bilishimga ko’ra sezaman va boshqalar o’zim sezganlarimdan boshqacha harakatlarni kuzatishlari mumkin, insonlardagi orga e’tibor bersak esa ko’z bilan ko’rish sezgisida bitta qiyofadan har birlari har xil yuz-betlarni, qiyofa-turqlarni ya’ni qiyofalarni ko’rishadilar xay. Demak, ichimdagilar soatbozlikka shama qilib yozaqol endi deyishayaptilar, shuni bir eplashga urinsam xo’sh. Ibrohimning shu yoshi yilida, ya’ni bu ketma-ket 2-sentabrlar oralig’idagi o’zimning 34-yosharligimning asosiy davri kiritilgan intervalda vaqt va makon (yoki fazo) kurashi bo’lib o’tadiki, 3-avlodning 4-avlod bilan ikkala guruh, yomonlar va yaxshilar (avlodlari) oralig’ida qarama-qarshi simmetriyali bo’lib turishlaridan bari. Bizlar ya’ni 4-avloddagilar kinoya bilan nisbiy vaqtni olib borsak, 3-avlod yoshlari makonni ya’ni doimiy davomiy (nisbiy bo’lmagan, uzluksiz) vaqtni kinoyaning tenglamasidan ajratib, uzib o’zlarining paradokslari sifatida g’oliblik sari odimlashlariga xos bilishganliklariga nima ham derdingiz xo’sh. Shunda bizlardan kinoyalar bo’lgan sari, kinoya yoki istehzo ustun qilchasini qo’yib ostidagi tengligini yulib olgan paradokschilar shu qilchani, ustun bo’lakchani bizlarga istalgancha ma’no va mazmun yuzasidan oddiy unsurlarga, elektron bahslarga yoki chiqib qolishlarga, soat raqamlariga ya’ni millariga solib qo’yishimizga sababchi bo’lishadi. Shu ma’no-mazmunga bizlar har jihatlama erishib qolganligimizni yoki ma’no-mazmunning, mohiyatning o’zi bizlarga yoppasiga shunday ifoda, yo’riq berganini birgalikda deya baholash zarur xay. Bu – ma’noning, bilib yurgan yoki o’zimizdan chiqargan raqamlarimiz mazmuning har doim nega bunchalik o’zimizga ta’luqli mazmun ajratishiga aloqalangan bahs, ha. Endi mana hozir soatimga qara(yman)sam, o’zim shu bu kun yozib bo’lganlarimning barchasining o’zim bo’yicha taftishi, sarhisobi yoki berilayotgan xulosalaridan raqamli belgilashlarim va ifodalashlarim ortidan keladigan ma’no sarhisobi ham bilinadi. Yoki biron kishi jig’imga, ray-ro’yimga va kayfiyatimga o’ynab ish qilayotgan, ovoz chiqarayotgan va o’zini bildirayotganga, risovka qilayotganga o’xshash bo’lsa, shu bo’yicha yozuvlarim va hozirgi bosh sarhisoblarim bilan qiyoslashlar o’tkazib, soatdagi Ibrohimning yomonligini ya’ni yoshligimning o’zi bilmas, beg’ubor qilingan, ammo o’zimcha faqatgina qilayotgan bilinmas mazza-tazzali ishlarim o’xshashlik aloqalirida boshqalarga halaqit bergan bo’layotgan bo’lishini bilib olaman. Har qanday mazza, kayf boshqalarga tegishdan olinadi va har qanday og’riq ham o’zgalarning sababila bo’ladiki, bu Dunyo bir multik sahnasiga o’xshab bosimli simlar bilan yondashtirilib, yurg’izilib turadi. O’zimga kelsak, nima tegajonli (paradoks) va yana nima ishim, mazmunli ifodam yoki yozuvim (kinoya) bo’lib turgan bo’lsa, bir varakaylikning xulosasi bo’lish kuchi bag’ishlanuviga xos va monand ravishda soatimning millari sonlariga e’tiborim yetib borib, barchasining ya’ni ishlarim va azoblarimning izohlanuvi, yaqqol ifodasi yoki kinoya ro’parasi, ustun pattagi bo’layotganidan xabarlashuv olaman. Kinoya ham ko’p vaqtni olmaydi, har bir istehzo uchun ma’noga va tegajonli kayfiyatga xos har xil e’tiborli davrlar bo’lib o’tishi mumkinki, mana shundan avval soatga boqqanimda sal oldingi yozgan azoblanishli bitiklarimning ma’nosini va mazmunini bilib olganim mana hozir ham yodimdadur. O’zimning og’riqlarim endi kollinearlik ya’ni tanlov bo’yicha ortda qolishi natijasida barchasiga alohida oydinlik, ma’no-mazmun bag’ishlovchi mo’jizani ko’rsatadimi, ha. Bu – og’rinishlarimni yaxshi kayfiyatimdan ajratib olish misoli kompyuterimning soat millari sonlari atrofda-hudud bo’ylab kuzatilayotgan quyosh yorug’lik-qorong’uligi bo’yicha vaqtidan joyimda yotib turishimga xosdalangan oraliq o’rtasida alohida uzilib turgan og’rig’im, azobimni mo’jizakor beradi. Shunga teskari ahvol, holat mana hozir bo’lib, darrovgina ma’lumot yuzaga chiqishi bilanoq yuz berdiki, onam visolidagi qaynonam, onamning klounlari yonimga kelib essiz oh-vohlarining yoqimsiz, tekkiziladigan ovozini qilib ketdilarki, o’zim uchun o’zim bildirayotgan essizlik, kamchilikli ishlarimga battar shunday qilib, essiz eh-voylar qilib havodan urib ketadilar. Axir barchasi asablarga borib taqaladiki, Dunyo asablardan olingan. Buki nima edi, o’zim yoshligimda hech kim bilmaydi deya uchrashuvlarga yaqin qolganda o’zimcha maroqlilik ovozlarini chiqarib kelganim, uchrashuv joyiga boshqa yoqdan kelganim bo’lib, mana hozir bir nimani yozdirish ilinjida, ko’p ham o’ylab turishga qo’ymasdan uydagi klounlar har xil do’qqa ovozlar bilan qo’rqizib darrov nima bo’lsa shuni yozaverishimga majburlagan bo’lib qolayaptilar. Ha, endi eslasamki, chindan ham Alisher akamning aql-onglariga o’xshab yoshligimda hammani o’zimdan deb bilganim bois ko’rmay, panadan endi kiradigan hududlarimga xavfsizlik shamalarini yog’ib shunday ahvol, sharoit yoki ishlar bo’ladi deya chizmali bosimga xos harakatlarni bilib, yo’naltirib turganga o’xshab o’zimni jilovlab, mahkamlab olganimdan so’ng, endi hozir mana shu ishlarga, hali beri o’zim ularning shu yolg’onchiliklaridan, bosimlaridan chiqmay uchrayapman xo’sh. Demak, shu bo’lsa kerakki, kollinearlik tufayli hozirgina yozganlarim va qaynonamning kelish ahamiyatlari bilan og’rig’imni, kollinearlikni ya’ni tanlov ishini (zapisdan chiquvchi eniga harakatni) bilib qolganimga nima dersizki, Ibo’qim ham sodda, oddiy va kamtarin bolajo’y ovozlarini, yutunishlarini ichimdan chiqarmasmidi hatto xay, yo’q. Og’riqni og’riq bilan ya’ni kollinearlikni kollinearlik bilan yoki tanlovni tanlov bilan ochib bildimmi, demak Ibrohimga bez shansov, imkon berilmaydiki, u o’zimni ham kollinearlik, qizg’aldoq qadrdoni bilib yaxshi ko’rib boraveradi. Hozir soat 18:12. Ibrohimning o’zimni yomon ko’rishiga, o’zimga qaysarlik qilishiga chidab turaolmasam, yaxshilikla soatsozlab, soat millarini yaratib borsak ham bo’laverganiga nima ham derdingiz xo’p. Ha, chindan ham o’zim soatda parallel mo’jizakor olamni ko’rayapmanki, har qanday tanlov bahsidagi sabab-oqibat bilan ham shu parallel mo’jizakor olam, raqamli Jahon o’zini bashoratga molik bildirmay sezdirishi mumkin. Parallel olamning bizning Dunyoviy bahslarimizga ya’ni bashoratli ishlarimizga nisbatan har qanday bildirishli surilish oraliqlarini o’zi yo’qdan-borli, paydoli va esni olib boshqasini solishli qilib qayta to’g’irlashga qodirki bu shu.

Comments

Ommabop xabarlar

Biz bilan birga yana xo'sh (Rustam)

Barcha individual ishtirokchilarning raqamlari men uchun 6 raqami sifatida

Nima