Nima bu o'zi xo'sh shu mayli bo'pti!
59. Bugun hayot shakli sifatida inson tana shakli
yaratilgan kun. Chunki 5 bu – almashinish va harakatlanish, 9 esa raqamli Dunyo
bo’lgani uchun 0 yoki inson tana shakli, siymosi uzra badan, qo’l va oyoq hamda
boshi, ko’t-po’t tazi yechim yoki nisbiylik bo’lib joydan qisilib, yagona ustun
va tartibli o’rin bo’lib chiqadi. Umuman olganda barcha masalalarning,
matematikaning yechimlari joyning yagonalagi uchun kurash va qisilgan yoki
taraflar bilan o’rab olinib qistovdan chiqarish uchun ham faqatgina yagona
joylashuv, joy yoki o’rin hajmi, mezoni va belgisi mavjud xo’p. Joy bu –
haqiqat va haqiqatni tuzuvchi yechim omili bo’lgan doimo xo’p. Bir joyda
faqatgina bitta narsa yoki modda, materiya va h.k bo’lishi kerak xo’sh. Hattoki
bitta joy uchun kurashib birlashish degan ichma-ichlikka xos parallel holat
bo’lsa hamki, shuning iloji yo’q hisoblanib dirrilash, qaltirash va tebranish
orqali o’z joyidan boshqasini chiqarib tashlaydi. Masalan, zirapcha ham
suqilgan joychasidan qachondir chiqarilgan va nima bo’lsa ham yoki it, mushuk
bolasini olsakki kirib qolgan chuqalog’idan, teshikli oralig’idan chiqarib
qo’yilishi doimo hammaga manzur xo’p. Yoki boshingizni panjaraga qiyinchilik
bilan o’ynoqqilik aralash kirgizib yuborsangiz ham shunday qayta urunish borki,
sal kutib qiynalib baribir panjaradan, qamoq simlaridan orqaga chiqaraolasiz
albatta xo’p. Umuman olganda esa bizning ya’ni o’zimning ko’pgina misollarimda dirrilash
degan so’z masalasi qo’llaniladiki, bu – joy masalasi hattoki parallel
haqiqatlarning bir-biroviga o’tajakligida bitta joyda ichma-ich, ustma-ust yoki
rangiga-rang baribir bitta qilingan 2 ta holat yoki joylashuv bir-birovlari
bilan nazarda yoki tasavvurda juda yaqin ravishda parallel qaltirash,
tebratilish hisobiga hammasi ayon bo’lib turganmi, ha. Nima bo’lganda ham inson
ya’ni haqiqatgo’ylar tarafida bir taraflama qisilib kirgan yoki parallellik
sir-asrori bilan dirrilash joylashuvlaridan yog’langan dick qinidan o’z tashqi
etining terisi bo’ylab bosilishli siljishlariga, sal ezilishli bukilishlariga
sirpanganga o’xshash chiqib-kirib (tor, qis(zg)qa yo’lakdan ha, “albatta!”)
mirzolashtiraverishiga xos ravishda yagona to’liq joy masalasi ko’rilganchalik
teshik qoldirilish, boshqa yoqlari to’liq, aylana bilan o’rab olingan joylashuvdan
hosil bo’ladigan irg’itish, sarqitga chiqarish yoki dirrilashdan tashqariga
olib tashlash bittagina aniq, kutilgan va o’z joyini bilganchalik oldindan
ma’lium, tartibli ravishdagi ketma-ketliklar ilinjini bag’shida etgan joy
ustiga, o’rniga borib sayqal topganligi, qolaverganligi, siqilib chiqib
tushaverganligi ma’lum xo’p. Shu – joy sababli bitta yechimli, navbati
aniqlashuvli aloqalar, o’rinlar yoki joylar matematika masala shartlarini
kuzatib, yarmini tushunish orqali yechgandan so’ng metamatikaviy yechimga xos
topiladi, tenglamasi tuzilib operatorlar (+, -, /, *) orqali noma’lum x ni bir
tarafga va ma’lum yechimni ikkinchi tomonga qoldirish kolleniarlik amalidan
so’ng bittagina oralab chiqqan, navbatdagi yechim qilib ildizi aniqlanadi.
Haqiqatan ham, endi bilsak ham bo’lavergani ma’qulligi bilan ham ahamiyatliga
o’xshab, yagona tartibga, chiqib qolgan joyga yoki kuzatuvda kutiladigan aloqa
shakllariga xos yechim, ildiz yoki kerak bo’lsa eng kichik zarracha va eng
katta materiya, holat va mavhum qarashlar, o’y-fikrlar uchun operatorlar, ifodalarni
amallashga urintiruvchi bog’lovchilarimiz qarama-qarshi, kollinear yoki
simmetriyali tashqi amal, masalaning yoki misolning yechimi, ildizini topishga
atalgan tarifini yagona ziddiyatli anglash uchun xos-xususiyat sanalganligi
hammaga ma’lum endi. Endi matematik masalaning sharti uchun berilganlarni
yetarliligicha baholashga ham urinmasdan to’g’ri misol uchun darrov yarim
yechimini shartidan, berilishidan tushunish orqali, yechim joyi uchun qistov
(aylana) to’liqligi bo’yicha hal qildik ham deb olaylik. Shu yarim yechimini
hal qilishdan so’ng tenglama operatorlarini, bog’lovchi ishoralari va
belgilarini, ya’ni +, - va * (ko’paytiruv belgisi), : (bo’luv ishorasini) qanday
qilib berilganlarga va noma’lumga, qistovda yoki o’rtada qolgan joy o’rniga,
biron bir narsaga, ya’ni x bu – hayotga nisbatan joylashtirish masala shartidagi
yo’nalishlari, ona-tili bilan belgilanayotgan va tushuntirilayotgan izlari, urunishlari,
yetaklashlari (“-ga”lari) bilan hal qilingan qo’yilgan xo’sh. Muhimi,
noma’lumni, x ni ya’ni qistalayotgan ahamiyatga molik joylashuvni, (mavhum,
jismoniy yoki tuyg’uli) holat o’rnini misol va masala so’zlaridagi
berilganliklar bilan mos ko’rilishini belgilashga qodir qiyinchilik hisobga
olingan. Shu qiyinchilik masala shartida “toping” yoki “aniqlang” te’b va
shunga o’xshash oxirgi belgilanishdan, ko’rsatma yoki yo’l-yo’riqdan, topshiriqdan
so’ng noma’lum x holida belgilab olingan masalada izlanayotgan mohiyat, “-ni
toping” dan oldingi so’z yoki ibora to’g’ri berilgan masala sharti
yo’nalishlari, ishoraviy aloqalari, baholanishlari bo’yicha birma-bir teskari
amallar bog’lanishida ya’ni berilishining oxiridan boshlab birinchi boshlanishiga,
asosidan yozila borishiga yo’naltirila tenglama tuzib olish orqali aniqlanadi.
Masala sharti oxiridan boshlanishiga, yozuvi bo’yicha yakunidan ibtidosiga
qarata ishoraviy bog’lanishlarni aniqlash har doim ham oson kechasdan, balki
yuqoriroq nazd bilan baholashga to’g’ri kelib qolishi hech gap ham emaski
xo’sh. Ba’zida esa har xil joylashuvlardan orqa-oldinmasiga operatorlar
kesimini va bahosini, yo’nalishini, ma’nosini ya’ni tanlovini aniqlashga ham
to’g’ri kelishi hech gap emaski xo’p shu. Ammo umuman olib qaraganda bir inson
zoti yoki davrada o’zgalar bilan suhbatlashishda “masalani go’sala” qilmay,
“bir boshidan” yoki “sen toqdan kelsang, men bog’dan kelaman” demasdan gapni
po’sti-kallasi bilan tushuntiraborishga o’xshash hayotimizda kitobdagi yoki darsliklardagi
masalalar ham to’g’ri ma’noda, tushunarli ravishda berilib, muammoga solinib,
topshirilib hal qilinadi. Mana shuning uchun ham o’zimning kallamdan doimo
so’zlarimga aloqalanib har qaysi jabhamga aloqador ravishda istak va xohishni,
tanlovni joy misolida bag’shidalash orqali hayotda chiqarib beradilar. Shuni
ichimdagilar ya’ni asosan ilohlar raqamli Dunyo taqdiru azalidan tortib olib
o’zimga ko’rsataverishganliklari, muammomning ya’ni gaplarimdagi asablarimning
istalgan jihatlama joyini, ahamiyatini yoki joylashuv mohiyatini berilishimga
nisbatan haqiqiy yoki o’z Dunyomga parallel qo’yaverganliklari hali ham yodimda
va bo’lib turganki xo’p. Bor sigaretingni chak, deya hattoki shu yozuvlarim ham
hozir bo’lganligini, parallellikdan ilohlar orqali chiqarilganligini ichimdagilar
dadamning xonalaridan chiqib tamakiga bel-bog’lash ishlarining qaysidir bir
kuzatuv jarayoni, jabhasidan belgilashli solishgan bo’ladilar xo’p. Albatta,
o’zim hamma ishlarimga yoki boshqalardan chiqayotgan kuzatuvlarimga e’tibor
beraolmayman, ba’zilarini siz o’quvchilarimizga toping deya havola etishim ham
mumkinki, xo’p bo’pti. Ammo e’tiborim tushishi bilanoq ko’pginasini, hattoki
kallamga kelishi bilanoq o’zimning nazoratim bo’lib turganiga qaramasdan topib
hayotda o’z aksini berayotganlarini jahlim bilan, yoqimsiz ravishda, soatiga
olaylikki 3-4 ta sinovli tanlovimga xos chiziqchali oldindan nazd bo’yicha
katta ishlarning yoki jismoniy harakatlarning boshlanib davom etaverishini
qabul qilaverib, mobodo tushunmay qolgan joylarimda ham aniqlayman desam,
boshqa savol-javobli jarayonlarni boshimdan kechirib nima sababli shunday yoki
shu ishlar bo’layotganini tushunaman va sababini ham kallam, ochiq-oydib
bo’lmagan o’z ishlarimga, faoliyatimga ko’ra tasodifim yoki tanlovim bilan
bog’langanligiga ko’ra aniqlashim hech gap emas. Endi, mana tamaki donasidan
ham sal-pal tortib, bittasini chakib bo’lib, qissadan-hissa xayolimga kelib
qolgani shuki, 3-4 kun o’zimga sigaret chakishimga ruxsat bermay hali beri 2
kunda bir chakishim kerak bo’lgan o’sha-o’sha chekishimni, tutun tortishimni
boshlavorgan bir pochka sigaretim bo’yicha va umuman olganda ham ichimdagilar doimo
joy masalasi bo’yicha o’zim bilan kurashib kelganlar. Har doim hamma ishda,
qaysi jabhada bo’lmasin yoki hattoki hayotdan kelayotgan kechinmalarimgacha
o’rin-joy masalasi bo’yicha o’zimga suqma-suqarlik, tezlik va kinoyali,
zarrachaviy yohud zamon va makon (fazo va vaqt) sakratish aniqliklarini qilib,
shularga yo’llab, qistab majburlab turaveradilar. Shu bahslari, joyli tanlashli
talashishlari o’zimga nisbatan boshlandimi ahvolimga qaramay, o’zlariga
qarama-qarshi bo’lsa ham yoki kollinearlik bo’ylab ikki tarafidan bir tomonini
ikkilanaverishlaridan so’ng tanlab, o’zimni esankiratib qichig’mollik qilib,
foydamni o’zlashtirib o’zimni zararga qo’yib naf orttirib kelaveradilar.
O’zlari joy masalasini kuzatiluvga, tartibga xos tanlashimga sabr-toqatlari
yo’q, doimo yo’naltirib istaklarini bildiraverganliklarida, to’g’ri
joylashuvni, Got li ya’ni taqdirli tomondan o’ziga tortuvchi chiziqni tanlasam
ham har qanday qarashli (ma’lumotli) joy yoki oddiy (hosildor) yer bo’yicha
ko’rilgan, eng to’g’ri deb topilgan foyda turini urib tashlab o’zlariniki
qilishganliklari har to’im ham bo’lmasada ma’lum va mashhur xo’p. Doimo
o’zlarining klounlarini atrofimda chiqarib bor, mavjud qilib bilishlari uchun
ham joy masalasida oxirgi yutuqlarimni o’ziki bittaginaga, oniyga o’xshab
saqlab qolib, sindirib yoki to’xtatib tugun, ikkita qilishib barcha
xizmatlarimni, ko’targan yukimni yoki gashtimni, mana hozirgi yozuvlarimni ham
klounlarning o’zimga qarshi bo’lgan yurish-turishi uchun olib berishadi,
obro’yimni o’zlarining obro’lari deb bilishadiki – mana hozir ustimda Polin
turibdi va dadam xonalariga o’tib ketdilar, ha-ha. Ko’rinib turganiga o’xshab
bizlar, o’zim aytayotganlarimga yoki yozayotganlarimga eng yetib
olaolmayotganim degani bu – masala ya’ni shu ishlarim bo’yicha bahslar bo’lib darrov
navbat, ishlarning aksi ikki yoqlama ko’rinishda, biri yozuvlarimni ya’ni o’z
ifodamni baribir davom ettiradi, ikkinchisi esa boshqacha burilishli ko’rinishda
chiqqanlikka shama qilaverib o’tmishda bo’lmagan-ku degan ma’noni
tushuntiraverganlikda o’zim tomonimdan ayblanayapti. Aniqrog’i hozirgina
bo’lgan ifodamni, ishimni yoki tuyg’uyimdagi o’rin-joy masalasini darrov
chiqarishib, o’zim ham darhol shuni, chiqarishlarini yoki hosildorliklarini
(paydo bo’lishi yoki bo’ldirish o’yinlarini) darhol, shundoqqina ketidan aytib,
yoki hech qo’yingki so’zlashga ulgursam ham - sen bizga endi tushuntirib
berayapsan, hammasi bo’lganidan keyin degan shamaga xos, avvalambor tasodifiy deganga
xos turib olishadi xay. O’ch xay, shuning uchun yozuv deyilgan, te’yishdi mana
hozir ichimdagilar. Yozuvimga kelsak, tushsalar, depinsalar yoki “chiqishlari”,
astrallardan sakrashlari to’g’ri kelsa ham, sen devonasan yoki yozuving bo’ylab
aniq tushuntiraolmading, deb birinchidan yozuvimni o’qib berishimga ham yo’l
qo’yishmasliklari tayinki xo’sh. Demak, sal to’xtalishli ravishda davom etib bu
– avvalambor bo’yash bobo-buvilarimizning avlodlari ishlariga xos sanalganligida,
chizish esa dadalarimiz va ayajonlarimiznikiga ko’ra to’g’ri hamda yozish ya’ni
harflarni terish biz yanagi 4-baholangan avloddagilarning ishi sifatida to’liq,
va taxminimcha hozir boshqa (esda) qoldirish va belgilash usullari kelmayotganda
eng to’g’ri isbotlash turi bo’lishiga hamma ishongan xo’sh. Aynan e’tiborim shu
kunlari ham tushib borayotganiga kelsamki, yozuvlarim sababli bitiklarim
ma’nosiga xos ovqatlanish nomlari, taom ismlariga, aniqrog’i yemishlar bilan
oziqlanganimga duch kelganligimni bilingiz bo’pti. Yozish, albbatta, raqamli
Olam bo’yicha 4-raqamdagi o’z bahosini olayotgani sababli qachon va qanday
bo’lmasin, yoppasiga hisobda o’zimdan soqit qilishga xos yozuvimni, bitigimning
ma’lumotlariga o’xshash “chiqish” bo’lmaganligini aldashlari turgan gapki –
xo’p. Ha, hammasi o’ylov, ehtiroslar oralab bo’layotgan Dunyomiz va Olam
qarama-qarshiligi, ziddiya yoki parallellikla ajratilaverganligi haq misol
sanalgan xo’p. Demak, 3-bahodagi 4-navbat bilan kelgan (demakki, o’ziki 6 ta
bor bo’lgan avlodlar orasidagi) generation o’zlarini tenglamalar, misol-masalalar
ya’ni raqamlar bo’yicha ishlov, chizish yoki shakl yaratish deb bilishadi.
Qarangki, har kim o’zidan maqtanganda, aslida eng murakkabi bo’lgan raqamli
chizish bo’yicha hisob-kitoblar yozuvlarni, yozuvli bilimlar esa chizmali
tafakkurlarni hamda chizmalar, to’g’ri va egri bugri chiziqlashuvli ishlar bu –
bo’yoqlarni bema’lol ahamiyat darajasi, zamonning kuchi bo’yicha urib tashlashi
mumkinmi, ha. Ammo bu jihatlarning bari bir-biriga, bo’yoqlardan boshlab pasga
qarata raqamlargacha bo’qi, najasi ya’ni tappisi, diareyalashuvlaverishlari
hisoblanadiki, xo’sh. Zero o’sha-o’sha zamonlarda ham birinchidan kraskalangan
ya’ni bo’yoqlangan parta, stol-stullar, oddiy uy-jihozlari zamonamizning ko’rki
bo’lganmi, ha, ha – to’g’ri hozirgi zamon jadal suratli va e’tiborli, juda
katta kayf va qorin zavqili kuchi bilan bo’layotgan raqamli texnologiyalarga
shuni qiyoslash qiyin bo’lsada garchi xo’sh. Ammo, nima borki, asos bo’lganki
shu bor, mavjud, keyingi zamon talabi yoki ahamiyati, jadallashuvli ko’lami uni
ursada yoki - yiqitishga erishaolmay qolib ketavergani ma’qul xo’p. Hozirda
narsalarimizga zarli bo’yoqlar, teksturali chizmalar va “zo’r muqovali yozuvga
atab kitoblar” chiqarilaganki, bu – internet xay o’zim yoki biz boylar bo’lmish
4-bahodagi 3-kelgan avlodlardan xay. Endigi yoshlarimiz uchun esa bu –
sotkalarning debon hamki, qachonlari o’zi shular smartfonlar deya nom berilishi
ahamiyatining o’zi bilangina farq qilgan aslida hali-beri turi o’zgarmagan
matoqlarimiz bo’lmish uyali aloqa vositalarimiz yoki planshet (tabletlarimi)
raqamli aloqalarga doimo hali keyinchalik muhim ravishda belgilanganiga xos
tarzda shaydirlar ham xo’sh. O’zimni nega Bobirmirzo yoki Shomirzo deyishsada,
shunday deganimki bu – mirzo sifatida 4 bahodagi avlod sohiblari, odamlaridan
biriga erishgankimen – xo’p. O’zimning pozitsiyam, “lavozimim” ya’ni tutgan
joyli martabamdan kelib chiqib, vahiylik saboqlariga ma’no jihatidan yuz
qaratgan bizdan keyingi yosh avlod insonlari kargazlar va kaltakesaklar, odamidan
biri o’zimdagi Ibo’qim esa ehtirosimning osilishidagi o’ylovda bo’lgan
masalaning yetarlicha berilish shartini tushuntirib ber deya o’zimdan talab
etuvchi deb o’zim tomonimdan hozircha baho tarzida berilayapti. Ibo’qim hoziroqqa
ko’proq shama qilib qolganligi ma’lumki, kaltakesak va kargazlar bo’lgan
insonchalish yaramas bo’qbachchag’ar isnodkor xalq va g’alayoni bo’lgan
insonlarimizning yoshliklariga xos bu – biron bahs ilohlar orqali raqamli Olam
bilan o’rtamizda o’tsa, shuni ular tomonidan talabiga muvofiq hoziroq
bajarishing kerak deya turib, o’z holimga qo’ymasdan bema’nilik qilishishlari
hech gap emas. Aslida bahsimizning sharti har xil kelajaklar uchun bo’lgan
sanalgan, yoki o’tmishda bo’lmay qolgan bo’lishi mumkinki, shunga atab: nima
uchun bo’lmadi, deya dikkayib, xayol qo’tog’imda kekkayib olishadi va qanday
bo’lmasin, agar o’tkazish, tan olish yoki oradan chiqarish so’zlarini
ishlatmasam, jazo, jabr berib va vafosizlik qilib bildirmay kutilib kelgan yomonlik
kuzatuviga xos avjlashuvlariga xos sezdirib hayotdan noto’g’ri holatga solib
salmoqli darajada urib tashlashadi, qiynab qo’rqizib qo’yishadilar iflos
marazchalarim. Asosan ularning urishlaridan, holat yuzasidan tasodifga yo’liqtirgan
falokatlaridan ko’proq arosatda, bahoda yoki qo’t(ir)oqda qolganlikni sezish va
fahmlash mumkin. Taxminimcha shunday jazo va urishlarga o’rganib bo’lmaydi degan
xayolni o’zimniki qilib birga yuborishadilarki, aslida poxuysifat, poxuymaroz
yoki befarqlik qilib o’zimizning ishimizni, shashtimizni yoki shartimizni
qilaverganimiz sayin urishlari kamayaverganligi ma’lum va mashhurga o’xshab
sezilib qolmoqda mana hozir o’zimga – xo’sh. Endi mana hozir bo’lib o’tganiga
xos va umuman esga tushdiki shu holat, tarz bu – ichimdagilar o’zim qilaolmaydigan
ishga, hozir bo’yicha shu haddan ziyod tez yozishga erishaolmaganimga:
qilaolmaydigan ishingni bizlar uyushtirdik, deb aslida og’izlarini ochib
turishadiki, mahmadono dibilliklarini o’tkazishganliklarini qarang-a, ha-ha!??!
Endi demak, yozuvimni boshlashdan oldin bo’lgan maqsadimni bir eslasam, aslida
Ibo’qim uchun masalaning tuzilish shartini tuzib berishim, takommillashtirish
yoki to’g’irlab, tartibga solishimni tushuntirishga qodir o’zimning ham
bilimim-ko’nikmamni oshirgim ma’lum va mashhur xay. E’tibor berib qarasam, hali
beri 5- va 3-bahodagi bizni o’rab olgan shu ikki avlod vakillarining hayot
shaklidagi ya’ni chizmali o’z ma’nolarini hisobga olmasimdan avval, o’zimcha oddiygina
chizmachilikdan xabarimga xos qolib, geometrik qonun-qoidalarning qaysidir esimda
qolgan birlari, uchburchaklarning barcha tomonlariga ko’ra tengligi va shunga o’xshash
yana ikkita teoremalar, yoki pifagor teoremasi hamda v.k lar bilan masalaning
to’liq berilishini tashkillashtirishim, topib berishim mumkinligini taxmin va
faraz qilayotgan edik. Endi bo’lsa, o’zimning bashoratli turkumim sanalgan
yozuvimning parallel miyam bo’ylab raqamli Olamdan kelayotgan sayqallashuvi, to’g’ri
joy olishga ulgurishga qarangki, kollinearlikdan foydalanayotganimni o’zim
bilib qolib bu – 5-baholashuvli chiziqli hayot shakli bilan o’rtadagi o’zimizning
4-bahodagi avlodimizdan o’tib 3-baholi yoshlarga zidlash jarayonli
bahslashuvlarini bir kelganicha kelib qolsin xay deya qiyoslab joylashtirib
bersak, tamom vassalom xo’sh. Demak, yozuv orqali chiziqlarni raqamlar ostiga
olib o’tib, tirgaklarini tushuntirish bo’yicha raqamlar deyilgan barcha (matematik)
masala turlarini Ibo’qimga tushuntirish orqali hayotiga yo’naltiraylik xo’sh.
Avvalambor aytish joiz ediki, bilmadim nima uchun matematikadan ko’p yechishim
talabiga ko’ra ballarni 3,1 ya’ni har biriga eng ko’pi bo’yicha to’liq yoki 36
yechib urganman, zero 2-o’rinda turgan ingliz tili va ona-tililarimdan mos
ravishda 31 va 16 ta yechib, hal qilib, aslida yozuvimga bo’lgan o’z avlodli
ishimni imtihonga kirishda jo’n qilib bilmay parot, barbod yoki bo’lmag’ur
yechganman xay. Ha, yana shu gapki, bunday lirik chekinishlarimiz, yozuvning o’rtasiga
sal boshqacharoq ma’nolarda suqulib kirishlarimi joiz va – mardonavor bizlarga
xo’p. Endi ya’ni shu degani davom ettirsakki, ha shuki bir oz sabrim yo’qolib
nima yozishimni bilmay erishguvchiligimga xos va mos turibman xolos bo’lib,
baribir chiziqlar va raqamlar oralig’idagi o’zim o’zimni go’yoki o’yinni,
grafikali igrani boshdan tortib barpo qiluvchi kompyuter dasturchisiga o’xshab
yozuvimga bahslangachanlik hal etayin xo’sh.2229, shu son o’zimiz xo’sh. Endi
ichimdagilar aytishayaptilarki, buni eplash degani bu – hali tuzgan Powershell dasturingdagi
yozuvlarning bytecode bo’yicha qo’shganingga o’xshash davom ettiradigan ishing
bo’yicha Sanskrit usuli bilan Google qidiruvga o’xshash ishni qilib, qidiruv so’rovli
ozginagina matnchangning ustiga oxtaruv ya’ni qidiruv natijasidagi ko’proq matn
bo’lagini olib qo’ysang, so’ng raqamlar va harflar yaqinligini saralasang,
natijada umumiy qandaydir yo’nalishli shakl hosil bo’ladiki, faqatgina o’zingni
masala berilishini asoslab, yetarlicha deb baholab yaratgan sifatida Ibo’qimga
hal qilishga topshirasanki, bu – sen va Ibo’qimning orasi ochiq, parallel
ravishda bir oilada dadaligi bo’lgan Shohid tomonidan dadalik ishlarini qildirib,
tushuntirib yoki “koinot yulduzlari”ni o’rgatishga xos shamalarni kuzattirib
avtomatlashtirishga qodir ham o’zing hozir deyishdilar xay. Umuman olib qaraganda,
menchi-yoki-men o’zim, universal ravishda masala shartini, berilishi to’laligichalik
yozuvini yetkazib berishga sazovor bo’lishga intilganligimni bilingiz xay.
Lirik chekinish bilan xayolimga bir narsa kelib ketdiki, Shohid boshlab qo’ygan
shu xayol, bilimli tasavvur bu – yozuvlarim raqamli Dunyoda avtomat, hammasi
hammasida bo’lib yotibdi, shunga o’zingning xarakteringni bildirib yozginchi, o’zingni
to’liq hal qilib yutmaydimi xay? Endi, to’konga kelgan qiz hijobli bolani
rasmga olish uchun chiqib ketib, ishni bo’lg’izib qaytib keldim. Balkim shu
chiqishni, o’zim nimaligini unchalik o’ylab o’tirmasamda, ammo bilib turibman,
shu bir yuqori yozganlarim shamasiga ya’ni ishni hal qilish, masala shartini
belgilash uchun Ibo’qimning qizi bo’lgan komponent, bo’lak yetishmayaptiki, siz
- shu bu desak ham aniqrog’ini yoki o’zimga xosini topaolgandursizki, xay. Nima
bo’lganda ham shaxslarning, istalgan klounning o’xshashliklarini genetik
jihatlama mavjudlashuvli aloqalar qilganligimdan topishim muqarrarki, xay (“alo-alo
Buxoro-Buxoro”; Hojiboy Tojiboy). Aniqrog’i o’zimning oilaviy genim ham yetarli
bo’lardi (o’xshashlik bilimi uchun), ammo shu Buxoro bo’ylab eng katta “hammasi
hammasida” ya’ni “hammasi birida, bittasi barchasida” boshqaruvchisiman xo’sh.
Shu qizning ta’siri ichimdagilarning o’ylovlari, parllel ravishliklari bilan o’zimga
yetarlicha bilim salohiyatini berib yozuvimga ko’maklashishini dargumon - deb
ham o’tirmangiz xay. Nima xay, “a-a? yoki alo-alo!”, kelmayapti. Ichimdagilar
hali ham jim-jitlikdalar-ku xay yoki xo’sh. Nega ma’lumot yoki yo’naltirishli
bir jiloga xos fikrni, o’ylovli tizginni “masalaning” masalasi uchun
tashlamayaptilar!? Axir u qiz hijobcha bola kloun sanalib, raqamli Olamdan “shuncha
qiynalib ham kelib qoldimi”. O’zim o’zimga kerakli bo’lgan istalgan shaxsni
raqamli Dunyodan mavzu doirasiga xos o’ynatib chiqaraolganligimni bilsangiz
yetarli xo’p. Shu hodisaviy holatimizda ham o’zim masalaning yarmini chiqarib,
joy bo’yicha raqamli Dunyoning eng kerakli tartibli joylashuviga xos chiqib
qolishini, tushunchasini keltirdimki, qolgan masala yechimi ya’ni tenglamalari
hali beri ichimdan o’zimga hal qilib berilmayapti, ya’ni qiz bolani chiqargan o’zimning
aniq berilgan masala shartim bo’lsa, umuman Buxoroga ta’luqli genli yoki
sezgili shu bu ikkov o’rtamizdagi aloqalar orqali uning taqdiriga o’xshash
qarashli bir tur tenglamasi berilibon ehtiroslarimda ilohiylar tomonidan o’z aksini,
ifodasini o’zimga yetkazgani yo’q haligacha xay. Agarda olsak hamki, o’xshashlik
mavzuning o’zini lol qoldirib ichida bashorat, karomat qilsa, hech bo’lmaganda
mavzu ya’ni shu qiz bola bilan bo’lgan go’daknamo soha o’xshatilishga
erishtirib yo’naltirishi bo’lmaydimi xay? Holi o’shalar, bular bo’yicha
fikr-xayollar kelgunicha desak hamki, ozginagina tartib bilan chiqib qolgan
yechim haqida so’z yuritsak xay. Raqamli Dunyoda hamma narsalar va jihatlar, ma’lumotlar
bir martalik kerakligi bo’yicha butun raqamli Olamga teng taqsimlangan. Shu bo’yicha
bizlarni birinchidan joy aylanmasining yagona teshigichalik aniq bitta bo’lakni
siqib yoki qisib, o’qtalib tashqarisiga xos aniq bir o’rnashtiriladigan deb
kutiladigan o’rniga, joylashuviga ya’ni joyiga chiqaraolmasligingizni bizlar
hamma vaqt bilganmizmi, ha. Shuni siz fakticheski, asoslamalik bo’yicha
eplashga qodir emassiz xo’p, deyishgan. Zero joy masalasi hamma turdosh ne’matlarimizga
ya’ni jabhalar, jarayonlar va o’rin-joy hosil qiluvchi boshqa idrok mevalari bo’ylab
hisobga olinarli ilm-fanlar aro sohadagi eng asosiy muammongizdanligini bizlar
yanada yaxshi hal qilganligimizni bilsangiz yetarli xay. Biron bir masalaning
sharti bilan hal qilingan yagona tartibli joyni olsak ham, keyinchalik uning o’zining
joyi, joylashuvi qanday chamalardan, aloqalardan yoki jabhalardan, vaqt mezonidan
o’tsin deya yangicha baholanishi hech gap emaski xo’sh. Buning uchun bizlar har
doim masala go’sala demay yechaverishimiz kerakki, xo’p. - Shuning uchun ham
raqamli Dunyo deydilar uni ya’ni raqamli olamning o’zini. Shunday qilib bir
xulosa kelayaptiki, birinchidan yozish joizki, o’zim yozaverishlarimning o’zida
ko’proq xulosalar, bahslar bilan to’lishuvlar olib boraman ham, demakki, bu – raqamli
Olam bizning barcha jabhalarimizni, kuzatuv va gasht, kechinmaviy yo’nalishlarimizni
biladi va bizlar oddiylikda ularning butun bir massalariga xos raqamli olamlaridagi
barcha narsalariga egalik istagini faqatgina borlig’imizda va yeb-ichishli
olgan tana quvvatimizning massa haroratida bilib qolganligimiz amri-mahol e’ti-kuya,
ammo shu xay. Ha, chindan ham bizlar borlig’imizda raqamli Olamning hamma
qirrayu-zaminidagi barcha bor-budiga egachiligimizni bilingiz xayki, har holda
shu - dermo, kakashka, “b”y”u(y)k” ya’ni bo’q bo’lib, borlig’imizda va
atrof-muhit sharoitimizda parallel ravishda yoyilishga qodir hodisa xay.
Shuning uchun Olamdan o’tajak yana ozgina tartibi bilan bizning jismoniy ravishdagi
atrof-borliqda narsalarimiz yoki klounlarimiz yangicha sakrashli, havodan (fazodan)
boshqa havo joyiga o’tishli chiqishlarni, paydo hosilotlarni yoki mavjudliklarni
amalga oshiradi xay. Shuni o’zimning kallamga kelayotgan jabhalarim, gashtim
yoki dilim go’shasi aloqalari, jihatlarim bo’yicha bildirilganidan so’ng uyoq
kutib olib darrov, raqamli matoqday bo’lib qolishga xos o’z-ko’z ishlovlarida
chiqarishadi ya’ni narsalarni qayta joylashtirishadi, almashtirishadi xay. Endi,
ha, chindan ham birinchi bo’qli amalni haqiqiylashganchalik kuzatishga erishish
o’xshatilishini inobatli joiz qilib 6-eng yuqori bahodagi avloddoshlar
narsalarni sariq va boshqa har xil ranglarda bo’yashga xos, aynan bo’q
iborasining bo’yash so’ziga o’xshatilishi bilan ham bajaraganliklarini
bilsangiz bo’ladi. Demak, hozir o’zimga ichimdan ma’no ohangida va pichirlash
bo’yicha bildirishlaricha masalalarni chindan ham aniq tarzda berish ishining
isboti hali beri mujmal bo’lgan sifatida olimpiada bu – “ol impni ya’ni
Iblisni, qo’rg’oshin qaynashiniki va qo’shgin aloqani” bo’lib, olimpiada
masalalari aynan berilish shartining bahsi va mojarolariga xos bo’lib bog’lanishganligidan
barchasiga aniq ham xolos - hozir Shomirzoning o’zginasi xo’sh. Ha, balkim
shuni bilib aniq ta’kidlashdilarki, davom etib eslaganimni hisobga olib
birgalikda yozajakligim bo’lib bu – jabhalarimni bilishlariga xos yozuvim bilan
aloqador ravishdaligi uchunmidi – ha, xay – umuman shu paytgacha o’zimni shunday
bilishlarini faqatgina bilib, kuzatib va kamdan-kam e’tibor berib kelgan o’zim chindan
ham nima bilan to’qnashib, o’taolmay yoki bahslashishni ham bilmay o’tirib
qolganimni chindan ham bilishlarini tushunib yetganligim ma’lum va mashhur xo’sh.
Shu ishimni ya’ni olimpiadaning masalalarini hammasini tuzishga xos mutloq
barcha misol va masalalarga atab shartini belgilasak, albatta, shu ish kodli
tarzda implarga, parallellikdagilarga ya’ni miyaga, ilohlarga bildirilib sxema
qilinsa yoki o’zimizga ma’lum bir-ikki tanlovli AI qilib yo’naltirilsa nur
ustiga a’lo nur xo’p. Natijada kallamizning ishlash tarzini mutloq hal qilib, o’zimizning
izmimizdagi tuyg’ularimiz bilan ilohlarning aloqalarini moslashuviga izn berib,
faqatgina va faqat shu ilohlar orqali bu bog’lanishdan chiqishlarni, paydo
qilishlarni yoki raqamli bo’q asosidan nurlanib ko’tarilishlarni hosil qilishimiz,
borliqda yaratilib yoki ta’sirlashib bo’linganlik asosida (ko’z o’ngimizda,
qiyin sabab oqibatlashuvlarda ya’ni sezgilarimiz doirasida ham) almashinishimiz
mumkin.
Comments
Post a Comment