Bashorat nima o'zi mana xay
31-. Klounadalar
shunday gapiradilarki, atoqli ism yoki nom haqida bahribayt ya’ni harfma-harf
boshlanadigan bir boshidan ketma-ket so’zlarni gaplariga kerakli, vaziyatli
asosiy yoki navbatdagi, boshlanish o’rinlariga kiritmasalar hech ham bo’lmaydi.
O’zi hayron qolish mumkin, ularning shunday gapirishlari chindan ham ma’lumot
bo’lib, hayotdan gapiriliayaptimi, yoki yolg’on safsatalar to’qib yana esimni
o’ynash niyatlariga egami shu klounlarning xay. Aslida bu – oddiy har bir kloun
boshqa birining o’z ismidan tashqariga chiqadigan ish, qo’shimcha zapis yoki
ma’lumot qilaolmasligini yaxshi bilingki, ular inson peshonasining o’rtasidan
ichkariga kirib ketgan cheksiz ko’ndalang to’g’ri chiziq Imp ligi, Iblisligini
yoki yumilaverishlarini, bosti-bostiliklarini ya’ni taqdiriy zapisini eslatga,
ko’rsatgan va nihoyat bildirganlar.Dunyoni esa shularga ya’ni o’zbilarmonlikka
asoslangan miyaga o’tgan chiziq, zapisga monand holda o’xshashlik uchun
chiziqni, liniyasini orqaga yo’naltirib, chiziqning o’zini-o’ziga yedirib yoki
kirishtirib olib borayapti va bizlarda holatlarni tasodifiy ko’p ketaverishidan
orqaga qisib-qimirib ushlab bir xildayin holatlar, narsalar ya’ni xullas
o’xshashliklarni, hayotning o’z-o’zidan bir toifaligini ko’proq qilib
yaratishga, sezdirishga urinayotgan holda tushunish kerakmidi, ha. Umuman olib
qaraganda shu paytgacha, yaqin kunlar ichidan beri ya’ni 1-2 oylar tugul aslan
hisobga kiritilgan hozirgi kunlarga qarata bir haftachalar oralaridagi burundan
boshlab ikki taraflama zapisni bilib bashoratini aytayotganim uchun o’zimga bu
– aynan bashoratli karomatga o’xshab zapisning qochishiga, bashoratini bildirmasligiga
ilojsiz ravishda qolayotganini bildiradi. Birinchi hodisa yoki voqea bu – dorimning
tugash vaqtlarini bashorat qilayotganim, ya’ni aslida o’tgan oy bilan
yakunlanishi kerak bo’lgan dori ichirtirilishim, mayli xo’p 2 kunni ham qo’shib
hisoblash tayinligi bo’yicha kecha tugashini hisobga olganimizda, yana bugun
3-kun ham berilayaptiki, o’tgan oyga qaytishni bildiradi xolos, ammo shu
bularni aytiboq ertangi kun (xo’p bir kun o’tgani uchun baribir hisobga
olinishi mumkin desak), ertadan keyingi, indingi kun bilan dorini majburlov
ostida qabul qilishim tamomlanishi kerakligini bashoratimdan bilaman. Ha, chindan
ham bu zapis liniyasini qisib boradigan raqamli yaqin ma’nolar o’yiniga solinib
turishi bilan bashoratimga, zapisning o’zini bildirishga qarshilik qilib yuriydi
xolos. Ammo effekt bilan aytish mumkinki, o’zim klounlarning, mana boya
yozganimga o’xshab qandayin zapis bo’yicha ishlashlari yoki nomlarni aytishning
o’zi bilan hayotini ochib berishlarini tushunib, bilib boraveraman. Ikkinchisi
chindan ham shu tashqaridagi bir nom haqida ketganligini bilsangiz yetadi.
Birinchisi ya’ni uydagisini ham isbotlashga, aniq bo’lmasa ham tushuncham
bo’yicha yaqin baholab dori miqdorini kamaytirishga oyning oxirlaridan
erishganim ham bu – bashoratning bir turi xo’p. Qoq shunday deya ichimning o’z
ovoziga xosligi bilinmasligi turgan gap bo’lganmi hamki, xo’sh yo’q. Endi demak
o’zimga shu paytgacha bosti-bosti bilan majburlab, uqtirib yoki kallamdan
o’tkazib, qo’rqtirib va tuyg’ularimni o’zlariga toblab buyruqlarini, va xohishlarini
talab qilib bildirgan zapis, taqdir chizig’i hamda aynan shundagilar Dunyoning
qiyos asosida nisbiy kenlikda ishlashini bir pulga qimmat baholab ko’ringan edilar.
Miya qanday ishlasa, o’zlarining zapis adabiyotlaridan olingan aniqliklarini
shunday jumboq qilib qurilmalardagi zapislarga xos aniqlikda qayta takrorlab
berish shartiga xos talablar bilan chiqqandan so’ng ham, “men qorong’uga, miya
soyasiga kirib ketdim, orqamoqqa zapis chizig’i bo’yicha yurishimda bu aniqlik
nuqtali talabim bo’yicha endi o’zim silkindim yoki qiya bo’ldim”, deya endi
shuni topishing, bu bo’yicha joylashuv va holat aniqligi bo’lib berishing kerak
deb turib olardi (Iblis boshchilik xomtamalari). Dunyoda har bir inson uchun
qiyosiy nisbiyliklar o’zidan keng barqiragan hayotga qarata ahamiyat, e’tibor
va diqqatiga xos tarzda borayotganida, Iblis ya’ni shaytonning uyasi yolg’ondan
aniqlikka qarata quruq nisbiylikdan o’zgasiga o’tmay, ahamiyatlarning barini
barbod qilib ko’tga, bo’qqa uradi. Dunyo nisbiyligini inson qadri-qimmati bilan
bilishda qanchalik mavhum, majoziy yoki ishorali gashtlar bo’lsa, shularga
qarshi shaxsning ichki tuyg’ulariga, miyasidagi bo’layotgan diqqat-e’tiborsiz
bilimlar yoki o’z joylashuviga aloqalab koinotgacha ushlab turishlarga qarata
yagonagina bitta qandaydir to’satdan uchratib qo’yadigan aniqligi, yolg’on
nuqtasi bo’yicha, bizdan (yaxshilardan) shuning bajarilishini talab etib tura-turish
ma’nosida ip, leska va simlar orqali o’xshatilish bilan jismli aloqalarga
kirishib nisbiylikni boshqaradigan, olib boradigan ya’ni o’zicha motdaga, devorlarga
sirpanish, sudralishlarga o’xshatganchalik to’la-to’kis ravishdagi o’lchovli,
raqamli mazmuni bilan nisbiylikla ishqalanishlarning aniqlik talabini ichimizdan
qildiradi. Xullas bizlarni qurilmalardagi, televizordagi taqdiriy zapisning bir
turi qildirayotganida, bizlar uni, Iblisni hayotiy saboq gashti qilib
olayotganga o’xshaymiz. Endi, hozir hamma Ibrohim iflos-marazning pinakdan,
pismiqchalik ya’ni yashirin-xufyona tarzda ko’t ko’makchilari bilan amalga
oshirayotgan qing’ir-qiyshiq, qalang’i-qasang’i ishlaridan aziyat chekayapmiz. Ibo’qim
yuqori 3 ala avlodlarni ham qisib, o’zining sikish davri oraliqlarini ham
kamayishini, jismoniy aloqadan charchoqlarini va hattoki man-manliklarigacha
bizlarga o’tkazib bildirib, shunga o’xshash holatlarni o’zimizda qiyinchilik
bilan sezib javob beramiz deb turganimizda, yana o’sha-o’sha ishlar bilan “sen
mening kallamni bilmaysan, axir men senikini qanday o’qishim mumkin degan shama
ostida baribir uyushgan tarzda kelib-keltirib, boshimdan ya’ni miyamdan bilib”
o’zimizni o’nglashga ham yo’l qo’ymay, barcha qusurlarini bizning ustimizga
yuklayapti. Ko’t bu Ibo’qiming haqqat, - dedi ichimdan ya’ni yonimizda yotgan
Aziz. Gaplarimning isboti avvalambor, birinchi bo’lib o’tib bu – dadam yotgan
joyimda birinchi safarlardan, qanchadan beri endi bo’layotgan orgazmimning
belimda o’tib qisilib qiynashlarini bittaga bilganga o’xshab kelib,
tashqarilarga chiqib aylan deb ketdilar. Zotan o’zim bularga, Iblisbachchalarga
tanamdan biron tasodifga, tavakkalga qo’lim bormay, chizib turgan chiziqlaridan
chiqmay har qayoqqa yurmasam, yugurmasam yoki egri-bugri surilmasam, axir o’zim
ham ularning tanamga egalik, ya’ni o’zlarining tana, jussa va badan tarafdaliklarini
bilib aytaolaman axir. Nega axir kallamdan kallamga birlashib kelishlar, o’zim
sanalgan kalla, miya ya’ni bosh, raqamli boshqaruv ishlarini bunchalik ro’kach
qiladilar, o’ynab “men sen emas, sen men emas, tanalarimiz boshqa-boshqa yoqlardan
kelayapti” deya haqiqatni ko’zga surtib, boylag’ichlik qilib, isbotlanmas
aniqliklar bilan baribir kallali, miyani o’qiydgan va tuyg’ularimni bilib
qarshilik qiladigan ishlar qiladilar? Endi, Iblisning o’ziga aytilgan bir narsa
e’tiki, bu – hamma ilm-fanni, haqiqatni haq deb bilish, ammo Iblis Karobum
ravishdosh shakl yasovchi qo’shimchalari bo’lmish –b, -ib qo’shimchalarini
birinchisini –ib ya’ni “Ib”lis bo’lishi kerak ma’nosida olib, -b ya’ni
“B”obirmirzoni ustidan kulib egasiligini bildirishga, Iblislik o’rab olib
sohiblik qilish yumuqligiga urinib xato qilganini mana endi o’zi ham
tushunayapti. Iblis Qur’onni ham “qo’ygan”, zero shu ilohiy kitobda aytilganki,
Iblis mavzusi yoritilganda ham birinchi navbatda odam haqida gap borib,
Iblisning odamning ichiga kirib chiqish, u qulog’idan kirib bunisidan chiqish
haqidagi qaratma yo’nalish, birinchi odam bo’yicha hisoblangan nisbiylikning
yo’nalish boshlanishi olinganligini bilasiz albatta. Nima bo’lganda ham, o’zini
qanchalik shu gaplardan keyin to’g’ri yo’lga boshlarkin debon, -b va –ib
qo’shimchalarini to’g’ri grammatikaviy ravishda ishlatganimdan so’ng sal
shashti pasaydi. Demak, gap bo’lagi qilish uchun natijaviy vergul, agar ravishdosh
o’rnidagi suhbat bo’lsa vergulsiz uzunroq gapga, jumlaga qo’shilib yozilishi
kerak. Mana shu yerda kerak bo’lsa, ichimdagilarning, Iblisning klounada chap
oyoq Gvardiyasini gap emas, jumla deb yoz yozuvdagilarni degan ishlarini ham
“qoqdim”, zero “gap bo’lagi” iborasini ona tili grammatikasida o’zim eshitib
bilganman. Umuman olib qaraganda, shu ikkalasining, Iblis va Gvardiyasining
ishlashi o’zimga tayin bo’lib ulgurgan. Iblis bir yoqdan o’zimning
xohish-istagimni butun vujudim bilan, o’zimga o’xshash munosabatli ravishda
bilib, darrov millionlab yotgan Gvardiyasiga, o’zining tazining chap oyoqli
tomoniga ma’lum qilib o’zimni sotgani sotgan. Millionlangan Gvardiyasi,
xaloyiqi esa shu ma’lumotni o’zlarining tekshir-tekshir yo’llari bilan
solishtirmasdan ham kezi kelgandan darrovginasiga aloqaning ichimdan uzilishiga
bag’shida, tashqi ravishda makrazdagi o’zimga qaratila bosimli tarzda,
hayotning ichki chiziqlariyu maynavoz tana-boshlari bilan boshqalarni,
yaqinlarimni uyushtirib, atayin ishga tushirishadi. Iblisning chap oyoqchi gvardiyasi
Iblis turgan boshimdan pastki tana qismlarimda ham tuyg’ulardan, undan
uzilishli bo’lsada, bir-biriga bosim va yo’nalish tarzida kirishuvchan ravishda
bordir hamda hayotning ko’rinmas, ostki yoki parallel ingichka shaxslarni,
klounadalarni surib yo’naltiruvchi chiziqlarida ham tekshir-tekshir ishlari
bilan mavjuddir. Endi, agar o’zimga qornimga tegganga o’xshab aylanmasa, ichimdagilar
kelishuvlarimiz bo’yicha shundoqqina miyamda sezilib, o’z-o’zi maydagina
miyaning diqqatli holatchasi, nuqtachaviy joychasi bo’lishiga qaramay, chertib
o’tgan kelishuv sharti bo’yicha irodamni, analizimni sinab, shu ahamiyat bilan
tezda chiqargan qarorlarimga bo’yin egganga o’xshab turmasam, hisobga olish davriy
jaryonini boshimdan o’tkazmasam, kelishuvning to’g’riligiga qarab o’tirmasdan,
yoki o’zimning ikkilanishlarim bo’lishi mumkin deya keyinroq shu muammoni
eslatib qandaydir qilib ikkilanish, shubha bilan ularning kollinearliklarining
teskari tarafini bilib qolib miyamga ahamiyatli tarzda, o’zimga qarshilik
kuchini bilib turib yengaolmay o’tkazsam, yoki balbetslik qilib ichimdagilarning
o’zlari senga qanday kelayapti, chindan bo’lsa kerak degan o’yinli qarashli
ma’nolarida kallamni aniqroq tekshirib o’tish mobaynida o’z shartlarini buzib
to’qishlari bo’yicha kelishuvdagi qarama-qarshiliklaridan birini keltirib
miyamga eslatib o’zimni ayblashga urinib, shungacha esa bu noma’lum vaziyat,
hayot kechirish bo’layapti deya o’zlari tomondan shu bu qarashlariga asosan
urib kelaveradilar. Mana shu yerda ham bo’lib o’tdiki, o’zim yozgan oxirgi
jumlamni o’qishimga halaqit qilishib, chindan ham aybli, gunohkor deb
ko’tliklarini yaqqol bilinib turganligiga, raqamligiga qaramay raqamli, sonli
egalikdagi o’zimning Gvardiyamga bildirib o’tkazib, Iblislaridan farqli ravishda
esimning bo’laklash chegaralaridan tepa-pastga yo’nalishli o’zimni
o’rganib-bilayotganlari ma’lum bo’ldi. O’qishimni o’zim ilg’ayolmaydigan darajada
olib borishlariga shama qilib, hammani aldaganga o’xshadilar. Endi demak, hamma
ichimdagilar o’zlarini aytib turishibdilarki, o’zim zapisning chizig’iga ya’ni
miyadagi hayot inikosi, o’xshashliklar bo’yicha markaziy simmetriya parallel
o’qiga taqdirimni, Shohidni bilib va o’zi bo’lishga urinib borayotganimda,
ichimdagilarning zapisda qilgan yaramasliklari, badbaxtliklari va o’zimga
o’tkazgan tasodiflari, tavakkalli buzg’unchiliklari bilinib, sezilib qolayapti.
Endi, umuman olganda miyada har narsa bo’lishi mumkin deyilganmi, ha. Zotan
baribir miya bilan ish ko’rasan, o’zingni bildirasan deyilgan Dunyoqarashda
miyaning diqqat-e’tibori, idroki, ya’ni kayfiyatlari, o’ylov hamda bilim,
tafakkur doiralari kelib ketadi, hisobga olinadi xolos. Bu – bizning raqamli dunyomiz
sanalib boshqaruvchilik qo’limizdaligini berganligi aniq. Ammo miyaning yana
bir bularga parallel jihati, tarafi borki, bu – mag’lublar, qoloqlar,
yengilganlar joylashgan o’rin bo’lib, miya yoki mayna cheksizligi, koinotning
ma’lum vaqti va joyida turib istalgancha uzoq joylarni va vaqtlarni fahmlashga
qodirlikni beradi. Shu yerdan kelgan qoloqlarning bizlar bilan ta’sirlashuvi
chinakam jiddiy masala xo’sh. Biz ularni, ichingda yashiringanlarni
topaolmaymiz, miyaning nimaligini yoki qanday ishlashini bilaolmaymiz degani
ham budir. Zotan haqiqatan ham chinakam dunyo uchun miyaning tuyg’usifat,
shaklan boshqaruviga hamma oshiq va zo’r tashnalardan sanalganki, afsuski
o’zini inobatga olish, shaxsning o’zi o’ziga hayotning zamon va makon hamda
barcha jabhali qiyalikka xos qirralari, jabhalaridan bosimi uzra qarash
cheksizligi shundan mustasnodir. O’zi aslida o’zim doimo shundan gapirib
turishim, gap boshlashim kerakki, ichimdagilar har bir jabhamni, hayotiy
qarashimni yoki diqqatli ko’rish-eshitish, tegish fokusli nuqtlarimni Big
Bangga o’xshatish asnosida: nima bu, butun shu ulkan portlash o’z-o’ziga
ichma-ich surilish kengligi bo’yicha tushuntirib ber, deyishgani ma’lum va
mashhur xo’p. Undan tashqari, mana shu o’rinda oxrig “bu” so’zini to’g’ri
ishlatganimni, “shu” so’zisiz birinchi kelishiga shama qilib o’zimga ham
teggizib tushuntirish, to’laqonli tanamning hujayralida har safarlik kuch qilib
bildirish uchun endi maynaga emas, tanaga tegish ta’sirlashuviga o’tdilar.
Bema’nilar bema’nilik bilan butun kashfiyotdan, shaxs o’zini ya’ni o’zim
o’zimni bemalolligimdan, o’zi bilmas klounadalardan ustunli ravishda beg’am
turish-yurishidan so’ng o’zimdan oldinga tanalarini qiya qilib turmoqchiga
o’xshaydi. Balkim shu gashtlarimni, beg’amliklarimni olib o’zimni yumuq kusga,
ichkariga ketgan teri bukilishlariga o’xshatib yenguvchanligimga ko’z
olaytirgan holda, indamasam, egallab yo’qotib oldinga, yuzimni olib ya’ni
o’zlariniki qilib chiqmoqchilar. Go’yoki ichki tanangdan yoki tashqi hayot
ta’sirchanligidan nimani sezsang, shuni avval yo’qlashtirilgan bosimga, havo damiga
o’xshatib, so’ng bitta ko’rinmas to’g’ri chiziq qilib, o’zingni yo’q
qilmoqchilar, bilimlaringni o’zing bilan birga ko’mmoqchilar. Aslida shuni
bular deb yurganimda, shuning o’zi qayerdan kelayapti. Bu – “qilganimdan” so’ng
bo’ladigan o’zingning dam olib yotish ahvoling sanalib, bosim bilan o’rab olinadigan
xanjar yo’q bo’lib ketishi, uxlashi kerak degani xolos bo’lsa kerak. Aslida
qo’tog’im bo’lib, sikimni o’zimga parallel ravishda bo’y-bastim bilan
tenglashtirib ichiga kirib o’zimni kuzatayotgan ichimdagilar qo’toq, sik
so’zlaridan boshqasiga o’taolmayaptilar ham. Qo’toq degani “qo’ygin toqatni,
toqatni tog’ qilding-ku” deb topiladi. Sik so’zi esa o’z-o’zidan “sen
ikkitasan” deb talqin qilinadi, yuritiladi. Yana bir sinonim jinsiy olat so’zi
bu – “ol etaver ya’ni qilaver” degani sanaladi. Mana shu uch xil ma’no doirasidan
chiqaolmay, sapchiyotgan misollariga xalakman. Go’yoki qo’tog’imning
cho’zilishidagi har bir qisqarib-kengayish oraliqlariga qadiy ravishdagi
burilib-qaytishlar parallel ravishda terimning ta’sirchanligiga nisbatan,
tasavvurga o’xshab havoda nimadirimni sal choqqanga o’xshash bilinib qoladi.
Ichimdagilar balki sodda hayotimga unchalik tegmasdurlar, ammo qo’toq bilan
bog’liq kayflarimni, shahvatli rohatlarimni hayotim bilan aylantirib sinab,
tekshirib keltirmoqchilar va albatta oddiygina o’zimda bilinadigan chinakam
ravishda o’tmishda qolib ketish yo’qligini boshimga o’zingga tegayotgan jinsiy,
to’yimli kayfing bilan yo’q bo’lib ketasan deb bildirmoqchilar. Bizlar bu –
Ungotchilar deganiki, ular uchun o’tmish yo’qligidan boshqasini tushunish
qiyin, kelajakni va hoziroqdagi hayotimizni qanchalik yo’q, mavjud emas yoki
noma’lum deb topmaylik, o’tishga uringanga o’xshab ko’rinsa ham baribir nazdimizda
o’tmish yo’qligichalik o’z mazmunini keltirib tenglashtiradi xolos. Om ya’ni
Iblis esa jinsiy aloqadagi sikimni o’z ko’zi, kuzatuvli nazdi bilan ishqalaydiki,
so’ng hayotda yashashimda o’zimning ustimdan shu ko’zli kuzatuvga xos buyruq
yoki talabi bilan jisming yo’nalishiga kirishdan o’zini to’xtatishga urinaolmay
qiynalayotganchalik ko’rsatma berib o’tiraveradi. Albatta, hamma ya’ni ichimdagilar
o’zlarining yaxshi ko’rgan, oson muttahamlik ishlarini o’zimga buyurishadiki,
shunchalik silliq kelishuvlarni tuzib o’zimni bildirib borishimga qaramasdan,
keyingi safar, kun boshqacharoq tarzda o’tishi kuzatilayotgan ishlarga baribir
olding safardagi o’xshashliklarni, kelishuvlarni tiqishtirib, tarz bilan
o’zimni yo’q qilmoqchi bo’lishadi. Zero borlikning mazmuni istalgancha,
ixtiyoriy ravishda yashashga borib taqalsa, bo’y-basti qo’tog’imdagilar shu
yashashlarni, turmush tarzi va hayot kechirishlarni o’rganib olib, iloji
boricha uzun chiziqlarga, bir xilli yashash davrlariga solib, qochirtirmay
o’zlariniki qilish payida, rejimni yoki o’xshash hayot tarzimni buzib
yuborishimga tezlanishni sal shubhalari bildirsa, so’ng istalganchalik, o’z
ixtiyorlarini bildirib keyingi rejimli, bir xil davrga o’tkazish buyrug’ini
berib o’zimni barbod qilishga, tasodifimni olib qo’yishga doimo shaydurlar.
Ichimdagilar ya’ni bo’y-bastim bilan parallel qo’tog’imdagilar, Shohid orqali
o’zimni shaffof qo’yilgan ichimdan ham kuzatuvchilar yonma-yon ketavergan
shtrix chiziqlaridan kamroq bir xillikka xos hayotbag’sh davr cho’zilishiga
tushaverishni istamay, balki uzunroq va to’g’ri shtrixlarni o’zimning hayotiy
o’xshashliklarda turib berishimdan talab etib chiqarib kirib olmoqchilar. Agar
o’zimdagi yashashga xos ichki burilishlarni qo’tog’imni tirmalashib uzun olatga
aylanishi, turishi bo’yicha qilsalar, Ibrohimning hali zamondan beri o’zim
bilan bog’liq oilaviy parallelligimizdan oshib o’tib, o’zim tomonga har xil
yoshdagi erkaklar bo’lib sikini ayollarga, xonim yoshidagilarga tirishtirib
turishi hamda tezda sikishga qayta-qayta hozirlik ko’raverishi maqsadida hayotimning
shtrix, bir tuzumli chiziqlarini o’zimga majburlatib qo’yishganliklari ma’lum
endi. Ibrohimdan orgazm doimo sevgi, marifat va mehr-muhabbat bilan oqib yotish
gashti o’ziga bo’lmasa, o’zimni tinch qo’yishmaydi. Ibrohim sikini qonishi
bilan, yonidagi latofatli yuzlanishlarni qo’tog’ining tushunchasiga ma’noli
tarzda bildirishi bilan o’zinikiga o’xshatib sezmoqchi. U ham bir Allohchiki, “Dunyo
katta va keng bo’lib turganida, hamma bir tarzli oddiy tiqma-tiqonli ravishta o’zimga
avtomatli tarzda borliklarini bildirayotganliklarida o’zim Dunyoni egallash bo’yicha
eng latofatli, lobar va bosimli tarzdagi eng yuqori darajada o’zimga keltirilib
yolg’ondan o’zim bilan bir xil ravishda bor deb tushuntirilayotgan ayol,
xotin-qizlarni qilib ya’ni sikib yuboraverganimdan keyin ular ya’ni ayollar
orgazmim chiqindisiga aylanib axlat bo’lib ham dumalab kichrayib uzoqlashib
chiqib ketsinki, Dunyoni hali aylanib shular va har qanday gashti, obro’-tarovati
bo’yicha eng tez va yuqori ravishda qayta ishlab chiqarishdan, avtomatli
jarayonlarining teppasidan hosil qilinadigan gashtini olib tashlab yuborganim
yo’q, hammasini yolg’izligim kinoyali ustunligi bo’yicha tugatgan emasman hali”
deydi. O’lim oson bo’lganda, hozir o’lib bersam edi, hoziroq yolg’izligimni
yakunlab Dunyoning barcha gashtini kinoya bo’yicha yakka taraflama egallab
ulgurardim, yuraverardim deydi yana bo. Hammaga, bola qarashlamlikka qo’shilib barchaning,
aholining zerikishli bilinishdan boshqa hamma gashtlari yoki tasodifdan ham
xoli barcha yerda bo’lib, mavjud bo’lishi kerak bo’lgan gashtlarni,
mazagarchiliklarni o’zimga yig’sammidi deydi Ibrohim. Nega biz bilan Dunyo
aloqador-u, bizlar bittagina joylashuv hududimizda gasht, rohat-farog’at uchun
tinmay harakat qilishga, oshiqishga shoshilamiz, orziqamiz degan ham bolalar va
ba’zi tushunmas kattalarimiz xo’pki, o’zlari aynan aytaolmay, faqatgina aniq
bilib-bildirishga urinib shu ong asosida kengayolmay istiqomat qilishganliklari
ma’lum va mashhur xo’sh. Unday deganlar so’ng: bu oxirgi gashtdurki, hamma o’shanda
ma’lum va mashhur hisob-kitoblarga yo’l qo’yganliklari endi bilinganligidan ham
bizlar shuni zapis taqdir chizig’idan keladigan xabar sifatida qiyoslanishiga
shohid hamma vaqt, deyishdilar ichimizdagilar. Biz uchun hayot ustun, ya’ni
hayotdagi o’zingga va yaqinlaringga tegishli birgalikda baham ko’rib istiqomat
qiluvchi xususiy mulkchilliklaring eng katta ahamiyat bilan bir boshidan eng zo’ri
sanalganligini bilsangiz bas. Bolalarning ko’pi o’zlaridan chiqayapti deb adashsada,
bizlar kattalar uchun esa chinakam zapisliki xo’p, ammo ichidagi klounli
shaxslari haqiqatan mavjud bo’lgan hamda ularga parallel haqqoniy o’zim tarafdagi
jismoniy shaxslar, insonlar ixtiyoriy, tasodifiy chiqarayotgan gashtlar,
borliqlari uzra tarovatlarini sezishlari butun Dunyo bo’yicha faqatgina shu
klounadalarning, parallel ichimizdagi zapischilarning cheksiz, fazo va makon (birgalikda
hoziroqdagi vaqt ya’ni ixtiyoriy harakatlantirish kuchi) hamda zamonlar osha yo’naltirilgan
miyamizdagi noma’lum chegarali bosimlariga, cheksiz bosim kuchiga ro’paro’
hayot bo’yicha oxirigacha ya’ni borliqlardagi xususiy mulklargacha
yetaolmasliklari bilan qoloqliklari, mag’lubiyatlariga shama qilinajakligi
bilingan xo’sh. Ha, baribir fair ya’ni adolatli yondashsakki, ichimizdagi
zapisga layoqatli klounadalar va ilohiylar uchun gashtlar, hordiq-halovatlar hamda
fazo va makon uzra vaqt ( miyadagi hozirog’idan) tashqari kelajak va o’tmish
zapislarining shaxsiy mavhumgashtali, ongli tarzda yondashiluvchan mulklari,
noz-ne’matli tarovatbag’shidaliklari borligiga barcha shama qilmasmidi xo’p.
Har bir parallel kloun uchun o’zining egasiga, sohibu-qodiriga atagan va uning
qiyin burilishlariga sheriklik qilmay, yaxshi ahamiyatli yo’nalishlarga kiritib
tuzuklashtirib berishga xos ravishda zapisdagi kelajakdagi o’rinlari,
joylashuvlari bo’yicha ongli, aqliy va o’zlari uchun ko’p payt idrokli huzurbag’shidaliklari
belgilangan, berilgan doimo ham. Shuning uchun ham ichimizdagilar bizlarning
nimalarimiz bor yoki yo’qligiga ato bag’shidalangan yuz-qiyofali qarashlarimiz
ya’ni idrok etishlarimizni yaxshi ilg’ab, asosan shuning ustida birgalikda ish
olib boramizmi, ha. Bizlar esa zapisdagilar bizning narsalarimizga qanday qarab
g’ayratga bag’shida turishlari, va shu bu narsa, mol-mulklarimizni ko’paytirishga
qaratilgan zapisga aloqador foydali ma’lumotga molik ishchalarimizni o’tkazib,
yetaklab yuborishga doimo shay ravishdagi ularning aynan yuz-qiyofalari bilan
birga tasavvurimizga tashlanajakli gashtliklarini bildirganmiz yohud bo’ldirganmiz
xay. Biron vaqt ichingizdan qiyofa bosuvini sezsangiz sizda yangi narsa paydo
bo’lishiga shama bo’lishiga e’tibor bering xay. Bor yo’g’i shular, aytaylikki “Dunyolar
va sarhadlar” bellashuviga xos bu – bashoratlarimiz bor va sodir bo’lishi
mumkin tepa-pastlik, chegaralardan xo’sh. O’zimiz uchun hayot ID si,
shaxsimizni tanituvi sifatida xususiy mulkli qanchadir doirada, miqdorda yoki
chegarada narsalarimiz, foydalarimiz va boyligimizni bildirib qo’ysam,
ichimizning egalariga miyamizdagi oldindan yozib qo’yilgan zapislari bo’yicha
yaxshi qarashli paytlariga xos kuzatuvlari, olib qo’yilgan onglari yoki aqllari
boyliklari ramzi ya’ni aynan o’zi sifatida bo’lishiga garov boylash ham mumkin.
Agar o’zim klounadamning o’zimning zapisimdagi kelajak onglarini oldindan
keltirib, o’qib bilsam va tushuntirib aytib chiqarsam, bu - o’zimga bashorat bo’ladi.
Hamda agarda ichimdagilar o’zimning xususiy mulkimni olib bir zum ishlatsalar
ham ular uchun bu – bashorat, karomat bo’lg’usi. Demak, mana hozir shuncha payt
yozmasdan, qulog’imga qandaydir shovqinli ovozni eshittirib garang qildirishib
qo’yganlaridan so’ng o’tirganimda shu narsa ayon bo’ldiki, o’zim ular sifatida
hayotni ya’ni narsalar va tanam o’rtasidagi mazmunli yo’nalishga duch kelgan
voqealarni va hodisalarni, ya’ni ichimdagilarning boshlanishlari yoki o’zlari
bo’lmish bu – hayotni bashorat qilaman, ichimdagilar esa o’zimning boshlang’ichim,
o’zim deb topganim bu – tanamni karomat qilib, fol ochishadi. Ha, ular uchun
hayot sifatidagi o’zlari va mulklari bo’lmish ichimdagi kelajak-o’tmish zapisli
ongim o’rtasida tanamni vajohatli ravishda qarshi oluvchi o’zlariga bizdan o’xshatilish
tarzidagi “hayot” bordir. Agar o’zim o’zimni ya’ni tanamni ularning
bashoratlari mahsuli bo’lmish teri qobig’i bo’yicha, hayotdan tanam tasavvurini
ya’ni yuz ko’rinishini majburlab boshqaruvlari demasdan, balki ichimdagi etim
va mushaklarim oralagan suyaklarim, teri osti massam qo’zg’alishlari
hisoblayman. Ichimdagi ular ya’ni klounlar esa o’zimdan borayotgan hayotni
qanchalik yo’nalish mavzusi bo’ylab o’xshatishga erishib bilsamda, baribir
hayotning jismu-joni sifatida kenglik aro voqea ishtirokchilar, narsalari va
hattoki ob-havo hajmini o’zlariniki deya turib olishganliklari hammaga ma’lum
xay. Shunisini ta’kidlash joizki, ikkala yuzada, ya’ni terim bo’yicha
qimirlash, harakatlarim hamda hayotni bildirish mushohadali to’la-to’kis iz bo’yicha
ham nima bo’lishini bashorat qilsak, karomat ishonarli sanalaversa ham mayliydi-ya.
Comments
Post a Comment