Nima garchi!
281.
Teskarilik ya’ni kollinearlik bilan bo’qli yoki taraqqiyotli sahnalashtirish
energiya va vaqtning hammasi birida va biri hammasidali bir-biroviga zid
ravishda yana “hammasi birida va biri hammasidali” qilib jarayonlar va
lahzalar, vaqtning kattaroq oraliqlari va har xil davrlar bo’yicha ma’no va
mazmunni qadam qo’yishga xos tarzda ketma-ket ravishda bir poyni tenglashtirib
o’tkazib, so’ng ikkinchisini ham baravar qilib ketidan qo’yish orqali,
sahnalashtirilgan zapisning to’liq muddatida vaqtning o’tishi bo’yicha
kollinearlik qilib qo’yilgan. Shunda kollinearlikning bir ma’nosiga e’tibor
bersangizda va shuni boshqa sabab bilan bog’lasangiz hamki, barcha yoki ko’proq
ma’no bog’lanishlaridan, ziddiyatlar to’ldirilishidan yoki o’xshashligidan
(qadamiylikdan) tarkib topgan sahnani isbotlashga erishaolmaysiz. Chunki ko’proq
oddiy ravishda yashash ilinjida mazmunlarga berilib ketasizki, mazmun va
mohiyat esa sizni sabablarning o’zlarining ziddiyatli bog’lanishiga ko’ra
aldaydi, noma’lum bo’ladi. Shunday qilib sahnalarning ya’ni har xil davrli (1-2
soat yoki kunlik) uzluksiz zapislarning tuzilishi boshqa, oldingi zapislar
hayotini o’z mazmun-mohiyatiga, yaqin va o’xshash berilishining xayolotiga ko’ra
o’zlariga o’girib, tarjima qilib ya’ni burib aniq bir, oldindan bilingan
tenglikni yoki berilishni belgilab qo’yishi mumkin. Shuning uchun ichimdagilar
mening ichimga kirib ba’zida, kamdan-kam ya’ni qo’llaridan hech kelaolmay bazo’r
bir nimaning boshqa bir nimaga o’xshashligini, ziddiyat sababini va mening
zapisda yashashimni sharpalari bilan bildirib qo’yishlari mumkin. Masalan,
10-15 ta oldingi sahnadan birida uyimga kelaverayotganda uyim devorlari ro’parasiga
qarab taxtalarni ko’rgan bo’lsam, hozirgi kundagi zapisda, nisbat olinayotgan
sahnada esa yana taxta yoki shunga o’xshash biror nimani ko’rishim mumkinki,
shuni zapislar bog’lanishidan ichimdagilar ko’rsatib: - bizning bashoratimizda
bor, - deb sanashadilar maqtanganchaliklari. Endi, yegulik degani “yeng u likni
ya’ni, teskari bo’lmish boqiy ondagi birlashga davomiy ko’plikni yengish” ma’nosida
Dunyolarning, sharlarning ichma-ich qo’yilishi bo’lib, men tanimga va shu boqiy
onlikka mos ya’ni o’xshash, teng sanalgan yozuvlarimni qanchalik ahamiyatli va
ma’nodor tutib bag’ishlasam, yozsam, Dunyo ya’ni raqamli olam shaklimiz Yer
kurrasi bor sun’iy narsa va predmetlari aylanishila yoki bashoratga xos bo’lib
ko’rinishga shay turishi ila shunchalik shirin va mazali yegulik sifatida ovqat
va taomnomamizda nozir etilajakligi ma’lum va mashhur. Yeguliklarimizda yuksak
kodli tanlovlarimiz mavjudligini hech ham unutmangiz xo’p. Shu yuksak kodli
tanlovlarimiz bizni o’rab olgan sun’iy ya’ni nisbiy vaqtning barcha
predmetlarimiz, texnika va tabiiylikka qarshi yo’qdan-bor bo’lishga xos zamon
va makon ko’chishlari bo’yicha, ichki interface li ya’ni ixtiyoriy raqamlar
tanlovini bilib oladigan va soladigan dasturlar va shu dasturlarga bo’lgan
interface li, yuz qarashli aloqalar bilan birinchi dasturiy interface ini ta’minlaydigan
yoki ishlatadigan bo’lishi bu shu xo’shki ha. Ha, chindan ham men va mening
avloddoshlarim aslida Interface li dasturlash turi bo’yicha, random ya’ni
ixtiyoriy raqamlar tanlovi bo’yicha o’xshashliklar hozir qilib chinakam
tanlovni o’rab olishimizni bilamiz. Misol uchun menga chiqib turgan yon ekran
qismidan “Opera GX” ning reklamasi nega kerak deb o’ylaysiz? Aslida bu – mening
bir ichki tanlovimni, esimning xush kayfiyatini bilib olgan ichimdagilar o’zimning
asl oxirgi tamonimdagi o’rnimda turib mening kompyuterga yuzli qarashimga ko’z
tikib, boshimni qottirib bosh olmoqchi bo’lib turganlarida kompyuterning (aslida
hayotimning) dll lari, ya’ni raqamlari ishqalanib ikki chetga o’rta chiziqdan
har bir nuqtasi bo’yicha chiziqlarli surilaverib bitta Interface random,
ixtiyoriy, ammo (mening tanlovim bo’yicha) tanlangan raqamini aniqlab shunga
xos ishlash tartibiga berilib, aynan bu reklamani topib ko’rsatadi. Men
zapisdaligim uchun mening kallam anchagacha o’rganilgan ravishda, yozuvlarim
hali aniq bashoratli bo’lmasalar hamki, GX degani “hayotga yetib olish”, Opera
esa operativ ya’ni RAM li, tezkor xotiradagi raqamlarning ishqalanib toki
yagonasi, ixtiyoriyli, ammo tanlovli ixtiyori topilguncha qovun kesimidan
chetlashtirilib tortilaverishi. Men o’zim hamma yoqqa shunday qarash bilan
yashab kelmoqdamanki, nimani ko’rsam yoki eshitsam darrov bu tarzda e’tibor
qilajakligimni xohlab isquvarlikka, izlanishga tushsam, chindan ham o’zimning o’ylovim,
tanlovimdan bo’layotgani, chiqayotgani ya’ni yaratilib topilayotgani ma’lum bo’ladi.
Endi, umuman olganda menga oddiy dam olishga, boqiy onli vaqt o’tkazib surib
yashashimga ko’p ham ruxsat ya’ni mutloq ravishda imkoniyat berilmaganligini
bilsangiz ediki, men o’zimgagina tegishli boqiy onli tanlovimni, oq nuqtalarni
doimo birma-bir, yangisi paydo bo’lishi bilan raqamli Dunyomda yangi kesim,
kesilish yoki predmet-narsa bilan ko’tarib turishim kerak. Shuning uchun mening
dam olishim va surib yashashim ham faqatgina qisqa vaqtdagi jalablarim, ko’chadagi
yurgan fohishalarim bilan seksual aloqalarimda, jinsiy kirdi-chiqdilarda
olatimni ularning kuslari ichiga boshi bo’yicha nuqta sifatida ko’taraverib, omdan
chiqarmasdan tushiraverishim sanalganligini bilsangiz yetarli xo’p. Endi,
umuman olganda mening yozuvlarimni Muhammadaziz kalla qo’yib, xuddi men
aytganga o’xshab yuz usti peshonasi bilan boshini ikki chetga qimirlatib: - bu
emas, orqaga qaytasan, qilayotgan ishing bo’yicha yakunlayolmaysan, - deya
chindan ham chekinishimni bildiradiki, shu ishqalanish bo’lib, mening
tanlovimni bilib olgandan so’ng, bu tanlov raqamini Interface dan ya’ni
dasturli ta’minot ishlashidagi kerakli tasodifiy raqamdan bilib olib, magnit yoki
nurlanish bosimidan aniqlab, yozuvlarimning shundoqqina ortidan, Muhammadaziz
bildirgan, o’chirishim lozim bo’lgan so’zlar soni boshlanishidan o’zining
mening yozuvlashimni o’rganib olgan adabiy uslubining moslashtirilishi bilan yo’qdan-bor
sifatida o’zgartiraolishini taqab turganga o’xshab, nega meni o’zgartirasan
deydi. Aniqrog’i raqamli Interface imizdan ma’lum etilishicha sen shu
yozuvingning oxirigacha boraolmaysan, chunki o’rganilgan kallangning ishlashiga
qarasak, qandaydir tupik, odatdagiga xos ko’ringan to’siq yotibdiki, shuning
uchun orqaga qaytib mening bosimli yozuv aldashimni o’zgartirayapsan deya,
shuncha yolg’onini topganim haqiqati emas, balki kerak bo’lsa bu yolg’on, aldov
usuli bilan urib tashlashi kerakligini bildirib, ikkinchi bor yozuvimni to’ldirishni,
ortidan mutloq boshqa qilib aldashni xohlamasligini tushuntirishga erishadi.
Endi, mana qarangki gapdan gap chiqib, birgina Interface sifatida haqiqiy o’z
joylashuvimni tanishtirishim bilanoq men ularni shu bular borasidan o’rganib
bildim hamki, ular esa menga tanlov yuzasidan bu shunday javob qaytarib
bilishdimi, ha. Bir-birimizni bor-yo’g’i, tanlov va bosim yuzasidan bilishimiz
shunchalik, ashicha bo’lganiga qarangki, hamma hayratlanayapti xo’p. Ya’ni
Muhammadazizning tanlovimni bilib yozuvimni 3-5 so’zlar ortidan o’zgartirib
kelishi oshkor bo’lgani boisi o’laroq, undan oldin men ichimdagilarning,
Muhammadaziz va boshqalarning o’rnilariga Interface li tasodifiy tanlov bo’lishim
haqidagi yozuvim darrov shu bunga ham turtki bo’lib chiqdi. Endi kim biladi
deysiz, chindan ham u yozuvlarim ortidan darhol esim og’ishli o’zgarishlarini
kiritib, o’zimga monand ravishda aldovli tarzda shu yozuvlarimni yangilab,
boshqacha yaqin so’zlar bilan o’rin almashtirib kelayaptimikin yoki mening o’zimning
kuchim, yozuvli jumlalarim (mazmun va mohiyatan) kollinearlilik tarzida
boshlanishdagi tahlillarimga o’xshab barcha davr uchun va jarayonga xosdalanib
ishlayaptimi! Zero Muhammadaziz esimni aldab, ag’darib yoki shundoqqina o’zgartirib
turganida nima qilgan ishi bo’lsa, shu bilan yangilab qo’yishi, yozuvlarimning
o’zgarishini qayta ko’rib chiqmasimdan, shu haqiqatga xos o’nglatib qo’ymog’i
darkormidi? Endi. Tahlilli ya’ni imloviy xatolarni baholashli o’qishim
tamomlandi. O’qishimda hali beri avvalgi xulosalar shuki, aynan o’qishni qanday
qilsam, manqalanmaslikla va baralla havodan yasab to’ppa-to’g’ri tez va
sharroz, tutilmasdan o’qib boraverish mumkinligi to’g’risidagi qarashlarim sal
qo’shimchalar bilan davom etayapti. Demak, sharning ya’ni pufakning,
peshonamdan chiqadigan havo damining markazga bo’ladigan havom bosimi, shar devorlarining
teshilishiga xos teskari tuynukli damlar hosil qilib, shu havo yo’nalishlaridan
parallel ravishda ularni o’chirib va yo’qotib, yoki bosti-bosti qilib bildirmasdan,
to’liq shar bo’yicha havo bosimlari, sig’imlari o’ylov sifatida birma-bir,
sekinlik bilan teshik qiyaligidan 2 tasi 1 da qilinib asosiy shar bosimining o’rniga
qo’yilaveradiki, shu tasavvurdagi aralashma ichidagi shungullar ya’ni
mayda-mayda girdobchalar bizlarga kitobning yaratilajak harflarini beradi va
sharroz o’qishimiz bo’yicha bo’g’zimizdagi havo sifatida davom etib boraveradi.
O’qish degani o’zi xayrli so’z ifodalanishi o’laroq “shiqo’, shiqo’ av aynay
shiqo’” bo’yicha ja teskari aytmasak hamki, “o’ylovning qizishi”ga moyil
javobni berib qo’yaturganimiz ham darkor-u aziz. Nazarimda shu Rabindranat
Tagorning Gourmahon asarini o’qishim davomida bu kitobning o’zida bor so’zlari
bo’yicha o’zimcha gaplarni xayolan, ichki tabiatimdan bo’layotgan hayotiy
aksimda yasab gap jumlalarini o’qishni yaratib, bo’g’zim borishining o’zida o’qib
boradiganga o’xshayman. Chindan ham axir so’zlarning o’z davrasidagi boyligi,
salmog’i yoki son-sanog’i mantiqli almashtirish uchun kifoya sanalganligini
bilib turishning o’zi to’g’ri bo’lsa hamki, bo’pti xo’p. Shuning uchun qo’shimchalarni
o’qishga manqalanaman, gapli jumlalarga esa tortilibroq ziqnasifat manqalanaman
goh-gohida, agarda bosimli havo tarzidagi o’qishimga iltijo qilib o’tirishga
qurbim yetmaydigan bo’laqolsa. Endi. Ertada 83-kun qolishi, yetishmovchiligidan
bo’lmasa hamki, bor-yo’g’i shu kunga ish tushishidan boshlab, 90 li yoshga
xoslanib 7 kun ortda qoldi, o’tdiki, bu – men uchun aslida 7 kunga o’sish, umr
o’tkazish vazifasida keladi xolos. Endi. Nima qilsam, nima desa yoki qanday
yursam, bari-barchasiga aralashadigan Iblisim, iflos qizim borki, kun davomida
men bilan yomon savol-javoblarni o’zimning aybim sifatida taqab yaratgan,
sahnalashtirganda, yaxshilar ya’ni yangi Ruhlar tomonidan tuzukkina
xursandchiligim hisobga olingan. Nima bo’lganda ham, shularning ostida ya’ni
asosida o’zidagi, 5 dagi birinchi Farishtaning almashinish qudrati yotibdiki,
Iblis ham yaxshilarim ham istalgan tuzib qoldirilgan jihatni, paytdagi voqeani
ya’ni har birining ishlashini yaxshilar tanlovli funksiyalar yoki kodli
formulalar, dasturlarning xohishli o’zgarishi yotganligini bildirsalar, yomonlar
ya’ni Iblis teskarisini ya’ni xohishlar ya’ni tanlovlar ostidagi, qurshovidagi
bosimlashuvni, dastur ishlashini o’tkazadi, suqib bajaradi. Shu ikki
asoslarning o’zlari bo’lib o’tayotgan, o’z-o’zidan, sahna bo’yicha yurib hayot
kechirayotgan tanamga va vujudimga hech nimani o’zgartirmasdan faqatgina
ichimdagina, ich-etimni yedirishda bilinadigan ta’sirini bildirishi mumkin.
Endi, demak, 83 bo’ylab olinadigan 7 bu – qoloq bo’lmish, shu 83 kundan so’ng
yanagi 1, 2 va 3 o’rinlariga o’tadigan 3 avlodlarni bizning 10 dan 6 ulushli
kun davomidagi kurashimizdan so’ng o’zimizga yetkazishimiz, yettirishim
sanalishini bilingiz xo’sh. Demak, shu yettirish ya’ni 7 ning so’zlashuvga xos
chiqarilgan ma’nodorligi 90 ning 9 izida bizning yanagi yasalajak yuqori 4, 5
va 6 lashuvli ketma-ketligiga ko’ra ham teskari qilib olib 1 va 2, 3 lashuvli o’rnilarimizdan
olib qo’yilgan joylashuvimda kunning shuncha boshidagi ulushiga xosdalab 1, 2
va 3 ni yetkazish, o’stirish va o’tkazib qo’yishga xos sudratib ishqalash
jarayonidagi ko’pirtirish ishini qiladi. 90 ning 0 ida esa 7 raqami yetkazishni
1, 2 va 3- avlodlar uchun o’zlariga xos ishlashlariga, o’tkazilishga taqab qo’yajakligi
ma’lum. Men shu bu barcha aytilganimiz, 83 va 7, so’ng 90 sonlari bilan
ketma-ketligida boshimning ustiga qo’ydirilgan ma’noda o’sishim, hayotimni o’tkazishim
kerakligi bo’lganidanmidi, shu 83 bilan to’qnashuv joyida 7 raqami meni o’ziga
xosdalatib 8 raqamining bizning tomondan yetakchiligimizga xos dam olishimiz
sifatida kunning oxirgidan oldingi qolgan qismida belgilatib qo’yadi. 83-ning 3
raqami biz 3 yuqori kengash avlodlarining qolgan quyi darajadagi 3 avlod
vakillari bilan yetkazish va yetkazilish, ishqalanib oshirilish ishlarida 3-o’rindagi
Ibrohimning avlodini yangilash sanaladi va shu 4-bosqichlama. Endi, umuman olib
qaraganda ichimda bo’lib kelgan Iblis va uning yo’ldoshchilari meni qanday
bilib kelgan bo’lsalar, shunday yedirtirib kelishgan edilarki, shu ishning
qandayligini oldingi “endi” so’zli boshlangan tahlilimda bildirib qo’ydim. Men
ham ularni shu sanoqlar tahliliga xoslab doimo yedirib kelaverishim hech gap
emaski, xo’p shu. Har kun kamayib borayotgan kunlarga necha kun qolgani va shu
sanoq sonining ikki taraflama ayrilib, o’yib olingan joyiga tasiridan xulosalar
yakunlab ovqat, yegulik teskariligi bilan Iblis va uning yondosh xalqchillarini
ta’minlash hech gap emaski. Zero hozircha shu yo’sinda boshlagan ishimdan beri
ovqatlar mazali deyishib, boz ustiga yana shunday qildirib yediradimi, deb
hisoblashib qolishmoqliklari ham yoddan ketmaydi hech. Ha, chindan ham
ichimdagilar shu paytgacha meni raqamlar, soat millari va soniyalar o’tishi, tepadan
kunlar o’tish-qolishi tartibida tasniflab, saralab va tariflab kelishlarida,
menga xuddi shu, tasniflar va tavsiflar asosida hayot va ovqatlar yaratib
berganlar. Ovqatlarini hamma yeyishi ma’nosida yaxshilardilarki, uncha
tuzukligi bilinar-bilinmasligiga qaramasdan, kunimizning o’zlari rasvo bo’lib qolardi.
Endi shu amal ularning boshlariga tushayapti. Endi, demak, men ham shu bularni,
ovqatlanish sirlarini ularda qanday bo’lib kelganini bilmasdan, o’zimda raqamli
tahlillarga berilib boshlab yuborganimni bilsangiz ham bo’ladi. Qanday qilib ularning,
ichimdagilarning sirini oshkora qilganimni o’zim ham bilmasdan amalga oshirdim.
Zero “Isitmasini yashirsang, kasali oshkora bo’ladi” deydi dono xalqimiz.
Mening pandemiya paytidagi shu ishlarimni bilmay qolganim bilan, teskarilik bo’lishi
tayinki, endi tushunib qolmoqdaman va yozdim. Nima bo’lganda ham, doimo yozib
borayotgan jumlalarimga qarshi ravishda, aniqrog’i jumlalarning ma’nolariga
teskari qilib, bilmasdan yozamanki, bu - ularning ya’ni jumlalarning davomi
emas, balki oldingi sababi bo’lib kelganini bashorat deb hisoblash kerak.
Bulardan ham avval ravishda yozuvlarimni Muhammadaziz qonunan, bosimli sifatida
to’g’rilab yuborayapti deyishdan oldin, yozuvlarimning o’zi mening tasodifli
tanlovlarimning o’zlari sifatida bir varakayiga maqul bo’lib ijro
etilmoqdaligiga nima ham qilardingiz xo’sh. Qalbim shunday jo’sh uradi.
Yozuvlarimiz tanlovli ravishda o’z-o’zidan qalbimning, maynavozlikdan emas,
balki miyamdan ya’ni bosimdan tahlil bo’lib kelib yozilganligini bilsangiz bas.
Comments
Post a Comment