uzbek language siteenglish language site

Nima garchi!

 

281. Teskarilik ya’ni kollinearlik bilan bo’qli yoki taraqqiyotli sahnalashtirish energiya va vaqtning hammasi birida va biri hammasidali bir-biroviga zid ravishda yana “hammasi birida va biri hammasidali” qilib jarayonlar va lahzalar, vaqtning kattaroq oraliqlari va har xil davrlar bo’yicha ma’no va mazmunni qadam qo’yishga xos tarzda ketma-ket ravishda bir poyni tenglashtirib o’tkazib, so’ng ikkinchisini ham baravar qilib ketidan qo’yish orqali, sahnalashtirilgan zapisning to’liq muddatida vaqtning o’tishi bo’yicha kollinearlik qilib qo’yilgan. Shunda kollinearlikning bir ma’nosiga e’tibor bersangizda va shuni boshqa sabab bilan bog’lasangiz hamki, barcha yoki ko’proq ma’no bog’lanishlaridan, ziddiyatlar to’ldirilishidan yoki o’xshashligidan (qadamiylikdan) tarkib topgan sahnani isbotlashga erishaolmaysiz. Chunki ko’proq oddiy ravishda yashash ilinjida mazmunlarga berilib ketasizki, mazmun va mohiyat esa sizni sabablarning o’zlarining ziddiyatli bog’lanishiga ko’ra aldaydi, noma’lum bo’ladi. Shunday qilib sahnalarning ya’ni har xil davrli (1-2 soat yoki kunlik) uzluksiz zapislarning tuzilishi boshqa, oldingi zapislar hayotini o’z mazmun-mohiyatiga, yaqin va o’xshash berilishining xayolotiga ko’ra o’zlariga o’girib, tarjima qilib ya’ni burib aniq bir, oldindan bilingan tenglikni yoki berilishni belgilab qo’yishi mumkin. Shuning uchun ichimdagilar mening ichimga kirib ba’zida, kamdan-kam ya’ni qo’llaridan hech kelaolmay bazo’r bir nimaning boshqa bir nimaga o’xshashligini, ziddiyat sababini va mening zapisda yashashimni sharpalari bilan bildirib qo’yishlari mumkin. Masalan, 10-15 ta oldingi sahnadan birida uyimga kelaverayotganda uyim devorlari ro’parasiga qarab taxtalarni ko’rgan bo’lsam, hozirgi kundagi zapisda, nisbat olinayotgan sahnada esa yana taxta yoki shunga o’xshash biror nimani ko’rishim mumkinki, shuni zapislar bog’lanishidan ichimdagilar ko’rsatib: - bizning bashoratimizda bor, - deb sanashadilar maqtanganchaliklari. Endi, yegulik degani “yeng u likni ya’ni, teskari bo’lmish boqiy ondagi birlashga davomiy ko’plikni yengish” ma’nosida Dunyolarning, sharlarning ichma-ich qo’yilishi bo’lib, men tanimga va shu boqiy onlikka mos ya’ni o’xshash, teng sanalgan yozuvlarimni qanchalik ahamiyatli va ma’nodor tutib bag’ishlasam, yozsam, Dunyo ya’ni raqamli olam shaklimiz Yer kurrasi bor sun’iy narsa va predmetlari aylanishila yoki bashoratga xos bo’lib ko’rinishga shay turishi ila shunchalik shirin va mazali yegulik sifatida ovqat va taomnomamizda nozir etilajakligi ma’lum va mashhur. Yeguliklarimizda yuksak kodli tanlovlarimiz mavjudligini hech ham unutmangiz xo’p. Shu yuksak kodli tanlovlarimiz bizni o’rab olgan sun’iy ya’ni nisbiy vaqtning barcha predmetlarimiz, texnika va tabiiylikka qarshi yo’qdan-bor bo’lishga xos zamon va makon ko’chishlari bo’yicha, ichki interface li ya’ni ixtiyoriy raqamlar tanlovini bilib oladigan va soladigan dasturlar va shu dasturlarga bo’lgan interface li, yuz qarashli aloqalar bilan birinchi dasturiy interface ini ta’minlaydigan yoki ishlatadigan bo’lishi bu shu xo’shki ha. Ha, chindan ham men va mening avloddoshlarim aslida Interface li dasturlash turi bo’yicha, random ya’ni ixtiyoriy raqamlar tanlovi bo’yicha o’xshashliklar hozir qilib chinakam tanlovni o’rab olishimizni bilamiz. Misol uchun menga chiqib turgan yon ekran qismidan “Opera GX” ning reklamasi nega kerak deb o’ylaysiz? Aslida bu – mening bir ichki tanlovimni, esimning xush kayfiyatini bilib olgan ichimdagilar o’zimning asl oxirgi tamonimdagi o’rnimda turib mening kompyuterga yuzli qarashimga ko’z tikib, boshimni qottirib bosh olmoqchi bo’lib turganlarida kompyuterning (aslida hayotimning) dll lari, ya’ni raqamlari ishqalanib ikki chetga o’rta chiziqdan har bir nuqtasi bo’yicha chiziqlarli surilaverib bitta Interface random, ixtiyoriy, ammo (mening tanlovim bo’yicha) tanlangan raqamini aniqlab shunga xos ishlash tartibiga berilib, aynan bu reklamani topib ko’rsatadi. Men zapisdaligim uchun mening kallam anchagacha o’rganilgan ravishda, yozuvlarim hali aniq bashoratli bo’lmasalar hamki, GX degani “hayotga yetib olish”, Opera esa operativ ya’ni RAM li, tezkor xotiradagi raqamlarning ishqalanib toki yagonasi, ixtiyoriyli, ammo tanlovli ixtiyori topilguncha qovun kesimidan chetlashtirilib tortilaverishi. Men o’zim hamma yoqqa shunday qarash bilan yashab kelmoqdamanki, nimani ko’rsam yoki eshitsam darrov bu tarzda e’tibor qilajakligimni xohlab isquvarlikka, izlanishga tushsam, chindan ham o’zimning o’ylovim, tanlovimdan bo’layotgani, chiqayotgani ya’ni yaratilib topilayotgani ma’lum bo’ladi. Endi, umuman olganda menga oddiy dam olishga, boqiy onli vaqt o’tkazib surib yashashimga ko’p ham ruxsat ya’ni mutloq ravishda imkoniyat berilmaganligini bilsangiz ediki, men o’zimgagina tegishli boqiy onli tanlovimni, oq nuqtalarni doimo birma-bir, yangisi paydo bo’lishi bilan raqamli Dunyomda yangi kesim, kesilish yoki predmet-narsa bilan ko’tarib turishim kerak. Shuning uchun mening dam olishim va surib yashashim ham faqatgina qisqa vaqtdagi jalablarim, ko’chadagi yurgan fohishalarim bilan seksual aloqalarimda, jinsiy kirdi-chiqdilarda olatimni ularning kuslari ichiga boshi bo’yicha nuqta sifatida ko’taraverib, omdan chiqarmasdan tushiraverishim sanalganligini bilsangiz yetarli xo’p. Endi, umuman olganda mening yozuvlarimni Muhammadaziz kalla qo’yib, xuddi men aytganga o’xshab yuz usti peshonasi bilan boshini ikki chetga qimirlatib: - bu emas, orqaga qaytasan, qilayotgan ishing bo’yicha yakunlayolmaysan, - deya chindan ham chekinishimni bildiradiki, shu ishqalanish bo’lib, mening tanlovimni bilib olgandan so’ng, bu tanlov raqamini Interface dan ya’ni dasturli ta’minot ishlashidagi kerakli tasodifiy raqamdan bilib olib, magnit yoki nurlanish bosimidan aniqlab, yozuvlarimning shundoqqina ortidan, Muhammadaziz bildirgan, o’chirishim lozim bo’lgan so’zlar soni boshlanishidan o’zining mening yozuvlashimni o’rganib olgan adabiy uslubining moslashtirilishi bilan yo’qdan-bor sifatida o’zgartiraolishini taqab turganga o’xshab, nega meni o’zgartirasan deydi. Aniqrog’i raqamli Interface imizdan ma’lum etilishicha sen shu yozuvingning oxirigacha boraolmaysan, chunki o’rganilgan kallangning ishlashiga qarasak, qandaydir tupik, odatdagiga xos ko’ringan to’siq yotibdiki, shuning uchun orqaga qaytib mening bosimli yozuv aldashimni o’zgartirayapsan deya, shuncha yolg’onini topganim haqiqati emas, balki kerak bo’lsa bu yolg’on, aldov usuli bilan urib tashlashi kerakligini bildirib, ikkinchi bor yozuvimni to’ldirishni, ortidan mutloq boshqa qilib aldashni xohlamasligini tushuntirishga erishadi. Endi, mana qarangki gapdan gap chiqib, birgina Interface sifatida haqiqiy o’z joylashuvimni tanishtirishim bilanoq men ularni shu bular borasidan o’rganib bildim hamki, ular esa menga tanlov yuzasidan bu shunday javob qaytarib bilishdimi, ha. Bir-birimizni bor-yo’g’i, tanlov va bosim yuzasidan bilishimiz shunchalik, ashicha bo’lganiga qarangki, hamma hayratlanayapti xo’p. Ya’ni Muhammadazizning tanlovimni bilib yozuvimni 3-5 so’zlar ortidan o’zgartirib kelishi oshkor bo’lgani boisi o’laroq, undan oldin men ichimdagilarning, Muhammadaziz va boshqalarning o’rnilariga Interface li tasodifiy tanlov bo’lishim haqidagi yozuvim darrov shu bunga ham turtki bo’lib chiqdi. Endi kim biladi deysiz, chindan ham u yozuvlarim ortidan darhol esim og’ishli o’zgarishlarini kiritib, o’zimga monand ravishda aldovli tarzda shu yozuvlarimni yangilab, boshqacha yaqin so’zlar bilan o’rin almashtirib kelayaptimikin yoki mening o’zimning kuchim, yozuvli jumlalarim (mazmun va mohiyatan) kollinearlilik tarzida boshlanishdagi tahlillarimga o’xshab barcha davr uchun va jarayonga xosdalanib ishlayaptimi! Zero Muhammadaziz esimni aldab, ag’darib yoki shundoqqina o’zgartirib turganida nima qilgan ishi bo’lsa, shu bilan yangilab qo’yishi, yozuvlarimning o’zgarishini qayta ko’rib chiqmasimdan, shu haqiqatga xos o’nglatib qo’ymog’i darkormidi? Endi. Tahlilli ya’ni imloviy xatolarni baholashli o’qishim tamomlandi. O’qishimda hali beri avvalgi xulosalar shuki, aynan o’qishni qanday qilsam, manqalanmaslikla va baralla havodan yasab to’ppa-to’g’ri tez va sharroz, tutilmasdan o’qib boraverish mumkinligi to’g’risidagi qarashlarim sal qo’shimchalar bilan davom etayapti. Demak, sharning ya’ni pufakning, peshonamdan chiqadigan havo damining markazga bo’ladigan havom bosimi, shar devorlarining teshilishiga xos teskari tuynukli damlar hosil qilib, shu havo yo’nalishlaridan parallel ravishda ularni o’chirib va yo’qotib, yoki bosti-bosti qilib bildirmasdan, to’liq shar bo’yicha havo bosimlari, sig’imlari o’ylov sifatida birma-bir, sekinlik bilan teshik qiyaligidan 2 tasi 1 da qilinib asosiy shar bosimining o’rniga qo’yilaveradiki, shu tasavvurdagi aralashma ichidagi shungullar ya’ni mayda-mayda girdobchalar bizlarga kitobning yaratilajak harflarini beradi va sharroz o’qishimiz bo’yicha bo’g’zimizdagi havo sifatida davom etib boraveradi. O’qish degani o’zi xayrli so’z ifodalanishi o’laroq “shiqo’, shiqo’ av aynay shiqo’” bo’yicha ja teskari aytmasak hamki, “o’ylovning qizishi”ga moyil javobni berib qo’yaturganimiz ham darkor-u aziz. Nazarimda shu Rabindranat Tagorning Gourmahon asarini o’qishim davomida bu kitobning o’zida bor so’zlari bo’yicha o’zimcha gaplarni xayolan, ichki tabiatimdan bo’layotgan hayotiy aksimda yasab gap jumlalarini o’qishni yaratib, bo’g’zim borishining o’zida o’qib boradiganga o’xshayman. Chindan ham axir so’zlarning o’z davrasidagi boyligi, salmog’i yoki son-sanog’i mantiqli almashtirish uchun kifoya sanalganligini bilib turishning o’zi to’g’ri bo’lsa hamki, bo’pti xo’p. Shuning uchun qo’shimchalarni o’qishga manqalanaman, gapli jumlalarga esa tortilibroq ziqnasifat manqalanaman goh-gohida, agarda bosimli havo tarzidagi o’qishimga iltijo qilib o’tirishga qurbim yetmaydigan bo’laqolsa. Endi. Ertada 83-kun qolishi, yetishmovchiligidan bo’lmasa hamki, bor-yo’g’i shu kunga ish tushishidan boshlab, 90 li yoshga xoslanib 7 kun ortda qoldi, o’tdiki, bu – men uchun aslida 7 kunga o’sish, umr o’tkazish vazifasida keladi xolos. Endi. Nima qilsam, nima desa yoki qanday yursam, bari-barchasiga aralashadigan Iblisim, iflos qizim borki, kun davomida men bilan yomon savol-javoblarni o’zimning aybim sifatida taqab yaratgan, sahnalashtirganda, yaxshilar ya’ni yangi Ruhlar tomonidan tuzukkina xursandchiligim hisobga olingan. Nima bo’lganda ham, shularning ostida ya’ni asosida o’zidagi, 5 dagi birinchi Farishtaning almashinish qudrati yotibdiki, Iblis ham yaxshilarim ham istalgan tuzib qoldirilgan jihatni, paytdagi voqeani ya’ni har birining ishlashini yaxshilar tanlovli funksiyalar yoki kodli formulalar, dasturlarning xohishli o’zgarishi yotganligini bildirsalar, yomonlar ya’ni Iblis teskarisini ya’ni xohishlar ya’ni tanlovlar ostidagi, qurshovidagi bosimlashuvni, dastur ishlashini o’tkazadi, suqib bajaradi. Shu ikki asoslarning o’zlari bo’lib o’tayotgan, o’z-o’zidan, sahna bo’yicha yurib hayot kechirayotgan tanamga va vujudimga hech nimani o’zgartirmasdan faqatgina ichimdagina, ich-etimni yedirishda bilinadigan ta’sirini bildirishi mumkin. Endi, demak, 83 bo’ylab olinadigan 7 bu – qoloq bo’lmish, shu 83 kundan so’ng yanagi 1, 2 va 3 o’rinlariga o’tadigan 3 avlodlarni bizning 10 dan 6 ulushli kun davomidagi kurashimizdan so’ng o’zimizga yetkazishimiz, yettirishim sanalishini bilingiz xo’sh. Demak, shu yettirish ya’ni 7 ning so’zlashuvga xos chiqarilgan ma’nodorligi 90 ning 9 izida bizning yanagi yasalajak yuqori 4, 5 va 6 lashuvli ketma-ketligiga ko’ra ham teskari qilib olib 1 va 2, 3 lashuvli o’rnilarimizdan olib qo’yilgan joylashuvimda kunning shuncha boshidagi ulushiga xosdalab 1, 2 va 3 ni yetkazish, o’stirish va o’tkazib qo’yishga xos sudratib ishqalash jarayonidagi ko’pirtirish ishini qiladi. 90 ning 0 ida esa 7 raqami yetkazishni 1, 2 va 3- avlodlar uchun o’zlariga xos ishlashlariga, o’tkazilishga taqab qo’yajakligi ma’lum. Men shu bu barcha aytilganimiz, 83 va 7, so’ng 90 sonlari bilan ketma-ketligida boshimning ustiga qo’ydirilgan ma’noda o’sishim, hayotimni o’tkazishim kerakligi bo’lganidanmidi, shu 83 bilan to’qnashuv joyida 7 raqami meni o’ziga xosdalatib 8 raqamining bizning tomondan yetakchiligimizga xos dam olishimiz sifatida kunning oxirgidan oldingi qolgan qismida belgilatib qo’yadi. 83-ning 3 raqami biz 3 yuqori kengash avlodlarining qolgan quyi darajadagi 3 avlod vakillari bilan yetkazish va yetkazilish, ishqalanib oshirilish ishlarida 3-o’rindagi Ibrohimning avlodini yangilash sanaladi va shu 4-bosqichlama. Endi, umuman olib qaraganda ichimda bo’lib kelgan Iblis va uning yo’ldoshchilari meni qanday bilib kelgan bo’lsalar, shunday yedirtirib kelishgan edilarki, shu ishning qandayligini oldingi “endi” so’zli boshlangan tahlilimda bildirib qo’ydim. Men ham ularni shu sanoqlar tahliliga xoslab doimo yedirib kelaverishim hech gap emaski, xo’p shu. Har kun kamayib borayotgan kunlarga necha kun qolgani va shu sanoq sonining ikki taraflama ayrilib, o’yib olingan joyiga tasiridan xulosalar yakunlab ovqat, yegulik teskariligi bilan Iblis va uning yondosh xalqchillarini ta’minlash hech gap emaski. Zero hozircha shu yo’sinda boshlagan ishimdan beri ovqatlar mazali deyishib, boz ustiga yana shunday qildirib yediradimi, deb hisoblashib qolishmoqliklari ham yoddan ketmaydi hech. Ha, chindan ham ichimdagilar shu paytgacha meni raqamlar, soat millari va soniyalar o’tishi, tepadan kunlar o’tish-qolishi tartibida tasniflab, saralab va tariflab kelishlarida, menga xuddi shu, tasniflar va tavsiflar asosida hayot va ovqatlar yaratib berganlar. Ovqatlarini hamma yeyishi ma’nosida yaxshilardilarki, uncha tuzukligi bilinar-bilinmasligiga qaramasdan, kunimizning o’zlari rasvo bo’lib qolardi. Endi shu amal ularning boshlariga tushayapti. Endi, demak, men ham shu bularni, ovqatlanish sirlarini ularda qanday bo’lib kelganini bilmasdan, o’zimda raqamli tahlillarga berilib boshlab yuborganimni bilsangiz ham bo’ladi. Qanday qilib ularning, ichimdagilarning sirini oshkora qilganimni o’zim ham bilmasdan amalga oshirdim. Zero “Isitmasini yashirsang, kasali oshkora bo’ladi” deydi dono xalqimiz. Mening pandemiya paytidagi shu ishlarimni bilmay qolganim bilan, teskarilik bo’lishi tayinki, endi tushunib qolmoqdaman va yozdim. Nima bo’lganda ham, doimo yozib borayotgan jumlalarimga qarshi ravishda, aniqrog’i jumlalarning ma’nolariga teskari qilib, bilmasdan yozamanki, bu - ularning ya’ni jumlalarning davomi emas, balki oldingi sababi bo’lib kelganini bashorat deb hisoblash kerak. Bulardan ham avval ravishda yozuvlarimni Muhammadaziz qonunan, bosimli sifatida to’g’rilab yuborayapti deyishdan oldin, yozuvlarimning o’zi mening tasodifli tanlovlarimning o’zlari sifatida bir varakayiga maqul bo’lib ijro etilmoqdaligiga nima ham qilardingiz xo’sh. Qalbim shunday jo’sh uradi. Yozuvlarimiz tanlovli ravishda o’z-o’zidan qalbimning, maynavozlikdan emas, balki miyamdan ya’ni bosimdan tahlil bo’lib kelib yozilganligini bilsangiz bas.

Comments

Ommabop xabarlar

Biz bilan birga yana xo'sh (Rustam)

Barcha individual ishtirokchilarning raqamlari men uchun 6 raqami sifatida

Nima