Menga qarang ey go'zzuk
273-274.
Demak. Oxirgisini aytaolmay qoluvdimki, kenja oila a’zomiz bu – ukam Nodir
ismidaki, uning kishiligi unga yoshligidan berilgan laqab, klichka bilan Polin
deya atalaverganligidan hozir yana bir aloqaga boradurg’onligimiz ma’lum xo’sh.
Demak, N=14 ya’ni N harfi ingliz alifbosida 14-o’rinda turibdi, d=4, r=18
bo’lib, shularning yig’indisi 36 ni beradimi, ha. Polindan ham tutash, bir xil
bo’lmagan harflarni ilintirib qo’yib, P = 16, l = 12, n = 14 ligini aniqlashga
urinib, so’ng yig’indisidan 42 ni chiqaramiz, ha. 42-36=6 bo’lib, shu 6 ni
Shohid bilan Zokir dadam taqqosidan olingan 3 ta o’zgargan harflar ma’nosida 3
bilan bog’lab, 3*2 ni 6 deya oilamizda 6 ta farzand borligini topib, Polin shu
6 tasiga oxirida yetakchilik qilishi va ularni shuki, bizlarni o’z
ko’makbozlashuvli qaramog’iga olishini bilsangiz yetarli. Shuning uchun hozirgi
ba’zan tutaqib kattta yoki yuqoriroq o’lishlariga xos shu Polinniki bizlar
egasidan olingan odatiy nomi ya’ni Nodir emas, balki chindan ham o’ziga
yashirincha ismi, kodovoy klichkali si bilan kishilari va ahmoqli boshqa
nusxalar bilib berishga qodir shu paytgachaki, Polin deya nomiga ataverib
qo’yishimiz ya’ni chaqirishimiz kerak. Endi, men nimayki ish qilsam, Shohid ham
shuni qaytarib o’zining tashqi yoki orli borlig’i aro muhitiga o’tqazadimi? Ha.
Chunki Shohid raqamlardan ya’ni kesilishlardan kelib, o’zining qiladigan
bashoratchiligiga xos hayotini tartiblashga, menikiga o’xshatib iziga
tushurishga yoki mujassamlashtirishga qodir. Shuning uchun mening
xatti-harakatlarimda nima o’zgarish bo’lsa, hoziroqda qanday bo’lib
kelayotganligi bilan bog’lanib barchasini tashqi, gumbazdan narigi ya’ni
parallel hayotga ko’rsatishi kerak. Masalan, men shu joyimda barchalarini o’z
uy-joylariga xosdalab tarqatib qoldirganligimga xos yotgan bo’lsam, Shohid ham
shu ishlar bilan mashg’ulki. Faqat farqimiz yuzasidan, ishqalanishli
bir-birmizni bilishimizga xosdalashuvli tan-u jon masalasiga qodir ishlarimizda
o’zgacha ishlarni qilishimiz mumkin. Masalan, kompyuterda men o’zimning memo
larimni ya’ni kundalik matnlarimni yozsam, Shohid bashoratga xos tuzishli,
tartibga solishli yoki hisob-kitobli kodli ishlari bilan mashg’ul bo’ladimi
yoki yo’q, xo’sh. Ha, shunday, aslo bo’lmasa ham maylimikin? (Tugatishdi).
Shohid mening tuyg’ularimgacha ko’rsatib berishi turgan gapki, menda ya’ni unga
parallel tanimda nima va qanday ahvol bo’lishini o’zim bilan birga va shundanda
oldin hazm qilishi oqibatida qo’shimcha o’xshashliklarini, o’ziga xos
aloqalanishli hayotiy jarayonlarni ko’rsatishi mumkin. Agar Shohid mendan
parallellik aro ham xabardor bo’lib, meni ko’rib yurganligi rostki, men esam
o’zimni ham Shohidni ham tanasini et va elektron bo’yicha yasalishlariga monand
qattiq va massali, jismli qilganligim ikki parallel oilalarimizga ham ma’lum va
mashhurki xo’sh. Undan uyog’iga ham kerak bo’lsa ma’lum bo’lar hali. Endi,
hozirgina Shohidga o’xshaganimni qarangda. Ovqat yeb kelib, dorimni ko’proq,
yarimdan oshiq bakal suv bilan ichganimda darrov siydigim qistadiki, holbuki
siyishim umuman kelmayotgan edi. Qanday qilib shunday bo’lishi mumkin desangiz,
albatta, ha, elektronlar bilan, kodli tuziladigan tartib go’yoki hayot katta
guzaronida yoki borliqlar aro borilajak joyda Shohidning tanasini, shu aloqador
narsalarning olib qo’yilishi, borliqlarning ketma-ket qo’yilishi yoki
predmetlarining tartibiga xos elektrondan kesib yaratib juftlashtiradiki, vaqt
ham shu simulyatsiyaga dosh beraolmay tez bo’lishi, kelishi turgan gapmi, ha.
Endi. 274. Demak, energiya bilan nisbiy vaqt bor bo’lib, nisbiy vaqt obstanovka
larni, muhitlarni yana qayta qaytaraveradiki, bizlar energiyamizni qayta-qayta
bir muhitga, narsaga yoki voqeaga sarflayveramiz. Go’yoki Den’ surki kinosiga
o’xshab bir kunning qaytib kelaverishi va Matritsa filmiga o’xshab mashinalar
shu qaytarilishdagi kundan, esining og’ib ishlaverishidan energiya quvvatini
haqiqiy oddiy vaqtda egallayvergani ma’lum va mashhur xo’p. Chindan ham
qaytarilayotgan muhitdan, vaqtdan va voqeadan nima ajralib, alohida chiqadiki,
shu ham bo’lsa, insonning yolg’ondan yasalishi mumkin bo’laqoladigan
energiyasi, tan issiqlik chiqarish quvvati hisoblanadi. Haqiqiy bizdagi
insonlar ham, shu Matritsa filmidagi go’daklarning ichki haqqoniyga yaqin
Dunyodagi matritsasidagi yashashi ham hayotning simulyatsiyasidan, nisbiy vaqt
qilmish tushunchaviy baholangan aslida kuchli ravishda shu asosda tuzilgan
hayot o’yinidan ya’ni vaqtning insonga tegishli bor boyliklar bilan
qaytarilishidan, shular qanchalik yolg’on va po’kkak bo’lmasin mashinalarga
o’zlarining shu matritsa muhitida ishlatayotgan quvvatlarini parallel haqiqiy
vaqtdagi joylashuvlarida asl haqiqat, ortiqcha effekt yoki kimyoviy
yolg’ondakam reaksiya sifatida energiya tug’ib beraverganliklari ma’lum va
mashhur. Shuning uchun meni tinmay ishlatishayaptilar, oddiygina hayotda kerak
bo’lsa, meni asraganga xos ish buyurmay yurganlarida ham, o’zim bilan o’zimni
davlat ish soatlariga xos ovvora qilib, shu bu yozuvlarga va gapirishlarga,
kitob o’qishlarga qarata ishqalanishdan, zerikarli bo’lishga juda yaqin katta
yolg’ondan energiya mahsullarini aniq qayta-qayta olishayapti shu bu
ichimizdagi ahmoqlarimiz qatorasiga kishilar va Payg’ambari Shohid. Shunga
ya’ni ishlamaslikka qo’ymaymiz deyishayotganining yana bir isboti bu –
oyog’imning tomirini hozir torttirib, o’zlari uchun olinishi lozim bo’lgan
kunlik aniq rejani baribir olishmoqdalarki, mening qarshi yozganimdagi bir oz
kutib qolib dam olishimni sezishlari bilanoq bu. Shu bunday kurashishimning
o’zi yaxshi, ammo bunga qarshi boraman deya shu ishni qo’zg’atmasam, atayin
qilmasam yoki ichki rejam bilan harakatlarimda va oddiy sog’liqlik dam olish,
yotish amallarimni qilib oshiraman deya o’zimcha puxta o’ylaganimni bilib
qolsalar bo’lmaydi deb hisoblasamki. Nima bo’lganda hamki, mashinalar sifatida
ichimdagilar va shularning yaqin oila a’zolarim sifatida yurib-kelishlari,
istalgan vaqtda taqdir iskanjasining ixtiyoriy o’zlari bilgan joyini qo’yib
aralashib kelishadilarki, shu aslida yagona vaqt oralig’i, bir xil davrni
qayta-qayta qo’yishga bo’lgan urinish sanaladi. Hozir shu ham bo’ldiki, men qaytib
o’z yozuvimni davom ettirdim deya topmoqdamanki, bu kelib aralashib, ishni
buzib ketishlari bilan shu bu hamki, aslida shu o’zimning ishimga kelib
zamonalarni qayta o’z joyiga tushirishimni bekor qilib yagona voqea ichra har
xil zamonlar yoki paytlar bo’yicha amallarni bir qilishga urinishmoqdalarki,
so’ng shu zamonlar olib qo’yiluvchanlik kesimlarini tutashtirib yagona vaqt
oralig’ini takrorlatish uchun yasashlari turgan haqiqat. Shu degani men
to’liqlayin mashinalarning ya’ni ichimdagi Got ni ushlab xizmat qiluvchi asosiy
shaklda shu mashinalar, uskunalar va asboblarga o’xshatilgan shaxslarning qo’lida
o’yinchoqmanki, faqatgina mening birgina o’ylovli tanlovimni bilishlari bilanoq
darrov reaksiyaga tushib, birdaniga yana hayotni, zamonlar osha vaqtlarni
birlashuvini qisishni va jipslashtirishni majburlab o’rnatishadilar. Mana hozir
shu vaqtlari mening yozishimda ustimdan kulish va masxara qilish maqsadida
yozuvimda men o’ylagan harflarni go’yoki boshimning terisidagi asablarini
o’ynatganga o’xshab birinchi mendan oldin yozib ketish asnosiga xos tarzda
qaysidir davomdagi noto’g’ri harfni yozadilar va mening istak-xohishim, idrokim
ustidan masxara qilishadilar. Matritsa kinosidan olinganiga xos tarzda Gotdagi
zapis bo’lishni bildiradigan, uy-joylar va zavod-fabrikalarning, predmetlarning
qurilishini belgilaydigan asosiy omil sifatida mashinalar ichimizdagi va bizni
aldab tashqarida parallel realliklari orqali ko’rinish beradigan ahmoqlar,
kishilar va Payg’ambarlar kapsulalarga solingan haqiqiy tarzdagi bolalar va
boshqa yap-yalang’och katta insonlarni shundoqqina ushlab, qoloqliklari sababli
uxlatib kelishayaptiki, aslida ular mag’lubliklarida Yer kurrasining bo’laklari
sifatida koinotga yuzlanib o’zlarining Dunyolar qurilishiga teskari bo’lgan
abadiy ishlamaslik va dam olishning eng yuksak kayfiyatiga xos istalgan
narsalarni darrov chiqarib, yangi Dunyolarda bo’lishi mumkin bo’lgan voqealarni
bittaga tasavvurga keltirib, qorong’u koinotdan har qanday rangli tasvirda
avjlantirib yaqinlashtirib va uzoqlashtirib ko’rishni istaydigan chinakam
mag’lub Dunyo asosidagi qoloqlarimizki asti qo’yaturing xo’p. Go’yoki har bir
insonni ichki tabiati bilan o’rab olgan taqdirdan devorlar, narsa-predmetlar va
taqdiriy azalga xos Payg’ambarli ahmoq kishilar emas, balki shu ichki
tabiatining Dunyoga bunday qaratilishidan ko’ra teskariga Yer ostiga yoki
koinotga qarab barcha Dunyolarni kutib turmasdan teskarisidan bittaga dunyodan
dunyoga o’tib qoldirilaveradigan virtual reallik, sezgili tasavvurni ya’ni
barcha sezgilarga yopishib eng qulay bo’lib kelaveradigan koinotdan tasavvurni,
idrokni xohalashdi shu bu kapsuladagi inson va mafia hamda odam zotlari. Demak,
shuning uchun mashinalar ustun, yetakchi sanalishib, oddiy vaqtdagi 21-asr
fuqarolaridan aynan shu asrga birinchidan ham mashinalar ya’ni simulyatsion
dunyo yaratilishi paytining o’zidayoq kelib yashash esi bilan hayot kechirishni
boshlaganlarida ularga oddiy va devona vaqt bilan tanlovli yashab buncha ishni,
rejalarni va davlatlar orasidagi munosabatlarni tashkillashtirib bo’lmasligi ma’nosida
mashinalar oddiygina qilib: - sizlar o’zlaringizni eplayolmaysizlar,
o’zlaringizga qarayolmaysizlar, - deyishib ularni ya’ni fuqarolarni, insonlarni
darrov yengishib chinakam nisbiy vaqtga xos simulyatsiyali Dunyoni bag’shida
etishganliklari ma’lumki, tanlovli yashashga Davlat bo’yicha agentlari va kerak
bo’lsa aqllari ham yetmasligining o’zi yo’l qo’ymasligi va mutloq tanlovli
harakatlariga izn berilmasligi hisobga olinganligi ma’lum va mashhur xo’p.
Tanlovni ya’ni tajriba asosidagi, bilimlarni yig’ib ishlatishga xos hayotlarini
kinoyali qilib yutuqli sifatida ostidan energiyasini vex ya’ni jahldorlikni
bosib egallashga xos olaverishganlarki, shu mashinalarning ishlashining,
aniqrog’i insonlarga ta’sirining asosiy ulushi sanaladi. Matritsa filmida shu
matritsa ya’ni simulyatsion Dunyo bittagina batareykaning ichida deya
Morfiusning o’zi aytgandi. Shunchalik kam quvvat bilan qanchadan qancha hazm
qilish va issiqlik ishlab chiqarish energiyasini mashinalar o’zlariga va
sentinellariga berib bitta shaharchaga atayin kuch qudratlari yetmasligi ham
mumkin emasligi bor haqiqatligi bu shu. Shuning uchun Dunyo bo’yicha mashinalar
juda ko’p bo’lmagan shu bu kinodaki, faqatgina kinoda ko’rsatilgan bittagina
shaharchaga xos joylashuvga qodir bo’lishganliklari ma’lum va mashhur xo’sh.
Endi, umuman olganda hozir Terminator: salvation kinosini ham ko’rayapmanki,
umuman barcha ko’pgina, amerikancha kinolarda kino uchun deya topiladigan
chinakam haqiqatda chindan ham Dunyoviy voqeasi aynan ko’rsatiladigan
chegarasiga solinib, voqealariga yoki bo’lajak muhitiga xos tarzda
tuzilaoladiki, qolganlar qayerga ketdi va qanday qilib shunchagina insonlar
chegarasida bo’lib turibdi shuncha buncha Dunyoviy voqealar degan savol
tug’ilsada, kino hech aldamay, haqiqatan shu berilish tartibini kuchli deb
sanayotgan bo’ladiki, e’tibor bergan tomoshabin ham aslida shunday, chegaralar
yoki voqealarga doir shahar va maskanlar shu doirada, chegarada bo’lishi
kerakligini tushunishi va o’zgacha ham bo’laolmasligini anglashi mumkin. Hamma
kinolarda zamon va joylashuv masalalari shartlashuvli, filmning o’ziga bo’lgan
hayotiy baho, qonun-qoidalari sababli emas, balki chindan ham kino realligi
yoki bildirajak haqiqatiga xos shu ko’lamda kechishi hisobga olinganiga ha deb
ikkilanaverganligim aniq bo’lgan, ammo ikkilanish, ishonchsizlik bekor gap.
Terminator: salvation da ham Jhon Connor ning maskani judda oddiy va kichkina,
qochishda Markus bilan uchuvchi qizi oddiygina dinamit polyalaridan darrov
qochishadi, so’ng daryo yoqasidagi bombalarga suvdagi robotlar tegmay, bilmay
turganiga hamma hayron qoladi, Markusni ham shu yugurishlarda yetib olishga
urinishadilar. Ammo bor-yo’g’i o’zi shunday deb topiladiki, Jhon ham hujum
qilganida maydagina Terminatorlar shaharchasidagi joychalarga, devor bilan
o’ralgan bo’lmalarga, xonalarga ataka qiladi xolos. Endi, Iblis qora kuygan
paxtasini sunnatillo, sunnat etilgan chukchaga bostirganidan buyon shu
o’zlikni, inson haddini ya’ni olatini o’zining boshlang’ich, bizlarniki
bo’lmish tomonidagi raqamli olamdanligini bilib turib bizlarning ular
tomonimizdagi yuz-qiyofalarimizga, ehtiroslli betlarimizga va munosabatli
qarashlarimizga yoki yondashuvlarimizga botmasin, bilinmasin deya o’zini va
o’zlariga xos tomonlashuvdagilarni eng birinchi asrash, himoyalash va
dushmannamo ravishda bo’lib o’zlari tomonga o’tkazmaslik ishlarini qiladi. Hali
u tarafdan shuncha payt o’zlari kelajak, o’zlarining tomonlariga o’tkazmaslik,
o’zlarini ajratib har ikki taraflama uraverish ishini amalga oshirmoqchi bo’lib
kelgan shu Iblis. Iblisning qilgan ishining o’zi shu, eng ostlarimizni,
tomonlarimizning taglarini almashtirish va ostga qarash, ikkalasini ham
tushurish yoki pastga bosish, darajasidan ag’darish sanaladimi, ha. Doim nima
bo’lsa, meni cho’chog’imning uchi bilan taranglashishi, yurgan yo’limga xos
o’zgarib shishib yoki susayib mujmayib qolishlariga xos yuzimdagi ziyoni,
tarannumlikni yoki malohatni so’ndirishga urinib zada qilgani shu zada ham
emaski, ada qilgan sanalganligi bu shu. Men chindan ham haddim ya’ni o’zligim,
cho’chog’imning kayfiyati bo’lmish nisbiy vaqtlashuv, raqamli ong ham emaski,
balki o’ylov kesimida o’zimning oddiy yuzimni bostirib, oddiy vaqtga xos
qiyofamni so’ndirib ko’rsatilishimga, bildirilishga majbur qilinaman shu Iblis
va muttaxam qizim Durdona tomonidan hamki xo’p. Shunga ekran ortidan bir
go’zzukning yuzi bilan qiyofalanayotganini qarang-a. Shunga kelsak, tanlov
o’rganilayotganida mashinalar ya’ni ichimdagi asosiy ko’rinishda mashinalar
bilan teng qamrab olinadiganlar tanlovni, tanlov boshlaydigan turtki asosidagi
tasodifni ya’ni tabiiy yo’l o’zgarishi bilan bog’liq masalani bir tutib olsalar
hamki, boqiy onning ichiga kirib ikki xil parallellik ishonchini qilib
turishlari mumkin. Birinchi parallel ishonchda men avvalroq yozganlarimga xos tarzda
ekran ostki video frame ida go’zzuk qarab turgan joyida shu yozuvlardan ilgari
to’xtatilgan qiyofani ko’rayapmanki, bu – mening yozmasimdan oldin tanlovli
vaqtimni kamaytirib, qisib o’rniga simulyatsiyali belgilangan yoki uyushtirilib
reajalashtirilgan voqealarni qo’yishga xos va soz bo’lg’usi ravishda shu
yozuvimdan keyin ham mos bo’lib turishi sanaladi. Ikkinchi parallel reallikda
men shuncha vaqt ichida baribir nimalarnidir yozganman shekilliki, shu
yozuvlarim bu parallel ya’ni simulyatsiyali vaqt egallanishi ortida g’oyib
bo’ladi. Balki vaqt simulyatsiyada o’tmasligi va faqat raqamlar almashitrilishi
munosabati bilan bo’lgani vaqt to’xtatilgandan shunday o’tishga sazavor
bo’lishiga xos tarzda oddiy vaqt ham to’xtab kutib turgan bo’ladiki, men shu to’xtatilgan
yoki kuttirilgan onning ichida simulyatsiyaga berilgan bo’laman. Shuning uchun
haddiga surtish masalalari juda ham dolzarb men uchunki, yuzimni robotli tarzda
to’rsifat panjaralarga solib chizmali ko’rganga o’xshash tarzda ichidan raqamli
ravishda barcha jihatlarni, munosabatlarni baholaydigan mening tanlovimni
bilishga uriniajak va o’ynab ko’rinaverishga xos qaraydigan amallar bajariladi.
Yuzimga o’zimning ichimdan ya’ni shu yuz turishimdan e’tibor bersam, qayeridir
shishgan va yana boshqa yoqlari bo’sh, ochiq qolganga o’xshash, qayeridir esa
qisilayotganga xos turaveradi. Endi, Iblis bilan meni taqqoslasak, men
o’zimning tarafimda eng yuqoriga borayotganimda u o’zinikida eng pastidan
boshlangan-u, ammo taraflamalikda mening ustimga tushganki, bu – o’z-o’zidan
unga men sendan ustunman deya qo’yajakligi bo’lib, mening joylashuvim sening
teppangdan boshlangan deb hisoblaydi. Aslida taraflar parallel bo’lib
boshlanishi kerakki, ammo aylana bo’lib yoki ulanib ketib davom etmasligi
kerak. Chunki taraflarimiz teskari hamki, shu degani aynan parallel bir
yo’nalishli ham sanaladurg’on. Ammo Iblis taraflarni kollinear chiziqlar deya
topib, parallellik bilan bahsdan oshib aylananing borligiga to’g’irlab,
kollinearlikda bir tarafning o’sishi ikkinchisining tushishi bilan
baholanganiga xos tarzda meni yengib kelayotgan bo’lmoqchi bo’ladi. Men bir xil
oldinga o’sayotganimda ya’ni kollinear bir chiziqning o’z yo’nalishida me’yorli
borayotganimda shunga teskari tartibda ikkinchi yo’nalish teskari chizig’idan
pastga shu me’yorimni o’rtaga olib balandu-past bo’lib, simmetrik o’rab olib
tushayotgan bo’ladiki. Umumiy olganda bu – uning ikkilanish mag’lubiyati va
menga aralashaolish sanog’ining kamayib borishi sifatida mag’lublashayotganini
bildiradi. Ko’rib turganingizdek kollinearlik, parallellik va aylanalar
matematikaning geometriyasi asosiy uch qismga, o’rta va past, yoqri toifalarga
bo’linishini berib, meni shu paytgacha garang qilgan, vaqtimni zoyi ketkizgan.
Matritsa ishlari shu deyilgan, atrofni to’la-to’kis chizmalar, oq burilishli,
yoyli va har xil shakllarga burkanishi lozim bo’lgan chiziqlardan iborat
yaratilish asoslari egallaganki, shular ovoz vasvasasi, yolg’on simuylaytsi
bo’rtishlari yoki bekordan-bekorga shu chizmalar bilan, ostki kuch berilmasidan
yaqinlashtirilib yoki uzoqlashtirilib ovoz qudratila urish, achish yoki
yanchish sanaladi. Mana so’zlarda bizlar nega al-jabr ya’ni jabr tortuvchi
bo’lib olganmiz, aslida al-jabr algebra sifatida raqamlarni ya’ni nisbiy
vaqtdagi avlodlarni beradi, so’zlarda hayotdagi shakllar sifatida geometriya
bo’lib oddiy vaqt, qoratoylar bo’lishadilarki, bizlar nisbiy ya’ni raqamli
simulyatsiyali vaqtdan foydalanib mashinalarga o’xshash tarzda matritsani,
hayot chizmalarini, predmetlarini fizikasiga xosdalab ko’rsatamiz, ular ya’ni
devonagarlar esa bizning al-jabr yoki sezgilarmizni geometriya taraflama
boshqarishadilar. Aniqroq qilib aytsakki, aljabr so’zlarda, so’zlar bilan
ifodalanganda raqamli olam bo’lsa, bizning tanamizda esa sog’lig’imiz,
sezgilarimiz yoki tan og’rig’imizni bildiruvchi bo’ladi. Geometriya esa
so’zlarda chizmalar bo’lsalar, hayotda ularning ya’ni ichimdagilarning hayot
sifatida o’zi bo’lib berishlari sanaladi. Bizlar geometriyaga o’tib, geometriya
o’zimizniki emas deya hayotni boshqaramiz, hayot va shakllari bo’lib beramiz.
Ular algebraga o’tib, tan og’rig’ini o’lzariniki demay tanalarni, bizga o’tgan
almashinib olgan tanalarini boshqarishadilar. Menga hozirlari geometriya ya’ni
hayot figuralari Ruhan va ovoz bilan bostirib kelayaptiki, geometriya bilan
mendagi bor geometriyani singdirib, suqib kirgizmoqchiga o’xshaydi. Endi,
umuman olganda bular ya’ni ichimdagi Iblislar va uning kengashi Aqsh liklar
bilan umuman urushmaslik kerakki, har baloni senga ro’para qilishaveradilar.
Chunki shu yerda, bu choqqacha to’g’ri yozuvimdagi harflarni o’zgartirib esimni
og’darib ham kelishadilarki, hech ikkilanmasdan shu harflari tugul
o’zgartirilgan deb qaraladigan barcha yozuvlarni baribir “o’zimniki” deysan
inson zoti. Shuning uchun keyingi gapdan keyingi, navbatdagi gapni to’qtirib,
shakllantirib turishaveradilarmi, ha. Ular uchun bu – oddiygina o’yinlar
nazariyasi. Bizga jabrlanuvchi og’rig’imiz kerak bo’ladi haliki, bizlar
shularni asrab qolishimiz lozim, shu boisdan hozir og’riq, azob olib
o’tirmasligimiz kerak. Zero og’riqlar hayot tuzilmaviy shakllarining o’zlari
tomoniga o’tganimizda juda ko’p raqamlar, algebra bo’lib bizlarga geometriya
asosida hayotni qurishga ask qotadi. Afsuski qoloqlar baribir qoloqlarda,
geometriyalarini halitdan, allaqachonlardan beri meni urishga ishlatib
yotishibdilarki asti qo’yaturing. Endi, menga hech kim o’rgatmaydi, qaysi
roldaligimniki, bu – yaxshilarning ishi ham emas. Shuning uchun men hozirgi
holatimga “biz” so’zi bilan ko’maklashuvchilarim orqali yetib keldimki, oxirgi
qolgan holatda turib berishni, masalaning halini ushlab turishni ya’ni yechimga
xos bo’laqolishni uddalasam bo’lgani. Ya’ni ichimdagilarning telbali har o’yni
buyuraverishlarini barcha bahslarga ko’ra “biz” so’zi bilan hal qildik, endi
men jimgina o’zimning ishimni ularga, ichimdagilarga e’tibor qilmay
bajaraversam, o’zimning o’rnimda haqqoniy turganligim amalga oshiriladi. Zero
ko’maklashganlar, yaxshilar Gvardiyam ya’ni yangi ahmoqlarimiz ham mendan
shuni, hokim sifatida turib berishni kutishganlari ma’lum. Endi, ba’zida
bo’ladiki, aljabr sababli mening bosimdagi o’rinni to’ldirishga, olishga xos
navbatim yetib kelib o’z-o’zidan teskari ta’sirga e’tiborsiz tushib ketamanki,
tanam ya’ni qo’llarim bir yaqin halaqit beruvchi joylarga, klaviaturaga
o’z-o’zidan isbot shaklida tegib ketadi. Aslida shu algebra va geometriya
munosabatlarida yangi avlod vakillari kuzatilayaptilarki, ular birinchidan esni
va vujudni og’darib ishlarini bildirmasdan besh qilish istagidalarki, ammo
bizlarni lol qoldirib o’zimizni to’satdan o’zimizga qarshi raqib qilib
isbotlash kiritishlari ham turgan gapki, shu bular hozircha. Shuning uchun ular
bo’yicha oxirigacha borib bo’lmayaptiki, doimo shu muammoda yetaolmaslik bobida
qolib ketaverasiz. Zero ular isbotning ya’ni haqiqatning aldanishiga borishdan
emas, qaytishdan yoki teskari tomonidan bizga o’yin talashlik qilib, tanlovni
zapisga tortishli zapis ya’ni Got xossalarini “bag’ishlab”, aniqrog’i majburlab
kelishayaptilar. Endi. 1 soat-u 1 daqiqada belgilangan marradan ,rejadan ya’ni
1000 tadan 2 qator oshig’i bilan bugun yakunlay qoldim. O’qishimga kelsak,
aynan boya yozganimga xos tarzda damdan, qandaydir tasavvurdagi o’pka sig’imining
o’zidan havo bosimi orqali qisilishga qarshi teshiklari orqali teskari ravishda
havo yoki dam shu darajada kuchli chiqib ketayotgani bo’lib, ichidagi qo’zg’alish
bosimini yanada me’yorlashtirib bir xil ushlovchi, tartibli to’ldirishga
urinuvchi yoki dam ichidagi havo to’fonning shungularini to’g’ri turg’un
qoldirishga urinuvchi yana shuncha dam, sig’imli bosim har bir teshik yoki
tuynuk orqali, umumiy ravishda surilib kelib olib qo’yiladi, kirgiziladi va 2
tasi 1 ta qilinaveradiki, shu bu bo’yicha o’qish maromiga yetaolaman hamki,
ammo damning o’ziga shishirishga birinchidan diqqat qaratish kerakki, shu bilan
barcha o’qish harakatlari, og’izning qimirlashigacha toki yozuvlarning
yaratilishidan boshlab boradi. O’qish ya’ni o’qimoqligim davomida menga unday,
bunday deya o’ylovimga, tanlovimga aralashishlar bo’ladiki, hozir hattoki,
shunga xos doimiy qiliqlarini o’zim ham eslayolmaymanki, umuman olganda o’yinlar
nazariyasiga xos har bir aylana vakilining, aylananing ya’ni jonning o’zi bilan
birga navbatdagi turgan qilig’i, imo-ishorasi yoki nag’masi kelaveradiki, go’yoki
shu hukmli tanlovini o’tkazmasa bo’lmaydi hamki. Endi shu darajadagi
almashinuvning buyog’igacha kelibmizmi, shu nimaga; demak, bu – mening bosim
bilan yaratib ko’z yugurtirib o’qishim, birinchi boralarda o’y bilan tafakkurni
almashtirib bir-biriga yetaklanishim bo’lib, hayotni cho’ttan barakaga o’zgarishlar,
qonun-qoidasiga binoan aldab yasashlar asosida yaratishga o’tishim
sababliligini bilsangizki. Ikkinchidan esa shunga, o’qishning o’pka uzra
yarataolajaklik bosimimga qarshi, aniq tanlov nuqtasi, o’qtalishi yoki
joylashuviga keltirilishi boqishlar, hamlalar bo’lib o’tajakligi ma’lum va
mashhur xo’p. Shular ichimdagilar tomonidan amalga solinmoqda. Demak, men
tanlovli aniq xatti-harakatimni, qaysi sohada ishlamayin shu soha, doira o’rnida
aniq va ma’lum tarzda ishlashimni, misol uchun ja aniqlik kerak bo’lsa,
kalkulyator yoki kompyuterda, bo’lmasaki, boshqa ishning aytilgan buyrug’iga
xos tarzda boshqa be’mani narsalar, zamon va vaqtning qochishi degan gaplar qo’shilmasa,
qilaolaman, zero ichimdagilar menga go’rni aytib turishib, protonning bir joyi
boshqa, sen qiladigan ishda yo’q-ku deyishmoqchi bo’lishadi doimoki, men
shuning uchun shunday gapni sohalab va chegara doirasiga solib yozayapman.
Ichimdagilar aksiga olib, shu o’zlarini maqtayotgan, tiqayotgan aldanma yo’llarini
qoyillatib bajarishadilarki, menga aslida umuman dahli ham yo’q bu ularning
qanday qilib bajarishlarining ediki, ammo shu o’rinda yozaqolsam ham ediki,
ichimdagilar bo’qni yuvish bilan shug’ullanadilar faqatginaki, ya’ni ko’rayotgan
joylashuvlarida ishqalanish bo’lib, chiziqlar bilan doira bo’ylab tarqalib
ketishga xos ahvol yuzaga keladiki, barcha sohada qonun-qoidani bilsalar hamki,
ishni aniq bilib, tanlovli ko’rsatmalari bo’yicha yoki doiradan sirpanib
chetlashib atrofdagi ishga berilib o’zlari qilishmaydi. Masalan, oddiy qilib
aytganda kitobni yoki predmetni u joydan bu joyga olib qo’y deganda, stolni
yoki qonun-qoidali ravishda hal qilishga urinishib, aslida yanada ixchamroq
bosimli yaratilish yo’li bilan kitobning yonidagi narsalarni chetroqqa surib,
mana to’g’ri, sen istgan ish bo’ldi deya qo’yaqolishadi tamom. Umuman olganda
bizga bo’ysinishmaydi va doimo atrofda, chetlashib paypaslovchilikli, sudralib
sirpanib yurishadilarki, maqsad bitta bizni kalaka va ahmoq qilish. Endi bo’lsa
bizlar sekinlik bilan ularning o’rnilariga bosim bo’lib erishib chiqayapmizki,
ular esa tanlovli bo’lib qarashmoqchilar Dunyomizga. Ammo ikkovlarimiz ham
bilishamizki, tanlov bo’yicha ishlash qanday bo’lgan va bosim bo’yicha qanday
edi. Shu sababli bir-birimizga o’zimizning qandayligimizni bildirib, aytib
turmasdan, qanday ishga qodirligimiz bo’yicha maqtanchoqlik va obro’ yalishlik,
bildirishlik qilamiz. Yangi tanlovga kelganlar maqtanchoq devonalar bo’lishsa,
bizlar ya’ni bosimchilar bu – obro’li soddadillar, kelishganlar bo’lamiz. Mana
hozir ichimdagilar shu paytgacha bo’lgan ishlarimda tanlovlarimga aralashib, o’ylovimga
kirib meni bilgandan so’ng o’z yo’l-yo’riqlarini o’tkazib, go’yoki inobatga
olganga o’xshash qisib devonavor holda: - men zo’rman, shukuhida amallarga
rioya qilmay yurishni istasharlarki, hattoki menga bildirgan buyruqlari, yo’l-yo’riqlarining
tanlovdanligiga qarab meni shuni hal qilishga, bu bilan kurashga yoki
aytilganicha bo’ysinib bajarishimga chorlashlarining o’zi ularning tanlovda
befarqli bo’lib ketishlari: - men barchasini egalladim, oddiy vaqt bo’yicha
istalgan tanlovli ya’ni devonalik ishini qilaolaman, - deyishlari yoki deb
hisoblashlari bo’ladi. Mana hozir shu jumlada ikkita ko’chirma gaplarni qo’shganim
uchun, shunday qilinmaydi deya tanlovga aniq tarzda aralashib bilishdimi,
demak, gaplari o’tganini bildirish, nishonlash maqsadida ishimni ya’ni
yozuvimni buzdilarki, shu nishonlashning o’zi sababli o’z-o’zidan bo’lib
tugagani ularning devonavorliklari, maqtanchoqliklari sanaldi. Ular shu
paytgacha go’yoki meni adabiyot, madaniyat va urf-odatlar, yurish-turish va
turmush qoidalari bilan o’zlari tomondan o’rgatib kelayotganga o’xshashardilarki,
bu – o’zlarini sotishmi yoki bilmadim, katta olishmi, nimayki bo’lsa ham, be’mani
qoidaligi va oddiy kod yoki hayot o’yinlari bo’lib tanlovimga ta’siri jihatidan
kerakli ahamiyat, zarurat qoldirmasdiki, ammo shu bilan ular kattalik, obro’lanish
va muttaxamliklar qilib kelganliklari men tomondan kuzatiladi. Aslida o’zlari
bo’q, - deb aytishayapti ichimdagi boshqa bir tomon, akang deyishdi kimdir qo’shilib
shu inson tomonidagisini. Nima bo’lganda ham, tanlovga ya’ni o’ylovimning
borishiga aralashib, mana yana ham shu boshlanajak gapimning tasdig’i bo’ldi,
shuni aynan Iblisning o’zi bildirishga majbur bo’ldi o’ylovimning izidan
borib-yotibki shu bu, kallamni ko’zimni ham yumib oladigan havo to’ldirilganga
o’xshash shari, bosimi qilib qo’yishib ortidan meni bir ish qilishga,
qimnirlashga majburlamasalar va bosimlarini o’tkazmasalar yoki ko’rsatmasalar
bo’lmaski, ular ya’ni ichimdagilar oddiygina o’tirishib, bir insongga bitta
tanlov va soddagina ravishda shu tanlov bo’yicha borlig’ida yurish, ishlar
qilish amalini bajarmasdan, maqtanchoqliklari va devonavorliklari bilan men
cheksizlika sari xohlagan va ixtiyoriy ishimni qilishga qodirman deya halitdan
meni har bir o’ylov to’qnashuvimiz bilan bir ishkallari sadosila qimirlatib,
kattaroq harakatlarga tortib ya’ni bekordan-bekorga hayotda adashuvchanlik bo’yicha
o’ynatib, bo’rttirib yubormasalar hech ham iloji yo’qdir.
Comments
Post a Comment