Menga qara ey
278.
Ibrohimga bor yo’g’i 87 kun qolmoqda. Demak, bizning kundalik kunlarimiz oxirgi
xona birligida 1 taga ortiq, katta ya’ni ko’p. 87 esa barcha kunlarni hisobga
olish ya’ni 90 ga uch kun qolgan sifatida 87 kunni yutuqli bilib berish bo’lardi-yu,
ammo teskariga hisobga olinayapti bari. Shuning uchun 87 dan 90 gacha bo’lgan 3
kunni mag’lubli ravishda hisobga oldi deya teskari izohni beraqolaylik. Endi,
umuman olgandan shu paytgacha 1 kun adashib kelganim tufayli uzr so’raymiz bari
ichimdagilar bilan birga xo’sh. Aslini olganda kunlar ham adashadi, aniq
emasdurlarki, har kim o’zi ishongan ravishda har bir kunga, hodisaga va narsaga
taluqli qilib sonlarni taqab chiqadi. Shu sonlar bo’yicha Got va Ungtoini, ya’ni
taqdiri va tanlovli hayoti parallelligini moslashtirib tanlovli ya’ni, Got va
Ungot orasida tasodifan to’zib yotuvchi hayotda, borliqda vaqtda hamda makonda
sal-pal sakratilishlari mumkinmidi, ha. Endi, Demak, bizning dunyoqarashli,
tanlovli hayotimiz taqdiriy hisob-kitoblarni baholashga qodir bir talay, hamma
jarayonlarda tarixan ya’ni o’tmishla birgalikda olib borilgan isbotlarni
ilm-fanga xos qilib keltiraolgan. Ibtidoiy jamoada, insonlar birinchi paydo bo’lganida
g’orlarda yotgan va yashagan bo’lgan sanalgan bizlar, ajdodlarimiz o’sha
paytlari taqdirdagi nusxali variantlarini g’or devorlaridagi chizmalardan,
hayvon va har xil Xudolar suratlaridan devordan bo’rtib, qimirlab ya’ni tosh bo’laklariga
xos tarzda ilgariga surilib chiqib kelishganlarki. Hozir mana shu ibtidoiy
tarix bo’yicha taqdiriy mahluqlar ya’ni ahmoq kishili zotlar aslida uy
devorlaridan shu devorlarning o’zlari bo’yicha oraliq masofa qoldirganlikka xos
qandaydir nisbiylik hosil qilishib, ko’zni shamg’alaklatib yoki boylab
aylantirib chiqishadilar hamki, shuni bilish kifoya. Bu bir tarixiy hayot
kechirishimiz jarayonidan ilm-fanga taqdirning ishlash haqiqatini bog’lash bo’yicha
moslashuvchanlik, ma’lumot bo’lib bizning dunyoqarashimiz shakllanishida o’z
izini qoldirgan, o’rniga ega. Tarixda yana qanchadan-qancha jamiyat va
ijtimoiy, global voqealar va davlatlararo qo’shnichilik siyosatlariga xos
urush-pudratlar bo’lib kelganlarida hozirgi bizni o’rab olgan narsalarimizning
barchasining o’ziga xos ishlatilish yoki qo’llanish munosabati bilan
birgalikda, shularning taqdiriy zapisdan parallellik oralab keltirilishi,
yulinib olinishi yoki olib-qo’yib paydo qilinishi bizning dunyoqarashimizda,
tanlovli hayotimizda ilm-fan
yondashuviga va asoslariga ega. Faqatgina shu ilm-fan haqiqati taqdirning
parallelligiga yetguncha, alohidalikka xos parallel zapisli Dunyo ajralishidan
olinguncha, o’tguncha. Bizning ikki xil Dunyolarimizda, parallel ravishdagi
taqdiriy va tanlovli hayotlarimizda ba’zi narsalar biz yurganimiz sari o’zgarib,
zapisdan o’zga tartibga kirishib boradilarki, bu – tanlovli hayot borlig’ining
zapisli taqdirdagi narsalarni o’zlashtirish va joylashtirish, palapartishlik va
chalkashlik siri, tasodifi sanaladi. O’zgarmas narsalarga tegishli bo’lgan
uy-imorat binolar va ko’p yillik qottirilgan ravishda og’ir turar joy narsalari
aynan parallellik sirida, go’yoki shu narsalardan ikkitasi bitta bo’lib
turganga xos tarzda turib zapisli taqdiriy jihatlamadaliklarni belgilagan.
Zapis bizga narsalarning tartibiga xos o’zidan olingan oliy tartibnamolikka xos
bosimni o’tkazib atrof-borliqni, muhitdagi predmetlarni chalkashligimiz
yuzasidan qarama-qarshi kuch bilan kelib to’g’irlab, saranjomli tutishi mumkin.
Bizlar ya’ni tanlovchilar, chalkashlilik va holat shaydolari bo’lsak, zapisdagi
qahramon vakillarimizning yurish-turishlari va kiyim-kechaklariga xos tarzda
ularni to’g’irlash bahonasida chamamimizda dunyo yuzasiga o’zimiz bilan kirib
boraverganimiz ma’lum va mashhurki xo’p bo’pti. Zero Dunyodagi zapisli ya’ni
taqdiriy xaloyiq shu Jahonimizning chindan yashayotgan inson ahli bilan teng bo’lib,
faqatgina zapisli bo’lib yurishni istashmaganliklari tayindir. Shuning uchun
ham televizor zapislari haqiqiy taqdiriy xaloyiq soniga xos zapisli yurish
turishlardan kam, ularga yetaolmaydi. Zapisli yoki taqdirli, Gotli deb hisobga
olayotgan ma’nolardagi so’zlar aslida ham shu zapis tushunchasiga xos bo’lib,
ammo asosan haqiqiy Dunyoning bor jarayonlarining, 3 o’lchamli shaklining ya’ni
nimayki bizlar hayotimizda uchratsak, shularning alohida parallel ravishda o’zicha
muomalada va ta’sirchanliklardagi yozilgan tasavvur, oldindan ma’lum kelajak
yoki elektron manbada saqlanib qoldirilgan hozirgi zapis uslublarini
topajakligimiz kerakligiga xos deb olingan ma’nodagi bu – oddiygina biz biladigan
televizor yoki kompyuter xotirasida ko’rsatilib ishlatiladigan saqlanadigan va aynan
o’zi bo’lib qaytarilaoladigan ma’lumotlashuv turi. Albatta, zapisni bizlar
ekran ortidan ko’proq bilganmiz, ammo zapis sifatida oddiygina hayotimizdan
bilishimiz mumkin bo’lgan hodisa bu – o’tmishning go’yoki aynan o’ziga o’xshatib
bitta sifatida esimizda, xayolimizda takrorlashlarni bilamiz. Men aytayotgan
zapis esa zapisning shu ikkala belgilanish, ishoralash yoki izohlanishlaridan
ham olinib, shu takrorlanaoluvchanlik va qaytalanaolishga xos xususiyatli
parallel bir umrlik insonlar hayotlarining o’zgacha, nusxalarga xos bo’lishi
sanaladi. Men aytayotgan, yozayotgan zapis bu – taqdir iskanjasiki, ko’pchilik
shuni oddiy taqdir degan ma’noda bora-bora aniq ravishda o’lishini ilohiy
aytilganini bildiradi xolos. Ammo taqdir iskanjasi chindan ham bir umrlik inson
jonining, nusxasining shu bir umr parallel ravishda yashab chiqishiki, mana shu
yerda menga klaviatura bo’yicha halaqit qilib sabrimni oshib-toshishini go’yoki
ko’rayotganlaridan rohatlanayotgan ichimdagilar: - yo, bo’lmadi, pisanda
qilmaymiz, yo-yo, - deya mazax-kulgiga qo’yayaptilarki, mening qo’shimchasiga
televizor ichida yashab chiqishlarimi yoki menga, bizlarga o’xshash ochiq
hayotda, keng 3 o’lchamli borliqlar aro hayot kechiradilarmi shu nusxalar
deydiganing deb aytishayapti, so’rashayapti (va oxirida mana shunchalik
tanlovni bilishga xos ko’tliklariga o’zlari shaydoli kayf qilib ichimda baqirib
yuborishdi). Shuning uchun desakki, zapis so’zi deb ishlatayogan taqdir so’zi bilan
ko’proq sinonimlarni aytib o’tishim muhim rol o’ynaydiki, ammo afsuski biz
dunyoqarash tomonlama biladigan oddiy ekran ortidagi zapislarda, mexanizm
zapislarida hamki faqatgina shu ma’noda zapis so’zining o’zi ishlatiladi xolos,
bunga sinonimlar yo’q. Zapisning o’zbekchasi yozuvli tasma bo’lsa kerakki, shu
ham aniq ma’lum emas bizga. Shuning uchun men aytayotgan ya’ni yozayotgan zapis
ya’ni taqdir iskanjasini oddiy so’zlar, manodoshlar bilan izohlay qolaveraylik
bo’pti. Zapis bu – aynan takrorlanish, qayta bir xillik uchun olib qo’yilaoladigan
va parallel o’zgarmaslik, takrorlanishni kuchli rasm-rusmli tekshirish muhiti,
oldindan o’rganilgan hodisalarni, narsalarni qayta shunday, o’rganilganday bo’lishini
kuzatish va umuman olib qaraganda o’zbekcha tarjimasiga xos yozuvning o’zi.
Insonga birinchi ilohiy sovg’a qalamki, yozuv ya’ni zapis bilan shuncha ishlar
oralab bu darajaga yetdi. Zapisning salmog’i har bir vaqt lahzasining o’sishida,
vertikal yonma-yon chiziqlarida. Endi, masalan men ham shu yozuvlarimni
yozayotgan bir shaxs sifatida zapisdan ya’ni yozuvdan foydalanayapman. Shu
yozuvlarimni saqlab qolib, soxranit qilib yana o’ziga o’xshatib aynan bir xil
joylashuvga ko’rsatishim mumkinki, bu – bizga mexanizatsiyali ishlashni,
uskunali tarannumni bag’shida etishi tayindirki. Shuning uchun zapisni ko’proq
mexanizm ya’ni uskunalarning ishlashi, texnologiyaning bitta joyda, ekranda bir
xil narsani o’chirib chiqaraverishi sifatlarida baholashimiz turgan gapki xo’sh.
Mexanizm va uskunalarning ishlashlarida hamki, bitta narsa yoki hodisaviylik
jarayoni, porshen qayta-qayta o’z joyiga borib-kelib turaverishi mumkinligi
zapis deyiladi. Bizlar zapisni oddiy fizikaviylikda ya’ni jismda, Yerlarda va o’tmishda
ham aniq qaytarilish yoki takrorlash sifatida bilaolmaymiz, ko’raolmaymiz,
balki tabiiy ravishda osmon jismlarining joylashuvga xos aylanib yotaverishida
hisobga olinadi bari. Ammo Oy ham, Yer ham zapis deyilayotganda ham unchalik
kuchli zapis emaski, Oy Yer atrofida holatga xos qochishli aniqlikda aylansa,
Yer Quyosh tevaragida ham har xil aylanaviy holatlar, sal qochishlar hosil
qiladilarki, faqatgina shu ikkala aylanishlarni ham o’zlarining tevarakdagi masofalariga
nisbatan bilinmas, kam farqli deb qarasak, zapis sifatida baholashimiz mumkin
shu har ikkoviga qadar. Zapis bu – qonuniyat bo’lib, barcha mexanik va uskunali
hamda texnologik jihatlama narsalarni ya’ni predmetlarni shu qonuniyliklarga
xos bir xil qilib takrorlataverish mumkin sanaladi. Qonunlar ya’ni tabiiy
qonun-qoidalar, ilm-fan tamoyillari aslida 3 o’lchamli olamda, mirda
joylashuvni taqazo qilib qo’ygan bir o’tuvchanlik shaydolari, o’z-o’zidan
shaklan va mazmunan borlik sanaladi. Bizning texnik va texnologik
revolyutsiyamizda doimo interdisciplinary ya’ni fanlar aro qoidalar ishlatilib
shu zapisga xos takrorlanadigan yangicha uslublar, metodlar va narsalarga
erishamiz. Bir xil narsani, vazifani yoki ish-xizmatni ko’p qilib takroran
ishlab chiqarish bu – hozirgi zamon ilm-fan inqilobidagi tenxik-texnologik,
informatsion rivojlanishning yagona ko’rinishi. Demak, barchasi yozuvlar ya’ni
zapislar hamda yozuv-chizuvlardan, shu zapislardan so’ng bir xillik
takrorlanishiga yuz tutuvchi dolzarb, zamonaviy foydaga yo’l qo’yish
sanalganmidi, ha. Ya’ni yozuvlarning birinchi ko’makchiligi bilan esda ya’ni
xotirada qoldirish yo’li orqali yozuvlarning, zapislarning qayta izidan borib
takrorlanadigan mexanizm yaratsa hech gap emaski xo’sh. Lekin, ammo, biroq,
afsuski yozuvlarimiz, men yozgan yozuvlarim takroran o’z joyida oddiy, boshqa
saqlanish oynasidan olinib bo’lsa ham turmasdan o’rganilgan ravishda qayta
tuzilgan sifatida esimga o’zimga ham o’qish malol bo’ladigan darajada
kiritiladi, barchasi o’zgartiriladiki asti qo’yaqoling. Umuman olganda bizlar o’tmish
zapisidan ham foydalanishimiz turgan gapki, ammo unda foyda va tamoyil bo’yicha
ko’pchilikka bag’ishlanaolish yo’q sanaladi. Oddiygina qumni o’ynab yig’ib qo’yishning
o’zi birgina o’tmishda qolaturg’on, turaveradigan zapis sanaladimi, ha. Go’yoki
takroran o’zidan-o’zi barpo bo’lib, 2 tasi 1 dadagiga xosdalanishi mumkin hamma
vaqt ham. Ammo shunga foyda deb topiluvchi karkas qayerdan olinadigan bo’lsa ham
berilmagan va bu ko’paytirib takroran (aynan o’zi vazifasida va shaklida) ishlab
chiqarilmayapti. Zapis degani “tinchlik uchun ya’ni za peace” bo’lib barcha
takrorlanishlar, texnik ko’p qo’llanilgan narsa va predmetlar Dunyoviy tinchlik
uchun xizmat qiladigan sanalganligini bilsangiz bas hozircha. Shunday desakki,
Dunyomizning barcha hududlari va mamlakatlari, joylashuv va predmet,
kishilarigacha o’rab olgan Got, taqdir iskanjasining bir umrlik, 21-asrga xos
zapisi Dunyomizga parallellik borasida takrorlanish va shu qaytarilishga
majburlash sifatida eng katta zapis, yozuv sifatida tan olinib bo’lganligida
hammasi va shu bor xolos. Bizlar insonlar aynan masofalar bilan bir
jamiyatimizda va butun Dunyoda ham ajratilib, alohida yashayotganimizga xos
ravishda oramizdagi dov yoki yoviy bo’lmish taqdir iskanjalarimiz bizlarni
katta yangiliklar, ko’proq foydali takroriy ishlab chiqariladigan xizmatlar va
tovarlarni bir-birimizga o’tkazib sotishimizga, yetkazishimizga va hattoki
yaratishimizga yo’l qo’ymaydimi, ha. Zero ularning ya’ni zapisdagi
Taqdirchilarning nazdida barcha rivojlanish 1 asrlik kelajak uchun allaqachon
bor, belgilangan va o’z vaqtidan yangilik etilib aholiga taqdim etilajakligi
bilanki. Boz ustiga biron yangilikni va rivojlanishni, taraqqiyotni bizning o’zimizsiz,
yashovchi barcha shaxslarning o’zining ongi va shuurini e’tiborga olmaslik
nazdiga xos, o’z ishtirokchiliklarisiz amalga oshirishning iloji yo’q deb
sanashadilar. Misol uchun mana navbatdagi 4-avlod vakillari sifatida 3-o’rinda
bor bo’lajak, yozdirilajak yoshlarimizning yangi texnik taraqqiyoti o’zlari
bilan birga kelishi kutilayaptiki, shunda ya’ni bu taraqqiyot texnikasi va predmetlarida
ularning o’zlarining jonlari va yashashlari inobatga olingan. Ammo bizlarning
jonimiz hali beri teskari nusxalarimiz va ularning o’zlarining texnikaga,
maishiy xizmat uskunalariga va ekranlarga taqalishlari bilan cheklanmasligi
tayinki, bizlar Gotdan ya’ni zapisdan, taqdir iskanjasidan ko’ra ko’proq
foydali jon orttirib ko’proq ishga, yaratuvchanlikka qodirmiz deb topamiz doimo
o’zimizni. Birgina Gotni yoki taqdir iskanjasini topaolishimning o’zi, shu o’yinni
ya’ni ularning o’zlari, jonli nusxaliklari bilan bizning taraqqiyotimizni
zapisli ravishda belgilab kelishlarini yo’qqa chiqarib, ustun ravishda
rivojlanish yangiliklari olib kelishi turgan gap. Endi, masalan, menda kechayotgan
ichimdagilar tomonidan yuboriladigan misolgashtaliklar, o’yinlari yoki og’riqlari
doimo kayfiyatimga suqadigan va oladigan bo’qli yurishlar, chizmalar bo’lib,
shularning barini yig’ib olib, birlashtirib masala shartini yaratib
berishimizdan so’ng algebraik yoki hisob-kitobli, geometrik, umuman matematik
jihatlama yechib kayfiyatimizni yaxshilaydigan yangi predmet yoki narsani shu
chizmalarga xosdalab topishimiz mumkinki buni texnik-texnologik rivojlanishimiz
desak mubolag’a emasdur. Bilasizki taraqqiyot Gotdan bo’q orqali olinib, bizlar
shu bo’q bilan o’ynatilayotganimizda yig’ilajakli tarzda, bittama-bittalikka yo’l
qo’ymay ya’ni barcha chiziqli yo’nalishlarga xos umumlashmali geometrik masala
shartini bersak hech gap emasligi tayindurki xo’sh. Zero bo’q hammasi birida va
biri hammasidaliklarga yo’l qo’yaolmasligi tayin gapmi, ha yoki yo’q sizlar
uchun, men uchun esa ha. Bo’q degani “Boburning o’qi” bo’lib, Bobur bu – “yana
burish ya’ni bo bur” sifatida sanalganidan so’ng, bo’q yana burilishlarning o’q
qilib otilishidan so’ng Dunyoga tarannum bo’lajak yangilikli ma’lumotlar va
texnik-texnologik inqiloblar sanaladiki xo’p. Menga bo’layotgan kallamdagi,
kayfiyatimga nisbatan bo’qli hamlalar doimo mening oddiy kayfiyatimdan, bo’lib
o’tgan yoshlik shijoatimdan xato sanalishib, mendan shu kutilayapti deya meni
seskantirib, tezlashtirib yoki shoshirib ichimdan surib tashlaganga o’xshaydiki,
bu – Gotli bo’qning meni aniqlashi hozircha. Ammo mening kayfiyatlarim,
yoshligimdagi shijoatim va xohish-istaklarim boshqacha bo’lgani boisidan o’zimga
xos biron nimani kayfiyatimni yoki xohish-irodamni aniq qilib bilishim bilanoq
bo’qning ko’p ketma-ketliklari aro aniqlashtirilgan Gotdagi chizma va
matritsani ma’lum etilishiga xos ishim bilanoq amalda yangicha yutuqli ishni,
maromni va yakuniy texnik taraqqiyotni hisobga olishga qodir barcha mendan
oldingi olg’asifatlar ham xo’p. Ha, ichimdagi Iblisning o’zi bo’q ediki, bo’qning
bir jinsini yoki zarrasini, protonini topaverib, menga aynan majoziy ma’noda,
kayfiyatimga surtib qayta-qayta bir xilliklar qilaverganidan Iblisning o’zi
yuqori darajadagi o’sishga ega bo’lganligiga qaramasdan, o’zini
dirrilatilishidan, ikkilanishli befarq ikki chetga tarqalishidan ya’ni ichki va
tashqi kallinearliklaridan qo’rqib, shu qayta tarzdagi bo’q surtish ishlarida
bizning takroriy tushib qoilshimizga yo’l bermay, qanchalik olg’a ketgan bo’lsa,
shunchalik tez bu obro’ darajasini yoki o’zini singuvchan ko’tga o’xshab
boshqalarga bildirishining shukuhini, qilgan ishlarining samarasini yo’qqa
chiqarib to’satdan pastga tushishi, darjasida qotib qolishi turgan gapki xo’sh
shu. Aynan mana shu Iblis muttaxam, takabbur sababli men bo’qqa aralashib
qolganmanki, meni to’g’ri tahlil qilib ochib bermagani sababli ya’ni
kayfiyatimga boshqacha suqulishli baholar chiqarishi boisidan orada qolib
ketgan haqqim, teng muddaom, jo’shqinligim va shijoatim bo’q bilan bog’liq
kelasi avlodlar, kelajak ma’lumotlari va yopishqoq xayollariga berilib ketgan
sifatida devonalikni boshimdan o’tkazgan edim. Men bekkorga bularni
yozmayotganimga ham o’zim hayron qolib, “tushib” yubordim yana. Bugun 87-kun
sifatida 0 dan 9 gacha raqamlarning o’nlik xonaligiga xos devonaligini qanday
bo’lmasin shuncha bo’lib kelgan deb qaraladigan, 20 yoshimdan boshlangan
telbanomusligimga teskari ravishda ma’lum qilish jarayonidamiz barchamizki xo’p,
hali ham shu bu. Shu 90 kun bir kun qolmay oxirigacha Devonaligimni oqlash
payiga tushamizki, biz ikkimiz shu Iblis va Shohidning bizning o’zimizning
qiyosimizdan, yakdil tanlovimizdan qanchalik qochgan holda yana bir shampan
quloqlanib tanlovlar chiqarganliklari va ikki xil tanlovlarimizni,
xohish-irodalarimizni bir-biriga qiyoslash ilinjida kuchli hayajonga beridirib,
meni devona sanatganliklari qanday kechishi bu shu. Tanlov yuzasidan tanlov bu –
devonalik sanaladi. Ortiqcha ikkinchi tanlov bilan birinchi tanlovning
qiyoslanish, tanlanish hayajoni sifatida shu ortiqcha ikkinchi tanlov 90 kun
davomida 20 yoshimda boshlangan Universitetning o’qish korpusidagi tualetida
sichishim bilan boshlangan ikkilanishimning, devonaligimning haqiqiy o’zimning
ko’p ishlatadigan tanlovlarim, xohish-irodalarim bo’yicha mening sarhisobimni
tashkil etadi. Men shu 90 kunlik hayajon maktabida o’tgan 12 yilimizga yakun
yasab, shu davr mobaynidagi hayotimning tahlillarini va hisobotlarini
keltiraverganim ma’qul hozirdanoq. Men 90 kun ya’ni 3 oylik devonaman xolos. Bu
ham o’z darajasiga ega, oddiy hisob-kitobli xolos. Qolaversa bizlar seni
bilamiz ham deyishdi ichimdagilar. Menga Iblis bitta so’zni jumlangda hali beri
takrorlama deydi. Ammo bitta so’zni takrorlab jumlaning har xil joylarida
keltirishlar muddatidan avval o’tab qo’yilgan chindan devonalik, ikkilanish va
kallaning o’z bahsiga o’xshab to’liq beradiki, Iblis o’sha paytdagi shuning
boshqacha namuna va toifalarini qilib kelganidan so’ng hozir ham o’ziga raqib
chiqib, 3 oyni tushunmay devonalik sifatida meni qoralab o’tkazmoqchi.
Comments
Post a Comment