uzbek language siteenglish language site

Biz

273. Shundoqqina ustimdagi klaviaturaning raqamli tugmalarini ko’rmasdan bosayotganimda ichimdagilar: - befarq, hayajonsiz bosayverayapti, - deya aslida klavishani bosish uchun his-hayajon talab etilishini bildirishdi o’zimcha hisobga olmasamda, ha. (Tugatishdi). Shu voqea hozirgina bo’lib o’tishidan oldin men nima yozay degan ma’noda o’ylab turganimda kallamga tana quvvati va tashqi hayot energiyasining moslashuvi qanday kechishi kerakligi haqidagi o’y-xayol bo’lganligi bo’ldi. Nimani yozmoqchiligimning o’zi uchun kerak bo’lsa, oldindan sabablarning o’zlarini ichimdan avjlantirishimga yoki keltirishga urinishimga xos bir varakayiga tabiatdan, hayotdan shu sabab va vajlarga teskari bularning o’zlari berilib to’ldirish hosil qilinadiki, shular bilan ovvora bo’lib o’tiraveramiz. Endi, nima o’yladim va ichki sabablarim jumbushga keldi hamda shunga javoban hayotdan ham sabablashuvlarning o’zlari tenglashtirildi, tutashtirildiki, bu bilan barcha sabablarga aloqador yuqori ong chegarasida uchrashdik, to’qnashuv sodir bo’ldi deb hisoblayveramizmi? Ichki vajlarga yondosh, ularning keng doirasidagi sabablarning o’zlaridan bema’lol boshqa biri olib ko’rsatilishi bilan tashqaridan ham hayot tomonlama tanlov yoki sabablashuv paydo etilishi yuz berib, bema’lol bashoratli amal yoki yozuvlarimning avvalgiga o’xshatila borishi sodir etilishi turgan gapki xo’p. Demak, o’xshashlikni ya’ni bashoratni bildiraolishga, energiyaning har taraflam, ichki va tashqi tabiatda o’rniga almashtirib qo’yilaverishlar asosida qayta yagona holatni uyushtirishga halaqit beruvchi omil bu – vaqtning o’zi, shuning oddiy yoki nisbiy ravishda o’tuvchanligida qo’shimcha yig’ilib qolish, sabablar va davrlarning ustma-ust kelaverib to’planish muammosi sanalganki xo’p. Faqatgina viloyatlar bo’yicha Dunyoviy birlashtirilib to’qilgan diskachalarning har bir viloyatning o’zi uchun tebratilishi, sal-pal ko’tarilib tushishi ma’nosidagi nisbiy vaqtning barcha raqamli ma’lumotlari bilan birgalikda rezonansli, o’zgarishsiz baland-past bo’lib ko’tarilishi va tushishiga xosdalangan holda aytilgan bashorat bo’yicha holatlar o’z insoniga qadar yetib boraverganligi bo’lg’usi sanalmasmidi har holda hamki, yo’q. Ha, chindan ham sistemada ya’ni tizimda bu – nisbiy vaqtda, ma’lumotlardan iborat viloyatimiz bo’lmish Buxoroning raqamli holatida namoyon bo’lish qozonida elementlarining joylashuvidan, tartibdan boshqa hech narsa o’zgarmasligi sababli barchasini bir-biroviga, o’z egasiga ya’ni insoniga duch qilish hech gap emaski bu shu. Bizlar farqlashuv zamirida ya’ni zaminida yashaymizmi, boshqacha oddiy devona vaqtning o’tishi to’g’ri emas haligacha. Oddiy devona ya’ni davomiy vaqt bor, ammo shu nima, agar tizimda doimo bir xillik, farqlashuvlarning o’zidan iborat hayot kechirish munosabatlari yo’lga sodir etilib turaveradigan bo’lsa. Endi, devonalik aslida mana shu jumladan inobatga olsakki: “devona uchun Dunyo, Dunyoga esa devonaning o’zi devona, jinni”, deyilganki. Aslida devonalik so’zini mohiyatiga e’tibor bersak, bu – bezpantovost’ ya’ni noma’lum arosatda va garanglikda qolish sifatida ikki holat ham emas, Dunyo ham devona ham ikki tarafga chetlashib g’oyib bo’lib, oralarida turgan shu devona deyilayotgan shaxsni o’rab olgan birovlar, boshqa shaxslar ya’ni kishilar, ahmoqlar va Payg’ambari devona hisoblanadi. Shu degani yangi kelayotganlar, keyingi 3 avlodlarimiz vaqtning oddiy va davomiy o’tishiga xos asl devonalar bo’lishlari kerakki. Shu paytgacha biz 2 taraf, birinchi va ikkinchi 3 avlodliklar oxirida ya’ni umrlarning yarmidan hisob-kitob qilinadigan asl taraflarimiz bo’yicha boshrog’idan buyon almashinish sababli o’zlarimizning taraflarimizni boshqamizga berib, o’zlarimiz shu boshqamiznikida, ikkinchi bir tomonlashuvda istiqomat qilib kelganmizki. Afsuski hali ham o’zimizda o’sha o’z tomonlamaligimiz, haqiqiy o’zimizga beriladigan oxirgi tarafimiz asos bo’lib turaverishi hisobga olinganligi sababli X ya’ni noma’lum ishorali harf asosida, shunga o’xshash tarzda istiqomat qilganmiz, hayot kechirganmiz. Demak, X ning ostki oyoqchalaridan har biri chappa-rosta qilinib yuqoriga yashash uchun olib borilgan o’zi, asosida haqiqiy o’zligi sifatida ikkita taraf ikki oyoqchasidan har biridagi ikkala 3 avlodlar uchun almashtirilib qo’yilgan. (Iblis o’zini sezdirishiga ko’ra, mendagi sunnat qilingan paytimdagi yopishtirilgan kuya, kuygan paxtaki, bu – ahmoq Ruhlardan iborat bo’lgan kodli funksiyalarning ham eng oxiri va umumlovchisi degani. Iblislar ya’ni ularning turlari bor-yo’g’i shunday ashyoda talqin qilinishadilar. Oddiy ozginagina paxtani kuydirib insonning badan, terisiga yopishtirib butun umr bo’yi barcha muttaxamliklarni, o’ziga yaxshi qaratishlarni olib borgan ham shu Iblis zoti sanaladi. Yo’q bo’lib ketayotgan paxtacha insonning bo’rtgan joyining ustiga chiqib bo’rtib turavergani bilan o’zini pesh qilgani bu shu). Bora-bora ya’ni yana 92 kundan so’ng X ning tepa ikki tayoqchasiga bizning 3 avlodlar, nisbiy ya’ni tizimga xos vaqt bilan raqamli Dunyomiz vakillari chiqishadilar, quyidagilari esa oddiy va davomiy uzluksiz vaqt egalariniki hisoblanadi. Shunda asl devonalar fosh etiladi, devona deya topilgan ya’ni sanalgan bizlar, o’zim bo’lsamki, vaqtning davomiyligida shuncha payt yashab, boz ustiga tariflab berganimdan eng yuqori cho’qqidagi, raqamli dunyo vakili bo’laman. Menga o’xshab vaqtning nisbiyligini o’ziga o’xshatib, raqamli Dunyo sifatida baholagan va X ni shunday talqin etgan insonning va odamning o’zi kam sanalsa ne ajabki bu shu. Bizlar shuncha payt bir chiziqda, ya’ni bir bosim yo’nalishida ustma-ust, 2 tasi 1 tada bo’lib yashab kelganimizda hech kim o’zini ajrataolishga, hayot kechirishini boshqacha qilaverishga yoki diqqat-e’tiborini aynan bir xil rasm-rusmni belgilab, shunga qaratishga kuchi yetmasligini bilsangiz yetarli. X ning ostki bir tayoqchasidagi bizlar uchun, aynan o’zimning devonaligim ya’ni adashib hayot jarayonlarini farqlab turib boshimizni chiqaraolmaganimiz bo’yicha ichimdagilarning eng katta qudrati bo’lmish to’g’ri chiziq ya’ni almashinish, shularning bosim deb tan olingan shakli aynan X ning shu tayoqchasiga xos ikkitasi bitta bo’lib barcha jarayonlarni, jabhlarni to’ldirib turibdiki, bir narsani ikkinchisidan ajratishga, farqlashga urinib turishning o’zi fikr-xayolingizga kelmasligi mumkin. Ammo ajratish va farqlash doimo kerak bo’lganki, shu qudratning o’zi bilan kasallikdan va devonalikdan qutilish hech gap emas edi va siz o’zligingizni albatta topardingiz. Ha, chindan ham atrofga qarasam, negadir fizik ko’rinishli nazar tashlab umumiy ravishdagi har xil narsalarni va tabiat uzra mevali daraxtlarimizni, predmetlarni ko’ramanki, shularning qanday kuch-ahamiyati bo’lsaki, farqlab yoki ajratib o’zimni izohlashga kuch topsam deyman. Ammo yanaki, har bir kesimda yoki qiziq voqeaga, o’zim duch kelmoqchi bo’lgan sabablarimga e’tibor qaratib hal qilmoqchi bo’lsam, darrov hozirgiga o’xshash (shunday yozaveramanki, chunki hozir deganimda ham darrov voqea sodir etilib chiqdi) kesim yuzasidan, videoga e’tiborimga xos o’zimda nima yuz berayotganini, ichimdagilar nimani kasb etayotgani yoki nega g’ala-g’ovur Iblislikla tashlanayotganliklarini bilib qolaman. Odatga ko’ra faqatgina shunday, qiyin vaziyaltarimdagina e’tibor berib ajrataman, farqlayman yoki belgilab turib inobatga olaman. Ammo e’tibor berib turaversamki, atrofimdagi istalgan narsaning ham bo’layotgan shu kompyuterimdagi videolarning ham istalgancha menga aloqador descrete ya’ni raqamli yondashuvi, o’zimni to’liq anglashishimga xos bilinishim hisobga olinganki, shunga qancha vaqt bo’lsa ham ayirib berish kerakki, kerak bo’lsa oxir oqibat mantiq yuzasidan, o’zligimga xosdalik bo’yicha narsalar o’z-o’zidan ya’ni inson zoti qadami ham yetmay turib tegish u yoqda tursin bosishga urinmay qo’yaverib almashtirilishi, yo’qdan-bor etilib esni aldashi mumkin. Masalan, hozir ko’zim ro’paramdan sal qiya joylashuvdagi katta qizil chemodanga tushdiki, endi shu “qizil chemodan” so’ziga e’tibor beraylik. Qizni il nima bilan desangiz o ya’ni dunyodan degani bu shu. Haqiqatan xonamizga e’tibor qaratsak Dunyodan bir qizni ilib gashtu-davron surib ketaverish haqida o’zligim meni bilib, kutib turganligi bo’ladi. Endi pardaga bir bo’ynimning yoqimli tarafi bilan nazar solishga majbur etilishim ham kerak-ku axir, shunga parda deganini keltiraylik xo’p. Par degani bug’, da esa ha so’zi bo’lib, bug’ ha ya’ni bor bo’lishi haqida menga descrete ravishda Dunyoni qiz axtarib kezib yurayotganimda tuman, bug’li havo ko’makdosh yoki sovuqlikdan issiqlikka o’tkazib asrovchi vazifasini bema’lol bajaraolishi haqida gap-so’z bormoqdaki xo’p. Demak, umuman olganda esa og’zaki nutq, gap va so’zlar devona vaqtdanligini bilasiz axir, men shu og’zaki sanskritchani ya’ni tananing tovlanishinigina bildiruvchi so’z, gaplarni yozuvli ravishda miyamda saqlab qolib, shaklan keltirib yoki mana shu yerda yozib borayotganimga o’xshatib berilsakki, yozuvli sanskritchasi ya’ni tuyg’ularning descrete jumbushi, tovlanishi bizning o’zligimiz, haddimiz va sarhadimiz sifatida baholangan. Endi, yana shu bo’layaptiki, agar Iblis va uning urg’ochilari menga bir zumgina qarshilik qilmasdan, yengganimni e’tirof etganga o’xshab bir izga tushsalar, ular shunda ham meni o’z erkimga berildim deya sanab qabih ishlarini davom ettiraverishadiki, bu – shu yengishimni ham rad etishgacha va yutug’imdagi erkinlik, sog’lig’imni bermaslikkacha ham yetib kelganligini bilingiz xo’sh balki. Shunda men o’zimga tegib, qichib yoki tirnoqlarim bilan botib olmasam, ular: - bizlarga ishonibdi, - deya erkinlik lahzamda, birga bo’ladigan sar hordiq berishga majbur bo’lgan zumlarida, shularni yo’qqa chiqarib bir xil o’zgacha, yomonliklariga xos takrorlaverib qolishaveradi. O’zimga kelsak ya’ni o’zligim haqida til borganda, Iblis va uning ug’ochilari meni doimgiga o’xshash ko’klarga ko’tarmoqchiga xos tebratishadiki, shunda paradoks qilib yaxshiligimning ustidan kulishib burnimni yoki boshqa yog’imni qichitishib yuborishadi. Ammo men shunga e’tibor bermasligim, iloji boricha hech yerimni qichimasligim, qo’limnimi yoki burnimni va oyoqlarimni, badanimni paypaslamasligim, qichimasligim kerak. Endi, Game theory ga bir e’tibor bering-a. Mening ichimdagilarning bari shunday qilib, Game theory ya’ni o’yinlar nazariyasi bilan meni urib, sinab va hamla qilib kelganlar. Bularni qarang, bularni, birma-bir tarjima qilsam hammasi bizning, menga bo’lgan ichimdagilarning ishlarimizki, har holda shu hozir. Quyidagi joygacha boshidan qayta o’qib, bilishimni yozaqolayin xo’sh.

Game theory is the study of mathematical models of strategic interactions among rational agents.[1] It has applications in all fields of social science, as well as in logic, systems science and computer science. Originally, it addressed two-person zero-sum games, in which each participant's gains or losses are exactly balanced by those of other participants. In the 21st century, game theory applies to a wide range of behavioral relations; it is now an umbrella term for the science of logical decision making in humans, animals, as well as computers.

 

Modern game theory began with the idea of mixed-strategy equilibria in two-person zero-sum game and its proof by John von Neumann. Von Neumann's original proof used the Brouwer fixed-point theorem on continuous mappings into compact convex sets, which became a standard method in game theory and mathematical economics.

Sayt: https://en.wikipedia.org/wiki/Game_theory

Bir boshidan aloqadorliklarni tahlil qilsak, saralasak yoki sverka-svodka qilsakki xo’p. Birinchidan Game Theory bu – ichimdagi Iblis va boshqa Gvardiyalarining aqldagi agentlar sifatida o’zaro strategiyali aloqalarining matematik modellarini tuzishlariga qaratilganki, bu – mendan qandayin ko’p foyda olishlariga qaratilgan. So’ng ijtimoiy fanlar sifatida mening o’qib chiqqan darslarimga aloqasini bildirib meni so’rruq qilish, sug’urib olish, mantiqqa xos tarzda meni yaxshiroq bilish, tizimli fanlarda mening hayotimni har xil vositalar yoki medialar, aniqrog’i sezgilarim aro, har xil ko’rinishlarda yoki turli jabhalar bosimining birgaligida ko’rish hamda o’zlarining kompyuter taraflama shu ishlarni qilishlari bilan birgalikda mening kodli ishlarimni, kompyuterdagi yozuv-chizuvlarimni ham o’rganib bosimli tenglama qilish haqida so’z boradi. Endi mening uydagi, meni o’rab olgan va olaveradigan atrofdagilar bilan mening yutuq va mag’lubiyatim ularning shu jihatlari, ya’ni yutuq va mag’lubiyatlari bilan balansda, me’yorda ushlanishi kerakki bu shu. 21-asrda Game theory ya’ni O’yinlar nazariyasi aynan xuddi meni boshqarayotganlariga o’xshab tarbiyaviy, xulq-atvor va odob-axloq aloqalarida ishlatiladi; bu – umbrella ya’ni asosiy atama insonlar, hayvonlar va kompyuter uchun mantiqli qaror qabul qilishdaki, menga doimo shu mantiqli yo’l odob-axloqni boshqarish uchun ma’lum bo’lib kelgan. Endi, keyingi abzatsdagi ingliz tilidagi matnida shu buni qarangki, zamonaviy “O’yinlar nazariyasi” aralash strategiyali tengliklashuvlardan yoki mutanosibliklardan foydalanishi bu – mening ichimdagilarning Gvardiya va Gvardiya osti bo’yicha shaxslaridagi rational ya’ni fikrli agentlarning, shpionlarning yoki ayg’oqchilarning o’zining strategiyasining boshqalardaligi bilan aylanib kelishlarigacha ishlatilishini inobatga olganligini bilsangiz kerak. Nyuman qottirilgan nuqtaga, aloqaga xos ravishda sonlar tebranishida ushlashga xos usulda ixcham, kompakt li bir xillashtiriluvli jahldorlik, avzoyilashuv yoki asablar qo’zg’ashida davomiy map qilish, belgilab borish yoki biriktirish (har xil sonlarni a=b=c qoidasiga ya’ni teoremasiga asosan tutish) qilishi bu – Game theory dagi standart metod bo’ladiki, mening va barcha tatalizator ahlining pinagini buzdirmasdan, tuyog’ini shiqqilatmasdan yoki sasini chiqarmasdan stavkalarga, o’yinlarga ishtirok ettirish bilan sozlaverish davomiyligida o’yinga xos eng ko’p talabni doimiy hosil qilib turish nazarga ilinajakligi bu shu. Endi, Ha, haqiqatan ham o’yinlar nazariyasida o’yinlarga bo’lgan eng ko’p talabni saqlab turish birinchi hisobga olinadiki, o’yinni yakunlatib yuborish yoki nima sababdan (o’yinchilarni) chiqazdirib yuborishlarni hisob-kitobining o’zigina emasdir. Shunday qilib aytish mumkinki, qissadan-hissa ya’ni tarjimalarimning o’girib yuborilishiga oid o’zimni anglatishimdan xulosa shuki, meni aynan o’yinlar nazariyasi bilan ichimdagi agentlar ya’ni ayg’oqchilar, AQSh Gvardiyasi o’rab olgan ediki, meni doimo convex set ya’ni constantali avzoyim buzilishiga xos tuzmada saqlab turish atroflicha bajarilaverganligi bo’lgan hozirgacha xo’p. Ha, convex set ya’ni constant avzoyi-badanim buzilishiga xos o’rnatiluv, tuzma haqida birinchi navbatda hammasi hamki xo’sh shular hozir. Endi. o’qish vaqti ham poyoniga yetib, mana hozir 17:20 tada, bilingki yanada yaxshi ko’rsatkich qildik, chunki 16:10-11 daqiqalarda boshlagan edim shu bu – o’yinlar nazariyasining o’zbekcha talqinini o’ylab yozmay ketganimni yozib keltirsak ham bo’laveradi xo’p. O’yinlar nazariyasi degani “o’y bularni, nazar va men” bo’lib bularni ya’ni inson va odamzotining ichiga kirib, o’yib ketayotganda nazaring vaqtning davomiyligi bo’yicha va qo’shimchasi bilan bog’lanishdan va men qo’shimchasining yasidan olinishiga bog’latilib nisbiy ishlovchi vaqtdan qaratilajakligini, o’yilish ishiga jamlanayotganini bilish darkorki xo’sh. O’yinlar nazariyasida vaqtdan ya’ni aniqrog’i davomiy (uzluksiz) vaqtdan nisbiy (raqamli) vaqtning raqamlar oralab bosimi, havoli dami o’tishiga xosligi bo’yicha qaralishi yoki nazari hisobga olinib bo’lib, ichimdagilar menga shu yo’sinda o’zlarini devonavorliklariga xosdalab bildirishgan va atrof to’la devona-jinnilar bo’lib kelishaverishganliklari ma’lum endi. Endi, ichimdagilar yetkazib qo’yishdi hamki: - bizlar aytmasak yozmaysanam, ha, - deyaki hozirgina, bugun 92 bo’lishiga xosdalanib men uchun shu, to’q o’g’ilning ikkilanishi boshlanishi bo’lsaki, to’q o’g’ilning o’zi ya’ni Ibrohimning o’ziga esa nisbiy aniqlashuvli tarzgacha yetkaziluvchi vaqtimizning ko’z bilan ko’rish, eslash va tushuncha bilan bog’lanishi. Ha, mana nimaga, endi ayon bo’ldi kitobni nega sharroz, chalapa-chulpa qilmasdan o’qishga qodir sanaldim. To’q o’g’ilning ikkilanishi sababli bu yoqqa ya’ni boshimdagi nisbiy vaqtlashuv bilan tushunchaga oid o’qishga qodir sanalganligim bo’ldi hammasiki, shu bularga aynan iqrorman ham ya’ni o’zimning boshimdan o’tkazdim o’qishim davomida xo’p. Demak, to’q o’g’ilning yozuvdanliligini (90 ni) birinchi olib, og’zakisi bo’lib topilgan tushuncha variantini ya’ni 2 sonini keyinga qo’ysak ham shu chiqsaki. 90 sonning nisbiy vaqtga o’xshatilishini esa endi og’zaki so’zlashuvli tarzda topganimizdan olish orqali 2 ni ikkilanish so’ziga monandligi bo’yicha yozuvimizga biriktirish kifoya bo’ladi xo’p.

 


Comments

Ommabop xabarlar

Biz bilan birga yana xo'sh (Rustam)

Barcha individual ishtirokchilarning raqamlari men uchun 6 raqami sifatida

Nima