Biz!
252. Tamom,
yarmidan o’tdik va 300 sifatida 3 ga ya’ni Ibrohimga ikkita tana (nollar)
sifatida yetib keldikki, biri men yoki Sohib va ikkinchisi Ibrohimning o’zi bo’lsa
kerakki, menga ertalabdan yaxshi turish va ovqatlanish, so’ng sog’lom
kayfiyatimni namoyish etib shularni yozib turish salomatligi berilib turganiga
ajablanmasam ham maylimi? Ibrohim nomi “ibi rohatim yoki hamrohim” ma’nolarida
shu paytgacha o’ylovni kus qilib qoqib yurgan yonidagi hamroh sifatida rohat
olib kelganidan o’zi ham hayratda bo’lsa, endi hamroh sifatida gaplarini
rohatlanib gapirib bermasa bizning ya’ni o’zimning gapirish qobiliyatili bo’lagimizda
hissa qo’shmay bosh tortishlari bo’lsa jazolanishi tabiiy hisoblanadi. Men o’zimning
ular egallayotgan bo’laklarimni, hayotiy jabhalarimni ya’ni, vujudimning qabulili
va chiqarishli uslublarini doimo aniqlashtirib kim-kimligini o’ylovimdan
bildirib turishim kerakki, kerak bo’lsa mag’lub bo’layotgan oramizdagilar ya’ni
jabhlarda qoloqlik bilan ishtirok etib darajalari tushayotganlar shu aniqlashuvlarni
yetkazib bilib darajalarini qayta tiklashga urinishlari ham mumkinki xo’p bo’pti.
Zero shu paytgacha ichimdagilar tashqaridagilar bo’lishib kimning aslida
kimligini, o’zlaridan qaysi bir tomonning vakililigini aniqlashtirmay
yuruvdilarki xo’p shu buning teskarisi, kollineari bo’lsin. Demak, mana shu
yozuvimga kelib hozir aytadigan bo’lsak, Muhammadaziz yozuvlarni aqlimga
keltirib turibdi, mafiaviy kishilar mafiasi klaviatura va ekranda yozuv va ko’rinishni
moslashtirishga urinishmoqdalar. Ichimdagi yozuv bilan bap-baravarga yaqin
gaplarni, har bir yozilajak keltirilayotgan so’zni og’zaki qilib ichimda g’udurlatayotgan,
gapirtirayotgan bo’lib, shu jabhaning va bo’lagimning egasi bu – Ibrohim bo’lsa
ne ajab xo’p. Hozirgina sochimni o’ng qo’lib bilan uqalagan Ruh Farishtaliginin
aytib o’tish darkormi, haki xo’p bo’pti. Demak, har kim o’zining tashqaridagi
va oldingi ichkaridagi qilmishlariga xos rollarining teskarilarini olib
berishlari kerakki xo’p bo’pti. Endi chap qo’limni oyna osti ustiga qo’yib og’zimning
mo’ylov qismidan yopishga shoshgan kim deysiz (shu ham navbat kutmaganga o’xshab
o’z-o’zidan keltirilganga o’xshab bo’lib o’tdi davomdaki), bu – Payg’ambarlik
bilan ko’p gapirib va o’ylovni mo’ylovigacha qoqishni ya’ni tiqishni istab
kelgan Shohid ediki, endi shu joylashuvlarimga xos teskari ma’nolashuvli o’z o’rinlariga
kelganda qo’rqishi ma’lum va mashhur xo’p. Peshonamni ham shunday, bosh barmoq
ichki yoyi bilan ushlayotgan kim deysizki, shu peshona qurg’urni ko’rsatib
yurgan Ruh ya’ni endigi Ruh Farishta xo’pki, Shohidga bo’lgan izzatimga
yopishib qarshilik qilishga uringanligi bo’lganligi sababli ham bunday endi. Oldingi
Ruh doimo meni tanla, Payg’ambar Shohidni emas, deya ikkimizning oramizga ig’vo,
yo’lto’sarlik nifoqlarini belgilab bilishga xos yopishqoqliklarni boshidan o’tkazganini
bilganim bo’lgan-u, ammo shu borada qanday ishlari bo’lib o’tganidan xabarim yo’q
hali edi. Mana yana o’zidan-o’zi, nima bo’lsa bo’lguniga chiqarganlikda yoki
boshqaruvni yozuvlarimga aloqador ravishda qilmay e’tibordan chalg’iyotganliklarimda
yana orqaga dam olishga xos boshim orqasiga ikki qo’limni ushlatilib tisarildim
ya’ni egildimki, bu – ham bo’lsa aytaylikki Shohid va Ruh Farishta bo’latursin
hozircha xo’sh. Aniq tafsilotli ishlashlarim keyin bo’laturg’oni xo’p ko’rinishi
bilan ham mayli xo’sh.
Baribir
endi deylikki, vaqtning nisbiyligi sayyoralar va ularning sayr qilish tezligi
hamda massasiga mos kelmasligi sababli bir xilligini isbotlayolmagan bo’lsamda,
zero Marsda ham Yerga xos vaqt o’tadi deyilayaptiki, faqatgina time dilation
orqali 10 yil Yer vaqti Marsda 1 soniya ko’pi bilan hal qilinganligi bo’lib,
umuman sezgilarning o’zlaridan kelib chiqib insonlarning jonli aloqlari,
bir-birovlarini tanish-bilishliklari, aka-ukachiliklar yoki
qavm-qarindoshchiliklar bo’lishiga sabablarni keltiraolaylik bo’pti. Jon qachon
aslida seziladi, shuni istalgan payt va zamonlashuvli deb qarayqolaylikki,
sezgilar bo’yicha quloq bilan eshitishdan boshlanib, ko’z bilan ko’rishga o’tishdan
so’ng teri orqali tegish va massani his etishli jarayonlardagi har qanday
ishlarda yoki tabiiy ma’lumot almashinuvlarida hisobga olinadi. Shunday qilib
jon orqali bizlar birlashmagan bo’lsak, ya’ni bir-birovlarimizning tarkibimizda
yoki ichlarimizda shu bir-birimizni, hammamizni bilishimiz, yuz orqali farqlab tanishimiz
va alohida ravishdagi bildirilajak o’zlik aloqalarini qilishimiz mumkinligi
jonlarning birlashuvchanlik qobiliyatiga erishgunimizcha ro’kach bo’laqolaveradimi,
ha. Demak, har bir inson o’zining jonini tabiatga, tabiiy almashinuvga
bildirsa, qolgan insonlar ham shunday jonli aloqalarga kirishsalar
bir-birovlarining jonlarida borliklarini bilish nazarga ilinadiki, shu haqiqat
sanalgusi chiroqcha hisoblanganmi, ha. Bizlar bir-birovlarimizning, o’zgalarning
yoki befarq boshqa-boshqa insonlarning izidan borganga ya’ni tabiiy sezgili
aloqalarga bir xil ravishda borganga o’xshab, gapirishimiz va
yurish-turishlarimiz har xil jarayonlarni o’z ichiga olib qo’yishi sababli jonlarimizni
bitta yoki bitta chiziqdan davom etuvchan qilmasakda, aslida shu ta’sirchanliklarning
bari ma’umot almashinuvchanlik sifatida tabiatdan bizdagi har qanday sezgili vositalar
orqali jonimizga keladiki, shuni hammamiz farqsiz ravishdagi
jonlardanligimizni, bir-birovlarimizni ichlarimizga olgan jondanliklarimizni
bilib qolamiz. Shuning uchun tabiat ham bizlarning jonlarimizdan yaratilgan bir
xilqat yoki rasm-rusm ishi sifatida qaralmog’i to’g’ri sanaladi. Tabiatdagi
barcha turli xildagi jabhalar, yerlar va hodisaviylik asoslari, ma’lumotlashuvlarning
o’zlariga xos bo’lishlari tugul barcha manba’lar osha keltirilgan ma’lumot
turlari hamki bizlarda boqiy onga xos bo’lib beradigan jonning o’zi sifatida
tashkil etilganligini bilsangiz barcha narsalar-u xurofotlarning ustuniga
aylanadigan ham siz bo’lgansiz. Nega bularni hozir yozayapman, chunki jonim
meni shu ishlarga qo’l urishga o’z paytida yetaklab qoldiki, yoshlik chog’larimda,
to hozirgacha jonimning o’zi uchun tabiat yugurganga o’xshash holatlar sodir bo’lib,
sezgilarimdan singdirilib bosilishga qodir holatlashuvlar kasb etaverib
jonimning o’zini aksinchaga aniqlab berish ishiga unchalik kuchim yetmagan bo’lib
sanalgan hali beri kelgunicha xo’sh. Nima qilsam ham men qilaman, seni
bilmayman deya orasta, ahmoqlarga xos yurganmanki, senga o’zimning jonimning huzuriga
xos axloqli yoki odobli chegaramni buzmasdan shunday amal qilib qo’yib o’tkazgan
bo’lsam, sen ham, agar, chimdon yoki ozgina noma’qul harakat bilan o’tkazib,
qiynatib qo’ygan bo’lsam, shunga xos qilib javob berishing kerak deya
odob-axloq, tartib va an’anaviy rasm-rusum (madaniyat) qoidalariga bilmasdan, shularni
chamalab va yaratib o’zimcha bo’ysunib kelaverganman. Hozir esa ko’pchilikning va
kimning yakka oldida yurish oddiygina o’zimning tana o’ylovimdan tashqi
tabiatga, ularga bo’lgan o’ylovli o’zimning qobig’imga yuzlanishimni mashaqqat
qilmaslik asnosida bo’ladurg’on umumiyat bahsi bor bo’ladi ichimdan to
boshqalarga yuzlanib qo’yaqolishga qadar xo’sh. Endi, jonimizning o’zlari har
birimiz uchun tabiatga chiqib, uni yaratganga o’xshab aylanib kelishda tabiatdan
ya’ni borliqdan sezgilarimizga ta’sir qilaverishida tartib bilan
boshlanajaklikli ravishda jonga kuchsizroq ta’sir etuvchi sezgilardan ya’ni
eshitishdan va ko’rishdan boshlab tegishgacha yetib keladiki, har bir sezgi o’zining
darajasiga ko’ra kamroq-ko’proq bo’lib qatlanib keyingisiga tobora
yuklanaverishi sababli bir-biroviga, oxiriga borib teriga qattiq urilishli zarb
va og’riqlarni keltirishi turgan gap ediki xo’p shunday hozir ham bo’pti.
Masalan, ovozni ya’ni gaplarni tinglab eshitish qobiliyatimga xatolik bo’lib e’tiborimni
vaqtida ergashtiraolmasam, shu nechtadir kuniga xatoliklar, kelingki 10-15 ta
ayblar ya’ni xatoliklar yig’ilib o’z paytlashuvlaridan o’tadiganga xos
qatma-qat bo’lib juftlashganga xos to’planaverib oxiri ko’z bilan ko’rishga xos
erishilishli xatoliklarni, vaqtida to’g’ri keltirib yuz bilan qarayolaolmasliklarni
yetaklaydiki, xuddi shunday xatolashuvlar ko’zda ham davom etishi bo’laversa,
terimga ya’ni ich-etlarimga qattiq tegishli sezgilar bobidagi yig’ilishga xos
xatolashuvlar natijasida qiynalib, kerak bo’lsa teri bilan o’zimiz tegishli
xatolik qilsak, jonimizga botib ketuvchi o’zimizni o’zimiz urib olguga xos
jinoyat jazosiz qolmas deganga xos nomos o’yinlarimiz, azoblarimiz va
jabr-jafolarimiz bo’lishi turgan haqiqiy saboq bo’lmish hamki xo’p. Bog’liqsiz
bog’lanishli Dunyo shu degani. Asl dunyoqarashga ham e’tibor bersak, eng kuchli
hozirgi ishlarimizga xos bo’lib o’tayotgan voqealarga asos bo’luvchi zaminga ya’ni
hodisaviylikka xosdalashuvimizni bilgan bo’lardingizki bu – o’zini ishi ya’ni
tashvishi bilan ko’chalarni kezib, ishlab yurgan har qayerdagi insonlar
bir-birovlariga o’zlarining jonli g’amlarini bilishlikka xos ta’sir
qilishganliklari to’g’ri ahamiyatli sanalurligi bo’lgan bosh-boshidan hamki xo’p.
Istalgan bir inson boshqasiga jonini o’ynatib bilguga xos ta’sir qilib ketishi,
qiynoq atab yuborishi turgan gapligini bilgandursiz hamki, xo’p shu o’z-o’zidan
yoki bilinar-bilinmasliklar oralatib yuborilganliklardan sanalganligini bilgan
ham biz va siz hozir xo’p. Tasodifli Dunyo bo’lgan u vaqt, qaytar Dunyoga xos
jonli kasbiy etilgan amallar juda aloqasini bildirib ham kelib qo’yaqolganligini
bilgandursiz xo’sh. Ammo keyinchalik bora-bora men bilib yurgan Dunyomda ya’ni
o’z atrofim doirasiga kirib kelaveradigan xaloyiqlarda jonning ishlashiga
yanada katta e’tibor qaratilib, men insonlardan ko’ra ularning ahmoqlari,
mafialardan ham afzal ularning kishilariga duch kelib parallel voqeliklarga
mahf etilganman, mag’lub bo’lganmanki xo’p shu. Ammo o’zlarining
tushuntirishlari va bildirishlariga qarasak, ularning har ikkalasi, kishilar va
ahmoqlar o’zlarining mafia va insonlariga xosdalashuvli tarzda hech ham farq
qilmasliklarini ahamiyat berdirib turaverardilarki xo’p bo’pti. Ammo ular an’anaviy,
Dunyoviy va madaniy tarzdagi insonlarni bildirishganki, shundan tashqari men
bilan aynan jonimning aylanasiga, tabiat bo’ylab aylanib yaratilishlardan so’ng
singib kelishiga xos amallarga xos savol-javobli tarzdagi tezkorliklarini,
tabiiylikka xos haqiqiy tasodifga (garchi tasodifni noma’lum deb sanavergan bo’lsak-da
bir nimasi yodda qoladiki), shunga ham qarshi bildirishib isbotni, haqiqatni o’ynatishib
zamon va makon tabiatiga xos ravishdagi bo’lib, aldovli tarzda o’zlarini menga
bosishaverganlar, yuzlashtiraverganlarki asti qo’yavering. Buning asosiy
uslubini hali hech ham umumiy ravishda tafsilotlariga xos bilaolmagandim, ammo
taxminimcha ular joning o’zi sifatida qaraladigan kodlash uslubining ko’tli,
muttaxamli tomonlama yondashuvidan keltirlib qo’yilaverganliklari bo’ladiki. Bu
– jonlarimiz qanday titrasa ya’ni bizlar bo’lib o’zlarini bilayotgan bo’lsa,
shunday aylanishli tarzda tabiatdan ham sezilib turishini chindan inobatga olaoluvchi
kompyuter interface li dasturlash uslublarida bo’ladigan ishlarga va shular
sababli tuzilgan dasturiy ta’minot yoki o’yinlar bo’lib, bularga o’xshatilgan
yuzma-yuz, qo’l bilan ishlayotgan dasturingiz yoki igrangiz ustidagi
kamchilikli ishlashlanishlarda va yo’qdan-bor bo’lishlik uslublarida barchasi
hisobga olingan bo’ladi ham. Xo’sh joning o’zini menga o’xshab bilganlar borki,
aniqrog’i shu haqiqatni bilish qiyin emaski desak, o’yinlarni ya’ni kompyuter
dasturlarini, flashkadagi video qo’yuvchi televizor proshivkalarini yoki
drayverlarini haqiqiy insonlar tuzishgan degan haqiqatni bema’lol aytib o’tish
joiz bo’lsa ne ajabki, go’yoki kishilar va ahmoqlarning o’zlari ham shunga
shama g’ilay qarab qolishib turganga o’xshaydi. Clash of Clans yoki Hay Day
deyilgan Supercell kompaniyasining o’yinlarini 500000, 100000 lab skachkasi,
igroklari ya’ni o’yinchilari borligini bilib o’zim guvohimanki, o’zining nomiga
ham xos ravishda katakchalarni ya’ni piksellarni super qilishga qodir ravishda
suyuq-kristal ekranlarning suyuqligini yo’nalitirishga, suvini yugurtirishga
xos ma’nosi borligi ham boz ustiga shuncha aholi bilan jon almashinuvlarga xos
turish degani chindan ham Yer kurrasining bunga xos yerga mos bo’ldanishli
ravishdagi jonli almashinishlar tugul boshqa barcha ma’lumotlari bilan o’zimizning
jonimizni borliqni kezib bu – ularning jonlari orasidan siralab, o’tib yoki filtrlanib
oralab kelishli hodisaviyliklar yuz beradimi, ha. Shuning uchun ham Supercell
ning hozirgi men o’ynayotgan ikki shu bu igralaridagi yo’qdan bor bo’lishlar
Yer yuzasidagi tabiiy hodisaviylik va qonun-qoidalarga xos ishlashga atalib, o’z
jonli ulushiga xos ravishda ya’ni go’yoki 500000 ga bo’ldanishli yer bo’laklari
yo’qliklar va borliklar qilib o’ynab, ustma-ust kesilishlarli turishlari bo’lib
tursaki, shularga atalib sodir etilaveradimi, ha. Koinot bor yoki yo’qligini,
qoidalar umumiy koinotga bog’lanib turishini bildig-u yoki bilmasak ham
nimaydi, shu Yer magnit maydoni yoki gravitatsiyasiga ham o’xshashlikli tarzda
elektron qurilmalardagi, sotkamdagi Interface yo’qdan borlashuvi dasturlarning,
igralarning random li tanlovlari, ixtiyoranliklari va ehtimolliklarni topishga
xos ishlovlari bo’lib javob qiladiki xo’p bo’pti. Natijada kelingki deylik dastur
tuzuvchilarning xatosi bilan mukammal bo’lmagan yoki Interface li tanloviga bog’lab
qo’yilgan ravishda igramdagi ba’zi joylarda tasodifanlikka atab ham o’tirmay
bir xil tushunarsiz, yo’qdan-borlashuvli yoki natijaviylikka xos
voqea-hodisalar bo’lib o’taveradi. Masalan, Coc o’yinida gigantlarimni va
pushkalarimni yurimay turayotgan joyida prujina atayin o’yinni yutayotganimni
bilib ko’tarib tashlashiga nima ham derdingiz xo’sh. Yoki askarlarimning birdan
yeyilib ketganga xos jonli ishonch bilan aytilajakli tarzda yo’qlovlashilib,
kamayib ketishi ham yutayotganimga xos tarzdagi bir umumiy ochkoli, balli me’yorimni
saqlab turishga xos o’suvchanliklar sababli bo’lib o’tayaptiki asti qo’yaqoling
xo’p. Umuman olganda shularni aniqlab kuzatishga ko’zim yopib qo’yilganga ham
xos holatim kuzatilaverganki, birinchidan shunga vaqtim ham yo’q va takroriy
ishlarini kuzatganimda kerak bo’lsa, sotka ekrani kattalik qilib ko’zim ilg’amas,
yoki to’li qilib qarayolmas ekran joylashuvlari borligi hisobga olinavergani ma’lum
va mashhur xo’sh. Endi, yaqin uy a’zoligidagi oilamizdan boshlab, qo’ni-qo’shni,
yor-birodarlar va ko’cha, mahalla, tuman, viloyat a’zoligidagi shu
qarashlamlikdagilar, butun davlat miqyosida, so’ng Dunyo ahliga xos shu tariqa turlanishlarimizda
jonning o’zlari bizga kirib yanada yaqinlikdan ustma-ust qo’yilib boriladiki
asti qo’yaqoling. Aka-ukalarning jonlari yoki boshqa oila a’zolari bilan bog’liq
o’zaro jonlashuvlar har bir shu insonning o’zining yer maydoni qayerdadir shu tuman
bo’yicha bor bo’lsaki, cho’ldami yoki bog’lardami, demakki, bir-birovlari bilan
o’ynashganga o’xshab turishadilar, yaqin joylashgan holda taxtma-taxt bo’lib
boshlashganliklarini hech aslo unutmangiz xo’p. Yaqin uy a’zolarining o’zlari,
aka-ukalar bilmaganga o’xshab bir-birovlarining yerlarida, kmli maydonlarida
qorishadilar, qovushadilar hamda shunday qilib jongashtalik, jon almashinishlar
qilib turishadilar. Shu asosdagi aniqliklar, ma’lumotli aniq jon olinishlar va
berilishlar aka-ukalarning, yaqin yor-birodarlarimizning bir-birovlariga, - yur,
ketdik, uni yoki buni qiladurg’on gashtimizni bir-birimizga sezdirib o’yin
hazil-kulgusiga erishaolmoqchilik qilish ilinjidamiz, - deya bir-birlariga g’iybatga
o’xshash o’yinqaroliklar qilishlar bilan o’xshash yaqin ishlarida va
xatti-harakatlarida bilinib ifodaviyli tarzda bo’laturadiki asti qo’yaqoling.
Umuman bir xil ta’sirchanli, ishonchga xos o’yinlardan yoki mashaqqatliga xos
asli gashtlashuvli ishlardan ham yaqin bir-biriga insonlar jon almashinuvini o’zaro
aloqalab tabiatdan, borliqlaridan bildirib qo’yishlari ham mumkinki, shunisi
eng kuchli ahamiyatli bo’lib, ammo hisob-kitobli tahlilimizga sal zidroq
sanaladiki xo’p bo’pti. Ya’ni hisob-kitobimizga ko’ra jon jonda bor sanalishi
kerak, akani uka yoki ukani aka go’yoki aniq o’zida borga o’xshatib sezishi,
ich-ichidan his etib jon chekishigacha bormog’i kerakligi bu shuki, uzoqroqdagi
hech kimniki emaslikli aniq chegarali yerli maydonlar va boshqa, ma’lumotlashuvli
o’ziga xoslikli bilimlarimiz yoki aniqlikdagi o’xshashliklarimiz orqali jonimiz
jonimizda bir-birini kuzatishga qodir sanaldimi, ha. Umuman olib qaraganda
Gotda hamma bizning mol-dunyomiz, shaxsiy o’zimizni belgilovchi
dunyoqarashimizgacha bo’lgan tabiatgo’shali barcha ma’lumotlarimiz aniqlikda
bir umr bo’yicha jonli nusxalarimizga ajratib berilib, shular bizlarni ustm-ust
ravishda o’z ichimizdagi jonimizga jon qilib qo’yishganki, bizlar bu jonli
hayotimizni aslida jonlarning o’ziniki sanalgan Ungotning Handle li
tasodiflarida va tanlovli paydo bo’lishga xos, havodan chiqarishlariga xos
tarzda har xil qilib qorishtirib va aralashtirib turg’onimiz bilan o’zimizga
sezgilarimiz ilinjiga xosdalab yetaklab kelaverganimizga shukr ham marom ham xo’p.
Endi, gapirdim halki, yozdim hal barchasi xo’p. Demak, hozir, - qanday qilib
nima yozishim mumkin yoki yozaolaman hamda nimani yozaolmayman, - deya
turganimda ya’ni “nima yozmoqchisan, bilmaysan-ku” deya turganlarida,
ichimdagilarning o’zlari “qanday shu” deya savolimga, - eslashing bilan birga,
keyin biz ikkovimiz ham shohid bo’lgan tuyg’ular sig’imidan tuyg’uli yo’lga
otlanishli aloqlari bilan barchasi tayin bo’lishi hisobda, - deya
yolvorishmoqdalar va shu sababli yozuvishga bag’ishlanishimga dahldor bo’layaptilar.
Demak, hammasi bir varakayiga o’z yo’liga kirib ketayaptiki, uyoq buyoqdan
kelib darrov yozib ketganlarim shunchalik kelishib ketayaptiki asti qo’yaqolavering.
Endi nega desak, eslashim Shohidga tegishli bo’lishi kutilmaganmidi hamki, o’zimning
jon haqidagi shuncha to’satdanga ham sal ancha o’xshash bilimlarim balki o’ziga
qaysidir sabablarga ko’ra vaj bo’lib kelib qolishiga xos sabab ham, Shohidning
eslashga o’tganligini birdaniga yozdirib qo’yganimga ham vajligini
bilgandirsizki, zero men jon bo’laborish arafasida jonning o’zining tarkibidagi
birinchi bosqich o’ylovdan boshlayotganimda, aslida Shohid yodning tarkibidagi
onglashuvlardan va e’tiborli bag’shidaliklarga egalikdan kelib qolsa hamki
yaxshi xo’sh.
Comments
Post a Comment