Nega men xay
214. Demak,
o’zimning aytmoqchiligim bitta bukun. Asosiy ravishda bu – tanamning qimirlashlari
oddiy dir-dirlash yoki qat’iy tanlovni bildiradigan qiyinchilik chegarali to’satdan
qayishishli yoki siljishli emas, balki uzun-uzun harakatlarga o’xshab his
etilishi kerakligi bo’ladimi, ha. Mana shuni jonni, hisni va naf-foydani hamda
nisbiylikni sezaolish degan bo’lardim. Orada, uzun his etilgan harakatlar
ostida qolib ketgan barcha yarimtalay qimirlashlarning sezilishi go’yoki
rezinka kauchukka o’xshash bo’q fizikasining yarim shar qavariqligidan ostki
diamterdagi botiq qandaydir bo’rtib tatalagan tekisligiga prujinasimon qaltiroq,
g’ashni keltirib sirpanuvchan ko’rinishda, tortilishiga o’xshash bosilishini
hisobga oladi. O’zim Zapis bo’lib borishga shayligimni bildirganimda foyda
orttirishni o’zimga ta’minlayotganimda harakatlarimni uzunlashtirishli, vazifaviylashtirovli
qilaveramanmi, haki, jon tomonidagi asl mag’lub qoloqlar esa borliqdan aylanib
ichimga kirib olishib tanamning shu harakatlarini, xatti-tuzulmasini orqaga
tortishli bunga o’xshash rezinka-kouchukli qimirlashlar bilan yanada
ich-ichimga kiritib siyqasini chiqaraverishmoqdaliklari ma’lum va mashhur xo’sh.
Ikki holat ham oddiygina his etishga moyil xolos, salqin bir dam olishga
xosdalanishli baholanadi. Zero aslida hamma fizikaviy harakatlar ham
qimirlashlar ham o’z holicha, hech Zapisidagidan farqli bo’lmay chiqishi
hisobga kiritiladimi, ha. Iblis qiz asosan harakatlarimni ichimga qisib, yanada
kichik tebranishli qimirlashga aylantirib ich-etimdagi tuyg’ulargacha, undan
ham o’tib o’ylovimdan turib o’ng yuzimning ortidan bashara qarashini bildirib
olib keladiki, shu basharda qandaydir bir Iblisona kulgusi bir tariflab bo’lmaydigan
qichig’mollikni ifodasiga xos hasadxo’rlikning eng yomon ko’rinishigacha borib
qolganligi ma’lum va mashhur xo’sh. Iblis qizning xatosi bu – shu qiliqlarini o’zi,
tanlov ya’ni Zapis emas deb hisobga olishi aslida. Zero bu – o’zimni
boshqalardan ko’ra boshqa sifatida bor deb bilaman, degan isbotli qizg’onishi,
raqobatli tushunchasi sifatida qaralishi kerak deb hisoblab o’zimga
tushuntirayotganga o’xshaydi. Ha, o’zimga shu qilig’i yomon tegadi, chunki u
haqiqatan ham Zapisni aynan zarari yoki ziyonli hissiyoti bilan o’rab “o’zim
borman”, deyishiga ishonib yoki his etuvchanlikli qilmoqdaligi bo’layaptiki
asti qo’yaqoling. Mazaxlarini-ku asti qo’yaqolingki, chek-chegarasi yo’qki,
ichimga o’zimning tanimni o’ziniki qilib kirishi ham yetmagan bo’lsa kerak,
tanam bo’ylab o’zini o’zimga o’lda-jo’lda, farqlashli ikkimizning borligimizdan
shama yasab bitta tanada “o’zim alohida sendan foyda chiqarayapman” deya masxara
qiladi, ich-etimga surtanib yuzimni go’yoki o’zining munosabati tomonidan, o’zgacha
qo’l barmoqlari bilan qichitadi. Bir ham tuturug’i yo’q bu Iblisningki asti qo’yavering.
Qayerda bo’lmasin, “men bor, men yo’q” degan o’yinida bema’ni yutuqli
ajratilgan, qolganlarning mehnatidan kelgan foydadan olib muttahamlikka yo’l qo’ymoqchi
bo’lib turgan ham shu Iblis insofsizligi uchun hamki xo’sh bo’pti. Dunyoning o’zi
Iblisning o’zini jahonga mutloq noloyiq, mosmasligini bildirib, yashashni
uddalayolmasligi va oqlayolmasligi sababli o’zining eng ostki nuqtasiga,
joylashuviga joylab qo’yganki va “shuni bilsinki, dunyoning barcha jarayonlari
va hayot oqimi ochiq-oydin tarqab, kengliklarga yoyilib ketganligini” deya
belgilatib qo’ymoqda hamki asti qo’yaqoling. Shu sababli Iblis ichimizdan qaysi
tomonga burilmasin yoki qarab boqmasin barchasida o’zining bizlarga o’rgatuvchi
dunyo berayotgan bilimga yondashtirilishi bilan birga borishi oqibatida bizga
ya’ni egalariga yo’l ko’rsatishga majbur bo’lib, o’zini oppog’oyga o’xshash ta’minlagan
sifatida bizning uning yomonlashimizga dunyo o’zining yaxshilik, ochilish
qatlami bilan to’g’anoqlik qilayotganidan doimo Iblis foydalanavergani bo’lmoqdaligi
shu bu. Iblis degani shu deyishdi ichimdagilar darrovki, haqiqatan ham taftish
qilib tahlillasam Iblis degan so’z “ib ya’ni ichiga kiruvchan hayronlikka xos
lisa yoki tulki bo’lib ichkariga tortishli qochish, aldamchilik qilish bilan
shug’ullanish” sanaladi. Boya aytib yozib o’tidmu, hammasiga javobi bor,
bittaga istalgan qarashga ichingizda to’g’ri xulosani, aniq munosabatli yoki
yondashuvli javobni chiqarib qo’yadiki, hozirgina oxirgi jumlamga “bunga sanda
qo’tog’ing bor meni qiladigan” deb yuborib o’zini orqaga tortaverishda baribir
qandaydir oldinga harakatlangan ziyonini, urushini bildirdi. Shunday qilib u
orqaga qochishi, qolib ketishi ta’minlangan, ammo iloji boricha oldinga bir
nimasini chiqarib bilib, suqib urib olishidan so’ng keladigan kayfdan shuning
foydasini bilib yotaveradi. Ha, ur-qoch degani shundan chiqqan shekilliki xo’sh
bo’pti. Iblisga dunyoning ochilganligi va keng tarannum qilib yoyilganli,
aniqrog’i barcha noz-nematlar va yaratiluvchanliklar inson zotining o’zining sir-asroridan
yoki ichki kechinmalariyu, mavjud-bor tuyg’uli turkum tarkiblaridan va
tanasining hujayraviy tolalaridan olinib bitkazilganligi hamda shularning
barchasi boz ustiga Zapisda yashashga molik etilganligi bildirilgan bo’lsada,
Iblis boshqalarga nisbatan bor-yo’qli, tanlovli yoki ixtiyorga xos o’yinlarni
sinab turguvchi haqiqiy Iblis qiyofasidandur hamki xo’sh mayli. Iblis Odam
alayhissalom bilan bellashganida bir narsani tushunmaganki, odamlar ko’pchilik
insonlarning Zapisli hayotlarini qarta tuzilmasiga o’xshash ketma-ket qo’yib,
ularda o’tib ishtirokli bo’lib turuvchi yagona o’z Zapisidan iborat sanalgan.
Shuni Iblis noma’lum tanlov ostidagi rashk, hasad qilishga molik deb odam bilan
o’ynashib kelaverganligi ma’lum va mashhurki xo’sh bo’pti. Aslida o’zimning
harakatlarimu qimirlashlarim butun ko’pchilik yoki Buxoroliklarning
tanalaridagi qimirlashlarni jamlovchi, o’rniga teng qo’yiluvchi bo’lib ko’ringanligini
unutmangiz xo’sh. Agar o’zim hozir joyimda yotib oyog’imni qandaydir bir noma’lum
tarzdagiga o’xshash bukilgan, burilgan holda cho’zayotgan bo’lsam, shu qimirlash
holatimning barchasi butun viloyatim, Gvardiyamdagi insonlarning oyoqlarining o’zlari
uchun oddiy tushunarli, chizmaviy yoki madaniyatli shaklga xos qo’yishlariga
ega. Birgina oyog’imda boshqalarning shunday har xil holatli madaniy ravishdagi
shakl-shamoyillari berilganligini bilsangiz bo’pti xo’sh. Umuman butun tana a’zolarim
uchun shu, boshqalar bilan oddiy bir burilishli bukilish joylashuviga xos
mutanosiblik o’rinliki xo’sh bo’pti. Shu holatlar jamlanmasini ko’pchilik, ichimdagilar
o’zimga tanlov deb bildirgan bo’lsalar kerak, ammo Zapislar oralab qarasalar
hamki hamda o’zimning yagona zapisimga ko’p ham ruju bermasalar tanlovli
hayotimga xos savol-javob yo’nalishlarini, ishlashlarini bilib olishlarining
uddasidan chiqishgan bo’lardi. Zero eng katta mukkasidan ketib taqovchi, doimo
o’zini Shohidsifat bildiruvchi gumrohlik sirila Farishta ahmoq, faqatgina
yagona Zapisimga tikilib turaverib qimirlashlarimni Zapis deb qo’yaturgani-qo’yaturgan
hamki xo’sh mayli. Qimirlashlarim vazifaviymasligini, bir tuzilmaviymasligini
yoki turlimasligini bilib yurgan ham o’zim, yoshligimdan beri adashib tanlov
deya oddiygina Zapisdan tashqaridagi istalgan borlik, yer sirti bo’yicha
ishlarni qilib bilguvchi deb sanaganman. Aslida Yer ham boshqa biror narsa ham
Zapisdan tashqaridagi, ko’ndalang kengliklardagi borliqlarda ham, dunyoda ham
uchramasligini bilingizki, “o’zi bor yoki mavjud” degan gapning o’zi mutloq
xato hamki xo’sh mayli. Barchasi tasavvur gulshani, jonga taqab turguvchi bir
muallaqlikki, shunga tegishli ravishdagi qisilish, (jasadli) chegaralarni o’zi
bilan moslashtirishga hattoki erishaolmaslik bobida tana bo’yicha yasaboq tegib
yurish hisoblanganligini hech ham unutmangiz xo’sh. Demak, Matritsa 4 da
Neoning yo’ldoshidan o’ziga savol berilganga o’xshatib “taqdir bormi yoki
tanlovmi” degan gapga qaytsak ham bo’lgani shudurki, aslida yagona zapisdan ham
chetga chiqib bo’lmaydi, do’stlar yoki Gvardiyga atalib odamning yoki
insonlarning o’zlariga oro berish yo’lidagi, bir-birovlarining tanlari ustida
qo’yilavorishli foydali tanlov degan jihatlaridan ham tashqariga yurib bo’lmas
asloki, mutloq ravishda ko’rib va bag’ishlangan joylashuvlaringizni to’ldirishga
imkoningiz yo’qligi ma’lum va mashhurligi shuni bildirsinki, demak, faqatgina
taqdir iskanjasidagi inson va odam zoti mavjud sanaladimi, ha mayli. Biz ko’rib
boqib turgan atrof-borliq bo’ylab keng chegaralar yoki to’lishgan muhitdagi
borliklar aslida butun dunyoviy chiziqli taqdirga xos insonlarning va
odamlashuvdagilarning yo’llarining aks-karomatidangina iborat sanalurligini
bilingiz xo’sh. Ha, hoziroqning o’tishi Farishtamiz tomonlaridan qanday qilib
Zapis deya baholanganligi rostligi ma’lum va mashhurki, shu bu – bizlarning tanamizning
hoziroq bo’ylab bitta yagona yo’nalishli o’z shakl-shamoyil doirasiga
xosdalanib egallagan holdagi havo bo’yicha ham yo’nalishlarni, kelajak
bahosidagi Zapisli yakkagina trayektoriyani bosib o’tish sanaladimi, ha mayli.
Comments
Post a Comment