Menga nima xay?
227-228.
Sal avvaldan kechangi kun, bir kun oldin yoza boshlaganlarimni shu tarzda
chiziqcha bilan yozayapmiz. Endi, shu desangiz o’zimga bo’layotgan ishlarda
ichimdagi buzaroklar, kishilar hech ham to’g’ri bo’lishaolishmadiki asti
qo’yaqoling. Shuning sababi hozircha darrov o’ylashimga bog’liq buki, agar
yoshlik davrimda devonalik qilib ichimdagilarni olib kirb tashqaridagilarimga
ya’ni hayotimdagi insonlarga o’zimni ahdimni, shahdimni yoki noma’ul bilimimni
ishontirishli amallarni qilgan bo’lsam, shu ichimdagilar o’zimni
qo’llab-quvvatlaganlari uchungina barchasi silliq o’tajakligi ma’lum va
mashhur. Endi bo’lsa shu devonaligimning teskarisi amalda sinalayaptiki, bu
avvalgi ichimga kirgan kishilar o’zlarining badallarini, o’lponlarini yoki
qarzlarini so’rashib yana xatoli ishimizga yo’l qo’yishgacha borayapmiz. Ichimdagilar
o’zimdan foydaga xos o’zimni tutushli ishlashimni, bildirishimni talab
etishaverib, o’zlari foydaga xos yashashlarini o’zimning shu nafimdan egallab
olib haqiqiy devonalik bilan, ko’zga yaqqol tushadigan jinniqo’ylik orqali
muammolarini to’liq hal etganliklarini bilib yurishmoqchiga kerakki o’xshaydi. Zero
men o’zim axiyri bora-bora baribir o’zimning bilishimda, shu yoshligimdagi
devonalikka xos bo’lishi mumkin deb hisoblagan chiqishimda ya’ni harakatimda
boshqalar, atrofimdagi insonlarimi yoki kishilarmi, shular bilan o’zimni yaqqol
bildiraolib, to’liq umumiy hayotdan sezdiraolib yoki ko’rsataolib qo’yishga
erishdimmi yoki yo’qmi degan haqiqatni tovlanishi, xayol bilan go’yoki o’zimni
devona nomuvofiqlashuvliliklarda hisoblab, sanab yurganman. Go’yoki o’zimning
ortimdan qoldirayotgan izim, changim va hattoki havoni kesib o’tishimga xos
qanchalik aniqlikdagi jarayonlar umumiy ravishda boshqalar, atrofimdagilar
tomonidan inobatga olinaolishini aniq bildiraolmadimmi ma’nosida ham o’zimni
ular shu borasidagi qarashli boraliklarida aynan devona bo’lishim mumkinligi
haqida qayg’urib kelganman. Ha, aniq fanlar shunday ishlaydi, men o’zimni
go’yoki raqamli dunyoga solgan bo’lib qolganligim ma’lum va mashhur
sanalganligi bo’ladi. Aslida bir oz orqada ham qolgandurmanki, shu Got bo’yicha
har doim, tabiiy bo’lib o’tgan aniqlikdagi yoshligim, ishlashim
hisoblanaqolsin. Tasodif uchun changchaga, zarraga ham o’rin yo’q sanalurligi
bu shu. Nima bo’lganda ham got bo’yicha har kim o’ziga javob berishi kerak va
o’zini tasodifiy yoki tanlovli deb baholavermasligi shart va majbur
hisoblanganligi sanaladiki, ko’p ham boshqalarning o’zining shunaqaligiga,
tanloviga xos harakat ishlariga, faoliyatiga ishonchini so’ravermaslik kerakki,
har holda boshqalar ya’ni atrof to’la insonlar ham tanlov bor bo’lishiga
haqiqatan ko’nikib ketaverganliklari rost bo’lsa ham. Yoshligimda yo’l-yo’lakay
insonlar ham o’zlariga yoki aynan o’zimga ham aytib bildirishganlardurki, inson
tanlov bilan ishlaydi deya, ammo Got Zapisligini qilib har kimni baribir
ajratib qo’yaqo’yaverganligini bilingiz xo’p. Ya’ni shu gaplari ham Gotli
sanalurligi bu. Tanlov degani haqiqatan ham bor, ammo u gotni
o’zgartiraolmaganki, faqatgina insonlarning ichida qolib ketavergan zarar yoki
ziyon sifatida talqin etilajak. Tanlov so’zining tub mohiyatiga
parronimlashuvidan, Sanskritcha o’z yo’limizdan topilishidan e’tibor bersak, “tan
ya’ni tanani love yoki sevaman” degan tanani sevaman ma’nosi kelib turadi
xolos. Kimdir ichingizdan sizni Dunyo bo’yicha qandaydir aniqloviga xos sevib
yetib kelsa, mantig’ingizga oshiq va shaydo bo’lsa, mana shu tanani sevaman deb
turgan sizga jo’r bo’luvchi bir kishidir. Agar o’zimning tanlovim, mantig’im
butun Buxoro bo’yicha hisobga tutilajak o’z saldaramiga xos aholi guruhlari
oralab tarqalajakligi ma’lum va mashhur bo’lib, o’zim ularni ishlatajakli zarar
berishgacha foydalarini oshirishga xos turib beramanki, shu guruh insonlari
kishilari keltirib insonlarining tanalariga, jussalarini sevadigan ahvolda
bildirilajakli joylagan o’zimning mantig’imni haqiqiy devonlik qilib foydani
yoki nafni, atroflaridagi insonlar bilan mukammal bog’lanishli aloqlarni
bo’lib, kesib yuborishga ishlatadilar. Agar insonlarning mantiqlari o’z
kishilari yoki jonli nusxalari orqali o’zimgacha yetib kelsa, o’zim devonalik
sanaluvchi harakat faoliyatimni, gaplarimni mulozamatli yakunlab ko’p ham
jig’ibiyronlikka, jinniqo’ylikkacha bo’ladigan yon-atrofdagilarning aloqasiga
yoki munosabatiga yo’l qo’yaolmayman. Ikki tomonlashuvlarimiz ham kimni olib
kalayapsan degan ishlashlariga xosdalanib javob qaytarajakli zararli
munosabatlari, gaplari (aslida shu boshqacha, foydali tus olishi ham mumkin
edi, agar hech kim ichda bo’laolmaganida) got orqali ko’zga tashlanadi yoki
bilinadi. Mantiq degani bir kishining xayoliy hisoblayotgan holat ko’rinishi,
tasavvurli borliqning aniq namoyish etilishini “bildiraman” deb turajakli
surati. Umuman sal o’ylaganda hamki, mantiq degani meni tiq o’zingga ya’ni
o’zing bo’lib beray bir oniy shuuring, ongingning yagona tasavvurli surati
topilishiga xosdalanuvli tarzda. Iblis o’zimni doimo mantiqlarga kirishishimda
ayblab, aksiga olib o’zi kiritib mantig’imni, xarakterimni yoki ichki
tabiatimni davom etishiga o’zicha sen bunaqasan deya, qandaydir bir aybli
bahosini yo’llab turib shartta kesivorishli, uzivorishli ya’ni aynan shular
yuzasidan ichki o’zini bildirishli (yomonligini ko’rsatuvli qilishli)
zararlarni bergan. Ha, aslida ham mantiq qanday ruhiyatdan, tuyg’ulardan umumiy
ravishda, uzoq vaqt hayot kechiruvlarni hisobga olib paydo bo’lgan bo’lsa,
shundayligicha bitta tasavvur yoki suratga xos qalqishli yoki yuzaga
otlanuvchan, bo’rtib hayotga qo’shilib boruvchan holda o’zini davomiy tarzda
qanchadir vaqt hoziroqda ushlab turmasa bo’lmasligi sanaladi. Endi (228), shu
desangiz yaxshilar o’zimga obxodnoy punkt, znacheniye yoki napravleniye
(aylanma yechim) kerakmi, ha. Doimo bir nafasda, bir xil tashvishda yuribmanki,
Got bilan o’zimning foydamni ajrataolmay, ichimdagilarning zararlariga yo’l qo’yib
turibman. Ichimdagilar doimo buni qil, uni bajar degan sababli tanlovlarini ro’kach
qilavermasalar bo’lmasligi shu. Doimo tafakkurimni, xayollarimni yoki o’ylovimni
shundoqqina qoldirib tark etib, aylanma yo’l yoki yechimni topish izidan
borishga majbur qilamanki o’zimni, boshqa ilojim ham qolmaganligidan bu. Bir
hodisaviylikka yoki tuyg’umga boshqa nuqtayi-nazar qidirib tuyg’ularim bilan o’zimning
harakatlarimning yopishqoqligini, sababli tanlovlarga berilib bag’ishlanaverishini
tark etmasam ilojim qolmagan. Zero barchasi sababli yoki tanlovli berilishlarda
emas, o’rganib qolgan xarakterimning tasodifanlikka chog’lanuvchi xulosalari
yoki tushunchalaridan emasdur, balki aslida to’la ravishda bog’langan Got ning
lazzatbaror, kayfu-safoli ya’ni to’laqonli foydali ma’no va mazmun berilishidan
iboratki, shuni yaxshilab to’liqligiga xos topishning iloji yo’q hali beri o’zimga.
Mana hozir ham bo’ldi va shu ichimdagilarning qing’irliklari doirasida doimo bo’lib
o’zimga halaqit berayotgan bu hodisaviylik shundaki, qandaydir birovlariga
yaxshilik qilaman deb aytganlarini qilishim bilanoq boshqa biri shu hodisaning
yoki voqeaning jarayoniga chaqib, zararni bildirishli o’qtalib o’zimni kiritib,
o’zimga bildirib yuboradi. Shularning barchasi salbiy qarashlar xolos, aslida
boshqacha ham bo’lishi mumkin ediki, o’zim bema’lol hech narsaga e’tibor ham
diqqat ham qilmasdan zararli chaqishlarini, yomonliklarini sezmasdan, bilmasdan
o’tishim mumkin yoki nari borsa foyda ham chiqarib ketishim mumkin sanalurligi
Got ning sahnani, tabiatni va hayotiy barcha jarayonlarni hech o’zgartirmasligi
bilan ta’minlanganligi bu shu. Aylanaviy yoki “tornadoli” qarashimni,
yechimimni quyi girdob joylashuvlaridan, ramkasining uchlaridan boshlab
kengaytirib tarqatib borsam, barcha pachava, ikr-chikr va bema’ni o’z
sabablariga ko’ra bo’lgan chalkash tuyg’ular ketma-ketligidan, o’ylov va xayol
hamda tafakkurlardan qutilib, shularning zavqli tarafidan kulib, yaxshi
boqardimki asti qo’yaqoling. Tuyg’ularni yechganimdan yoki aylanma har xil
doira diametrli girdobidan ochganimdan so’ng shu birinchi Jonning o’zini,
aylanani to’g’ri egasiga o’zgarib olardimmi, haki, so’ngra jonimning
kayfu-safosini tafakkur yoki Farishtaning tasirchanlikni orttirib bilishga
qaratilgan hayotidan lazzatlanardim. Zero hozircha barchasi ko’pincha shu
ikkalasiga borib taqalib qolib ketayotganga o’xshayab qolayapti. Zararni ham
foydani ham tasirchanlikdan, effekt larning oshishidan his etayapmanmi yoki
sezayapmanmi, ha. O’ylaymanki, boshqacha qarashli nuqtai-nazarlardan boqaolsam
yoki qarayolsam, xarakterimni o’zgartirmagan holda o’zga insonlarning ham
mantiqlashuvlari, xarakterlari yuzasidan nazar tashlashim, qarashim mumkin bo’ladiki,
bu o’zimga koni foyda. Maqsad, boshqacha xarakter qilishning uslubi bu – o’zgacha
tahlillarni tezroq hayotiy jarayonlashuvlarga, e’tibor va diqqatlarga,
idroklarga kiritaolishlikdan iboratligini bilsangiz bas. Bo’layotgan ishlarga
yoki voqealarga, jarayonlarga boshqacha bo’lib o’tgan yetarlicha (ko’p) sabablarni,
nuqtai-nazarlarni birlashtirish yoki bog’lab bilish kerak sanaladimi, ha.
Farishta ko’p insonlarning har birining o’z, bir xil xarakteri yuzasidan qarab
turaveradi, Payg’ambar (jon) esa shu ko’pchilik xalqning barcha xarakter
egalarining mantiqlariyu xarakterlarini birgalikda his etilishiga doir
masallarda o’z ishini amalda sezayotishni istayur hozirgina ham xo’p. Endi,
umuman olib qaraganda tuyg’ularni boshqaruvchi proton atrofidan elektron
aylanishda eng ko’p aylanishlar bo’lib turadigan bosqichdagi o’rta oraliqlarda
bu – o’zimning oddiygina xarakterim yoki e’tiborim, gaplarim bo’lishi
mumkinligi haqidagi umumiy yoshligimdan bag’ishlangan Got bilan mutanosiblikda
parallel boruvchi Foyda masalasi joy tortadi. Shu oraliqdan pastdagi bo’ladigan
sababli ravishning o’zida kam elektron aylanishlar bo’lish bilan birgalikda
Zarar belgilanib va berilib turiladi. Bu o’rtadan, elektronlar ko’p aylanish
doirasidan yoki halqasidan yuqorida o’zimning noma’lum ravishda oshirishim
mumkin bo’lgan Foydam ko’pgina sabablar, ichki tahlillar yoki hayotiy jarayonlarning
turli jilvakorlikdagi, asoslardagi bog’lanishlarini bilishim natijasida
yaratilgan. Aslida barcha Gotni oldindan ko’rib turgan, 8 daqiqa kelajakdan
yoki boshqa ichimdagilar yana uzoqroq zamonlashuvlarga xos joylashuvlarga
egalik qilishdan ko’rib yurganlar darrovgina elektron yo’nalishlarni belgilab,
izidan borib yoki o’zlarining ishlariga birlashtirib yuboradilarki, mobodo zararli
ya’ni kam aylanuvchi elektron halqasidan o’taolmasligim bo’lib qolishi chinakam
qanchlik foizli ulushda, tekshiriluvli tarzda inobatga olinsa, darrov shu
zararni ham ziyon qilib bermasalar asti qo’yaqoling hamki, bor gapim shu
zahotiyoq ma’qullandi hamma qatorasiga xo’sh. Demak, o’tib borayotgan yoki
yashab kechinmalarimda yeb borayotgan hoziroqda kelajakdan kuzatilgan elektron
aylanishga, trayektroyiga bo’lgan ma’lum o’z chizmasi yoki ichimdagilar
tomonidan berilgan 2 tasi 1 dali hisobga olib qo’yish, saqlash ishlariga yetib
kelishim bilanoq 3-eng yuqori halqadagi elektron qavariq yoki har xil bo’rtishli
o’ziga xos uslubli aylnashilarda yuqori hamohanglik, kayfiyat belgilayotganim
boshlanishidanoq ichimdagilar ya’ni ruhimdagilar shuning borligini
bilib-bilmasdanoq Zararli chiqishlaridan ham tezkorroq Foydamni sezdirishga
majbur bo’lib o’zimga baralla qo’shilmasalar bo’lmasligi bu shu. Mana shu
joylashuvimizda ichimdagilarning o’zlari aytishayaptilarki, “zararingdan ko’ra
foydang ko’p shu dunyoda, to hozirgacha xo’sh” deyaptilar. Demak, foydalarimni
zararlar bilan tenglashtirmasalar bo’lmaydiganga o’xshayapti. Mana hozirgina bo’lib
o’tdiki, shu Foyda va Zararlar haqida kelajakni bilib turishga xosdalab
yozganlarim sababli hamki, tomosha qilishga bir-bir ko’z tashlab turayotgan
televizorda sal oldindan foyda yoki zararga oid ravishda ichimdagilarning
kayfiyati yoki xursandchiligi sezilib belgilandimi, ha. Demak, o’zim o’zimning
sog’lig’im ya’ni kashfiyotim yuzasidan oldinga, yuqori bosqichli kelajakka
odimlab o’taolmoqdaligim bo’lsin shu bu. Endi, doimo shu kuzatilmoqdaki,
barchasi maromida, o’rtacha bo’lib yoki o’z holicha turganida, Got shularni ta’minlagnligini
sal bildiriboq, moboda o’zimni ushlayolmay, o’zim bilib-bilmay qandaydir
maqtanchoqlikka berilib qolganligimni sezishimga ham qarab turmasdan, Zapisning
o’zi “A” harfini klaviaturamdan qo’zg’atib joyidan chiqarishgacha yetib
borganligi bilanoq Zararini bildirib qo’ymasa ham mayliydimi, ha xo’sh. O’zi
foydamni bazo’r oshirishga talpinib, noma’lum ravishda topib-yo’qotib
borayotganimda, yana nafimdan maqtanishimni jilovini shunchalik o’z holi joniga
qo’ymasdan ayblashga uringan shu Got ning hozirgi boshqaruvchisi bo’lg’usi 20
yillardan so’ng dunyo yuzini yorug’ ravishda ko’ruvchi o’g’lim Diyor
hisoblanishini bilsangiz bas. Bildirib qo’yish o’rinliki, Diyor o’zimga jajji
chaqaloqni sevib ardoqlashga xos qaraysan, deb yolvorib yurganini bilsangiz
ahamiyatga sazovor ishlarimizga ham yo’liqqanligimni bilingiz xo’sh. Zero
haqiqatan hamki, sal ilg’ab hisobga olsam, uncha paytdagi hayotimda yosh
chaqaloq bilan ovoragarchilikni hamma qanday baholashini bilib turganligingizga
ham rahmat bo’pti. Endi, agar Iblis o’zining o’zimga bog’lab bilgan o’zim uchun
kelajagini Quyoshdan keladigan nur bo’sag’asidagi 8 daqiqalikda anglab turib
izidan boraqolayotganda, uning hamtavoqlari bu – elektron kishilar Iblisning
asl o’zidan biri sanaluvchi Oydan keladigan 1 ga xos soniya bo’yicha shu
hoziroqdan keladigan, 1 soniya kelajakdagi elektronni oldindan o’zimga xosdalab
aniqlashga erishishlari orqali Iblisga Zarar berish yoki bermaslik g’oyasini
berib o’tadilarki xo’p bo’pti. Quyosh oydan qancha uzoqligigi bilan
baholanishda oy o’zining Yerdan qariyb 346 yoki esimda bo’lsa 356 ming
kilometrli uzoqligi bilan atigi 1 soniyaga yaqin (nurning tezligi 300 000 km
ga yaqin) vaqtni egallashidan bilingizki, shu 8 daqiqa uchun 480 kishiga yaqin
aholigarchilikka xosdalanganligini bilsangiz bas. Bu - 1111111/480=2314,81458333333
ya’ni 2314 nafarga yaqin holdagi kishilar o’zimning Zararimni aniqlashtirish,
tekshir-tekshir ishlariga qatnashishini belgilashini bilsangiz bas. Umuman
olganda kishilarning o’zlarining iqror bo’lishlariga baho qaratajakligimiz ma’lum
va mashhur bo’lsinki, makondan zamonni aniqlashga erishmoqchi bo’lgan shu
kishilar o’zlarining insonlarining tana egachiligi orqali, makonning
yasalishini shundan bilib uzoq kelajaklarni ham narsalar va rivojlanishning
barcha sohaviy jarayonlaridan kelib chiqib bilib qo’yganga o’xshash his
etishadilar. Ammo shunga qaramasdan haqiqatan, aslida kelajak ularga noma’lum
yoki qorong’u degan aniq bir holat ustida o’zlarini yana ham idrok
aralashganchalik his etishni yoqtirishni bilishganlar o’zlarini hammadan ham
ustun va ma’lum bilishga doimo sazovorliklari orqali ham kelishib qo’yishganlarida
har birlari shu davrada o’ziga berilgan barchadan baho bo’yicha ham, o’zi bo’yicha
ham bu qaralishga xos boshqa barchadan, insonlar aholisidan va o’zga kishilar
davralaridan ustun, g’olib deb hisoblashni odat tusiga kiritib qo’yishganliklari
ma’lum va mashhur. Zero raqamli dunyoda elektronchi kishilarning o’zlari
kompyuter klasi yoki turdosh nomiga xos barcha kompyuterlarga qarovchi bo’lib
turishganliklari ma’lum va mashhur ediki, ular shu matoq ichida Iblisga
aniqlikda ishlab beruvchi har bir insonning o’zigagina ma’lum dasturlar
ishlovi, oynalar va ramkalar (grafalar) aniqligi bo’lib xizmat qilishadilar.
Mana shu yozuvlarimning ham bu aniqlikda turishiga, harflarning izchil
chizmalari yoki shakl-shamoyillarida ko’rinishiga sababchi ichimdagi kishilar
sastavi sanalurligini bilsangiz bas xo’sh. Albatta, bu – Gotda egachilikka
xosdalangan qaralish xoloski, barcha Zapis (hayotiy ham matoqlardagi Zapis)
uchun oddiy, qachon demang, kelajakmi u yoki o’tmishmi, bo’lib o’tgan
ishtirokchilar xolos. Faqatgina egachilik yoki Got bilan yonma-yon boruvchi shu
Gotning, Zapisning o’zligi har bir taraflarning o’zlari sifatida Got da
yashaydi yoki hayot kechiradi, idrok etadi (parallel yopishuvda boradi).
Comments
Post a Comment