Bizga nima shu xayki bo'pti
212. Demak,
Zapis mavjud va tanlov bordurki, shularning bir-birovidan farqi qandayin xo’sh
bo’pti yoki bir-birlarini qanchalikda boshqarishadilar xo’sh ha. Kechangi
suhbatimizdan, ya’ni ma’lumotli yozuvimdan bilgan bo’lsangiz ham ma’lum va
mashhurki o’zim uchun kelajak onli lahzachalari yoki paytlashuvlari ko’proq
sanalgan asl hoziroqning hayotiga kelib taqalmoqdaligini. Kelajak onida nimani
va qachon-qayerda sezgilarim, eslashuvim hamda tushunchalarim bilan hisobga
kiritmagayin, barchasi borayotgan asl hozirog’imizning o’tib borishida yoki vaqt
osha ko’tarilishida o’z aksini yoki elementlarini barcha hayotiy jarayonlarda
va kechinmalarimda, voqealarimizda topaqolayaptiki asti qo’yaturing xo’sh. Masalan,
ko’p uzoqqa yoki o’tmish hozirog’ining ham tahliliga borib o’tirmasdan, mana
shu harflarla jumlaviy so’zlarning o’zlarini o’zim kelajakda qaysidir bir
onlashuvimizda Zapis aro ichida yozganmanki asti qo’yaturing xo’sh.
Es-yodimdagi yaqindagina bo’lgan hayotiy voqeani ham olaylikki xo’sh, tremonni
hozirgina ko’chirib qaytdim (ichimdagilar aytgan bo’lsalar kerakki, shu voqiani
yozaqol deya uyushtirib), natijada shu hali ham esligida aytsam, barcha xotiram
yoki o’tmish yodlashuvlarim baribir kelajakka sakrashlarimdan bosilgan ma’lumotlarning
hoziroq bo’yicha o’tishli umrbod Zapisi sifatida hisobga kiritiladi. Lekin
afsus, ha shular kelajakda yoki o’tmishda ro’y berib qaytganliklari ma’lum endi
mashhurki xo’sh bo’pti. Shuning uchun barcha hayotiy jabhalarimdan, umrimdan to’liq
foydalanib ko’rib chiqaman desak, kelasi zamondagi voqelikni endi hozirgina ko’rishim
bilan boshqa ravishda kelajak o’z paytlashuvida uning o’rniga yana mutloq o’zga
bir sakratilishni egallatgan holda shohidi bo’lamanki, shuning uchun bashorat
qilishga hech ham imkon berilmagan deb hisoblaylik hozircha xo’sh. Faqatgina zamonning
matoqlari va manbalari kelajakdanligini inson yoki odamning o’zi hisobga
olaoladimi, ha xo’sh. Balkim shunga o’xshatilishlarni boylik, puldorlik va h.k
lar bilan nomlasharki, hozircha bizga bunisidan yetarli bo’laqolishi ham shuni
aytmoqdaligi ma’lum va mashhur xo’sh bo’pti. Demak, kelajak uzra bo’layotgan
hoziroqning Zapislashuvida biror hayotiy jabha yoki jarayon, kechinmalar o’zingizniki
emas, holbuki Zapisning elektron ma’lumotlashuv yoki ekran bo’ylab umrning
oxirigacha davom etuvchi audio-video hayotiy joylashuvli kino-film matog’iga
xosdalangan ma’lutmolar jamlanmasi, kuch talab etmaydigan tasavvur deb hisobga
olaqolsak ham bo’pti xo’sh. Natijada tanlov degan g’oya ya’ni o’zgalashuv ma’lum
va mashhur bo’lib turadimi, ha xo’shchi. Tanlov deganda hoziroqning ustidan
nazoratda bo’luvchi bir g’oya, linza botiqchasi yoki oniy kelajakchasidan
keluvchi bir tuyg’u hamki, bo’layotgan hoziroqli, o’tayotgan vaqtli
Zapislashuvning yengilligini va osonlashtiriluvini ta’minlash uchun xizmat
qilmog’i darkor xolos. Agar sezgilaringizdagi harakatingizda yoki tuyg’ularingizda
endigi kutilayotgan tanlov noto’g’ri yoki mutloq farqlanuvchi bo’lsa, Zapisda
bir xil kutilgan holat og’riqli va qiynoqli his etilishi, jonga tegishi hech
gap emasligini bilingiz bo’pti mayli. Aksincha, tanlov to’g’ri qaralgan bo’lsaki,
shunga Zapis uzra ichingizdagilar bilan kelishuvingiz aniq inobatga olinsa
hamki, Zapisli tuyg’ularingiz va jonbozligingiz hamda sezgili hayotingizda
xatolik bo’ldi deya xulosaga berilishingiz bo’lmay o’tadi va barchasi xursand
kayfiyatda, yoqimli tuyg’ular qurshovida va jon sog’lig’iga xos hayot bilan
birgalikni bag’shida etajakligi ma’lum bo’laqolsin bo’pti mayli. Ha, nisbiylik
sifatidagi tanlovdan o’zgasi bekor. Fizikaviy shu nisbiylik barchasiga o’zi
guvohi-shohidi a’zim sifatida hayotning o’tish jarayonlari sifatidagi vaqtning
o’tishidagi barcha ma’lumotlashuv uslublari, insonning hayotiy kechinmalari bu –
og’zaki gaplar, ko’rish-bichishlar va amartizatsiyali yurishlarni, yoki o’ylash
va tuyish qiyoslashga xos hisob-kitoblari, to’lqinsifatlarning yergacha kelishlariga
ketgan vaqtlari bari-barining asl egasi, shularda o’z shohidiga ega sanalmog’i
tayin masala. Demak, kechangi yozuvlarimiz sirasiga kirgan bu – nisbiylikni hayotdagi
jismlarda yotgan tanam va o’zimning bo’y-bastimga xos miyam sifatidagi jussamga
borib-qaytib turishli kollinear o’zicha to’liq yetkazilib eng boricha atalgan
chiziqdanligining oxirgi pallalarida yoki jabhasida shu chiziq kaltalik qiladi
yoki yetmay yotadiki, natijada nisbiylik sifatida tanlov hoziroqdan sal kelajak
onchasiga qadar uzilishli bo’lishga bag’shida sanalmoqdaligi ko’zga ilinaturgan
gap ham edimi, xo’sh bo’pti. Demak, tanlovimning kuchi yetmayotganligi boisidan
boshqalarning joylashuv manba’lariga xosdalashuvli hayotiy va sezgilarla boqib
hisobga kiritish ishlarimiz o’zi noaniq va mujmal bo’lsada, ishonchimiz va
haqiqatimiz chinakamiga ularning o’z qiyofalari va joylashuvlari uzra borligini
aniq bayon etuvchi sifatida anglashilishi darkorligini bilgan juda ma’qul endi
mashhur hamki xo’sh mayli. Shunda o’zimni chinakamiga ichimdagilarning
qoralashidan, devona deya qiynashidan ularga seziladigan qarshilik, o’zlarining
inobatlari bilan qutilishlar aro hisobga kiritishga majbur qilaman. Demak, o’zimga
shu paytgacha bu borasida hamla va tajovvuzlar, tushuntirilmagan aktlar qo’zg’atilib
keltirilganligi ma’lum endi mashhur hamki bo’pti mayli. Shuning uchun agar o’zimni
ichimdagilar inobatga olishlariga majburlab harakat qilsam yoki ichimga
kirib-chiquvchilar o’zlaridan ketib devonalikni bo’ynimga taqaversalar, darrov
buning teskarisini miyamda yoki kallamda mashq qilaman. Aniqrog’i miyamning
joyi qani, bittalik dirrilashi nechta yoki Y harfiga o’xshash ikkilamchi,
tarmoqlangan deb ichimdagilarning devonaliklarini shundoqqina tashqi bo’layotgan
kishilar, o’zlarining vakillarida o’zlariga bildirib qo’yaman, natijada
ichimdagilar haqiqatan ham yumiladilar, miq etgan tovushlariyu nidolari ham
chiqmaydi.
Comments
Post a Comment