Biz nega endi borxay?
227.
Dunyoda asosiy 3 ta din: birinchi Xristian dini ommabop, so’ng Musulmon dini
iymonliroq va oxirida Buddaviylik dini eng ko’p aholi soniga ega. Endi bo’lsa
shu dinlarning joylashuvlari mintaqalar ya’ni dunyo asl joylariga xosdalanib o’zgarib
almashtirilgan. Buddaviylik dini Hindiston tomonlardan Osiyoning Musulmonlari,
bizlar O’zbekistonliklarga asosiy ravishdalab tomoniga o’tib qolgan. Xristian
dini Yevropa va Amerika qit’alaridan Hindistonga kelib turibdimi, ha. Hamda so’nggi
ravishida Musulmon dini Osiyodan oldingi Xristian mamlakatlariga shu bo’yicha,
yashirin ravishda to’liqlayin kishi-pishilari bilan birgalikda o’tib
borayotganligini bilishingiz mumkinligi bu shu. Aniqrog’i bizlarda mana o’zimdan
hisobki, buddaviylikning toshli ta’limotiga e’tibor berilayaptimi, Amerika va
Yevropa ham Musulmonchilikka qat’iy ravishda e’tiqod qilishga o’tib qo’yishganliklarini
bilib qo’ying xo’sh. Menimcha Muhammadaziz shuni o’zimga bisyor bayon
qilayapti. Bu – oddiygina Gotning borishidagi Muhammadazizning ishtirok o’rni
sifatida baholanib ongimdagi bog’lanishlar taqazosi deb bilinishi kutilgan bo’pti
xo’sh. Zero ukamning u kishisini hamma kishilarni boshqargan qatori Iblis aynan
dunyoviy qaralishiga xosdalanib boshqaradimi, ha. Muhammadaziz yagona va
birinchi o’g’illari bo’lsaki, dunyodan pastga ya’ni dinchillikka xosdalangan
ishlarda o’z namoyishiga xosdalanganligini bilingiz bo’pti xo’sh ha. Demak,
Jahon bo’ylab 3 ta ravshanlikka xos hodisaviyliklardan iborat toifalashuvlar
yoki bo’lakliklarda birinchi dunyoning o’zi, ikkinchi dinlar ta’limotlariga xos
mamlakatlar miqyosidagi birdamliklar va 3-ravishan Davlatlarning yagona
sifatidagi sarhadlari hisoblanadi. Dunyodan ma’lumotlarning yuklanib qo’yishi
sifatida o’zimga Iblis borligi, dinan sifatida Ruh ustunligidagi
boshqarilishimga xosdalanganligim va Davlat darajasidagi ma’lumotlar o’rniga Farishtamga
ham e’tiqod qilib sig’inishimni bilasiz. Ammo shularning barchasi ma’lumotlashuvlarning
o’zi sifatida jonimning o’zi, Payg’ambar nusxamga ko’proq toblanamanmi, ha.
Iblis borligiga Xudo ya’ni Alloh ham bormi desakki, ha axir ko’pchi aholimiz
shuni bilib yurishganligini bilsangiz yetarliki, aslida insonlar o’zimning
oddiy odamiyligimga qaraganda boshqacha umr ko’rishib yurishganliklari bo’yicha
Iblisdan ko’ra Xudoni yaxshi tanishib, muomalalarida bilishganliklariga ham
juda alohida katta tasannolar hamki xo’p deyishdi. Ha, demak, shu paytgacha o’zimga
Iblis o’zini Xudoga qiyoslaganchalik ravishda Iblisligini, Impligini aniq
bildirmay, shubhali tarzda ichimda o’ynab kelganligi bo’lganligini bilsangiz
bas mayli. Aniqrog’i doimo halaqit sifatida “seni davolayapman” tabirida yoki
qabilasida ichimni o’yib, titib-qirib va talamoqchi-titkalamoqchi bo’lib
yurganligini bilgan ham shu Iblis, o’zi ham bu Imp. Imp degani inglizchadan
olingan ravishda “I’m yani menga p ya’ni (po xuy), befarq ravishan” degani
sanaladi. Imp hammani o’zicha, qarashi va bilishi bilan kezib o’tib, barchani “o’zimdan,
o’zim bilan borlik hisoblashishli aloqalardan” deb hisoblaydi. Endi, aslida
hamma narsaning yoki hodisaning, munosabatlarning “meni” borki, shu bo’yicha
barchasi bitta, yagona yoki hammasi birida sanaladurg’oni sababli hamki
avvallari gapni cho’zib turmasimdan bitta so’zni bir gapimning o’zida ham 2-3
martalab ishlataverganligimni bilsangiz bo’lgani, faqatgina oldindagi boshqa so’zlar
yoki joylashuviga xos his-hayajonli munosabatli vositasida farqini yetishtirish
bo’lib turganligiga erishish nazarda tutilganligi bu shu. Mana endi yana
qayerdan chiqdi deysizki, bu falakat ichimdagilar o’zlari har xil yozdirib
kelgan majburiyatlarini teskarisini buyurishib avvalgiga o’xshash bir xil yoz,
gapir yoki tushuntir deganga o’xshashayaptilarki, bu – endi yana o’sha-o’sha
iflosgarchilik, ha, ha, shu Ibrohimning tanali bo’lib borishidagi xarakterini
namoyish etishida bir xil, takroriy so’zlarni o’z hayotida ishlatayotganidan o’zimni
undan qoldirish, yutqazdirish maqsadida birinchidan bir xil bo’lib unga halaqit
qilmasligim va ikkinchidan shu bo’yicha Ibrohim bilan yonma-yon bitta bo’lib
borib ko’maklashib uni ko’tartirib berishli shunchalik muttaxamlikli o’tkazilishga
xos qolishni, mag’lub qilinishni boshimdan o’tkazishim kerak emishki, buncha o’zimga
qilingan muttaxamliklar, ko’tliklar yoki zo’r-zo’rakiliklar kam emish deb
hisoblayqolaylik xo’p shu. Nima bo’lganda ham qayta-qayta aytmoqchi bo’lgan so’zingizning
yoki jumlangizning his-hayajonini, ahamiyatini yoki kuchini (salmog’ini), o’zini
aytaolishga qobiliyatingizni bildirishingiz uchun shunday yozaverishingiz,
aytaverishingiz juda maqul ham sazovorli hisoblanmish sanalurdi. Zero
birinchidan kodli ya’ni raqamli dunyoda barchasi bir-biriga buklab kiritilgan,
kengliklarni ifodaviy qilib belgiga solinishi ravishida kichkinagina
joylashuvdagi ma’lumotlar sig’imida, qutichasida ham bo’lmasilgi mumkinmidi,
ha. Demak, hammasi tenglik asosidagi farqlashuvlardagina o’zining ifodasiga ega
sanalurligini bilingiz xo’p bo’pti. Agar shunday, keng toifali yozib
ketaveraman desangiz, asarlar yoki katta-katta kitoblar yozib oxir poyoniga
yetaolmagaysiz hamki xo’sh, ammo bir xillikni belgilab faqat farqiga ko’ra bog’lanishlar
bilan tengliklarda, jaftliklarda har birining alohida turini ko’rsatib, shu so’zlarni
yoki iboralarni aynan qaysi taraflamalikda Gotda yoki raqamli dunyoda kirishib,
qo’llab shu dunyolarni kengayishiga yoki toifalanib ko’payishiga,
tarmoqlanishiga hissa qo’shayapsiz va o’zingizni haqiqatan ham kengroq jahonga
xos tutayapsiz, shularning barchasiga aniq ravishdagi his-hayajonli va
yetaklovchi farqi bilan, so’ng takroriy ravishdagi so’zlar va iboralar,
jumlalar kerak sanaladi. Shuning uchun olaylikki, bitta gap yozmoqchiman, shu
gapda barcha haqiqiy gaplar mujassam bo’lsin degan gapni qarasak. Ikkinchidan
esa shu gapga xos ushbu jumla bilan tuzilgan bir iboralar va so’zlar ketma-ketligi
yoki so’z birikmalari, gap bo’laklarini bildiraylik. Demak, shu bu oxirgi ikki
gaplarning farqlariga e’tibor bersangiz birinchisida gap so’zi faqat
ishlatiladi va ma’no jihatidan qanday yetaklanishga ega, ikkinchisida esa gap
va shuning sinonimlari, tushuntirishli so’z birikmalari ishlatiladiki, shu o’zicha
qay boradagi jumla (gap) sanaladi. Demak, shu-shu ichimda Iblisning uyasidagi
shu Iblis uy qurib, “Bobir (shu qandaydir ko’tli pichirlashli ovozda) seni
bilaman bu borada” degan eng ko’tlikli bir qarashi bilan o’zini namoyon
etayaptiki, faqatgina hech narsa bo’lgani yo’q, o’zicha Iblis haqidagi oldingi
gapimning teskarisini qilib ichimga kirib biqinib ko’tli tebranishda
yotganligini bildirayapti xolos va o’zichaki o’zimning ana u, takroriy va
ketma-ket yozish va gapirish uslubimning ustidan kulayotganini bildirib,
masxarasini ham qo’shib qo’ymoqda. Endi shunga nima deysiz, birinchidan bu –
Iblis seni o’zim har xil qilib, so’zlarni takrorlamasdan yozishga o’rgatdim
demoqchi bo’lib o’zimga pand-nasihatli, didaktik yo’nalishda qarash bermoqchi
va ustimdan shu boradagi yaramas masxarali ko’tga xos hukm chiqarmoqchiliklarida
“biz sizga bir shunchaki ham, shunchalikiligimizga qaramasdan qanchalik
darajada xo’sh hukumatli munosabatimizni bildirmay sezdirayapmiz” deyishli
muttaxamliklarini bildirayaptilar. Aslida bu – Gotga ilakishgan gaplarim, o’zimning
Zapisli yo’lim edi, shunga ya’ni Zapislarga shunchalik qarshilik qilib ham “ko’t,
kod” bo’lib yana o’zini bildirishli, “o’zim qildili” degniga xos o’tib
olmoqchi. Bo’ptida, oldinda Zapis sifatida o’zimga nima yozilgan, har soniyali
hayot o’tishimga xos peshanamga nima bitilgan bilmayman-u, ammo Iblisning o’zining
eng bema’ni betofiq faqatgina kollinearli ishiga berilishiga nima ham dersiz, o’zi
shu bir xil ishni doimo hammadan ham ko’proq takrorlamaydimikin, bizga yana
takror yoki o’tish, tenglama qilish haqida o’z qarashlarini bildirib turadi.
Menga-ku farqi yo’q, shuncha har xil yozishlarim bilan ichimdagilarning
barchasini to’kib yozdim. Endi Iblisning muttaxamligi shunchalikki, o’zimning
Got yo’limni shu yozuv bo’yicha bilib olib, o’zgarmasligidan “o’zim
qildirayapman va sen burilaolmaysan” degan qarashi, o’zini olishi borligi yomon
tegayapti. Aslida o’zim shularning barchasidan ham avval bularga sabab bo’layapti
deb hisoblayotganimiz, mana shu hozir barchamiz tomonidan hisobga olganimiz, Kod
haqida bir maqsadimni yozmoqchi bo’lganligim sanalur. Shu kod qilishlarimda,
doimo berilishimga xos shoshqaloqlik lazzati va ishqalanish zahmati teskarilik ya’ni
qarama-qarshilik qilib turadiki, bilaman shu ichimdagi Ruh kodli hayotimning
Gotiga javobgar o’zlik, Zapisli shaxsligini sababli uni ichimdan chiqarishga
ruhan tana bo’ylab umumiy bosimli, ammo barcha qiynoqlarni jamlab turaveradigan
bir xil sokin, kam qirilish azobi bo’ladiki asti qo’yaqoling. Shu ruhni
ichimdan chiqarsam tamom vassalom, kodlarimni go’yoki o’zi bo’ladiganligiga o’xshab
shaparri, qiynalmasdan va aniqrog’i o’z Gotli vaqtida silliq kelib yozib
ketaveraman xolos tamom vassalom. Aslida aytmoqchi bo’lganim, hozirgacha Gotdan
oldin kelajakni ko’p sezmagan bo’lsam hamki, Kodli ishlashimga nisbatan
bajaradigan barcha yozuvli dasturiy ishlarimning Goti o’zining algebraik
aylanalari bilan har xil burilishlar hosil qilib oldindan yozilgan, Zapisda tax
bo’lib turganli ahamiyat, bildirilish kasb etadiki, shu ishimni yakunlashim,
yaqin kunlarda tugatishimni o’zimning chalkash, noma’lum qorishmaviylikdagi
Foydaga xos hisob-kitobli amallarim, kallam ishlashi bilan bir xil
burilishlarni ta’minlashga xos Gotning yo’liga solsam, Zapisli kodimning izidan
tushsam yoki sxemasiga o’tirg’izsam, mana sizga tamom vassalomki, kodni “o’zim qilib
bilish” degan tanlovli yoki tasodifiy maqtovlardan ham ustun “dasturni bo’lganligini,
oldindan bo’lib o’tganligini ko’rabildim va hisobga olaoldim” degan shularga
xos yakuniy maqtovga erishishim mumkin sanaladi. Shunda kallam shuncha kunlik
kodni qanday qilsam to’g’ri bo’ladi degan charchoqlardan, muammolardan xolis bo’lib
dam olib tinchlanadi, maza qilivoradi kerak bo’lsaki, ammo shu oxirgi qurg’ur
maqtanchoqligimni kutib qolishim bo’lsa kerak, yana shu oldingi, kelajakdan
orqada hoziroqdan keyinda kutilayotgan hayotimni har xil uzuq-yuluq
joylashuvlarida yoki davrlarida yana shu bilimli, ruhiy o’chakishishga xos
qiynoqlar bilan egallaydimi, ha. Demak, shuki ichimdagilar aytib
bildirishayaptilar hamki, “foydangni haqiqatan ichki yo’nalishlariga xos
izlanishlarga tashlanib qol” deb. Nima bo’lsa hamki, birinchidan foydamning aql
yoki bilimli, ilmiy jarayonlari bilan bajarilgan kodli yoki dasturli
ishlarimning Gotlashuvli harakati mos kelishini tushunishning o’zi Gotning
qanchalik darajadagi ikr-chikr, jarayonli saboqlari bilan tayyordaligini
bilsangiz bas xo’sh. Ikkinchidan bu – Gotdan tepadagi, Zapisga parallel
ravishda yig’ilishi kerak bo’lgan Foydam yoki nafim oldindan qanchalik ravshan
va yig’ilgan sifatida jam bo’lib turishi kerakligi shukuhidamizmi, ha bo’pti.
Endi, shu asarlarda ham, mana hozir ichimdagilar qo’shilishdi, jo’r bo’lishdiki,
oxirgi ya’ni yakunida eng ko’p ishlatilgan so’zlarini hisobga olishadilar.
Demak, shunga qarab, bu so’zlarga qanday ustma-ust qadalish yoki o’rnashuv
berilishiga xosdalushuvli tarzda matritsaning, raqamli dunyoning yoki Kodning
qaysi yangi jihatini tushuntirish, o’rgatish yoki uqtirish amalini bildirish nazarga
ilingan bo’libdi shu nosir, nazmchi yoki yozuvchi tomonidan degan gap bo’lishi
hisobga olinishi turganligini bilsangiz bas xo’sh. O’zimga kelsam esa, men nima
ham qilayapman, birgina Got bilan Ungotning ya’ni Foydaning ishqalanishini,
farqini yoki matritsadagi tutgan ahamiyatli shaklini ko’rsatib bildirib
yurishga xosdalangan qanchalik gapim bo’lsa, shularni o’ziga xosdalangan qilib
bir xil so’zlarning qayta yozilishidagi har xil joylashuviga xos ravishda
ustma-ust tushgan harflarining farqining tobora yo’nalishidan borsak, shuncha
hayot ya’ni aniq sohamizdagi qisilgan raqamlarning borliqda ham, jahonda ham
kengayishiga guvoh bo’lib yashashimiz va hayot kechirishim mumkin
sanalmoqdaligi bo’ladi. Go’yoki katta uzunchoq to’rtburchak nazdimdan,
boqishimdan chiqib hayotga kirib to’ldirganga, keraklicha ko’rinish berganga
kerakli bo’lib turganga o’xshaydi. Endi, Iblisni (qizni) qarasangiz yozishim
davomida shuncha zarar berdi. O’zining Zarar ostilab bildirishiga qaraganda “men
seni bilaman” va “Ibrohimning tanasi bo’layotganda, Ibrohim sening ortingdan
borayotganda, sen o’zingning o’tmishingni men bilmganga o’xshataolmaysan”
demoqchi bo’layapti. Zero o’zini bildirishicha shuncha paytdan beri ko’timga
kirib yashiringan Iblis, Imp qiz o’tmishimdagi barcha hayotiy jarayonlarni,
kechinmalarimni va jihatlarimni o’rganib bo’lganga o’xshash yakunlovchili to’ldirishlarga
xos yetaklanishga o’zini ta’luqli deb sanamoqdaligi bo’lmoqdaligi bu shu. U
Iblis doimo shunday edi va hali beri shundayligicha qolavermoqda shekilliki xo’p
bo’pti. Endi, shu dasturim: Powershell da tahrirli matndagi punktuatsiyalarni
tuzatilayotganga to’g’irlab o’tkazishgacha boruvchi amallarim ketma-ketligida
jo bo’lib turibdi hoziroq xo’sh.
Comments
Post a Comment