Nega endi men?
Endi 1-dan, 1 000 ta kunida gapirish insoning 100 yillik bir umri va dunyodagi davlatlar soni bilan sayqallanib topilganda yoki ko’paytirilganda butun Yer yuzi aholisiga yaqin sondalikni bag’shida etadi. Endi 2-dan esa yana yozmoqchimanki, o’zim kompyuterning o’zimsiz o’zini go’yoki o’zim bilan ishlatishiga qodir sanalajak ekrandagi yoki tovushli o’zgarishlarli faoliyatida, amaliyotida nimayki qilsam, masalan kod yozganimda, shunday zapisli holatlar burilishi to’g’rilanib qo’yiladiki, bir bo’lib miyamga juda yaxshi g’oya kelib zapisni o’zimcha davom ettirib tezda ishlaganga o’xshasam, yana boshqa bir bo’lsa, nima qilishimga qo’lim yetmay ikkilanganga o’xshab dakarlab holi-jonsizlikda qiya yoki uchburchakka bo’lib qolayapmanmi, demak, zapisda ma’no va mazmun jihatlam ishlov bo’lib turganligi ma’lum etilajak bo’lib buni zapis, Got yoki oldindan qurilmaviy tarzdagi hayot bilan kompyuterning ishlashli zapisining birgalashuvli zapisi, quruq tasmasi ravishida qabul qilaman. Uchburchak geometrik shakl sifatida eng avvalosiga hisobga kiritiladimi, xo’sh ha. Geometrik shakllar, muntazam figuralar esa matritsa sifatida Zapis shaklini bermoqdaligi bu shu. Go’yoki televizor yoki kompyuter dasturlariyu lavhalarining ketma-ket chiqib turishi yacheyka ichra yacheykalardan olingan bitta kichkina qurilmaning ichidagi Matritsadan iborat Zapis sanaladiki, hattoki shu video lavhalar, dasturlar vaqt davomida ham ketma-ket vaqt olib yoyilmasligi kerak sifatida bittaga ko’rib chiqilgan, bilinganligini hisobga olish ham mumkinmidi, ha albatta. Bu ikki muammoni kecha yozib, bugun chiqarish ilinjida yuramanmi, demakki, bu – kechangi ertaga deb kallamga keltirib yuborgan jumlalarim esimdan chiqmasligini ta’minlovi bo’lib turganligidandur. G’oya yoki muammo bo’yicha yozib yo’nalish ko’rsatishga va to’g’riroq yozish ilinjida ko’proq ma’lumot berib yuborganligimga qarab hamki, baribir oxirigacha ma’lumotni yakunlab qo’yish o’zimning ma’lumotim sifatida baholanajakligi bu shu. 366*100*1000*195=7137000000 miqdordagi aholiga yaqin miqdoriy ko’rinishdagi sonimizga bog’langanligimizni beradimi, ha shu. https://en.wikipedia.org/wiki/World_population saytidagi ma’lumotga e’tibor bersak, eng ishonchli bo’lmasada qulay saytlardan biri shunisi bilan ajratiladiki, bu juda mashhur gazetshunoslikka xosdalanib tuzilaveradigan saytlar qatorasidan joy oladimi, ha endi shu, bu – 2021-yilning Noyabr oyiga qadar Dunyo aholisi 7,9 mlrd ni tashkil etadi. Kim bilsin hozirgi mart oyining 6-sanasigacha yana 1 00 000 000 ga ko’piyishga erishilish bo’lib umuman olgandan 8 milliard aholini tashkil etayotgan bo’lsaydi. Biz ham taxlagan hisobimizga ko’ra 7,1 mlrd dan shu hisobga qadar yetishib olganligimizni ta’yinlasak mubolag’a bo’lmaydi. Shu degani aholi go’yoki bosh chiqarib bosh ko’targanligi sifatida oradagi 9 raqamili 10 xonali son borligini unutmangizki, 9 bo’lib gardandan bosh chiqarish bilan haqiqatan gaprish nazarga ilinajak ahamiyatni ahamiyat qiladimi, xo’sh ha. Demak, shuncha gap qilish bilan 1 kunda erishishlarning oqibatida bizlar dunyoning haqqoniy o’sishiga hamohanglikda boraqolamizmi, ha shular hozircha xo’sh. Shu degani kunimiz chanqishlarsiz va xarakterlarning monandligiga xos o’taqolavergani hisob amaldaligini bilsangiz bas xo’sh. Endi, 2-danga qarab yozsakki, bizlar raqamli dunyoning Zapis ya’ni qurilmaviy tasmaviylikdagi lentali saqlash odatidagi ishlashlarimiz orqali o’zimizga o’tayotgan jihatlari, vaqt bo’yicha oldindan kutilishga xos tortilishlar bilan tanimizning o’z-o’zidan inobatga olib yurg’izilishi yoki harakatlantirilishi, gapirtirilishlariyu joylashtirishlanishimiz, shularning barchasi bo’yicha o’ziga xos hayotiy yondashuvlarda qolib ketayapmizmi, ha endi. Misol uchun, o’zim bir gap gapiraman, so’ng shunga teskari yondashuvdagi gapim o’z-o’zidan chiqaveradimi, ha. Harakatlanishli ko’rinib qolishlarimizda hamki, shunday qimirlashlarni tanim uzra qilamanki, aksinchasi hisobga olinib turgan holda qimirlaganligim inobatga olinganligini bilsangiz bas endi. Joylashuvlarim hamki juda aniq bir teskarilikni, kollinearlikni namoyish etishini hali beri isbotlashga urinib topmagan bo’lsamda, oyoq ostidagi oddiy ob’yektlar o’rmalashuvining to’satdan qiyinchiliklariyu va insonlarning o’zlarining o’zimga bo’lgan talablari sababli zapisga bog’langan shu korxol ro’y berayapti deyishim bemalol to’g’ri bo’ladi. Shu uchchala sezgilarimizning aylanishlari asosan qanday inobatga olinishi hisobida ya’ni bir-biriga o’girilishi borasida ham anchagina porshensifat kollinearliklar bo’ladiki, shu teskariliklarning aniq bir sezgidagi jilosi bu yagona sezgining o’zidagi kutilgan kollinearlik, interface likda amalda qo’llaniladi. Umuman olib qaraganda o’zimning vazifam aniq qilib aytilajak 3 ta borliq sezgilari sifatida eshitish, ko’z bilan ko’rish va teri bilan tegish sezgilarining tushunchaviy shakllari bo’lmish mos ravishdagi tanning joylashuvi, tushuncha, gapirish (mantiq) bilan mos-mos kelish aloqalarini vujudga solib aynan tushunchaviyliklar aro sezgilarni ifodalashga erishaolsamki, natijada sezgilarning qiyinchiligi o’zimga hech ham ta’sir etmasligi, qoldirilmay qolishi mumkin bo’lishini bilsangiz yetarli xo’sh. Sezgi degani sizki Sanskritchasini bildirib, boshqalarning yoki hayotning notovon jism-jasadliligining, narsalarining o’zimizga va o’zimizdan ularga bo’lgan aloqaviy yondashuvlarini bildirib qo’yadimi, ha. Endi tushunchaviy shakl esa elektron ma’nosini bildirib, Sanskritchada elektron degani jelezniy tron, el eksin tronni degan yondashuvlarni qaratib o’zigayoq go’yoki orqangizdan o’zingizdan ham balandda qo’yilib qo’yilgan jelezniy tronning o’zingizning elingizga bo’lgan yodlashuvli aloqangizni bildirib, ko’rsatib turishi sanaladi. Elektron deganda yonma-yon parallel chiziqlarning tushunchaviy biri tomonidan el ya’ni gapirish, ek bu – tushuncha bo’lsa, ensali ikkinchisi ya’ni kollinear sezgilar bo’yicha 3 talovining o’rtasidagi chiziqdan tr ya’ni eslash qobiliyati hamda on bu esa yodga soluvli amaliy qobiliyatni bildiradi. ↑↓↓ belgidagi oxirgi ikki pastga yo’nalishli chiziqlar elektron so’zida asoslarini ya’ni ensa tomonidan xotiraga olish qobilayatini va elektronning o’zi (tushuncha) tarafidan 1-asos sifatidagi makondagi joylashuv nuqtasini ifoda etgan holda elektron so’zining o’zi ifodalanayotgani sababli shu oxirgi chiziqning ikkinchisini ya’ni tushunchani anglatishga majbur sanaladimi, ha endi bo’pti. Elektronning bo’laklangan ma’nolaridan va asoslariga xosdalangan qolgan raqamlarining foydali yurishiga xos izohidan kelib turib bizlar elektron ko’rinishida tushunchani go’yoki ekilgan eldan kelayotgan orqa tarafning yuqorirog’idagi Jelezniy tronning o’tkir burchagi tomonidan o’zgacha ravishdagi xalqning boshining o’zini o’zimga bildirishi orqali tasavvur etishga kelishib olish zarurligini bildiradi xo’sh. Ha, bu yozuvlarimni kelib davom ettirguncha elektron so’zining ma’nosini ifodalash bilan tark etib qolgan joyini bilishib ichimdagilar o’zimga o’zgacha qo’yilayotgan boshlar, kallalar bilan elning yoki xalqning, ommaning gapini, o’z og’zimdan boshqacha shakldagi “ebbe-ebe” iboralarini bildirishga urinishlari kuzatildiki asti qo’yaqoling. Bizlar Buxoro xalqi uchun Xudo bu - bibi ya’ni, aniqrog’i buvi, qari kampirning o’lishi hisobga olinadimi, ha shu. Zero bizda hayajon yoki hayrongarchilik uchun ‘ibi’, ‘ebe’ iboralari mavjudligini unutmangiz. Aslida o’lgan bibilar ham bobolar ham meni top, meni top deya boylikni oshirib-toshirib yotishibdilarki, shunchalik hayajonga berilib qilgan dod-voylari, muddaolari yana aks ta’sir berib bizlarni ular haqida yozishimiz va bilidirishlarimizga qarshi chiqarib, eslaganimizni ham rad etayotganga o’xshashadilar ichkaridanki, baribir joylari jannatda bo’lsinki, xursand qildimmi, ha yoki baribir yozib boylik orqali biz bilan gaplashishlarini darrov bildirishga erishdim shekilli xo’sh. Oltin vasvasasi ularga hamki, o’lgan ota tomondan bibim ya’ni buvam hamda bobom tiriklarning, bizlarning og’zimizdan haqiqiy shir, mazali yoki taraddudli (shohona) ovqatlarni tortib olishib o’zlarini qoniqtirishli tarzda boshqarishlarini bilsangiz bas xo’sh. Zo’r-zo’r, shir ovqatlarni yoki taomnomalarni insonlarning og’zidan o’zlariga o’xshash ovqatlanishlaridanoq ular bilan ikkita bittada ravishda ta’mni o’g’irlashga, haqiqiy ovqat mazasini ularga kam qoldirib o’zlariga ta’m retseptorlarini ishlatishga harakat qilishadilarki, bu shu. Ular o’zimning odamiy bog’liqligimdan, Xaloyiqli Gvardiyamning jamoasidagi million nafarli insonimdan ko’r-ko’ronalik shu tarzda ya’ni ovqatlanishni bittadan tortish borasi bilan foydalanishmoqdaliklari nazarga ilinajakligi bu shu. Endi, o’zim elektronni ya’ni insonlarning ichki bo’ladigan tushunchaviyliklarini shunchalik izohlashga urinib kelayapmanki, atrof to’la yolg’ondan yoki soxta yaratilgan kishilarni birgina elektron so’zi bilan ifodalash kerakligini bilsangiz bas, chunki elektronning, shuning kodli bo’laolishga qodirligining qandayligini hamma bilishi ko’zda albatta tutiladi. Tushunchaning kelishini tana bo’ylab elektronlardan sodir etiladi deyilajakligi ma’lum etilsa, o’zim joylashuvlarim, tushuncham va gaplarim bilan faqatgina tashqi olamdagi barcha insonlarning nusxalari bo’lmish kishilarni-yu haqiqiy voqea sodiriga xosdalashuvli bo’lishlarigacha boshqarishga qodirligimni bilsangiz shunisi kifoya sanalurki, xo’sh mayli. Shu ensam ya’ni eslash qobiliyatim atrofidagi barcha xotirlashlaru yodga olishlar bilan birgalikda parallel bo’lmish tushunchamni o’rab yotgan joylashuv masalasi bilan birga gapirishga bo’lgan shaydoligim go’yoki porshenga, yo’nalishli jarayon almashinuviga o’xshab borib-kelib ishlab turishadilarki, natijada shu parallellikka teskari kollinear tomondagi chiziqda bor sanalgan insonning kishilari o’laroq barcha sezgilari hamki bo’layotgan hayotga, voqelikka istalgancha yangicha moslashuvchanlikni namoyish etib to’satdan o’zgarib qo’yaverishlari inobatga sig’dirilishini bilsangiz bo’ldi endi bu shu. Go’yoki bizlar elektronli kishilar va o’zim ichimdagi his-hayajonga oid ishlashim bu – asosan o’zimdagi esimiz va tushunchalarimiz vositasida insonlarni, ularga xos sezgilarini xalqda nima bo’layotganligi sifatida o’z davra-doiramizda, kengashuvimizda chiqarib bilajakligimizni nazarga ilinajakligi bu shu xo’sh mayli. Tushuncha o’zgarishini hamma biladi, shu sababli kengashdagi yoki davraga oid doiradagi kishichilar birdan o’zlaridan uzulishli tarzda boshqacha voqea qurshovini davom ettiraverishlari hech gapmasligini bilishingiz kerakligi bu shu. Shuni hozircha Zapisning hoziroqli moslashtirilishi deya baholayqolaylikki xo’sh bo’pti. Elektronchiliklardagi insonlarga oid kishichilari o’zlarining o’z-o’zidan, havodan bor-yo’q tarzidagi o’zgarishlaridan so’nggi yangi joylashuvlarida Zapisning, taqdiriy oniy lahzaga bog’lanib yoppasiga umr yo’li bo’yicha ko’riladigan hayotning ayni bir lahzasiga aniq ravishda o’rnashib qolishadimi, so’ng hoziroq bilan qorishuvlar ta’sirlashuvi o’z-o’zidan yuz berishi oqibatida joylashuv ham sal o’zgarishni boshlash asnosida harakatlarning o’z ko’rinishiga xosdalashuvli jarayonlashuvlaridagi bor bo’lishlariga oid chiquvlariga xosdalanish hamki va yanada kuchli ravishda gapirishlarining zapislari kattaroq o’zgarish sodir etadi ya’ni har xil boqiy onli taqdirning umr lahzalaridagi zapislarni qorishtiruvli tarzda olib inobatga olishaborishadilar, ko’rsatadilar. Aniqrog’i sezgilarning tushunchaviy tarzdagi qorishuvida Zapisda bo’lgan voqealar sir-asroridagi sezgilarning yondashuvi asosiy tartibdagi o’z o’rnidan boshlab keskin kuchayib borishga xos o’zgarishlarni, almashinishli noma’lum sodir etilishlarni boshdan o’tkazadimi, ha endi shu xo’sh bo’pti. Endi, internetim ishlamayotgani uchun maqolamni yuklashga erishaolmayin Zveropoy multfilmini ko’ra boshladim, natijada tushuncha haqida shumidi deya hayron bo’la nega buncha tez chiqdi deb yubordim. Hamda xayolimga bir haqiqiy ulkan fikr kelib ketdiki, bu – agar Zapisda ya’ni Matritsada makon joylashuvlariga xosdalashib joylar palapartish qo’yilib kelaveradigan bo’lsa, biz uchun Zapisli parallel umrdan vaqt palapartish ravishda sakratilib olib qo’yilmoqdaligini aniq bilsangiz bas shu yetar hozircha hamki xo’sh bo’pti. Endi Xudo ya’ni aytilajak, hayotdagi Iblis tomonidan qaralganda 3 ala tomonlarning, chiziqlarning tepalaridan uchburchak yon tomonlari va balandlikka xos bissektrisayu medianasi yagonaligiga ko’ra sezgilar uchun aql sifatida Xudodan Ruhga olib berilgan yondashuv, ensa bo’yicha esa ong shaklidagi Xudoning o’ziga bo’lgan qaralish hamda idrok shaklida esa Xudoning shu bosqichli qobig’iga xosdalanganlik ravishida Farishtamga olib ko’rsatilgan baholanish hisobga kiritilganki xo’sh shular hozircha. Demak, Xudo ya’ni Iblis shu 3 ala ong, aql va idrokning egasi sifatida birma-bir mos ravishda o’ziga va boshqa tuyg’u ijrochilariga ulashmoqdaligini bilsangiz yetar hozircha hamki bo’pti xo’sh. Endi bizlar uchun shu 3 ala tomonlamalikdalikdalikda ya’ni, sezgilar, ensalar, elektronlar bo’yicha asosiy o’rin olgan me’yorlashuvlari sifatidagi 2-o’rtadagilari bo’lmish mos ravishda ko’z bilan ko’rish, eslash qobiliyati hamda tushuncha, biz bilamizki shular eng asosiy hayotbag’sh kasb etadigan rolni o’ynaydi o’zimizgaki, shular Ruhga tegishli 3 alasi sanaladi. Ruhdan farishtamga tushuncha qobiliyati o’rgatilgan, Xudoga ko’rish sezgisi beriladi va o’ziga eslash qobiliyati qoldirilganligini bilsangiz yetar hozirgacha xo’sh bo’pti. Farishtam hisobidagi haqiqiy hayotiy ijrodagi Alloh taolodan 1-dan sezgilarning o’zlari ya’ni birgalikdagi egallanishi, ishlatilishi, 2-dan esa ensaning umumiy jamlanmasi, shundagi barcha eslashga boradigan qobiliyatlarning ishloviga oid mo’jazgina bir kuchsiz bo’lsada, joiz yoki kerakli qo’llanilishi, 3-dan bo’lsa elektron jamlovchisi ichidagi tushuncha va uning atrofidagi ikki unsuri, joylashuv va gapirish qobiliyatlari hisobga kiritilgan. Demak, endi umuman istalgan odamning degan ma’noda keltirilayotgan bu 3 ov orasidagi farishtadan bo’lsaki, Iblis sifatidagi Xudoga (aslida Iblis Xudo deyiladi, xalqimiz kitobda Xudo bilan Iblisning o’rni almashtirilganini bilmagani uchun hayotda ham shunday deya chalkash, aylana kalla bilan qolib ketishi ham aslida kitobdan farqli ravishdagi hayotdagi Iblis Xudoning ishi sifatida ko’rilib) Elektron o’zidan bersa, Ruhga Sezgilarni (ha shu oddiy turdosh nomdagi sezgilar deyilajakni) bag’ishlaydi hamda o’ziga o’zining shu doirasidan ensa sifatidagi 3 ta eslash turlariga xosdalashuvning jamlanmasini hisobga olib kiritajakligini bilsangiz yetadi endi xo’sh. Xudo uchun bularning shakl mohiyatiga e’tibor qaratib
Ruh uchun esa o’zbekcha kirilchasiga J ya’ni Ж ni qo’ysak, Farishtamga esa bu qalamchasimon uychaning uchta ostki parallel liniyalari bo’pti bo’laversin xo’sh. Endi shular hozircha, ammo yana qaytaramki, go’yoki o’zim oldin ya’ni avval yozganlarimni qaytarib yozmoqdaligimga xos hayotiy tushuncha tomonlama kishilarning yoki insonparastlikning asnosi eshitilishga mos ravishda keladimi, ha men o’zim tushunchadagilarimni, aniqrog’i elektronlilikchilarimdan shunday qaratilib ifodamga sig’diraman ularni, shu bilan birgalikda eslaganim ham ustma-ust bo’layotganiga qoyil qolaman ba’zida, xo’sh bo’pti. Hali beri internetim kemayatganligi sababli yana g’oyalar kelib turishi boisidan yozishimga xosdalanib qolayapman hamki, keling Xudoning qandayligi haqida yana bir og’iz bo’lsin. Xudo hozirgi Iblis Xudo bo’lib barchadan to’liq hisobot yoki o’zini bildirishni talab etib ma’lumotlashuvli qozonni to’ldirib qo’yishni talab etadi. Xudo degani aslida “O ni xuy” qil, xanjar seni qilmasin yoki yotqizib teshigingga qo’ymasin degan ma’nosi bo’lsa, Iblis Xudoning ishida Xudo so’zi barchasini menga to’la-to’kis bayon etasan, xuddiki bosim bilan o’zingni ifodalaysan yoki aloqaviy munosabatlarda savol-javobga yo’l qoldirmasdan to’liq ravishda muammongni bildirishga majbursan deya undov-qistovlarga to’la ishlashlardan iboratligini hisobga olingiz xo’sh. Asl xudo bizlarning yashashimizga izn berganligini, erkin insonligimizni ado etishimizga ruxsat berishini bilsangiz yetarki, shu bilan qo’shimcha qilish joizki Alloh taolo hech qachon insonni vasvasaga va tushkunlikka, qistovli takabburnamolik bilan, tushirmas. Endi, o’rgangan bilimlarimizga kelsakki, Xudo birinchi narsa etib qalamni ham taqdim etganligini bilsangiz yatadi. Demak, kollinearlik ya’ni teskarilik nuqtai-nazaridan diniy oqimlashishlar dunyoqarashni boshlab berish bilan o’zining asosdagi bog’liqligini qilib ketsa, olimlarimiz ham ba’zan xudoga ishonch bildirib yuborishlari dunyoqarash sifatidagi ilm-fanning diniy boshlang’ichda bog’lanish eng yuqori o’zining ifodaviyligiga xos nuqtasiga erishuvchanlikda hisobga kiritilganki xo’sh mayli. Shu bilan birga eslatib o’tayinki, inson yoki har birimizning umrimiz ya’ni o’zimiz uchun aytilgan boshqa taraflamalikdagilar, raqamli dunyoning raqamli vakillari yoki mavjudodlikka xosdalashuvchanlar bir-birovining eng yuqori nuqtalarila boshqa biriga elchilik, bog’lovchilikni yoki eng kam borlik qilishga xos yondashuvni bildirib aloqani hali ham aslida kollinear deyish barobarida, oxir oqibat birlashish nuqtai-nazaridan yetaklashga intilishadilar, xo’sh shular hozircha. U formulam bor mening taqdirimda.
Comments
Post a Comment