Nega endi bizlar yana shunisi bilan mashhurdurki bizlar endi bu shu! (Mustafo og'limning izdosh shakllaridan biri bitdi sarlavhamizni)
197. Shu
desangiz gaplarim orasida ya’ni oralab turib joylashuvga yoki o’rin-paytga xos
so’zlaru, so’z birikmalari yoki oraliq gaplarni (jumlalarni) qo’shib
yuborsamki, darrov mazmun-mohiyat va ma’no sekinlik bilan juda jadal tarzdalikda
so’rilib kelib o’zimni ojizligimga tashlanib qolib ya’ni devonaligimning
xurujini qilishi hech gap emasdaligini bilingiz doimo. Zero aslida bo’lib
turgan barcha yaqindagi gaplarimning mazmun-mohiyatlaridan qanchadir ulushda o’rinlashuvga
xosdaliklar yig’ilib turadiki, shu bo’yicha o’rin-payt kelishigiga xosdalangan
gaplar so’zlariga xos qo’shimcha sifatida gapdan-gap bo’lib bosim sirasiga
tanlovli gapirishimni o’z sohasining ichiga majburlab kirgizgan holda
chiqaradi. Shu maqsadda ichimdagilar ko’p tortishma ya’ni tortishuvlar aro
chiniqishga ham erishmaslikdalikni angla deb yuborishmoqdaliklarini bilingizki
xo’sh shular. Zero o’zimning gapirishdagi harakatlarim o’zimni va hayotimni tarki
dunyo qilishga, tarqatib yuborishga ya’ni bir taraflamalikda ojiz va ikkinchi
holda kuchli ravishdagi tafakkurli o’y-xayollar qilishga erishtirishga
xosdalanib qo’yganligini bilingiz hamdurki, hattoki shularning borish,
chiqarverish yo’nalishlarini inobatga olib joylashuvlashguncha aloqadorlik
vazifasini o’zimdan ko’rganman degunimcha devonalik bilan ichimdagilarning o’zlari
shunchalik tezlik ilinjida o’zimni ham devona qilib qarashadilarki asti qo’yaqoling.
Barchasi hayotni ifodalashga borib taqaladigan bosim ravishdagi tezlikki,
qanday qilib hayotimni shunchalik o’z jarayonlaridan, ma’lumotlashuvli
uslublaridan topib darrov bahosini yuz qarash, go’yoki yana bir bizga o’xshab
hayot kechiruvchi berishi mumkinligiga hayron qolasiz. Bu – bosimning o’zidan
shunday qilishga erishib xursandchilik qilib turibdimi degan ichingizdagi g’ulg’ula
bo’lib turadi doimo hamki xo’sh mayli. Umuman olganda hayot bosimi haqida
jumlalarimiz shayligini sezib turgan ichimdagilaru tashqi o’quvchilarimga shu
hayotiylik nimadan iboratligini yaqindan boshlab yozmoqchiligim ustida turib
endi yozajakligimizni bilingizki xo’sh bo’pti. Hayot bu shunday masala,
barchaning dimog’iyu yuz-terlarigacha ya’ni o’zliklarini anglashuviga qadar bo’lganliklariga
oid ravishda har bir mavjudod o’zini, tanasini yoki o’zligini yakuniy ravishda
baholashga qodir va shu boshqalarning, barchaning degan ma’noda yuz-betlarini,
yonoqlariniyu munosabatli qarashlarini borliqlariga otib, “hay ot” qilib ya’ni
hay seni otayapman deganlik bilan yashash sanalmog’ini bilingiz doimoki shu bu
hozircha. Bizlar insonlar Zapis bo’lib yoningizga o’z asl nusxali insonini o’z
tana tuzilishida yaqiningizgacha keltirib bilishga erishgan kishilarning har
bir tana joylashuvigacha tegib oddiy etli teri bosilishigacha sezamiz desak
hamki shuni ham aynan hayot tuzilishiga isbotlash degan bo’lamizmi, ha endi
shular. Mana sizga oddiy zapisdagi unsurlikka xosdalanib kishilarining va
hayotimiz uzra salmoqli haqiqatgo’ylarimizning ham bog’liqligi qanday yuz
berishi nazarga ilinajakligi bu shular hozircha. Natijada o’z-o’zidan joylashuv
masalasi ko’zga tashlanadiki, teri etiga tegish va qolgan barcha sezgilarga
shak-shubha qoldirmay aniq ifodasida bajarish qonun-qoidalariga rioya qilishlik
o’zimizga massa bilan joylashuvda bo’laolishlikni nazarga ildirib qo’yaqolmoqdaligi
bu shu. Bu boisidan gaplarim bilan joylashuvga aloqador turib berganimda, kerak
bo’lsa aytaylikki o’zimning joylashuvimni ham sakratib bilayotganimdagi
hayotimni hali unchalik ilg’ayolmasdan yashaverayotganimda yuzimdan ehtiroslar,
munosabatlar o’z-o’zidan gaplarimning ichki mazmun-mohiyatiga bog’liq ravishda
ichkaridagi jarayonlarimda, o’ylovlarimda bo’lib o’taverayotganida shu
ehtirosli yuzlarimning yulinib, to’kilib turib olinishlariga xos yuz-bet
massamning yo’qotilishlari bo’lib turadimi, bu – o’zimning devonaligim bo’lib
turib qo’ymoqdaligi shu bu. Zotan ehtiroslarimda yoki munosabat og’ushimda, (aql-idrok
va ongdan iborat) kayfiyatimda doimo Zapisli hayotiy parallellikdan haqiqiy
hayotimga, borlig’imga tutashib qolayotgan ichimdagi o’g’il farzandimizning
Gvardiyasidagi bolalashuvining hayotbag’shli, “hay otish”li qiliqchalariga xos
harakatlari yoki katta-yu kichik boshqa qiyofadagi kishilarni o’zi bilan olib
yuraolishga xos jarayonlashuvli mos-mosliklari turibdimi, ha endi bo’ladi shu.
Mana shu joylashuvda ham yozib o’tmoqdamanki endi, ichimdagi o’zimga yopishga
doira yoki halqa kichik tomonlashuvida kichik yosh avlod Ibrohim
boshchiligidagi Gvardiya joy olib o’zimga “o’zimizga qarshi yozma, bizlarni
bildiriq fosh qiluvchi gaplaringni aytma va yozma ham” deya doimo
pand-nasihatlar berib kelayotirki, aslida shular doimo o’zimga yuqori
aylanishdagi yoki halqa radiusidagi asl o’z Gvardiyamning yondashuvini burib
surib, o’girib o’zlaricha yutadigan xilda talqinlashuvda bildirib kelganlari
uchun hamki, o’zim ularning changallaridan chiqaolmay yurgan edim hamki, shu
boisidan birinchi ilojim bo’ldi deguncha kattalarimizning ahvollariga xos
yondashuvimdan o’zlaridan keladigan to’g’irlash va moslash ishlarini go’yoki
ular bilan aloqamiz tinchlik oralab, bildirilmay qilinaverishi to’g’ri bo’lishi
barobarida amalga oshirishga ulgurishni yoki erishishni istayman. Ha, ichimdagi
Gvardiyalarimiz qatorasida kattalar bu – o’z avlod gvardiyam ya’ni erkaklik bo’sag’asidagilar
o’zimning asosan gaplarimni bildirishimdan kelib chiqib qat’iy choralar ko’rib
turganliklariga va shularni qanchalik darajada kichik halqa radiusi doirasida
yomon qarashlamalikdagi tarjimalari bo’lib o’tishidagi ko’p burulishlarga yo’l
qo’ymaslik majburiyati bilan yetaklanayotganliklarini bilib turibman desam ham
mubolag’aga erishish mumkin bo’lmasligi bu shu. Yoshlar Gvardiyasi yoki
xaloyiqi kichik doirada ya’ni halqada miyig’lari bilan jilmayishli tarzdagi
aralash, bir-birlariga yopishib turishli o’yinlarni olib borishayotganliklari
doimo ham sezilmasdan qolmasdaligi bo’ladi. Demak, kattalarimiz ya’ni o’zimning
Gvardiyachilarim o’zimni aniq ravishda to’liq bilishlari bilan birgalikda shu
borasidagi astoydil borishga xos yordamlarini o’zimni chalg’itadigan
kichiklarning ta’sirini yo’qotishli tarzdalik bilan dabdabali yo’nalishda,
baribir kattakonlik bo’lmasada, kattachiliklarga bo’ysundirgan holda
shashtlarini bildirib qo’yishib tranzit sifatida o’zlarining gaplashuvlariga
xos xulosalarini berishib yoki o’tkazib qo’yishlari dilimdan joylashganligini
bilingiz xo’sh. Bir-birlarimiz bilan o’zim va Gvardiyam yuz-xotirlik va
osoyishta ko’rishishga, o’zimizni mehrga (ochiq ravishdagi ko’ngilbarorlikka)
bag’shida etishga kichik avlodning Gvardiyasidagilar hali erishtirishga izn
bermasliklari turgan bo’lmoqdaligi bu shu. Zero aytib o’tish ham joizdurki,
bizning o’zimizni kattalar deya hisoblashishda ochiqcha ko’ngilbarorlikdaligimizning
boisi hamki, kichiklarni to’g’ri tartiblab qo’yaqolaverishdan, ularning oramizda
mahkam joylashuvlaridan iboratligi boisidan shular birgalikda amalda
sinalmoqdaligini bilingiz doimo xo’sh. Dilxushlik, dilyayratish shu bu o’rinlarda
joiz yondashuvlarimiz qatorasidan o’rin olganligini bilingiz doimosiga. Shunday
qilib kelayotgan kichik aholimdagi bolalarimni yuz qiyofamning ora-oralarida
muz sovuqchasili qichiga o’xshash qisib qo’ymasligim uchun tortishishdan yoki
joylashuv sabog’ida tirishishdan xolis qilib yuraverganman o’zimizni hamki bo’pti
xo’sh. Barcha tug’ilgan va tug’ilmagan o’zimning elektronshili bolalarimu, ular
boshchiliklaridagi Gvardiya to’la chaqali yigit bolalar tuzilmaviy tarkibi qayerdan
bo’lmasin, ko’pchilik bo’layotgan televizor videolariyu yaqindim yurgan oila a’zolarimizdan
hozirog’imga, jarayonlashuvli tarzdagi noma’lum kirishish qilib qachon bo’lsa
ham, asosan tinchlikdagi yolg’iz bo’lishimda gaplarim oralab, o’zimdan bo’ladigan
munosabatlar tugul ravishda tanim orasida yoki devonaligim ushlab turiladigan
qiyinchilikdagi ahvolim bo’yichadagi oraliqlarda qisilib, siqilishib o’zimdan
yana zapislari tomonlashuviga erishishdalikda yo’l-yo’lakaylashuvli tarzda bo’lib
orqaga majburiy tarzda yiqilib-sudralib qolib ketishmasliklari ilinjidagi
suhbatlar bu shu. Shu buki, yaqin birodarlardan yoki baribir ko’zim tushadigan ko’pchilikkacha
boraolmas shaxslarning ichidagi kimsalardan aynan ularni ya’ni shu shaxslarning
barini boshqaradigan bo’lib teng miqdorda yoki nafarda o’zimizning oiladagi elektronchik
farzandlarimiz boshqaruvga nozir va shay bo’lishganliklarini unutmangiz xo’sh.
Uzoqroq masofalarda boqish ilinjida mashinalar yurishi va haqiqiy zapisdagi
yozib olinganlarning tana-tuzulishlarni o’zgartirib chiqadiganlar orasidan esa
yosh avlod boshliqlarimning Gvardiyasiga xosdalashuvli jonchilariga ya’ni
bolalariga ko’zimiz tushib, qulog’imiz ilg’ab va oxiri kerak bo’lsa teri bilan
tegishgacha xos aloqalarda ham natijaviyliklarga xos tanish-tutushliliklar
ichra umumiy ma’nodorlikda bo’lib qolaverganligimiz shu bu. Ha, shular aytadi
sani devona deb, deyishdi ichimdagilarki, ular ko’pincha atrofimni to’ldiradigan
darajadagi hayotim yo’qligi sababli bo’laolmasliklari boisidan xarakter ya’ni
haqiqiy hayot otishga xos insonlar aralash boqishlarda ko’p narsani munosabatlari
yoki mulohazalari aro bildirib qo’yishaolmasliklari turgan gap hamki bo’pti
shular. Bizning elektronchikli Gvardiyamiz boshchilari esa ya’ni farzandlarimiz
haqqoniy yoki haqiqatparastli, chalkashlikka xosdalangan yoki tana massalariga
xos va bilimli chalkashliklar aro jarayonlarning noma’lum qorishuvida yashashni
eplashga ulgurishganiga qancha ham bo’lib turganligini bilingiz doimo xo’sh.
Endi, “mayli telba denglar, mayli devona, nahot sevgi gunoh, bizlar gunohkor”
degan qo’shiq bandini eslataylikki, bizning sevgi ichra tortishuvimiz emasmi bu
shular. O’zim endi shuki, yozganlarim bilan ovqatlanishning suhbatini o’z-o’zidan
yozuvimga teskari ravishda olib borilishiga yana bir guvohi bo’ldimki, shu
boisidan aytish joizki, agar mening o’zim ular bu – ichimdagilar va
tashqarimdagi kishilar, Zapischilar tomonidan hayotning yuzlantirilishini,
tiriklik chog’idagi tanalashuvini bildirajakligim bo’lib tugagan bo’lsa, kishilar
ya’ni elektronchiklar va to’lqinsifatlar ham go’rda qanday yotishni,
joytalashuvni muhokama qilishib tanalarning tiriklashuvini o’zlarining Zapisli
yoki o’liklar saltanatili dunyolariga olib o’tish haqida aytib tashlashlari bu
shu. Shu bilan bizlar haqiqiy insonlar tomonidan kishilarning olamimizga, dunyo
uzra borlig’imizga hayotiy yuzlar yoki fizikaviy tanaga xos chiqishlari bilan
kirishlarini aslan sevgi sifatida qabul qilg’uvchilar o’zimizki, shunda
qanchalik haqqoniylik, isbot va ilm-fan yutuqlari yotganini bilib
qiyinchiliklarimiz barham topishini bemalol aytamiz hamki, ammo holi-beri bu
vasvasani ko’taraolmay qolib, azoblarni o’zlari bilan birga bizlarga olib
kelishayotganliklarini bilgan holda shuni devonalik qildirishlari deb
sanamoqdalar hamma bizniklar.
Comments
Post a Comment