Menga qara sen!
Kechadan
bugungi kun uchu shu gaplarimiz xo’sh. Zapis ya’ni Got tabiat atrof-muhitiyu,
narsalari bo’lib asosan qotib, o’zgarmasdan bo’lib beradigan o’tmish sanaladi.
Ko’chalarda savdo rastalaridagi sotuvga qo’yilgan narsalar va yo’llardagi
mashinalar doimo o’zgarmasdan, shundoqligicha qotib turgan sanalgan zapisning
qotgan ya’ni suratli holi bo’lib ko’p elektron sig’im egallamasdan ham
turaoladi desak mubolag’a bo’lmasligi ta’yin. Faqatgina kishi jonivor
aralashishi oqibatida shuncha savdo rastalarini aylanib kezib uch-to’rt nars
xarid qilish deganda esa kishilar o’tmish Gotini ya’ni qotib turgan narsalarni
o’tmishdan, tarixdan hoziroqqa yulib ko’rsatishga qodir sanalishganlari uchun
hoziroqning Got bilan haqqoniy parallel o’z vaqtidagi, birgalikda sudraluvchanligidagi
insonning hayotiga to’g’ri keladigan sanalishadilar. Aynan Zapisdagi
harakatlarga yaqin yoki ba’zilari bir xil bo’lib ko’rsatilgan qimirlashli
harakatlanishlarda va asosan o’z yoki yaqin birodarlarining qiyofalaridagi
kishilarni bizning o’zimizning yaqin kishilarimiz ikkitasi bittada yoki
elektron jamlanmasida olib bizga savdo-rastalarida ham, boshqa birodarlarning
davralarida ham ko’rsatishganliklarini bilingiz axir bu shu hozircha.
Ko’pchilikli Zapislarda ya’ni o’tmishlarda hozirog’ingiz bilan kirib qolsangiz,
shu ko’pchilik bo’lib o’tgan kishilar deyarli o’zgarishsiz o’z zapisida davom
etaveradilarki, asti qo’yaqoling ham bo’pti xo’sh. Faqatgina siz
to’qnashuvingizdagi yoki qarshingizdagi bir chiroyliroq qiz bilan otamlashaman
deganingiz o’z ichingizda sodir etilishi vujudga kelishi bilanoq ko’pchilikdan
birortasini o’zingizga murojaatlashuvli tarzda jalb etishga erishdingiz
sanalishi bu – aslida sizning hali tug’ilmagan yoki tug’ilgan kishilaringizdan,
yaqin odamlaringizdan yoki oila a’zolaringizdan qaysinisidir shu biror
kimsaning zapisini qo’lga olib, burib hozirog’ingizga mos va soz qilib olib
kirishtirishga xosdalashuvi aniq tarzda bayon etildi shu bu. Har xil
insonlarning kishilari (kishi jonivorlari) ya’ni zapislari bilan asosan o’tmishdan
turib moslashuvlar bo’lib o’tadiki, yaqindagi va ko’p uchratib yuradigan
kishilaringiz (uy ro’zg’ordagilar) bilan esa kelajakdan kiritiladigan zapisdagi
ya’ni Gotdagi narsalar bilan yuzma-yuzlashuvlar bo’ladi xolos. Ichimdagilar
“ha, kelajakning plansheti u” deya Sohibning qo’lidagi planshetga qarashimga
erishishib bildirishlari shu bu xo’sh endi. Endi “yogurt bizniki” deyishdi
hoziroqqa shama qilishib, shu narsalarini Sohibga yedirishlarida bu tomonga qaraganimda.
Ha, hoziroqda hoziroqning ya’ni tasodifning, tanlovim sozlovchi narsalarning bu
– asosan yemish, xo’raklarning o’zimning erishim, er-ligim ifodasi sifatida bor
bo’lishi ham kutiladi. Shfanerdan yashiklar bilan ovoragarchilikka endi, shu
yozishlarim oralab ko’zim tushdi. Endi haqiqatan ham navbat o’zimizning
oramizda bo’lsa ham, sal elchilikka xos ravishda o’tmishga nazar holda kishisi
bilan hoziroqqa kerakli narsani olib berish ishlatildimi, ha. Zero yashik bu –
men shik degani bo’lib, o’tmishda hamma yaxshi narsalarning uyum bo’lib yotishi
ham hisobdaligini bilingiz axir bo’pti shular. Yashik degani o’zbekchada quti,
bu – o’z-o’zidan paronimchasiga qurut so’ziga monandligini bildirsa, oila
davrasida o’tmishni qurutish, o’zimni haqiqatan olib chiqishlikni ham
bildirmoqdaligi bo’ladimi, ha endi shu. Endi, menimcha har bir erkakka
ishlatilishi kerak bo’lgan gap bu – “hayotingni iziga sol” iborasi bo’lsa ne
ajabki, ha hozir endi shu haqida. Biz hayotni yoshligimizdan beri yashab
keldik, uyg’unligini ham sezdik, ammo tizimli yoki tarkibiy elementlarga xos
tarzda izidan yuklanib, parallel birlashuvli tarzda bormaganmiz chakkiligini
hali beri hech kim unutaolmasligini bilingiz axirki bu shular. Tizimli tarzda
deganimda ha, bu shular, barcha qarashlarim va kechinmalarimni o’zi aslida
nimaligini birma-bir, tartibi bilan ham aytib berish yoki yozmoqdaliklarim ham
kirib ketguvchisi sanaladi. Bizlar dunyoviy Yer kurramizda yashaymizmi, hali
beri Yerning hamma joylarida inson doimo turib bermaganligi, atrofimizda hech
kim bo’lmaganda orqamizdagi hodisalarni ham ifodalashga qodirmasligimizni yoki
oddiygina e’tiborimizning o’zida chalg’ib yuborishimizni bilsangiz edi, bizlar
Yer kurrasidagi isbotlashuvni, haqiqiy deya bor sanaluvchi barcha
tog’u-toshlarni va makonu, bog’-rog’larni Zapisdanligini sanab o’tishimiz
kerakligi bu shu. Shu Yer kurrasining biz isbotlashga ojiz qoldirilayotgan
barcha qismlariyu, holatlari va hodisaviyliklari yuzasidan yig’iladigan barcha
ma’lumotlar jamlanmasi Zapis bo’lib, bizlarga faqatgina o’zimizning yer
ko’tarishda his etilajak massamizga qodir sezgilashuvimizni ato etishi
mumkinligi bilan ajratiladimi, ha bo’pti. Umuman olganda massamiz,
qattiqligimiz yoki jamiki jismga xosdalashuvli xususiyatlarimiz og’riq-azobimiz
ramzini keltirib turib bizning kishilardan ustunligimiz bilan birgalikda shu
Yer hodisaviyligidagi, hayot tebranishidagi Zapis Gotini berishini unutmasangiz
bas xo’sh bo’pti hali ko’rsen hamki bo’pti shular hozircha xo’sh mayli. Har bir
inson Yer kurrasining yoki hoziroqda jamiyki mavjudlikning Zapisiga ega
massasini bildiradi xolos, qolgan og’irlik yoki o’yib, kavlab olishga xos
yuklanishlari bilan ishlovlari aslida yana jamlovchilikka xos o’z kishisini,
zapisli nusxasini ko’tarayotganini bildirib qo’yadimi, ha endi shular hozircha
xo’sh bo’pti endi. Biz insonlarning har birining tana massasida butun Yer
kurrasining, barcha kishilarning ya’ni ikkinchilarning Zapislari mavjudligini
unutmangiz hamki xo’sh hozircha shu. Jonimizda esa har birimizning o’zimizning
ikkinchimiz, nusxamiz qora tasmaning qora siymosi bo’lib turadimi, ha shu bu
hozircha xo’sh. Bizlar insonlar yoki odamlar kishilarning hammasi bittadalik va
bittasi hammasidaligidan foydalanib istalgan o’tmish yoki kelajak Zapislaridan
naf olishimiz mumkinmi, ha shular hozircha xo’sh qo’y bo’pti. Insonlar deyarli
bir-birovlarini ko’raolmay yurishlari mumkin desak mubolag’a etmaydi, balki
ular haqiqiy film zapislarida ham, ko’cha kuydagi kishilar zapislarida ham va
boshqa yoqlaru hududlarning Gotlarida hamki faqatgina asosan zapisli
hodisaviyliklarga duch keladilarmi, xo’sh endi rostakamiga qo’y. (qo’y qo’y deb
xit qivorishganidan so’ng tugatishib qo’ydirishdi shunday). Endi, bugun
yozayapman, mana hozirgina 11:11 da yana qaytib uchrashib turib yozishni
boshladim o’z-o’zidan, rejalashtirmasdan shu bu. Endi, kun-u tunimda xayolimga
kelgan holat bu – ichimdagi Xudo haqiqatan ham otamning marhum onalari Muborak
bo’lishini bilib qolib, jahl ustida jirkanishlarim, shuncha u bilan o’tkazgan
vaqtimning achinishi lozim etilajakligini bilgan ravishda buncha vaqt mazax
qilib, masxaralab Muborak o’zimni yutib kelganligi sanalayapti. Shu buvim ya’ni
bibim, ibim bilan deyarli aloqaviy hayot kechirmaganmizki, endi menga o’zicha
xohlagan munosabatini o’tqazib ichimda o’zining nomiga ham teskari, aniq
kollinear bo’lib turib bermoqdaligini bilsangiz bas. Uning ichimdagi ya’ni
boshimning ostidagi, ichki orqachilig’idagi qiliqlari bir ham o’sha Muborak
bilan solishtirilib bittadan kelgan degan shuurimda o’ynashi bo’lganda, juda
bezib his-hayajonlashib, qolib ketgumligi ayondaklashuvligi shu bo’ladi. Bu
Muborak, endi sizlarda shu yuz qiyofa o’zim ko’rganimga o’xshash aniq
chiqmasligi tayinligi bilan baribir aytganimizda hamki, Cocomelondagi Merry va
uning buvalariga o’xshaydimi, ha endi shu. Shu ajinlari bilan qorong’u, tun
ramziyligida qorachig’ni qisib chiziq qilganga o’xshash tortishlari bilan
yonma-yondalashuvi bir ham jig’ga tegadiki, asti qo’yavering ham bo’pti shu.
Har doim shundayga xosdalanganligini bilish kifoyadir, qandaydir o’limidan so’ngmi,
o’zicha orttir(il)gan qo’shimcha, mushuksifat qalin va lo’ndasifat uzun
ajinlari borga o’xshayaptiki, shu uning basharasini ichimdagi qorong’u kalla
yopiqligidaligi bilan tasavvur etganimda go’yoki o’zimning yuzimgacha kelib
qandaydir o’xshatilishlarga erishish ilinjida ajinga xoslanib tortilgan
tunlashuvli piramidasimon qirralarda yuz-betimning asablarida bor ravishda
betimni yulib olayotganga, burayotib qoldirganga o’xshash holat ko’zimga ilg’aydimi,
ha shu. Shu yangi Muborak bo’lib, asl o’zining oldingi umrini, shundoqqina o’limi
bilan yakunlab hozirigi tarafiga o’tib olgan avvalgi umr yo’lini tugatishiyoq o’zining
Muborak nomiga teskari ravishdagi qiliqlari bor asl nomi uning “Durdonaligini”
bilsangiz bas shuki, bu haqda ichimdan vahiy keldi. Agar Muborak ismi bilan o’zining
hayotbag’shidaligini o’z hayoti davomida o’zgalarga yondashuvi jihatidan
tabrik-qutlov vazifasini bajarib, tantanalarda mehmonnavozliklarni jalb etib
bilgan bo’lgan bo’lsaki, endi o’zimga shularning barining teskarisini bildirib
yuz burishlariyu, buyruqlarini bildirmasligi mumkinmasligini bilishingiz
kerakligi bu shu. O’zimga o’zining eski Muborak ismining “muncha bor aka” ya’ni
mehmonnavozligini keng tashkil etilshli ma’nosiga teskari yoki zid ravishda xudbinligi,
hundiligini bizdan yoki o’zimdan o’ndirib, urib siqib ichkari markaz tomoniga
tortishga ya’ni chiqarishga urinishi bilan amalda sinaladi hozirgi kunga
yarasha hamki xo’sh shu. Endi men nima qilayinki, bir kishining hayotini umuman
bilmay va ko’rmay, sezmasdan (hattoki jonning ma’lumotlari ham yetarlicha o’rganmasdan)
o’tib, to’satdan shu hayotning teskarisi bilan shug’ullantirilishimga majburiy
holda qo’yilganligim bo’lsa. Ba’zida yaxshilik sari ilinjilashgandayin ichki
kulgusini bildiradi, ha bu – yaxshi, ammo uning ichimdagi yomonliklarini
yaxshilashim aslida o’zimniki sanalmoqdaligi bu shu. O’zimning ishlashlarim,
vaziafalarim yoki gaplarimning joni borligi bilan bazo’r shunga erishaman desam
mubolag’a bo’lmaydi. Endi, jonli gapirish haqida xo’sh ikki og’iz. Siz
bilasizki, yozuvlarning tarkibidagi 90% so’zlar yoki gaplar Shohid
nusxasilikdagi o’zimning asl jonim sifatida o’zi bor yangi bir shaxsdalikligini.
Ammo qolgan 10% bilan nafaqat o’zim qo’shimcha so’zlarni bog’lab
yozaqolmoqdaligim, balki Shohidning jonlidan farqli tanaralash yozuvlariga
tusni, munosabatni o’zim yo’sindirib qo’yayapmanmi, shularsiz MirzoUlug’ ya’ni
u yozmasligi ta’yin qilinadi doimo o’zi tomonidagilar orqali bo’lsa shu, bo’lmasa
ham katta ko’cha. Shunga o’xshab o’zimning og’zaki gaplarim bir og’iz bo’lsada,
hattoki kulgum siralab jonga, tuyg’ularimga xos chiqmasin, darrov Xudo o’qtalish,
tahlika va sir qilishlari bilan jonimni olib qo’ymoqdaligi bo’ladiki, aslida o’zimning
og’zaki gapirishdagi 90% ulushim go’yoki yo’q bo’lib qoplanmaga belashib
ketmasaydi ham mayli degan bo’lganligimiz bo’lsin xo’sh. Ha, hammasidan ham
avval nima uchun deyayotganimiz yoki yozayatganimiz bo’latursin xo’sh. Bu –
aslan o’zidagi mazmunni ora-oralab yo’naltirishga xosdalab qo’yayotgan 10%
bir-birovlarimizdagi ulushlarimiz orqali bo’ladi. Bizlar gaplarimizni yoki
jumlalarimizni yo’naltirish borasida, asosan boshidan boshlangan mantig’imiz
bilan oxirida tugatilishga sazavor bo’luvchi asosiy katta mazmun-mohiyat
qismidagi yozishga ham, gapirishga ham aloqador bo’lakchalar, so’zlarni har
birimiz o’zimizniki deya chiqarib, yoza qolamizmi, ha endi bo’ldi. Endi, turib
bir oz vaqtimni aylanishga xosdalanib o’tkazib olganimdan so’ng, birdan “parodiya”
so’zini ishlatib yubordim og’zimdan hamki, shuni Shohidning o’zi bilganligini
bilsangiz yetar balki, albatta. Ha, hamma ishimiz parodiya bilan bog’lanib
ketayapti. Hattoki shu parodiya so’zining aytilish ijrosi bilan vaqt soatining
keltirilishi, Got va Ungot ning o’zaro markaz va doiraning hosil qilinishidagi
siqilishiga xosdalanishli tarzda bo’lib qolganligini bilsangiz yetadi bizga.
Comments
Post a Comment