Biz nega yana birgamiz xo'sh?! xo'sh
186. Ma’lumotlashuvli
dunyoda bizlar boshqacha ma’lumot yuzasidan hamki, o’zimizga istalgan yondashuv
yoki munosabatlar yig’indisi o’laroq barcha qoliplariga xos ishlashlarimizni
jonimizning o’zi sifatida boshqalar bilan aloqamiz ko’rinishida shay etib
ichimizni mustahkam obro’lashuvli qilmoqdaligimiz juda achinarlimi yoki yo’qmi,
ha shular hozircha hamki bo’pti xo’sh. Demak, sezgilarimiz tomonlashuvidan
tashqari narigi, o’zimizdan uzoq chegaradan keladigan ma’lumotlar o’zimizga
qandaydir ta’sir etib qabul bo’lishi o’laroq bizning jonimizning o’zini,
nusxamizni ifodalashga qodirligini bilsangiz bas endi. Go’yoki endi, inson
bilan inson uchrashganda bir-birovi uchun borligini his etaolishning o’zi
aslida ma’lumotlar kengashida yoki shu insonlarga oid o’tmish xabarlarining jamlanmasidan
hisobga olinib qo’yilganki, asti qo’yaqoling bo’pti shular hozircha hamki mayli
endi. Xabarlashuvli ma’lumotlar yig’indisidan so’ng yangilikli aloqalari bilan
ham insonning eti to’satdan jimirlab qolishi, yaqinidagi yoki uchrashuvdagi
boshqalarni, narsalarniyu televizor yangiliklarini o’zi bor yoki mavjud
sifatida olayotgan inson o’ziga xoslikda qabul qilishi joniga ta’sir o’tkazmasdan
qolmas hech hamki bo’pti shular. O’zaro ma’lumotlashuv doirasida ishtirok etib
bizlar, haqiqatparastlar ma’lumotlashuv borayotgan sohalar, haqiqiy narsalaru
ob’yektlar bo’yicha ma’lumotli oraliqlarda jonlarimizning o’zlari aylanib
turishganini bema’lol aytaolajakligimizni bilingiz xo’sh mayli endi. Agar
jonlarimizni o’zimizdan deb bilib kelganlikda hisoblab qo’ygan bo’lsak hamki,
haqiqatan shu o’zimizda noma’lum ravishda o’zimizning borlik bosimimiz ijrosida
ishlaydi deyilishi bilan birgalikda aynan ma’lumotlashishga xos tarzda o’zini
sezdiradi yoki dunyoviy, tabiiy yoki borliq to’la narsali aloqasini o’zimizda
shuur orqali bildirib turadimi, ha shular. Masalan, yangi ma’lumot tariqasida
televizorda hozirgina ko’rib qaytganim bu – Ukrainadan o’zbeklarni samolyotlar
orqali qaytarib kelishmoqdaliklari bo’layapti. Shuni yozuv ma’lumoti sifatida
aniq Gotda hoziroqda, televizor bilan bizlarning hozirog’imiz deyarli bir xil
deyish o’rinli bo’lgan holda, borligi bo’yicha inobatga olish o’rinli tuyuldi
xo’sh. Ammo yana ma’lumotlar tarqalganki, aslida Ukraina bilan Rossiya urush
ochgan deyilayapti. Shular og’zaki bo’lganligi sababli qanchalik darajada
jonliligini bilmasakda, albatta o’zimizning borlig’imiz bilan televizor yoki
yaqin kishilar oralab suhbatlashuvlariga qaratila o’zlarining borliqlarini
kirgizish ishiga o’xshasada, baribir borliqlarning haqiqati inobatga
olinayaptimi, demak, o’zimning hoziroqli borlig’im bilan sinxron ma’nolardagi,
yondashuvlardagi ma’lumotlar sifatida haqqoniy bo’lmasligining ehtimoli kam
sanalsa ham bo’lsa kerak. Demak, aniq zapisni ko’rmayotgan bo’lsamda, borliqlar
zapis qilib o’zgargan o’zgacha yoki boshqacha ma’lumotlarini aynan
avtomatlashuvli tarzda televizormonand yoki qarindoshlar yig’ilishiga xos
chiqarishlari baribir televizordagi harakatlar ketma-ketligi va fonining o’zgarmasligi
ijrosida bo’lib, shu fonli yoki peyzajli borliqdan olinadigan asl zapis ma’lumotlariga
monand, yaqin suhbatlariyu inson qiyofalarini qo’yishlari shart va majbur
sanaladi. Ha, albatta borliqdagi kishilarning qiyofalari qanday kelgan bo’lsa,
shunday o’zgarmas holda qo’yiladi, bo’laveradi, ammo televizorga o’xshash
ravishda aslida shu kishilar ya’ni jonli nusxalar kelishlari kerakmi yoki yo’qmi,
shu ham noma’lum. Zero biz bilamizki, hoziroq uchun kishilarning borlig’imdagi
ishtiroki haqiqiy zapis bilan monand hozirog’iga to’g’ri keltirilishi kerakligi
faqat inobatga olinib aytiladi. Shu degani boshqa kutilajak zapisdan
keltirilgan kishi ham hozirog’imga ishtirok etishi hech gap emasligi ma’lum
endi mashhur hamki xolos. Zapis degani o’z nomi bilan ikki holda ham
ishlatilayaptimikin, ha. Zapis deya o’zim televizor zapislarini ham, har bir
insonning parallel Zapislashishdan iborat umr yo’lidagi voqelikka xosdalangan
hodisalarni ham yoki butun dunyoning toshdan iboratliga xosdalangan ishlashini
inobatga olib qo’yajakligimni bilingiz. Televizor zapislari ham shu ikkita qo’yilib
bo’ldanishli tarafda, kishi insonlarning harakatlanishi va orqa fon bo’yicha
baribir biz bildirayotgan Zapisga yoki kichik harflarda ham yozilsinki, zapisga
to’g’ri keltiriladimi, ha endi. Zero dunyoning Zapisi ichidagi barcha zapislar,
asosan televizor yoki youtube yoki starndartlashuvlilari parallel umrlardan
yasalganligini bilsangiz, dunyo zapisining o’zining bir bo’lagiligini hisobga
olaqo’yaqolasizmi, ha shular. Zapis bu – Got ya’ni taqdiriy ondagi ko’rilgan
bir umr yo’li, silsilasi sifatida hisobga olinmoqda. Ha, taqdiriy on deya
bizlar o’zimiz bilgan kinolar-u yoki kitoblarga aloqador bo’lgan qochib bo’lmas
qachongidir muqarrar haqiqatimizni, sabog’imizni yoki ehtimolan duchorligimizni
bildirmayin, balki chindan ham taqdiriy onning parallel bir umrlik izi ya’ni
Zapis hozirdan hammaning orasida tarqab ketganligini inobatga olishingiz juda o’rinli
bo’lardi.Zapis qaysi kuch yoki tabiiy holatlar orasida bo’lib turibdi, nima uni
ushlab bormoqda degan savollar oralab bizlar shuni haqiqatan hamki, o’zimizning
saqlab qolish, yozuvni elektron yoki tasmali shaklda ushlash qurilmalarimizda
inobatga olib mavjud qilib, ishlatilib yuborilgan deya atashimiz ham mumkinki,
yoki shu qurilmalarni ham go’yoki o’zimizning parchamiz sifatida, mutloq
tasavvurli yondashuvimizning o’zida aniq faoliyatiga ko’ra amallar davomiyligi
sifatida Zapisni ya’ni Gotni ifodalashga qodirmizmi, xo’sh ha. Tasavvurimizni o’zimiz
qanchalik yaqqol aniqlikda bo’laturishini inobatga olaolmagan bo’lsakda hech
vaqt, baribir o’zining vaqt chiziqli davomiylikka xos aniqligi, umr to’la
voqealari bor bo’lib o’tish onlari ya’ni uzluksizligi bo’ladi deyish o’rinli
shekilli. Endi, tushimni oldin yoki keyin aytib o’tishimni amalda bashoratga
xosdamaslikka chiqarmasak ham bo’ladi, faqatgina tushimning to’g’riligi, o’zim
bildirganimga chin sifatida ishonib qo’ysangiz. Zero tush keyin yozilib ham
aslida yozuvdan, bildirishnomadan oldin bo’lgan sanalsa, avvaldan bildirilib
keyin duch keltirilganda hamki, shuni tushga o’xshatib, ma’nosini ifodalashga
xosdalab amalda tuzish murakkabligini bilasiz shekilli. Demak, bugun tushimda
kimdir boshimdan qo’yib chichgandan so’ng, vannaxonaga boribman, shu joyda o’zimdan
cho’milishga ruxsat berilib 400 so’m pul so’ralib, beraman xo’sh deb kisamdan
shunchaga yaqin pulni ko’rsatganga o’xshabman-u darrov qizil jononlar umumiy
yuvunish xonasiga xos joydaligimizga qaramasdan to’ldirilib kelishibdi 3-4
tasi. Biri darrov yechinganga o’zini solibdiyu, o’zim prezervativ bo’lmasa
qilmayman deb yuboribman, keyin sharikchaning boshi, qatlamali uchi kesilganga
o’xshash yapaloq o’shandaqani karobkachadan olib ko’rsatibdi bir erkak zot. So’ng
bo’lmaydi, katta deganga o’xshash vannadan chiqib borayotganimda kimningdir
yana bir ayol zotning orqasi kiyimi bo’lishiga qaramasdan o’zimga tegib ketgan
bo’libdiyu, baribir qinli xanjarim, cho’cho’qli sik boshim bilan ichiga kirib
ketibdi. Zapislarda ya’ni televizordan olinib palapartish, chalkash holdagi
joylashuvlar ila qo’yilgan tushlarning ham zapislari borki, shularda o’zimning
gaplarim faqatgina o’zimdan tuzilib qandaydir moslikka baribir duch keladiki,
aks holda o’zim haqiqiy zapisdagi birinchi tanu-shaklning ichidagi ikkinchisi,
klouni ya’ni ustma-ust, 2 tasi birda elektronlari bo’lib lazzat bo’lib bo’lib o’tgan
voqealarni qayta aynan o’zicha qilib takrorlash ila davom ettirayapman, bosib
chiqayapman. Tushning zapislarida shakl-shamoyil ichiga joylashishda aynan
ikkinchilikka, klounlikka yoki 2 tasi bittadalikka e’tibor qaratiladiki asti qo’yaqoling
hamki, ba’zida o’zim o’rnida bo’lishim kerak bo’lgan narsani yoki ob’yektni,
kishini uzoqroqdan bilib ya’ni ko’rib, ilg’ab olib ongning birlashuvila
boshqaraman, ba’zan esa ichidan va yana bir ba’zan nazarli tashqi chiqishidan
hisobga olib boramanmi, ha endi shu. Zero elektron ishlashini hamma biladi,
elektron baribir elektronda, go’yoki kompyuterlardagi kopi-peyst (copy-paste)
amaliga o’xshash sanalib bir clipboard ga ko’chirib ildizi, orqasidan boshqarib
turishga, yana bittasi bo’lib to’ldirib yoki qo’llab quvvatlashga bag’ishlanadi,
bir bo’lsaki, clipboard dagi ma’lumot, rasm yoki video, balki quruqasiga yozuv
asl nusxaning ustiga paste qilinivorib go’yoki birgalikda davom ettirilaveradi
va yana boshqa bir bo’lsaki, paste qilingan ya’ni o’rnatilgan yangi nusxa
haqiqiy aslning ketidan tushirilib yopishtiriladi o’zining ma’lumotlar boshlang’ichli
shakliga ham asoslangan joylashuvlar aro dasturiy amaliga bo’pti xo’sh. Tok
kuchi bilan yasalayotgan videodagi elektron ya’ni tushlarimizdagi
kishichilarning zapisligiga xos yondashuvli chiqishlari yangi qaralishdagi
bizning ongimizni, foydalanishimizga xosdalashuvni saqlovchi elektronlar bilan
joy talashmasdan ikkitasi-bittada ravishda davom etaveradimi, ha endi xo’sh.
Chunki elektron uchun shunchalik hajm va shakl-shamoyillarda juda ko’p bo’sh
joylashuvlar, o’zlarinning chizmalaridagi nuqatalari aro katta mikroskopik
tarzdagi bo’sh hududlar bag’ishlanadi, zero aslida elektron zaryad ma’nosida
joy egallamagan desak ham mubolag’a emasligini bilsangiz bo’ldi. Baribir
qandaydir aks ta’sirlashuvlar bo’libmi, har kimning o’zining elektronsimon
zaryadi yoki tushunchaviyligiga bag’shida etilajakligimiz bo’laturib kirgan ya’ni
kiyinib olgan kishimizda bizlar sal boshqacharoq ongli foydaga erishib
qolayapmizki bo’pti shu hozricha hamdurki, bular bilan birgalikda televizordagi
aniq narsalarning joylashuviga xosdalashishimiz va harakatlanishimiz hamki sal
burilishilar, qayishishlarni yoki boshqa televizor zapislashuvli ma’lumotlarining
qorishuvini berib qo’ysa ne ajabligi bo’ladi hozircha shu bo’pti keyin qolgani.
Hozirgina ko’zim tushib turibdiki, 11:10 daqiqadamiz, bo’pti shu hozircha xo’sh.
Mana shuni yozib ulgurmayin 11 lar bo’ldi oxiri hamki mayli endi. Bir o’tirb
aylanib chiqdim ya’ni amerkanchadan keltirilgan harmonica chaldim. Shunda ichimdagilar
yana chal deyishib jonimni so’rmoqchi bo’lib foydamga sakrashdilarki, tushdagi
o’zimning kayfimni qaytarib olish barobarida kallamni bo’shashtirib, kavaklarli
jazabada qoldirib yoki bo’lmasa miyamning qonini o’zini aylanishini sezdiriboq
oddiy hayotiy zavqiga xosdalangan sog’liqsimon lazzatini bermasliklari bo’lib
tugadi. Shundan xulosam bo’lsa hamki, elektron sifatidagi miyamning ishlashi ya’ni
asablar bilan bog’liq kelishi xuddi Covid deganga o’xshash ichimdagilarning
hayotimni ko’rib o’g’irlashlariyu, belgilashlari bahonasidan ham boshqa aynan
foydamni, ongimni olib qochishlari sodir etilajakligi haqida bu. Hamma
lazzatbarorlik ongda, ongning eslashidaligini hech unutmasangiz baski,
kovaklashib javraganga ya’ni javdiratilganga o’xshash miyamning ongini ya’ni eslashga
oid lazzatini ichimdagilar ham o’zimdan 2 tasi 1 dalikka xos o’g’irlashga sodir
etilajak holat ko’zga tashlanmoqdaligi bo’lib tugadi hozirgina xo’sh mayli.
Endi, aylanib turib yurib keldim xo’sh mayli. Shuki qanchalik Iblisnamolikni ko’rsatib
hayotimdan, foydali ishlashimdan bir nimani ilm-fanga yoki hisob-kitobli
berilishga, belgilab qo’yishga joiz topayapmanmi, o’zimning odamligimda
yuksalish borligini bilasiz ta’yin. Iblisning o’zi aslida Xudodan chiqib hayotni
hammaga “o’zim birinchilar qatorida bilib bermoqdaman sizlarga ya’ni senlarga”
deb o’zidan ketishiga xos sanalganmidi, aslida hayotni to’g’ri madh etish yoki
sifatlashuvi bu – yashayotgan odamlarning, Payg’ambar vakillarining ya’ni asl
nusxalarining yo’nalishidagi ishlashiga xosdalanganligini bilsangiz yetarli xo’sh.
Shu bo’ladiki, Iblis tomonlamalikda odimlayborishim sayin oyog’im ostiga har
xil narsalar o’rmalashuviga xosdalangan Shaytonning sharpasi, siymosiga o’xshash
hodisaviylik yuzaga kelayotibdimi xo’sh ha. O’z bor deyilib kelganu, endi
jondanligi aslida ma’lumotlashuvli tarzda ham hisobga olinayotgan dunyomiz yoki
Yer kurramiz hali ham Zapisni unchalik inobatga olmasligi ta’yinga o’xshab,
aslida Shayton va Iblis o’yinlari yagona ravishdagi paralleli bo’lmagan
dunyodagi yo’qdan-bor sifatidagi mavjud va mavjudmasliklarga xosdalanishda ro’y
berishi kerakligi ham aytilajakligi ma’lum endi xo’sh. Ammo shunisi joizki,
bizlar haqiqatan zapislar sababi deya topishimiz taqdiran ham, televizor va
kompyuterlarni o’rab oluvchi zapislarga ishimizning ko’pdaligi boisi ham sabab,
vaj bo’lib hisoblanadi. Aslida go’yoki vaqtning bizlardagi olamimizga xos
palapartish chalkashliklari, vaqt davrini o’tib orqa-oldin (o’tmish-kelajakli) tashlashga
xos sakratilishlari hamda joylashuvli makonlarimizning tushli dunyomizdagi
yamoqlashuvli tartibsizliklarda qoldirilishlari, palapartish ravishda o’z
joyidan ko’chirilishlari bo’lib o’tayotganda, bizlar shu ikki hodisaviylikni
qarama-qarshi tomonlarimizga astoydil tarzda tuzuklikni berib bormoqdaligimizni
bilsangiz bo’ladimi, ammo shunga qarshi ishlovlar ham kam emasligini bilib qo’yingiz.
Qo’qqisdan bir nimalar oyoq ostiga so’planib yotishi yoki atrofda paydo bo’lishi,
kishilarning (gapirish ilinjida) kelib qolishi mumkinligi o’zim uchun oldindan
kutilmagan sifatida qaralayaptiki hech asti qo’yaqoling. Vaqtning sakrashlari
esa bizlar haqiqatparastlarga oddiy vaqt o’tishiga o’xshash avvalgi holatdaligi
bilan ham ko’zga ilinib turadiki, aslida shu deya hech farqi qolmayaptiki, baribir
o’zimiz bu sakratilishlarni sezmayotgan bo’lsak odam emasdirmuzmi, ha bo’pti.
Hammasi to’g’ri, tartibli tarzda ijroga majbur bo’layotishiga xosdalanishli
tarzda bizlar uchun vaqtning sakratilishlarini bilib qolishga intilajak
qiliqchalarimiz juda muhimga o’xshamasmidi hamki, o’xshaydi, ha, bo’pti shu.
Endi, shu deyman ichimdagi Iblischam menga doimo shama qilib seni axir
boshqarayapmiz, mafialar bor aslida, shu bizlar o’nqir-cho’nqirliklar qilib to’satdan
ya’ni yo’qdan-borlashtirib voqealarni sodir etaolamiz, narsalru kishilarni
chiqaraolamiz deyishayaptilarmi, ha endi bas. Lekin shu bilan birgalikda sen
qamoqdasan, zamondan orqada qolgansan yoki hamma biladigan rivojlanishni,
texnologiyani bilmaysan deyishganga haqiqatan o’zimni ishontirishmoqdami, ha
shunga yarasha xo’sh. (tugatishaypati azalgi holatlar sirasiga bag’shidalash o’laroq
bo’pti shu). Endi agar shu bular bo’lsalar, mendan ne istayurlar, o’zim mutloq
xato yo’nalishlarda yozib-chizib yoki ishlab yotgandurman balkim, a! Endi mening
o’zimning shu ular borasidagi qarashimga e’tibor bersangiz, sal boshqacha ya’ni
aytayotgan yozganlarimning bari o’zi uchun bu haqiqat deya yozilganlar
sirasidandir ya’ni tabiiy qonuniyatlarning buzilib yo’qdan-borlashuvlar,
Gotliklar va teskarilikli hayot sirlari hali o’rganilmagan tarzdaligi bo’yicha
o’zimda shu yopiq gumbazimda ham, butun olam aro dunyolar ichra hayotlar kezadigan
insonlarda ham bo’lishi muqarrar deb topilajakligi bu shular jumlasidan sanalmoqdaligi
bilan aytish joiz. Aslida o’zimning qilayotgan ishlashim yoki urunishli
harakatlanishlarimning barchasi kelasi zamonaviy taraqqiyot mahsulini hozirdan
sezabilib iloji boricha to’gri ravishda, isbotli tariqada yoki tabiiy formulaga
xos topib qo’yib o’rnatishni talab etayaptiki bo’pti shu hozircha. Sodda
tabiatli bo’lib kelgan dunyomizdagi hayotimiz yakuniga yetganidan xafa
emasdursizlar balkim, ha shular bu toifasiga kiradimi bo’pti xo’sh. Bilmasamki,
dunyoda haqiqatan nima gaplar bo’lmoqdaliginiki, Zapisim aralashuvi sababli
barcha tabiiy va hayotiy sohalarda oraliqli bosqichlarda, davrlarda yoki
intervallarning o’zlarida qolib umumiy rasm-rusmlardan, yondashuvlardanu tabiiy
qonuniyatlarning muntazamligidan orqada qolib ajratilganga o’xshayurman,
hattoki shu ham bor boshlarda ko’pchiliklarimizning bo’pti xo’sh. Aslida bo’lishi
lozim bo’lgan dunyo bilan o’zimning muntazam ravnaq topishimga xos parallel
borishimda, bo’lishimda endi hozirgi davr onlariga xos shu parallellikning
ajralib qolishi, shtrixsifat o’rtadan sinib chetroqqa hali ham to’g’ri o’z yo’nalishini
o’zgartirmasdan tortilishi, to’g’ri quvurning to’g’ri burchakli burilib yan bir
chiziqda davom etishi sodir etilayapti.
Comments
Post a Comment