Bizga qarangchi og'ayni
159. Endi kecha va kecha burungi (tunov)
kunlarda katta davriy, 150-kundan 200- yoki shundanda yirikroq ahamiyatli kunlarga
bag’ishlab qo’yib o’tajaklik to’g’risida to’liq 3 ta raqamlarni yozganligimiz
ma’lum ediki, endi esa ichki vaziyatlashlarimizning o’zida qanday qilib qola
qolishimiz borasida hamki shu oraliq kunlarning sonidagi oxirgi ikki raqamlarni
izohlash orqali yashab qo’yaqolaylik hamki bo’pti shu. Demak, 59 deganda 5 bu –
farishtam yoki Ibrohimning farishtasi bo’latursin (bo’yinlarimiz va kurak suyagimiz),
9 esa odamning boshi ya’ni kalla yoki Ibrohimning odamovurligining o’zi sanalur
hamki xo’p shu shunday bo’lsin deyishdi ichimdagilar tugallayozib hamki xo’p bo’pti.
Shuning uchunkim, tashqariga xizmat safariga xos chiqib kelishim bugun o’zgacha
odamiy, o’zimga to’g’ri va mos keladigan holda amalda sinalib qo’yildi hamda
rafiqamga bo’lgan javobim o’zimni juda ko’p seskantirmadi va xayolimdan
masalalar yarattiravermadi. Havoga kelsak, bahoriyki, shunisi bilan Bahor havas
qilgusi bo’lg’ayki, quyosh maqul darajali bulutlar bilan yopilgan qatlam
ortidan nurini pokizalab turardurki, yomg’irli kunimizning sal kam yerimizni
namlantirib yuborgan namgarchiligi ham yakun topib salqinlik issiqlikni o’zidan
yo’qotmasligiga xoslanib bag’ishlanganligi shu bu. Ob-havomizning shamoli yo’qki,
shu shamol deb nomlangan farishtalarimiz Ruhning ob-havosining harorati bilan
barcha yondoshlikka xos qirralarini boshqarib Iborhimning hayotiy damlashuviga,
saboqli ishlariga xizmatda bo’layozishi bo’layapti. Aslida odam nomi yoki o’zi
bilan o’ynashmaylaki, odamning o’zi barcha holatlariga ko’ra eng to’g’ri
qarorini hattoki o’zi, odam nomi yoki timsolini olib yashovchisi qilmasligi ma’lum
va mashhur hamki, afsus o’zimga shunchalik tashvishlar bo’lib tugaganligini
hayratda qolib bilayapman endi. Odam sifatida o’zimni emas, odamiyligimni
qiynamoqchi bo’lgan xudolar va insonlar hamda boshqa toifa birlashuvchanlari
bekordan-bekorga qobig’im, odamiyligim bilan kurashganlarki, shunga ularga to’g’ri
javob qilaolmaganimdan essiz ham derdimki, aslida odamiyligimning o’zim
tomonimdan boshqalarga atagulik qarashim bu – yaxshilikni o’tkazib bilishim
sanalmishligi hisobga olinajakligi xolosligi bilan ma’lum va mashhur. Odamni go’yoki
eng zich holatlari yoki sabablari, tartibsiz ishlashlari ham go’yoki bosilgan
somonning tagidagi qisilishi bo’lib hamki, baribir eng ehtimolli, kerakli va
salmoqli (har tomonlama o’ylangan) qarori, natijasi bilan hayotga egasini
tanlovli ravishda boshqaradi, harakatlantiradi. Go’yoki somon tagidan olingan
endigi kelayotgan harakat uchun yagona somoncha qopning shu ost qismining
tepasidan boshlab muallaq holda 3 o’lchamga xoslanib (fazoviy gravitatsiyasiz
bo’shliqqa sekin o’sishli ko’trilishga xos) burilibroq turishga xoslanib taqazosiga
uchratilgan holda tanlovga xos to’g’ri keltirilganligini bilsak ham maylimi!?
Bugun aslida 2022- shu yilimizning tartibiga moslashtiriladigan hayotiy
jabhalashuvi nazarga ilinib qolmasa ham mayliydi, qani shuni endi o’zingiz bir
chamalab topib ko’rsatingizchi. Agar aniqlab topgan bo’lsangiz keyingi
gapimizga boqingiz. Topganingiz shu bu emasmikin, 08.02.2022 sanada 2 ta oxirgi
bo’laklar 2 raqamli hisobda olinishuvga ko’ra bo’lishganlariga xos 1-bo’lak esa
teskari tartibdagi 10 soniga 2 ta qolganligi bilan 2 ta to’g’ri va bitta inkorli
o’yinni bag’ishlashga erishish orqali shu to’g’rini aniq joylashuvini
belgilashini tekshirishingiz hamki mayli shu xo’sh. Shu o’rinda endi, aytib o’tmoqchimanki,
negadir bir kishi tupik bilan yerga tupigini otsa, tuflasa yoki bolalar sichib
qo’yganda bo’qini ko’rsam (shu haqida eshitsam) og’zim o’z-o’zidan ochilib
yumiladi yoki tomog’im hiqqildog’ida yutinishli amallar bo’lib qoladi. Endi,
shu paytgacha o’zimga o’yinlar bo’lib kelganligini aytmasam ham bilsangiz
kifoya. Shu o’yinlar qanday qilib bo’lib berganligini sal pal ishlashimda ko’zimdan
o’tkazdim shekilli. Aslida Xudoning o’yinlarining asosida tabiat, yer yuzasi
yoki jism bilan odamning tirikligining almashinuvi bo’lib ko’zda tutilganligi
ham ma’lum endi mashhur hamki xo’p bo’pti. Shuni tabiatdan kelgan Xudo kod
orqali bajarib kelganligini sezib qoldim. Shuning uchun kodli ishlashlarim
davomida Powershell ning eplayolmagan qismlarini C# dasturlash tilini o’rganibroq
o’nglamoqchi bo’lganimga qaramasdan, C++ dasturi ham kerakligini bilishim
bilanoq, shu borada .Net framework uchun faqatgina C++ dasturlash tili
qilinajak ishimga sazavor qilib qo’yishini bilishimga erishidim. Natijada Windows
API da headers va interface larga to’qnashdim. Agar header kerakli minimal
Windows versiyasini tuzish uchun type larni yuklashi ma’lum bo’lib bosh yoki
kallani, Ibrohim zotni bildirib qo’ysaki, interface lar esa teskarilashtirilib,
aniqrog’i kollinearlashtirilib qurilgan yopiq qobiqli birlamchi
dasturlovchilarga xos ishlash metodlariga ega bo’lgan dasturlashchalarni
anglatmog’i sifatida Xudoni yoki Ibrohimning onasini va bo’lajak xotinini,
hozirgi thrusting pelvesis ligida o’yanshchisini (juvonimargini) bermoqdaligini
bilsak bo’ladi hamki xo’p shu. Ko’pi borsa C++ dan ham o’tib qayerga
borardilar, o’zlarining aytishlariga ko’ra Java zo’r dasturlovchi til deb shu
doiradagi tillar toifasini eslatishdan boshqa ilojlari bo’lmasligini aytib o’tishga
men ham tayyorligimni bilguvchidursizlarki, xo’p mayli bo’pti. Implement qilish
uchun Interface boshlang’ich bo’laklovchilikka xos dasturcha win32 applariga
bag’ishlanib boshqarish orqali kirgizilib ulanuvchi dasturchalarimiz shuki,
Interface dasturlovchilikka xos uslublaridagi ichki kollinearlik bosimidagi bo’lishi
mumkin cheksizlikka xos jarayonlashuvlarning qonun-qoida tartibidan tanlab
turib o’yinlar, bosimdagi o’ziga xos kesimlarni yaratib qo’yishlikka duchor bo’lganligimni
shu paytgacha hech kim inkor ham etmaganmikin, ha shu!? Kollinearlikning o’ziga
duch kelaolmasligim yoki yo’liqaolmasligim, shuni eplayolmasligim tugul
kollinearlikning qanday qismlariga yoki ikki taraflamali joylashuvlarida, bo’laklarida
qoidaga xoslikka ba’gishlanatura to’g’ri kollinear chiziqlikka ko’ndalang juda
kichik chiziqcha qo’yib chiqilishga xos o’yinlarning guvohi bo’lish, o’zicha
tartib yaratish holi mening boshimga g’avg’o bo’lib qolaqolganligni bilsangiz
ham bo’pti shu. Interface muomalalarga, desktop dasturi bilan foydalanuvchining
muomalasiga xos o’xshashlikni ato etishiga qaramasdan hamki, aslida o’z ma’nosida
“inter face” yoki “yuzning ichi ya’ni yuzga kirish” ma’nolari shuni
anglataolayapti hamki, bizning ehtiroslarimiz orqali namoyon etilajak o’ylovlarimizdagi
tanlovlarning bari dasturlash tilllarining ishlashiga xos o’rganib qo’yilaqoldi.
Nyutonning 3 qonuni bordir:
Law 1. A
body continues in its state of rest, or in uniform motion in a straight line,
unless acted upon by a force.
Law 2. A
body acted upon by a force moves in such a manner that the time rate of change
of momentum equals the force.
Law 3. If
two bodies exert forces on each other, these forces are equal in magnitude and
opposite in direction.
1-qonun
kuch fizik holatining nimaligini tushuntisa, 2-si harakat ketma-ket
kelaveradigan tezlanishlarining vaqt bo’yicha darajasi ya’ni bosqichiki, shu
darajalarning bir-biriga o’tishi bo’yicha yana qandaydir bir tezlanish
hosilasini berib, tanaga yoki qo’zg’almas, muallaq jismga ta’sir etuvchi kuchga
teng hisoblanadi. Shu ikkinchi qoidada o’zim turaman. O’zimning badanim, tanim
va qimirlashlarimning harakati shunday hisoblanmasa hamki otim boshqa sanalurki
bo’pti xo’p hamki mayli. 3-qoida shundan iboratki, bir-biriga kuch o’tqazgan
tanalar ya’ni shu jismlar teng kattalik ya’ni bir xil miqdorda, og’irlik
bosimida yoki og’riq berishga xos jarayonlashuvga xoslikda to’qnashuvni hosil
qilishlari bilanoq har biri o’zining kuchi bo’yicha teskari ya’ni
qarama-qarshi, kollinear boshqa tarafga siljitiladi. “Ha, ch(i)choqchayey”
deyishdi ichimdagilar, o’zimga yoki Ibrohim uchun ham bo’lsa kerakki bu shu. Demak,
3-qonunda katta yoki bahaybat odam, kurash olib boruvchi kichkinagina bolacha
bilan kurashish uchun agar ikkalasi hamki priyom, kurash uslublaridan
harakatlanish momentumlarini, har xil vaqtli tezlanishlarini qilib
qolishganlariga xos hodisa yuzaga kelsaki, katta kurashchi ya’ni jangchi ham kichik
jangchi yoki dzyudochi bilan bo’lgan o’zaro lat yeydigan to’qnashuvlaridan, bir
xil shattali og’riq olishlariga qaramasdan hamki, talpinib yopishishga teskari
ravishdagi bir xilga xos kuch barobarligini yo’qotajakliklarini bilsak ham ma’lum
endi mashhurdur. Mana o’zimning hayotimda hamki, eng asosiy ravishda bolalarim
tug’ilishidan buyon, agar ularni quchoq bag’rimga ichimdagi hisobchilardan ko’ra
ko’proq belgilangan muddatda ushlab turib amallamoqchi bo’lsam hamki, natijada
o’zimning shu quchoqlayotgan bolamga nisbatan ortiqcha massamga bog’liq dam
olishga xos kuchlashuvim tugab bo’lib bolamning eng kuchli ravishdagi
priyomlari, uslubiyatli harakatlari orqali lat yedirish payiga darrovoq tushirilaman.
Endi bu bosqichda bolalar juda ayyor va mug’ombir o’zliklariga xos
ishlashadilarki asti qo’yaqoling ham deymiz balkim, bolalar og’riq, tanining
azobini unchalik sezmaydigan o’zliklar bo’lganini bilsak agar, shattaning og’rig’ini
ko’proq o’zimga deya teng hisoblash ham amrimahol sanalurligi ma’lum va mashhur
bo’ladi. Mana shu teskarilik yoki kollinearlik qarama-qarshi yo’nalishlari har
xil rezinka cho’zilishlarini yolg’ondan haqiqat bilan almashtiraverilishlari
orqali ichimdagilar tomonidan ushbu holatda o’zimning massam orqali hordig’imni
yoki halovatimni ham yeb yuborib haq talablik yoki adolat berish bo’yicha
kuchlar ta’sirlashuvimizda mutloq tenglik qilib qo’yishga erishishni
xohlashganliklari shundoqqina mug’ombir yuzchalari orqali namoyish etilajakligi
bo’lsin bo’pti shu. Mana shu 3-qonun kompyuter dasturlashuviga xos Interface
degan tushunchaviyligiga ko’ra dasturiy ta’minotlashuvli asoslashlaridagi juda
ko’p raqamlardan, shularning tartibiga xos tuzilgan discreet, zarrachaviy yoki
elektronlashuvlarga xos alohidali zaryadlarga xoslanib to’ldirilgan kollinearli
qobiqning shu jarayonlashuvlari aro ichkarisida har xil qatlamli, to’sqinlikka
xos bukilishli joylashuvlariga duchor qilib aynan tartibli cho’zishli va
tartibsizlashtirib (xaotik noma’lum) torayishli amallari bilan yengib qo’yishmoqchiliklarini
shay va pay qiladiganligi bo’lsa kerakki xo’p bo’pti. O’zim go’yoki rezinkaning
faoliyatiga o’xshab prujinaning amartizatsiyasidagi eng ostida ochilmasdan
yopiq bukilib g’ichirlashli ishqalanishda noma’lum tartibga xos
qolinishlarining joylashuvida o’zimning hayotimning bahosini bilib kelganligim
ma’lum va mashhur bo’latursin xo’p bo’pti. Shu Xudo, interface o’g’li yori
uchun boshqalarni o’ynagani-o’ynagan hisoblanishi ma’lum endi mashhur hamki xo’p
bo’pti. Go’yoki boshqalarning, o’zimning qiyinchiligimdan o’g’lining foydali
gashtini olib beravergani-beravergani bo’lganligi bu shu. Nyutonning qonunlari
haqida ushbu saytdagi ma’lumotlar keltirildi: https://en.wikipedia.org/wiki/Newton%27s_laws_of_motion
… Shu 3 ala qonunlari (Mathematical Principles of Natural Philosophy), first
published in 1687, kitobida keltirilgan. Shundan bilsa ham bo’ladiki, shu
qonunlar aslida insonning tasodifli, tanloviga xos noma’lumligiga ko’ra tirik
jonning nimaligini oshkor etib bersa hamki, shuni to’liq ifodalashga qaratilgan
matematik tamoyillar qismi tabiat tomonlama qaratilsin va tabiiy falsafa esa
insonning aqli sifatidagi matematika tomoniga o’tishi nazarga tutilgan holda
har bir qism ikki so’zlab baholanib berilganligi ma’lum va mashhur sanalur
hamki, insonning o’ylovining kollinearligi shu qarama-qarshilikka xos qonunlarni
chiqargan bu nomlashuvlarning eng markaziy teskariligi yoki kollinearligi bilan
hamki, eng to’liq anglashiluvdagi hozirgacha ma’lum ifodada bag’ishlanganini
bilsak hamki bo’ladi. Biz baribir barcha ma’lumotlarni ham Nytonning o’zini ham
aynan ravishdagi Got so’zisiz tushunmasligimiz darkorligini bilsangiz bo’ldi xo’p,
shu jumladan kitobining nomini hamki bo’pti shu. Got so’zi tutdim, qo’lga
tushding yoki Gotted ma’nolarida hammasi bitta va bittasi hammada degandagi
barcha jismlarga xosdalik va barcha ma’nolar uzra mazmunlashuvga xosdalik
yotganligi orqali yo’l qoldirmay taslim etajaklikka xos tushunchani beradimi xo’p
shuki ham mayli.
Comments
Post a Comment