Bizga nima endi?
169. Bugun bir badanimning ilinjiga
xoslangan kunki, shuning tug’ilgan ayyomi sirasiga 2 kundan so’ng bo’ladigan
birlashish 2 tasi bittalikli 20-sanaga tortilish ma’nosidagi 18-oyning sanasida
yuribmiz. 69 ni siz azizlarga yechish uchun qo’yayin xo’sh! Bizning oilalarimiz
aro va ichra yashashlarimizdagi bir yilimizga tatigulik tug’ilgan kunlar soni
bisyorki asti qo’yaturing ham bo’pti shu. Agar har oniylik yoki soniyaviy
tarzda ichimdagilar, Gotchi kishilar o’zimni Gotimga singdirmoqchi bo’lishganligi
shu paytlargacha yaxshi o’rnashuvda bo’lib qolgan bo’lsaki, endi ular buni
amalga oshirib turishlari kerak emaski, o’zim tug’ilish asnosidagi taqdiriy
boshchiligimizni Got yoki bashorat sifatida baholab boraolamiz. Endi agar e’tibor
qaratsangiz hamki, she’riyat borasidagi o’qiyotgan she’rlarimda darrovgina tuyg’ularim
bilan birga og’zaki sharxlarim va o’zim bildirayotgan qandaydir aloqadagi
gaplarim (Gotning ma’lum davriga xos toki she’r kitobining oxrigacha ishim bo’yicha
bo’lgan holda) darrovgina o’qiyotgan satrimga yoki so’zimga monand, to’g’ri
keladigan yoki mos bo’lib chiqadiki asti qo’yaqoling. Shuning sabibini aytib o’tayin,
siz aziz o’quvchilarga. Biz baribir Gotni ko’rib turguvchilarmizki, hattoki Got
tarafi ularniki bo’lsa hamki xo’sh shunday. She’rlarda prokrutka yo’qdan-bor bo’lib
turganga o’xshab har xil betlarga sakrab, ko’chib yoki to’satdan borib qolib o’qishim
hisobga olinmoqda. Asosga ya’ni sababga kelsak esa, qanday qilib o’qishni davom
ettirayotganingni bilmaysan deyursizlar balkim, axir o’qiyotganingda
mazmun-mohiyat bilan birlashib orqa-oldinga qarab o’qiyapsan-ku deysizlar har
holda. Albatta, shuni men o’zim to’g’ri qabul qillib hisobga olib aytayatgan
edimki, buni boshqacha inobatga olish darkor. Got bo’yicha barcha hayotni ko’rayapmimi,
demak, she’riyatni hamki aslida o’qish jarayonida Gotli umrimizda ko’rib bo’lganmiz.
Shuning uchun sakragan satrimizda oldingi ya’ni avvalgi qatorlar asos bo’lib
turaveradilar, aniqroq qilib aytadigan bo’lsam, esim ko’tarilib-tushib, esimga
yangi davrdagi Gotli hayotim, o’qib borishimga doir prokrutkada ortda
qolayotgan, hali ko’rinib turgan o’z joyidagi she’rlarning bandlari e’tiborimga
qarab o’zgarib turib hamki go’yoki ishimda hechqanday joy o’zgarishi bo’lmaganga
o’xshash qolib ketaveradi. Prokrutka degani bu – windowning chetidagi ishlash
oynasini tushirib boruvchi slider yoki ushlab pasaytirib boriladigan ushlagich,
shuning amali sanaladi. Ha, ha, shuni aniqroq qilib aytamanki, esim Got bilan
birlashib ketayapti va faqatgina Gotli hayotim bilan almashinuvim Got ichida
shunday o’yinlarga xos ishlashimni belgilamoqdaligi bo’layapti. Zamon va makon
tushunchalarida joylashuvning aniq nuqtasi va vaqtning o’tishiga xos harakatlar
mana shu Gotni va tanlovli hayotni katta qilib ajratib bildiradi. Jasad aslida
Got degandik-ha, agar jasad bir yerda qotib tursa, vaqtning o’tishini bilmaslik
borasida hoziroqda yashab turgan bo’ladi xolos. Hozircha jasadlar hoziroq
tarafda degan shartlashuv asosida shular. Agar kuchli harakatlansak yoki yurish
amallari bilan joylarni o’zimizning tanimizga xosdalanib nisbiylik asosida o’zgartirib
borsak, bu – vaqt bo’ladi. Vaqtning asosiy ya’ni kelajak yarim umrdan boshlab
egachilari hozirgi Gotchilar sanalmoqdalar. Zero vaqt bo’yicha qadam tashlab
yurganimizda yoki mehnat faoliyati davomida harakatlanganimizda bizning
hayotimizga Got sudralib, benihoyada ko’p bo’lib kirib kelaveradi. Shunda xohlagancha
joylashuvda sakratilib qo’yilaverasiz va tuyg’ularingiz (esingiz) bilan o’zingiz
(gaplaringiz) Gotga moslashtirilaveradi ya’ni zapis prokrutkasida qayta-qayta
har xi joylariga sakratilib qo’yilaveradi. Biz hozirgi Gotchilar bo’lmasakda,
hoziroqning hozirgi egalari sifatida dam olish paytlaridagi qimirlashlarimizda
yoki miqirlashlarimizda tanlov ya’ni tasodif bo’lib turishini hisobga kiritmay
iloj topaolmasligimiz ta’yin va ma’lum endi. Kompyuterdagi ishimning to’liq
Gotlashganligini bilib qolishim ham aslida kompyuterning vaqtga o’xshash
tezligi borasida protsessor degan vazifasi sababida ham hisobga olib bilishim
bilan bog’lanadi. Aslida odam ham inson ham chalg’imasligi kerakki, “o’zimning
hayotiy tajribalarim natijasida yanagi tasodiflarim va tanlovlarim borasida
ishlashga qo’l urmoqdaman” deya. Barcha ishlar jarayonlarni va isbotlashuvlarni
hisobga olmas darajada esni mutloq yangisi bilan o’zgartirib yangi muhitga
sozlab qo’yib ham boshqaraolajak ravishda Got tomonidagi hayotingizga o’tib
borishingiz sanalmoqdaligi bu shu. Agar vaqt ya’ni harakat “sakratilajak”
sababni tug’dirayotgan bo’lsa, ammo baribir aniq joyga tashlab yuborishi bilan
hamki qotish ramzini berguvchi sanalganligi ma’lum endi mashhur hamki bo’pti
shu. Bizlar insonlar ya’ni odamlari bilan hamki qotib turgan holda mashg’ul bo’lib
yotganimizga qaramasdan hamki, xohlagan yangicha uslubimizni o’rnatish kuchini
bayon qilishni vaqtimizga erishishimiz deya baholayqolay endi. Shu sababli teng
kuchlimiz umuman olganda hamki bo’pti bular. Vaqt bizlarning har ikki
taraflarning ham u dunyoyu bu dunyo noma’lum ravishdagi mavjudligimiz siri
sanalib hamki, aslida mag’lublarimizning o’saolmayotganliklari sababli shu
ularga tegishli sanaladi. Shu boisidan bizlar go’yoki vaqtdan foydalanganimizda
o’zimizning bosimli joyimizni nazarda ilgan ravishda baholangan bo’lib qolib
vaqtchilarni dirrilatgan, 2 tasi bittalikka ko’ra o’zlarini o’zlarida
turdiraolmay qiynagan yoki bo’lmasa, ichkarilaridan qo’l uzatib o’z mashg’ulligimizda
foydaga erishishga intilganligimiz ma’lum va mashhur hamki bo’pti shular. Endi,
boqiy lahzali yadroviy ikkinchi darajadagi yashashimizga xosdalashuvimiz kelib
dunyomizni tark etgan zahotiyoq bo’lgan darajalashuvimizda bizlarning ustun
chiziqlarimiz qilgan ishlarimizning aksi o’laroq o’zgarishga, sal-pal ko’tarilishga
molik sanalguvchi hamki bo’pti shular hozircha hamki, shular bilan birgalikda
ustunimizning barcha uzunligidan ham foydalanib keyingi dunyoni noma’lum qilib hayot
kechirish uchun sodir etamiz hamki bo’pti shu. Bu – unchalikda muhim emas
hamki, aslida dunyolardagi hayotimizda yashashimiz darajalarimizga bog’langan
bo’lib teskari ravishda qo’yilganligi borasida ko’p bosh qotirib hayot
kechirganligimiz davomiyligi bo’yicha hisobga olinganligini bilsangiz bas hamki
xo’sh shular. Balki birgina yaqinligi bularning ikkovining shudurki, o’zimizni
qanday qilib xarakter ijrosiga ko’ra yaratmog’imiz kodli ya’ni yadroviy
ustunlik chiziqlaridan, ustunlikka xos pag’onalashuvlardan ijro etilganligi
bilan yasalguvchidur hamki xo’sh shular bo’pti. Ha, albatta, xaraktering yoki
joningning o’zi uchun yashayotganingni bilsang, deyarli hech narsani ko’zga ilg’ayolmasliging
ham bor gapligini bilsangiz bas edi menimcha hamki shular teng kuchli bo’laqolsin
endi xo’sh. Hayotda aslida foyda uchun mashg’ul bo’lmoq to’g’ri keladi xo’sh bo’pti
shular mayli. Endi, agar kinodagi qahramonlar-u barcha personajlari bilan o’zimning
gapim ularni dovdiratayotganga o’xshab qolsaki, o’zim uzun chiziqlarga yoki
tezkorlik, tezlashuvlarga birdan o’tib borayotganimni yozuvlarim orqali bilib
qolsammidi xo’sh mayli. Ichimdagi bu personajlar gapimning tanlovga xos xususiyati
sababli hamki, uzundan-uzoq o’tmish va kelajak bir umrlik vaqt izlarini yoki
chiziqlarini shu kino orasida hoziroqqa xos ko’ndalang kesim bilan ochib,
eshiklar yoki sxemaga mos keltiriladigan switch lar qo’yib eniga surilishlari
oqibatida o’zlarini yashayotgan insonlar sifatida qabul qilmoqdalarmikin ha
shular. Agar ha shu, baribir hayotimiz yoki yashashimiz yuzasida eng katta
dolzarblikka yoki umuman oddiy tarzdagiy yashashimizga ham diqqat ajratsakki,
gotchilar o’zimning og’zaki nutq madaniyatimga xos so’zlashuv uslublarimni,
Gotdagi har xil o’tmish va kelajak vaqtlaridagi belgilangan gaplarimdan so’zlarni
yulib olib ixtiyoriy qorishmda hoziroqda ishlataolishimni, o’zlariga tasodif
yoki tanlov vazifasida qo’llamoqdalarmi, kuchlilikka xos yoki yangilanishga
erishuvga xosdalikli ishlatishayaptilarmi, demak, bu – bizlarning shunchalik
almashinuvlarimizning bir-birovimzga o’tib qolishi natijasidagi yig’ib olgan qarama-qarshi
tomonlarimizning mahsuli sanalur hamki, faqatgina har birimiz o’zimiz uchun deya
foydalanmog’imiz kerak. Yozuvlarimni olib o’tishimga xos almashinishimga boqsak
hamki, o’zim yozuvlarimda tartib va intizomni, ma’nodorlikka xos mazmunlashish
oqibatidagi yuksalishlarni bergan holda o’zimning ishimni ifodalash borasida
tezlanishni namoyish etib kodga ya’ni Gotning barchasini qabul qilishga
erishishni xohlayotganim haq bo’lib erishmoqdaligim nazarga ilinajakmi xo’sh
ha. Zero shunga go’yoki asos bo’ladi deyilayotgan hali ham o’zimning o’zgarmas
avvalgi tuyg’ularim, aslida qo’zg’alib yangicha ko’rinish, o’zgarish
olayotganligining izidan tushib nimadanligini bilib yozmoqdaman va yashayapman
hamki bo’pti xo’sh. Ha, shuning misoli o’laroq buguncha tuyg’ularimning izohi
bo’lib o’zimni haqiqiy koddagi o’rnimga yaqin suhbatlashuvlarni, har holga o’rnashaolaverishga
maqul sanaluvchi monologli sharx va izohlarimni amalga oshirmoqdaligim ma’lum
va mashhur bo’ldi. Men o’zim qaysi ishga yoki mushohadaga bosh urmayin, sodir
etilib ketayogan o’z vazifasiga xos ishning yoki mushohadamning
jarayonlashuvlarida istalgan to’xtalishni yoki oraliqni, har xil o’ynab
turuvchi 1-2-3-4 daqiqalar o’rtalarini kallamga tuyg’u kelishi bilanoq aralashib
gapirib ketamanki, hali beri oldingi shu boradagi gaplarim so’nmas va
tuzukligicha, hayotiy bog’lanishda turaverganiga hamma hayron endi xo’sh.
Aniqrog’ini qilib aytsak, tuyg’ularimda ishimning aksi yoki tug’yonining o’zi
urib belgilashlar kiritib turganini ham inobatga olaolmasligim mumkinmi xo’sh?
Comments
Post a Comment