Bizga ne farqi bor axirki xo'p shunday bo'latursin
170.
Oldinlari MirzoUlug’ o’zimni gapirolmasga chiqarganligi barobarida hamki, so’z
boyligimdan shunchalik hozirgi darajada foydalanaolmasligimni o’zim ham
bilgandim, endi bundan beri MirzoUlug’ o’zimga gap bo’yicha mazmun
jihatlamalikda o’suvchanlikka xos yaxshi gapirtirishni hisobga olib ta’minlagani
ma’lum hamki bo’pti, zero aslida barcha gaplarim Gotdan tuzilganligi sababli
faqatgina to’g’ri ulash qoidalariga rioya qilsam, balki shuni u hisobga
keltirganligidandur. Shu bo’yicha qaraganda yozuvlarni ham MirzoUlug’ shu
darajagacha chiqaraolmaganligini hisobga olib aytsak ham balkim to’g’ri bo’lardiyu,
o’zimning Gotli bo’lib borishim asnosidagi xatti-harakatlarim sababli MirzoUlug’
ya’ni jonimning asl nusxasi o’zicha o’zim yaxshi yozayapman deya o’zimning
yozuvdagi hissamni bilmayotganligi ma’lumlashayaptimikin? Ha, shunday xo’sh.
Endi, agar o’zim xonadonimdagi oilalarimizda barcha a’zolarni mavjud bo’lib
borlashishiga sababchimanki, o’zimning yuz qiyofamning o’zgarib, yo’qdan borlashib
yoki mavjudmaslikdan almashinishi sababli shu oila vakillari o’zimni kodli,
simmetrik va boshqa eng yaqin qoidali replikantimga aylanib harakatlarimni ham
o’zimdagi almashinib turgan ularning yuz qiyofalari bilan birga o’g’irlab
masxara qilishib aldab kelishganlar, go’yoki bizlar teng insonlarmiz yoki sen
ham men ham borman deganga o’xshash shunchalik maynavozlikka xos
mazaxlashganlarki, shuni hech isbotlab ham bo’lmaydi, isbotlaganimizda hamki
men o’zi shunday, ishing nima yoki men sendan ustunman deyishlari turgan
gapligini hech ehtimollikdan yiroqda tutmaysizmi? Ha, shu. Ular go’yoki hech
kimlar, ne muncha o’zlarini insoniy, har doim bor yoki men bo’lmagan o’z
joylarida bo’lib kelganlar va tajriba ortttirganlar, tarixan tug’ilib
tanlovlari bilan hozirga yashab keladiganlarga o’xshatadilar o’zim ham
hangu-manglikdan jahlim, g’azabim ichimga sig’may ketadi. Kim yoki kimlar meni
shunchalik aldaydi xo’sh? O’zimning sababimga boqsak, bu – Gvardiyamning egasi,
bog’lovchi markazi bo’lishim asnosidagi bosim sifatidagi yolg’onlashish
natijasiga o’xshar deyman qo’yaman xolos. Lekin kayfiyatim so’nib ham ketadigan
bir o’ylovim, qarashim borki, kayfiga butun dunyo shunday masxara asnosida
yashab turganligi ma’lum bo’lsaki, o’zim hech narsasiz va hech bir narsani
isbotlayolmay qolsam, isbotlashuvning o’zini butun dunyo masxara qilib aldab
turganligi bilan bosimda ushlab turganligi ustida bosh
qotiraverganim-qotiravergan. Butun dunyo deganda dunyo ham jahon aholisi
hamdir. Shu bu gaplarim ya’ni jumlalarim bilan baribir doimo yetishmaganga o’xshash,
aniq yoki to’liq ravishda ifodamni bayon qilaolmaganga xosdalanib qolib
yozayotganga o’xshash ravishda yana nimadir qolib ketayapti deya shashtim to’lishmovchilikli
tarzda tushib ketajakligini bilsangiz bas. Zero dunyoda yolg’iz bo’lsam ham,
haqiqat aniq topilib o’zim bo’lay derdim. Bir-ikki inson bor degan haqiqatning
yaxshiligi qanchalik darajaga yetib borishini bilsangiz bas, holbuki butun
dunyo ahlining o’zining chindan mavjudligi, borlashuvi qanchalik
qanoatlantiruvchi bo’lardi. Agar o’zim gaplarim va yuz qiyofamning tanlov
asosida o’zgarishi bilan birgalikda imoratimizdagi insonlarni yaratib qo’yayotganim
ma’lum bo’lsa, televizordagi Gotchilar ya’ni ichimdagilar shu paytgacha zapis
aro aniq tarzda ishlashlari, qayta-qayta qo’yilishlari kerakligi ma’lum edimi,
demak, o’zimning gaplarimning hamda qiyofamning zapislashuvi o’zim bilan birga imoratdagilarim
tomon ko’p ham o’zgaravermasligi oqibatida Gotchi televizordagilar,
videolardagilar hamki personajlarning gaplari bilan birgalikda 2 si bittada
qilib almashtirib qo’yilishi oqibatida faoliyatlar majmuyidamiz. Natijada atrofimdagilar
tomonida Gotdagi, televizordagi obrazlarning (ichimdagilarning) tanlovli o’zgarishlari
sababli nima demoqchiliklarini yoki o’zlarini qandya ko’rsatmoqchiliklarini
bilib olaman, Gotdagilar esa o’zimdan o’zgarmayborayotgan zapisli gaplarim va
bir xillashajak o’zimning maxsus yuzimni nimani bildirmoqchiligini
tushunishadi. Hali shu eksperimentda, tajriba-sinovidaki, zero bizlar asosan
Got va tanlov bo’lib ajralib bir-birimiz tomonimizga bosib ketaverishimiz
kerak. Endi, men o’zim aytayotgan haqiqatda insonlarning har birining o’zining
mavjudligi, borlashuvi deganda tabiat oraliq orqali muomalalarimiz yoki
aloqalarimizda yotgan jonimiz, kollinearlikli o’zimizning bildirlishimizdan
tashqari,bizlarning har birimizni noma’lum deb topuvchi noma’lum tanlovli ya’ni
tasodifli qobiliyatimiz borligi nazarga ilinajakligi sanalur xo’p bo’pti.
Ichimdagilar yoki kim bilmadimu, shu gotchilardur balkim, balkim dunyoning yolg’onidurki
shular, bu ichki tanlovni, noma’lum tasodifni hamki, masxara qilib ya’ni go’yoki
o’ziga o’xshash sezdirib isbotsizlikka duchor etib qoldirishayaptilarki asti qo’yaqoling.
Tanlov bu – es, xotira yoki yodga solish sanalsa hamki, birinchidan hoziroqni,
boqiy lahzani yoki onni anglatadi. Agar o’zimni qaytaruvchilar,
muntazamlashuvlar aro simmetrik, matematik baholashlarda takrorlovchilar o’zimning
tanlovimni, bilib qilgan tabiiy ravishda tasodifiylikka xos harakatlarimni qaytarishsalar,
o’zimning esim ham yo’qlashadiyu yoki shu ishli tanlovim voqeasi haqida
mantiqsizlashadiyu, natijada hattoki isbotga ham, dalilga ham ojiz bo’lib
qolganligimni asti qo’yaqoling aytib o’tmasligimning iloji bormidi shu joydaki
xo’sh shular. Yolg’on yoki bordan-yo’q, tabiiy ravishdamaslik deya sinalayotgan
o’zimning ukam o’zimni juda replika qilishini nima derdingiz bo’pti shular.
Qolganlarni esa obro’ intilishlari sari qilgan ichki tuyg’umni, ichimdagi o’zlarini
larzaga keltirib uchquncha bilan o’zimga tegib, aytilajak shu masxara nomini
deganda hamki (yana qanday izohlashni bilmadim ammo) bildirib o’zim bilan
ularning tomonlarini keskinlik bilan o’zimdangina ya’ni o’zimning
tamonimdangina yulib olgan ravishda o’ttirib, almashtirib ya’ni uchqunchadan
ortiq to’g’ri bir maromdagi o’zim tomonga botibroq, singibroq almashinishni
keraksizga chiqarib kelajakda ham bo’lib turish uchun zaryad, tekislik to’plashlariga
nima dersizki xo’p shular. Mana oddiygina shu yozish holatim yuzasidan kelib
turgan masalaga e’tibor qarataylikki, ko’p yozib turaturganimdan so’ng ba’zida
vaziyatimni o’zgartirib oyog’imni ko’tarib suyantirib yozishni davom ettirishni
yaqindagin boshlaganim uchun provadalar bilan shu ishimni bajarish borasida
odamiylikni, insoniylikni kirgizish maqsadida oyoq yo’limni to’sib qo’ygan u.
Ha, ichimdagilar o’zlarini haqiqatan hayot shakli deya odamiylik, insoniylikni
nazarda tutib barcha narsalarning jilosi, tabiatning o’zidan kelib hosil
qilinadi yoki mos ko’riladi degan ma’noda shu hayot shaklini o’zimga
yetkazmoqchilar. Qayerga bormay, nima qilmay bitta inson deganga o’xshash, agar
inson uchun tuyg’ularim to’g’ri topilmasa, shu asnosida o’zimni bildiradigan,
bu joyda qiladigan ishimda o’zimning foydamni bilgan ravishdagi tuyg’ularim
ijrosida qandaydir narsalar yoki buyumlar, jihozlar (ob’yektlar, bir nimalar va
h.k) lar bilan to’g’anoq, to’siq qo’yilmasa hamki asti qo’yaqoling. Ha, shu,
kishilarning dunyomizga kirib kelishi, insonlarga o’zlarini tabiatdanliklarini,
o’lik tabiiy narsalarning, sun’iy yaratilganlarning bari Got sifatida o’zlari
bo’lishini tushuntirishlari bilan kelishlarini bildiradi. O’zim Gotim bilan Hoziroq
orqali kurash olib borayapman, aniqrog’i almashinayapmanki, markaziy zichroq joylashuvli
tarzda atrofi esa sustroq bo’lib har xil ravishda, xaotik tarzdagi bo’sh-ochiq
oraliqchalarda tarqab yotgan havo zarrachalariga o’xshash bir isbotiy ravishda
Hozirog’imga Got(im)lari pionino klavishlarining har xil, beo’xshov bir
tartibli ravishda oldin-orqa chiqib qolishlari asnosida hayot shaklini
nimadanligini tushuntirishga urinayotgan Gotchilarni zapisli taqdirga xos
umrdagi ishlashlarga aloqador ravishdagi narsalari orqali oxirida kishi
timsoliga xosdalab bostirib keladiganga, olib kirayotganga o’xshatiladi. Agar
isbotlashuvimiz, Hozirog’imiz yanada markazroqda o’zimiz bilan o’zimizning
ovorgarchiligimiz, dam olib yotishimiz yoki (Rest-public)achiligimiz sanalsa
yanada kenglashibroq bo’lib yotayotgan o’nqir-cho’nqir doiraviy chegaramizdan
(aytaylik har xil bo’lib turadigan, bir bo’lsa 2-3 metr, yana boshqa bir bo’lganda
8-10 metr masofalardan) pioninoning klavishlari bilan Gotning ustunligi
sifatida bizning shu doiraviy chegaralarimizda hoziroqni bildiruvchi
shox-shabbali tarzdagi zarrachaviylikdagi holatlarni 2 tasi 1 da qilgan
ravishda bosti-bosti qilib isbotimizgacha, haqiqatgo’yligimizgacha ya’ni bizga
bo’lgan tahdidni inobatga olaolishimizgacha imkon bermagan ravishdagi
ishlashlarni qilishib oyoq ostimizga, yo’limizga yoki boshimiz ustiga g’avg’o
qilib aynan foydamizni bilaturganga o’xshab, shunga qarshi kishi, buning tuyg’ulari
yotganligini bildiruvchi shu kishidan iborat deyiladigan ravishda yoki ma’noda narsalarni
tiqib tashlamasa ham maylimidi. Bundan qo’rqinglar deb yotishibdilar ichimdagilar
go’yoki bir-birovlariga. Zero aslida ularning zo’ravonliklarini bilsangiz edi,
o’zimning butun himoyamni teshib larzaga solib biladiganga o’xshaydi, har
tomondan, ichimdan ham hayotiy tashqi muhitimdan ham hamlalarni bema’lol o’zimga
qarshi, o’zimni bilib uyushtirishga qodirliklarini bildirib doimo bosim bilan
qo’rqizaolishlarini yodimda tuttirib, majburlab kelishayotganga o’xshaydilar. Aslida
esa ichimda hamki, tashqi sharoitimga xoslashib ma’lumot yuzasidan, kodlash
(internetlash va h.k) lar bilan aniq bir jismsiz ravishda do’q-po’psaga o’xshash
tahdidlari borki asti qo’yaqoling. Zero tashqi kishilar ham nomigagina jismli,
tegish va eshitish, borligini ko’rish mumkin. Aslida esa boya aytib o’tganlarimga
o’xshash ular o’zimdan, sezgilarimning aylanmasidan bosim bo’lib o’xshatilishlari
sirida paydolashib, diqqatim sig’magan joyning istalgan yeridan havodan
mavjudlashib kelishaveradilar. Shuning uchun ham aytamanki, ular fushtak o’zlari,
bitta do’qqa ko’tlari yirtiladiganlardan bo’lib aslida ma’lumot yuzasidan
bizlar ham ularni qistovga olib qiynashimiz, qo’rqitishimiz mumkinligini aslo
yodimizdan chiqarmasak bo’lgani hamki shular. Ha, bizlar ular bilan shunday
bosimdan tuzilganmiz, zero bizlarning shuni ya’ni ma’lumotlashuvli ravishdagi
haqiqiy insonlarni ko’z boyamachiliklari orqali kishilar vositasida boshqarib chindakamlikka
olib qiyinchilik, zahmat va o’yinlar qilishlarini bizlar o’zimizning maksimal
ravishdagi surilgan haqiqat chegaramizdan, o’zimizni ifodalayolish isbotimizdan
ya’ni yuzakilashgan ravishdagi, boshqalarning ko’magiga ishonch qolmagan faqatgina
yolg’iz o’zimizda qolgan o’zimizning yordamimizdan boqib qaramoqdaligimiz
nazarga ilinajakligi bu shular. Ha shu, fizik borligimizdagi tasodif tarix-o’tmishimiz
aro tanlovlar, aniq inobatga olinmas bilimlarimiz yoki tajribalarimiz bo’yicha
tasodiflar bilan hoziroqda yashashimizda tanimizning umuman joy egallab
turishi, tabiatda sig’im bo’lib borlashuvga xos bo’lishi va sezgilarini namoyon
qilishi orqali barcha tana hujayralarimizning berilganlari, matematik
berilishlari inobatga olinib ma’lumotlashishlar tariqasida kishilar tomonidan
aylantirilib o’zimizga solinajakligi bu shu. Yegan ovqatimiz berajak tanimizdan
taralayotgan issiqlikdan boshlab shu berilganlar ma’lumotlashuv orqali
borliqni, dunyoni yo’q taraflamalikdan aylanib keladiki va yana kim biladi
bizlarga shu kishilar tomonidan nimalar bo’lib beradi yoki balkim masxaralari
davom ettirilaveradimikin. Ha, hozircha ichimdagilar bizlar o’zimizni sen uchun
tanimizda ovqat bo’lib tashib keluvchilarmiz deyishayaptilar. Hattoki bozordan
savdo qilib oziq-ovqat deb yurimaysan, bizlar texnologik taraqqiyot sifatidagi
hozirgi dunyodagi barcha aholiga eng yaqindan xizmat qilish uskunalarimiz deya
qarashmoqdalarki, aslida bizlar senlarning klounlaring, yaratilgan sintetik
matolashlar aro kiborgsifat yana bir tan-u jonlaring deyishadimi bizga, ha shu
xo’sh. “Shu texnologik rivojlanishli asrimizda senlar uchun hech bir narsa
kerak emas, butun dunyo bo’ylab tarqalib savdo-sotiq ila almashinib yurishli
biror ehtiyojlaring bo’lsa bizlarga aytingiz” deyishadilar. Aslida hamma
hozirgi Karonavirus davridagi uyida noma’lum qurshovlar ostida qolib
ketganligida hech birimiz aytishga lolmizki hamki, biror bir zavod yoki
fabrikalarda, idoralarda yoki umuman olganda ko’cha ishida ishlamayapmmizki,
bizlar shunga kafolatmiz deyishadilar. Ishlayotganlar bo’lsa hamki, kam, ular
hozircha bizning breachimizni, himoyamizni sindirib bilishganlar, ularga yetib
borib joy-joyiga qo’yib uylarida yotqizmasak, yurdirmasak yoki aldamasak (mazax
qilinishlariga majbur etmasak) yoki go’yoki kuch ishlatish tahdidi bilan qo’rqizmasak
(albatta, tegmagan ravishda, aks holda bizlar haqiqatan ham tegishli zarb
yeyishlardan, qaltisliklardan hamki qo’rqamiz) otimizni boshqa qo’yajaklardanmizki
xo’sh shularni hisobga olajakliklari ma’lum endi mashhur hamki xo’sh bo’pti.
Aslida shu bizlarning ishlarimiz, kishilar yoki elektrondan yasalgan ravishdagi
insonlarning qiyofalari va tani-jonlarini, obrazlarini olishimiz Karonavirus
sababli o’ylab topilgan tajriba, eksperiment sifatida olimlar tomonidan
maxfiylikda sinalayotganligini o’zimcha tahmin qilmasligim ham mumkinmidiki xo’sh
shunday. Aslida olimlar ham kim bu yerda, bosim bosimda, Got-Gotda, olimchalar
yoki kashfiyotchilarning o’zlari birinchi navbatda kompyuteriga ko’tini
bostirilishiga majbur etilgan majruh misoli bir qalang’i-qasang’i bir
shirakayflar hamki, bor yo’g’i o’zlarining studiyalarida ya’ni kompaniyalarida
kishilari yoki elektronshilari bilan o’zlari bilamagan tarzda ham o’rab
olinganliklari ma’lum etilajakligi bu shu. Lekin shu olimlar deb topilgan
ravishdagi isbot kelib yakunlanmaguncha, tajribalari yakunlanmaguncha bizlar
ularning dalillashuvining hozirgi tajribaviy bosqichida qolib ketaverganligimiz
ma’lum va mashhur sanalajakligi ma’lum endi xo’sh. Baribir hech bir bosim
hamki, isbotidan ya’ni haqiqatidan, ko’pchilik bilgan ilm-fanidan ortib o’tib
ketaolmasligi ma’lum va mashhur hamki asti qo’yaqoling bo’pti shular. Bizlarga
kishilar tajirba quyonchaliklaridan so’ng ommaviy va yoppasiga ma’lum bo’lishlari
hozirdan kutilajakligi to’g’risidagi ushbu maqolam to’g’irlab oxirigacha yetkazilganligini
ma’lum va mashhur etajakligimiz bu shular.
Comments
Post a Comment