Biz xo'sh!
164. Endi kechangi
suhbatimizni davom ettiraverib hamki shunga erishishni istamoqda edimki,
oddiygina masofaviylikka xos, boshqa birovning boshqa insonga yaqin yoki juda
yaqin joylashuvlarining o’zi shu insonga o’zini qanday bilish yoki idrok etish,
tanloviga xos e’tiborini, aniqrog’i tanlovini belgilamasligi ham mumkin
emasligini bilsangiz agar shuniydi. Yaqin kelgan kishi yoki birov tahdid, xavfsizlikka
xos qilmishlarini borligida o’zini bildirib turmasa hamki xo’p shu. Shu degani
insonlarning masofaviy, bir-biroviga uzoq-yaqin joylashuvlarining o’zida, shu
orada kollinearlik o’ynab qisilib yoki cho’zilib turadiki, shunda jon yoki tanlov,
o’zlik yotibdi deyishning o’zi mutloq haqmi, ha endi deyishivordi ichimizdagi
birovzodaga xoschilarimiz hamki xo’sh. Demak, kollinearlik yoki Nyutonning 3ala
qonunlarida tabiat bo’yicha joylashuviga xosdalikka ega bo’lgan Xudoning o’zi
borligini bilsangiz bo’ldi. Xudo kollinearlik yoki boshqa tabiiy qoidalarga xos
Germofroditlikni namoyish etib o’zini bilgan zotligini hech unutmangiz hamki bo’pti
xo’sh. Shuning uchun Allohni yomon qiyinchiliklarning iskanjasi deyish mutloq
haqdirki, qoidalar o’zlari bilan o’zlari kurashganga o’xshash erkak jinsdan
ayol jinsiga almashinaverish qanchalik qattiqqo’l mashaqqatga xosdalanib
berishini asti qo’yaqoling hamki bo’pti shu. Shundaylar o’ziga o’zi yomonlik
istab, shu yomonliklarga qayta yomonlik bilan javob qaytaruvchilar
sirasidandur. Haki, jinsning o’zgarishi eng katta mashaqqatli og’riqni yoki
qiyinchilikni, umrni o’tab qayta boshqa jinsda bo’lishga xosdalilikni darrov
amalda sinashga xosdaliklarni, isbotlab qo’yganligini bilardursiz hamki xo’sh.
Shu tezkor bajaruvga xos umrlarga egalilikka bag’shida almashinish
jinsliliklarga bag’shidaligimiz sirasiga, teri hujayralarining o’zgarishi yoki
chappa-rosta bo’lishi borasida qanchalik mashaqqatni bildirib qo’ymog’i nazarga
ilinajakligi bu bilan ham ma’lum endi mashhurki xo’sh. Endi, o’zim yoshligimdan
beri tanlovimning nimaligini boshqalarga bildiraolmaslikka duchor bo’lib devona
sifatida qabul qilinganligimni hamma bilsin endi. Tanlovim o’zim uchun haq
sanalur hamki, ammo qanday chiqqanligi yoki ich-etimni qiya kesma bilan kezib
yoki to’ldirib tuyg’ularim, ruhiyatimga bog’lanib olinib chiqqanligini tashqi
dunyo, borliq hech fahmlab, ramkasiga, doirasiga sig’diraolmagan sanalib
kelganligi sifatida yolg’on bo’lib kelganga o’xshab hisobga kiritilaverganligi
ma’lum endi mashhur. Insonlar esa haqiqat yoki chindak hisoblanishib ko’pchilik
yashovchanliklariga xos dunyoda bor va mavjud sanalishganligini hech kim inkor
etmasdan qo’yaqolsin endi hamki, zero ular borasidagi bildirib yurgan ma’lumotlarimizning
xulosasiga bag’shida etilib kollinearlik asnosida shuni ham yozamanki, endi insonlar
tabiatning jihozlarini, narsalarini va ishlash tamoyillarini o’zlaridan
yaratilayotgan bosim sababli bo’lishini hech ham bildiriaolmay, yolg’on tabiat
bo’layotganini isbotlashga erishaolmay qolishganliklari bilan achinarli
holatlarni o’zimdan ko’ra shu boradagi oldingi jumlada bildirib qo’ygan
teskariligimga bag’shidaligimga xosdalikdan ko’proq qiynalib yolvorishganligini
bilsangiz agar xo’p bo’pti. Albatta, insonlarning tabiati, aniqrog’i inson
sababli yaratilgan tabiiy noz-ne’matlar va borliq to’la narsalar, tamoyillar
aslidagi yolg’on Dunyomizning yaratilish sir-sinoatiga xosdalikni saqlashiga
xos umumiy insonlar aholisining bosimi sababli uyushtirilganligi boisidan har
bir yakka shaxs yolg’on bo’yicha o’zini sinab, o’z hukmini o’tkazish orqali
aldovni, yo’qdan-bor qilinishga xos paydo etilishlarni bildirishga yoki
isbotlashga qodir emasligi bilan ma’lum va mashhur hamki xo’p shu. Ammo hali
shunaqangi zamonlashuvlar kelajakligi haqida ko’pgina shamalarning o’zimda ham
aksi sezilib qolmoqdaligini bilsangiz bas bo’pti. Aslida yolg’ondakam
dunyomizda bizlar shu aldamchilikdan yoki munofiq yuz qarashlarga xos tabiatga
boqishlardan darrovgina aniqlik sari shaylanganlar qatoridamizki, hattoki
hoziroqni qanchalik tez idrok qilishga ega chiqmasak hamki, baribir yolg’ondan
so’ng kelishi kerak bo’lgan aniq tabiatning ishloviga xos tamoyillaridan
hoziroqning o’zi sifatida ham bag’shida etilgan yolg’on prinsipiga to’xtalib,
bir oncha orqaga boqaolib yolg’on borligini bildiraolmaganlarga xosdaligimizni
bilardursiz. Ha, albatta, vaqtning o’tishini tushungan inson bormikin, negaki vaqtning
o’tishi eng katta yolg’on emasdurmi? Vaqt bo’yicha qaraganimizda barcha
aniqliklar ko’z oldimizga keladiki asti qo’yaqoling. Bir yerda turgan tosh yoki
proton boshqa alohida deb xususiyatiga egalikdagi shunday ob’yektlarga aniqlik
bilan borligini va bog’lanishini yuzlanib turib bildirmasa otimiz boshqa
sanalgusi hamki xo’sh. Insonlar o’zlarining borliklariga bag’shida
etilajaklikka xos ravishda o’zlaridan so’ng keladigan vaqtni ya’ni hoziroqni
izohsiz qoldirgilari kelaveradiki, shuni tushuntiraolmasdan vaqt orqali tashqi
olamga xos, shu vaqt oralig’idan yoki qatlamidan so’ng bo’ladigan aniqlikka xos
tabiat to’la narsalariga e’tibor berib qolishganligini bilsangiz bas. Vaqtni
haqiqiy, soxta emas yoki tushunarli deb hisoblab qo’yish ular uchun eng katta
zahmat va qiyinchilik, og’riq tushunchalarini bildirib azob berguvchilari
qatorasidandur. O’zimga kelsam esa, o’zimning tanlovimdan, tuyg’uli
chiqishimdan boshlab o’zimni anglashimga xosdalik bo’lishi bilanoq tabiatning
aniqligi bilan bog’lovchi orada turgan tanimni insonlarga shu sifatlashuvimizga
xosdalashuvimizga oid teskari bo’lishga qodirlashgan holda yolg’on, chinakam
emas deyishsalar parot bo’lib yiqilib qolguvchi o’zimman, og’riq ustiga og’riq
qiynog’i bo’lib turganligi shu bu. Aslida o’zim vaqtni ichimga yutib o’zim deb
oliy ravishda tantanavorlikka xosdalashib bilaman, insonlar esa tanilarini,
aniqrog’i tanlovga xosdalshuvli tani-jussalarini o’zlari sifatida qabul
etishganliklari ma’lum va mashhurligicha turatursin. Shu hodisaviyliklar
bir-birovlarimizga tepadan pastga va aksincha umr bo’yicha o’sishlarga qaratila
yarim paytimizdan o’tganimizdan so’ng oshkor sifatida qabul etilganligi ma’lum
endi mashhur hamki xo’sh. Insonlar o’zimga o’xshash yoki barcha haqiqatiga xos
qarib kimsalar bo’lishlariga ega tanachilarga xosdalashmasliklari kerakki,
chunki aslida ular yosharishni boshlaridan o’tkazayaptilar sanalishadilar. Ko’rinish
bu joyda aldamchiligicha qolatursin. Ha, hozircha ular o’zimdan qari, chunki
tepa umr chegarasidan boqqanda o’zimning yoshimga teng miqdor ayirilishi
bilanoq o’zimning hali umrimning yarmiga bormaganligim ularning ham shu borada
tepadan-pastga umr bo’yicha yarimga kelmasliklarini va o’zimdan simmetrik
ravishda yuqori yoshda shu jarayonda qolishlarini anglatishganligini bilsangiz
bas. Aslini olganda esa har bir avlod almashinishiga xos davr, yoshlik va
erkaklik, qariyalik muddatli oraliqlaridan ketma-ket yuqorilashda insonlar shu
davr uchun tepadan pastga qarab umr zahmini chekishadilarki, odamlar esa har
doimgiga o’xshash bir poyonda o’sishga xoslanib davom ettirishaverishgani-ettiraverishgan.
Shu degani insonlar teskari vaqt bosimi sifatida ko’zga ilinishadilar qo’yishadilar
hanmki, ammo shu yolg’onni isbotlashga erishaolmasliklari boisidan keyingi aniq
dunyoviy qatlamlarida o’zlarining jilolaridan yasalgan narsalarni bildirishga
kech qolishmoqdalar hamki xo’sh. Bu – shuki, go’yoki ular o’zimning tanlovli
haraktlarimga biror nimani o’zgartirishga yo’l qo’ymay qiynaganliklariga
teskari bo’lmoqda. Ha, bir-birimizni qisib qiynab kelguvchilar ham o’zimiz deb
bilingiz. Boz ustiga tanlovli o’zgartirishlarim yoki noma’lum ravishdagi
narsalarga qadalgan amallarim nojoyiz, noo’rin sifatida bir guruh
insonlarimning, Gvardiyamning yoki xaloyiqimning narsalari sifatidagi, har
birining o’z turmushidagi joylashuvlaridagi, o’zliklarini qiynab qo’yishga, o’zgargan
ahvolga solishga kelishiliganligini bilsangiz bo’ldi endi. Endi ularga ya’ni umuman
barcha insonlarga tan yoki jasadlari bor, ammo tanlovlari yo’q, odamiy ularni
guruhlab egallovchilarida esa tanlov borga kelarmiz-u, biroq tanasi ya’ni
jussasi kamdan kam o’ziga sezilib qiynoqni amalga oshirish haqiqatida amalda
sinalguvchi hamki xo’sh mayli. Shu doira markazidagi teskarilikka xos inson
shaklidagi haqiqiy almashinuvimzga, hamma tomon haqiqatimizga
erishguvchiligimiz zahotiyoq doiraning o’zi bo’yicha kollinearlik bo’lib bizlar
o’zimizni anglashimiz kerak hamki xo’sh shu. Doirani o’zi bo’yicha degani hozirgi
umr davrimizga xosdalanib vaqt sifatida insonlar va tanachi og’achi sifatida
shu Gvardiyamning o’ziga egalik qilguvchi o’zim hisobga olinmasligim ham mumkin
emasligini bilsangiz bo’ldi, shu doira yana qanchalik katta jabhalarda o’zini
ichkari qatlamlariga xosdalashib markaziy tomoniga kollinearlikka xosdalanib
borishi hisobga olinmasligi ham mumkinmidi!? Demak, shuning boisidan tani bo’lib
his etguvchi asl o’zlari sifatidagi shu xislatli insonlarning umrning yarmisidan
o’tib o’zgarishga xos bo’lgan o’zimning vaqtim ya’ni tuy’gularimdagi
faoliyatlarini hozirgi o’zlari sifatida ham aytib isbotlashga ahamiyatli
ravishdagi kuchlari yetmasligi ham ta’yin ediki, o’zim bo’icha qarganda asl
vaqt bo’lib umrimning yarmidan boshlanib o’zimni hisobga kiritguvchiligimda
hozirgi ularning tanilariga, jasadlariga egalik qilishimning ma’nosi ham yo’qligini
yoki tushunaolmasligimni bildirgum hozirdanoq men o’zim. Yarim-yarim qilib
olingan o’zlariga tegishli bo’lmagan teskari holatlarini yoki jihatlarini
baribir hech kim o’ziniki sifatida isbotlashga qodir emasligini aytib o’tguvchi
ham bu joyda o’zimiz. Vaqtning tanlovi degan dono xalqimizning gapi holi
yodimdaga o’xshab qolgan ba’zida hamki, dunyoni o’zimning ustun chiziqli kodimdan
yaratishga salmoqli hissa qo’shgan o’zim boshqa pachoq kalta balandli, nuqtaviy
ustunchalardan farqim shu nuqtalarning tasodifiyligini, vaxshiylashuvga xos
tanlovlarini dunyoga ko’rgazaolib, aniqrog’i yoyishga qodirligim bilan
ajratilganligimni bilsangiz bo’ldi. Aniqrog’i tanlovni tartibli ravishda olib
chiqqankiman, shu joylashuvga xosdali ishlarimga salmoqli darajada hissa qo’shishga
o’zimning xotinim bu – rafiqam ham hissa qo’shganligini bilingiz xo’sh.
Comments
Post a Comment