Biz birga emasmu endi?
178.
Televizor, ekran ortida obraz yoki personajlar bir-birining o’rniga
shakl-qiyofasidan qat’iy nazar almashtirilib qo’yiladi dedik-ku, endi shu
degani bizlar hamki, tirik murdalar yoki yashayotgan jasadli tanachilar
o’zimizning shaklimiz qanday bo’lishidan qat’iy nazar Gotli yoki taqdirli
ishlarimizga insonlar tomonidan e’tirof etiladigan tarzdagi hayotning eng
bilinarli lahzalarida, zapislarida tushib qolib Gotimizdagi harakatlanishning
zapisli ijrosiga aylanamiz. Taqdir deb haqiqatan hamki, insonlar yoki xalq
orasida turmush boshlash bilan bog’liq yuklanmalar, ba’zi urush-chanqishlarni
bekorga dono xalqimiz aytishmasligini bilsangiz agar, asti qo’yaqolingki, men
o’zim endi shuni ishonib isbotlayolishga erishayapmanmi, ha. Ular ham shuni
o’zimga o’xshash qarshi olishgan yoki ko’rishgan, bilib qolishgan bo’lsalar ne
ajab. Nazarimda yoki tasavvvurimda xalq ichidagi bu gaplar yoki mish-mishsifat
aloqalarga o’xshash oqimlar aslida televizor va boshqa turdagi zapislarni
ko’rib turganimizdan so’ng taqdiriy onimizdagi o’lim yoqasida dirrilashimizga
bog’langan holda bizlar ham aynan turmush chog’laridagi qiyinchiliklar
tashvishi uzra shu dirdirlash, qaltirashli o’lim oniga to’g’irlab keltirilgan oldindan
yasalgan, kelajakda ma’lum bo’lishi aniq-ravshan etilgan hayotiy zapisga,
yozuvli tasmaga duch kelib qolamiz. Go’yoki hozircha shundan ortiq zapislar
yo’qqa ham o’xshaydi, asosan shunday zapislarga, yozuvli tasmalarga yoki
elektronli xotiralovlarga hayotiy tarzda qandaydir mushkulotlar davomida,
qiyinchiliklarda yoki oiladagi kimda-kimning bo’lsada nizolariga xos
paytlashuvlarda kirib ketasizmu, ha endi bo’ldi. Oddiygina qilib olganda Sohib
nonimi yaqinda berib katta qilib qo’ygan o’g’lim yoki Rustam o’g’ilcham o’zimga
qandaydir bir ziyon, og’riqni to’satdan kutilmaganda berib yuborsa hamki, bu -
yoshlik chog’imdagi ularga o’xshash paytimni, aynan shu harakatlarga juda mos
yoki aniq keluvchi ezilishlarimni va ezzukliklarimni eslatib yuborib, hattoki
bir ish bilan o’zlarining ortlaridan foydalari uchun, oilaviy majburlov tarzida
yurg’izsalar hamki, yoqmasliklarga yoki ko’nolmasliklarga duch kelayotganga
o’xshash ravishda zapisdaligim, yoshligimda bor otam o’rnida bo’layotganligimni
ilg’ab yuboramanmi, ha endi shular xo’sh. Aslida kinolarda ya’ni televizor
ekranining ortidagi voqeliklarda ham oramizdan faqatgina o’zim bilib inobatga
olayotganim bu – insonlarning ya’ni personajlarning joy-joylarida almashtirib
qo’yilishlarida qanchadir gavdalarning, tanilarning nomosliklari bo’lishi
nazarga tutiladi. Shuning uchun harakatlarga qanchadir ozgina masofa,
santimetrlarcha aniq o’xshashlik bo’lmaslikka, beo’xshovlikka yoki iz-izidan
bormaslikka qo’yib berilganligi ma’lum ham endi mashhur hamki xo’sh bo’pti. Boz
ustiga ularning kiyimlari yoki liboslari ham o’zgacha, boshqachaligi nazarga
ilinajakligi ma’lum endi mashhur hamki, shular hamki turish-bichishli, tonusli
va poxodkali harakatlarini yaqinlashtirishga xizmat qilish uchun tanlansa ne
ajabdurki bo’pti shular hozircha hamki xo’sh. Shu personaj yoki obrazli
aktyorlarning kiyimlari va liboslari, ust-boshlari qorinlarining, boshqa
bo’rtgan yoki asl zapisdagiga o’xshamas bo’lgan joylarini yashirishga urinib 3
o’lchamli ko’rsatishlariga xosdalangan tasavvurda nurning o’ynashatilishlari
bilan asl zapisdagi yagona yoki birinchi aktyorning rol ijrosiga o’xshatilib
qo’yilishga sazovor etilajakligi hamki bo’pti shular hozircha. Bizlar ya’ni
haqiqiy hayotdagilar uchun ham xuddi shu ishlashlar to’g’ri keladi o’sha
taqdiriy ravishda yuzlantiriladigan zapisli onimizda hamki xo’sh bo’pti endi.
O’zimga qarasak, hayotiy zapislarimga turmushimda ko’p uchraymanki asti
qo’yaqoling. Umuman olganda o’g’illarimning tanilari va qiyofalari ham aynan
deb qaraganimizdaki, o’zimning yoshligimdagiga o’xshamasligi sababli ustki
kiyimlari bilan birga shu hajm jihatidan tanli tarzdagi kelishmovchiliklar yoki
beo’xshovliklar, nomosdaliklar sababli rivojlanish ortida turgan hamki, o’g’illarim
tomonlaridan harakatlarimning yoshlik zapisi bilan birga o’zlarining tuyg’ularining
ijrosi bo’lib o’tadiki, shu ham xuddi o’zimning o’sha ondagi ya’ni yoshlik
paytimdagi tuyg’ularimni keltirib chiqaradi. Endi shunga qandoq o’zgacha
qarardursizki xo’sh bo’pti. Aytajak gaplarimgacha va qilajak ishlarimning
barisigacha ular mana shohiddurki, o’zimning bir istak jilosimning bir ko’rinishi
emasmudir xo’sh? O’zimni shu alfozlarda yoki lahzalarda ya’ni keskin
to’qnashuvlarda o’z joyimda xuddi yoshlik paytimda otamning o’rnilarida bo’lgan
joylashuvimda deb topib tutib qo’yishlari, xanjarimga qo’l yoki oyoq
siltashlari qanchalik darajada bo’layotganida o’zimning ham qayta tushib
berayotganim, o’sha paytgi otamning o’rnilarida bo’layotganimga boz ustiga
zapis ichra zapis deya, yagona umumiy zapis yoki tasmadaligimizdan hayratda
qolgan vaqtlarim ham kam emasligi bu shular. Ichimdagi tannoz xotinlardan
boshqa barcha ega og’a-inilar “endi bizlar, (javobi) ha, otang ham bor bu
zapisda” deyishdilar hozirgina allaqachonlashuvli tarzlarida sal oldingi jumlam
yakuniga xosdalashuvga xos. Demak, o’zim zapislarni tomosha qilib hayotimga
o’tkazguvchi va boshqa ikki tomonlashuvdagilarimiz, otamning o’zimdagi
o’rnashuvlari va o’g’il bolalar zapisli hayotimni qayta gavdalantiruvchilarga
to’g’ri kelaveradimi, ha. Ba’zida Shohid ya’ni Gotchi yoki zapischi nusxam
sababchi deb topilayotgan shundoq holatlar bo’ladiki, qilgan ishimni o’zim
takrorlayotganimda birinchi voqelikda bo’lgan boshqa yaqin bir hayotiyshaxsning
o’rnida, televizorlarni ko’rganda esa aktyorlarning o’rnida har ikkala aloqador
taraflardan kuzatuvli tarzda bo’lganga o’xshayman hamki xo’sh bo’pti. Uyimizda
otam va ukam hamki go’yoki har xil ravishda o’tmish va kelajak taqdirlarimning
zapislaridan, Gotlaridan, ma’lumotlashuvli tarzda shu zapislar sifatida o’zim
bo’lishimni bildirib, yashayotganga o’xshaydilar. Onam esa go’yoki kodimni
yozayotganimda chiqargan obro’-e’tiborim, o’zimga bergan “kamtarin” baholarimni
o’zimga hayotda qaytarib chiqarish bilan ovoradirlar hamki bo’pti shular
bo’ldi. (tugatishdi). Kelinimiz gapimizga, kodimizning o’bro’yiga o’chdir.
O’zimning sinashimga ya’ni aniq hisob-kitoblarimga qaraganimda ko’pincha
o’zimni gapirishga urintirib to’xtovsiz gaprirish ilinjida baholashga ham urunibki,
1 daqiqaning 60 soniyasida ichra 6 ta gapni ijro etaolishim bilan, demak 1
soatda esa shu uslubda davom ettiraversam, ko’pincha shunday ham
bo’lmoqdaligini alohida ta’kidlamoqchi edimki (shu o’qishli va yozishli
ishlashlarimdagi ichki yoki tashqi og’zaki yondoshuvchi gaplarim bilan), 360 ta
gap gapirtirilaman. Demak, 3 soatga qolmay 1 080 ta gapni qoyillatib qo’yuveraman.
Aslida ichimdagilar bir kulib hamki eslatib qo’yishdi oxirilariga taqab o’zimni
sal kamtarroq ko’zga ilg’anishimga qaratila ham ediki, namozning so’zlari
aslida ham 1 000 ga borib taqaladiyu deyishdi 1 kun ichidagi namoz so’zlariga
qadab turib hamki xo’sh. Demak, aslida men o’zim bemaloliga 1 000 ta gapni
aytishga ancha paytdan beri ulgurib ham kelgandimki, ammo ichimdagi ba’zi bir
yaramas ko’t bosar ahmoq jiblajibonlar menga o’zimcha emas, balki boshqa
alfozlarda yuzlanishmasmidiki bu shular xo’sh. Shu desangiz bu tunov kunlari
gazni bosishga erishish ilinjida 2 000 larga yaqin, balki umuman olganda
yanada ko’proq og’zaki nutqga xos gaplarni aytib tashlaganim bo’lib qoldi
hamki, natijada kodlashuvimning asosiy tartibini yuqorisidan, tomidan berguvchi
oxirgi kodlash uslubi, natijasi yoki jarayoni sanalgan gaplar bilan Gotimda
kerakli gapni tanloviga ichimdagilar orqali erishib qo’yaqolmoqdaligim bo’ldi.
Shohid jonimning o’zi ya’ni nusxam tufaylimi yoki haqiqatan qachondir, balkim o’tgan
yillarida ishlagan yerni chopiqlov ishimda bir chetidan aynan o’zim bo’lib
kirgan va ishlov bergan degan joylashuvimda, ukam o’zimning shu o’sha bo’lgan
haraktli qilmishlarimga, gaplarimga va ishning sekin borishidagi joy-o’rin
olishlariga, umuman tuyg’ualarini ham o’zimga ular o’rnida o’zim bo’lganligim
to’g’risida yetkazib qo’yishiga xos ishlaganini ko’rib qoldim. O’zim esa uning
ya’ni ukamning o’rnida ishladim deb topildimki, onamning ukamning ishlashiga
bergan past baholari hali ham yodimdaga o’xshaydi va boshqa tuyg’ularga xos
ichkaridagilarning, Iblisning o’qtalishlari hamki shular jumlasidan edi. Xudodan
tarqalgan Iblis o’sha payti endi bo’layotgani hisoblangan parallel ishlashni o’zimga
“men unday qilayapman-u” deya qulog’imga ildirib yuborgani hali ham esimdaga ham
borib taqaladi. Shu-shu jon almashinishlari orqali faqatgina o’zim aldanib, ko’rinishlar
bo’yicha yolg’onga duch kelib ishlab chiqayotganimni bilib ham qolmasmidim.
Balki bu – vaqt va joylashuv o’yinlari ham bo’lishi mumkinmidi, ha. O’zim ham
ishlashim davomida birinchi martadagi, bo’lib tugagan ish yakunidagi ukamning o’rnida
mehnat qilib aniq barcha jihatlama mos, bir xil ishayolganim bilsangiz o’zim
ham qotib qolgan bo’lganligim shu bo’lgan asti qo’yaqoling hamki bo’pti shular
hozircha. Demak, shunday almashinuv bo’lsa, balkim men o’zim ukamning ustidan
kulayapmanmi, uni masxara qilayapmanmi ya’ni shu ham dargumonligicha qolatursin
bo’pti. Gaplarimni uzluksizlikka tayinlab juda ko’p og’zakilashib borish
ilinjida yoki toborasida hamki, Kodimga yoki Gotimga o’tib o’zimni zapisga
tayinlab qo’yishim, sudraliboq qolishlarim sababli bo’lib turgan shu ishlarimiz
asnosida ichimdagi Iblis uzra boshqalar Kodli keng ya’ni uzun zapis yo’lidan
yopishqoq ravishda aylanish ilinjida o’zim tomondagi tasodif va tanlov
devonaligiga o’tib o’zlarining asl shunaqaliklarini, jinniqo’y yoki
devonaliklariga sazovor bo’lishni ham istayur edilarki, ikkita tarafdan ham
foydalanib tortishish, hayvon tirnog’iga mos ishlashlarini ko’rsatib qo’yishadilarmi,
ha. O’zim esa bo’lsamki, o’zimning endigina erishadigan gotli ya’ni Kodli
tarafimdan kelgan birgina jarayonchamda, shu jarayon oralig’ining uchquncha
misol tayirilishi, sirpanchiq yog’iga o’xshab sof, musaffo yoki insofga xos
kengayish bo’lish ilinjida qolib, faqatgina asosan uzulib olib o’zim ya’ni Kod
bu - Got tomonimga o’tishni o’ylasam ham bo’larmidi, ha ammo shunday. Endi
gaplarimdan gap chiqib, balki ko’p gapirishim oqibatidimikin, agar, mana hozir
ham darrov bo’lib o’tdi vujudim ichra, Gotimga o’xshab bo’laolmayman degan vujudni
qilib hayotga boqmoqchi, yuzlanmoqchi bo’lganimda Ichimdagilar vujudimni
tirmalaganga o’xshash yog’lab o’tadilarki, aslida shunga qarshi ish bu –
aytilajak ravishda Got ya’ni Kod, zapislashuvli eslashimga xosdalashish tasodifli
hayotim bilan bir marta to’qnashib o’rab olishga, kelajakni hayotim uchun taxlab
yoki tuzab qo’yishga erishganga o’xshab aralashmaviylikka xos sudralishlar aro
jaftlab qisilib joylashib olsa ediki, men shu Gotning aylanishi(m)ni yana bir
marotaba aylangan zapis deb qarabgina yengib ichimdagi g’ulg’uladan tobora
qutulishim mumkinligini bilsangiz bas endi. Go’yoki men o’zim sudralishlarni
ham Got tomonlama ikkinchi marotaba amalga oshirib tasodifni ya’ni tanlovni to’liq
qoplashim kerakligini bilsangiz bas. Endi shu – qanday qilib taqdirimning
dirdirlashining, tebranishining ishlovidan tanlovli hayotim uchun mos ko’rilgan
zapis turi ya’ni zapis qilinib muvofiq oldindan yashashim mobaynida hayot
tarzimdan olinib taxlangan shakl-shamoyilim - bo’lmasin zapis bo’lishidan qat’iy
nazar zapisligini bilibroq va ko’proq jonli tarzda, ammo sezmayroq zapis bo’lib
shaffof o’tkazuvchan oynaning ichidagiga o’xshab yoki havo ichra musaffo va
tozaligida to’qnashuvsizlikka xosdali sezgimni baralla aytmoqchiligimga xos
yashayman. Got go’yoki yana bir bor surtalib tayirtirilgan sifatida nima qilsam
yoki demay aytmay bajarmaganimda hattoki zapisga mos hayotim bilan to’liq
silliqlik ichra yashamog’imni sezaqolayin bo’pti shular hozircha.
Comments
Post a Comment