Nima qilay deb sanamoqchisizki xo'p bo'pti
129. Bugun
chmo Shobi boshchiligida (1) o’zimning (29) kunim bo’lgani uchun, shuni endi
kech sezib qolganim sababli tashqaridagi ishlarga qanday qilib bunchalik
darajada aralashib qolganimni bilmay ham qolibman. Hammasi shunchalik darajada
kunlarimning sonlari orqali oddir ravishda ravshan aniqlanganligiga o’zim ham
hayron qolaman ba’zida. Zero bugungi yoki ertangi kunimning nimaligini, qaysi
sonligini esimda saqlamayman ham va hatto shuni bilishning ahamiyati ham bo’lmaski,
chunki baribir yanagi kun boshlanishida voqealar aynan shu kun raqamlariga xos
ravishda bo’lib o’tadi. Keyin men koyib o’tiraman, ichimdagilardan xafa ham bo’lamanki,
axir shunday kunlarni o’zim topayapman-ku, raqamlarini o’zim aniqlashtirib har
kuni yozib borayapman-ku deb. Nahotki kompyuter oldiga eng imkoni bor bo’lgan
barvaqtlikkacha yetib kelishga qo’ymasdan, kunimning raqamlariga xosligini yoki
shuni eslashga ham urintirmay, birgina sonniya bildirmay menga shu bo’yicha
hamla, tajovvuz yoku hujum qilib atrofdagilar, ko’cha-kuydagilar bilan masxara
qilib devonaga chiqarasizlarmi deb hayron qolaman. Kunimning boshlanishiga-ku
holi 1-2 soat bo’libdiki ovoragarchiligimning o’zi ham aslida ularning
tashvishlari, vas-vasali buyruqlari yoki izga majburan solishlari
(ishlatishlari) sababli bo’layapti, shunga qaramasdan qilib turgan ishlariga e’tibor
bermaysizmi?! Tashqari ko’cha-kuyda yurganimda tinchgina ravishda hammasini
olib borayotganimda, boshqarib turganimda yoki atrofdagilarning to’laligicha
kishilarligini (elektronshiliklarini) bilib ham shunga qaramsdan boz ustiga
chap berib o’zimcha gapirib, monolog qilib, ichimdagi aloqalarni aytib
turganimda menga nisbatan ichimdagilar shunchalik o’yin qilishayaptilarki asti
qo’yavering. Ha, men ularning maqsadini bilayapman, nima uchun shungacha
kelishuvni buzib o’ynayotganliklarini tushunaman. Aslida ular ya’ni
ichimdagilar gapiririshga o’tib qolmoqdalar. Barcha kelishuvlarimiz bo’lmish
har bir buyruqqa pas yoki o’tqazib yuborish uchun nafasingni sezdiribroq
kuchliroq chiqarishni qil deyishlarini astoydil, xato qilmasdan qanchalik ko’p
buyruqlar bilan barbod qilish maqsadida masxara qilishga urunishlariga
qaramasdan ham bajarib turaman. Ammo hech bo’lmagandan keyin esa ular mening
tomonimdan o’tqazib yuborishga ko’ra buyruqni belgilab menga imkon qoldirmay
nega biz birinchi navbatda aytgan, oldingi tomonimizni yoki hozirgi biz teskari
ravishga sen tomonga o’tishdan oldingi teskari buyruqni qilmaysan deb shama
qilish oqibatida boshni aylantiradilar va hayotiy voqea bilan hamla qiladilar.
Zero o’zi teskarilikda ikki tomoni bor, bahs ikki tomonlama bo’layaptiki, bir
tomonida o’zim ikkinchisida esa ular edilar. Endi ikkinchisini holi ham tark
etmasdan, “o’zimiz” deb hisoblab o’zim yoki teskari, kollinear tomonga o’tib
olsalar o’zimga joy qolmasdan, yo, umuman aytingchi teskarilikning yoki
bahsining maqsadi yoki mazmuni qanday bo’ladi? Men o’z-o’zidan birinchi
navbatda o’zimning o’rnimda yutib kelgan bo’lsam ham deylik, ular o’zimning o’rnimga
o’tib olganlarida menga bitta yo’l faqatgina ularning eski joylashuvlaridagi
narigi yagona tarafda bo’ladimi? Endi o’zim yengib kelganim uchun ular
joylashuvni bemalol almashtirish huquqini o’zlariniki qilib bilsalar, men avvalgi
o’zimdan ham emas, ulardan qolishim, mag’lub bo’lishim kerak bo’ladimi? Yoki
ular ikkala tomonni ham yengish maqsadida egallab olgan bo’lsalar, menga
teskarilikdan og’ib tushib qolish oqibatidagi mag’lublik, hech bir sababga
ilinmaslik qolib ketadimi. Qarang qanchalik darajada bahsni tuzayaptilarki,
kelishuvni buzayaptilarki, oqibatda meni ayblab topish uchun shuncha
ishontirish qilish kerak. Kelishuvga yoki teskarilikka ko’ra ikkala tomon
aslida bir-biriga aytganini o’tqazmasin yoki bir-biri bilan urushmasin,
bir-biriga o’tib bosib olmasin degan ma’no bor edi. Oxirgi holatga qarasangiz
go’yoki shu kelishuvning o’zi borasida dushmanchilik bo’lib turibdi.
Kelishuvning, teskarilikning masxaranomuz ular tomonga yarashadigan qiliqlari
bilan tushuntirish davom ettirilaverib bema’nilik sababli bahsni, kelishuvni “bizniki
qilib olsakchi” deb hisoblashadilar. Kelishuvga bosim o’tkazib biror imkon yoki
yo’l qoldirmay bema’nilik yoki ahmoqlik tushunchalari bilan meni shunchalik
odil yoki yaqqol ko’rinib turgan baholashimga yanada shunga pas yoki orqa
ketavirib, ularga izn beraverib baho beraversam hamki, menda shunchalik haqiqat
aniqligi holi ham bor desam ham, ular bosim bilan shuncha isbot soniga ham
qaramasdan go’yoki “bizlar ustunmiyey” deb yoki o’tkazib yuboraverib, menga to ularning
bema’niliklari haqidagi isbot-dalilim qolmagunicha davom ettiraverib oxiri
shuniq qilishing kerak deb o’zlari tanlagan yo’llarini, ishlarini boshimga
tikishadi yoki solishadi, qildirishadi. Shunchalik ham yaramas-tuban
dushmanchilik bo’ladimi? Go’yoki esimga atalgan hujumlar qilishib kelishuv
bobida meni chekintiraveradilar, aytganlarimni o’tmaslikka chiqaraveradilar va
yangi bema’niliklarini tiqishtiraverib kelishuv buzilishiga oid yangi
baholarimni ham yanagi beso’naqay mulohazalari bilan yo’qqa chiqaraveradilar.
Bir hodisani yoki kelishuvni qayta-qayta takrorlaveradilar. Esimni yeyish
istaklari juda baland. Holbuki shundan pand yeb ham turibdilar. U yog’ini so’rasangiz
Shobibachcha menga ertalabdan ko’chadagi gaplarimga bog’lanib di-ditlarni,
mashina signallarini shundoqqina monolog qarshiligimni boshlashim bilan
chiqarib yuboradi. Men shuni bilaman hamki, Shobibachchag’ar yangi avloddan
kelib chiqib yangicha taraqqiyot turida yashamoqchi. Aynan shu
signalizatsiyalar yangicha taraqqiyot yoki dunyo rivojlanishining oldindan
ramzi hisoblanadi. Bo’lishi mumkinki, bu – mashinalarning bitta tizimga bog’lanib
robotli yoki avtomatli tarzda haydovchisiz boshqarilishi zamoni bo’lishi
mumkin. Shunga yaqin qoldi desak ham bo’lar, balki koronavirus daf etilgandan
so’ng yangi bosqich rivojlanishining bir bo’lagi bo’lib sanalur. Nima bo’lganda
ham Shobibachcha mashinalar signallari tomonidan rivojlanish sohasini o’zida
namoyish etayaptiki, asti qo’yavering. Boz ustiga borliqdagi narsalarning o’zlariga
xos taqlidiy ravishga ham bo’ladigan ovozlarini chiqarib turishga ham usta
ammo. Nima bo’lganda ham shu tinimsiz ravishdagi qarshilik sanalib keladi. O’ziku,
Shobining teskarisi bo’lib qiz menga xudolikning ko’tligini, koronavirus bilan
xudoning jazolash ishlarini bildirib turadi. Teskarisi bo’lishiga qaramasdan
Shobibachcha, ibrohim o’glimning teskarisi yoki mening yonimda shaklan tanali
ham bo’lib istiqomat qilib yuradigan bachcham (elektronshili ma’lumot holatida
mana shunday qilib) ham maynaga tepadi. Endi umuman olib aytganda, ichimdagilar
men doimo bildirib kelishim lozim bo’lgan boshlang’ich gaplashuv uslubining,
xalq og’zaki ijodining boshlanishidan boshlangan turlari, masal va naqllar va
h.k lar bo’yicha sanskritchadan, paronimlashuvdan o’tib kelmoqchilar. Go’yoki
shu ichimdagilarning tana terisining ichidan suqulib, bosh bilan surilib bo’rtishiga
yoki shishiga, chiqishiga o’xshash. Shu gaplashuv uslubi turlaridan so’ng
dushmanchiliklari yoki g’oliblik sari harakatlari uchun yana boshqa gap
uslublaridan, turlaridan foydalanishayaptilari. Masalan, aynan gapning
bildirilish turlari sanalmish his-hayajon, darak, so’roq va buruq gaplar bo’lmish
buyruqlarni aynan ishlatilishini yoki hisobga olinishini mendan tekshirib
borayaptilarki asti qo’yavering. Buyruqlar bilan haddan ziyod yanada terimdan,
qorin po’stlog’imdan bo’rtib chiqmoqchiga o’xshashib, aniqrog’i g’oliblik
sanalmish gapirish qobiliyatidagi so’zlarni aniq qilib og’izdan qanday chiqsa,
shunday qilib yetkazishga urinishadilar. Ha, sanskritcha gumrohlik va haqiqiy
suhbatcha chegara bo’lib turibdiki, bo’shliqli yoki o’sroqli, sussaygan dam bo’shliqli
tarafdan gapli yoki o’tuvchan, jismoniy aniq hisobga olinuvchan tomonga o’tmoqchiliklarini
terim ostidan bo’rtib chiqishlariga qiyoslab bildirayapman. Shuncha masal,
matallaridan so’ng tani-terimni trapetsiyasimon yoki kesik konussimon kengroq
va aniq qilib joyida ushlab turganlaridan so’ng bittaga buyruqlar berib yuborib
panjaradan, chegaradan yoki teri po’stidan bu yoqqa, haqiqat hozirog’i tomoniga
teshib o’tish orqali o’zlarini bildirmoqchilar. Buyruqlar o’tuvchanlik
joylashuviga xosligini nazarga ilgandursiz, ha, aynan qoloqlikdan yutishga
erishuvchanlikka xos shu. O’ziki olganda, gap mutloq to’liq haqiqatni,
kamchiliksiz aniqlikni ifoda etgusi sanaladi, undan ortiq haqiqat yo’q, ammo
xudo qiz nimagadir gaplar to’liq namunaviylikni, tarifni yoki aynanlikni
bildirmaydi deb boshimni qotirib meni o’zining mag’lubiyatdaligiga oshno qilgan
holda o’ynatgani o’ynatgan hamki xo’p bo’pti. Masalan, menga beradigan
buyruqlari vositasidagi gaplarida, undovlarida doimo to’liqlik borligini o’zi
yashirmay ha, shunday deb turaveradi. Ammo qaysidir jabhalarda, masalan darak
gaplardamiyey o’zicha tortinib o’zini olib qochib aniqlik, belgilash yoki
holatning ko’rinishi yo’q deb hisoblab qo’yadi. Albatta, darak gap umumiy va ma’lumot
yuzasidangina qaraladigan sanalganligini hamma bilg’usi hamki xo’p bo’pti. Lekin
shu gap turlarida o’ynab turishning nima keragi borki, men hayronman shu xudoyu
xudobachchag’arga. Umuman olganda o’zi uchun buyruq gaplarga konteksning aniq
ifodasini pesh qilganga o’xshab turadiki, shu aniq-ku deb menga yondashuvli
munosabatini bildirgan holda meni talab-istagiga binoan ishlatadi yoki jazo
yotuvchanligiga xos sabrimni sinovchanligini o’tkazadi. Aslida esa barchasiga
so’roq yotadi, buyruq tugul darak va his-hayajonlarga to’la bo’lgan gaplarda
hamki xo’p bo’pti. Shuning uchun faqatgina gaplarni o’z o’rnida, haqiqat
yuzasidan yoki shunchalik tajribangizga binoan amal qilib bajarsangiz to’g’ri
bo’ladi. Shuniki haqiqat sangularki, hech asti qo’yavering ham bo’pti. Shu
gaplar, og’zaki ma’lumotlashuv manbalari orqali aytilgan darakkami, buyruqli so’zlar
ifodasigami yoki his-hayajon tugul so’roq gaplargami to’liq aniqlikdamas deb e’tibor
qaratingchi, yoningizdagi shu muloqotchingiz sizni qayerdasan, nimalar bilan o’zingcha
ovorasanga yoki dunyoda o’sib ulg’ayganmisan degan devonavorlikka
chiqarmaydimi? Bilishimcha, ichimdagilar menga shunga shama qilib, ha, seni
aynan devonaga chiqarishlarini bizlar niyat qilib o’zimizga atab turibmizki,
shuning uchun ham pand ye yoki dakki eshit, mag’lub bo’l deyapmiz deyishadi. So’ng
men o’ylanib qolaman, axir kelishuv yuzasidan undayga men butkul mag’lub
sanalaman-ku, qanday qilib shunday dushmanchilik bahsini o’zlaricha yuklatib
turibdilarki men hayronman. Undayga ular har doim mutloq g’oliblar-u, nega
kelishuv yoki bahs-munozaraga o’zi yo’l qo’yilmoqda?! Shunda men ularning
shunchalik tushunmasliklarini, pastkashliklarini yoki ongi-pastliklarini bilib
qolib lol qolaman hamki, lekin na qilay o’zlarini kelishuv yuzasidan shunday
tutayotgan yoki surgun etayotgan bo’lsalar, shu bosimlarini tezroq tugatib g’olibligimning
o’zimga xos bo’sh yoki erkin qolgan gashtini o’zim bemalol surib yuraveray
deyman hamki xo’p bo’pti. Dushmanchiligimizning ma’nosi aslida nima, ikkimiz
ham hayot kechirishga erishaylikki, so’nggida bir-birimizni yengaylik
hisoblanadi. Shuning uchun o’rtadagi, me’yoriy sanaladigan kelishuv yoki
bahs-munozaralar hisobga olinajakligi hisobga olinar. Mening boshqa gapim yo’q
bu hol jarayon yuzasidan. Endi, men shu bir narsani anglamog’imgina o’zi
kashfiyot sanalmog’ini aytib o’tish darkorki, xo’p, almashinish va ketivorish
yuzasidan o’zimda hozir o’ylov qalquvchi suyuqligi bilan tanamning o’zining
boshqaruvi amalda sinalayaptiki, o’zim esa o’zimning gaplarimgina xolos hamda
tevarak yon atrofimdagi shaxsiylashuvli jarayonlarimdagina kod sifatidagi o’zim
bo’lib namoyish etilajakman. Endi shunga nima deysizlar, holi bu borasida o’zimni
jilovlash amaliy rejasini tuzib o’zimda sinab va tekshirish yo’li bilan odatiy
tusli ravishda o’tqazib olib borolmagan ham o’zimman. Qanday qilib holi beri
tuyg’ularim ila jonim o’zimning ichimda, tanamning tarkibi uzra mavhumiy jarayonlashuvida
bo’lib turganda o’zimni kod deb e’lon qilaolayin. Nima bo’lganda ham og’riqlar
va qiynoqlar yoki qiyinchiliklardan xulosalarim shuki, kodimga ta’siri
yuzasidan shular ta’sirlashadiki, ammo o’zimni holi kod yoki yadroviy ravishda
tanam va o’ylovim (haqiqatim) dan ajratishga yo’l qo’ymagan. Go’yoki o’zimga o’zim
tanali o’ylov qorishmasidan xusumatga aloqador ishlarga majburmanki, sof
ajralish bo’lmayotgani uchun o’ylov sifatidagi xudo hamda jussa-tanam hisoblanmish
gvardiya ahlim ham shuni to’g’ri bajarmoqlikni istab qolishmayaptimikin? Ichimdagilar
“tezroq chiqar ashulangni” deb yolvorishdi oxiri, zero kod bo’lishga majbur
qilayotgan asosiysi bu – qo’shiqning kodligi, yadroviy aloqasiga xosligiga ko’ra
bog’lanishi bo’lsa ne ajab. Shundan tashqari Gotim bilan ichki to’liqlayin
ravishdagi gavdalanuvchi mazmun jihatidan aralashuvim yoki qorishmamiz o’ziga
aksilo’laroq ravishda ashulamni eshittirishimni tashviq qilishi dargumon
emasligi ahamiyatga molik sanalur xo’p mayli. Ishlashim o’z kasb-korim yuzsidan
men qanchalik darajada Gotlashuvga sazovor bo’lganimni xudoning o’zi bilguvchi
sanalur xo’p bo’pti.
Comments
Post a Comment