Nima degay yana siz ahmog'istonga
131. Soatim ham 11:11 ni ko’rsatayaptiki,
xo’p bo’pti boshlaylik mayli. Bugundan boshlab she’rlar to’plamini
tahrirlayapman, suratlangan kitobni tahrirlaydigan ravishda matn muharrirlariga
xos qilib OCR ba’zi kamchiliklarini tuzatib chiqayapman. She’rlarni tez o’qib
tez tuzatardim, lekin ichimdagilar va “boshliq” (bosim aralash) o’zimga sekin
bo’lsa ham to’g’ri bo’lsin deb buyruq berdilar. Xo’p, dedim avvalgiga o’xshab,
zero shu safar yaqinda bilib olganganimga o’xshashlikda ularning gaplariga, og’zaki
ichki buyruqlariga e’tibor bermasamda, yozuvlari haqiqatan buyruqli, o’tadigan
yoki hisobga oilnadigan sanalishini bilib diqqat qaratdim. Zero yozuv bilan
ular chizadilarki, o’zimning har bir xatti-harakatimni, ichimda boshimdan
boshlab tanam bo’ylab dum borga o’xshash holda silkitib ichimn tavlaydilar, go’yoki
go’shtlarimni yurg’izayotgan, joyidan siljitayotgan bo’ladilar. Haqiqatan endi
yozuv ichki tuyg’ular sanaldiki, insonni tasodiflik yoki tanlov yuzasidan bema’lik
aro boshqaradi. Yozuvlarining ma’nosiga e’tibor bersak, ichki tuyg’ular vaqtga
bo’ysunmasligi yoki vaqtdan ham ajralib qolganligi sababli tez yoki sekin bajar
degan jumlalarining ma’nosida mutloq bema’nilik yotganligi bilan o’zimni kalaka
qilib, ichimni uvushtirib yoki tovlab turaverayaptilar. Go’yoki yozuvlar bu –
tuyg’ular shundoqqina o’tmishdan, endigina tugab bo’lgan yaqin hoziroqning
tarixidan jism yoki moddaning, tananing borligidan ham avval vaqtning o’tishi
yoki kichik oni bo’yicha davomiyligiga xos cheksizligini ham masxara qilib qo’yib
baribir shu vaqtga tikkan, taqagan holda tezlik yoki sekinlikni so’rab
turishmoqdalar. Mana shu insonning tuyg’ularining, past darajadagi yoki mutloq
ustunsifatligi yo’q nuqtalarga o’xshab qolib ketaveruvchi yadrochilarning
(hayotimizdagi bir talay xudolarning) tuyg’ular, yozuvlar va chizivlar
sifatidagi devonavorligi, bema’nligi yoki betkachoparligi sanaladi. Endi
kelib-kelib devonalik o’zimga aytilib turgan bo’lganligining aynan qaysi
jihatlama shu aybni to’nkash to’g’riligini o’zim ham bilib qoldim. Devonalik,
haqiqatan ham ichki yashirin tuyg’ular, ruhiyatlar bo’yicha o’zboshimcha, o’zbilarmon
yoki tabiiy haqiqatsizlik bilan amal qilish sanaladi. Ichki tuyg’ular, ruhiyat
yoki xayollar (o’ylar va fikrlar, yozish va chizish) doimo hayot yoki tabiat,
hoziroq bilan hamnafas, birgalikdagi, bir xil chiziqda ushlanadigan inson tanasidan ortda qolib o’tmish-xotiralarni,
tarixan sabab va oqibatlarni kechinmaviy, aql-idrokli qabul qilish jarayoni
hisoblanganki, asti qo’yavering. Qachonki inson ichki tuyg’ulari sababli biror
haqiqiy tarzdagi, hayotiy yoki jismoniy faoliyatni odindan bildim, bo’lmasidan
avval topuvdim deb shama qilib boshqalarning haqiqiyligiga ishonmasa yoki hodisani
soxta ravishda uyushtirilgan desa, shunda teskarisi o’laroq boshqalar uni, o’zgacha
bashoratchini devonaga chiqaradilar. Chunki fakt yoki dalil-isbot bo’yicha u
inson, bashoratchi o’zidan topib bo’lib o’tgan oddiy ishga baho chiqarayapti
hisoblanadi. Ammo birinchi navbatda, dunyoning yoki hayotning soxtaligi aniq bo’lishi
kerak hisoblanishi kerak ediyu va barchasi taqdir, Got yoki bashorat (yo’nalishlar)
mahsuli bo’lmog’i lozim edi. Shu boisidan bu paytgacha u inson, devona deb
topilayotgan birdan yoki to’satdan “bashoratchi” shularni bilmagani va
tasodifan, topib-topilmasdan yashagani va muomalada sinalgani uchun endi
birginagina to’g’ri yuzlanishiga hammadan ham avval haqiqat sanaluvchi,
bashorat uchun ham dolzarb hisoblangan teskarilik yoki kollinearlik yugurib ikkinchi
navbatda o’tmishdagi ayblari zimmasiga yuklatiladiki, o’tmishda unga devona deb
kelinishi kerak ediki, ammo teskarilik shuni bildirmagan. Devona keyin devona
deb topiladi degan gap bor deb ichimdagilarning o’zlari aytishayaptilar.
Bularni yozayapman-u, holi ham o’zimni devona deb hisoblayqolayapman hamki,
chunki taqdiriy ishonchimdan qat’iy nazar tuyg’ularimning tanam bo’yicha
boshqaruvida tasodifanlikni bildirib turganliklari uchun bu shu. Nima bo’lganda
ham taqdiriy hayot deb hisoblayotganimiz quppa-quruq insonlar hayotlarining
yoki haqiqiy voqea-hodisalarning zapisi bo’lishi amri-maholligini qanday bo’lsa
ham tushunish mumkinga o’xshaydi. O’zim aytayotganim shuki, aslida taqdir yoki
bashorat, soxta voqealarni bilish deganda har xil uzunlikdagi hayotiy,
voqea-hodisaviy tartibli kelajagi oldindan ma’lum, tarkibi tuzib bo’lingan
uzun-qisqa vaqt davriyligidagi yo’lchalar, yo’llar yoki chiziqlar (o’xshash
voqea-hodisalar) bo’lishadi xolos. Men nega ularni yatayapman, chunki ular bu –
ichimdagilar doimo o’zimning o’ylovlarim va tuyg’ularim bilan ichimni bilib
yurganliklari va shulardan mulohazalar yasab berganliklari sababli ularni
devona deyapman hamki xo’p bo’pti. O’zimning bo’lsa, ichim bilan unchalik ishim
bo’lmasligi ham mumkin ediki, xo’p bo’pti. Demak, barchasi chiziqlar, yo’laklar-u
yo’lakchalardan tuzilgan voqea-hodisalar, vazifaviy ishlashlar yoki hayotiy bo’laklar
bo’lib xizmat qiladiki go’yoki yagona dvomiylikdagi shtrix chiziq uzunliklarining
turfa xilligidan har biri iborat sanalgan tekislik yoki yer ustidagi bir necha,
insonlar soniga xos shtrix chiziqlardan iborat kelajagi ma’lumlashib
boraveradigan hayot jarayonlari ichida yashaymiz. Tanlov degani bo’lsa
bordur-ki, ammo shu xolos, bu bilan chegaralangayligi aniq sanalur hamki xo’p
bo’pti. Ichimdan yetib keldirib, tuyg’ularim sababli yasalmagan, tarkiban
oldindan shakllanib tuzib qo’yilmagan, shtrix bo’laklariga xos kelmaydigan
nuqtaviy yoki mutloq yangicha yagona holatli ishlarga qo’l urayapman, shunday
yashayapman deyish aynan devonalik deb topilganligini hisobga olarsiz albatta?
Shu devonalar, ular yoki ichimdagilar go’yoki kelajakka ham emas, o’tmishdan
kelib o’tmishga bosiladigan holda hoziroqdagi o’zgarishlarini hisobga olib qo’yadilar
va shu haqiqiy holatga kirishish, tanlovning o’zi yoki ko’ndalangiga ishlash o’tmishga
qaratila qo’yilishi bilan biror yana bir boshqa kishi devonalik qilib o’zgartirmasa
kelajakda shu ravishda turaveradi, haqiqat sifatida qaralaveradi deb
hisoblashadilar. O’tmishdan kelib o’tmishga botishi, o’tkazilishi bo’yicha
kelajakka ko’tarilib turish mutloq chiziqli hodisaga o’xshamaydi, balki shtrix
chiziqlardan yoki tarkibli tuzilib qo’yilajak kelajaklardan farq qilishi aniq
bilinib turibdi. Shuning uchun barcha ishlarim bo’lgan, oldindan yakunlangan
yoki kelajak bo’yicha oldindan yakunlangan (Got) deb hisoblash keragu, o’zim
faqatgina shu tarkibli kelajagi oldindan ma’lum tuzilmalarga xos va mos, o’xshash
ravishdagi yangicharoq shtrixlarda, yo’nalishli yoki vaqt( va harakatga) xos
ravishda olib qaralganda vertikal chiziqlar mehnat bilan shug’ullanmoqdaman deb
hisoblash kifoya sanalurki xo’p mayli endi Zohir. (yakunlashdi). Zero shu
mening buyuk gapim bo’lib, ichimdagilarga manzur keldi hamki, o’zlari devona bo’lishlariga
qaramasdan o’zimning tarafimdagi yo’limda buni bilib yurishganlar doimo.
Taqdiriy sanaluvchi Got yo’lini bitta sifatida qismat nazoratida kod yasab qo’ygan,
ammo hayot davomida kodning, shtrixli hayot tarzining got bilan ishi bo’lmas
hamki, chunki har kimining o’zgacha yashashga haqqi mavjud bo’lib bu – yadroviy
(kodli) haqiqatimizda darajalarni yangicha qilishga va o’stirishga urinish
sanalgani hisobligi tayin sanalur hamki xo’p bo’pti. Ammo shunisi ma’lumki,
devonalar haqiqatan ham bordirlar, faqatgina ular kodli yoki yadroviy barchamiz
teng huquqli sanalgan haqiqatimizda, faqatgina es bo’yicha umrboqiy
abadiyatimizda kod bo’yicha darajalarini yaxshilayolmaganlar va
pachaq-sachaqlari chiqib chalkash, mujmal yoki jumboq (palapartish) bo’lib
qolganlar. Balki o’tgan olamimizdagi hayotlarida shundan ham avvalgi,
2-orqalikda uzoqdalikka o’xshash umrlarining hayotlariga nisbatan qolib, mag’lub
bo’lib yashashganliklari sababli darajalari bo’yicha ustunlari, vertikal
chiziqlari ichiga bukilgan yoki o’rtasidan teshilib chiziq (silindir ustunning)
zichligini shu teshikka o’zidan-o’zini olganga o’xshash tarzda yuqorilatib, yog’duli
oqimsimon tarzda ko’tarib tushiravergan, to’kavergan. Oralarimizda o’zini o’zi
shu tarzda darajasini pasaytirgan yoki silindirsimon ustunini bo’yicha o’ziga
ag’darilib balandligini pasaytirganlar bu – dunyoviy, Yer kurrali xudolarimiz hisoblanishadi.
Ular shu davralardan tanlanganlarki, boz ustiga avvalambor o’zlari barcha inson
aholisi soni o’rtasida eng past darajali ustunli kodlashuvda, silndirsimon to’g’onda
pachaqsimon kam balandlikda yashashganlar. Eslari mutloq kam sanalishadi
yadroviy taraflamalikda. Nima bo’lganda ham bizlar aholi, insoniyat ularni o’z
joylarida yoki holi ham yadroviy onimizda, abadiyatimizda qoldirgan holda
hayotimiz orasiga qo’shmaslik sharafiga ega bo’ldik, hamda to’g’rilikni va
yaxshilikni, kodli o’sishga loyiq hayot tarzini o’rgatish maqsadida dunyoviy xudolarimiz
qilib qo’yganmiz. Shu xudolar bir necha guruh insonlarning o’zlarigagina
tegishli xudolar, allohlar bo’lishadi. Bizlarga to’g’onoq, orqaga tortuvchi yoki
oyoq osti bo’lguncha xudolar qilib qo’ysak, maqsadga muvofiq bo’lardi. Dunyoda
yadroviy olamimizdan faqatgina o’sish nazarga olinib yangi dunyolarimiz yaxshi
ustunliklar aro qurilishi lozimligi bo’lgani uchun bizlar shu borada xudolarga
to’g’rilikdan saboq beraveramiz va bilingki, xudolar emas, balki sizning har
biringiz ularni dunyoviy yaxshilikka, jamiyat tartibiga va diniy ezgulikka o’rgatgan
holda yanagi dunyomizning mavqeini oshirishga xizmat ko’rsatguvchilardansizlar.
Xudolar ham kishilarga egalar va aynan aslida har bir elekronshining, kishining
o’zi bo’lib turgan ravishda ustida amal qilishadi. Go’yoki kod uzra ichma-ich,
ustma-ust kod sanaladi. Xudolar kodlarini ichlariga yutib tashlaganlari sababli
tuyg’ularga berilib ketib, shu holi ham devonalik yoki tartibsizlik, tasodif (tekis
tanlov) sanalmaydi. Ularning shtrixlari soddagina ravvishda juda pachaq, mayda
yoki kalta-kulta hisoblangadirki xo’p bo’pti. Xudolar kutilmaganlikka xos,
tanlovli tarzda yoki yasalmay qolgan yagona butun jarayon bo’lakli amallarga
yuz tutmaganlar hech ham, chunki shularning o’zi mavjud emas. Yagona butun bo’lakli
jarayonlar yoki matritsali tizmadagi elementlar, uyushtirilmagan amalli rejalardan
holi sanaluvchi inson bo’yicha ko’ndalangiga, tekis kenglikda (albatta, inson
yer bo’ylab eniga yashaydi) tasodifiy hisoblanuvchi amallarga hech bir inson zoti
ega emas. Zero bizlar uchun bosimlarning, o’tmish va kelajak ichida hoziroqning
surib yurishiga majburligimizga ko’ra yashashimizning o’zi qanchalik
ahamiyatligini bilsak bo’lar oxirki bu muddao ham emasligi aniqligini bilsangiz
bo’lar oxir. Bizlar yadroviy onimizda o’zimizni faqatgina qoloq, boshqa
bizlarga o’xshagan shunaqa on va ahl-olomon yo’qligiga bag’ishlana turib mag’lub
yoki yanada odimlashmog’imiz shart va zarurligini bilganimizgina uchun faqat o’tmishni
qoloqlik sifatida asos qilib bilganmiz yoki tuzganmiz xolos. Bizning asosiy
maqsad Gotli va yangicha shakldagi hayotimiz tobora tortuvchanligi bo’yicha shtrixlar
yo’nalishlarini yaqin olib baholashimizgina kifoya sanalur. Shu shtrixlar yo’nalishlari
yoki davomiyligiga xos umumiy ketma-ketliklari bo’yicha ikkita shtrixlar bir-biriga
istalgancha yaqin kelsa bo’ldi, to’lqinsimon toblanibmi yoki burchaksimon aniq
tekislik bilan yoki umuman boshqa shakllarni tuzaqoluvchanlikka xosmi bo’pti
unchalik katta ahamiyat bildirmagan. Eng yaxshisi ustma-ust tushib ham
qolishlari yoki parallel yaqinlikda ketishlari bo’lsa, yomonlari qatoriga kirib
hisoblangan holda Gotli shtrix yo’nalishiga uchburchaksimon ravishda shu ikkala
turli hayotiy borilajak, hoziroqqa aloqador bo’layotgan chiziqlar uzviy uzluksizligiga
ko’ra shtrix chiziqni bog’lab yubormasligi kerak. Hayotiy shtrixlarni yoki o’xshovli
vazifalarni, xatti-harakatlarni tuzishda biror amalga qiyoslanib qilish qiyin
sanaladi. Faqatgina o’tmishdan turib bilib amalda sinalgan ishlaringiz mahsuli
sifatida qoloqli koddan yutuqli dasturlashga erishish oqibatiga o’xshash
ravishda kutilgan tarzda xatti-harakatlarni qo’lingizdan keltiraolasiz. Aks
holda harakatlaringiz beo’xshovlikka yuz tutib, hoziroq bo’yicha taningizni
bildiradigan yoki o’tmish bo’yicha ichki tuyg’ularingizni bildiradigan ravishda
buzilib ketaveradi. Endi umuman olganda she’rlarni sekin o’qishga to’xtalsak,
bir narsaga ham yanada e’tibor qaratish kerakki, men uchun shu ishim Gotnikidan
bo’lgani uchun, parallel ravishda matritsion yolg’ondan tuzilib kelavergan
ravishda, oxirigacha yakunlanganga o’xshab yaratib qo’yilganga tekshirayotgan she’rlar
to’plamim Gotga xos bo’lib to’liq mazmunga solinishga qadalib borilmoqdailigi
shu zahotiyoq ayon sanalur. Umuman olganda matritsali kodli yolg’on hayotim she’rlarni
menga o’qitishda Gotning mazmunan va qat’iy to’liqligiga xos qilib qo’ygan
ravishda har bir so’zini sekin o’qiyotganimda go’yoki shu so’zning ichida butun
she’rlar to’plami yotganga o’xshaydi. Shu matritsaning Gotga yaqinlashuv
sifatida qaralmoqda hozircha. Matritsali haqiqat, ammo haqiqiy insonlarni
ajratgani uchun yolg’on simulyatsiya hisoblanib qo’yganligini aytganim bo’lib, mening
ishimni gotli to’liq mazmundagi va qat’iylikdagi shtrixlarga yaqin olib
bormoqda. Gotda barcha hayotiy jarayonlar hamma yo’nalishlarda bittasi barchasi
bilan birga hamda barchasi bittasi bo’laolajak ravishda hisobga oilnganini
hamma bilsin. Ammo matritsaning maqsadini ham barchamiz yaxshi bilamizki,
matritsa birinchi navbatda ma’lumotlar ba’zasining bunga o’xshash, 3 o’lchamli
jadvalsimon tuzilishini o’zida shakllantirgan. Shu jadvalning har bir ma’lumot
katagining o’zida yana bir boshqa jadval, shu katakdanda katta yoki kichi har
xil darajadagi ma’lumotlar joylashganini bilsangiz ne ajab. Shuning uchun bitta
nuqtaga qarab turib butun dunyoni aytib turish mumkin sanalurligini yaxshi
bilsangiz bo’ldi. Got biz uchun oldindan tuzilgan taqdiriy mutloq yagona, o’zgarmas
hayot yo’limiz sifatida qaraladi. Matritsa esa bizga o’sish imkonini berguvchi
shtrix chiziqlarga xos ravishdagi yo’lchalardan iborat sanalib gotni o’rganishga
va gotga kirishishga tobora yaqinlashgan sari, agar got bilan yagonalik foizi
qanchalik yaxshi bo’lsagina, shunda inson darajasi matritsali ravishda
haqiqatan yaxshilangan hisoblanadi. Hozircha Got jarayonlarning yopiqligiga ko’ra
matritsamizni qachonlar yakunlab bo’gan qoloqlik, oxirgi tuzilish darajasida
bitta orqada qolganligini bilish mumkin xolos. Shu umumiy yagonalikni,
yopiqlikni olaverib bizlar oddiy qilib yasalgan Gotli umr ishlarimizga
matritsaviy yuksak bilimlarimiz, xatti-haraktlarimiz bilan yondoshaverib oxiri
shu oddiy Gotli ishni qilib chiqsak katta vazifani bajarib ko’nglimiz ham to’q
hisoblanmasligi ajab emasligi mumkin ham emasligi astoydil takidlanar.
(yakunlashdi, senga ham shu xolos deyishayaptilar endi). Men oxirgi kodli yoki
yadroli shakllanganligimizda yoki kengashimizda o’zimning yakkaligimzga
nisbatan guruh a’zolarini, jamoani yoki gvardiya qoloq darajadagi mag’lub
kodchilarni yasab, tiqib yoki qoqib (qilib, “sikib”) kelganman. Shu jamoa
gvardiyaning ham yana kichik hajmli yoki doiradagi davrasi, kengashida
yasayotganlarim, “sikayotganlarim” ichida mening o’zimga xudolik qilayotgan
hozirgi gvardiyaning allohi mavjud bo’lgan. Aslida shu alloh kichik kengash
orasidan qandaydir ravishda menga mos qilib tayinlangan, zero sikkanligimda
mening o’zimning terim yoki xarakterim, kodim shu paytdagi eng pachaq duxga,
yardoqqi yadrochiga (hozirgi xudomga) yetkazilib o’zimni shu boraverayotgan
zamonaviy dunyomizda, Yer kurrasida yaxshi bilib boshqaradi deb
hisoblashganlar. Nima bo’lsa bo’lar-u, ammo shu mening tanlovim emas edi yoki o’zimning
xatti-harakatlarimga moslik to’g’ri o’rganilmay menga yo’liqtirilgan. Ammo nima
bo’lganda ham o’zim yadrolik umumlashmamizda, ommaviyligimizda qanday tuzumda
yashaganimni yaxshigina tushundim desam mubolag’a ham bo’lmas. Mana nima uchun
hozirda o’zimga teri yoki mushak hujayralarim bo’lib gvardiya, viloyatim
aholisi osilib olgan.
Comments
Post a Comment