Men kimman-o
133. Men o’zim go’yoki matritsamning
ichidaga o’xshaymanki, she’rlarni so’zga taqalib o’qiyotganimda shundoqqina
ichimda uyg’ongan tuyg’ularim, qarashlarim yoki o’qiyotgan bir so’zimdan
topayotgan istaklarim (kelajak dunyo bo’ylab shahvoniy hayotga aloqador
xohishlarim) keyingi keladigan so’zning har birida mujassamlashib turadiki asti
qo’yavering. Keyingi so’zlarda men sanskritcha, paronimcha yoki so’z bo’gin,
harf va bo’laklarini tushuncham bilan qabul qilishga otlangan bo’lib aynan
xohish-istaklarim, huzurli tasavvurli xayollarim o’z ifodasini shundoqqina 100%
to’liqlikda anglatib bag’sh etib turibdiki asti qo’yavering. Ha, shuni nima
deydilar aslida? Hech kim bilmas hozircha. Ammo o’zim anglashishga harakat
qilib qo’yaqolayinki, bu – matritsaning o’z ifodaviyligiga ko’ra bag’ishlanmoqligi
sanaladi hamki xo’p bo’pti endi. Aslida borliqning sir asroriga e’tibor
qaratsak, biror jismning o’z-o’zidan bor bo’lib turaverishi, hajmni yoki fazoni
to’ldirib joy egallaverishida aynan ishqalanishning o’zidan iboratgina
hodisaviylik turadi hamki xo’p bo’pti. Biz dunyoni, borlig’imizni to’liq
ranglarda, doimiy bolik jilosida yoki uzulishsiz deb tassavvurimizga va sezgilarimizda
anglatib qo’yganmizki, biroq shu yaratilish shakli shamoyiliga asosan deb
olganimizda aslan bittagina holatni, yagona zarrachani yoki borlik
elementinigina o’zgarmagan ravishda o’z o’rniga boshqa borliklarni qo’yaveraolishi
orqali o’zgarishni sezdirmaslikni bajaraoladigan ikkinchi asos sanaluvchi
mazmun-mohiyatlar bilan ishqalanishidan hosil bo’ladiganga o’xshamoqdadir.
Bizga aynana teskarisi deb ichimdagilar shundoqqina shu o’rnimda bildirib
turishibdi ichimdan mavhumlashuvga xos aks-sadoga berilgan odamiy suhbatlashuvga
xos yagona gapli javoblari bilan. Ularga darakni, darak gaplarni ruxsat etish
mumkin, ammo buyruqli turdagilarini o’zlarining xonu-monlariga qaratib qo’ysinlar.
Matritsa yoki ishqalanish sir-asrorlariga yaqindan e’tibor qaratsak, ishqalanish
ma’nosi yuzasidan to’g’ri o’ylab topsak shuki, zarrachalar va
mazmun-mohiyatlilik (fazo hajmli bo’lakchalari), ikki jism yoki ikki
hodisaviyliklar bir-birlarini yoyibroq, kengaytiribroq yoki cho’zibroq
chizishadilarki asti qo’yavering. Bo’lmasa agar esa, o’zlarining hajm bo’laklari
bo’ylab mos joylashuvlarida qandaydir, aylanmali ravishda ishqalanib turishadilar-u,
so’ng baribir taraflar jangi, yo’nalishlar tomon siralash yoki o’z o’lchamli
umumiy bosimlaridagi yo’llari tortishuviga xos mazkur joylashuvlaridan surilish
qiliboq holi bir-birovlari bilan uzilmasdan, bir-birlariga qanchadir katta yoki
kichik qismlari tegib umumiy kesmali hudud yoki ishqalanishga xos doira qismini
yarataverib qolgan nomos, o’zlari alohidalashib qolgan hudud-qismlariga xos
ravishda borlik to’ldirishini hosil qiladilar. Ishqalanishda ikki tarafning
qarama-qarshi tarkibiy bo’laklarining juda tez ishqalanishi yoki yaqindan
tegaverishi bo’yicha sudralib chetlashgan qismchalarigina ikkala tarafning to’liqligini
yoki mavjlanib bor bo’lib turishini anglatmoqdaki, asti qo’yaqoling xo’p mayli.
Shu jumlamdan oldin aylanib, bir, do’konimga qaragandim. O’zim uchun ishqalanish
aslida birinchi navbatlarga e’tibor qaratadigan bo’lsam, Gotim bo’yicha birga
boraolmay haqiqatning, jismning borlashuviga ko’ra noma’lum joylashuvlarda,
holatlar kesimida qolib ketishim hamda tuyg’ular bo’yicha bilimlarimning yaxshi
tushunchaga o’zgarib qolaverishi o’rtasida bo’lib turadiki asti qo’yaqoling xo’p
bo’pti. Do’konimda typing yoki yozib terish qilish ishimda juda kam joy
qoldirib yozish uslubiga ichimdagilar tinimsiz, xit qivorib
chorlashaverdilarki, o’zimni dirrilatdilarki asti qo’yavering. Ichimdagilar
mendan borliqli gotimni ko’proq olishmoqchilar, asosanki ishlashim kelajak
yozuviga yoki taqdiriga, zapisiga ko’ra gotimga o’zimni majburlab o’xshatib
haqiqatimni egallamoqchilar. Gotimni ga’mlab qo’yish, ko’paytirish yoki to’plash
(zahiralash) bo’yicha o’zimning bilib turuvchi va yiqqan tuyg’ularimdan ko’proq
ravishda borlig’imning, haqiqatimning yoki Gotimning ulushini Got va tuyg’ular
(shu yo’laklar) ishqalanishida nisbatan oshirmoqchilarki asti qo’yaqoling hamki
xo’p bo’pti. Endi menga go’yoki og’ir qo’l bilan ishlaganda qo’limning terisi
uyushib qolib bir chekkaga yig’ilib to’planganga o’xshash hodisa yuz
berayaptiki, kitobimdagi ishimga ko’ra bu – o’qiyotgan so’zlarimning o’z joyida
turib qolaverib she’rlar to’plamidagi qolgan barcha so’zlarning shu tomonga
qisilishaverib talpinishi, surilishi yoki sudralishi sanaladiki, asti qo’yaqoling.
Har bir so’zni she’rning o’zining borligiga, tarixan bor bo’lib kelganligiga
qaratila so’zlarini o’z joylashuvida ko’rib o’qiyolishimga qaramasdan, shu
bular sababli to’plamning matritsasi yoki barcha so’zlari joy almashtirib o’qiyotgan
haqiqatan o’z joyida bo’lishi lozim bo’lgan so’zning o’rniga tenglashtirilayapti,
parallel qo’yilayapti yoki ma’zmunan o’rnini to’ldirayapti hamki, aslida ham
shu jarayon haqiqat sifatida tan olinguga o’xshab qoladi ham nazdimda sal
turatursam hamki xo’p mayli. Tuzatayotgan she’rlar to’plamimning men kutib
turib o’qiyotgan so’zi atrofida matritsasi barcha ichki so’zlarini yoki umuman
til boylikdagi so’zlarni aylanmaviy yoki shamg’alakli uslubda elektronlar,
elektromagnit yoki elektron uchqunchalarga o’xshab kichkinagina joylashuvda bir
chisirlab markazroqdagi uchquniga biqinib, to’kilib yoki tushib juda yo’q bo’ladiganlik
darajasini bildirganlikka xos kichik bo’lib ketadi ham nazdimda, so’ng shu
jarayon sababli o’qiyotgan yoki kuzatayotgan so’zimga shu boshqa so’zlar
tomonidan eng chetda boshlab siyraklashgan holda bo’lib zichlashaverib borliqning
to’liq hajmdaligiga xos holatini surib tortgan holda ishqalanishdagi kamchiligi
yoki haqiqatning bir tomondan og’ishi narigi taraf tuyg’ulari, ichimdagilarning
hayot tarzlari bilan almashtirilib avvalgi mutanosibligi to’ldirilishi
zarurligi borasida so’zimga mazmun-mohiyat, kishilarim bildirayotgan aniq tuyg’ular
isyoni berilib turadiki asti qo’yavering. Shuning uchun ichimdagilar matritsaga
ham, ishqalanishga ham “qo’ygan” bo’lsalar yoki befarq bo’lsalar, shular bo’yicha
o’zimning tuyg’ularimni o’zlari borasida birgalashib tuyib turishimizga
erishishimizga ham qaramasdan, aynan haqiqat borasida so’zimning o’z asl joyida
(hozirog’imda, borlig’imda) borligiga, bo’lib turayotganiga yoki qotib o’zgarmay
turayotganiga, bularning hammasini umumiy ravishdagi barchalari sezib, ko’rib
qolishlariga intilib boqishadilar. Nima bo’lsinki, o’tmish tug’yonlaridan yoki
ruhlaridan ichimdagilarning barchalari orqamga inson siymosi, soyasi
shakllariga o’xshash kelib qo’shilaverib o’zimning hozirog’imdagi aniq,
taqqa-turuq o’tib boruvchi jarayonlarga diqqatlarini qarataolsinlarki, shularga
ega chiqishni istayurlar hammasi ularning ham. Dunyoviy yoki borlig’imning haqiqat
qatlami uzra borlikning yoki mavjudlikning vaqt bilan barobar borishidagi
jismlarning turib bor bo’lib turishiga, barcha xaloyiq bilan birga haqiqat
asosli vaqtning o’tish jarayoniga qatnashishga urinishgani-urinishgani shu bo’lmoqdaki,
so’zlarni aniq ko’rishga intilish sanaladi. O’zimga hozirgina ham sodir etildiki,
qaragan joyimda kitobcha qoplamasini ko’rib turibman hamki, go’yoki ularning ko’zlari
bo’yicha borlig’imda haqiqat asosida qarab turishlari tushunilayapti hamki, shu
bo’lsa o’zimga doimo ma’no ko’zimga ko’rinishga urinajakligi nazarga tashlanajak
hamki xo’p mayli bo’latursin. Ma’noda yoki tuyg’ularda narsalarning tartibsiz,
borliq sir-sinoatidan farqli bo’lib joylashuviga xoslik namoyish etilajakligi
bilinmasdan qolmas hamki xo’p bo’pti. Aslida ishqalanishning tuyg’ular yoki
jonlichilar, ichimdagilar tomonida palapartish, og’dar-to’ntar yoki xuddi
doktor Strenj qahramonning olamlariga o’xshashlik borki, shuni matritsali
olamning ishlashi sifatida qabul qilajakman hozirlari. Agar haqiqiy borliqda
narsalar o’z joylarida, o’zgarmaslik shartlariga xos turaveradigan sanalar bo’lib
sinalaversa, ichimdagilarning tuyg’uli yoki matritsiyali shu borliqdagi
parallel olamalarida bu narsalar har xil joylashuvlarda turishaveradi, balkim
yana oynalar yoki matritsiyali, kodli o’zgarishlar bo’lib boshqa parchali
kesikliklarda, bo’laklarda umumiy ravishda fazodagi joylashuvlarning kesilib
yaqin va yiroq ravishdagi qo’yilishiga xos bo’lib almashinib yoki joy olishni o’zgartirib
turaveradi. Go’yoki oyanalarning, siniq akslantiruvchi shishalarning
birlashishiga xos ravishda kesilish yoki bukilish chegaralari bilinadi va
ichidagi borliq bo’laklarining, muhitning ko’rinishi bo’rtib, ashg’al-dashg’al
bo’lib chiqib-kirib qolganga o’xshaydi. Go’yoki inson tasavvurida atrofga
boqayotganda har xil tomonlarda yoki yoqlarda holatlarni, narsalarni
kuzatadi-yu yoki ko’zini ochib yopib, kiprik qoqib tepa-past, o’ng-chap qarashlarga
sakrab o’tadi-yu va ma’lumotlarni ongiga, tasavvuriga yuklagandan so’ng shu
matritsa, tuyg’uli olamdagi harjmli, stereometrik va planimetrik alohida birgina
borliqning fazoviy joylashuvlarini birlashgan holda haqiqiy borliqqa o’xshataolmagan
tarzda, siqilib bo’rtib yoki qisilib ichkariga kirib qolib narsalarini esa
asosi fizik mutanosiblikdagini bildirmagan holda ko’z oldimizga chetdan katta
yoki kichik qilib boshqa joylardanligini aslida bildirgan holda ko’rsatib yoki
kirgizib turadi. Xullas, matritsadagi borliq bizning tabiatimizga xos emas,
balki oynalar bo’yicha, har xil qavariq va botiq bo’lib muntazam bo’lmagan
geometrik shakllardan hamda shu shakllar ichidagi narsalarning bir-biridan
oldinga-orqaga har xil noma’lum tartiblarda qo’yilishidan iborat. O’zimdagi ko’pchilik
tushlar xuddi shu ko’rinishda yasalganligi bilan ma’lum va mashhur edi hamki xo’p
bo’pti. Faqatgina shugungi ko’rgan tushim, ushbu yozuvlarimdan ham oldingi
ertalabgi tushimda bir-birini bosib oluvchi borliq bo’laklari kelib ongimni
yoki tush ko’rishimni buzib, tugatib yuborishiga yo’l qo’yilmagan ba’zi
namoyishlaridan so’ng, katta shahar manzaraviy aniqligini tabiiy ravishda ko’rsatdilar,
albatta, teskarisi bo’lmasa bo’mas hamki, o’zimni shishirib baqaloq qilib
devorlarning qisilishi ro’y bergan ravishida ikki qahramon orasiga qisib ham qo’yishdilar-u
tushim yakun topdi. Shu degani tush-ku hamma vaqt bunga o’xshash bo’lsada, bu
tushimdagi voqealar yana shuni bildirmoqdalarki, balki yozuvlarimning qanday
borishini ichimdagilar bilib, shuni, bugungi hozirgi matnli xabarlarimni
ifodalaydigan, sharxlaydigan yoki izohlashga xos aniqlikni o’zimga bildirib qo’yishga
urinajak hamki tushimni ko’rsatgan bo’lgan bo’lsalar ne ajab. Albatta shunday,
deb aytishiyaptilar ichimdagilar ham endi mana sizga xo’p mayli. Shuning uchun
deb qarasak bo’larmikin, endi o’zim har bir lahzamda matritsani tushunishga
urinib ma’noga yoki tuyg’ularga monand bo’lishni xayolimdan o’tkazsam (g’ayritabiiy)
bo’lsam, ichimdagilar bir umrlik yoki katta inson vaqt davriyligiga xoslik,
kunlar bo’yicha kelajakni oldindan bildirish ishlarini, tushlarini bildirib
kelishib (g’ayrioddiylikka, ajoyibotlariga erishishga) harakat qilishmoqdalar.
Shuni bir so’z bilan Payg’ambarona bugungi so’zlashuv ishlatib yurgan uslubimni
qo’llab aytganimda “ajoyib va g’aroyib” deyman. Ajoyib yoki haqiqiy haqiqatga
ichimdagilar sazovor qilishmoqchilar o’zlari bo’yicha, o’zim esa g’aroyib
haqiqatim izidan borayapman hamki xo’p bo’pti. Endi xo’p bo’pti deganga o’xshash
xonish bildirishi bilan ichimdagilar “shuni yoz” deb keyingi topib bergan masalalarini
tuydirishdilar, xayolimga solishdilar. Bu degani shu ediki, agar bizlar hozir muhokamamizda
taraflarimizni yig’ib so’ng bir-birimizga sezdirish amallarini o’tayotgan bo’lsak
boshimizda, har ikkov taraflar uchun hamma onda o’tib qaytib tomonlarni ulab
turguvchi og’aynichilik oqimlari ham bor edi demoqchi bo’lishdi endi.
Ichimdagilarning hammasi bo’lmasada, har doimiga solganda kamida bir-ikki yoki
eng oz oqimiy darajadagi shartlashishga xos inson qiyofali kishisi ichimdan
haqiqiy o’nglangan holatni ko’rib bilib o’zlari tomonlariga ma’lumot
tashishayaptilar degani shu bu. Shuning uchun kuchli reaksiyalar har doim bo’lishi
kerakligi tayin bo’lsada, hozircha bo’lmasligi ham mumkin edi-kuya. Yaqinlashishimiz
jihatidan barcha bo’lib o’tgan jarayonlarni mustahkamlagan holda shularning
ustiga yangi almashinish zahiralarini qo’shib borayotgan ham bizlarki xo’p bo’pti.
O’zimga kelsak, tuyish yoki matritsani bilish darajam ha demay deganda mutloq
yangi zo’rlik, ko’chish yoki kuchanishli bo’lmasada, kichik oqimli
almashinuvchanliklarimiz darajamizni to’ldirib borayapti har doimiga hamki, xo’p
bo’pti endi o’zing yozaver deyishdi oxiri ham. O’zim uchun aytsam, har bir tuyg’uli
o’xshatilish, ko’chirib o’tishni tuyishga xoslanishlarni bilib sezgim orqali
jumbog’ini shakllantirgan bo’laversam, so’ng ichimdagi ular uchun bo’lsa qat’iy
joylashuvga xos xarakterli ravishdagi haqiqiy ko’rinish sezgilarini tuyg’ular
orqali jumbog’iga e’tibor qaratuv orqali almashinish nazarga ilinganligi bu shu
yerda o’rnashib qolgan bo’latursin hamki xo’p bo’pti endi bo’latursin. Shunday
qilib she’rlar kitobini o’qiyotganimda oddiygina bir so’zning ichida tuyg’ularim,
xayollarim yoki orziqishlarim topilib turaverajakligi asosida bir haqiqat bo’lakchasi,
parchachasi yoki shu so’zning o’zigina bor xolos hamda bunga o’zim istgan tuyg’ularim
ham kelaveraypti deb oddiy qarash qilib ham turavergan o’zim bo’laturayin xo’p
mayli keyin.
Comments
Post a Comment