Nima gap yana sizga xo'p kerak
134. She’rlarimni tezlashaturib o’qiyboshladim.
E’tibor bersam, ichimdagilar shu paytgacha o’zimni to’xtata turib, kuttirib so’zlarni
o’qitishlarining maqsadi, asosan dumchalik harflarga, o’zbekacha «қ, ҳ» larga qaratilgan
bo’lib, shularni to’g’ri talqin qilaolsam yoki esim bilan mustahkamlikni
bildirgan holda yetkazsam, xayolimga o’ynataolsamgina rozi bo’lishib qo’yishaverganlar.
Shunda ichimdagilar o’zim bilan birga o’qiyborayotgan sanalganlarki asti qo’yavering.
O’zim esa matritsani, she’rlar to’plamini yoki so’zlar sanskritli kodlashgan
bosimli matritsasini keng tarannum etilajak tuyg’ularini haqiqatiga erishgan
holda tezlashgan tarzda o’qiyolaveraman deyilgani bu. O’zbekcha yozuvdagi q, h
harflar yoki dumchalik yozuvlarning shu dumchalari, pastiga tushib turgan
chiziqchalari she’rni yaxshi tushunishimni ta’minlash barobarida o’zimni
matritsaga ulashni hisobga olganligini aytsam bo’lar hammangizga. Men
matritsamga yoki ichimdagilarning dunyosiga dumchalik harflardan iborat so’zlarni
o’qib borish zahotiyoq so’z bo’yicha pastdan balandga yana bir qarab olaolishim
sababli xayolimda geometrik shakl yoki figuralarni butlash, ruhli oq yorug’li
inson shaklidagi har bir dumchali chiziq uzunligiga qandaydir bir muntazam
geometrik figurani kirgizib shu ruhni dunyoviy matritsaga xos ko’p joylardagi
geometrik shakllarga xos muntazamliklarni biladigan ravishda, tushunaman. Zero
bilsa bo’ladiki, matritsada yoki tushlarimda o’zim aniq kesilgan, to’g’ri
chiziqlardan iborat yoki muntazamlikka xos kesmali va aylanaviy shakllarni ko’rgan
bo’lganligim matritsa sifatidagi ichimdagilarning dunyoviy haqiqati
hisoblanadi. Haqiqiy hayotimizda ko’p uchratiladigan lattali, palapartish yoki
noto’g’ri (muntazam bo’lmagan) shakllar tushli yoki matritsali ichimdagilarning,
joylashuvlari tartibsiz ravishda uzilib yoki kesilib, yulinib qo’yilgan holda bir
muhit bir butunlikda, qolgan uzoq borliqlarga birdan sakrab o’tish alohida bo’lib
saqlanayotgan, dunyolarida geometrik muntazam shakllar asosida qaror topgan. Go’yoki
multfilmlarga o’xshatila grafali yoki kodli, dasturiy ravishda elektronlar
bilan formulalar yordamida chizilgan ko’rinishlardan, svg lardan, aniq tartibli
shakllardan iborat. Ruh insonning boshi uzra bo’y balandligida o’tiradi, suzilib
yuradi yoki qalqib o’tiraveradi deyiladi. Shu ruhning har bir yog’duli nurga
xos chiziqlarini harflarning dumchalari, “,” yoki vergulchasimon ostki
qismchalari bilan to’ldirib chiqishim kerakki, shu hodisaviylikni she’rlar o’qiyotganimda
dumchalarni esimdan olib tepamga uzataverishga o’xshash tasavvur etishim kerak.
Natijada shu ruhning ichiga kiradigan barcha geometrik shakl turlariga xos
muntazamliklarni Matritsa filmida o’qiydiganga o’xshab o’qish orqali
ichimdagilarning tushli, matritsali yoki yer-u osmon og’dar-to’ntarligidagi
olamlarini ko’rishga muyassar bo’laman. Albatta, shu hozircha nazdimda, o’zimning
hayotimni yaxshiroq tanib bilishimda hisobga olinayapti hozircha xolos. Aslida
tushimga otlanganimda, kim bilsinki, yaxshi tushlar guvohiga aylanurman ham.
She’rlarimning o’zining matritsadan yaratilishga kelsak, o’zbekcha yoki
kirilcha “Қ, Ҳ” larning dumchalargacha bo’lgan
shuncha diqqat-e’tibor o’yinini ruh boshqarib turib, she’r bo’yi dumcha uzunligidagi
eniga shtrixlarni yaratish orqali she’rning qofiyasini tuzib berishga urinadi. Farishta
esa shu ikkala harflarning chiqishi yoki kelishi orasida doimiy tezlanishli
hosilaviylik (tezlanish) orqali bir xil masofani ta’minlanishiga xos
shakl-shamoyiliga aloqador so’zlarni, harflarni kiritishi kerak. Tezlanishlarning
tezlanishlari orqali harflarning chizmaviy ishonchi shakllantirilsa, o’qish ham
osonlashadi va harflar orasidagi parallelliklar masofalari tengligi vujudga
kelib qofiya yaxshi sanaladi. Qofiya yaxshi berilganda esa geometrik
figuralardan iborat matritsa, tuyg’ular yaxshi tarannum etiladi. Xudo bo’lsa, o’qib
borish jarayonida g’oyibdan, matritsaning betartibligi sababli boshqa she’r
qismlaridan so’zlarni olib keltirib qo’yayotganda yaxshi ma’noli so’zlarni,
kerakli paytda dumchalilarni paydo qilishga yoki hosil qilishga talpingani
talpingan. Natijada 3 lik mana qarangki hosil bo’lib qoldi. Shu ruh, farishta
va xudodan tuzilgan 3 likning nomi arvoh sanalurki asti qo’yaturing. Tuyg’ularga
yoki ichki olamimga berilaturib arvoh to’g’risida ikki og’iz yozib olsak. Birinchidan
arvohning tarkibini o’rganish kerak. Xudo odamlar uchun oliysifat bo’lib
tursada, ruhdan qo’rqadi va ruhga bo’ysunadi. Ruh esa farishtaga bo’ysunadi,
farishtadan qoladi. Shu uchchovlari birlashganda arvoh so’zining sanskritcha
yoyilishi yoki tushunilishi sodir bo’lib “arziydi voh” shaklidagi bepoyon go’zalikka
xos go’zallar shakllanib turgusi hamki xo’p bo’pti. Arvoh tarkibining
uchchalasi qo’l kaftli panjarasimonlikka xoslik bilan ajralganligini aytish
kifoya menimcha. Qo’lning kafti xudo bo’lsa, barmoqlarning parallelligi ruh
sanalur hamda kaft bilan barmoqlarni birlashtirish uchun bo’gimchalar, to’piqchalari
farishtasifatlik sanaladiki asti qo’yaturing. Farishtalar doimo barmoqlarning
oralig’ini bir xil hisoblangan ravishdagi to’g’ri to’rtburchaksimon qilib
baholashga erishishni istashadilar har doim hamki xo’p mayli. Bu – she’rlardagi
har xil bo’lishiga qaramasdan, aslan qofiya ma’nodorligi uchun bir xil
masofalarda qaralishi kerak bo’lgan dumchalilik shtrixlari sifatida baholanadi.
Qo’l barmoqlarining shapalloq tortganga o’xshash tekis ochilishi yoki
yozilishi, tarang tortilib bilishi aslida ruh bo’lib, ruhning vazifasi qo’l bo’sh
yoki erkin qo’yilgandagi holatida barmoqlarning qayishishiga, egiluvchanligiga
xos ravishda kaftga qaratila xudo uchun kerakli ma’noli so’zlarni chiqartirish
doiralarini, mavzularini tezkorlik bilan aniqlab turguvchi hamki xo’p bo’pti. Xudo
bo’lsa, jinni shaytonchalarga o’xshab juda tez miqr-miqr qimirlashlari bilan
farishtalarning tezlanishining o’zgarishi natijasidagi yangi tezliklar berib
bag’ishlash maqsadida ma’noli so’zlarni keltirib chiqaradi, topib
joylashtiraveradi. Xudoga kaft kerak, chunki unga aft kerak. (mavlonalashdilar
meni). Xudo spidometrning tezlik ko’rsatkichiga o’xshaydi. Agar ruh ichimdagi
gvardiyali insonlarim orasida og’zaki gaplarning mutanosibligini, izchil me’yorini
yoki bir xil tekis o’sishini ta’minlashga urinib o’zimning yonimni yoki
tarafimni olayotgan bo’lsa, xudo gvardiyamdagilarning chizmalarini alloh o’zining
gungligi bilan ko’rsatma, buyruqlar berish orqali bir xil me’yorda olib
borishga urinmoqdaligi shu bu. Farishtalar esa shu ikki oqimli jarayonlarni, xudoning
va ruhning o’rtasidagi kurashda kim g’olib bo’layotganligini bildirgan holda
almashinishning o’zi bo’lib bosimli ravishda tomonlarni yo’naltirib turadi.
Farishtaning maqsadi xudo va ruh bir xil, tenglashgan sari muyassarlikka
erishmoqligi sanaladiki xo’p mayli. Shu bosh tomondagi og’iz bo’shlig’i va
miyaning kuchsiz, sezdirmay yoki osoyishta (osongina o’z-o’zidan) ishlash
tamoyillari hamda shularning boshga nisbatan orqama-oldin ko’ndalang kesimi bo’yicha
bordi-keldi almashinuvlarida uchchala insu-jinslarning, ilohlarning arvohiy
qudrati joy olgan. Juda kuchsiz shu jarayonlar o’ta jiddiy ahmoqgarchiliklarga yoki
jinnivozliklarga hamda baobro’lik yoki ulug’vorlik vasvasalariga tashna qilib
qo’yadi biz ikkov tomonlarni, o’zim va gvardiyamni. Masalan shuki, o’zim
yozaman va katta-katta ulug’vor gaplarni aytaman, gvardiyam bilan bog’liq
ichimdagilar esa boshqa paytlari oddiy turmush sharoitlari bilan bog’liq hayot
kechiruvimda jinnilik bosimini uyushtiradilar yoki oyoqlarimni (yoki bo’lmasa
boshqa tan a’zolarimni) og’ritadilar. Aslida esa shularni keltirib chiqarish
sabablari asli o’zimning tarafim bo’lgan hozirgi ularning tomonlaridagi esimga
xos kodli topog’onliklari bo’yicha o’zimning ishimni qilib ulug’vorlik sadosi
ila buyruq berishlari hamda o’zimning asli ular tarafidaligimda bo’laturganim
uchun tushunchaga xos maqtanchoqliklarga berilib yuborishim sanaladi. Shulardan
forig’ bo’lmoq yoki qutilmoq biz ikki tomonlarning ham burchlarimiz sanalurki,
hech yomonlashtirmasligimiz ham kerakligi shu bu. Endi, bugungi dunyoviy sana
14.01.2022 bo’lib 12.01.2022-kundan 2 kun o’tmoqda. Shu degani men endilikda
ozod qushga xos yashashim hisobga olinajakligi bu shu. Zero O’zbekistonning ham
12 viloyati va bir avtonom Respublikasi Qoroqolpog’istoni bor bo’lib sanaladi. 12
degani O’zbekistonning bolalardan erkaklarga bo’lgan munosabat turli yashashga
xosligini aytguvchi hamki xo’p mayli. O’tib ketgan 2 kun avvalgi 12-sana ham
shu ma’noni bildiradi. Demak, bizda ikkita 12 bo’lsa bo’larki, endi 21-asrimiz
sifatida aslida erkaklardan (2 dan) bolalarga (1 ga) tomonlama yashash kasb
etuvchanligini bilsangiz agar fahmingiz og’ib qoladi hamki xo’p bo’pti hamki
mayli xo’p. 21-asrning 21-yilidan esa oshib bo’ldik sanalib ikkita 21 ni ham
ortda qoldirganimiz rost bo’ladi endi. Chunki shu 2022-yilning O’zbekiston yoki
bolalar bilan bog’langan 12-kunidan 2 kun o’tayozgani sifatida 23-yilga
21-yildan ham 2 ta raqamga farqlanaturib 12 larga nisbatan to’la shaklan o’tayozganligimiz
hisobga olinajak hozirda endi. Demakki, endi bolalik va erkakli otalik
kurashlari, ziddiyatli chiqishlari yakun topajakligi hamda o’zimning birinchi
boboylik safarimni qabul qilishingiz shu hisoblansa ne ajab sanalur hamki xo’p
bo’pti endi. Endi erkaklik yoshimni bolalar bilan, dallolarning (o’rtakashlarning
yoki kayvonilarning) aralashuvli ravishda urushni bolalarning g’olibliklari
qilib beraverishlaridan, ajralaturib bobolik tomonlama o’tkazishga urinajak ham
o’zimman, Shohid yoki MirzoUlug’ bu hamki xo’p mayli. Ichimdagilarning barchasi
kayvonilik qilib to’satdan bolam bilan xayolimda to’qnashganimda ham meni
qiynab bolamni kuchli qilib qo’yishlari bo’lib o’tgan. Kim bilsinki, aslida shu
urushlarni ko’paytirishni ichimdagilarning o’zlari xohlashgan bo’lsalar kerak,
ammo erishaolmaslik sababli shunaqa tarzda menga sezilib qolishganlar. Aslida
buning ta’birida bolam Ibrohimning o’zi o’zimning o’tmishim, tarix zapisim
sifatida bo’lib, nega ichimdagilar shunga xizmat qilib asrashlari kerakligi to’g’risidagi
ichimdagilarning o’zlari ham hatto sezmasliklari lozim bo’lgan bosim
joylashganligini bilsangiz bo’larki xo’p bo’pti. Shu ularni yoki
ichkaridagilarimni larzaga solib, tushunarsiz yoki aynan foydasiz, go’yoki
zararga ishlamoqdaliklari aytilajak garanglik fahmida qolib ketajakliklarini
sezishga qodir xolosliklari bilan, qoldirib arosatdaliklarini taqab qo’llaridan
hech narsa kelmaslikni, ilojsizliklarini bildirgan. Endi, aylandim xo’p mayli,
shu degani vaqtimni boshqa ishlarga sarflab qaytayapman xolos. Ichimdagilardan
xudo ko’zlarining qovoqlarini osiltirib yoki chappa qilib (qizartirilishiga
xos) sifatida o’zimni masxara aylagan desak mubolag’a bo’lmaydi hech ham. Ruh
bo’lsa esa, lab-lunjini osiltirganchalik o’zimni masxara, mazax yoki masxaraboz
klounlik qilib qiynaganlar qatorasida bo’lsa ne ajab. Farishtaga qo’nsak esa,
Xishnik kinosidagi shu so’zga aloqador vaxshiylarning asl yuz tuzilishiga xos
bo’lib, yonoqlarini ko’tarib burun atrofini uzunchoq ajin qilib jerkib ya’ni
ijirg’inab berganga xos holda menga (MirzoUlug’ga), o’zimga ham klounlik
qiladiki asti qo’yaqol hamshahrim. Endi odimlash (advancement) sari olg’a
(advance) sanalsak ne ajab xo’p bo’pti so’nggida hammasi kelar yanayki xo’p
mayli. Aytajak edimki, she’rlarda kirilcha q yoki h harfli dumchalik, ostki
chiziqchasi bor so’zlar she’rda bir xudo yoki yana bir ruh bo’lib
ketma-ketlikda duch kelaveradilar. Shu so’zlarning manosini qanchalik ishg’ol
etmang baribir xudo yoki ruhni bildirguvchi mazmunlarni aylanib kasb
etaverganligini tushunasiz hamki asti qo’yaqoling. Xudo haqida bugun hayron bo’ldimki,
shuncha ma’nolarni yoki haqiqiy munosabatlarga xos so’zlarning borligini bilmay
yurgan bo’libman, hattoki ruh haqida ham shuni aytsam mubolag’a bo’lmas edi.
Qolgan barcha so’zlar va iboralar, oralardagi gap bo’laklari farishtalarning
amaliy ko’rgazmasi hisoblangan hamma vaqt hamki xo’p bo’pti qo’yaqol san ham.
Quyidagi she’rni izohlaylik shu borasida hamki qancha so’zlar xudo va
boshqalarining nechtasi, shu bir-birovlari bilan ketma-ket, takror ravishda ruh
bo’lib kelmoqda:
ЎЛГУНИМЧА СЕНИНГДУРМАН
Ишқингни (ruh) учқуни (xudo) тушиб қонима,
Ўтлар кетди жумла хонумонима,
Берма энди турфа озор жонима,
Ўлгунимча қулингдурман энди мен.
Умри-куним сенинг бирла кечса бас,
Меҳру садоқатинг энг олий ҳавас,
Омад тилаб кўкдан таралди бир сас,
Ўлгунимча сенингдурман энди мен.
Ишқим тушди, қайтмагайман йўлимдан,
Йўл ҳам гапми, ҳатто, жоним, ўлимдан,
Жоним фидо маҳкам тутсанг қўлимдан,
Ўлгунимча сенингдурман энди мен.
Муҳаббатни зарга сотиб бўлмагай,
Муҳаббатсиз одим
отиб бўлмагай,
Ороминг бўлмаса
ётиб бўлмагай,
Ўлгунимча сенингдурман энди мен.
Энди бахтим барқарордур сен билан,
Саодат, иқболга ёрдур сен билан,
Ошиқ Эркин бахтиёрдур сен билан,
Ўлгунимча қулингдурман энди мен.
20.2.98
Shu she’rda sariq bilan bo’yalganlar ruhni va yashil bilan bo’yalgan so’zlar xudoni anglatadiki asti qo’yaqoling. Umuman o’zimning tekshirayotgan kitobimdagi muallifning
barcha she’rlari ham shu tariqa ketma-ket, birma-bir almashinuvda davom
etaveradi. Balki boshqa kitoblarda ham shunday bo’lsa ne ajab. So’zlarning qo’shimchalariga
ham e’tibor berib xulosa chiqaring ajratayotganingizda hamki xo’p bo’pti. Qolgan
bo’yoqsiz so’z va iboralarning barchasi farishtanikidur hamki xo’p mayli endi
qo’yaqol xolos. She’rning qolgan qismini o’zingiz tushinib qolib, bo’yarsiz xo’p
bo’pti hamki mayli endi.
Comments
Post a Comment