Nima ham qilay
91. Shu
taqvim oyining sanasiga yoki o’tayotgan kunlariga 89 kunni qo’shib, men o’zimning
xotiraviy daftarimning yoki ushbu xabarlarimning kunlarini belgilab boraman
endi. Bugun 91, hisobga kiritilayotgan uchta sonlardan, 3 yil, 60 kun va qo’shimchasiga
31 kunlardan shu bu xulosaga kelsak bo’ladi. 3 yil bu – Ibrohimning borlik
qiladigan yoki mavjudlik yoshi payti, hozirgi davr. 60 kun Ibrohimning 3
yoshidan men o’zimni yakunlab chiqib ketishim, yo’qlikka, yoki elektronli
tabiatdagi barcha qilingan ishlarning yolg’onligiga va foydaliligiga (tuyg’ularga)
kirishadigan vaqtning boshlanishidir. Shuning ustiga yana 31 kun qo’shilib yoki
o’tib bugungi kunimizga yetib kelibmizki, endi mening orada qolgan erkakligimni
o’zimga masxara qilgan holda paradoksli ravishda meni o’zlariga kerakli degan
bahona va ishonchli ongli mo’ltillashlar, bo’lqillashlar bilan avrayverib yoki
aldayverib xudo va Ibrohim bir-birovlarining diydorlariga to’lib mendan me’yoriy
tarzda nafni so’rib, chiqarib olishga urunaveradilar. Men o’zim boshqa ma’lumotlarimda
yoki xabarlarimda yozganimga o’xshab o’zim uchun naf yoki foyda bu – oddiygina maroqli
ravishda yozib qo’yilgan Gotimga xos ishni yanada tajribali va bilimli ravishda
osongina va o’zimga qulaygina do’ndiratish, bajarib bilishki, ammo ishimning
natijasidagi pul daromadi foydaga umuman hissa qo’shmasligi bu. Zero men
nafimni 0 boshlang’ich raqamida yoshlik, o’smirlik yoki yigitlik davrida
qachonlar qilib qo’yganman. Shu nafimning, o’zimdan qoniqib yashashimni yoki ko’nglim
doimo zich to’q hisoblanganligini aslida nimadan iborat bo’lishiligini bugungi
kunda shu nafni, foydani o’zining yagona protonli, tanali zichligidan Bo’lmag’urlik,
Ungot yoki juda rasvo tasodiflar (jonim) orqali ochib, kengaytirib bilib yoki
yoyibroq qilaverib bilishdan iboratki bu shu. Shuni ish yoki ishqalanish,
mehnat faoliyatini olib borish deydilar. Ishda yagona zich shardan, yerdagi
tuproq va boshqa qazilma boyliklardan shunchalik darajada keng strukturaviy,
tuman bo’yiga xos yer yuzasi bo’shlig’ining e’tiborimiz kengligidagi havo bo’shlig’i
hajmida shakllari 3 o’lchamli ravishda keng va tor, o’zi uchun ham ichki
nisbiylikda yozib qo’yilgan jamiyki narsalarni yoki karkasli tizmalarni yasash
vazifasi mavjud deb hisoblagan bo’lardik. Shuning uchun bu – aynan yoshlik chog’ida
bo’ladigan tananing qiziqish, jo’shqinlik va shunga o’xshash hosil bo’ladigan o’zicha
naflarning, yolg’iz qisilishli yoki qatlamlarli ishqalanishning inson
badanining elektronlari, asablariga yoki yolg’oni bo’yicha ochilishi, yoyilishi
ko’rinishidagi nafli xizmat turikim, asti qo’yavering. Ishlar o’zlarida shu
tushunchani yoki ko’rinishni, tanadagi nafning mehnat faoliyatidagi nafga o’tayozishini
amalda sinagandagina foydali mahsulot haqiqatan yuzaga kelmoqda deb hisoblash
aniq va xolos. Quruq jonning yoki hisning o’zlarini talash yoki bilib
foydalanaverish hisobga o’tmaydi. Quruq jon yoki his eng yuqori dunyoviy shakl,
qarrilikning yakuniy ko’rinishida qaralishidan qat’iy nazar proton atrofidagi
elektronlarning aytib bo’lmas, kuzatishga noloyiq ravishda tartibsiz tasodifli aylanishli
harakati sifatida go’yoki g’ujum yoki uyum qilib tashlab qo’yilgan chiziqli
ravishdagi tana a’zolarining, yakka-yakka ustma-ust yoki tagma-tak aralash bo’laklarining
oralari sal ochiqlashib yotuvchi shox-shabbalar,
pimacho’plar yoki temir karkaslar ko’rinishida tasavvurga sig’diriladi.
Ishlagan inson kelajakdan ko’ringanga o’xshab turmaydi, balki aynan kelajak
insoni sifatida hisobga olinadi. Zero ish ko’rinishida ishqalanish koinotni
vaqti-taxti bilan utsida turguvchi sanaladi. Buni oddiy qarash qilib bilsak ham
bo’ladi. Har bir kishiga belgilab biriktirilgan o’zining taqdiriy kelajakdan ma’lum
Goti sifatidagi barcha mehnat faoliyatlarini inson o’zining yoshlikdagi
bilimlarini oshirish orqali har qanday tartibda, avval va keyin, yoki 30, 25
yil keyingi ishlarini 5 yil keyingi kelajakda ham qilib o’zini kelajak insoni
sifatiqa baholayolmoqda hozirlari. Zero bilimli ish qilgan kishi zamon,
taraqqiyot bilan birga yoki hamnafas bo’lishi shuni ta’kidlashi ham hech
gapmas. Bilimli ish zamon taraqqiyotida yuqori daraja yoki o’rinlarni,
martabalarga xos karkasli (qaychili) ochiqlikdagi joylashuvlarda o’zini
bildirib qo’yadi. Shu joylar esa hali narigi, uzoqroq kelajaklarda ham o’z
faoliyat turiga nisbatan foydali amalda hisobda bo’ladi. Bilimsiz, uquvsiz
ishlar esa o’z taraqqiyotining eng ostki bosqich yoki darajasida o’z davrigina
uchun foydali bo’lib turaoladigan, keyinchalik shu mehnat turini ishlatmay qo’yiladigan
tarzda foydalaniladi xolos. Shuning uchun shu, oddiy va o’qimaganlikli (bilimsizli) mehnat
faoliyatining turiga yo’liqqanlar yoki majburlar o’zlarining Gotlarida
kelajakdan kutilgan ishlashlarini balki mutloq bajaraolmay boshqa ishlar bilan
band bo’lib o’zlarini yaramas, kasal qilib va juda katta ortiqcha mehnat
massasiga yo’liqtirishlari ham, yoki faqatgina bazo’r Bo’lganlikli, Gotli
mehnat faoliyatlariga ulgurib ketma-ket birma-bir peshonalariga bitilgan
ishlarini bajarib qo’yaveradilar. O’qiganlar yoki bilimlilar boz ustiga o’zlarining
Gotli tanalariga ham mos bo’lib ko’rinadilar. O’qiganlar faqatgina bir joyda o’tirib
xizmatlarini bajaraveradigan Gotni qiynamas tarzda faoliyat yurg’izsalar, o’qishdan
ozib yuborilganlar egilib-turib, qatnayverib tanalarining Gotini jonlarining o’zlari,
ikkinchi kishilari yoki to’lqin tabiati bilan almashtiraverganlari
almashtiraverish sanalaveradi. Kelajakdan turib ishlashni hisobga olsak, aslida
taraqqiy topgan mehnat turi bu – dasturlash, maqolalar chop qilish (hihi) va kelingki
xo’p arxitektorlar o’zlarining ishlarini go’yoki kelajakda bajarishlarini
amalda, haqqoniy bilishlari kifoya hamdirki bu shu. Zero kelajak
texnologiyalari hozirgi dasturlash tillarida yoki chizmachi arxitektor
ishlarida holi ham bor sifatida kelajakda yangi zaminlar bo’lib, qo’shimcha
ustma-ust yangiliklar qo’shilib yuborishlari bilan ta’minlanganki bu shu xolos.
Shuning uchun biz kelajakning bilimlarini va texnologiyalarini go’yoki emas,
aniq hamdurki, hozirdan so’rib, o’z maqsadimiz sari ishlatmoqdamiz. Kelajakdagi
vazifamizni, Gotli ishlashimizni hozirdan yakunlaverib kelajakning insonlari
qatorida bo’lib qolish ham fazilatli ham barokatlidir. Kelajak ishlari
vazifasidagi saboqlarga qaratila qanchadan qancha yorqin namoyishlar, har xil
tabaqaviy bosqichlardagi ishchilarning kasb-korli yo’nalishlarini o’z mehnat
lavozimizdan turib qiya chiziq yoki tekislik bo’ylab dunyoviy hududlarga tomon kuchayib,
kengayib yoki yaxshilanib (ulug’roq ishlar tartibi bo’yicha) borishi tarzida
his etib qolasizki, bu – siz uchun haqiqiy hoziroqning kelajakda yurishiga
tayin bir hol sifatida o’rnashadi. Men hozir yon atrofimdagi yaqin magazin-u do’konlarda,
uzoqroq hududlararo bo’ylab ikr-chikr har xil ishlarda qandan mehnatlar bo’lib
borayotganini qandaydir tarzda his etayapman desam mubolag’a ham emas.
Kelajakning hoziroqdan farqi nimada, kelajakda faqatgina yashash sharoitlari
boshqachadir xolos. Men shularning zavq-shavqini viloyatlararo kesimdagi
hududlar bo’ylab ishlardagi oldi-sotdi jarayonlaridan sezib bilsam, ne ajab.
Shularni so’rib, sidrab yoki tortib o’zimning oldimdagi voqea kasb etishi bilan
bo’ladigan barcha faoliyatlarga, hayotiy jarayonlarga kelajak yoki bashorat
qilish, kuchli yallig’ o’xshashliklar mazmunidagi gaplarni ishlatib kelajakni
sezdirib qo’yaman. Zero gaplar koinot uzra dunyomizni yakunlovchi sifatidagi
bosim shakl-shamoyilidangina o’zicha tashkil topmoqda. Men bilib yozib yoki
aytib turadigan turmush tarzim davomidagi barcha gaplar, jumlalar hech qanday o’zgarmas
aniq shakldagi, kesimdagi jarayonlarning mutloqqa yaqin ifodasi, izohi sifatida
o’rnashib turavergani turavergan sanaladi. Televizordagi shu bugungi, hozirgi
kunlar atrofidagi yoki o’tmishdagi qaysi voqea-hodisalarni aytib
tushuntirmayin, shularning o’zlari yoki bildirgan o’xshashliklari, mos-moslari
bo’yicha chiqadigan kelajakdagi voqea-hodisalar, televizor lavhalari o’zgarmagan
tarzda aynan shu menikiga xos tarzda tariflanadi yoki ifodasini o’ziga bo’ysundiradi.
Bir voqeaviy lavhadagi tushunarli bir qancha jarayonlardagi har bir tarkibli o’xshashligini
o’zim ifodalganga o’xshab chiqsak, shu voqeaviylik to’liq ravishda tenglamaviy
o’z izohini topgan sanaladi. Voqealarning har xilligi aslida tarkibiy
ifodaviyliklarning, izohlarning yoki tariflarning qo’zg’alishi va o’zgarishidir.
Shular, bu voqea turlari ham unchalik ko’p emas, elementar ifodalarni bilib
turgan kishi darrov bir xil xulosalarni, qanday situatsion (holati) turlarning
izohini berib turaveradi. Zero hamma narsalar va jarayonlar bosim shaklida
aslida elektron kishilar, nusxalarning or-nomusining, alohidalining yoki
taraflamaligining tarqalishidan iborat sanalishi turgan gap. Ichimdagilar menga
doimo sizsizlash va sansanlash borasida o’zlarining bahslariga ko’ra dars, yo’llanma
o’tib boraveradilar. Birovni yodimga tushurib to’satdan qolishim bilanoq darrov
ruhimni bo’rttirib, go’zzuklashtirib yoki seskantirib ichimdan bo’rttirib, zo’riqtirib
yuboradilar (chiqaradilar). Go’yoki aytmoqchilarki, sen bizdan ustun bo’lib
oramizdan, elektronlilar bo’yicha ajralish yoki id lardan bir kishini
tanlayolding, ammo biz baribir shu insonning o’zligi, kuchi bo’yicha ham seni
xor qilishga urinamiz deyishadi. Natijada menga tanlov, imkon berilmasdan, go’yoki
men ichimda xayolimga keltirilgan insonni hali kimligini va kelishini
bilmasimdanoq hurmatsizlik qilganligim bahonasida atrofimni yoki borlig’imni
xorlashadi, “bo’q” qilishadi. Zero aytib o’tganimga o’xshab, kishilar orchi
haqiqiy insonlarning teng turishli alohidaligidan ko’ra tarqaluvchan
alohidalik, taraflarga bo’linish yoki uzulib his etishlarni bilib yashashadi. Kishilar
raqamli qilishga urinayotgan bizning dunyonmizni bosmachilik ishlarini o’tqazib
mening ichimga ruhlari o’tirishi bilanoq borlig’imni, atrofimni tubdan yoki
hech bir qo’zg’alishli ishtirokchisiz o’zgartiradigan ravishda buzib menga
aynan mos tegadigan, buzadigan yoki kayflarini o’ynaydigan ahvolimga majburlab,
shuni sezdirib mo’ltillab turishaveradi. Aynan shuni ular, kishilar tomonidagi ularning
barchasini birlashtiruvchi xudo qastma-qastiga, zo’ramakasiga, ko’t ko’ronlikka
o’zining vazifani, birlashtirib aks-ta’sirlashishning o’rniga o’ziga foydasiz
deb hisoblagan rezonansli joylarida yitalab, itarib shu mo’ltillashli, bo’lqallashli
kugusini ham boz ustiga qo’shib bildirib turadi. Xo’p mayli ham deylik, lekin
3-sichi, o’rtadagi iblis bolasi, holi biror marta ko’rmagan Ibrohim o’g’limning
elektron nusxasi Shobibachcha hammasi senga zo’r tegdi deb mantiqsizlik va ma’nosizlik
bilan o’rtadagi borlig’ingni asl o’rnida bor deb qayta qo’yishim, o’zimizni
aldamaslikka chorlashim ham senga tegsin, ruhing bilan tanangni urib tashlasin
degan maqsadda narsalarning o’zidan bekordan-bekorga, birdan yoki to’satdan
chiqadigan shu narsalarga xos, taqlidiy shovqinlarni, chiqir-chiqr (bo’h-bo’h)
larni chiqarib turaveradi. Endi buni o’zini takidlab-takidlamaganga o’xshab qo’shimchasiga
aytishayaptiki, aynan mo’ltillab ko’zini uchirayotgan xudocha go’yoki shuni yoz
ozorliging uchun deb instruksiyani yoqishli kinoyasi-yu paradoksi orqali mazax
qilib shuki, yana o’sha-o’sha gap, hech tinamasdan bema’nilik, teskarilik yoki
hayajonni boz ustiga qastdan uyushtirishlar. Aytmoqchilarki, sen biz aralashib
aytayotgan holatlarni, so’zlarni yozuvingga qo’shish yoki qo’shmaslikni,
tahrirlashga ba’zi bilib yurganingga o’xshash ishlarimizni kirgizishni amalga
oshirmayotganing uchun bizlar sani yozuving paytida ham mana shunga o’xshash,
elektronli yoki tokli mazaxlaymiz deyishayapti. Xudoyu xudobachaning o’zi
xudocha bu – ko’t qizcha menimcha eng ortda turib o’zini shuncha ko’tligiga
qaramay qanday qilib hammadan yuqoriga chiqib olganini hech tushunaolmadim-u,
lekin bilishimcha hozir to’lqin tabiatidanligini sezdirib katta ham ketayapti.
O’rtadagi Shobibachchasi esa quruq tok, elektr tokining kuchlanishi xolos. Qolgan
kishilar esa gumbazimni, yolg’ondakam atrof-borlig’imni yoki hoziroq “o’tmishimni”
raqamlashtirib o’zgartirishli o’yinlarni olib borayotgan id chilar, elektron bo’yicha
alohida formula yoki dasturlar. Kishilar tokni go’yoki har biri o’z
shakl-shamoyiliga va yuz-tuzilishiga xos kiyib olib shu elektronlar bo’yicha o’zini
boshqalaridan, bir-birovlaridan aniqlashtirib ajratadi, id lashtiradi hamda
atrof-borlig’imda o’zining joylashuvli, qisqa maydonli yoki o’zlarining narsa
bo’laklariga xos bo’ldanalishli bo’lib yotishaveradi. Kishilarni devorning g’ishtlari
desak ajablanmasdik. Shu ulardan, kishilardan va kampir farishtalardan
keladigan aks-sado menga yoqmaydi, “u-uu xudo-ooo”, deb xudochalarini zo’rlaganlari
zo’rlaganlar, maqtab madh etganlari etgan. Bu chumo xudocha, o’ziki xudo-yu
xudobandon menga umuman u holga o’xshab tuyulmaydi. G’arazlari, ichidagi kirlari
yoki choqib batamom vaxshiylarcha yulib olishga qaratilgan mazaxli ustimdan
kulguchani birdan yopishtirib ketishlari batamom xudoni men bilgan, barcha
insonlar so’zlaydigan allohga, xudoga yaqin ham yo’latmaydi, aynan teskarisi.
Bu xudo shaytonning o’zginasi, shu yomonlik qiliqlari, kutib kutilmay hamla
qilishga shay bo’lib turishlari mening unga bo’lgan cheksiz nafratimni holi ham
so’ndirmadi, shu haqda og’iz ochishga ham bir umr vaqtim bo’lmasligini o’zi ham
doimo bildirib turaveradi. Zero nafratim, yomon ko’rishim uni, xudoni hech
tugamaydi. Endi gap bunday, xudoboyning o’zlari hozir nimayki unga qarshi
bildirib yozayotgan bo’lsam, hattoki xudolikni ham o’zimga qarata qaytib
urayaptiki, shuni eplayolganiga qarang. Nima bo’lganda ham mayli. Men shu
bunisiga tikkanman xolos. Yozuvlarim Got bo’yicha yozmasimdan oldindan taxlab
qo’yilgan. Lekin men Gotli yozuvlarimni yozaolmayapman, xayollarimni to’kayapman
xolos. Barcha yozuvlarim yog’li ko’z bilan aniq farqiga borib bo’lmaydigan
alohida uzoqlik qatlamidagi xayoliy bo’yoqlar aralashuvi yoki qorishmasi. Aslida
mening o’rnim shu edi, faqatgina o’zimning yozuvlarim bilan o’zimni id
qilardim. Lekin shuning hammasi to’g’ri emas. Men endigina 1-2 yozuvli harflarni
haqiqatga qo’shishni o’rganayapman xolos. Qolgan so’zlar va jumlalar, harflar
bu – tuyg’ularimning o’zgarishi bo’lib tubdan yo’qolib ketib yana boshqacha
qarasam shu eski tuyg’ularimga mosroq holda yangicha ko’rinishda chiqaversin xo’p
mayli. Men o’zimning 1-2 yoki 10-15 haqiqiy yozuvimga kiritaolajak harflarim
bilan ba’zi so’zlarning boshlanishlarini aniqlashtirish orqali shu so’zlarni
yozuvimdan joy olishini istab turibman xolos. Shu orqali nafaqat so’zlarni,
balki jumlalarning borishini, yo’nalishini ham taqqoslab berib boshqarishga
qodirman. Yozuvning haqiqati xayollar yoki tuyg’ular va sezgilar orqali,
shularning yolg’onini bildirib chiqajakligi sababli bularning tuturug’i,
tagi-pasti kodlashuvga yoki dasturlashuvga borib taqaladi. Men shu o’zim go’yoki
foreach, for va boshqa loop lar hamda kuchli joylashuvli if qilishlar orqali ozgina
va sozgina endi o’sib borayotgan, deganda ham balki 10-15 tacha harflarim yozuvimdagi
xayolimni boshqa birovlarga o’rnashtirib qo’yaqolaman. Men hozir xayolimni yoki
tuyg’ularimni va sezgilarimni kitobxonlarimga, bloglarimning o’quvchilariga
yetkazib bilishimni istab shu ishlarga qo’l urdim. Yo’nalishga yoki avtomatik
holatlarga kiritilajak mening tuyg’ularim har bir o’quvchimga har xil so’zlar
va jumlalar asosida umumiy formulaviy mazmunini bildirib bilsa ham katta gapdir.
Endi, ichimdagilar boyadan beri, hamma vaqt shu bezor qilganlari bezor
qilganlar. Menga nima emish bu yerda men so’zini yoz, bu yerda esa o’zim so’zini
ishlatib yoz deyishaveradi. Yana aytishadiki bizlar shunga adashamiz, men
degani MirzoUlug’ bo’lishi kerakligini, o’zim degani esa o’zimni bildirishini
tushuntirishmoqdalar. Lekin xo’p deylik, o’zim (bu o’zim) aniqlashtirib o’taman,
men ham shu o’zim degani, tamom vassalom. Shunga e’tibor qilmagan debil,
haqiqiy debil, tushunmagan va hattoki o’zining elektron id isi nimadan
iboratligini bilmagan ahmoqlardir. Qachon men so’zini ishlatsam o’zim so’zi bo’ladi,
o’zim so’zini ishlatsam ham men so’zi bo’ladi. Yana qaytarib aytishimni yoki
yozishimni xohlayapsizlarmi, ichimdagilar. Bo’pti, xo’p yana bo’lsin, men bu o’zim.
Zero o’zim hokimman, men esa qulim bo’pti ham deylik bosimchi bosmachilar
uchun. Lekin bizning dunyoda o’zim hokimligim bo’yicha qaralgani uchun o’zimni
ham men deb atayman. Bizda unaqasi bunaqasi ketmaydi, qanchalik yutuqli bo’lsang
yoki inson bo’lsang biror yerda men o’zing emas deb aytilmagan. Oddiygina shuur
yoki dunyoqarash bilan juda ko’p o’chakishmasdan, id lashmasdan men va o’zim
deb yashaydigan insonlarmiz-ku axir. Boz ustiga bu ularning, ichimdagilarning
ahmoqliklari yoki yana tupoylik qilib teskariliklashlari bo’lip qolmoqda. Zero
boshidagi yozuvlarimda shu muhokama bo’lib qancha tortishganman aslida.
Hammasiga ko’nim men deb shuni yoz deyishlariga, o’zim deb buni yoz
deyishlariga ko’nib hammasini qilib bergan edim. Boz ustiga o’sha paytlari o’ynab
endi men, endi o’zim deb ha deb hadiksiratib, hayajonlarimni masxara qilib qo’yishlarini
ham qilib bergandim. Endi bo’lsa, yana shu boshlandi. Bu sukabachchalar o’zimni
tinch qo’yishadimi, yo’qmi. Bor, o’yining bo’lsa, o’zingda qilgin, mayib majruhlar.
Bularning id isi uchun men ado bo’lib ketdim, tamom bo’ldim yoki umuman holdan
toyidim. Holi buni id lashtir, holi uni id lashtir, ketaveradi, ketaveradi…
yolg’on bilan id ining farqiga hech borishaolishmadi, borishaolishmadi. Axir
barchasi, elektron ommaviy texnika vositalari ma’lumotlari bilan birgalikda bu
id yoki identity, aniqlashtiruv emas, balki chin sofdakam yolg’on sanaladi.
Comments
Post a Comment