Nega endi men yana xo'p bo'pti mayli karashmalar endi
114. Boshimiz yoki boshimizning suyagi
uzra haqiqat posboni sanalgan og’zaki yoki ovozli gaplarning o’zlari, gapirish
inson tanasida o’z joyida odamning hayot shakliga monand bo’lib turaverishi
nazarga ilinadiki, xo’p bo’pti. Ovozli so’zlarning o’zlari, so’zlarning o’z
birligi boshdagi miyaning, maynaning atrof-borliqni kuzatishdagi barcha chizma-grafalarni
kenglikning o’ziga o’xshash qabul qilayotganini bildirish ma’nosida shishishni,
baqaloq bo’lib go’yoki shu atrof bilan birgalikni ifodalashga qodir ichki
tabiatni, xarakter yoki mantiqni nazarga iladi. O’ng oyoq esa yozuvli
gaplarning aslida yolg’onligi, har kimning o’zining tuyg’usining ijrosi bo’layotganini
ko’rsatib qo’yish sababli inson yurgani yoki harakatlangani, qadam bosgani
sayin pastga cho’zilib ketaverishini, yurgan yo’licha uzun bo’lib ketaverishini
bildirib turganga o’xshatiladi. Insonning chap oyog’i esa odamning bo’y-basti
uzunligiga xos, hayot-shaklining asosiy ko’rinishini, o’zini belgilab
turaveradiki, shu jumladan yozuvli, bitikli yoki harflar ortidan tuzilgan yakka
so’zning o’zlari bilan amalda ko’rilmoqdaligi nazarga tushadi hamki, bo’pti xo’p.
Bular bizlarning ongimiz bo’yicha tanamizning hayot shaklini va
sezgilarimizning qabuli haqidagi suhbatlar turkumi sifatida baholangay endi
hamma payt ham bo’pti xo’p. Miyamizda qabul qilgan borlig’imiz yoki
maynamizning shishishi uchun o’zining mavjudligi, chizmalari yoki grafalari
(bir qarashdagi mantig’ining) o’zi borligini hamda oyoqning qadam bilan
aniqlashuvchi joylashuvi, uzunlashganligi mos keluvchi o’z nisbiy o’rnini
belgilovchi kuzatuv qarashlar haqiqatan borliqning, tevarak-muhitning o’zining
mavjudligi borasida bo’layotganini yoki qo’zg’aluvchan, yuruvchan borliqning o’zining
isboti borligini qanday ifodalashga qodirmiz? Shuning uchun og’zaki va yozuvli
gap-so’zlar haqiqatli va yolg’on aniqlik o’yinlari doirasidan, chegaralaridan
nariga chiquvchi aylanishlarni inobatga olib qo’yaqolamiz. Umuman olganda esa
og’zaki yoki ovozli xabarlarda gaplarning o’zi, tuzilishidan qat’iy nazar
anglatayotgan mazmuni yoki yolg’on tuzilishdan (so’zlardan) iborat qolipining o’zining
mavjudligi hamda yozuvli so’zlarning sanskritcha aniqlashuvining o’zi
mavjudligi bor bo’lsa biz uchun haqiqat ustuvorligini bittaga, eng kam
birginaga ustun qilib tabiat va ilmu-fan, dunyoqarash uchun aldovli
munosabatlarga, aldamchi ehtiroslarga yoki yolg’onli ishonch o’yinlariga
shak-shubha qoldirmaymiz. Ha, bizning yopiqligimiz shunchalik. O’z qobig’imizni
o’z tuyg’ularimizga asoslanib sezgilarimiz va jonimiz orqali boshqarishimizdagi
boshqalar bilan aloqalarimizning alohidaligi, ajratilganligi yoki uzluksizlik
uchungina harakatga qaratila uzlukliligining borligi aslida bizlarning har
birimizga hisobga olinayotganga o’xshab aniq, to’laqonli aniqlikda yoki umumiy
haqiqatda (ko’pchilikda deb topilgan chinlikda) emasligi ma’lum bo’laolayapti.
Ovozli yoki og’zaki gaplardan iborat tugallikni hamda yozuvli so’zlar bilan to’ldirilgan
qo’lyozmalarni, bitiklarni yoki bosma shriftli matnlarning umumlashmasini
bilganingizda yoki ko’rganingizda shularning ishlashi, vazifasi uchun bularning
o’zlaridan boshqa ishonchning o’zi haqiqat bo’lib qolaolmasligini nazarga ilaolasiz
albatta. Ha, mening oldimdagi kishilarga, insonlarga ham o’zim aytgan
gaplarimni qaytarib o’zini chiqarib ayt deganimda qiynalishibgina javob
qaytarishga uringanlarki, xo’p bo’pti keyin shu bosimning qat’iy majburlovi
yoki qistovi asosida boshqa bu bo’yicha so’rayolaolmagan hamman. Zero birinchidan
o’zim birinchi navbatda yasagan og’zaki gapimning so’zlari ham aslida yashirin,
ishonchsiz yoki boshqa-boshqa o’zi bildirib chiqarib so’zlamayotgan so’zlardan
iborat. Ikkinchidan esa qaytarib chiqarishi lozim bo’lgan yaqindagilar,
hamsuhbatdoshlar ham qaysi so’zlarni qo’llab gapirganimni gapimning o’zining
chiqishidan ham ularning o’zlari qaysi so’zlarni ishlatayotib javob
qaytarayotganliklarini o’zlari ham bilmasdan, faqatgina moslashuv ishonchiga
borib taqalgan holdagi o’yinlariga o’zlarini bag’shida etaolsalargina men
kutayotgan, o’zimning ishonchimga singib bilguvchi umuman boshqa bir gapimdagi so’zlarimni
yoki balki to’liq gapimni qaytarib bilishga qodir sanalmoqdalarki asti qo’yavering
xo’p bo’pti. Umuman olganda esa bizlar yolg’on yoki aldamchi voqealarga ko’p
ham o’zimizni bag’shida etmasdan, ko’rinib turganiga o’xshab og’zaki gaplarning
va yozma so’zlarning bosimlaridan ko’pchilik uchun, haqqoniy foydalanib
ketaverayapmiz. Tarkiblar bizlarga go’yoki keraksiz haqiqatlarga, yolg’onning
chindak ifodasiz qolib qolaverishiga o’xshab qolmoqda. Demak, birinchi
bosqichdagi asosiy o’rinlashgan haqiqat va yolg’on o’yinlaridagi so’zlashuv
yozuvli iboralari hamda og’zaki nutq madaniyatining gaplashish jarayonlari
uchun to’liq doiraviy chegaralaridan yaxlit doira yuzasiga, tomonning o’zining
egaligiga nazar tashlab ma’no va mantiqni chiqargan ham bizlarki, xo’p asti qo’yavering.
Shularda, yozuvli iboralar va og’zaki nutq madaniyatiga xos birliklarda foydani
yoki haqiqatni yakunlovchi yopiqligining, tugatilishining yoki
yakunlanajakligining o’zi kifoya hisoblanadiki, xo’p bo’pti endi bo’laversin.
Yozuvli so’zlar chizmalarning boshlanishini, og’zaki gaplar esa aqlning
debochasini bildirsa, qolganlari befoydadirlar hamki bo’pti shu mayli. Men holi
boyagi mavzularimda, maqolalarimning birida yozib ifodalaganimdak tabiatimiz,
koinotimiz nimayki ichki jarayonlari, ob’yektlari bo’lsa, barchasi yolg’on
degandim. Tabiatimiz bu – bizning ibtidoiy holatimizdagi, hozircha yashiringan
o’z tarafida birinchi haqiqiy sifatidagi yadro faoliyatimizni,
farishta-ruhlarning tappi xudoligini bildirib biz, insonlarning tomonimizda
birinchidan yolg’on yoki aldov sanaladi. Ikkinchidan esa tabiat-koinotimiz,
dunyoyu borliqlarimiz o’z tarkibiy tuzilmaviy shakl-shamoyillari bilan
birgalikda bizning, insonlarning aqli va ongi bilangina o’zlariga o’xshash
haqiqiy sanalib berilguvchi hamki, xo’p bo’pti qo’yaqoling. Atrofimizni o’rab
olgan, borlig’imizda joylashib turgan va shundoqqina ko’rinib turgan daraxtlar
va boshqa narsa-ob’yektlar aslida dunyoning yoki boshqa borliq qismining
kim-qayerlarida, boshqa-boshqa tarqalib yotgan joylarida sanalishadi hamda
aynan bizning atrofimizda mantiqiy tarzda yolg’ondan o’zgarib turuvchi, bor-yo’q
qilib o’rnashtiriluvchi har xil holatlarda joylashtiriladi. Mana shuni mantiq
deyishgan haqqatan. Faqatgina bizning aql-ongimiz bilan o’zimizning tana
qimirlovli harakatlarimizdan biror yerga nisbiylashmay ifodalab qilayotgan
ishlarimiz kerakli ob’yektni, narsani yoki daraxt mevasini (istalgan borliq a’zoli
narsa shaklini) oldimizga foyda uchun muhayyo etib qo’yajakligi hisobga
olinadiki asti qo’yavering xo’p bo’pti. (ikkinchi o’g’limiz Mustafo, payg’ambar
o’g’limning g’amxo’ri menga o’xshashini bildiryapti). Zero payg’ambar
sanalmagan insonlar o’z Payg’ambarlari sifatida biz katta payg’ambar
insonlardan o’zlarining Gotlari nima bo’lganligini bilib, ko’rib kelishganlarki
asti qo’yavering. Shu ular uchun oddiygina hayotiy turmush kechirish shakli
sanalib qo’yilgan. Ular, oddiy insonlar turgan joylaridagi qimirlovlari bilan
barcha narsalar oldilariga muhayyo etilaverganidan xursandchilikka berilib
ketaverishganu, asti qo’yavering. Bizlar, payg’ambarlar uchun esa o’zimiz
yelib-yelpab, qiynalib yetib olib, so’ng teggan yoki ko’rgan, ushlagan narsalarimiz
holi ham o’z joyida qotib turibdi-ku deya, shu ob’yektlarga erishganmiz. Bizlar
payg’ambarlar nisbiylik bilan yerni bosib masofa tashlab yuriganmiz va aniq ko’rib
turgan narsalarga erishganmiz deb hisoblaganmiz. Insonlar uchun esa
narsalarning o’zlari go’yoki inson tanasiga o’xshatilib yakka turavergan-u,
odamlarning o’zlari Yerni masofaviy shakli sifatida yolg’ondan shu masofani,
uzoqliklarni bosib kelganga o’xshatilib havo orqali nurli tezlikda, uchib
kelib, yoki narsalarining, ob’yektlarining oldida paydo bo’lib tegib mazasini
tortishganlar, xo’p bo’pti. (shuning uchun kim bilan o’ynashayotganingni bil
deyishayapti ichimdagilar, sen bilgan insonlar bizlar, kishilar yoki
elektronshiklar emas, haqiqiylari deb bildirishayaptilar. Ammo men shunga
ishonarmidim, anchagina o’xshayapti-yu ha, xo’p bo’lsa ham shu bo’yicha,
baribir). Insonlar aql va onglari bilan o’zlarining qayerdaliklarini
tasavvurlariga oid qilishlari zahotiyoq shu joylashuvni, kelishuvni va
moslashuvni zamon va makon osha egallayolishganlar. Mening xotiram va o’zimning
shu aytayotgan o’zim uchun haqiqatim hisobga olinganigina uchun faqatgina
insonlar mening yonimdan o’zimning qonun-qoidalarimga asosan go’yoki masofa
bosib yurib yetib kelganga o’xshash oxirida jo’n, tegajonli ishlarini
qilishadi. Aslida esa ular birdaniga ortimda paydo bo’lishlari hisobga
aytilayapti. Ikkimizning ham shart-sharoitlarimiz to’siqlashgani uchun ular o’zlari
uchun paydo bo’lib kelib qolganlarini men go’yoki vazifaviylik yoki kodli,
mazmunli harakatlar aro kelib o’zlarining tasqara, masxaranomus yoki jo’n ishlarini
qilishdi deb hisoblayman. Tegish ishlarida ham anchagina mazmunli
ishlashadilarki, ammo shu joylashuvning o’zida ham narsalar bilan keskin kichik
doiradagi, tebranishli o’yinlar bo’lib ularning qo’llarini yoki harakatlarini
ham narsaga muvofiq, mos yoki yo’nalishli (nomusli, vazifaviy) qilib menga
bildiraveradi. Shuncha paytdan beri men ularning shunga bog’liq qimirlashli
harakatlarida holi-beri beo’xshovlikni kuzatmaganman, faqatgina mening o’ylovim,
aqlim va ongim uchungina menga xos dirrilashli, teppaga yo’nalish chiziqli
vazifaviy emas, balki eniga ko’ra xohish-irodali, tasodifiylikni o’rinlashtirib
masxarani sal kamaytirishgan shekilli, xo’p bo’pti. Shu o’rinda yana aslini
takrorlab eslatib qo’yayki, hech kim adashmasin. Yo’nalishlilik, vazifaviy
kodli barcha shartlashuvlarning javobini berib yoki bosimiy oldinga intilish,
harakatlanish yoki tegib ishlash bu – o’zimniki, dirrilash yoki es va
xohish-irodali tanlovga asoslanish esa ularniki, insonlarniki sanalur. Nechun
shuni aytayapman, chunki barchasini ikkovlashimizdagi kelajaklar bildirib qo’yishadiki,
hammasi oxirgi qaralishning har kimning o’zini aniqlovchiligi va aynan oxirgi
darajada o’ziga tegishliligini hisobga olmog’i kerak. O’zim qarriligimda yo’nalish
yoki oliy ongning kodini egallovchi bo’lib aslida qariyman, insonlar esa
xohish-irodali yoki tanlovli eslariga ko’ra yosh bolachalar, go’daklar
qiyofasida bo’lishadi. Yo’nalish, chiziq degani go’yoki barcha tanlovlarni,
gorizontal xohishli-istaklarni inobatga olib boruvchi bosimning ijrosiki, xo’p
qo’yaqoling. Tanlovlar yoki tasodif, xohish-irodalar degani barcha shu yo’nalishlarni,
chiziqlarni yoki bosimlarni gorizantaliga, ko’ndalangiga bitta qimirlashga doir
barbor qilib tugatishi, yakunlab berishiga bog’liqli tanlovlarni o’z ichiga
olmoqdaki, asti qo’yavering. Yo’nalish yoki chiziqqa farqi yo’q, u bosim,
demak, yo’nalishning manzili taqdiriy lahza bo’lib, shuning uchun kelajak
asnosida yuqoriga yurish ramzini, vertikallikni ifodalashga ham qodir. Agar yo’nalishning
yonida tasodif yoki tanlov ta’siri o’rnatilmasa, bildirilib yo’nalishni o’zgartirmasa,
shu chiziq bir umr oldindan ma’lum bo’lgan kodiga, taqdiriy lahzasiga yo’naltirilgan
aniq chiziqda (kutilgan harakatlar yo’nalishida) bo’lib turaverardi. Yo’nalish
go’yoki robotga o’xshatilgan shu boisdanham. Agar yo’nalish o’zining bosimini
tanlovga yoki xohish-irodaga bildirib qo’ysa, gorizontal tebarnib, bordi-keldi
qiluvchi chiziqlar birlashganga o’xshab o’rtasidan bo’rtib yoysimonlashib
qoladiki, shu insonni devona qilajakligi ma’lum va mashhur endi. Insonlarga
devonalik, jinnivozlik ayni muddao, lekin hozirgi kunda ular shu
devonaliklarini mening o’zimda bildirib foyda qilishayaptiki, asti qo’yavering.
Men o’zimni shu holatlarda ajrataolmayotganim yoki asrayolmayotgan bir chetda
tursin, hattoki buni bilib yurgan, idrok etayotganlar ham ajrataolishmayapti,
aynan o’zimning aralashmaviy bo’lagimga yoki borligimga murojaat qilib meni
shunga o’xshashligimdan, devonalikni birga olib borish qiyinchilikgidan,
ozoridan ayro qilishaolmayaptilar. Zero uyog’ini so’rasangiz, shu gaplarga yoki
yo’naltirilgan o’z o’rnidagi devonalik izohini bildiruvchi bosimlariga men
bosmachilarning, bosimchi ichimdagilarning ustidan o’zimning bosimim bilan
nazorat qilib ta’sir etayapmanki, shu ularga ortiqcha bosimdan ajralaolmaslik
bo’yicha qiyinchilik bildirsa ne ajab. Ha, endi yaxshi mafiadagilar,
yaxshilarning kodli jamoasi yoki o’zimga o’xshash o’zimni bilganlar devonavor
ichimdagilarning qo’llaridan oliy ongimning bosimini to’g’ri ishlattirish uchun
olib qo’ymasalar bo’lmas hech. Yomon yoki jismli, tanali mafiachilar esa tezroq
meni devonalar orasidagi shu telbalar kirib olgan tanamdan ajratib qo’ysalar
yaxshi bo’lardi. Zero bilmasam agar, devonalarga meni ham tiqishtirib
jinnivozlik qilish yoqadimikin? Ichimdagilar “B. dam”, “sen qil, buni qil” deb
go’yoki mohiyatan o’xshashlikka asosan juda nozik seziluvchanlikka asosan
mening devonaligimdan, aynan shu ichimdagilar bostirib qo’ygan devonaliklaridan
ajratishga urinishgani sal-pal sezilishdadir. Endi, aql-idrok yoki ong insonlarniki
desak, insonlarning borliklari yoki mavjudliklari haqqoniyligi ustida mening
aql-idrokli ishim ham o’z haqiqatining mavjudligini bildirayaptiki, xo’p bo’latursin.
O’zim aql yoki ong orqali tabiatimni aniqlashga urinaman deyapmanmi, demak shu
aniq va to’g’ri sanalur. Protonli tanalarimizning va yadroli go’zzuklarning
haqiqatlari aniq ta’minlangan. Bizlar uchun tabiatdagi birinchi va ikkinchi
sifatidagi yolg’onning birinchiligini va haqiqatning ikkinchiligini ajratmog’imiz
kifoya sanalurki, xo’p bo’pti. O’zim aqlim va ongim bilan insonlarning barcha
havodagi o’rindiqqa joylashib olib narsalarga birdan, to’satdan yoki yoppasiga
yetib kelib qolishlari va foydalanishlari ortida qoldirgan chiziqli yo’nalishlari,
trayektoriyalaridan mantig’im uzra borliqdagi amaliy qiyofani, ifodaviylik aro
chiziqli rasmlar va grafalarni, haqiqiy borliq shaklini kuzatishga qodir bo’laolayapmanki,
xo’p bo’pti. Albatta, haqiqiy borliq yoki chizmalar aqlim va ongimning
chegarasidan ortiqcha bo’laolmaslarki, toki o’ylovimdan, aqlim va ongimdan
foydalanib kerakli nuqtaga, tegishli joyga boraman deguncha barchasi o’zgarib
qolishi hech gap emas hamki, bo’pti xo’p. Devonalar bilan o’zimga tegishli
umumiy tanamiz, insoniy jasadimiz orasida o’zimni birgina atalib, boshqacha
tutib yengil bo’sh sifatida his etsam, farqlasam yoki taniganga o’xshab qolsam,
darrov ichimdagilar, shu iflos farishtalar (farishtalar nomiga kayf qilib axir
yaxshi deyaptiku deyaptilar, ammo faqatgina mening qarashimning bahosi yotadi
xolos, axir kimligini yozishim kerakmi, ular o’zlariga o’zlaricha yomon nom qo’yib
shuni ayt deb o’zlari aytayaptilar emish) yana ko’tig’arlarcha, albatta, busiz
bo’lmas ham, “dam” deb bo’qxona qilib chaplab yuborishadi. “dam” deyishlariga
damligim yoki havo bosimiligim anig’u, lekin bilmasam bu qiliqlari qandaydir
haqiqatan buldozerlarcha, buldoglarcha yoki seskantirib to’lqinlantirib aniq
yuboruvchi, aniqlashtiruvchi bo’lib tegadi. Devonalikdan dam bo’lib o’zimni
taniyapmanki, bilayapmanki, yana dam so’zini qo’shib aytib chiqarib qayta
devonalikka solib bilganlariga “qoyil qolay”mi?! Umuman olganda devonalar yoki
insonlar birinchi navbatda narsalarining tanasiga, shaklli jismonan tuzilishiga
yoki moddiy aniqlikdagi ko’rinishiga e’tibor berishib, shularni haqiqat
sifatiga kirgizishganlar. Ular uchun ham tez paydo bo’lib kelish yoki qolish,
uzoq kilometrlarni shu onni o’zidayoq bosib o’tib ob’yektlarining oldiga g’oyibdan
paydo bo’lib kelib qolishlari ularning haqiqatining yolg’on birinchi tomoni
sifatida qaralarki, xo’p bo’pti. Insonlar ham mening kodlashtirgan harakat
chizig’imga o’zlarining tushib qolganliklarini, yo’liqtirilganliklarini yolg’on
hisoblashadiki, asti qo’yavering. Ha, ammo ular uchun shu g’oyibdan paydo bo’ldim
deyishlarida kodni bir pulga chiqarishadi hamki, zero kod elektronlar yoki to’lqinlar
xolos, mutloq eng kam joy egallaganki, shuning uchun odamlarga oddiygina
vaqtning sakratilib o’tishini hisobga olishlar amalda foydali sanalmoqdaki, xo’p
bo’pti. Insonlar bir qarabdiki, foydalanib turgan joylarida soatda vaqt 2 soat
orqani bildirsa, yana shu ondayoq boshqa uzoq joyga g’oyibdan paydo bo’lib borib
kerakli amallarni yo’lga qo’yib turganlarini fahmlashlari bilanoq soat 2 soat
keyingi hoziroqlarini bildirishi mumkin. Insonlarning onglashuv yoki aqllashuv
sifatidagi tanalari hamda o’zimning jismonan shaklda tanam bir-birlarimiz uchun
aniqligi ma’lum va mashhur bo’latursin endi. Aslida oxirida, bu har kim o’zi
deganida aql va ong o’zimniki, jismoniy odam va foydalaniladigan narsali tanalar
esa insonlarniki bo’laqolsin. O’zim gaplarimdan foydalanib mantig’imni aql va
ongimga yetkazish ortidan insonlarning ishlari o’laroq borliqni grafalardan to’ldirib
aniq yoki chin chegaralarni topaqolayin, xo’p mayli. O’zim narsalarga borib
tegilajakligim holi beri aniq tuyulsa ham, aslida narsalar sakratilgani yoki o’z
joylaridan havodan beri tutilib olib qo’yilganliklari uchun go’yoki o’zim ham
kam qo’zg’alishli, yurishli ravishda narsalarni yaqinlashtirib bilib, ulardan
foydalanayotgan bo’laman. Mantig’im (24) dan yoki og’zaki nutq madaniyatili
gaplarimdan ma’noga yoki aql hamda ongga (38 ga) e’tiborim sifatida aniq
chegaradagi haqiqiy qo’llanishlarga xos bo’lib yuraman, 14 dagi yozmali so’zlarimdan
23 dagi ko’z bilan ko’rish sezgisigacha shu aniq chegaraviy chin doirasidan
tashqi noma’lum ravishda g’oyibdan, havodan o’zgarib turuvchi narsalarga boy
olamimni yaratadigan ham o’zimki, xo’p bo’pti. (tugatishdi, tamomila haqsan deb
o’tishdilar hamki bo’pti). Hozirgi yaqin hayotiy o’zgarishlarga boy
kechinmalarimda go’yoki narsalar va voqea-hodisalar parcha-parcha yamoqlarga o’xshash
holatida bir-birlaridan yaratilib hamki, asl egalikdasi, bo’layotgani yagona
but holda turayotganga o’xshamoqda hamki, ne deyursiz shunga bu. (tugatishdi).
Insonlar hozirgi kunda menga qarshi bo’laqolsin xo’p mayliki, tanalarini
jismlashtirishga urinibroq turgan holda yolg’onli masofalarini yoki ichki
kechinmalarini o’zlaridan yanada forig’ qilayotganlaridan xursand ko’rinsalar
ne ajab.
Comments
Post a Comment