Ne gapchi endi xo'p
102. Bu –
100 dan o’tib yuzning davriga kirganlikning ifodasi. Ba’zi ko’t qumursqalar
bor, masalan, Ibrohim asl o’g’limning teskarisi, soyasi men bilan birga
istiqomat qiluvchi Shobidir. Shu iflos Shobi aynan qaysi joyda joylashganini
aniqlayman deb boshim qotgani qotgan edi. Ha, u tok kuchlanishi edi, ammo tok
kuchlanishining insoniy sezgilarga, xohish-irodaga yoki munosabatlarga o’ynatilishi
bir ham hisoblab bo’lmas yoki topib bo’lmas tegajonlik ediki, asti qo’yavering.
Ba’zi kimsalar, Shobi qatoridagilar mag’lublikda yutuq yoki haqiqat tomon og’ish,
yo’nalishda yashash uchun birinchi navbatda shu to’g’rilik, haqiqatdan aynan
yulib olmasalar yoki shu ustunlik chiziqning eng ostki nuqtadagi mag’lubiyatlarining
boshlanishida, yutquzilish chizig’ining ham ostidan yomonlik, diniylik uchun unib
chiqish nuqtasida barcha bosim yoki tuyg’ular va haqiqat bilan inson tanasiga
tegib turishli mazaqning lazzati bilan birgalikda shu teriga tegishli
sezishning o’zini his etmasalar eng g’arq bo’lib ketgan qoloqlikdan diniy notovonlik
bilan ko’tarilishning eng boshlang’ich chiziqdagi joylashuviga ham o’taolishmaydi.
Biz g’oliblar, insoniylar tanamizni, nuqtani ham yaxshi deb bilamiz, tanamiz
tirikchiligini o’tqazuvchi hayotimiz yoki kenglik aro dunyomizni, chiziqni ham
tuzukkina hisobga kiritganmiz, holbuki shu. Kishilar yoki hayotdan nazar solib
qo’yadiganlar esa avvalambor o’zlarini chiziq deb hisoblab shu chiziqni
yomonlik sifatida qabul qiladilar, so’ng egalarining yoki bizlarning
tanalarimizga kelib suqulgan ravishda tanamizni ham etli-suyakli qisilishli og’riq
ko’rinishidagi yovuzlik deb shu inson badan-u orzu havas joylari bo’lmish tan-u
jonlaridan qo’nim topaverganlar ham. Zero g’oliblar yoki insoniy bizlar uchun
tanamiz, jismimiz doimo aziz bo’lishini va sog’lom yurishini xohlaymiz. Endi
yuz ikkiga o’tib men yuz qifofamning ikkilanishiga hayotni yoki tanamdan tashqi
tabiat ichiga olgan barcha narsa va ob’yektlarni hisobga olib miyaga ilg’atib
beruvchi, shakllarini asosiy ko’rinish jihatidan sezdiruvchi ba’zi
chiziqlarining yuz betim bilan solishtirilib qiyofamning ikkiga ajratilib
borilishidan o’zimning birovga berib qo’ygan tanimni yoki jismimni chiziqlar
yordamida borliqdan qaralish asosida qayta egalik qilishim uchun otlanmoqdaman.
Endi o’zimning ishim, haqiqiy o’zimni aniqlashtiruvchi bo’lagim yozuvlarim
tugul umuman barcha chizmalardan yoki grafalardan iboratligi ko’zga tashlanadi
yoki hisobga kiritiladi. Zero o’zim og’zaki nutq so’zlashuv uslubimni va
voqeaviy holatlarga kirishishimni tuyg’ularim yordamida egallanib borajakligiga
yoki kirgizibroq yo’nalish olib borilishiga butkul berilib qolganimni shu bu
kunlar juda yaxshi ichki tabiatim bilan sezmoqdaman. Shu degani og’zaki nutq
madaniyatim, og’zaki nutq so’zlashuv uslubim ularniki yoki ichimdagi mo’ltibozlarniki,
bo’ltillovchilarniki, shunga yarasha teskari jihatdan yozuvlarim va borliq
bilan bog’liq xarakter chizmali qat’iyligim esa o’zimniki sanaladi. Men nega
bunaqa gapiraman, bularni sizga shunaqasiga aytib yozib bermoqdaman. Negaki siz
umringizni yakunlaganingizdan so’ng qani nimalarni o’zim qildim va qay darajada
hisobga olinib qildim degan paytlaringizda aynan bosimli o’zliklashuvli
oqimingizdan alohida qilib aynan o’zingizning ba’zi holatlaringizni topaolib
bajarib yuborganligingiz bo’lsa, barakalla der edi ham barcha. (yakunlashdi).
Shuning uchun ham men o’zim hozirdan bosim yoki diniy taraflama qaysi bo’laklamalikda
kimman, qaysi jihatlarim o’zimniki deb doimo boshimni og’ritmay egallash
ishlariga mo’jazgina bag’ishlanishga odatim ham shudir. Aslida hamma insonlar
qatori tan-u jonim ham o’zimniki, tabiat ham borlikning o’zginasi sifatida
hamma bilan birga o’zimniki edi. Eng katta ajralishga ko’ra tanimdan jonim
jonimning o’ziniki, ikkinchi vakilniki bo’di, so’ng tanim o’zimda qolavergan bo’lsa
ham mayliydi. Ammo ichimdagilar, shu ajralitilish, kimniki nimasi yoki qaysi
joylashuvi deb hisobga kirituvchilar yana ham maydalashib tanimni yoki shuning
qimirlashlari, xatti-harakatlarini ham o’zimniki deb berishmadi, balki “faqatgina
taningning avji hisoblanadigan og’zaki nutqda so’zlashuving o’zingniki xolos”
deb qo’yishuvdi. Zero tanimning barcha qimirlashlarini yoki harakatlarini
hujayralarim sezishi oqibatidagi shu tana molekula va hujayralarining
tebranuvchanli sezivchanligini ovozingning to’lqinli tabiatiga xosligi ko’rsatib
berishi kerakligi hisobga olinib qo’yilgan bo’lsa ne ajab. Tanning barcha
qimirlashli xatti-haraktlarini ifodalovchi hujayralarning barchasining
tebranishini tekislab, aniq elektron shakldagi Gotga moslab qo’yilishini aynan
o’zimning og’zimdan chiqqan, mantig’imga asosan gaplashuvli jarayonimdan ilib
so’rab olishga erishmoqchi edilar ham. Lekin man qarangki, bularni ham o’zlarining
chiqarilishi kerak deb hisoblagan qistovli yondashuvlari asosida yozayapman
hamki, negaki endi u ichimdagilar, bosmachilar tanimning qimirlashlariyu
xatti-harakatlarini boshqarib bilishmayapti yoki kelajakroqli holatdan aynan
kutilgan, zapisli qimirlovli harakatlar bilan keltira yoki kutaolishmayaptilar.
Ichimdagilar, bosmachilar yoki diniy qo’zg’atuvchilar jonim va tekish tashqi
hajmdagi ko’rinish-grafalash yoki zapisdagi shakl-shamoyillarga xos sof, Gotli
aniqlikda tanimning hujayralarini bildiruvchi aynan uslubiyatli so’zlashuvimni
egallashga urinib menga maqtanchoqliklariga yo’l yoki izn berishimni so’rashganga
o’xshab bildirmasdan, ortiqcha foydani aldab egallash uchun murojaatlashuvli
aloqada bo’lishgan-u, ammo o’rtadagi tanimning aslida o’z xohish-irodamga bo’ysunib
o’zim ishlatayotganligimni bee’tibor qoldirishib, oxiri mana barchalari pand
yeyishayaptilar bu shundan. (ba’zi jumlalarda bildirilmayotgan kichik-kichik
yakunlashlar ham bor). Barcha tabiiy qonun-qoidali jarayonlarning formulasi,
kodi bor bo’lishini barcha bilishi ham darkor sanalmog’i endi hammaga ma’lum va
mashhurdir. Shu kodlashuv jarayoni, tabiiy qoidalar bizning ichimizdagi
jonchiyimizning o’zi yoki ishlash tamoyillariga asoslanib qo’yishidangina
iborat. Mana men hozir yozayotgan ushbu asarlashuvli iboralarim, maqolalarim
ham kodli asosga solinib qo’yilishni nazarga ildiradi. Barchasi tartibli,
tartibi oshib yoki kengayib boruvchi ketma-ketliklarni o’z ichiga amallab qo’yadi
ham. Shuning uchun kodlashuvga, tabiiy qonun-qoidalarga xos ishlash tamoyilini
belgilovchi jarayonlarga berilib ketdingmi yoki qo’shildingmi bas, shunisi
bilan siz kodli, formulaviy yoki barcha qonun-qoidalardan iborat bo’lishga
molik shartlashishlarni yo’lga qo’ymoqchiligingiz tarafidan biz sizni o’z
joningizning asl ikkinchi vakili sifatida qaralmog’ini e’tirof etib
bilganmizki, mayli. Kodli ishning egasi bu – joningizning asl egasi sifatidagi parallel
ko’rinmas shart-sharoitlashuvchi, Gotingizni eslatib yurg’izuvchi o’zingizdan
tashqari bo’lishi mumkin bo’lgan yana bor-yo’g’i bitta sanalmish ikkinchi
nusxangiz hamdir. Kodli qanday bo’lmasin bir ishni, yozuv chizuvnimi yoki
tamoyillarga asoslanib qilgan xatti-harakatli qotirmangizni, qo’zg’alishingizni
bajarganingizda shu amal yoki samarali oddiy shartlashishdagi ish yuzasidan joningizning
o’zini, ikkinchi nusxangizni hayotning sirpanchiqligi, tekisligi yoki tabiat
tuzilmasiga asosan qoidalari uzra sudrab to’xtatib, har xil sidralishli yoki
tayirilishli yugurtirayotganga o’xshab o’zingizdan o’zingiz naf chiqarmasangiz
ham mayliydiyov. Endi, Shu sababli mening jonim mening gaplarimga o’tib
qolganki, mayliydiyov ammo chidab bo’lmasdi. Endi shu chidab bo’lmaslik, men
esa vaqtida sabr qilib shu ularning kamchiliklarini ko’targanim,
ichimdagilarning o’zlarining boshlariga tushmoqda. Bu shuki, men qachon
gapirsam, qaysi so’zni ishlatsam, shu tushuncha bilan ta’luqli ravishda darrov
ichimdagilar topilib aynan jonli, avtomatli yoki tabiiy qoidani sezdirgan holda
bir ham bo’qiski orlikni namoyish etib go’yoki vakuumning bo’shlig’ini ongimga
siylaylar, siypalaylar yoki chuqurlik o’lchami bilan birgalikda sarpalaylar
(surtaydilar), asti qo’yavering. Yana gapimni chiqarishimni majburlab, tortib
yoki so’rib menga boz ustiga ostidan jonning o’zini, avtomat qorong’ulik
vakuumini o’liklik zahmati ila jaftlab yoki moslab yuboradilar. Go’yoki til
boyligim, og’zaki so’zlarim ham avtomat yoki bosimli (tabiiy) ravishdagi
qonun-qoidali emishdirkim, bu shu. Ammo o’zlari (shu ichimdagilarda, bezor
qilishdi kim-kim bu o’zlari deyaverib) yana bosim yuzasidan turib ustunli
darajadagi alohida jarayonga baho berayotib og’zaku so’zlashuvimni yoki
gaplarimni bu – o’zim hisoblayotgan bo’lsalarki, yana avtomatli bosimlarni
yollab turaveradilar, yo attang yoki yo vali, yo piray, eh-voh, va h.k. Endi
shuni yozishga meni sal oldingi gapim yuzasidan aralashuvlari boshladi. Shuning
uchun shuni qanday uyushtirayotganliklarini hozir yozayotganimga, “qo’rqoq
oldin qo’l ko’taradi” qoidasiga amal qilishdi. Yozmoqchiligim ko’rinib bilinib
turgan edi hamki, yozuvlarim qanchalik jonning avtomati, kodi yoki
siypalanishli tabiiy (ilmu-fanli) qoidalari bo’lmasin, shuni o’zim boshqaraman
deb yozmoqchi edim. Zero menga yozuvlarimni joningning o’z shakl-shamoyili, MirzoUlug’
yozayapti yoki uning o’zi “men yozganman” deb bot-bot takrorlashardi. Albatta,
shu qaysidir ma’noda mutloq to’g’riligini aytib yozib o’tdim ham. Ammo shu
qanday bo’layapti va mening o’zimning ishtirokim bu joylashuvda qandayligini o’zim
baholab qo’yaqolayin. Albatta, yozuvlarim koddan iborat, zero ma’no
mohiyatining, tartibning yoki chiziqli mutanosiblikning (bir jinsli cho’zilishning)
qanchadan-qancha unsurlarini jumlalarimda keltirayapman. Biroq kod yoki tabiiy
ilm-fanli qoidalar uyushtirilgan jinoyatchilik sifatida talqin qilinajakki, shu
jinoyatni boshidan o’tqazayotgan kishining o’zi qanchadir darajada o’zining
joniga yoki jinoyatiga sherik ravishda kirib bog’lanib jinoyatini yaratib ham qolgan
sanaladi. Aslida tabiatning uyushtirilgan jinoyatchiligidan, shu
qonun-qoidalaridan pokiza, sof yoki aldovsiz (ochiq-oydin) kodning o’zi yo’q
hamki, biz tabiatimizni, onayu-zaminimiz Yer kurrasini yoki butun koinotimizni hattoki
uyushtirilganligini, aslida mutloq aldovdan iboratligini bilmasdan, azaldan borlikning
noma’lum tarzlashuvidagi ifodasiga ko’ra bag’ishlanurligi deb bilardik. Shuning
uchun nimayki qilsak-qilmasak, shu kodlimi, urfli odatlimi yoki hayotiy
qonun-qoidalimi, koinotning ichidagi aldov sifatidagi bir bo’lakcha ko’rinajakligi
asosida yolg’iz o’zimizning qo’limiz bilan ham boshlanajakligi ayon va ma’lum,
endi mashhur hammaga ham. Shuning uchun men kodlashuvli yozuvlarim asosiga
qaratila zamin yaratganchalik boshlanshini bildirib qo’yajakman yoki holatning
yagona kesma yuzasini oldindan kelajak uchun kiritib yuborgan bo’laman xolos,
tamom vassalom. So’ng butun dunyodan go’yoki qum soatiga o’xshash bosim, havo Yer
kurrasi qumi aralash keng damlashuvli oqim kelib o’rtada boshlanajak
bildiruvimga asosan holatimga ko’ra salgina qisilishga duchor bo’lganidan so’ng
yana qum soatining ostiga shisha yapaloq konussimon kengligiga asosan kengayib “qumni”
yoki boshqa bildirajak holatlarimni tuyish jihatlama ifodasini berishga
erishishmoqdaki, asti qo’yavering. Hattoki o’shanda ham qaysi qum zarrachasi,
donachasi yoki purkagidan so’ng yana qaysi biri kelishini-ku bilsalar ham,
ostida qanday qilib joy talab etib turishini hech kim anglamagan holigacha.
Shuning uchun birginagina holatim yoki qimirlashim kesmasidagi holat yuzasidan
isbotlab qo’yilajakligi ma’lum va mashhur hammaga bo’lmoqdaki, Jonimning o’zining
shu holatni ifodalovchi tuyg’uli amallariga binoan aniq ravishda izohlanadigan
har bir ruhiy ketma-ket jarayonlashuvi mening yozayotgan ushbu jumlalarimning
ketma-ket chiqib yozilishida belgilab berilganligi hammaga ham ma’lum va
mashhur endi ko’rinadi ham. Ammo mening o’zim yozuvimdagi, qolgan barcha
maqolalarimdagi so’zlarni shunday shaklda chiqarib qo’ymoqdamanki, shu ham
faqatgina holatlashuvga, tananing ahvol qonun-qoidalariga yoki noma’lum
qimirlashining ahamiyatiga ko’ra tanlovli saboqlari vositasidagina
amallashmoqdaligi bilinib qolmasa ham maylimi endiki, bu shu. Men bu shu so’zlarini
nega yana boshqa tarzda chiqarishga urinmayin? Har bir so’zni o’zim tanlamasam
ham maylidiyov, ammo har bir jumla joylashuviga ko’ra belgilangan tuyg’uni aniq
ifodalaolinishini bosim, kod uyushtirishiga qaramasdan, so’zlarning har birini
iloji boricha shu ruhiyat yoki xayolimni sezib turgan o’zim belgili ravishda
tanlovimga asosan, holatimni aniq ko’ra turib ifodalayman ham. Bu shu. Shu bo’yicha
men ham asta-sekinlik bilan kodga o’tib borib yozuvlarimning
boshlanishlaridanoq, ba’zi jumlalardan so’ng o’zimning yo’naltiruvchi kodli
yoki tuyg’uli o’zgarmas shakldagi harflarimga, so’zlarimga berilib qolib,
shularni bag’shida qilmoqdaman hamki, bu shu. Shuning uchun, ba’zi holatlarga
asoslanib o’zimizning ikkimizdan birimizning, yoki o’zimning hamda bo’lmasa jon
shakl-shamoyilim egachisining kodini yoki tuyg’ularini kitobxon aziz do’stlarimiz
sizlarga bag’ishlayurmiz. Shu bu asarimni, maqolalarimni o’qiydiganlar
yozvularim tarkiblashuvi qandayligidan xabar topishlari o’laroq bizni xabar
etajakliklari ayon bo’lib qolajakki, mayli ham shuni maqul bizga ham. Chunki
kitobxonlar, maqola shaydolari yoki o’quvchilari mening yozuvlarim aro ko’z
yugurtirib chiqqanlarida ilg’ayoladiganlari faqatigani tuyg’ularning
kodlashuvli oqimi bo’ladi hamki, baribir endi hammaga. (bitirishdi). Go’yoki so’zma-so’z
ham o’qib chiqqandim degan har bir inson, harflar aralashmali qo’shilmaviy so’zlaridan
iborat yorug’likning o’zigagina shaydo qolishmasa ham mayliydi. O’quvchilar
tuyg’uli tushunchalarga yoki umumiy tarzda qandaydir ravishda erishaolajak
voqeaviy hodisaviyliklariga ko’z yugurtirsalar ham maylimu. Ammo kim aniqlik
qilib, o’zbilarmon sifatida so’zlarini aniq o’qib ifodalab berchi yoki bo’lmasa
joylashuvini ekranda qo’ling bilan ko’rsatchi deganda shuni huddurin bo’lmasa
ham qilaolishmasa otimizni boshqacha qo’ymasmidik. (tamomlashdi). Birginagina
suhbatimiz shuncha davom etmoqdaki, mayli xo’p. (yozdirishdi). Haqqatan ham,
mendan holatlarim, tanlovlarim yoki yagona umriy chiziqdan chetlashuvchi bir
talay yo’nalishlarim, kutilgan vaqt davomiyligiga boshqacha ravishdagi
parallelligim borasida sizlarga yuborgan haqiqiy o’zimning qo’l yozuvimning
ifodasi aynan mana shu joyni o’zida namoyish etajak hamki, bu mayli. Bu degani
birma-bir so’z va uning yakuniy bo’laklari, qo’shimchalari bilan yaqin yondosh
so’zlarining bog’lanishining ahamiyatdanligini topaolajakmisizlar, buni
bilmaslikning o’zi bekor gap. Mana so’nggi, shu o’zidan oldingi jumlam 11
shriftli calibri cha wordda 4-betning 1,6 qatorida yakunlandi, zero shu bilan
sizlar tuyg’ularim to’liq ado qilinganligini hamda evaziga teskarisi, taniylama
asoslama ushbu yozajaklarimga binoan amalda ishlashni rioya qilgandursiz hamki,
mayli bo’pti xo’p.
Comments
Post a Comment