Menga bormi qani aytingchi sizlar go'zzuk bo'lsangiz
97. Men bir
ish qilayapman, men haqqatan pulga ishlayapman. Bu pul oylik bo’lib aynan o’zimga,
oilamga beriladi hamda biz xohlagan maqsadimizga ishlatamiz. Ishimga kelsak,
har doimgiga o’xshab ruhiy qiyinchilikni yozaqolay. Negaki jismonan
qiynalishimni ham shu ruhiyatim majburlab, tirab yoki itarib tursagina amalda
sodir qilishi mumkin bo’layapti. Nima bo’lganda ham men holi beri teskarilik tarafidagi
31 yosharligimdaman, aylana bilan kollinearlik o’rtasidagi 40 yoshgacha ancha
bor holi. Shuning uchun mening ishimdan iborat bo’layotgan asarni o’qib chiqish
va tahrirlab tuzatib borish mehnat samarasida quyidagicha shakl olib
bormoqdamanki, asti qo’yavering. Men o’zimning teskarilik yoki tanam jihatlama
asosiy zahiradagi, ulkan hajmdagi o’zligim yoki shaxsiyatim, kimligim (o’zimga
maqulligim yoki foydamga) ko’ra shundan chiqib qolayotgan aylana taraflama
qolgan oz miqyosdagi o’zimga qarata yashay qolmoqdaman. Aylana tarafida mening
faqatgina tanamdagi qiyofam, yuz qarashim yoki qatlamimgina mavjud hamda
aylananing menga eng yaqin, boqayotgan yoki o’zini ko’rsatadigan eng kerakli
shart-sharoiti sifatida atrof-borliqning o’zimga tomon o’zining nisbiylik olib
qo’zg’alishi, aylanishining ham yuzasi mavjud sanalmoqda. Holbuki men tanamning
asosiy uchchala sezgilarini, fahmlash va massamni tushunish, mantiq orqali g’ayridiniy
(tabiiy) hisobga kiritish yo’qotib qo’ygan bo’lsam ham, tanam holi beri
kollinearlik, teskarilik yoki raqamli qizish jihatidan o’zimniki sanalaveradi.
Raqamlar yoki teskarilik o’zimniki bo’lsa ham, men shuning yomon tomonini his
etib shakllanib borayapman. Zero raqamlar bu – kollinearlik sifatida o’zicha
har bir raqamning boshqasidan alohidaligi, o’z o’rniga egaligi yoki farq qilib
bilishiga hamda raqamlardan yasalgan sonlarning cheksizliklarga sho’ng’ib
boraverishi e’tiborga olinajak. Shu esa aynan raqamlarga qizuvchanlik,
ishqalanish yoki ishlash degan ramziy qarashlarning diniy oqimini yuklaydi. Men
ishqalanishning kayfini, lazzatini o’sib katta bo’lib borayotgan, erkaklik
davrimning ishlashidan yoki mehnatkashlik bosqichli faoliyati aro
egallaganligim borasida yoshlikdagi tanamning o’zidagi, qon aylanishida yoki
metobalizmida bo’lib o’tadigan ishqalanishning foyda shaklidagi bolaning o’zidan
o’zi qoniqib yashashini sezdiraturishi qolmay ketayapti. Shu bolalikdan olgan
ishqalanish, foydamni men ishlashimga singib olib kirish oqibatida
yoshligimdagi nafning yoki ishqalanishning o’sha paytlari chiqarib yuborish
asnosida egallagan foydam bo’yicha o’zimda g’ubor ko’rinishida qolib ketgan yana
ichki, o’zaro teskarisini yoki zidlashuvini tanamda qizishli, qandaydir nojo’ya
qiynoqli (bo’sh tarang bo’shliqda qolgan asab tolalarili) tarzda sezmoqdaman.
Aslida men ushbu yomonlikni, raqamlarning ahdlashuvini yoki noqulay qizishning o’zini
bildirilishini aynan tanamni amalda ijro etayotgan, sezgilaridagi egalari, o’zliklariga
yomonlik sifatida juftlab jaftlab otishim yoki yopishtirib, qutulishim kerak.
Meni hozirda choqayotgan holatlar shuki, ichimdagilar bosim bilan mening tuyg’ularimni
qachonlar necha kunlab oldingi, o’tayotgan rejalarini qilib qo’yishganlar, ammo
shu rejali tuyg’ular bosimida men o’zimni chalkashtirsam, tugun qilsam yoki
vakuum shamollarida nuqtali tarzda qisilib qolsam, darrov shu tuyg’uchilar
aralashib meni o’zimga o’zimni urushishimni yanada avj oldirishadi, zo’rlashadi
yoki keskinlashtirib qiynashaveradi. Shuning sababi ham bordir. Bu – mening o’zimning
yuzim va borliqdagi, shart-sharoitlardagi qiyofam ular ichimdagilar tomonidagi
aylanaga aralashibdimi, endi shu ichimdagilar, ruhiyatimni, shuning o’zida
turib ezuvchilar ham mening teskariligimga yoki qisilishimga aralashib
qolganlar. Ular o’zlaridagi mening teskariligimga yoki nuqtalarimga, tuyg’ularimning
rejalarini eplayolmayotgan tugunlarimga qaratila butun kallamdagi tuyg’ular
sifatida aslida keng makondagi qora vakuum shamollariga o’xshash tuyg’ularining
rejalarining vakuumli qisilish-ochilish yoki torayish-kengayish bosimlarini
sababchisi sifatida ham meni ayblashib turib, o’zlari ammo shundan kayf
oladilar. Lekin shuning sababchisi o’zimni, tuyg’ulardagi chalkash nuqtalarni
shu katta yo’nalishlarni berayotgan tuyg’ular bosimining qisqarish-kengayishli
berayotgan kayfini, kayfiyatini tugunni, nuqtani kengroq yozib ruhiyatga yoki tuyg’ularga
halaqit bermayotganligini tushuntirish borasida to’g’ri amaliy ijro qilaolishmayapti.
Qilgan ishlari masxara, qoloqlik. Mana shu o’rinda, ko’pincha ham bir nima
aytganlarini qilmaganga meni chiqarib yozuvlardagi yozish qobiliyatimni buzib,
go’yoki yozib borilayotgan qandaydir ma’noni “ko’rdingmi, men shu joyda o’zim
bo’yichaman, o’zimni hisobga olmoqdaman yoki bu – mening obro’yim” sifatida
menga sezdirgan bo’lib o’zlarining boshqaruvlari yoki kayfiyatlari uchun ham,
shu yozishni men go’yoki senga majburlayapman, hattoki balkim sendan foydalanib
aslida o’zim yozayapman degan ma’noda yozib borayotgan yozuvlarimni suqulishib
buzishadi, barbod qilishadi yoki imlo xatolariga yo’l qo’ydirib, o’chirtirib
qayta yozdirishaveradi. Shu misol bekorga darrov ko’zga tashlanmadi. Bu hodisa
bo’lib kelayotgan edikim, shuni shunchalik kerakli deb bilib yozishga uringanim
bilanoq baribir ilojsiz ravishda ular kayflarini bu borada
yakunlayolmasliklarini bildirib yozuvlarimni har onda, kezi kelganda yoki “menga
qarshi yozayapsan” degan paytlarida buzishga urinishavermoqdalar. Zero men har
doim tushuncha bilan birga yuriyman, nimayki o’zimdan bildirib borayotgan bo’lsam,
borliqda har qaysi diqqatga olinayotgan jabhada shu tushuncha bilan o’z aksini
topmasa bo’lmas. Mana shu o’rinda ham shu ishni olib borayotganlar, o’zlariga
xiyonat tarzida, qarama-qarshi ravishda baribir tushuncha bilan to’ldirib qo’yishdi.
Gapning lo’ndasi shuki, yozuvlarimni o’z ma’nolari yoki foydalari yo’lida
mening o’zligimga kirib olib nafni “o’zimizniki, o’zimiz bo’laturayotganimizda
bo’layapti” deb hisoblashga urinayotgan go’zzuklar (o’z bilarmonlar) shu har
bir jarayonda, yozib borishimda holatlarga kirishayotgan mening tugunlarimni,
ipli bog’ichlarimni yoki bitayotgan harflarimni tuyg’ular bosimida o’zlarining
ko’z oldilariga maqsad qilib qo’ygan foyda, manfaatlari bo’yicha butun
kenglikda yozilgan tashqaridan ham va shundagi chimdimgina joy egallab turgan
holat, tugun yoki xatolikka uchratilgan harflarimni tugunni yechib tashlab
orasidagi aylanani keng qilib bilish jihatidan ham o’zlarining avtomatliklarini
va foydali tarzdagina rejalari endi bo’lib o’tib borayotgan oldindagi katta
davrlar, kunlar yoki balki haftalar uchun tuzilganligini sezdirib qo’yishmoqda.
Mana shu yerda ham soatlab so’zini yoz deyishlari bilanoq, men o’zim bilgan,
hisobimga olayotgan davlarni, kunlar yoki haftalarni yozganim uchun yana o’zlarining
foydalari, tuyg’ularining chegaradagi qaytib-qaytib kelayotgan teskari shamolli
bosimli rejalarining qandayligini, foydasini menga zararli qilib
sezdirishmoqchi bo’lib o’zlarini sotib qo’yishmoqdalar. Ha ular shu, go’zzukning
o’zginasidirlar. Bir haftalik reja, tuyg’ularning o’zgarmas yagona bosimini
tuzib qo’yishadiyu keyin mo’ltillab ko’zimga ko’z bo’lib, ko’zimning ichidan
qandaydir yana bir, parallel ko’z qarayotganga o’xshab yoki umuman bosh
suyagimning ba’zi yuqori joylarida salgina qisilishni va miyamda salgina bo’shliqni
bildirib sezdirib diqqat bilan kuchli nazar solib o’tirishganga o’xshashadi.
Aslida ularga bir tiyin, befoydaki, tuyg’ularni mana shu mening o’zimning
tanimni egallab borayotgan, o’zlariniki deb bilayotgan sezgilarimning yangi
egalariga qarata qo’zg’altirmasdan, yanada ko’p muddatli qilib tuzishga
qaratilgan yoki o’zgartirmaslik uchun rejalarini aynan shu ularga og’riq va
ozor bermaslik maqsadida yakunlashgan, tuzishgan. Shularning, tuyg’ularning o’zgarmasligi,
taqqa-turuq o’zining chegarasi bo’ylab tarang va qimirlamaydigan ravishda
hisobga olinishi tanamga egachilarning, qizaloqning va otamning yomonlashuvchanli
sog’lig’ini saqlab bir tekis davom ettirish maqsadidagina uyushtirilmoqda. Zero
mening shu tanam, mendan qoldirilayotgan tanam zarar olishi yoki yomonlashib
borishi kerakki, shu tabiiy holat ham. Lekin aynan shuning me’yori, bir maromda
ushlanishi haqiqiy eng katta sog’liqni berib borish sanalmoqdadir hamki, bu
shu. Shuning uchun mening noma’lum, topilmas yoki kuzatib bo’linmas holatlarim,
tuyg’ularni yanada qottirish bo’yicha buyruqlari yuzasidan hisobga kiritmasliklarim
yoki tugunlar hamda shu tugunlarning tuyg’ular kengligi, aylanmasini har xil qo’zg’atib
yoki ovalsimonroq pachog’ini bildirib borishiga qarshi tuyg’ularni mahkam
ushlash, tarang ravishda qottirish bosimi va davriy rejasi bilan bahslashadi
ham. Aslida birov o’ylashi mumkinki, tuyg’ularimni o’zimning hayot kechiruvim
sababli doimo o’zgartirib turishimni sezaman yoki bilaman-u, deb, ammo aslida
tuyg’ular o’zgarmas yoki katta vaqt oralig’ida qotib turuvchilar bo’lmoqda
mening tajriba misolimda. Tuyg’ularga bilimlar, xayol yoki ruhiyat hamda umuman
3 ala yo’qlik unsurlari bu – ruh, fikr va o’ylov kiradi. Tuyg’ularimni men
sezgilarim tomonlama hislarimni ham qottirib borish, haqiqatgo’y qilmoqchiligim
sababli kelajakdagi rejasining oxirgi manzilidan qotishiga duchor
qilaolmoqdamanmen. Zero sezgilar, tuyg’ular va hissiyot 1, 2 va 3 tartibda
1-3,1 gacha va 3,1 dan 4, 9 gacha, 4,9 dan 6 gacha 3 toifali ketma-ket
guruhlashuvlarda his bilan yakun topgay. Sezgilarning asosida foydaning o’zi,
ishqalanishning o’zi 1 dan bitta pastdagi 0 raqami bo’lsa, hissiyotlarning
zararliligining yoki orlarni dirrilatishining o’zi bo’lib 6 dan 2 ta
yuqoriroqdagi 8 raqami joy oladi. Hissiyot sifatida insonlarning payg’ambarlari
bo’lmish mening ikkinchi toifam, vakilim MirzoUlug’ zarar ko’ruvchanlikka
aloqador ravishdagi insonni borligini, haqiqatdanligini belgilovchi orning me’yoriy
chegarasidan tashqariga tarqab ketguvchi, kengaygan doiraviy radiuslarning jilg’asida
solishtiriluvchi orchillik hisoblanadi. Payg’ambarlaringiz MirzoUlug’
tariflashlaricha or bo’ylab bo’q yemaslikka urinib insonlarga yoqadigan
darajada hojatxonalarga kirib yo’qdir bo’lib, g’oyib bo’lib qolishlariga
qaramasdan zarar sifatida shu tualetning yonidagi juda boy taomkashlikka berilgan,
shoxona ovqatlar bilan boyitilgan dasturxonlarda aslida yonidagi hojatxonaning
bo’qini yeganga o’xshash zararning o’zi bo’lib turishga odatlanishmoqchi
hamdir. Hissiyotning birinchi shakl-shamoyillaridan biri ko’rnishidagi
zararning o’zi bo’qdan bittaga oldinda qaralib, bo’q zararning o’ziga teskari,
kollineari sifatida baholanishi turgan gap. Ammo ikkalasi ham, zarar ham bo’q
ham bir tomonlamalikda yoki hissiyotdaliklari boisidan ham shu hissiyotning bu
bo’laklari yoki tomon qismli yoylari bo’yicha kuchli aylanish jarayoni bo’lib
tugasa, mengami ayb sizlarning shuni tushunchalayolmaganingiz ham.
(tamomlashdi). Aylanish yoki hissiyot orning kengligidan, doirasining
kattaligidan yoki inson joylashuvli katta hududlarni o’z ichiga olib bilishi
sababli yonma-yon radiusdagi insonlar yoki orchillikning orasi uzoqrolashib
taranglashaveruvi oqibatida shu radiuslarning har biri bir necha bitta to’g’ri
chiziqdagi odamlardan iboratligi bo’yicha keskin, qattiq dirrilashi sodir bo’lishida
ko’zga ilg’anadi ham. Yozuvimni davom ettirishga chivinlar qo’yishmay
yuzlarimga qo’naverib buzayaptilar. Chivin yoki chevin degani “kimchi vin yoki
yutib ketadi” degani. Bu- meni o’rab olgan kishilar-u insonlar tanamning yuz po’stlog’i
yoki qatlami chegarasidan orqadagi barcha o’zlashuvi, massasi va sezgilari
hamda atrof-borliqdagi yuzada turib menga boqayotgan narsalar, kompyuter ekranidagi
yozuvlarim o’rtasidagi mening ishlashim, yanachi oddiygina avatarli go’rso’xtalik
bilan borishi juda katta nazoratda ushlab turilishi barobarida faqatgina eng
foydali yuz qarash va klavisha chertish ishlarini qildirib turgan holda shu
oraliqning tashqaridagi katta massali va hajmli doirasi, shari orqali meni
shunchalik bosimli tarzda boshqarib turishibdiki, natijada ular eplayolmay
qolgan shu ikki doiralar orasidagi, juda katta enli (tashqi radiusli) va
maydagina teshikli (ichki radiusli) halqa kengligidagi to’qnashishi maqul sanalgan
qanchadan qancha jarayonlar hisobga olinmajakligi chevinning o’zi yoki
chivinlar tomonidan ko’rsatib amalga oshirib berilmoqda. Shu ularning,
kishilar-u insonlarning o’zimdan mag’lubiyati hamdir.
Comments
Post a Comment