Men endi nima bilan mashg'ul bo'lay xo'p mayli
89+09=98. Men
27 yoshimda uylanganimdan bir kun o’tiboq, boshlaboq mehnat qilish joylashuvim
aniq bo’lgan-u, lekin men o’zimga o’rgatilgan deb topilgan talabga javob
beraolmaganim uchun shu ish bilan shug’ullanmadim amalda. Mening mehnat joyim
fransuz tili bo’yicha ishlashimni hisobga olgan edi. Zero ulug’vor o’zlari-ku,
bir pisandchalik chaqaga ega bo’lmay yuradigan holi akam oliy o’quv maskanida
fransuzchani o’rgangan edilar. Men ham shu va keyingi kichik akamlar bilan
birga bir xil oliy o’quv yurtini tamomlaganimda ikkinchi tilimni fransuzcha
qilib o’rganayotgan bo’lganman-u, ammo yaxshilab, sharroz yoki ishlashga
layoqatli sifatida o’rganib bilsam mayliydi. Fransuzchani bir-ikki joylarga ko’zim
tushib qaraganimda yaxshigina tushunganga o’xshab ham qoladigan o’zimman. Lekin
shuning sababi ham borki, bu – ichimdagilar fransuzcha bilimimni, o’rgangan til
boyligimni sinchiklab vujudimdan qanday joylashganini kodli tarzda bilib
olishga urinaverishganki, asti qo’yavering. Zero aslida fransuz tili yo’nalishida
ishim rasmiy ravishda nomida bo’lsa ham, qandaydir hayotiy jarayonlarimdagi
vazifali vaziyatlarda e’tiborga olinib davom ettirilayotgan bo’lishga o’xshashi
kerak ham edi. Shu ishimni aslida, haqiqatan o’ylab hisobga olmoqchi bo’lganimda
Fransiya yoki fransuz so’zlari “fartingizni yoki o’srog’ingni suz” va “o’sirsam
maylimi bo’lsa” degan ma’nolar orqali namoyishi ham ma’lum va mashhur bo’lgusini
hech kim kanda qilib o’tirmagan hamdir. Boz ustiga kassalligim ham shu bo’yicha,
gemmoroy yoki ko’t teshigimga shumshak osilib yotishiga o’xshagan holdalikni
namoyish etib bildirib qandaydir moslik tarzida “Fransiya”ning ishlash
tartibini yo’lga tushuraolmoqda edim. Biroq gaplarimning aslida asosiy e’tiborga
olinajak holati shu haqda ediki, men haqiqiy ravishdagi fransuz tili bilan
Gotimda yoki taqdirimda mening qo’lim yoki lavozimim, layoqatim bilan obro’-e’tibori,
nomi, egaligi birlashtiriladigan o’z-o’zidan bo’lib qolgan ishning o’ziga juda
yaqin ma’nolar qo’zg’aluvchanligida, o’zgaruvchanligida shundoqqina o’z
joylashuvida yoki o’z ishlash faoliyatining jarayonida mehnat qilmay chiqqanim
sababli men yanada kasallanib qolaverganman. Mening mos ishimga mos joyda bo’lmaganim
uchun tirikchiligim yoki ovqatlanishim etimdagi yoki tana-yu avzoyi badanimdagi
mushakli go’shtlarim shu nomuvofiqlik, Bo’lganga ko’ra ishlamasliklar yoki
chetlashuvlar sababli qiynoqli, zararli tarzda tirnalib yoki chaqilibga o’xshash
ravishda yulinib aslida Gotimning bitkazilgan meniki bo’lishi kerak bo’lgan
ishimning foydasini hisobga olayotgan boshqa insonlar, xaridor foydalanuvchilar
tomonidan kuch-mador yoki go’sht, ovqat almaashinuvi sifatida nomutanosib
tarzda yeyilgan ham sanalmoqda hozir. Shunisini ichimdagi doimo ko’z tikib, talab
etib yoki “meni maqtash kerak” rusumidagi farishtalarni hurmatini majburlangan
tarzda ham o’z joylashuviga qo’yib bilishim sababli ta’kidlab o’tish joizdirki,
men Gotdagi ishimni qilmasam ham, shu mehnat faoliyatiga aloqador ish mahsuli,
yoki yaratilajak xizmatlar va tovarlar baribir o’z-o’zidan qanday yaratilgani
hech kimga bildirilmasdan, isbotsiz qolib yasalib yotavermoqdaki, bu shunisi
bilan ajabtovur jarayonlardaligimizdadir bu shu. Ammo shu holatlarni, Gotni
sezdirmasdan va bildiraolmaslik sababli o’rnatish yoki yozuvli lentaga o’xshash
ravishda o’z-o’zidan o’z payti onigacha aniqlik bilan chiqarib bostirib
boraverish, kompyuter uch o’lchamli ob’yektlarini oyog’idan tortib boshigacha
birdan elektronli dasturiy ta’minotlashuv orqali chiqarib turishga odatlangan
Got, Bo’lganlik o’zini albatta bo’lishini ta’minlayolishi sababli har bir
haqiqiy insonining, ishining egasining joni orqali et-petini xudoni o’rtaga qo’yib
so’rib yoki tortib turaveradi. Ha, shu aynan xudoning ishlatilishi oqibatida
amlaga oshirilmoqda ko’pkina kishi va insonlarga qaratila. Qaysi inson o’zining
yuklatilgan, taqdiriy ish joylashuvi yoki vazifasi bo’lib hisoblangan ish o’rnida
bo’lmasa va shu mehnatlarga qaratila Gotiga mos yaqinlikda qo’lidan kelgancha
ishlamasa ozadi yoki arriqlaydi, shu insonning ikkinchi vakili, ichidagi o’zi
bor hisoblangan odamining o’zi esa shuni bilmagan jonining o’zi bu – kishisi yoki
zoti semirish teskariligi bilan hech bo’lmaganda insonining tanali Gotini
aniqlashtirib boravermoqdaki bu shunisi bilan ham achinarli hamma vaqt hamdir.
O’zimning ukam akasi bo’lgan Payg’ambari, mening nusxam aytib bilayotgan
ishlarga o’zini mosligini sezib boshini atayin urayotgani uchun semirib ketgan
deb hisoblamoqdaman ko’rmagan bo’lsam ham uni, chunki ukamning elektronshiki,
kishisi oldimda juda orriq ham qolib qolayapti. O’zicha o’zini vegetarianlarga
ham chiqarib ovqatlanishga shay turmas hech ham. Agar haqiqatchi g’oliblarning,
insonlarning tanalari teskarilik yoki kollinearlik sifatida bo’lib o’zlarini
shu kollinear chiziqlarning to’qnashuvi oqibatida dunyoqarashlariga sazovor bo’lib
borayaptilarki, ularning kishilari yoki mag’lub deb topilgan barcha tomonidan
adolatli ravishdagi hisobga olingan yutqizganlar dunyodan teskarlik qilib o’z g’olibining
tan-u joniga kirib yashinib boshqalarga, menga o’xshash tanali payg’ambarlarga
tanasining o’zi, sezgilari jihatidan diniy oqimga xos ravishdagi teskarilik,
kollinearli yashash sirlarini bildirib yotaveradilar. Qizig’i shundaki,
kishilar e’tiborga olayotgan insonlarini markazga qisib borish orqali o’zlarining
g’oliblarining, insonlarining kollinearligini namoyish etadilar hamki, so’ngra
va so’ngra xolos e’tibordagilarining yonida bo’lib turib har xil yoqlardan,
dunyoviy suhbatlardan va juda madaniyatli vazifaviy ko’zni olib qo’yadigan
qiliqli ko’rinishlaridan, mantiqlaridan foydalanishadi. Haqiqiy insonlar, g’oliblar
esa har xil chalkash, tasodifiy yoki kutilmagan voqeiy holatli jarayonlardan o’zlarining
bilim-idroklarini aql orqali qo’llab sayqallashtiradilar, so’ngragina kimni
ilib, ko’rib qolsalar, unga diydiyolarini, dardlarini yoki qaysi bir yig’gan ma’lumotlarini
kirishtirishga, tiqishtirishga urinaverishib mehrini, e’tirofini yoki hurmatini
qozonmoqni istashadi. Bilib ham sezib ham qolishmaydiki, dunyoviy bilimlar
barcha jarayonlar-u urf-odatlari bilan shundoqqina ichlaridagi jonlarining o’zi
borligidagi shaxsiylashuvi, ikkinchi vakillari orqali allaqachon bitta
qoldirilmay shu bosimga yoki bilimga xos to’liq aniqlikda yoki mukammalashuvda
yakunlab, parallel hayotlarining bo’lagida boshqalarga yetkazilib turilibdi
ham. Shuning uchun ularning, insonlarning yoki g’oliblarning qilayotgan ishlari
bir ham befoydaki, asti qo’yavering. Ha, “bizlar aynan o’zligining borligidagi
sehr-jilo uchun bilimlarimiz orqali dardlashamiz”, deb bildirishdi hozirgi
ichimdagi endigi qolayotgan, halitdan mag’lub bo’lishga ulgurgan ba’zi bir eski
insonlar guruhidagilar. Albatta, birinchilar bo’lib kelishgan g’oliblilarning
ba’zilari endi o’zlarining tanalili payg’ambarlining ichiga yashirinib kirib
olib go’yoki elektrshiklarga, kishilarning gvardiyasiga o’xshab pisib
yotishishni bilurlar xolos. Lekin elektrshiklarga yoki kishilarga o’xshab payg’ambarini,
o’zimni yo’ldan og’dirishga, shayton vasvasasiga yoki zarrachali holatlarni ro’kach
qilib tanamni shu bo’yicha qimirlatilishini talab etishga yo’l qo’ymay
huda-behudaga bezor qilishmaydi ham, bunga elektrshiklarning ko’p ham aralashib,
bosaverib qolishlariga izn berishmaydi ham. Ammo endi ham ular elektrshiklar
mening barcha holatlarimni egallaganliklaridan keyingina shuni bildirib
yotishibdi xolos. Zero aslida munosabatni, nazoratni yoki xudolikni men o’zimning
tanamga qilayapman. Eski xudochadan, qizaloqdan xudolikni o’rgangan bo’lsam,
bitta jarayoninigina aniq o’zlashtirib tushungan bo’ldim. Xudoning ulug’vorligi
yoki behadligi, beqiyosligi uning munosabtchiligida, munosabatning o’zi bo’lib
berishida yoki munosabatlarni ushlab turishida edi. Biz bilamizki, insonlar
orasidagi barcha bog’lanishlar, bir-birlari bilan jamiyat qurishib o’sib foyda
olish jarayonlashuvlari aynan munosabatlardagina o’z aksini topadi. Mana
shunday bizning xudomiz bo’lib kelgan edilar, ta’kidlayman ediki u churban,
endi asl xudo ham egasi ham o’zimman. U eskichi, oldingi xudocha bir masala,
orziqish yuzasidan boshlab qo’yardiyu, shu masaladagi yoki muammodagi barcha
tananing ziddiyatlari yoki raqamlari ketma-ketlikdan kengayib tarqalib aylana
bo’lib qaytib kelmaguncha shu munosabatining o’zini ushlab yotaverardi, (raqamlar)
o’yiniga solaverardi. Odatda munosabatchi raqamlar bilan aylanani men qarab o’zimning
bilimim bilan aytganimda shu buga o’xshash bilardiki, raqamlarni insonning
sezgilari sifatidagi matemetikaning algebrasi, aylanani esa tuyg’ular sifatida
yashiringan dunyoni bildiruvchi geometriyasi sifatida bilardi. Agar bitta raqam
yoki munosabat muammo yoki orziqish sifatida o’zim tomonimdan sezdirib
yuborilsa, bo’ldi shu bilan meni qo’yar jonimga qo’ymay tanamning ichidan
tashqariga teri bo’yicha suqulishga o’xshash uchli uch bilan ovora qilaverardi.
Go’yoki tanamdan bir elektron, raqam uchib chiqib qoldi va shu bo’yicha butun tanam,
barcha hajmimdagi elektronlar tashvishni hal qilmog’i kerak edi. Endi bilmadim,
xudoligim bo’ylab borishim sabablimikin endi aytib qolayapmanki bu shu.
Tanamning 10 ta raqami yuzasidan joylashgan jihatlarimnigina boshqasi ham bo’lishi
mumkinmaligi borasida men o’zimni xudoga bildirib qolardim. Shuning nimaligini
yoki qaysi raqamligini alloh bittaga o’zicha hal qilishga urinib aniqlardi ham
deylkki, so’ng boshlanardi. 10 lik oralig’i yuzasidan shu raqamga teskarisini
darrov aniqlardi va tana uchun teskarlikni, algebrani yoki kollinearlikni
bajarib bo’ldi birinchi katta bosqichida o’zining. So’ngra aylana yoki
geometriya uchun eng boshlanishini ikkala teskari raqamlarning markazini aylana
markazi qilib topib qo’yardi. Bu yerda men aytayotganlarim barchasi jiddiy,
zero har bir topilayotgan raqamlarda navbatdagi go’yoki men uchun
avtomatlashuvli kishilar, tuyg’ularning o’z bosimlariga ko’ra egalari bilan
yotishi yotibdi. Shu aylananing jarayonini qilish bilan yoki markaz topilishi
bilan barcha geometrik nuqtayi nazar bilan tuyg’ularning egalarining kuzatuvi
bo’yicha amallarga o’tilib qolardi. Markazdagi yoki o’rtadagi nuqta, raqam
topilishi bilanoq aylana bo’yicha mantiq surilaverardi. Bir ikki chekkadagi
raqamlarni darrovgina ustidan aylanib qaralish nazari, bir shundoqqina tagidan
aylanib kelish ko’z qarashi orqali bog’liq raqamlar orqadan topilib
biriktirilib kelaverardi. Go’yoki aylana asosli deb olingan geometriya fanining
boshqa figuralarining qirralari bo’yicha boshqa raqamlar shu ikki oraliqqa
aloqador tutilib topilib hisobga olinaverardi. Tuyg’ularning o’ziga kelsak, 3,1
dan 4,9 gacha kollinear figura, parallel shakl va 3 o’lchamli hajmli shakllar
bilan belgilangan. Kollinear shakl algebrani to’liq ravishda tuyg’ularga ulab
berish barobarida o’zining uchburchakli shakli ham bordir. Parallel shaklda esa
geometriyaning planometriyasida o’rganiladigan boshqa barcha figuralar,
parallelogram, to’g’ri to’rtburchak yoki romb va h.k lar kirib ketadilar.
Kollinearlik munosabatchining yoki xudoning o’zi bo’lsa, parallellik
sinalayotgan shakllar ruh bo’lib shular asnosida topilayotgan yoki
yaratilayotgan raqamlar ortida shu tuyg’ularni ham ichkaridan yoki ongdan
sezilishini bildirib turuvchi ko’z kuzatuvlari, nazarlari yoki tikilishlari bor
bo’lib bu – tuyg’ularning egalarini anglatar bo’lardi. Shu ko’zchilardan men
asosan jav-javlikni, tanamning o’zidagina avjiragan shahvoniy kayfiyatni yoki
ularning mening terimdan yasalishlari kelajakda bo’lishi mumkinligini sezardim.
Birin ketinlik bilan aylana vositasida yaratib borilayotgan aynan bu geometrik
shakl-figura va hajmlarni ikki raqamlar oralig’idagi kesmada burchak nuqtalari
yoki burchaklari bo’yicha qarama-qarshi joylashuvlari orqali raqamlarning
topilajak joylashuvlari yoki o’yinlari bilinishi ko’zda tutiladi. Figuralar bilmadim
qaysi ketma-ketlikda, geometriya fanining mavzularidagigami yoki men hozir
bildirajak tartibdami navbat bilan kelaveradi. Demak, kollinearlikdan birinchi
navbatda uchburchak hosil bo’ladi. Uchburchak parallellik vositasida kollinearlikdan
ko’ra yana ham kuchliroq tortilib parallelogramni, rombni va to’g’ri to’rtburchakni
hosil qiladi, so’ng uch o’lchamli fazodagi hajmli grafikalar qo’shilishi bo’lib
o’tadiki, parallellik bitta cheksiz uzun chiziqlik orqali ifodalanadi shularda.
Avval silindr, so’ng konus va oxirida piramida hamda sharning o’zi (hissiyot, 6)
joy oladilar. Shuncha hissiyot va tug’yon yoki tuyg’u geometrik shakllari 0 dan
9 gacha istalgan raqamni qizishning o’zi uchun teskarisi bilan birga
aniqlashtirib qo’yishi mumkin. Natijada 1,2 va 3 dagi sezgilar egalari ham to’g’ridan
to’g’ri meni ishlataolishadi, tuyg’ular esa aniq ravishda ichimdan yoki
anglashimdan tikilib qarash qilaveradi hamda 6 dagi jonning aylanasi shu
ishlarning ikkinchi tomoni sifatida yolg’onni ham jonli tarzda kishi egaligiga
asosan sezdiraversin mayli. 7, 8 da joylashgan kishilar, id chilar esa birgina
eslov nazari ilishlarining o’zidayoq o’zlari uchun hurmatni talab etganga o’xshab
qolishaveradi. 9 ning, to’q qizning o’zi esa qiz tanasining sharga o’xshab
semirib shishishini bildirgan holad barcha ushbu jarayonlarni, ichimdagilarni
sezdirishni amalga oshiruvchi sanalaveradi. 0 bo’lsa, holi ham bizga farqi yo’q,
o’zimizning orimiz bilan ovoramiz yoki barchasi tanu-jonning yaxlitligi bo’yicha
tuyg’ular bilan birga hisoblaganda o’zimizniki, har bir insonning o’ziniki bu –
o’zlik tushunchasi ham deyashidu-yu, ammo o’zlarini id yoki aniqlab qo’yishni
bajarishmagan hech ham. Men “tashqi xotira” degan tamoyil asosida (Ghost in the
shell anime sidan olingan holda) butkul borliqdan esimni yoki yodga solishimni
tez-tez yo’qotib yuborgan holda faqatgina yuz tekisligim bilan tashqi
shart-sharoitlashuv oqibatidagi yuzadagi holat ko’rinishi va chiqib qolishini
ro’paro’ qilgan holda yangilanib turuvchi eslash qobiliyatini shakllantirib
qolmoqdaman tamomila. Bu – kelajakdagi robotlar yoki texnika taraqqiyoti
sifatida qaraladigan yangicha insonning hayot kechirish shakli sanalishi turgan
gap ham. Shuning uchun algebraik sezgilarim orqali geometrik tuyg’ularimning
borliqni yaratib turishiga ko’ra kuchli yo’naltirma hisob-kitobli chizmalarda xotirlayman
tamom, endi shu xolos hammaga ham bo’lsin mayli endi xo’p. (tamomlashdi). Endi
ikkinchi akavoyimga nazar solsam, o’quv yurtlarida o’z ustlarida yana takommilashuvli
aloqalar bilan dasturlashni mukammalashtirishga erishishni istamoqga shay
yurganlar. Shu sababli bu ham fransuzchaga o’xshab– aynan mening Gotimdagi
ishlarni tushuntirishga, xizmat ko’rsatishga qaratilgan sifatida baholanadiki,
asti qo’yavering. Bugungi kunda mana 38 kun hisobi o’tib ham bo’libdiki,
dasturli amallarga qanday qilib ishlov berishga o’tib qolib o’z maqsadim sari
olg’a borishim ham hammaga ayon bo’lsin mayli. Zero aslida o’zimga bu bilimlar,
akalarim bilan shunga o’xshash shartlashuvli aloqlar borligi hatto unchalik xayolimga
ham kelmasdi oldin. Fransuzcha bilan qancha shug’ullanganlik to’g’risida Got bo’yicha
bajarib bo’lingan mehnatimning ustida qolib ketishim aniqligi ma’lumligi hisoblangan
bo’ladiki, shuncha muddat dasturlashga aloqador Gotli mehnat faoliyat turi
bilan bog’lanmasam ham maylidiyu, ammo shu bu. Menimcha operatsiya paytimgacha
shu yozuv chizuvli, haqiqiy va dasturlov tillari bilan bog’langan amaliy ishlar
yuzasidan Got bilan parallel ketuvchi amaliy vazifalarni bajarib yursam, ne
ajab. Zero men umrimning shu davridagi o’zim va ishlovim nuqtai nazaridan
Gotlashishga xoslashuvim borasida shunga o’xshash tarzda bo’lishga qodirligim
bilan barchasi baholanayozdiki, bu shu. Zero tug’ilishim onining o’zining
vaqti-soatidan tortib taqdirimning oxirigacha har bir o’tuvchi kichik vaqt
davrlarining o’zlari ham Gotlashuvimga xosligi bilan ajralib kelganligi bot-bot
isbotlanib kelinajakligini ko’rsatib bilmayotgan bo’lsam ham mayli edi. Shuning
uchun umrim uchun aytilajak raqamli o’nli davrlarim tugul, e’tiborga ilinajak
asosiy hayotiy bosqichlarim, jon og’rishlari, albatta, qay tarzda Gotligi, Bo’lganlikliligi
yoki taqdiriy izohga shayligi shundoqqina ko’zga yugurtiriladi insonning.
Comments
Post a Comment