Nima desam ham maylimi endi?
63 yoki
04.11.2021. 60 ga bizlar eng katta istehzoli mag’lubiyat, yutquziqli faoliyat
bilan qaytalanib qolamiz. Shu degani men o’zimning yo’qligimni, kodlashgan
vazifaviyligimni yoki gotligimni 60 da 2-marotaba boshladimki, shu yo’qligim
yuzasidan, bo’lib borligimga yoki mavjudligimga, noma’lum ravishda kelajakka
boqib qimirlashimga eng kam farq qilib, borlik tomonining faqat bittaday, eng
ozcha tarkibiy bo’lakli elementiga sakrab yoki o’tib qolayapman. Shuning uchun
mening asl joylashuvim yoki o’rinlashgan joyim bu – aynan shu yo’nalishning,
taraflar moslashuvining teskarisi yoki kollinearligi. Bu degani men foydalanganlikni
sezdiribgina eng ko’p haqiqat, o’tmishli yurish-turishimdan o’zimga bo’layotgan
shu jarayonlarga, teskarilikning asl birinchi tomoniga, 63 ga boqaman hamda shu
o’tmishimdan eng kam uzulishni yo’qlikka olib o’tuvchi tarkibiy eng sodda bo’lakning
tarafiga yoki yo’qlikka, gotli vazifaviylikga o’tib bo’lgan sanalib mening o’zim
keskin absolyut o’tishli, o’timli, yenguvchi tushuncha va e’tiborlarni,
yashashni bildiraman. Mening istalgan dunyoqarashga oid ishlashimning barchasi
o’timli va hozirjavob bo’lmog’i kutilmoqda. Nimani aytsam, bajarsam va ko’rsatsam
(tuyg’ularimda chiqarsam) boshqalarni, ichimdagilarni mutloq hayratga solmoqda
va ta’zirlashmoqda. Boz ustiga mening o’tmishli umumiy uyg’unlashuvdagi
dunyoqarashim, tuyg’ularim yoki hisobli chamalarimning (xudo aniq emas deb
topgan sifatida urib, yengib kelayotgan), e’tiborimning barchasi bemalol endi
bildirilganda maqul etib bilinmoqda. Shunday tuyg’ularning chalkashligi yoki
dunyodagi istalgan yashashli, mavjud jarayonni topib aniq bildirolmaslik o’z-o’zidan
mening yashashim va chamam sifatidagi haqiqat bo’lib o’z o’rnida va keskin ravishda
hayotiy vaziyat yoki aniqlik sifatida o’z ifodasini, bayonini topmoqda. Endi
bemalol xohlagancha, kutilmagan sezgilar va his-tuyg’ularda, shularning
istalgan oralig’ida bo’lish to’g’ri sanalmoqda. Ammo birgina nozik tomoni
shuki, mening o’zim endi yo’qlik, debillik yoki (deb il)lik tarafidaman.
Debillar “deb il” iborasiga monand nima deb ilsalar yoki ilakishtirsalar, shu
yo’nalishdagi inson kishisi mutloq mag’lubiyatini sezib qolaveradi. So’zning
yoki deb ilishning fahm-farosati va tushunchasi, e’tiboridan inson kishisi
chiqaolmay qanday tuzilishdan yoki qatimlarning chalkash to’ridan iboratligini
sezmay o’ziga o’zi ichki ruhan tegadigan ravishda bukilib, engashib qolib ketaveradi. Go’yoki “-deb ilashli”,
debilli so’zlar insonning tuzilishidan boshlab butun dunyoning jarayonlarini
ifodalovchi eng birinchi haqiqat sifatida eng oxirgi haqiqat o’rnidagi gaplarga
bog’lanishni bildirayotganini ma’lum etadi. Masalan, shu joyning o’zida
MirzoUlug’ menga debillik qilayaptimi, haki, “baribir so’zlarni men yozayapman”,
deb ilib turgan ravishda. Men avvalari ham aytganimday yozuvli so’zlarnigina
mening o’zim, yozuvli yoki bitikli gaplarni esa MirzoUlug’ va boshqalar
majburlatib, haqiqatni o’yinli ravishda o’zgartirib qo’yib chiqishadi
postlarimda. Og’zaki nutqdagi so’zlarni esa ular va MirzoUlug’ aslida yaratib
chiqarishadi, men esa shu aniq so’zlarni og’zaki nutq madaniyatining gaplariga,
qo’limdan kelgancha Sanskritcha uslubidagi dunyoviy muammolarni yechish orqali
gaplarni tuzib shakllantiraman va bo’g’zimdan chiqaraman. Yozuvli so’z degani
suzilish o’rnida tananing foyda olishini anglatadi. Og’zaki nutq madaniyati ila
chiqariladigan gaplar ham suzilish, foydalanishni anglatmoqda. Endi bo’lsa,
bizlarning ikkalamiz, o’zim va MirzoUlug’ yoki uning kishilari bu qarama-qarshi
taraflarga eng kam ravishda siljishga erishishmoqdamiz. Dunyodagi yozuvlar o’zim
orqali va gaplar MirzoUlug’ tomonidan go’yoki Sanskritcha sifatida bosim bilan
inson kishilarda amallatib yoki yo’naltirib qo’yilgan edi. Bu - aynan insonlar
va kishilarning o’zlarining taraflari bo’lib shakllangan edi. Sanskritcha
yozuvlar insonlarning va Sanskritcha gaplar kishilarniki edi. Shundan yoki
yozuvdan bo’lak, qolgan barcha boshqa chizishli yoki ko’rinishli shakllarning
asli kishilarniki (raqamli zotlarniki) bo’lib, e’tiborni tashlashli holatlar,
yashashda oraliqlarni qoldirib o’tish, obro’li amallar insonlarniki (zarrachalar
majmuidagilarniki) sifatida sinalgan. Yozuvdagi gaplarni, jumlalarni ham endi-endi
mening o’zim ham tuza boshlayapman, qarangki bu shu! Men ham insonlarimning,
umuman butun tanalili aholining izidan borib o’zimcha chiroyli, barcha normalariga
erishilgan yoki har bir yozuvli jumlasida dunyoviy muhim va topilmas umumiy
haqiqati bor (chalkashmas) yozuvli gaplarni yozaborishimni bilib ishonib
qolmoqdaman barchasiga ham mana shu.
Comments
Post a Comment