Nega endi bu?
66. Shu
paytgacha ichimdagilar mening og’zaki gaplar yasab gapiraolish qobiliyatimni
kollinearlikda yasab kelgan edilar. Avvaliga shu kollinearlik yoki teskarilik
orasidagi masofa yirik, katta va uzoq bo’lib boshlangan. So’ng oxirlarida
kollinearlik ikki parallel chiziqlarning juda yaqin joylashuviga erishdi. Endi
bo’lsa, ular, ichimdagilar gapirishni o’rganib bilayotganlarini yanada yaxshi
bildirish uchun shu kollinearlikni bir tomonlama uchlarini birlashtirib, bog’lab
juda kichik burchakcha hosil qilayaptilar. Kichik burchak ostidagi uzun
kolleniarlik yoki vektorli qarama-qarshi
yo’nalish ostida davomiy chiziqlar orasidagi bo’g’izli havo yoki tovush
paychalarining ovozi burchakning yoy bo’yicha kengayishiga ko’ra oxir-oqibat
burchak tomonlarining orasidan, karnaydan chiqib ketadi. Shuni ichimdagilar “haqiqiy
biz yaratayotgan ovozlar, gaplar” deb hisoblashmoqda. Aslida hali ham ular shu
borada, gaplarning so’zlar va so’zlarning gapli ohangi bo’yicha takrorlanishi
bilan faqatgina oldindan yasab kelgan protokollariga, bayonnomalariga yoki
menga bergan buyruqlari bo’yicha bo’lgan teskariliklarga bo’ysunib qolib
ketishgan holda ilojsiz ravishda ohangga ko’ra yoki ba’zi qo’shimchalarni shama
qilibgina shu endi-endi gapli bog’lanishni hosil qilishni boshlayotgan so’zlarini
boshqa so’zlarga o’zgartiraolmay chiqarayaptilar. Aslida meni majburlab o’ziga
rioya qildirmoqchi bo’lgan protokollari yoki buyruqlari avvalambor birinchi
teskariliklar bo’yicha aynan gaplar tuzishga qaratilgan o’yinlari, kodli
tanlovlari bo’lgan. Shu kodli tanlovlari yoki avtomatlashuvli yo’llari gaplarimning
hayotimni tuzishini bildirgan holda shu hayotimdan qaytib gaplarni o’zlariniki
qilib yasash uchun foydalanilgan. To’g’ri va kerakli buyruqlar va talablarni
tuzishmagani yoki protokollarini amalga oshirmaganlari uchun oxir oqibat be’mani
gaplashishli shaxsiyatni, o’zlarini va Ibrohimni hosil qilayaptilar. Men endi o’zimni
qanday boshqarilayotganimga achinaman. Og’zaki yoki ovozli gaplari, buyruqlari
bilan ichimdagilar ham, tashqarimdagilar ham o’zlaricha meni Gotlashtirib yangi
voqeali ishlarga majburlamoqdalar. Lekin achinarlisi shuki, ularning o’zlari
ham bechora, ojiz yoki qo’lidan hech narsa kelmaydigan bo’lib shu buyruqlarini
chiqarishayaptilar. Masalan, shu o’rinning o’zida menga daraxtlarni budalaymiz
deb qo’yuvdilar, natijada men shu ishga qo’l siltab, qilmay qo’ymoqdaman. Shu
ish o’rniga o’zimning ishimni qilmoqchi bo’lib o’tirganimda esa, menga
yozdirmoqchi bo’lishgandi, lekin vaqt o’tib kutib-kutib men endi yozayapman.
Ularning o’zlari, hayotimdan gapimni o’g’irlaganlar menga shuncha bo’sh oraliq,
ishsizlik bilan dam olishni berayotganlariga endi hech kim achinmasdan ularni
ahvoliga maymunlarni yig’latadi. Ular meni boshqaraolmay qolishayaptilar. Afsuskiy,
ikkichi ikkichi-da, hali ham zo’r-zo’raki ishini kamchiliklarini bir chetga
surib qo’yib, sezmagan bo’lib yoppasiga qilishi mumkin bo’lgan ishlardan
yomonligining qusurini chiqarib lazzat olmoqchi bo’layotganini shundoqqina
sezdirib qolayapti. Aytmoqchiki, yoki aytmoqchilarki, biz katta shu davraga
yoki doiraga o’ynaveramiz endi, gaplarni aytish bizlarning doimiy ishimiz bo’lib
qoladi deyaptilar. Lekin har bir gapida qancha xatolik va bo’sh to’xtam bo’ladi,
gaplarini qanchalik bog’layolishadi, dardi va istaklarini to’kib bilishadimi
yoki yo’qmi, bu shuni hozirdan bilib bormoqdamiz. Meni shuncha bosim bilan
aldab, tuyg’ularimni qarama-qarshi majburlab, boz ustiga yasagan gaplarini
menga qarshi pichirlab, shipirlab yoki shipshiydon qilib kelgan bu eski
iblislar, ichimdagilar endi barcha dardkash yuklari, hattoki chiqarayotgan 1-2
so’zli gaplari bilan menga yoqimli tarzda mag’lubiyatli bo’lib qolmoqdalar.
Shuni qaytar dunyo deydilar. Ular majburiy ravishda gapirib o’zlariga tashvish
orttirishmoqdalar hozir. Endi bu qilmish-qidirmishlarini kutib oxiriga yetaman
degunlaricha, men qanchadan-qancha foydamni, energiyamni yoki quvvatimni
ularning o’zlaridan 2 martalab yulib olaman. Ammo hali shunga juda ko’p vaqt
borligini ular bilaolmay, yana shuni shuncha vaqt bizdan azob yeganini bildirib
qolayapti-ku, ohaha, deb, “o’ziga qarshi yozayapti”, deb xursand bo’lishlariga
qarang-a, axmoqlar. Bilib qo’ysunlarkim, men hech qachon o’zimga qarshi
yurmaganman ham, gapirmaganman ham. Qilayotgan ishlarim va gapirayotgan
amallarimni kallamdagi ifodasi yoki tushunchasi yonma-yon berayotgan bahosidan ba’zan,
oz-moz men o’zimga qarshi borayotganimni o’zim sezib qolishim bilanoq “o’ziga
qarshi, o’zini yig’latib borayapti-ku”, deb kuzatganlari bilan men aslida shu
tushunchalarim bilan o’zimning foydamni yomonlikni o’ynatib chiqarib olishdan
borayotganimni bildirganman xolos. Mening iblis xudom, hozirgisi yoki umuman
Yerdagi barcha 100 lab, minglab xudolar payg’ambarlariga shuncha payt
azob-uqubat olib keltirishgan bo’lishlari mumkin ham deylikki, mayli. Ammo
xudolar aslida, eng birinchi navbatda barcha yashovchilar bir tekislikda qo’yilganda
eng oyoq ostidagilar, tekislik bilan bap-baravarlar bo’lishganlar. Boshqalar
esa o’zining qilgan yaxshiligi va qo’lidan kelgancha uddaburon tuzukkina
yashayolgani boisidan shu tekislikda har xil balandlikdagi ustunlar bilan
darajalari yoki baholanishlari berilgan holda har xil balandliklarga yuksaklik
sari ko’tariladilar. Shu zamonlar yoki kunlar aynan shunday almashinishning,
har kim o’z tarafiga o’tishining o’rtadagi boshlanishi bo’layapti. Hayotimiz
yoki yashashimiz tomonidan qo’yilgan bizlarga, payg’ambarlarga yoki umaman
boshqa tiriklik ramziga majburiyat bu – xudolarning darajasini oshirish,
ularning o’zlarining yomon yo’llaridan yaxshisiga o’tqazib qo’yishga qilinga
urunishlar edi. Bu – yoppasiga belgilangan yoki berilgan eng katta haqiqat
timsoli, majburiyati yoki yo’nalishi edi. Bizlar payg’ambarlar va boshqa
tiriklikdagilar qo’limizdan kelguncha xudolarni yaxshilab kelajaklaridan olib
tushdik va endi almashinish arafasidamiz. Allohlarning shuncha bo’lgan muddatda
olayotgan yaxshiliklarini bizlarga yomonlikni ravo ko’rish bilan befoydaga,
bekordan-bekorga tenglashtirish barobarida mishqilik qilishga shaylanganlari
ham ko’p edi. Lekin bizlar aytadiganimiz yoki bajaradiganimizni qildik hisob.
Ularning aksiga olib qilgan yomonliklarini ko’tarib bilib yoki qanchasiga chap
berib bilgan bo’lsak, demak, shuncha yaxshilikni allohlarga o’tqazib, yuqtirib
yoki uqtirib xudolarning o’zlariniki qilib bildik. Ammo endi bu – eng oliy
majburiyat yoki maqsad, barcha tiriklikning birlashishidan olingan eng katta
burch bo’lgani uchun almashinishayotganimizdan so’ng allohlar, xudolar bizlarga
erishaolmagan yomonliklarini yuqtirib, o’tkazib yoki yopishtirib qo’yib
bilishmagan hech payt. Qancha tirishimasinlarki, allohlarning qolib ketgan
yomonliklari, ashaddiy dushmanliklari almashinishdan so’ng bizlarga yana
yaxshilik bilan yo’sindiriladi, tekkiziladi. Bizlar, tiriklikdagi yaxshilar
shularni yaxshi bo’lishimizni isbotlab, o’zimizning allohlarga bergan yaxshiligimizni
ta’kidlash uchun, mustahkamlasak, oldingi bor bo’lib ishlatilib kelgan
yaxshiliklarimizni takrorlashga, qayta-qayta qo’yishga erishaolsak, buni ko’taraolsak
bas. Bizlar haqiqatan yaxshilikni oldinga olib chiqqan holda, o’zimizning ham,
allohlarning ham darajalarini eng umumlashgan sof baholanish tekisligida yoki
tizimida ko’tarib, ustun ustiga qo’yib bilgan bo’lamiz. Agar yaxshiligimizni o’zimizga
qaytishini ta’kidlab o’zimizga o’tkazaolmasak, mustahkamlamasak yoki
qalinlashtirmasak, allohlar bizlarga yomonliklarini shundoqqina sof holda o’tishidan
bahramand bo’lib qolib o’zlari bilgan eng g’alamislik bu – nima qilishni
bilmasdan, nochor ahvolda yoki erkin maqsadli tanlovlarsiz qolganlikni sezib (o’z
joyida tikka holda asablarini qayerga bo’shashib tarqayotganini sezmasdan,
tanalarida foyda deyishga iloj qolmasdan, o’z ahvollarini baholayolmay tushunaolmaslik
bilan) bo’ladigan yig’latishga, oddiygina ko’z yosh qildirishga urinishadi. Bu –
xodolarning aslida jalablar, fohishalar bo’lib kelganliklarini bildirib,
tanalarida jonning yo’qligi va jonlaridan foyda olishni bilaolmay qolishlarini
sezdiruvchi holat. Shuni birovlarga o’tqazib bilsalar, birovlarga yomonlikni
ravo ko’rish bo’yicha eng katta kayflarini, qichiqlarini bo’lishi mumkin
darajada noziklik bilan erishib bilib olgan bo’ladilar. Chunki ularning o’zlarining,
xudolarning tasodifiy yomonliklar to’plamida yoki zahirasida, yashashlarida shu
holat, yolg’izlikdan faqatgina ko’z yosh to’kib yig’lash yoki shunga
majburlanib jazabalanish o’zlari uchun eng yomoni bo’lib ko’ringan bo’lsa, ne
ajab. Zero allohlar birovlarga sichib, boshqalardan foydalanib qolib yurishni
eng katta yomonlik qilish to’g’riligi deb bilib kelishgan, chunki ular uchun
boshqalar yo’qlashgan sanalishgan deb topilib, shu bo’yicha eng katta foyda haqiqati
bu bo’ladi demoqchi bo’lishgan. Xudolar o’zlari uchun xavfsiz bo’lgan eng
oddiy, o’rganib qolgan yo’llarini qilishib boshqalardan, kimdan bo’lmasin,
butun aholidan foydalanishga urunishgan. Go’yoki o’ylashib hisoblashganki,
mening atrofimda butun dunyoning boyligi sof foydam sifatida bo’lib
keltirilishi kerak, chunki aholisining o’zi yo’q hisoblanadi-ku deyishgan. Shu
oliy va mo’tabar yo’llarida barcha mayda-chuyda shuurlari, o’z miyachalari yoki
aqliy o’yinlari bilan yurishaverganlar. Axir qayerdandir odamlar
ishlashayapti-ku, uylar qurishib haqiqiy boyliklar orttirishayapti, nega axir
mening shu sharoitimga bular qo’shilib kiraverishini hisobga olmasligim kerak
deyishgan. Shunday “oliy” tenglikda o’zlarining turish-yurishli yashash shart-sharoitlarini
erkinlik bilan havoda istalgancha suqilib kirishlar, tasodifiyliklari yoki
yengiltak havvoyiliklar orqali “kallamning o’zidan shu dunyoviy foydani tortib topib
o’zimni butun dunyoga egalikka olib chiqaveraman” deb hisoblashgan. Hech narsdan,
hech narsaga o’ylovlari bilan qanoatlashib yashaverganlar. Nima ham dersiz, 3 o’lchamli
fazoda xohlagancha, kutilmagan juda ko’p ravishda “to’g’ri tanlovni zo’r
eplayapman” deb o’zini ifodalab qimirlashlarga ruxsat berilgan.
Comments
Post a Comment