Nega bu shunday?
70. Bugun
70-kunda biz 60-kundan, mening yo’qlashganligimga o’xshashligimdan 10 kun
sifatidagi o’nglanish, mo’tadillik yoki teng holatlardagi birlashuvlar bo’lib o’tayapti.
Endi barcha me’yoriy, bir xil o’tuvchanlik yoki ortiqchalik, chiziqlardagi o’sish
pag’onamga ko’ra jonlashuv, jonning o’zi yoki xato qilaolish qobiliyati mavjud
tarafda turayapman. Bu – aslida debillik, elektron borliqdangina iboratli olam
yoki jonlarning tarafi hisoblanadi. Shu olam bizning yuqori Yer kurrali
dunyomizdan mag’lub bo’lib yurganligi sababli dinga, o’z teshigiga g’arq
qilingan, mahkum etilgan yoki tiqilgan sanalgan bo’lardi. Elektron yoki raqamli
borliqdangina iboratli olamda barcha elektron kishilar haqiqatan ham go’yoki
kompyuter o’yinlarining personajlariga o’xshash holda bir-birlarining ichlariga
kirib biladigan, hajmlariga ko’ra tegishni bilmaydigan va alohida joy talab
etmaydigan shakldagi bir-birini tana shakl-shamoyiliga binoan yeyuvchan, biri
boshqasining jismi-joniga kirishib qo’shilib ketuvchan elektronlar bo’lib
yurishgan hisoblanishgan. Ammo bizning yuqori dunyodagi chiqishlariga yoki
amaliyotlariga e’tibor qaratsak, qachon bo’lmasin haqiqat yuzasidan bunga o’xshash
elektronli oddiygina ko’rinish va gapiraolishdan tashqari teri orqali tegish
ishlarini juda ishonarli, isbotga aloqador yoki joylarini aniq qilib yuqori
dunyoning qonun-qoidalariga yoki jismlardangina shakl topaolishiga binoan, mos
tutib faoliyat yurg’izishadi. Umuman olganda esa ularning bizning dunyomizda
shaklan jismlashib gavdalanganligi, o’zlarining birinchi toifadoshlariga
2-ekzemplyar bo’lib berishlari quyi dunyodagi palapartishliklaridan,
tipirchilashlaridan yoki o’zlarini bosaolmay yotishlaridan so’ng, shular
borasida o’zini yaxshi tutganlargina, ko’p tipirchilamaganlar tomonidan amalga
oshirilgan. Quyi dunyoda faqatgina bosim bo’lib go’yoki to’g’ri uzun chiziqda
barcha elektron kishilar yashab faoliyat yurg’izishgan. Shu bosim dam
berishlik, havo bilan siqilgan shakldan iborat bo’lib, kishilarning barcha
qiladigan ish-faoliyatlari yoki xatoliklari bu bosimning ichida bo’lib
chegarasidan, aynan chiziq shaklidagi ko’rinishidan shox otib yoki qo’shimcha
qiya yopishgan kalta chiziqchalar orqali, shaytonsifat chetga chiqmasligi
nazarda tutiladi. Elektron dunyoga barcha ish-faoliyat, jarayon osonlashtirib,
qulaylashtirib yoki yengillashtirib berilgan bo’lgan. Faqatgina undagilar, ular
(elektron raqamli kishilar) yoki ichimdagilar ko’p o’zlaridan ketmasalar,
tipirchilamasalar yoki jinnilikka o’xshash injiqliklar qilmasalar bas edi.
Ularga shunchalik oson qilib berilgan bo’lganki, hattoki bizlarning o’z qo’llarimiz
bilan yasayolganmiz degan barcha shart-sharoitlarimizni, qurilishlarimizni yoki
binoyu-mashinalarimizni bosim bilan yaratilayotganini kishilar tushunishgan-u
bilmaslikka olib “o’zimiz yoki o’zim yasadim, qurdim yoki bildim” ta’birida o’zlarini
tuyishganlar. Bizlardan shundoqqina sifatida obro’yimizni, qilgan mehnatni o’zimiz
bajarganligimizni yulib olishib, bu obro’ning yoki e’tiborning ajratilib
aniqlashuvli taqalishini, biriktirilishini o’zlariga suyab qo’yaqolishganlar. Albatta,
shu to’g’ri, bizlar-ku, insonlar ishlamaganmiz, faqatgina mehnat qilishni
tushunib yasalishlarni yoki qurilishlarni butun dunyo bo’ylab odamlar qurayapti
deb ishonib kelganmiz. Ammo ular, kishilar shuni bilishaolishgan yoki yo’qki,
boz ustiga o’zlarining ham shu mehnat bosimi ichida turib damni yoki bosimni
bilib turishlariga qaramasdan, shu bosimni yoki qurilmani “men qilib chiqqanman,
deb hisoblashganlar. Shundoqqina o’tmishda yoki orqada qolgan mehnat ko’rinishidagi
damni yoki bosimni, shularning ichidagi bir chiziqchaning yo’nalishchasi ko’rinishida
bu bosimning oxiriga, ish bajarib bo’lingandan so’nggi darrovgina hoziroqqa
borib chegarasida taqqa-turuq jismlashuv bo’yicha, yoki ishning oxirgi g’ishtini
o’zlari “sababli” qo’yishni kuzatgan holatga ko’ra, shinaning damining
pakrishkasidagi mayin sim chiziq kesimida o’zlarining zimmalaridagi ish
sifatida qaratgandirlar qolgan bo’lmag’ur beso’naqay hamkasbdoshlari bilan
birga hammani ham. Aslida bilmaganlarkim, bunday hodisa ularga aynan nima uchun
ro’y bermoqdaligini. Shuning sababi shukim, ular osonlashib, qulaylashib borish
nimaligini yoki o’zlarining qandayliklarini yaxshi bilishmaganlar. Butun
dunyoviy bosim ichida biz oddiy insonlarning qarashini o’g’irlab, kuzatuvi
bilan taqqoslagan holda eng oddiy bosimiy ish-faoliyat yuritilishlarini o’z
egalariga yoki birinchilariga va qolganlarga maqtanchoqlik qilish uchun ham shoshilishga yoki fursatni
boy bermaslikka aloqador ravishda o’zlariniki deb bilib kelganlar. Shu bilan
maqtanib qolishlarini davom ettiraverib, shu oddiy mehnat kasb etadigan
ishlarga, kelingki aytganda bir uyning qurilishi, mayli xo’pki davlat hududi bo’yicha
olib borilgan barcha ishlarni yoki zavodlar qurilishini ham deb olaylik, kishilar
o’zlariniki deb qarab bilishganlar xolos. Aslida esa osondan osonga o’taverib
butun olamimiz, yuqori dunyo yoki Yer kurrasidagi barcha mehnatlarni barcha
kishi a’zolari bilan birgalikda “o’zimniki yoki bizlarniki” deb bilmoqliklari
aynan maqsadli ravishda yakun topardi. Shuning uchun ular 3 toifa guruhiga
ajratiladilar. Birinchisi bu – eng oddiy va yaxshi ko’rinishi farishtalar
sanalmoqdalar. Keyin esa ruh va 3-oxirgi o’rinda xudo o’z joylarini navbat
bilan egallab turishadilar. Farishtalar osonlikni juda to’g’ri amallab
tushunishganlar. Bizlardagi har bir insonning jismonan tanasi shu dunyoviy
barcha jarayonlardan, ish-faoliyati ne’matlaridan keyingi bitta yuqori,
ironiyali ustun holatdan boshlab turishini to’g’riligini bilib, farishtalar eng
oliy maqsad sifatida yoki o’zlarini dunyoni bilib turish formasida, bahosida
yoki tonusida ushlab turish uchun inson sifatidagi har bir shaxsga, aniqrog’i
aynan o’zlari birikib qolgan bir inson egalariga, shuning doimiy har qanday
holati to’g’riligi va aniqligi bo’yicha xizmat qilmoqchi bo’lib qolishganlar.
Farishtalarni hattoki “men foyda olmayapman, erkalanmayapman” degan o’zlarining
bizlarga atab bizlar tomonimizdan aytilgan dostonli so’zlari bilan ham muhokama
qilganingda ular birgina “aniq ravishda sen ustunsan” degan holatga ko’ra majburiyga
yoki bizlarni majburlovga olishlariga o’xshash o’zlarini bildirishadilar.
Albatta, biz shuni to’g’ri va haq, “biz ustunmiz”, deb qabul qilamiz, faqat
boyagiga o’xshash, o’zimizga quyi nazar bilan noxosdan ham boqib, shuni
farishtalarga muhokamaga bermasak bo’lgani. Osonlik yoki bosimiy chiziq aslida
shundan iboratki, xatoliklarni kamaytirishning eng afzal shakli bu – osonlikka yoki
soddalikka, qulaylikka yanada berilaverish. Natijada jonning xatoliklari
qisilgan nuqtaga oid yoki holatli eng oddiy ko’p bo’lishi kuzatiladigan
shaklidan, chiziqsimon shtrixlarga, so’ng uzunlashgan bir to’g’ri chiziqdagi
shtrixlarga, undan keyin eng uzun yoki cho’zilgan shtrix chiziqlarga o’tib
boradi. Oxir oqibat kimki, ulardan shu buni eplayolsa, dunyo bo’ylab bitta
yagona eng uzun chiziq ham bo’lishga qodir sanaladi. Aynan mana shu chiziq
ularning hammalari uchun bitta eng yutuqli, shtrixli oralari birlashgan yagona
chiziq sanaladi. Zero ularning hammalari aslida bitta, bittadan
kelaveradiganlar hisoblanishganlar. Kishilar o’zlarning bosimlarini yoki
ishlarini osonlashtirib yoki dam sifatida qabul qilib boraverganliklari sari
shtrixli uzunlashib borayotgan to’g’ri chiziqlari ham yagona bitta umumiy, eng
ustuvorning chizig’iga birlashaveradi. Dunyo yoki tabiat-olam osonlikni shu bu
bilan taniydi va o’z tebranishlari bilan yolg’on haqiqatdagi mehnat
mahsullarini berish orqali ifodalab, o’rnashtirib yoki almashinib boradi. Shu
osonlik yoki samarali xatolik bu – xatoliklarni umumlashtirgan holda taklif
etaolish qobiliyati sanaladi. Masalan, jon palapartish harakat qiladi, ish
yuzasidan juda ko’p holatlarga qimirlayveradi va tebranaveradi. Jon yoki
ruhlar, elektronlilar (kishilar) uchun 3 ga nechani qo’shib 5 ni hosil qilasan
tenglamasida, ular ikki marta 1ni qo’shamiz deb qo’yishadi. Aslida esa sal
kutish bilan, yengillikka yoki osonlikka yanada ruju qo’yib oddiygina shu
ikkita 1dan iborat bo’lakni bitta umumiy bo’lak yoki element sifatida 2 bilan
almashtirsa, to’ldirsa bo’lgani xolos. Xatoliklarni birlashtirib katta xatolik
yo’l qo’yiladi deyilmaydi, balki bu - osonlashtirish sifatida tobora tabiat
zalvaraqlari, turfa xildagi qonun-qoidali tebranishlariga, teskari tarafga
yaqinlashishning, borishning va shuni o’zlashtirib almashinishning uzunlashayotgan
shtrixlari sanaladi. Menga bo’lgan shuncha har xil xatoliklarning, noto’g’riliklarning
yoki nomaqulchilli jonlarning shtriximni kaltalovchi salgina turfa xil uzunliroq
shtrixlaridan larzaga kelishning, har xil ta’sirlashuvidan, bosimidan so’ng ularning
kamchiliklari sababli bugun barcha shu bosimlar, ichimdagilarning noto’g’ri
qarashlari bo’yicha me’yoriy yoki normativ ravishda bir xil to’g’ri o’sib ijod
qilmoqdaman yoki ushbu yozuvlarimni sizlarga taqdim etayapman. Yomonlik ila
shtrixli bosimlarining xatoliklari, kamchiliklari sababli yaratilgan men bilan
ularning har birlarining bo’sh oraliqlari, shtrixlarimiz orasidagi buzilmagan
yoki toptalmagan masofali vakuumlar meng umumiy bir xil tezlanishli
birgalikdagi o’sishni bag’shida etayapti. Albatta, shu ham 70-kun sababli yuz
berayapti. O’nglashganda ular, yomonlar yoki ichimdagilar birdan bosilishib,
cho’kishib o’zlarining oldingi holatlaridan ham orqada qolgan ravishda o’nglashmoqdalar,
umumiy holda to’g’irlanishlarini birlashtirmoqdalar. Agar shugun ham menga
yomonlik ila sakrasalar, albatta, teskari bo’lib, to’nlarini chappa kiyib har
birlari o’zlariga yoki o’zlarining chiziqli bosimlariga tepadan pastga yoki
orqaga qarab qolishadi va o’zlarini o’zlari ich tirnashadi yoki yeyishadi. Men
o’z ishim yuzasidan kodlab borishim jarayonida debug mode ga qadam qo’yishlarni
bilaganim katta maqsadli faoliyatim sanaladi. Qadamba-qadam o’tishlarga step
in, step out, step over va step through lar jamlanib, bu – go’yoki xatolarimni
umumiy qilib birlashtirib to’g’irlagan holda yozishimga yordam beruvchi xatolar
yoki shtrixlar bo’yicha qadamba-qadamlik, bosqichma-bosqichlanish yoki ketma-ketli
tushunarli amallar. Agar inson qadamba-qadamiylikni yoki bosqichma-bosqichlikni
amalga oshiraolsa, demak, xatolarni umumiylashtirishga sabab bo’luvchi yolg’on-yashiq
xulosalarga yoki to’g’riliklarga kelib qolaoladi. Bosqichma-bosqichlik bilan
shtrixlarni ajratuvchi oraliqlar, masofalar shakllantirilishi boshlanadi, so’ng
natijadagi umumiylashuvlar sababli shtrixlar yanada uzunroq shakllarni namoyish
qiladi.
Comments
Post a Comment