uzbek language siteenglish language site

Menga nima ham bo'larki, shunisi bo'lsin mayli

 

74. Yozmasam bo’lmayapti, endi yozmasam bo’lmayapti. Lekin shuni bildirishim bilanoq qo’limga bijir-bijir boshlandi yoki tomiri tortdi. Nima ham dersiz, wholistic approach bilan ichimdagilar meni egallayaptilar. Baribir ilojini topib yozayapman. Ichimdagilar hali aytganlarimga o’xshab hamma narsa, barcha yoki barcha mavjudli vujudim bo’lishmoqdalarki, asti qo’yavering. Faqatgina shu holatim, kompyuter oldiga kelib qo’llarim bilan yozuvlarni, harflarni terishimgina o’zim bo’layapman xolos. Shundagina men ularning jazosini beraolaman. Nimayiki meni kalaka qilib qiynayotgan bo’lsalar, shularning barchasini yozib to’kib aksini ularga jazo sifatida qo’llayolaman. Har holda bu – mening ushbu blogpost li yozuvlarimdan ham ko’proq ravishda code li ishlashdagi yozuvlarim natijasida ularga, ichimdagilarga zap bo’ldi, qurt tushdi yoki to’polon (g’alayonli qo’zg’alish) boshlandi. Endi hattoki xatti-harakatlarimga, oddiy qimirlashlarimga e’tibor beramanki, o’zim o’zimning kayfimni yoki lazzatimni, nafimni o’zligim bo’yicha aniqlayolishimga qaratilgan holda, o’zim shuni tushinishim bilanoq masxarali yoki mazaxli, klounli ishlar, holatlar bo’lib o’tayapti. Mana hozir kompyuter ekranida o’z aksimni ko’rib tursam, yuz qiyofam umuman boshqaniki, o’zicha qandaydir g’alamis ifodani berayotganniki bo’layapti. Boya aytganlarim, shu yozganlarimga o’xshab endi meni o’g’lim orqali tanamni boshqarishda o’ylovimni ham nazoratini egallab qo’yib birgalikda butun bor vujudimga egalik qilmoqchi bo’lgan shu mishqilar to’dasi boshida turgan bolakaylar, qizcha va o’g’ilcha maydagina basharachalari bilan katta kishini boshqarayotganlaridan juda o’ta ketib xursandlar. Men shu qizchachaning yoki xudoning o’ylovining ichidagi o’ylov bo’lib turganimda, xudo shu o’ylov hajmli dami bilan, qo’shimcha nasos urish havosiga o’xshab mening markazdagi damimga yuqoridan bosim o’tqazib o’zimning barcha damlarimni boshqarmoqchi bo’layapti. O’zimda biror nima qolmagan, hattoki o’ylab xayol surish paytida o’zimga qarshi chiqib qolayotganimni oxirida sezib qolaman. Barchasi o’zimni o’zimga raqib qilishga qaratilgan yoki o’zimdan o’zim foyda emas, yomonlik yoki yerga yakson bo’ldirish niyatidagilarning cheksiz ah urib kayf berib-olishlari bo’lmoqda. Yomonlik shu dindan boshlanadi, dinning peshvosi xudo eng yomon va qoloq zot hisoblanadi. Ularning yomonliklari go’yoki mening nazdimda, dinning yoki jinsiy a’zolarning cho’zilib uzayishini kayfovan yoki mazzaga urib bog’lashlari oqibatida ro’y bermoqda. Men uchun ma’nodan iborat bo’lish, xatti-harakatlarimda aqlning ishlashining o’zi ifodalangan holda bo’lib tushunarli qolishi haqiqiy gumdonlik, yo’qlik yoki mavjud emaslik (haqiqatdan uzilish) sifatida baholanadi. Men doimo ma’noga yoki aqlli yo’l-yo’riqqa o’zimning endigi, kelajakka nisbatan noma’lumli bo’lib borishda topag’onligimnigina sinayolishim orqali ishonib qolib kelganman. Endi esa barcha turish-turmushim, yurish-suzulishim o’zicha o’zining ma’nosini bildirib chiqarayaptiki, men o’zimni ojiz yoki foydasiz qolganman deb bilayapman. Endi shunga masalaning asl, yechiladigan tomonidan boqsak. Bizlarga eng muhimi yozish va gapirishlar bo’yicha tomonlarning eng birinchi va markazdagi yagona soddali murakkab almashinuvi hisoblangan. Albatta, hattoki yozuvlarni yoki gaplarni bosim ila ijro etish sodda emas, balki murakkabdir. Lekin bizlarning asl o’zimiz o’zimizning haqiqiy murakkab deb ko’zga tashlanadigan ishlarimiz bilan mahkum bo’lib qolaveramiz. Bizlar bir tomondan yozuvimizni boshqa ikkinchi tarafga berib qoysak ham, o’zimiz uchun butun olamdagi barcha jarayonlarning ko’rinishini yaratayotgan chizish amalini bajaramiz. So’ng yana bizlar ikkinchi tomonlama og’zaki nutqli gapirish bosimimizni birinchi tarafga berib qo’ysak ham, holatlarni yoki muhitlarni bir onning o’zidayoq, vaqtning davomiyligining o’zida o’zgartiraolamiz yoki yo’qdan mavjudlikka keltiraolamiz. Albatta, ko’rinishning yoki turish-borishning chizilishlarining umumiyligi dunyoning birligi bilan bog’langan holda debillik sanalsa, borliq va muhitli shart-sharoitlarning o’ynatilishi, inson qo’li hali tegmasdan vaqtning eng kam o’tishidayoq o’zgargan bo’lib paydo bo’lishi devonalik sifatidagi asliyat, haqiqat sanalmog’i to’g’riroq sanalmoqda. Debillar bizlar devonalarning gapirishini o’zlashtirib qo’yish orqali dunyoning yashirinmas va hech qayoqdan hech qayoqqa paydo bo’lmas yagonaligining haqiqiy ko’rinishini bilishga erishishadi. Debillar aslida borliqchilar, dinchilar yoki elektrshik sifatida amalda quyi olamning go’rso’xtalari sanalishgan. Dunyoning yagonalikdagi shakli esa aslida bizlarniki, devona deb qaralayotgan haqiqiy ilm-u fanga e’tiqodli yashab umrguzaronlik qilishgan inson tanachilarniki sifatida bo’lib kelmoqda hali. Bizlar ham debillarning kuch-kishlashidan foydalangan holda borliq muhitli shart-sharoitlarimizni birdaniga yoki to’satdan faqatgina asosan chizmali yoki ko’rinish tasavvuridagina o’zgarishlarini o’zimizning devonaligimiz safiga qo’shmoqdamiz. Biz uchun amaliy hamma holat yoki hodisa, imkoniyat ro’y beraoladi. Faqatgina biz devonalar aynan devonaligimizni bunday va shu bu ravishda tasavvur qilib idrok qilamiz. Go’yoki haqiqiy tanamiz bo’yicha ichkaridan nurning ayqash-chuyqash bo’lib burchak ostidagi urulishlari oqibatidagi umumiy karkas yoki ramka bizlarning shakl-shamoyilimizga zid ravishda bo’laoladiganga o’xshash bizni shunday ham sezdirib bilmoqda yoki namoyishimizga majburlaydi, ko’rsatadi. Nur yoki boshqacha qilib aytganda chiziqli yo’nalishlar, shularning yaratgan karkasli ramkalari, tanani qiyshaytirishlari asosan asablarimiz, ichki tuyg’ularimizning bizlarda ayan mavjud bo’lib kelganligidan dalolatlashiga sabab bo’ladiki, bu shunday. Asablarimiz tug’yonga kelishi oqibatida go’yoki suvga o’xshash umumiy sig’imga aloqador sochilish, joy egallash bosimiga o’xshash shu asab tolalarimiz salgina qattiqroq zarrachaviyligini bildirgan holda tanamizga ichkaridan suqulishlarni ko’rsatibgina qolmaydi, balki shu tana va avzoyu-badanimizning ko’rinishli a’zolarini burib, qaqshatib yoki seskantirgan holda qiyshaytiribroq simmetrik ravishdagi umumiy vaznli joyidan qo’zg’algan holatini, yengillashganini bildiradi. Ruhiyatingiz ijrosi tanangizda o’z aksini namoyish etmasdan qolmasligi sanalmog’i ham shartdir. Men elektrshiklarni, kishilarni yoki muhitli sharoitimizni (borliq to’la narsalarni) to’satdan hech kimning ishlamasligi bilan o’zgarishi, almashinishini ularning o’zlariga, ichimdagilarga yoki ruhiyatimga yo’naltirib dunyoning axir umumiy ravishda yagona, isbotli borligini nazarda tutib aytib o’tishimga qaramaydilar. Shunga e’tibor bermay ham, hattoki umuman bema’ni, nazar-pisand qilinmasligi kerakligini bildirgan holda o’z amallarini bajaraveradilarki, ammo negadir har doimgiga o’xshash aksincha ravishda qilib, “sen dunyongning yagonaligi yoki isbotga moyilligi tomonidan bizning elektronligimizni amallab aytayapsan”, deb bilishlariga qaramasdan, bir og’iz yoki xatti-harakatlari bilan ham elektron yoki raqamli tarixiy davomiyligi bo’yicha butkul, yoki esli o’zgarib boruvchan borliqlari, atrof shart-sharoitlari borligini, shu bo’layotganini bildirishmayaptilar. Bo’lmasa, mana shu yerda ham, asarimning, shu yozuvimlarimning sal kuchli e’tiborli yoki diqqatga sazovor joylarida kimnidir ishonarli tarzdagi voqealar ijrosi o’laroq tezda jo’natib yonimga keltirib qo’yishmoqdalar. O’zimning ishonchim borasidagi hattoki ikkilanishim bo’yicha ham oxirigacha topib paydo qilish ishlarini amalda sinayaptilar. “U o’ylov bo’ldi, o’y esa har doimgiga o’xshash ishonchiga boqib hayotini suradi, shu ishonchiga bo’lgan hayotiy ikkilanishlarining oldini to’ssak ham, uni umuman yo’q qilardik-da”, deb menga qarata kelishib olishganlarga o’xshamoqda. Mening nomusim, yoki ismim, o’z otim elektron nusxamning, ikkinchi shaklimning raqamli tanasi sifatida jilolalanadi. Aniqrog’i mening nomim elektron 2-nusxamning to’liq o’zi, kimligi yoki shaxsiyati, mavjudligining sir asrori hisoblanadi. Ammo uning nomi yoki ismi bu – aynan mening o’zim, kimligim yoki shaxsiyatim (tanam) hisoblanmoqda. U yoki elektron nusxam, MirzoUlug’ laqabli kishi aslida menga Zahiriddin Muhammad Bobur sifatida nom qozonish ko’rinishini bildirmoqdadir. Zahiriddin birinchi nomlari bo’lgani ushun shu shaxsning, men ham, shu o’zim yoki tanamning sir-asrori Zahiriddin, zaxardon, zohir qator o’xshash so’zlari bilan izohlanadi. Zaxardon yoki zaxridon so’zlaridan kelib izohlasak, bu – mening gemorroyim, ko’timning teshik-peshiklaridagi chandiqlarim, shumshakli shishlarim (qirilishlarim). Shu tanam sifatida birinchi navbatda avzoyu-badanning, tananing og’rig’i ko’zga ko’rinadi, tananing sir-asrori sifatida qaralmog’i hisoblanadi. Aslida esa shu mening tanamning siri zaxardon so’zi bilan barcha boshqa tanachilarga, aholiga nisbatan o’zimning identifikatsiyali chiqishim, aniqlovim yoki shaxsiyatimni bildiradigan holat mening og’zaki nuqtimdagi gapirishimdagi ovoz yoki tovush jarangdorligimning o’zgachaligi sanalmoqda. Aniqroq qilib aytsak, men, o’zim haqiqiy yoki tanlab, o’ylab, aqlimning ishlashiga aloqador, boshqalardan farqli ravishda kalta-kalta chiziqli bir-biri bilan sirpanishlarda yoki ma’noda zaxarga o’xshashlik asosida gapiraolaman. Zaxardon so’zidagi -don qo’shimchasi esa shu zaxar solingan maydagina idishchadagi, xuddiki sigaret kukunlari tashlanadigan yoki bo’yoqlar ishlatilishi uchun belgilangan mo’jazgina (shishasimon) idishchadagi yuqorisidan ushlaydigan yoysimon dastakchasi mavjudligiga o’xshash mening shu kalta-kulta ma’noli haqiqiy gaplarimni chiroyli bosimga yo’liqtirib yaqin balandlikdagi yoyga borib urdirish orqali sal bosimli, Sanskritli holatda umumiy ishonchga loyiq tarzda ijro etish qobiliyatim sanalmoqda. Gaplarim g’urra silliq bosimga o’xshab eshitilib qolinadi ba’zi birovlar orqali. Endigi kunlar, shu paytlar mening zaxardonligimni, yoki zaxridonligimni bilayotgan ichimdagilar idishning yoysimon tepasidan ham yuqoridan turib tartibli ravishdagi haqiqiy, tanlanma gaplarimni ham o’zlari bilgan yoki uyushtirgan holda o’zlarining ham endi shakllanishga ulgurayotgan haqiqiy gapirishdagi so’zlari bilan o’zlariga moslab chiqartirishmoqdalar. O’zimning gaplarimdan o’zim mag’lubiyatga uchrashimni, qolishimni istab juda tez, o’ta ketgan uyushgan jinoyatchilik, nafimga ko’z tikishni amalga oshirishmoqdalar.

Comments

Ommabop xabarlar

Biz bilan birga yana xo'sh (Rustam)

Barcha individual ishtirokchilarning raqamlari men uchun 6 raqami sifatida

Nima