Menga nima, endi baribir
64. Aslida
ikki xil asliyat mavjud, yolg’on haqiqat va haqiqatli yolg’ondir. Men o’z
ishimni va hayotimni olib borayotganda endi ishim tomonidan o’zim bor bo’lib
hayotimga boqaman. Zero ishlash va hayot bir-biriga teskari holatlar, ijro
etilishlar sanalmoqda. Yolg’on yoki yolg’onli haqiqat shundan iboratki, unda
butun dunyo, Yer yuzasidagi barcha hayotiy yoki tabiiy jarayonlar ish faoliyati
yoki vazifasi tomonidan olib borilayotgan yagona chiziqqa, muqarrar bo’lishi
kuzatilayotgan rejaga mos-xos tenglashtirib qo’yiladi. Go’yoki shu ishlash
faoliyati yoki chizig’idan qarab bo’lganda edi, dunyodagi barcha hududlar va
undagi jarayonlarni kuzatish bemalol bajarilmoqda sanaladi. Biz uchun
dunyomizdan, Yer sharimizdan boshqa umumiy tizimli haqiqatning o’zi qolmaydi,
shu haqda dalilli keyinroq quyida yozaman. Yerning aylanasi yoki butun shari va
undagi tabiiy jarayonlar (gravitatsiya) barcha borligini, mavjudligini bilib
turishli haqiqat bo’laoladiki, shunga erishish va umumiy ravishda tenglashish
boshqa haqiqat, shuning ishonchi yo’qligini bildiradi. Bu degani shu haqiqat
ishonchiga asosan yuqori darajadagi yoki eng teppadagi Yerning umumiy qatlamidan (gravitatsiyali
sayyoradan) ishlash sababli ichki tabiatidagi jarayonlarni qanday qilib
almashtirib, har xil qilib ko’rsatib va ifodalab turilsa ham baribir Yerning
yuqori darajali yoki kerak bo’lsa barcha ishonch doirasidan chiqaolmagani uchun
yolg’on haqiqat sifatida to’g’ri bo’lib qolaveradi. Yopiq tizimni, damni yoki
bosimni mutloq sezib turishda shu tizimning ichki elementlari qanday o’zgaruvchan,
noma’lum ta’sirlashuvchi shaklni olmasin, baribir to’g’ri hisoblanaveradi. Shu
to’g’rilik yolg’on to’g’rilik, haqiqat hisoblanadi. Shuning yolg’oni shundan
iboratki, ish faoliyatidagi noma’lum yoki jonli jarayonlar, sun’iy yasalishlar mutloq
yangicha yoki boshqacha kimyoviy tasodifiylikni, kuzatuvni hisobga olsada,
aslida xato yoki noto’g’ri faoliyat bo’lishiga qaramasdan, yolg’on haqiqat
sifatida dunyoviy haqiqat bilan mos tutilgan holda to’g’ri sanaladi. Ishning o’zi,
rejasi yoki bajarib borilayotgan ishlari noto’g’ri bo’lishini kuzatish mumkin,
ammo to’satdan barchasi ishonarli, to’g’ri va aniq bajarilgan bo’lib chiqadi.
Ishning borishi yoki yo’nalishi, chizig’i dunyodagi barcha tabiiy jarayonlar,
hayotning tebranishlarini o’z ichiga olgan holda shu ishni bajarilishida yo’l
qo’yilayotgan xatoliklar, jonkashlikli noto’g’ri amallar yoki tabiiy jarayonni
qo’shaolmagan holda umumiy tabiiy qoidali shu dunyoviy elementni yarataolmaslik
borliqdan kelib chiqib, shu atrof-borliqni, tevarak-doirani (buning
sezilishini) dunyo bilan aloqasining yo’qligini bildirmoqda. Ammo ishning
borishiga, davomiyligiga shu bunday ishonch bildirib jonkashlikning
xatoliklarini qanday bo’lmasin, mehnatning izidan izohli yoki tushunchaviy
ravishda, o’z bilimlarini oshirib bosqichma-bosqich borib, kamaytirib,
kichikroq tebranishli, tarqatilishli yoki daraxt shoxlariga o’xshash
tarmoqlanishli xatoliklar bilan amalga oshirilsa, “olam ustiga a’lo nur” va
ishning yolg’onli haqiqati shu mehnatkashlikni haqiqiy ishonchli, aslida noto’g’ri,
chala (butkul yaratilmagan), ammo to’g’ri hisoblaydi. Bu yog’i shu – ishonch o’yinlari
xolos va qoyilmaqom. Qachon bo’lsa-bo’lmasa, shu ish chizig’ig’ida, faoliyatli borishining
barobarida jonning, borliqning yoki xaotik (qonunlarga bo’ysunmas) xatoliklar yashash
sababli ularda, quyi dunyochilarniki sifatida sodir etilmoqda. Lekin borliq ham
dunyoning ichida bo’lgani uchun bir chiziqdagi to’qnashuvdagi qarama-qarshi yo’nalishlarda
borliqning olib kelgan xatolarining yulingan patlari, o’zining qarshi birinchi
qism chizig’idan yo’nalish strelkasining burchagi bo’yicha har xil uzunlikdagi
kalta shoxli chiqib qolishlari orqada qolgan yashashning asosidagi xotiraning
xatoliklari, nojo’yizliklari sifatida ishning borishidagi umumiy (vaqt) chizig’ining
ikkinchi yarmi sifatidagi dunyo va shuning yopiq haqiqatli, ishonch bo’yicha to’g’rili
o’yini tomonidan qaram-qarshi birinchi qismini shishib kengayib yeb, bosib bo’lgan
ravishda yana bitta yolg’on haqiqatga, ishning eplayolmay to’liq amallanishiga
yo’l qo’yadi. Ammo ish bo’larkan deb ishni tashlab qo’yib katta xatolikka yo’l
qo’ymaslik kerak, faqatgina bo’lishi mumkin kichik xatolar bilan yoki o’zingizga
kerakli to’g’ri amallar orqali jonni, yashashni yoki xotiranining o’z tarafini
to’g’ri tartibga solgan holda dunyoning yolg’on-yashiq haqiqati bilan
almashinishda mos bo’laolasiz. Endi lirik chekinishning asosiy qismiga o’tsak
ham bo’laveradi. Enshteyn aytgan: vaqt nisbiy, deb. Ammo aslida vaqtning
nisbiyligi ham umumiy vaqt, vaqtning yakkaligi bo’yicha o’z-o’zida quyi
darajadagi farqlanishlarda qiyoslanadi. Bildirilishicha, vaqt bo’yicha, shu
degani aynan vaqtning umumiyligiga ko’ra 5 minut vaqt davomiyligi 10 yilga teng
bo’lishi aytiladi. Ikkalasini ham, 5 daqiqani ham 10 yilni ham hali beri umumiy
vaqt birlashtirib turganda shuni, vaqtlarning tenglashtirilaolish hodisasini
tushunish mumkin xolos. Go’yoki umumiy, yakka yoki koinotdagi vaqtning ichida
bu ikkala davrning biri zich kalta chiziqda qisilib joylashadi, ikkinchisi
sustkash uzun chiziqda siyrak (nuqtalardan) o’rin oladi. Zero bizlar vaqt deb
olam uzra taraluvchan jarayonlarni, o’tib turishni yoki davomiylikni aytib
bilamiz. Koinotning bo’shlig’i o’z cheksiz hajmi bo’yicha qayerga taralmasin,
barcha joyda vaqt (bir xil, yakka) o’tib turibdi sanaladi. Unda, aniqrog’i unday
bo’lsa, vaqtning nisbiyligi degani qayerdan kelib turadi? Vaqtning nisbiyligi
koinotning jismlari, sayyoralari yoki materiyalari va shularning ishlash
tamoyili, tezligi hamda gravitatsiyasi bilan bog’liq. Koinot jismining,
sayyoraning umumiy gravitatsiyasi va uchish, iz qoldirish tezligi natijasidagi
ichki jismlarining, yuzada yopishib turadigan mayda-katta toshlarining,
narsalarning ichki tizimli, dunyoviy me’yoriy (o’rtacha) tezligi bo’yicha
vaqtning nisbiyligi, nisbiy qaralishi amalga oshiriladi. Shu inson zoti
tomonidan o’ziga foydali bo’lgan ishni, uy qurishmi yoki boshqa ishni qanchalik
tezlik bilan yaratib, yasab bilishi orqali ifoda etilsa yanada maqsadga muvofiq
bo’ladi. Vaqt tez o’tadigan joylarda koinotning shu jismning yuzasidagi toshlar
yoki boshqa moddalar, obyektlar tez qimirlashli harakatlanishlarni namoyish
etishi mumkin. Shu joydagi ishlar, misol uchun odamlar yashaydigan uy qurilishi
agar inson bu joydagi tizmning faoliyatini yaxshilab, avtomatlashuvli
shakllantirsa, 1 daqiqada amalga oshiriladi. Vaqt sekin o’tadigan, nisbatan
olganda deylik, Yer sayyoramizda esa shu uyning asl shaklda barpo etilishi
uchun 1 yil vaqt o’tadi. Umuman olganda esa inson o’zining ishlashi yoki mehnat
mahsuli orqali jismning o’zining dunyoviy, yaxlit toshli tuzilishini va o’z
vaqtining nisbiyligini tizimli ravishda odam o’zini o’rtada, o’rtakash bo’lib
turib bog’lash orqali baholaydi. Vaqtning umumiyligidan, koinot bo’yicha
yakkaligidan sabab qilib olsak esa, inson koinot jismning, sayyoraning yoki
kometaning nisbiy vaqtiga bo’ysunishga majbur bo’ldi degani bu – aslida shu
koinot jismining materiyali tizimini o’zida mujassam qilmoqda degani. Inson
yoki umuman tiriklik boshqa vaqtli nisbiylikdagi koinot jismining tizimida barcha
moddasiga, toshlari yoki dunyosiga, koinotdagi umumiy hajmli materiyasiga bog’langan
holda o’z vaqti bo’yicha qarishini amalga oshiradi. Shu degani inson yoki tiriklik
bu sayyoraning yoki kometaning yerlari, butun hajmli shari yoki materiyasi
bilan aloqador hisoblanadi. Yerdagi insonlar yer maydonlari bilan aloqani bilib
turishadi. Shuning uchun va faqat shuning uchun bo’lmoqdaki, men ham endi
tushunayapman bu – ilohiylar, xudolar yoki farishtalar insonlarning dunyo bo’ylab
bir-biriga ta’sirini tasarruf qilishga, boshqarishga aloqador vazifalarni o’zlaricha
pesh qilib bilishmoqda. Insonlarning har biri istalgan yer hududlari yoki butun
Yer kurrasi bilan bog’lanishdagi yaratilshni o’zlarida kasb qilib
bilmoqdalarki, umumiy Yerli bog’lanish orqali barcha odamzot bir-biri bilan
aloqadorligi shundoqqini bilinib qoladi. O’z boshqa nisbiy vaqtdagi jismli
sistemada inson 5 daqiqali qarisa, Yerda sekin vaqt nisbiyligi boisidan 10 yil
qarrishi, ulug’lanishi ko’zga tashlanadi. Shunday qilib o’z sistemasiga, umumiy
ajralgan qonun-qoidali massaviy osmon jismiga ega bo’lgan shu tizimning
yerlari, hududlari o’zicha nisbiy vaqtni kasb etadi. Shu bilan birga bu
joydagi, o’zidagi odamlarni ham boshqacha, shu nisbiy vaqtiga monand, tez yoki
sekin qarritadi, keksaytiradi. Aslida osmon jismlari koinotning, fazoning yoki
bo’shliqning ichida bo’lgani uchun umumiy vaqt shu jismlarning hududlarida,
massalarining ichlarida ham o’zlari uchun bir xil o’tadi. Ammo insonning
qarrishi, jonli zotlar shuni inson shaklidagi ojizligiga ko’ra tez yoki sekin
qarrish amalini namoyon qilgan holda eplattiradi. Shuning uchun vaqtning tez
yoki sekin o’tishini faqatgina insonning qarishi, soqollar qo’yib birdan
qolishi yoki ajin bosishi bildirishga qodir. Shuning uchun ham Enshteyn
janoblari aniq qilib faqatgina insonni qo’shgan holda, agar inson nur tezligida
uchsa, deb vaqtning nisbiyligini bildiradi. Gravitatsion doimiylik, konstantasi
(Yerda 9,8 m/s) shu sistemadagi vaqtning nisbiyligini eplayolinadigan ish
davriga, vaqtiga bog’lanishini yoki muvofiq qiyoslanishini aniq ifodalaydi.
Comments
Post a Comment