Men tizimli ravishda hayotim bilan teng yoki mutanosib olib borilayapman, keyingi payg'ambar bo'lmish Ibrohim hayotining ichida shu hayotidan uzilgan holda yashaydi
55. Endi men o’zim
yaratuvchiman deyaolmayman. Bugun ikkita a’lo baholi, 5 li farishtalar kuni
sanalmoqda. Farishtalar birovlarga parallellik taxtlab bersalar ham, o’zlari
doimo haqiqiy dunyo bilan bir xilda yashashadi. Shuning uchun bugun menga
dunyoyim o’lmasak o’liklar-u ularning tanasidagi tiriklar yashaydigan umumiy
voqea-hodisali yoki sharoitli asl jahon sifatida ko’rinmoqda. Albatta, shunisi
ham ta’kidga molikkim, hozirgi ish boshlanish soatimga yetib kelgunimcha
yoshligimdagi yoki birligimdagi qilib yurgan mehnatlarimni shu bugungacha birinchi
bor qaytarishdan narigi o’zgarishni yoki dunyoviy farqni sezganim ham yo’qdir. Ammo
shu kunlari haqiqatan ham ko’proq ishlayotganimni sezib qolayapman. Bu yozuv
ishim emas, balki har qanday boshqa jismoniy mehnat hamdir. Bu degani dunyo
turg’un bo’lsa yoki yagonagina vaqtning o’tishiga asoslansa, vaqtdan ham
avvalgi birinchi turg’un asos sifatida jismdagi qilgan ishimiz orqali foyda
olish uchun xizmatimiz qancha ko’paysa, o’zimizga shuncha yaxshi bo’ladi
degani. Lekin hali ja uncha deb hisoblayolmasam ham kerak. Chunki o’g’lim
Ibrohim o’ziga borliq-tabiat tashvishini olibdimi, men ota bo’lib uning o’tib
boruvchi har ondagi o’zgarishli olamining majburiy ishtirokchisiga aylanaman. Bu
holda dunyo bilan borliq-tabiatini farqlaydigan es, ong qolmaydi desa ham bo’laveradi.
Ibrohimga tegmasdan aloqada bo’lsam, Ibrohimning joylashuvi aniq bo’ladi. Agar
unga tegib qolsam, men faqatgina Ibrohimning yolg’on nusxasiga teri bilan tegib
turgan bo’laman xolos. Ibrohimning o’zi esa menga ham bilinmas, aloqaviy
imkoniyati umuman yo’q hududga vaqtincha kirib ketadi desam to’g’riroq bo’lar. Bu
uning tinchligi, xavfsizligi uchun o’zida bor mo’jizakor, bosimiy yoki mavhumiy
kuchi sanaladi. Bu – shu aytilayotgan dunyo va borliq-tabiat mo’jizasi
deyiladi. Dunyo tashkil qilingan barcha hududlarni o’lmasak o’liklar, vafot
etganlar tashkil qilib turibdi. Ularga kamdan-kam tirik insonlar kerak.
Tabiat-borlig’ini esa payg’ambar uchun barcha tirik orli aholi o’zgaruvchan
voqea-hodisalarga boy ravishda taxtlab turibdi. Yosh payg’ambar bolaga
dunyoning kamdan-kam boshqa hududlari yoki maskanlari kerak. Ibrohim meni
Sanskritchi deb ayblasa kerak. Dunyo bilan bog’lanib men butunjahon so’zlashuv
qobiliyatiga ega bo’laman, nima desam ham haqiqatga monand, xatosiz bo’ladi.
Faqatgina o’zim dunyoyimga, Yer aylanasiga nisbatan kichik er yoki yercha bo’lganim
uchun butunjahon so’zlar mening bo’g’zimga yig’ilib turib teskari taraflama faqatgina
o’zimning xohish-istaklarim, xarakterimni qo’shib qo’ygan holda ifoda etiladi. Men
endi farishtalarga yetib olibmanmi yoki ularning hayoti bo’libmanmi tizimli
tahlilning elementi sifatida qaralaman. Farishtalar borliq-tabiatidan ham ustun
sanalishadi, ular uchun koinotning cheksizligi farishtalarning o’zlari bo’lgani
uchun koinot ham ularga yopiq sanaladi. Farishtalar barcha koinotlar
egalaridirlar. Tizimli tahlilda esa yopiq tizim elementlarining aloqlarining
barchasi o’rganib chiqilgan sanalmog’i darkor. Shuning uchun qanday sababli ish
qilsam, shundan natijali yoki oldindan ma’lum kelib chiqadigan oqibatga duch
kelaman. Faqatgina bu – natijalar xudo yoki alloh tomonidan dunyo ahli soni bo’yicha
yashiringan holda o’ynatilib keladi. Allohning insoniyat, dunyo ahli bilan bog’liq
o’yini bo’lmaganda edi barcha sabab-oqibatlarni o’rganib chiqaolardim. O’zimning
qilgan ishim hoziroqda nimaga yo’liqtirishidan tortib butun kelajak yo’limda
nimalar bilan to’qnash bo’lishimni aniq baholab beraolardim. Shunday qilib
Ibrohim o’g’lim meni o’ziga jismonan tahdid qildirmaslik maqsadida, shunday
imkoniyatlarni sinagan holda o’zidan irg’atish yoki uzoqlashtirish jarayonida
vazifaviy, funksional yoki ilmu-fanli qonun-qoida bilan ozgina harakatlantiradigan,
aniq ko’zga tashlantiradigan, sal-pal joylashtiradigan qilishi mumkin.
Tizimli tahlilda
insonlarning jonsiz narsalar bilan aloqlari oldindan ma’lum yoki yo’lga qo’yilgan,
ammo boshqa birovlar yoki kimsalar bilan bog’lanishlari noma’lum deyilsa ham
boladi.
Comments
Post a Comment